📚اوصاف و فضائل عبادی و اخلاقی و علمی #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
@TarikhEslam
1⃣علم و عقل و سخنوری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
✅از جمله ويژگی های حضرت زينب(س) كه به ایشان موقعيت ويژه می بخشيد، عقل و تدبيرش بود.
او در بين زنان قريش و بنی هاشم به خاطر درايت و تدبير و حلم و بردباري اش ملقب به عاقله و عقيله و عقيلة النساء شده بود.
👤ابن اثیر عالم اهل تسنن قرن هفتم در تعریف و تمجید از حضرت زینب کبری(س) می نویسد :
📋《كَانَت زَينَبُ(س) اِمرَأَةََ عَاقِلَةََ لَبِيبَةََ جَزِلَةََ》
♦️زینب(س) زنی عاقل، خردمند و کامل بود.(۱)
👤مرحوم علامه مامقانی درباره حضرت زینب(س) می نویسد :
📋《هِیَ عَقیلَةُ بَنی هاشِمٍ وَ قَدْ حازَتْ مِنَ الصِّفاتِ الْحَمیدَةِ ما لَم یُحزْها بَعْدَ اُمِّها احَدٌ حَتَّی حَقَّ اَنْ یُقالَ هِیَ الصِدّیقَةُ الصُغْری وَ هِیَ فِی الْفَصاحَةِ وَ الْبَلاغَةِ کَاَنَّها تَفْرَغُ عَنْ لِسانِ امِیرِالمُؤمِنِینَ(ع)》
♦️زینب بانوی بنیهاشم است که در صفات ستوده، برترین اسـت و کسی جز مادرش بر او افتخار و برتری ندارد، تا جایی که اگر بگوییم او «صدیقه صغری» است، حق گفتهایم.
او در فصاحت و بلاغت، گویا از زبان امیر المؤمنین(ع) سخن می گوید.(۲)
در روایات آماده است که ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چيزی نقل كند، می گويد :
📋《حَدَّثَتْنِي عَقِيلَتُنَا زَينَبُ(س) بِنتُ عَلِيٍّ(ع)..》
♦️بانوی فهیم و اندیشمند ما زینب(س) بر من چنین روایت کردند.(۳)
👤حِذْيَم بن شريك اسدى درباره خطبه حضرت زینب(س) در کوفه میگوید :
زینب کبری(س) بر مردم کوفه نهیب می زد و می فرمود : خاموش باشید!
و با این نهیب، نه تنها آن جماعت انبوه ساکت شدند، حتی زنگ شتران نیز از صدا افتاد!
📋《لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِيٍّ(ع)》
♦️در آن روز به زينب دختر على(ع) نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم.
گويا زبان على(ع) در كام اوست و با زبان اميرالمؤمنین على(ع) سخن مى گويد.(۴)
بانویى كه امام سجاد(ع) در حق ایشان فرمودند :
📋《اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عَالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَةِِ وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَةِِ》
♦️اى عمّه! شما الحمدلله بانوى دانشمندى هستید كه تعلیم ندیده، و بانوى فهمیده اى هستى كه بشرى تو را تفهیم ننموده است.(۵)
حضرت زینب(ع) علاوه بر این، برای زنان کوفه درس تفسیر قرآن داشته است.(۶)
در نقلی امام حسن مجتبی(ع) خطاب به ایشان فرمودند :
📋《إِنَّكِ حَقَّاً مِنْ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مِنْ مَعْدَنِ الرِّسالَةِ》
♦️به راستی که تو از درخت نبوت و از معدن رسالت هستی.(۷)
📚منابع:
۱)أُسد الغابة ابن اثیر، ج۵، ص۴۶۹
۲)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹
۳)سفينة البحار شیخ عباس قمی، ج۱، ص۵۵۸
۴_۵)بحار الأنوار علامه مجلسی، ج۴۵، صص۱۶۲_۱۶۴
۶)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۳، ص۵۷
۷)السیدة زینب(س) محمود شرقادی، ص۹۸
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣علم و عقل و سخنوری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅از جمله ويژگی های حضرت زينب(س) كه به ایشان موق
2⃣عبادت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
✅حضرت زینب کبری(س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچ گاه تهجّد را ترک نمی کرد.
آنچنان به عبادت اشتغال می ورزید که ملقّب به [عابده آل علی(ع)] شد.
شب زنده داری او حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد.
فاطمه(س) دختر امام حسین(ع) درباره عبادت حضرت زینب(س) می فرماید :
📋《وَ امّا عَمَّتی زَیْنَبُ(س) فَانَّها لَمْ تَزَلْ قائِمَةً فی تِلْکَ اللَّیلَةِ ای عاشِرَة مِنَ المُحَرّم فی مِحْرابِها تَسْتَغیثُ الَی رَبِّها، وَ ما هَدَاَت لَنا عَیْنٌ وَ لاسَکَنَتْ لَنا زَفْرَةُ》
♦️اما عمهام زینب(س)، پس او همچنان در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به درگاه خدای تعالی استغاثه میکرد و در آن شب چشم هیچ یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.(۱)
در روایتی دیگر امام سجّاد(ع) می فرماید :
📋《اِنَّ عَمَّتِی زَیْنَبُ(س) کَانَت تُوَدِّی صَلَوَاتُهَا مِن قِیَامِ الفَرَائِضِ وَ النَّوَافِلِ عِندَ مَسِیرِنا مِن الکُوفَةِ الَی الشَّامِ وَ فِی بَعضِ المَنَازِلِ کَانَت تُصَلِّی مِن جُلُوسِِ لِشِدَّةِ الجَوعِ وَ الضَعفِ مُنذُ ثَلَاثِ لَیَالٍ لِاَنَّهَا کَانَت تُقَسِّمُ مَا یُصِیبُهَا مِن الطَّعَامِ عَلَی الاَطفَالِ لِاَنَّ القَومَ کَانُوا یُدفِعُونَ لِکُلِّ وَاحِدِِ مِنَّا رَغِیفَاً وَاحِداً مِن الخُبزِ فِی الیَومِ وَ اللَیلَةِ》
♦️عمهام زینب(ص)، نمازهای واجب و مستحبی اش را در طول مسیر کوفه به شام میخواند و در بعضی از توقفگاهها از شدت گرسنگی و ضعف در مدّت شبانه روز نمازش را نشسته خواند.
چون آنچه از غذا سهم او بود، بین کودکان تقسیم میکرد.
چون آن قوم به هر یک از ما یک گرده نان در شبانه روز میدادند.(۲)
ارتباط حضرت زینب(س) با خداوند آن گونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود :
📋《يَا اُختَاهُ! لَا تَنسِينِی فِي نَافِلَةِ الَلَّيلِ》
♦️خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.(۳)
📚منابع :
۱)وفیات الائمه(ع) جمعی از نویسندگان، ص۴۴۰
۲)فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، رحمانی، ص۶۴۱
۳)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۵
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣عبادت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅حضرت زینب کبری(س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی،
3⃣صبر و پایداری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
✅مرحوم علامه مامقانی درباره صبر حضرت زینب(س) می نویسد :
📋《وَ هِیَ فـِی الصـَّبْرِ وَ الثَّباتِ وَ قـُوَّةِ الایمانِ وَالتَّقوی وَحِیدَةٌ》
♦️او در صـبر و قـوّت ایمان و تقوا منحصر به فرد بود.(۱)
حضرت زینب(س) در روز عاشورا، هنگام رسیدن بر بالین برادرش در کربلا با صبری قهرمانانه، چنین گفت :
📋《اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنَّا هَذا القُربَانَ》
♦️ خدایا!این قربانی را از ما بپذیر!(۲)
هنگامی که عبیدالله بن زیاد در کوفه با کنایه از حضرت زینب(س) پرسید :
📋《كَيْفَ رَأَيْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِيكِ وَ أَهْلِ بَيْتِكِ؟》
♦️رفتار خدا را با برادرت و خاندانت را چگونه دیدی؟
👤حضرت زینب(س) جواب داد :
📋《مَا رَاَیْتُ اِلاّ جَمِیلاً!》
♦️چیزی جز زیبایی ندیدم!(۳)
📚منابع :
۱)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹
۲)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸
۳)اللهوف ابن طاووس، ص۱۶۰
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣صبر و پایداری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅مرحوم علامه مامقانی درباره صبر حضرت زینب(س) می نویسد
4⃣زهد #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
✅امام سجّاد(ع) درباره زهد و تقوای حضرت زینب(س) می فرماید:
📋《إنَّهَا مَا ادَّخَرَت شَيئَاً مِن يَومِهَا لِغَدِهَا أَبَدَاً》
♦️زینب کبری(س) هيچ گاه چيزی از امروز برای فردای خود نياندوخت.(۱)
📚منبع:
۱)وفيات الأئمه(ع) اثر جمعی از علماء، ص۴۴۱
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣زهد #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅امام سجّاد(ع) درباره زهد و تقوای حضرت زینب(س) می فرماید: 📋《إنّ
5⃣شجاعت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
✅در طول تاریخ همواره شجاعت حضرت زینب(س) مثال زدنی بود.
حضرت زینب(س)، در خطبه غراء خویش در کاخ یزید و در مقابل چشم همگان، ابتدا یزید را مسئول اصلی حوادث کربلا، معرفی و به دستور یزید برای بستن راه بر امام حسین(ع)، تصریح می فرماید :
📋《أظَنَنتَ يا يَزيدُ حَيثُ أخَذتَ عَلَينا أقطارَ الأَرضِ وآفاقَ السَّماءِ فَأَصبَحنا نُساقُ كَما تُسَاقُ الإِماءُ أنَّ بِنا عَلَى الله هَوانا و بِكَ عَلَيهِ كَرامَةً! وأنَّ ذلِكَ لِعِظَمِ خَطَرِكَ عِندَهُ!》
♦️اى يزيد! آيا گمان بردى كه بستن راه ها به روى ما و سخت گرفتن بر ما و كشاندنِ ما به مانند كنيزان به هر كجا، نشانه خوارىِ ما نزد خدا و كرامت خدا براى توست؟! و اين، از بزرگىِ ارزش تو نزد اوست؟!
📋《يَابنَ الطُّلَقاءِ! تَخديرُكَ إماءَكَ ونِساءَكَ وسَوقُكَ بَناتِ رَسولِ الله(ص) سَبايا، قَد هَتَكتَ سُتورَهُنَّ وأبدَيتَ وُجوهَهُنَّ، تَحدوا بِهِنَّ الأَعداءُ مِن بَلَدٍ إلى بَلَدٍ، ويَستَشرِفُهُنَّ أهلُ المَنازِلِ وَالمَناهِلِ》
♦️اى فرزند آزادشدگان[مكّه]!
آيا اين، عدالت است كه كنيزان و زنانت را در پرده مى دارى و دختران پيامبر خدا(ص) را به اسارت مى كشى و پرده شان را مى دَرى و سيمايشان را آشكار مى كنى و دشمنان، آنان را از اين شهر به آن شهر مى برند و اهل هر منزل و آبادى، به تماشاى آنان مى آيند.
حضرت زینب(س) در بخشی دیگر از خطبه خود که در مجلس یزید ایراد نمود، آن فاسق را اینگونه مورد خطاب قرار میدهد :
📋《... مَعَ أَنِّي وَ اللهِ يَا عَدُوَّ اللهِ وَ ابنَ عَدُوِّهِ أستَصغِر قَدرَكَ وَ أستَعظِم تَقرِيعَكَ غَيرَ أنَّ العُيُونَ عَبرَى و الصُدَورَ حَرَّى وَ مَا يُجزِي ذَلِكَ أو يُغنِي عَنَّاَ وَ قَد قُتِلَ الحُسَينُ(ع)》
♦️به خدا سوگند! ای دشمن خدا و ای پسر دشمن او! من ارزش تو را پست و ناچیز می شمرم و آن چوب زدنها و نکوهش هایت را گناهی بس بزرگ میدانم؛ اما چه کنم که دیدهها اشک ریزان، و سینهها سوزان است و این [اشک و آه] نه با آن [ظلم و گناه] برابری می کند و نه دردی از ما دوا میکند، هنگامی که دیگر، امام حسین(علیه السلام) کشته شده است.(۱)
اما منظور حضرت زینب(س) از عبارت《يَابنَ الطُّلَقاءِ!》که در خطبه فرمودند، چه بود؟
《طُّلَقاءِ》 یعنی بردگان و اسیران آزاد شده!
معاویه به همراه پدرش ابوسفیان و مادرش هند جگرخوار و عدهای دیگر، پس از فتح مکه اسلام آوردند.
ابن هشام می گوید :
📋《لَمَّا فَتَحَ رَسّولُ اللهِ(ص) مَكَّةَ عَنوَةََ فَخَطَبَ عَلَى بَابِ الكَعبَةِ، ثُمَّ قالَ بَعدَ كَلامِِ :
يَا مَعشَرَ قُرَيَش! مَا تَرَوُنَ أنَّى فَاعِلُ فِيكُم؟
قَالوا : خَيرَاً! أخُ كَرِيمِِ وَابنُ أخُ كَرِيمِِ!
قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) : اِذهَبُوا فَأنتُم الطُّلَقَاءِ!》
♦️وقتی مکّه توسط حضرت رسول اکرم(ص) فتح شد، حضرت(ص) در کنار کعبه خطبه خواندند، سپس فرمودند : ای قریشیان! فکر می کنید من با شما چه رفتاری خواهم داشت؟
آنها گفتند : رفتاری خوب و نیکو! تو برادری بزرگوار و فرزند برادری بزرگوار هستی!
رسول اکرم(ص) به آنها فرمود : بروید! شما از آزاد شدگانید!(۲)
پس حضرت(ص) آنان را (طُّلَقاءِ) خطاب کرد و از مجازات آنها صرف نظر و آنان را عفو نمود که از جمله ی آنان ابوسفیان پدر بزرگ یزید بود.
از این رو این گروه در تاریخ معروف به «طُّلَقاءِ» شدند و فرزندان آنان را با خطاب «یَاَبنَ طُّلَقاءِ» می شناختند.
و این عنوان کنایهآمیزِ (طُّلَقاءِ) همواره برای آنان بر جای ماند.
و حضرت زینب(س) نیز پس از شهادت امام حسین(ع) در مجلس یزید، در طی خطبهای، یزید را فرزند (طُّلَقاءِ) خطاب کرد.
📚منابع :
۱)اللهوف ابن طاووس، ص۲۱۵
۲)السیرة النبویه ابن هشام، ج۲، ص۴۱۲
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
5⃣شجاعت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅در طول تاریخ همواره شجاعت حضرت زینب(س) مثال زدنی بود. حضرت ز
6⃣عفت و حجاب #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
✅یکی از مهمترین مسائل و نکاتی که حضرت زینب(س) در حیات خویش بر آن تأکید داشته اند، حفظ ارزشهایی مانند عفاف و حجاب بوده است.
👤مرحوم علامه مامقانی درباره حجاب حضرت زینب(س) می نویسد :
📋《هِیَ فِی الْحِجابِ و الْلِفّافِ مَزیدَةٌ لَمْ یَر شَخْصَها احَدٌ مِنَ الرِّجالِ فی زَمانِ اَبیها وَ اَخَوَیهَا الاّ یَومَ طَّفِّ》
♦️او در پوشیدگی و حجاب، چنان بود که کسی از مردان در زمان پدر و برادرانش او را ندید، جز در واقعه کربلا.(۱)
👤در نقلی یحیى بن سلیم مازنی می گوید :
من در مدینه مدّت زیادی همسایه حضرت علی(ع) بودم و منزل ما نزدیک خانه ای بود که حضرت زینب(س) در آن ساکن بود.
📋《فَلَا وَاللهِ مَا رَأَیتُ لَهَا شَخصَاً وَلَا سَمعِتُ لَهَا صَوتَاً》
♦️به خدا قسم در این مدت، نه من زینب را (بیرون) دیدم، و نه صدایش را (از داخل خانه) شنیدم!
و هر وقت زینب کبری(س) می خواست به زیارت قبر شریف جدش رسول خدا(ص) مشرّف شود، شبانه از منزل خارج می شد در حالی که امام حسن مجتبی(ع) در طرف راست او و امام حسین(ع) در طرف چپ او و امیرالمؤمنین(ع) در جلو او حرکت می کردند.
و هنگامی که حضرت زینب(س) به قبر شریف رسول خدا(ص) نزدیک می شد حضرت علی(ع) جلوتر می رفت و نور چراغ های حرم رسول خدا(ص) را کم می کرد.
یک مرتبه امام حسن(ع) علت این کار را از آن حضرت(ع) سؤال نمود ، حضرت علی(ع) در جواب فرمود :
📋《أخشِى أَن یَنظُرَ أَحَدُ إلى شَخصِ أُختَکَ زَینَبَ(س)》
♦️می ترسم کسی به قد و قامت خواهرت زینب کبری نَظر کند!(۲)
هر چند در مورد صحت این فوق جای بحث و تردید است، اما به هر حال، گذشته از ضعف سند و منبع، پذیرش محتوای آن مخالف آموزههای دینی نیست؛ چرا که حیا و عفت و غیرتمندی هرچند تا این اندازه واجب و لازم نیست، اما ممکن است در شرایط خاصی مطلوب و پسندیده باشد.
در مقاتل آمده است که؛
وقتی کاروان اسرای کربلا وارد کاخ یزید شد، مجلسی رسمی متشکل از بزرگان شام و نمایندگان ادیان در کاخ تشکیل شد.
و در این هنگام، به دستور یزید، اسراء را وارد مجلس کردند در حالی که چشم ها، همه به اسراء می نگریستند.
در این حین حضرت زینب(س) خطاب به یزید لعین فرمود :
📋《یَابنَ الطُلَقَاء! اَ مِنَ العَدلِ يَابن الطُّلقاءِ تَخديرُكَ حَرائِرِك وَ اماءَكَ وَسُوقُك بَناتِ رَسُولِ اللهِ(ص) سَبايَا؟
قَد هَتكْتَ سُتورَهَنَّ وَ ابْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الأعْداءُ مِن بَلَدٍ الى بَلَدٍ وَ يَسْتَشرِفْهُنَّ اهْلُ المناهِلِ وَالمعاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ القريبُ والبعيد!》
♦️آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پردهها قرار دادهاى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كردهاى، پردههاى حرمت آنان را دريده، چهرههايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مي گردانى، آنگونه كه مردم شهرها و آبادىها و قلعهها و بيابانها به آنان مي نگرند و دور و نزديك، چهره آنان را تماشا می كنند؟(۳)
📚منبع :
۱)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹
۲)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۵
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴
@TarikhEslam
📜توسل عالم اهل تسنن به ساحت نورانی #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
✅یکی از ویژگی های حضرت زینب(سلام الله علیها) گرهگشایی از آحاد مردم حتی از غیر شیعیان است و این خصلت بر سایر مذاهب مخفی نمانده است.
به عنوان نمونه، «مؤمن بن حسن شبلنجی شافعی» از مشاهیر و علمای اهل تسنن(متوفی سال ۱۳۰۸ ه.قمری)، از قول «شیخ عبد الرحمن بن حسن بن عمر الاجهوری» فقیه مالکی مصری(متوفی سال ۱۱۹۸ ه.قمری) چنین مینویسد :
در کتاب شیخ عبدالرحمن اجهوری که نامش «مشارق الانوار فی آل البیت الاخیار» است خواندم که [نوشته بود] :
«در سال هزار و صد و هفتاد برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود، به مقام سیده زینب(س) که مذکور است توجه کردم و این قصیده را سرودم، و به برکت آن قصیده سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است؛
«آلِ طَاهَا لَكُمْ عَلَینَا الْوِلاءُ
لا سِواكُمْ بِمَا لَكُمْ آلآءُ
مَدحُکُم فِی الکِتابِ جَاءَ مُبِیناً
اَنباتُ عَنهُ مِلَّةٌ سَمحَاءُ و..»
یعنی؛
ای آل طه، برای شما بر ما، ولایت است..الی آخر»(۱)
📚منبع :
۱)نور ألأبصار فی مَناقب آل بَیت ألنّبیّ ألمخْتار(ص) شبلنجی، صص۳۸۲_۳۸۳
@TarikhEslam
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙اجرای ابتهال «یا شقیقه السبطین» توسط امام المبتهلین مرحوم «شیخ محمد سید النقشبندی»(متوفی سال ۱۳۵۵ ه.شمسی) سرآمد عصر طلایی موسیقی آئینی مصر، در وصف #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها در مسجد سیده زینب(سلام الله علیها) در شهر قاهره
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
9️⃣2️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «موسوعة زینب الکبری(س) بنت أمیرالمؤمنین علي بن أبي طالب(ع)» یکی از مفصلترین آثار معاصر درباره حضرت زینب(سلام الله علیها) درباب شرح زندگانی حضرت زینب(سلام الله علیها) و بیان رسالت حضرت(س) در کربلا و دوران اسارت؛ اثر سید علی عاشور✍📚👇
#حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
@TarikhEslam
4_5888672102965316742.pdf
6.71M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»1️⃣
@TarikhEslam
4_5888672102965316741.pdf
7.13M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»2️⃣
@TarikhEslam
4_5888672102965316740.pdf
7.34M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»3️⃣
@TarikhEslam
4_5888672102965316739.pdf
6.39M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»4️⃣
@TarikhEslam
4_5888672102965316743.pdf
8.13M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»5️⃣
@TarikhEslam
4_5888672102965316738.pdf
7.36M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»6️⃣
@TarikhEslam
4_5888672102965316746.pdf
6.86M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
«موسوعة زینب الکبری(س)»7️⃣
@TarikhEslam