eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
162 ویدیو
276 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣صبر و پایداری #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅مرحوم علامه مامقانی درباره صبر حضرت زینب(س) می نویسد
4⃣زهد :👇 ✅امام سجّاد(ع) درباره زهد و تقوای حضرت زینب(س) می فرماید: 📋《إنَّهَا مَا ادَّخَرَت شَيئَاً مِن يَومِهَا لِغَدِهَا أَبَدَاً》 ♦️زینب کبری(س) هيچ گاه چيزی از امروز برای فردای خود نياندوخت.(۱) 📚منبع: ۱)وفيات الأئمه(ع) اثر جمعی از علماء، ص۴۴۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣زهد #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅امام سجّاد(ع) درباره زهد و تقوای حضرت زینب(س) می فرماید: 📋《إنّ
5⃣شجاعت :👇 ✅در طول تاریخ همواره شجاعت حضرت زینب(س) مثال زدنی بود. حضرت زینب(س)، در خطبه غراء خویش در کاخ یزید و در مقابل چشم همگان، ابتدا یزید را مسئول اصلی حوادث کربلا، معرفی و به دستور یزید برای بستن راه بر امام حسین(ع)، تصریح می فرماید : 📋《أظَنَنتَ يا يَزيدُ حَيثُ أخَذتَ عَلَينا أقطارَ الأَرضِ وآفاقَ السَّماءِ فَأَصبَحنا نُساقُ كَما تُسَاقُ الإِماءُ أنَّ بِنا عَلَى الله هَوانا و بِكَ عَلَيهِ كَرامَةً! وأنَّ ذلِكَ لِعِظَمِ خَطَرِكَ عِندَهُ!》 ♦️اى يزيد! آيا گمان بردى كه بستن راه ها به روى ما و سخت گرفتن بر ما و كشاندنِ ما به مانند كنيزان به هر كجا، نشانه خوارىِ ما نزد خدا و كرامت خدا براى توست؟! و اين، از بزرگىِ ارزش تو نزد اوست؟! 📋《يَابنَ الطُّلَقاءِ! تَخديرُكَ إماءَكَ ونِساءَكَ وسَوقُكَ بَناتِ رَسولِ الله(ص) سَبايا، قَد هَتَكتَ سُتورَهُنَّ وأبدَيتَ وُجوهَهُنَّ، تَحدوا بِهِنَّ الأَعداءُ مِن بَلَدٍ إلى بَلَدٍ، ويَستَشرِفُهُنَّ أهلُ المَنازِلِ وَالمَناهِلِ》 ♦️اى فرزند آزادشدگان[مكّه]! آيا اين، عدالت است كه كنيزان و زنانت را در پرده مى دارى و دختران پيامبر خدا(ص) را به اسارت مى كشى و پرده شان را مى دَرى و سيمايشان را آشكار مى كنى و دشمنان، آنان را از اين شهر به آن شهر مى برند و اهل هر منزل و آبادى، به تماشاى آنان مى آيند. حضرت زینب(س) در بخشی دیگر از خطبه خود که در مجلس یزید ایراد نمود، آن فاسق را این‌گونه مورد خطاب قرار می‌دهد : 📋《... مَعَ أَنِّي وَ اللهِ يَا عَدُوَّ اللهِ وَ ابنَ عَدُوِّهِ أستَصغِر قَدرَكَ وَ أستَعظِم تَقرِيعَك‏َ غَيرَ أنَّ العُيُونَ عَبرَى و الصُدَورَ حَرَّى وَ مَا يُجزِي ذَلِكَ أو يُغنِي عَنَّاَ وَ قَد قُتِلَ الحُسَينُ(ع)》 ‏ ♦️به خدا سوگند! ای دشمن خدا و ای پسر دشمن او! من ارزش تو را پست و ناچیز می‌ شمرم و آن چوب‌ زدن‌ها و نکوهش‌ هایت را گناهی بس بزرگ می‌دانم؛ اما چه کنم که دیده‌ها اشک‌ ریزان، و سینه‌ها سوزان است و این [اشک و آه] نه با آن [ظلم و گناه] برابری می‌ کند و نه دردی از ما دوا می‌کند، هنگامی که دیگر، امام حسین(علیه السلام) کشته شده است.(۱) اما منظور حضرت زینب(س) از عبارت《يَابنَ الطُّلَقاءِ!》که در خطبه فرمودند، چه بود؟ 《طُّلَقاءِ》 یعنی بردگان و اسیران آزاد شده! معاویه به همراه پدرش ابوسفیان و مادرش هند جگرخوار و عده‌ای دیگر، پس از فتح مکه اسلام آوردند. ابن هشام می گوید : 📋《لَمَّا فَتَحَ رَسّولُ اللهِ(ص) مَكَّةَ عَنوَةََ فَخَطَبَ عَلَى بَابِ الكَعبَةِ، ثُمَّ قالَ بَعدَ كَلامِِ : يَا مَعشَرَ قُرَيَش! مَا تَرَوُنَ أنَّى فَاعِلُ فِيكُم؟ قَالوا : خَيرَاً! أخُ كَرِيمِِ وَابنُ أخُ كَرِيمِِ! قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) : اِذهَبُوا فَأنتُم الطُّلَقَاءِ!》 ♦️وقتی مکّه توسط حضرت رسول اکرم(ص) فتح شد، حضرت(ص) در کنار کعبه خطبه خواندند، سپس فرمودند : ای قریشیان! فکر می کنید من با شما چه رفتاری خواهم داشت؟ آنها گفتند : رفتاری خوب و نیکو! تو برادری بزرگوار و فرزند برادری بزرگوار هستی! رسول اکرم(ص) به آنها فرمود : بروید! شما از آزاد شدگانید!(۲) پس حضرت(ص) آنان را (طُّلَقاءِ) خطاب کرد و از مجازات آنها صرف نظر و آنان را عفو نمود که از جمله ی آنان ابوسفیان پدر بزرگ یزید بود. از این رو این گروه در تاریخ معروف به «طُّلَقاءِ» شدند و فرزندان آنان را با خطاب «یَاَبنَ طُّلَقاءِ» می شناختند. و این عنوان کنایه‎آمیزِ (طُّلَقاءِ) همواره برای آنان بر جای ماند. و حضرت زینب(س) نیز پس از شهادت امام حسین(ع) در مجلس یزید، در طی خطبه‌ای، یزید را فرزند (طُّلَقاءِ) خطاب کرد. 📚منابع : ۱)اللهوف ابن طاووس، ص۲۱۵ ۲)السیرة النبویه ابن هشام، ج۲، ص۴۱۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
5⃣شجاعت #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇 ✅در طول تاریخ همواره شجاعت حضرت زینب(س) مثال زدنی بود. حضرت ز
6⃣عفت و حجاب :👇 ✅یکی از مهمترین مسائل و نکاتی که حضرت زینب(س) در حیات خویش بر آن تأکید داشته اند، ‌حفظ ارزش‌هایی مانند عفاف و حجاب بوده است. 👤مرحوم علامه مامقانی درباره حجاب حضرت زینب(س) می نویسد : 📋《هِیَ فِی الْحِجابِ و الْلِفّافِ مَزیدَةٌ لَمْ یَر شَخْصَها احَدٌ مِنَ الرِّجالِ فی زَمانِ اَبیها‌ وَ‌ اَخَوَیهَا‌ الاّ یَومَ طَّفِّ》 ♦️او در پوشیدگی و حجاب، چنان‌ بود که کسی از مردان در زمان پدر و برادرانش او را ندید، جز در واقعه‌ کربلا.(۱) 👤در نقلی یحیى بن سلیم مازنی می گوید : من در مدینه مدّت زیادی همسایه حضرت علی(ع) بودم و منزل ما نزدیک خانه ای بود که حضرت زینب(س) در آن ساکن بود. 📋《فَلَا وَاللهِ مَا رَأَیتُ لَهَا شَخصَاً وَلَا سَمعِتُ لَهَا صَوتَاً》 ♦️به خدا قسم در این مدت، نه من زینب را (بیرون) دیدم، و نه صدایش را (از داخل خانه) شنیدم! و هر وقت زینب کبری(س) می خواست به زیارت قبر شریف جدش رسول خدا(ص) مشرّف شود، شبانه از منزل خارج می شد در حالی که امام حسن مجتبی(ع) در طرف راست او و امام حسین(ع) در طرف چپ او و امیرالمؤمنین(ع) در جلو او حرکت می کردند. و هنگامی که حضرت زینب(س) به قبر شریف رسول خدا(ص) نزدیک می شد حضرت علی(ع) جلوتر می رفت و نور چراغ های حرم رسول خدا(ص) را کم می کرد. یک مرتبه امام حسن(ع) علت این کار را از آن حضرت(ع) سؤال نمود ، حضرت علی(ع) در جواب فرمود : 📋《أخشِى أَن یَنظُرَ أَحَدُ إلى شَخصِ أُختَکَ زَینَبَ(س)》 ♦️می ترسم کسی به قد و قامت خواهرت زینب کبری نَظر کند!(۲) هر چند در مورد صحت این فوق جای بحث و تردید است، اما به هر حال، گذشته از ضعف سند و منبع، پذیرش محتوای آن مخالف آموزه‌های دینی نیست؛ چرا که حیا و عفت و غیرت‌مندی هرچند تا این اندازه واجب و لازم نیست، اما ممکن است در شرایط خاصی مطلوب و پسندیده باشد. در مقاتل آمده است که؛ وقتی کاروان اسرای کربلا وارد کاخ یزید شد، مجلسی رسمی متشکل از بزرگان شام و نمایندگان ادیان در کاخ تشکیل شد. و در این هنگام، به دستور یزید، اسراء را وارد مجلس کردند در حالی که چشم ها، همه به اسراء می نگریستند. در این حین حضرت زینب(س) خطاب به یزید لعین فرمود : 📋《یَابنَ الطُلَقَاء! اَ مِنَ العَدلِ يَابن الطُّلقاءِ تَخديرُكَ حَرائِرِك وَ اماءَكَ وَسُوقُك بَناتِ رَسُولِ اللهِ(ص) سَبايَا؟ قَد هَتكْتَ سُتورَهَنَّ وَ ابْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الأعْداءُ مِن بَلَدٍ الى‏ بَلَدٍ وَ يَسْتَشرِفْهُنَّ اهْلُ المناهِلِ وَالمعاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ القريبُ والبعيد!》 ♦️آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پرده‌‏ها قرار داده‏‌اى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كرده‌‏اى، پرده‏‌هاى حرمت آنان را دريده، چهره‏‌هايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مي‌ گردانى، آن‏گونه كه مردم شهرها و آبادى‌ها و قلعه‏‌ها و بيابان‌ها به آنان مي‌ نگرند و دور و نزديك، چهره آنان را تماشا می كنند؟(۳) 📚منبع : ۱)تنقيح المقال مامقانی، ج۳، ص۷۹ ۲)عوالم العلوم عبدالله بحرانی، ج‏۱۱، ص۹۵۵ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜توسل عالم اهل تسنن به ساحت نورانی ✅یکی از ویژگی‌ های حضرت زینب(سلام‌ الله‌ علیها) گره‌گشایی از آحاد مردم حتی از غیر شیعیان است و این خصلت بر سایر مذاهب مخفی نمانده است. به عنوان نمونه، «مؤمن بن حسن شبلنجی شافعی» از مشاهیر و علمای اهل‌ تسنن(متوفی سال ۱۳۰۸ ه.قمری)، از قول «شیخ عبد الرحمن بن حسن بن عمر الاجهوری» فقیه مالکی مصری(متوفی سال ۱۱۹۸ ه.قمری) چنین می‌نویسد : در کتاب شیخ عبدالرحمن اجهوری که نامش «مشارق الانوار فی آل البیت الاخیار» است خواندم که [نوشته بود] : «در سال هزار و صد و هفتاد برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود، به مقام سیده زینب(س) که مذکور است توجه کردم و این قصیده را سرودم، و به برکت آن قصیده سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است؛ «آلِ طَاهَا لَكُمْ عَلَینَا الْوِلاءُ لا سِواكُمْ بِمَا لَكُمْ آلآءُ  مَدحُکُم فِی الکِتابِ جَاءَ مُبِیناً اَنباتُ عَنهُ مِلَّةٌ سَمحَاءُ و..» یعنی؛ ای آل طه، برای شما بر ما، ولایت است..الی آخر»(۱) 📚منبع : ۱)نور ألأبصار فی مَناقب آل بَیت ألنّبیّ ألمخْتار(ص) شبلنجی، صص۳۸۲_۳۸۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙اجرای ابتهال «یا شقیقه السبطین» توسط امام المبتهلین مرحوم «شیخ محمد سید النقشبندی»(متوفی سال ۱۳۵۵ ه.شمسی) سرآمد عصر طلایی موسیقی آئینی مصر، در وصف در مسجد سیده زینب(سلام الله علیها) در شهر قاهره @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 9️⃣2️⃣ :📚 کتاب «موسوعة زینب الکبری(س) بنت أمیرالمؤمنین علي بن أبي طالب(ع)» یکی از مفصل‌ترین آثار معاصر درباره حضرت زینب(سلام الله علیها) درباب شرح زندگانی حضرت زینب(سلام الله علیها) و بیان رسالت حضرت(س) در کربلا و دوران اسارت؛ اثر سید علی عاشور✍📚👇 @TarikhEslam
4_5888672102965316742.pdf
6.71M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»1️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316741.pdf
7.13M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»2️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316740.pdf
7.34M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»3️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316739.pdf
6.39M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»4️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316743.pdf
8.13M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»5️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316738.pdf
7.36M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»6️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316746.pdf
6.86M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»7️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316747.pdf
6.75M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»8️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316748.pdf
5.68M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»9️⃣ @TarikhEslam
4_5888672102965316749.pdf
5.83M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 «موسوعة زینب الکبری(س)»🔟 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆پنجم جمادی‌ الاول سال هشتم هجری قمری واقعه «جنگ موته» و شهادت «جعفر بن ابی طالب(ع)» :👇 @TarikhEslam
✅جنگ موته در اوایل سال هشتم هجری رخ داد. یعقوبی در تاریخ خود می نویسد: حضرت رسول اکرم(ص) در سال هشتم، «جعفر بن ابى طالب» را به عنوان فرمانده سپاه و «زيد بن حارثه» را جانشین او و «عبد الله بن رواحه» را جانشین زید کرد و با لشگرى براى جنگ روم به شام فرستاد. در موته، نبرد با رومیان به وقوع پیوست و سه فرمانده ی نخست به شهادت رسیدند. پس از شهادت سه فرمانده‌، سرگرداني سپاه اسلام شروع شد؛ اما بالاخره با ترفندی که «خالد بن وليد» اجرا كرد، مسلمانان پس از يك روز مقاومت و پايداري، سخت در برابر سپاه عظيم روم، با سلامت كامل به مدينه بازگشتند. خالد بن وليد سپاه اسلام را برداشته، به مدينه آمد و چون خبر آمدن آن ها به شهر رسيد، مردم براى ديدار آن ها از مدينه بيرون آمدند و رسول اکرم(ص) نيز بر چهار پايى سوار شد و با مسلمانان ديگر به استقبال شان رفت، اما وقتى مردم آن ها را ديدند، خاك بر روى آن ها ريخته و ملامت شان مى كردند، كه چرا در برابر دشمن استقامت نكرديد؟ و از ميدان جنگ فرار كرديد؟! رسول اکرم(ص) جلوى مردم را از اين كار گرفت و گفت: «نه! اين ها فرارى نيستند، بلكه به خواست خدا(از اين پس) حمله افكن ها خواهند بود!» حضرت رسول اکرم (ص) پس از شهادت «جعفر بن أبی طالب» و «زید بن حارثه»، وقتی وارد خانه می‌شد، بسیار گریه می‌کرد و می‌ فرمود : «آنها با من همدم و هم‌سخن بودند و با هم شهید شدند.»(۲) 📚منابع: ۱)تاریخ یعقوبی، ج۱، ص۵۶۳ ۲)من لا یحضره الفقیه صدوق، ج۱، ص۱۷۷ @TarikhEslam