eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
162 ویدیو
276 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
📅نهم ماه ذی الحجه سال اول هجری ماجرای سدّ الابواب :👇 @TarikhEslam
✅تاریخ دقیق واقعه سد الابواب، در منابع حدیثی و تاریخی نیامده است و در بین مورخین اختلاف است. مرحوم علامه مجلسی، بدون مشخص کردن سال وقوع، روز عرفه را برای آن ذکر کرده است. او می نویسد : 📋《وَ يَومَ سَدِّ الأَبوَابِ وَ فَتحِ بَابِهِ وَ هُوَ يَومَ عَرَفَةَ》 ♦️روز عرفه، روز وقوع ماجرای سدّ ابواب و فتح باب امام علی(ع) است.(۱) جریان از این قرار است که بعد از هجرت حضرت رسول اکرم(ص)، از مکه به مدینه، حضرت(ص) بنای مسجد النبی را آغاز نمود، در این میان هر یک از اصحاب، خانه های خود را در مجاور مسجد ساختند و و از هر خانه ای، دری را به داخل مسجد گشودند، که مطابق برخی از روایات، رسول اکرم(ص) امر نمود که همه ی درب‌ها، به روی مسجد بسته شود، به جز درب خانه ی علی بن ابی‌ طالب(ع)! آن‌ گاه کسی را سراغ ابوبکر فرستاد و دستور داد تا درب خانه‌اش را به مسجد ببندد، ابوبکر نیز چنین کرد. سپس کسی را نزد عمر فرستاد، تا او نیز درب خانه‌اش را به سوی مسجد ببندد. ابن کثیر می نویسد : برخی پس از شنیدن این دستور ناراحت شدند و اعتراض کردند. حضرت(ص) فرمود : من مأمور بستن این درها غیر از در خانه علی(ع) شده‌ام. شما در این باره سخنانی گفتید. به خدا سوگند! من از پیش خودم به بستن یا گشودن دری دستور ندادم. من به وظیفه‌ ای مأمور شدم و از آن تبعیت کردم. و سپس فرمود : 📋《مَا أَنَا فَتَحْتُهُ وَلَكِنَّ اللَّهَ فَتَحَهُ》 ♦️من درب خانه علی(ع) را باز نگذاشتم، بلکه خداوند آن را گشوده است.(۲) حقیقت ارزش و فضیلت باز بودن در به سوی مسجد، اشاره به مسأله طهارت معنوی و ظاهری اهل بیت(ع) و شخص رسول خدا(ص) دارد، که در مورد آن‌ها در روایات بی‌شماری، به آن اشاره شده است. لذا ابن حجر عسقلانی نقل می‌کند : حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود : 📋《لَا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَطْرُقَ هَذَا الْمَسْجِدَ جُنُبَاً غَيْرِي وَ غَيْرُكَ》 ♦️برای هیچ‌ کس حلال نیست، که در حال جنابت به این مسجد وارد شود، به جز من و تو!(۳) 📚منابع: ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۹۷، ص۳۸۴ ۲)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج۷، ص۳۷۹ ۳)فتح الباری ابن حجر عسقلانی، ج۷، ص۱۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 5️⃣7️⃣ :📚 کتاب «نگاهی به حدیث سد الابواب» از سلسله پژوهش های اعتقادی پیرامون حدیث «سدالابواب» در منابع شیعه و اهل سنت؛ اثر استاد میلانی✍📚👇 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
6️⃣روز نهم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از رسیدن به عرفات، به انجام اعمال
7️⃣روز دهم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) امروز به منا بر می گردند و اعمال عید قربان را انجام می دهند. @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال3️⃣6️⃣:طبق روایات معتبره، منظور از (ذبح عظیم) که در آیه ۱۰۷ سوره مبارکه صافات آمده «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» کیست؟👇 @TarikhEslam
✅روایتی است در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) شیخ صدوق که از فضل بن شاذان نقل می کند و می نویسد : از امام رضا(علیه السلام) چنین شنیدم كه آن زمان كه خداوند تبارك و تعالى به حضرت ابراهیم(ع) امر فرمود كه بجاى فرزندش اسماعیل، گوسفندى را كه خداوند فرستاده بود ذبح نماید، حضرت ابراهیم(ع) در دل آرزو كرد كه اى كاش فرزندش اسماعیل را به دست خود ذبح می كرد و دستور ذبح گوسفند بجاى ذبح فرزندش به او داده نشده بود، تا به این‏ وسیله احساس پدرى را كه عزیزترین فرزندش را به دست خود ذبح می كند، داشته باشد و در نتیجه شایسته ی رفیع‏ ترین درجات ثواب در صبر بر مصائب شود. خداوند عزّوجلّ به ابراهیم خلیل وحى فرمود كه : 📋《یَا ابرَاهِیمَ! مَنْ أَحَبُّ خَلْقِي إِلَيْكَ؟ فَقَالَ : يَا رَبِّ! مَا خَلَقْتَ خَلْقاً هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حَبِيبِكَ مُحَمَّدٍ(ص)》 ♦️اى ابراهیم! محبوبترین خلق من، نزد تو كیست؟!! ابراهیم گفت : خدایا! مخلوقى خلق نكرده ‏اى كه از حبیبت محمّد(ص) نزد من محبوبتر باشد. خداوند به او وحى فرمود كه : 📋《فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْهِ يَا إِبْرَاهِيمُ! أَ فَهُوَ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَوْ نَفْسُكَ؟ قَالَ : بَلْ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ نَفْسِي! قَالَ : فَوَلَدُهُ أَحَبُّ إِلَيْكَ أَوْ وَلَدُكَ؟ قَالَ بَلْ وَلَدُهُ! قَالَ : فَذَبْحُ وَلَدِهِ ظُلْماً عَلَى أَعْدَائِهِ أَوجَعُ لِقَلْبِكَ أَوْ ذَبْحُ وَلَدِكَ بِيَدِكَ فِي طَاعَتِي؟ قَالَ : يَا رَبِّ! بَلْ ذَبْحُهُ عَلَى أَيْدِي أَعْدَائِهِ أَوْجَعُ لِقَلْبِي!》 ♦️اى ابراهیم! آیا او را بیشتر دوست دارى یا خودت را؟ او گفت : او را بیشتر دوست دارم. خداوند فرمود : آیا فرزند او را بیشتر دوست دارى یا فرزند خودت را؟ عرض كرد : فرزند او را. خداوند فرمود : آیا بریده شدن سر فرزند او از روى ظلم، به دست دشمنانش، دل تو را بیشتر به درد می آورد یا بریدن سر فرزندت به دست خودت به خاطر اطاعت از فرمان من؟ او گفت : بریده شدن سر فرزند او به دست دشمنانش دل مرا بیشتر به درد می ‏آورد. خداوند فرمود : 📋《يَا إِبْرَاهِيمُ! فَإِنَّ طَائِفَةً تَزْعُمُ أَنَّهَا مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص) سَتَقْتُلُ الْحُسَيْنَ(ع) ابْنَهُ مِنْ بَعْدِهِ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ فَيَسْتَوْجِبُونَ‏ بِذَلِكَ سَخَطِي》 ♦️ای ابراهیم! گروهى كه خود را از امّت محمّد(ص) می دانند، فرزندش حسین(ع) را به ظلم و ستم به مانند گوسفند ذبح خواهند كرد و با این كار مستوجب خشم و غضب من خواهند شد. 📋《فَجَزِعَ إِبْرَاهِيمُ(ع) لِذَلِكَ وَ تَوَجَّعَ قَلْبُهُ وَ أَقْبَلَ يَبْكِي! فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِلَيْهِ : يَا إِبْرَاهِيمُ! قَدْ فَدَيْتُ‏ جَزَعَكَ عَلَى ابْنِكَ إِسْمَاعِيلَ لَوْ ذَبَحْتَهُ بِيَدِكَ بِجَزَعِكَ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع) وَ قَتْلِهِ وَ أَوْجَبْتُ لَكَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَهْلِ الثَّوَابِ عَلَى الْمَصَائِبِ》 ♦️پس ابراهیم(ع) بر این مطلب جزع و فزع نموده، دلش به درد آمد و شروع به گریه كرد، خداوند عزّوجلّ هم به او چنین وحى فرمود : اى ابراهیم! به خاطر این ناراحتى و جزع و فزعت بر حسین(ع) و قتل او، ناراحتى و اندوهت بر اسماعیل را در صورتى كه اگر او را ذبح می کردى پذیرفتم، و رفیع‏ترین درجات ثواب، در صبر بر مصائب را به تو خواهم داد. 📋《فَذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَ‏ وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ‏》 ♦️و این همان مطلبى است كه آیه «وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ» بدان اشاره دارد.(۱) 📚منبع: ۱)عیون اخبار الرضا(ع) شیخ صدوق، ج۱، ص۲۰۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣2⃣ شهادت مظلومانه #حضرت_مسلم_علیه_السلام :👇 #روز_شمار_عاشورا @TarikhEslam
2⃣2⃣روز دوازدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان به وادی عقیق رسیدند.(۱) 📚منبع : ۱)مثیر الأحزان ابن نما حلی، ص۴۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
7️⃣روز دهم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) امروز به منا بر می گردند و اعمال عید
8️⃣روز دوازدهم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از شنیدن سخنرانی حضرت(ص) در مسجد خَیف به سمت مکه حرکت می کند. @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
8️⃣روز دوازدهم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از شنیدن سخنرانی حضرت(ص) در م
9️⃣روز سیزدهم ماه ذی‌الحجه آخرین روز توقف کاروان حضرت رسول اکرم(ص) در مَکَّه معظمه و نماز ظهر در یکی از توقفگاه‌ها خوانده می‌شود. @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣2⃣روز دوازدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی عقیق رسیدند.(۱)
3⃣2⃣روز سیزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان به منزل(وادی صفرا) رسیدند :👇 ✅در این روز کاروان امام حسین(ع) به وادی «صفرا» رسیدند که سرزمینی بود دارای زراعت و نخل های فراوان که در این منزل (مجمّع) و (عبّاد) و همراهانش به حضرت(ع) ملحق شدند و آن دو بزرگوار در کربلا شهید شدند.(۱) 📚منبع : ۱)الإمام الحسین(ع) و اصحابه، ج۱، ص۱۵۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅سیزدهم ذی الحجه سال سیزدهم بعثت، دومین پیمان اهل یثرب معروف به (عقبه دوم) با حضرت رسول اکرم(ص) در مکه :👇 @TarikhEslam
✅بیعت عقبه به بیعت مردم یثرب با حضرت رسول اکرم(ص)، پیش از هجرت آن حضرت(ص) اشاره دارد. دو بیعت بین مردم مدینه و رسول اکرم(ص) انجام شد که اولی در سال دوازدهم و دومی در سال سیزدهم بعثت بود و هر دو به بیعت عقبه معروف است. بعضی بیعت اول را بیعت النساء و بیعت دوم را بیعت الحرب نامیده‌اند ولی بیشتر مورخان بیعت نساء را پس از فتح مکه دانسته‌اند. این دو بیعت، مقدمه هجرت پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان از مکه به مدینه را فراهم نمود. علت نامگذاری عَقَبه هم از اونجایی که عقبه در لغت به معنای گردنه راهی است که از آن به بالای کوه می‌روند و از آنجایی که دو بیعت پیامبر اکرم(ص) و مردم یثرب در عقبه‌ای (گردنه) میان منا و مکه، نزدیک مِنا به وقوع پیوست، این دو بیعت به بیعت عقبه مشهور شده‌اند. فاصله این مکان با مکه حدود پنج کیلومتر است. وقتی حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) در سال دهم بعثت از دنیا رفتند، رسول اکرم(ص) از یک سو کسی را که از او حمایت کند، نداشت و از سوی دیگر سختگیری مشرکان بر ایشان بیشتر شده بود، در سال یازدهم بعثت، آن حضرت(ص) با شش تن از مردم یثرب[مدینه] رو برو شد. محل این ملاقات را بعضی نزدیک آن عقبه و بعضی در منا نوشته‌اند. این شش تن از قبیله خزرج بودند و  رسول اکرم(ص) از هویت آنان سؤال کرد و آنها خود را از مردم خزرج معرفی کردند؛ رسول اکرم(ص) پرسیدند که شما از هم پیمانان و دوستان یهودید و پاسخ مثبت شنید. سپس با ایشان به گفتگو نشست، و اسلام را بر آنان عرضه داشت و برایشان قرآن خواند. اطلاعات پراکنده‌ای که مردم یثرب از یهودیان درباره ظهور پیامبری در مکه به دست آورده بودند، موجب توجه آنان به حضرت محمد(ص) شد و این امید را ایجاد کرد که با حضور ایشان در یثرب بتوانند از ادامه دشمنی و جنگ بین دو قبیله اوس و خزرج پیشگیری کنند. اینان چون به مدینه بازگشتند، داستان ظهور پیامبر را با مردم گفتند. 1⃣بیعت اول عقبه :👇 این بیعت در سال دوازدهم بعثت، در موسم حج صورت گرفت. دوازده تن از هفت خانواده دو قبیله اوس و خزرج در عقبه با رسول اکرم(ص) دیدار کردند و اسلام آورده و با رسول خدا(ص) بیعت نمودند. از قبیلۀ خزرج، اَسعَد بن زُرارة، عَوف بن حارث و برادرش مُعاذ، ذَکوان بن عبدقیس، رافع بن مالک، عبادة بن صامت، ابی عبدالرحمن یزید بن ثَعلَبَة، عباس بن عبادة بن نَضلَة، عُقبَة بن عامر بن نابی، قُطبَة بن عامر بن حدیده و از قبیلة اوس، ابوالهیثم بن تَهَّیان، عُوَیم بن ساعدة در این بیعت شرکت داشتند. 📝مفاد بیعت اول عقبه :👇 ۱)در پرستش خدا شریکی برای او نگیرند. ۲)دزدی و زنا نکنند. ۳)فرزندان خود را نکشند. ۴)بهتان نزنند. ۵)رسول خدا(ص) را در آنچه به خیر و صلاح است نافرمانی نکنند. اگر بدین بیعت وفا کردند، بهشت از آن آنان خواهد بود و اگر خلاف نمودند، با خداست که آنان را ببخشد یا عذاب کند. برخی این بیعت را بیعت النساء گفته‌اند ولی با توجه به آیه ۱۲ سوره ممتحنه، بیعت نساء، بیعت پیامبر(ص) با زنان پس از فتح مکه است. پس از این بیعت بود که رسول خدا(ص) مُصعب بن عُمیر، را همراه آنان فرستاد تا به آنها قرآن تعلیم دهد. البته بعضی مورخان فرستادن مصعب را بعد از بیعت دوم نوشته‌اند. 2⃣بیعت دوم عقبه :👇 بیعت دوم در عقبه که به بیعت الحرب هم معروف شد، در موسم حج سال سیزدهم بعثت، در درۀ سمت راست از مِنیٰبه سوی گردنه که امروز محل مسجد البیعه است، واقع شد. در این سال هفتاد مرد یا هفتاد و دو مرد و دو زن در عقبه حاضر شدند، و از آن سو عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر(ص) نیز با رسول خدا(ص) حاضر شد. یثربیان یکی یکی یا دوتا دوتا نزد پیامبر(ص) می‌آمدند. نخستین نفر رافع بن مالک بن عَجْلان (از بنی زُرَیق) بود که نزد پیامبر(ص) رفت. عباس به حاضران گفت : محمد(ص) از ماست و تا آنجا که توانسته‌ایم از او حمایت کرده‌ایم. اکنون او می‌خواهد نزد شما بیاید. اگر توان حمایت او را دارید، چه بهتر، وگرنه او را نزد ما رها کنید. آنان گفتند : با او بیعت (و عهد) می‌کنیم که با هر که جنگ کند بجنگیم و با هر که آشتی کند، در آشتی باشیم. گفته شده بَراء بن مَعرور یا ابوالهیثم بن تهّیان یا اسعد بن زراره از نخستین بیعت‌کنندگان بودند. ثمره بیعت عقبه پس از این بیعت بود که رسول خدا(ص) دوازده تن از مردم یثرب را به عنوان نقیب آنان انتخاب کرد. این بیعت، مقدمه هجرت حضرت رسول اکرم(ص) به یثرب شد. 📚منابع : ۱)تاریخ طبری، ج۲، صص۳۴۳ـ۳۴۴ ۲)سیره ابن هشام، ج۱، ص۲۸۰ ۳)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۲۷۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣2⃣روز چهاردهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان #امام_حسین_علیه_السلام به وادی «ذات عرق» رسیدن
5⃣2⃣روز پانزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان به وادی «حاجر» رسیدند. ✅در این روز که امام حسین(علیه السلام) به منزل «حاجر» رسیدند به برادر رضاعی خود «عبدالله بن یقطر» یا به نقلی «قیس بن مسهّر صیداوی» را با نامه ای به سوی حضرت مسلم فرستادند.(۱) امام حسین(ع) در این نامه چنین نوشت : 📜«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، از حسین بن علی به برادران از مؤمنین و مسلمانان خود، سلام علیکم، همانا خدائی را سپاس‌گزارم که شایسته پرستشی جز او نیست. اما بعد؛ پس همانا نامه مسلم بن عقیل به من رسید که در آن از نیک اندیشی شما و فراهم آمدنتان برای یاری و گرفتن حق از دست رفته ما خبر می‌داد، من از خدا خواسته‌ام که کار ما را نیک گرداند و بهترین پاداش را در این باره به شما دهد، من در روز سه‌شنبه هشتم ماه ذی حجة روز ترویه از مکه به سوی شما رهسپار شدم، و وقتی فرستاده من به شما رسید در کار خود شتاب و کوشش کنید، زیرا من همین روزها بر شما درآیم. و السّلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.»(۱) 📚منبع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۰ @TarikhEslam