📸 تصویری از میدان #آستانه
🗓دهه پنجاه شمسی
📍به این مکان "دکان تختهایهای پشت حرم" میگفتند و به آستانه مقدسه اجاره میپرداختند.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽تصاویر قدیمی از قم
📍متحرکشده توسط هوش مصنوعی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📜 اعلامیه فوت آیتالله حاج آقا #حسین_قمی و زعامت آیتالله #بروجردی
🗓اسفندماه ۱۳۲۵
🗞روزنامه مظفر
🔸️حاج آقا حسین قمی فقیه بعد از درگذشت سید #ابوالحسن_اصفهانی، مرجعیت را به عهده گرفت.
🔹️ایشان به اقدامات #رضاخان اعتراض کرد و از ایران به عراق تبعید شد. دستگیری وی به دستور حکومت رضاخان، زمینهساز تجمع و واقعه مسجد #گوهرشاد در تیرماه ۱۳۱۴ شد.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🗞چگونه به #قم سفر کنیم؟
🔹️اطلاعات جالب و #خواندنی درباره قم
✏️نوشته #فریدون_پیرزاده؛ رئیس دفتر شمس پهلوی
🗓سال ۱۳۳۸ شمسی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀گنبذنما
✏️علیاکبر رشیدی
🔸️سرسبزی دشتهای اطراف اصفهان و #کبوترخانههای زیبا چشمهای مرا خیره کرده بود. طبیعت این بخش از ایران با آنچه ما دیده بودیم به کلی متفاوت بود و این تفاوت ما را به خود مشغول کرده بود. از نیمه راه روز سوم لحن #چاووشخوانان تفاوت یافت و خبر از نزديك شدن ما به #قم داد.
🔹️بعد از ظهر بود که تکخان پشت تپهای ایستاد و شاگرد راننده به جمع آوری «#گنبذنما» پرداخت. مسافران از سر شوق، پول در کلاه شاگرد راننده میریختند. خلاصه راننده پس از تأیید شاگردش که #گنبذنما کافی بوده، سینه تپه را پیمود و سواد گنبد حرم مطهر حضرت #معصومه (س) نمایان شد.
🔸️شیون و عزاداری از زنان و مردان برخاست و بقیه راه تا حرم با شور خاصی سپری شد. مدت زیارت با خرید #سوهان، مهر و تسبیح و جانماز بیش از آنچه تعیین شده بود به درازا انجامید.
🔹️با فشار و التماس تک خان و شاگردش مسافران رفته رفته سوار شدند و دل از زیارت کندند راه #تهران در پیش گرفته شد. نزديك غروب بود که به تهران رسیدیم.
📚گفتنیها، انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۵
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
❓️آیا آرامگاه کریمخان زند در حرم حضرت معصومه(س) است؟
🔸️در سال ۱۲۰۶ ه.ق و به دستور آغامحمدخان #قاجار بقایای جسد #کریمخان زند را از عمارت کلاهفرنگی (محل کنونی موزۀ پارس در شیراز) به تهران حمل نموده و در زیر پلههای حیاط #کریمخانی دفن نمود تا استخوانهای آن پادشاه سالها لگدکوب قاجاریه باشد.
🔹️پس از آغامحمدخان این قسمت از بناهای سلطنتی بر اثر #تغییراتی که چندینبار در زمان ناصرالدینشاه داده شد تبدیل به محوطۀ کوچکی بنام حیاط #کریمخانی گردید و به وسیلۀ نردههای آهنی از باغ گلستان جدا شده به همان صورت باقی ماند و گاهی اوقات #ناصرالدینشاه در این گوشۀ دنج به تنهایی در کنار حوض آن به استراحت پرداخته و قلیانی میکشید.
🔸️پس از انقراض #قاجاریه و در زمان #پهلوی اول (بهمنماه ۱۳۰۴ ه.ش) دستور شکافتن و کاوش زیر پلههای سمت راست جلوخان صادر گردید. کارگران که آنها نیز از طایفۀ #زند بودند تحت نظر استاد حسین میدانی زیر پلههای مزبور را کنده پس از مقداری خاکبرداری قطعات استخوانهای #نپوسیده شاه زند را بیرون آوردند.
🔹️پس از جمعآوری استخوانهای وکیلالرعایا، از وزارت دربار به فرماندار قم دستوری صادر گردید و او محلی در #مقبرۀ #شاه_صفی و #شاه_سلطان_حسین در قم تعیین نمود و استخوان های #وکیلالرعایا که قسمت اعظم آن خاک شده فقط قطعات کوچکی باقی مانده بود به #قم حمل شد و در محل مزبور دفن گردید.
📍 محل دفن شاه سلطان حسین و شاه صفی صفوی
منبع: سایتکاخگلستان
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽روضهی حضرت زهرا (س) در بیان مرحوم سیدمحمد آلطه
🗓سال ۱۳۸۹ شمسی
🔹️ایشان از سخنرانان مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) مدرسه #فیضیه در دوم فروردین سال ۱۳۴۲ بود. این مراسم مورد یورش وحشیانه مأموران رژیم #پهلوی قرار گرفت و منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از #طلاب و روحانیون شد.
🔸️حجتالاسلام آل طه در سال ۱۳۹۵ و در #نود سالگی دار فانی را وداع گفت.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
❓️آیا آرامگاه کریمخان زند در حرم حضرت معصومه(س) است؟ 🔸️در سال ۱۲۰۶ ه.ق و به دستور آغامحمدخان #قاج
📸 تصویری از #رضا_شاه_پهلوی هنگام بیرون آوردن استخوانهای #کریم_خان_زند از کاخ گلستان
🗓 ۱۳۰۴ شمسی
🔸️شمشیر کریمخان در دست #تیمورتاش و استخوانهای وکیلالرعایا در سینی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📜 شهر قم در شاهنامهی فردوسی
✏️نیما نوروزی
🔹️در شاهنامه دو بار نام قم آمده و نکته جالب اینکه که یادکردهای قم در #شاهنامه همیشه در هنگام تقسیمبندی شهرها بوده و #قم و #اصفهان در یک ناحیه آمدند.
🔸️یادکرد اول هنگامی است که #کیخسرو به پاس زحمات پهلوان #گیو ، می خواهد سرزمینی را به او عطا کند:
بفرمود عهد #قم و اصفهان
نهاد بزرگان و جای مهان
نویسد ز مشک و ز عنبر دبیر
یکی نامه از پادشا بر حریر
یکی مهر زرین بر او برنهاد
بر آن نامه شاه آفرین کرد یاد
🔹️یادکرد دوم هم در پادشاهی #انوشیروان است در هنگام تقسیمبندی ایران به بخشهای مختلف.
جهان را ببخشید بر چار بهر
وزو نامزد کرد آبادشهر
نخستین #خراسان ازو یاد کرد
دل نامداران بدو شاد کرد
دگر بهره زان بد #قم و اصفهان
نهاد بزرگان و جای مهان
🔸️در این تقسیمبندی نیز قم و اصفهان یک #ناحیه را تشکیل میدهند.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
21.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽شعرخوانی حاج غلامرضا سازگار؛ مداح و شاعر قمی
🗓۱۷ آذرماه ۱۴۰۳- تهران
🔸️#حاج_غلامرضا_سازگار در سال ۱۳۲۰ش در #قم بهدنیا آمد. پس از تحصیلات ابتدایی در مکتبخانههای قدیمی وارد #حوزه_علمیه شد و برخی از دروس حوزوی را خواند.
🔹️#غلامرضا_سازگار در ۱۹ سالگی #ازدواج و به تهران مهاجرت کرد. #سازگار از ابتدای نوجوانی در کنار شاعری #مشاغل متعددی را تجربه کرد ولی پس از مدتی به پیشنهاد یکی از مسئولان هیئتهای تهران، کار #آزاد را رها و تنها به شاعری و #مدح اهل بیت(ع) مشغول شد.
🔹️کتاب #نخل_میثم از جمله آثار او در حوزه شعر #آیینی است که در پنج جلد منتشر و مورد استقبال زیادی از سوی #مداحان اهلبیت قرار گرفته است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مـدیحهسـرایی #حاج_غلامرضا_سازگار
🗓 سال ۱۳۶۹
📍تکیه #حاجسیدحسن قم
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀قبر مامور قتل امیرکبیر در حرم حضرت معصومه (س)
🔸️حاج علیخان #مراغهای از دهسالگی در دربار #محمد_میرزا، ولیعهدِ فتحعلی شاه به خدمتگزاری مشغول بود و پس از به سلطنت رسیدن او به تهران آمد و به کارهای حکومتی و درباری پرداخت.
🔹️پدرش حسینخان #مقدم_مراغهای به خدمت دربار #عباس_میرزا درآمد و با سمت #پیشخدمتباشیگری به کار مشغول شد. سپس به تهران آمد و به «#دربخانه» شاهی راه یافت و با سمت #آجودانباشی مخصوص شاه به سفارت فوقالعاده گسیل و مأمور دربارهای اروپایی شد.
🔸️حاج علی، نخست ناظر در خانه مادر محمدشاه بود. پس از مرگ عباس میرزا، به عنوان محرم مادر محمدشاه با او به سفر حج رفت و در بازگشت لقب #خانی گرفت.
🔹️در زمان محمدشاه، بنابر شکایت #خدیجه_خانم، مادر عباس میرزا ملکآرا، او را تنبیه کردند. از آن وقت با #مهدعلیا علیه ملک آرا همدست بود.
🔸️پس از آن که دشمنان #امیرکبیر، ناصرالدینشاه را نسبت به او بدگمان کردند و فرمان #قتلش را از شاه گرفتند، حاج علی مامور قتل #امیرکبیر شد.
حاج علی خان پس از قتل امیر به مقام #حاجب_الدولگی دربار رسید، اگرچه پس از عزل میرزا آقاخان نوری، او نیز معزول شد.
🔹️حاج علی خان حاجبالدوله، هرگز از قتل امیر پشیمان نگشت. در جزوهای که او به خط خود نوشته، شرح خدماتش به #میرزا_آقاخان_نوری را آورده، و قتل امیر را در فهرست آن خدمات ذکر نموده است.
🔸️حاج علیخان در تابستان سال ۱۲۴۶ شمسی درگذشت و کلیه مناصب و القاب او به فرزند کوچکش #محمدحسن_خان رسید. وی در یکی از حجرههای کناریِ ایوان #آینه در حرم #حضرت_معصومه در قم مدفون گردید.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🎙روایت آیتالله #محمد_خامنهای از دستگیری معاون ساواک قم
بخش اول
🔸️يكى از اتاقهای منزل ما كه حضرت #امام بعداً در آن ساكن شدند، به طور كامل در اختيار #انقلاب بود و از دست ما و خانواده، جدا شده بود.
🔹️يک روز كه در منزل نشسته بودم و افراد، مىآمدند و مىرفتند، ناگهان شخصى وارد شد و گفت: «يكى از افراد #ساواكى كه انقلابيون را شكنجه و به قتل مىرسانده، توسط بچهها شناسايى و #دستگير شده است و هم اينک نزديكى پل #حجتيه در اختيار بچههاى انقلابى است و اگر شما سريعاً در اين خصوص تصميم نگيريد، بعيد نيست بچهها بدون توجه به جنبههاى #شرعى قضيه او را سر به نيست كنند.»
🔸️گفتم: «او را به فلان محل ببرند و نزد فرد بخصوصى كه مورد نظرم بود، بسپارند تا در اين فاصله #تصميم بگيرم كه چه بايد كرد.»
ساعتى بعد اطلاع دادند كه او را به محل مورد نظر بردهاند و منتظر دستورند.
🔹️من عرض كردم: «با توجه به اينكه فرد مزبور از #شكنجهگران شناخته شده است، از نظر من كشتن او اشكالى ندارد؛ منتهاى مراتب بنده جرأت نمىكنم فتواى #قتل را صادر كنم. اجازه بدهيد با علما مشورت كنم.»
🔸️بعد سريعاً خودم را به جلسه جامعه مدرسين كه در همان روز در منزل آيتالله #امينى واقع در خيابان #ناصر تشكيل شده بود، رساندم و صحبتهاى عادى جلسه را قطع كردم و اجازه خواستم كه يک سؤال فورى را مطرح كنم.
🔹️بعد گفتم: «سروان #محمدى در طول دادگاه از خود دفاع كرد و مدعى شد كه هيچ وقت كسى را مورد ضرب و جرح قرار نداده و به #قتل نرسانده است.»
ادامه دارد...
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
🎙روایت آیتالله #محمد_خامنهای از دستگیری معاون ساواک قم بخش اول 🔸️يكى از اتاقهای منزل ما كه حضرت
🎙روایت آیتالله #محمد_خامنهای از دستگیری معاون ساواک قم
بخش دوم
🔹️از سوى ديگر شاهدان عينى و شاكيان حرفهاى خودشان را زدند و دادگاه به مرحله مشاوره رسيد. يكى از دوستان ما كه در حال حاضر در #دادگسترى قم مشغول انجام وظيفه است و در دادگاه سروان محمدى مشاور عالى بود، در طى جلسه مشاوره #مؤكداً به بنده سفارش كرد كه از صدور حكم اعدام براى سروان محمدى #خوددارى كنم.
🔸️چرا كه چند #بچه دارد و زندگىاش با مشكلاتى توأم است و در مقاطع مختلف هم به مستمندان كمک كرده است. بعد از من خواست كه يک درجه به او #تخفيف بدهم. بنده هم پس از بررسى دقيق پرونده، مجوزى براى اعدام او نيافتم.
🔹️يک هفته بعد از پيروزى انقلاب كه يكى از ساختمانهاى متعلق به #حرم حضرت معصومه را به عنوان ستاد انقلاب در نظر گرفته بوديم، #سروان_محمدى نزد من آمد و درخواست كرد كه برايش نامهاى كه در ارتباط با جاى بخصوصى بود، بنويسم.
🔸️اين ماجرا مربوط به وقتى بود كه جريان #دادگاه او تمام شده و از اعدام تبرئه شده بود. من گفتم: «آقا #رضا! سريعاً اينجا را ترک كن و به دنبال كار و زندگيت برو! اينجا براى چه آمدى؟ اگر بچهها تو را بگيرند، #بعيد نيست كه اعدام انقلابيت كنند!»
🔹️با عجز و التماس گفت: «شما همه كاره هستى. بدون شما هيچ كس كارى نمىكند.» از جهاتى راست مىگفت؛ چون در آن مقطع ما در شهر #قم همزمان وظيفه شهربانى و #فرماندارى و حاكم شرع و ... را انجام مىداديم.
🔸️خلاصه سريع او را از آن محوطه دور كرديم. چند وقت پيش به من اطلاع دادند كه او مشغول #رانندگى يا شاگردى است و ظاهراً در همان حال گفته بود اگر به چنگ آقاى #خلخالى افتاده بودم، تا الآن هفت كفن پوسانده بودم.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸مدرسۀ فیضیه، نقارهخانه، ناقوس (زنگ) در گذشتههای دور
عکاس: Scott Peterson
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📜 توصیف #کهک در زمان سرشماری عهد #ناصرالدین_شاه
🔸️قریه #کهک از قراء معتبر قُهسَتان است. در هموار اتفاق افتاده. هشت رشته #قنات دارد و کم آب است. حاصل آنجا جو و گندم است. #جوزق [پنبه] آنجا خوب به عمل میآید. سردرختی از ییلاقی و گرمسیری دارد. خاصه #انجیر در آنجا خوب میشود.
🔹️دو رشته قنات #جدیدالنسق [نوساز] دارد که در عهد دولتِ ابدیت [یعنی دوران ناصرالدینشاه] آباد شده است. مالیات آنجا از قرار ممیزی مرحمت پناه آقامیرزا باباست. زبان #فارسی دارند.
🔸️مرتع آنها در هموار است. حمام سه باب و مسجد پنج باب دارد. آب انبار دو باب، دکاکین [مغازهها] بیست و نه باب، #طاحونه [آسیاب] دو باب. خانه شمار آنجا سیصد و پنجاه و پنج خانه است. امامزاده #معصومه (س) در برابر قریه مدفون است. عدد نفوس [تعداد افراد] ۱۴۶۹ نفر: ذکور [مرد] ۸۳۰ نفر، اناث [زن] ۶۳۹ نفر."
📚منبع: کتابچۀ اعداد نفوس اهالی دارالایمان قم؛ سرشماری عهد ناصرالدین شاه (۱۲۸۵ ق)
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
📜 توصیف #کهک در زمان سرشماری عهد #ناصرالدین_شاه 🔸️قریه #کهک از قراء معتبر قُهسَتان است. در هموار ا
📜 توصیف #کهک به نقل از محمدتقی بیک ارباب
🗓سال ۱۲۹۵ قمری
🔸️ام القرای #قهستان است. قریب [نزدیک] بیست رشته قنات دارد، باغات و زراعات خوب دارد، در یکی از قنوات آنجا که مسمی به «#نره» است مخصوصا #جوزق [پنبه] و غله بهتر از همۀ قنوات میشود.
🔹️میوهٔ #کوهستانی در آنجا بسیار است. هوای معتدل، مردمش بامتانت و رعیتمنش. عالیجاه حاجی میرزا رضای طبیب که در قم نظیر او نیست از اهل این #قریه است و عمده شريک است.
🔸️مالک آنجا خود #رعایای آنجا میباشند مِنجميعالجهات [بهطورکلی]. دهحجر مساوی آب دارد، قریب #پانصد_نفر ذکوراً اناثاً جمعیت. مالیات دیوانی هشتصد و هفت تومان. میوهٔ گرمسیری در آنجا کم است.
📚منبع: محمدتقی بیک ارباب. ۱۳۵۳. تاریخ دارالایمان. به کوشش مدرسی طباطبایی.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🖼 نقاشی آرامگاه #شاه_عباس_دوم در حرم حضرت معصومه (س)
🗓دوران صفویه
📍نقاش: لوئیس دوبو
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 مرد نابینای کشکولبهدستِ میدان آستانه قم
🗓 دهه هشتاد شمسی
❓️آیا کسی از سرنوشت این مرد اطلاع دارد؟
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀گودرت از مطهرات است
🔸️#صدرالممالک_اردبیلی (مالک و موسس #قلعه_صدری قم)، شخصی صوفی و عارفمسلک بود. بعضی از آخوندها همیشه به دلیل مشرب عرفانیاش، او را #لعن و طرد و نفرین میکردند.
🔹️تا آن که #محمدشاه قاجار، لقب صدرالممالکی به او داد و او را در رأس علمای #آذربایجان قرار داد. از همان ساعت، بسیاری از علمای لعنکننده، به تعظیم و تکریم وی پرداختند و در تقرّب به او نه تنها دستش را میبوسیدند، بلکه ته لیوان آبخوری او و باقیماندۀ غذای بشقاب او را به قصد #شفا، از یکدیگر میربودند.
🔸️ روزی که همه علما حضور داشتند، بالای منبر رفت و پرسید: آقایان علماء! بفرمایید بدانم #مطهرات (پاککنندهها) در فقه اسلام چندتاست؟
آنان همه را برشمردند: آب، زمین، آفتاب، استحاله، انتقال، اسلام، تبعیت، برطرف شدن عین نجاست، استبراء حیوان نجاستخوار، غائب شدن مسلمان، خارج شدن خون متعارف از ذبیحه و کم شدن دو سوم آبانگور.
🔹️اما ایشان قبول نکرد و گفت: نه! یکی را کم گفتید. چندبار دیگر هم پرسید و #علما، همان جواب را دادند ولی ایشان قبول نمیکرد و در نهایت گفت: نه! یکی را کم گفتید.
🔸️آخر خودش با لهجۀ شیرین #تركی گفت: و آن که شما نگفتید، #گودرت [قدرت] است. من تا دیروز که آدمی عادی و بدون صاحب مقام بودم، شما مرا صوفی و عارف و #نجس میدانستید.
اما حالا که به حکم حکومتی محمدشاه، #حاجیصدرالممالک شدهام، پاک و مطهَّر شدهام. پس «گودرت» (قدرت) از مطهرات است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸حیاط مدرسه فیضیه
🗓حوالی ۱۸۵۰ میلادی
عکاس: لوئیجی پشه
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀#برفشیره خوراکی محبوب قمیها در زمستان
🎙حاجابوالفضل الماسی:
🔸️در سرمای استخوانسوز شبهای زمستان قم دور #کرسی مینشستیم و به حکایتها و قصههای پدر گوش میدادیم. پدر از #بهاری میگفت که #برف سنگینی در قم آمد و مردم را شگفت زده کرد:
🔹️شماها هنوز به دنیا نیومده بودید. مادرتون یادشه حدود بیست سال پیش هفتاد و یک روز بعدِ عید، برف سنگینی تو #قم اومد. مردم اینقدر برفای کوچه رو با پارو کنار دیوار خونهها جمع کرده بودن که می شد به راحتی از #پشت_بوم روی برفا پرید فقط واسه رفت و آمد رهگذرا، راه کوچیکی باز کرده بودن مدتها طول کشید تا این #برفا آب بشن.
🔸️مردم برا اون سال #شعری گفتن که زبون به زبون میچرخید: "یک بعد هفتاد، یه برفی افتاد، به قد این تیر، به جون این پیر"
🔹️یکی از دلخوشیهای ما در زمستان خوردن «#برفشیره» بود. خوراکی دلچسبی که از ترکیب برف و شیره انگور تهیه میشد. کاسههای #روحی یا استیل را پر میکردیم از برفهایی که با خوردن به سطح کاسه، زیرینیترین لایهاش شروع به آب شدن میکرد.
🔸️#شیره را روی آن میریختیم و زل میزدیم به پخش شدن شیره در سطح برف و ذره ذره آب شدنش. کمی که دیر می جنبیدیم، نصف کاسه را برف آب شده میگرفت و لذت شنیدن صدای جویده شدن #برف زیر دندان هایمان را از دست میدادیم.
📚منبع: کتاب ابوالفضل مرگبرشاه (خاطرات حاجابوالفضلالماسی)؛ انتشارات راهیار؛ ۱۴۰۲
لینک خرید کتاب با ۱۵درصد تخفیف
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸کبوتران #حرم مطهر حضرت معصومه(س)
📍عکاس: Francois Lochon,1979
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸مسیر #تشرف به حرم حضرت معصومه(س)
🗓از دورۀ صفوی تا قاجار
📚منبع: رسالۀ دکتری محمد رضاییندوشن
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀 شکنجهی روحی با تراشیدنِ #ریش
🎙محمود بازرگانی؛ همبند شهید آیتالله #حسین_غفاری:
🔸️مدتی بعد از دستگیری آیت الله غفاری، ساواک هر کاری می کرد نمیتوانست ایشان را به #اعتراف مجبور کند، تا اینکه تصمیم گرفتند محاسن ایشان را با #تیغ، آن هم با پوست خشک، بتراشند.
🔹️این موضوع بسیار بسیار برای ایشان گران تمام شد. شاید گفتن اینکه #محاسن فلانی را تراشیدند راحت باشد اما توجه داشته باشید آن زمان یک آخوند آن هم با جایگاه «#آیت الله» مهم ترین رکن جایگاه اجتماعی اش روحانی بودنش بود.
🔸️این تراشیدن محاسن یک ضربه مهلکی بود بر پیکره #شخصیتی ایشان. وقتی محاسن آیت الله غفاری را تراشیدند، او را به داخل #بند آوردند. از آن لحظه ای که ایشان به داخل بند آمد، دیگر نه حرفی زد و نه چیزی خورد. بعد از مدتی هم حالشان چنان بد شد که نگو. به همین دلیل دیگر #زندانیان شروع کردند به سروصدا و همین امر باعث شد که مرحوم #غفاری را به بیمارستان بردند.
🔹️بعد از اینکه ایشان را بردند، ما دیدیم شب گذشت و خبری نشد. هر چه میپرسیدیم جواب #سربالا می دادند تا اینکه فردایش متوجه شدیم ایشان از دنیا رفته اند و به #شهادت رسیده اند.
🗓هفتم دیماه، سالروز شهادت آیتالله غفاری
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀نون بازاری| نون خونَگی
✏️ سیدمحسن محسنی
🔸️دو اصطلاح بالا، "جفت کلمه/ ترکیب"، در گویش قمی محسوب میشوند. این جفت کلمات الزاما #متضاد کامل نیستند، اما از برابر نهادن یکی در برابر دیگری معنایشان بهتر فهمیده میشود.
🔹️این دو ترکیب در زبان پدر من هنوز زنده است و دائما به کار میبَرَد. مثلا میگوید:"بابا دوتا نون #بازاری بیگیر"
یا "چندتا نون #خونَگی بیگیر"
منظورش از "نون بازاری"، نان #سنگک و از "نون خونَگی" نون #تافتون (نان گرد خانگی) است.
🔸️همیشه از خودم میپرسیدم چرا به نان سنگک، نان بازاری میگوید و به نان تافتون نون خونَگی. تا این که داستان پختن نان در محله قدیممان را ( یعنی کوچه نو که قسمتی از #باغپنبه بزرگ بود) برایم تعریف کرد.
🔹️معلوم شد که تا اوایل دوره #پهلوی دوم و حتی اواسط آن، بیشتر مردم در خانه خودشان نان تافتون(گرد) میپختند و بیرون از خانهها نان تافتونی نبود و نان به صورت #دورهای و نوبتی در خانهها پخته میشد و گفت که مادر #مشتعلیهاجر ( یعنی همین هاجر خانم که مشتعلی به او منسوب است ) گاهی به جای کسانی که وقت پختن نداشتند، در برابر #عوضی نان میپخت.
🔸️ نان بیرون از خانه، همین نان سنگک معروف بود که در اصطلاح قدیمیها هنوز به نون #بازاری موسوم است و منظور از بازار در این اصطلاح هر معبر یا گذر عمومی است که مردم در آنجا تلاقی میکنند و نه صرفا #بازارهای سرپوشیده و سنتی فعلی. یعنی بیرون از خانه به جز نان #سنگک، نان دیگری نبوده است.
🔹️با این وصف منظور از دکاکین #خبازی در کتابچههای قاجاری قم، صرفا نانواییهای سنگکی است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom