📸تصویری جالب از #قالیباف و #هاشمی_رفسنجانی در دوران دفاع مقدس
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🗞 پیشبینی اشتباه انتخابات سال ۱۳۸۴ (پنج روز قبل از رایگیری)
🔺️هاشمی #رفسنجانی اول!
🔺️#احمدینژاد پنجم!
✔️در آن انتخابات، رقابت میان احمدینژاد و هاشمیرفسنجانی به #دور_دوم کشیده شد و احمدینژاد پیروز شد
📍۲۲ خرداد سال ۱۳۸۴
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
هدایت شده از 🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 [ماجرای یک #آخوند ترسو]
🔺️آقای #اقبالیان، اینا وظیفهشونه که بجنگن. من هم وظیفهم اینه که درس بخونم.
🔺️آقای #منتظری خودشون گفتن که من در آینده مجتهد میشم.
📚[برشی از کتابِ حجرهی شماره دو]
🔸️خاطرات #ابوالقاسم_اقبالیان
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نطقهای #انتخاباتی کاندیداهای نخستین دوره انتخابات #ریاست_جمهوری
🔸️نخستین دوره انتخابات در ۵ بهمن ۱۳۵۸ و یک سال پس از پیروزی انقلاب در حالی برگزار شد که با استعفای دولت موقت مهدی #بازرگان، اداره امور اجرایی کشور بر عهده #شورای_انقلاب بود.
🔹️در این دوره ۱۲۴ نامزد شرکت کردند که پس از اعلام #انصراف یا #استعفای برخی از نامزدها در نهایت ۹۶ نامزد در روز انتخابات به رقابت با یکدیگر پرداختند.
🔸️ابوالحسن #بنیصدر، احمد #مدنی، داریوش #فروهر، صادق #قطبزاده، حسن #حبیبی، کاظم #سامی، حسن #آیت، صادق #طباطبایی، صادق #خلخالی، محمد #مکری، صفر علی #خلیلی، از جمله نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران بودند.
🔹️در نهایت ابوالحسن بنی صدر با کسب ۱۰٬۷۰۹٬۳۳۰ رأی از مجموع ۱۴٬۱۵۲٬۸۸۷ رأی ماخوذه به عنوان #نخستین رئیسجمهور ایران انتخاب شد.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید
@tarikhqom
❗️تقلب در انتخابات سال ۱۳۷۲ به روایت احمد توکلی:
🔹️در مجلس هفتم تا نهم تعداد قابل اعتنایی از نمایندگان از من #حلالیت طلبیدند که ما در سال ۷۲ (تنها سالی بود که رای ها را با مداد نوشته بودند) تا صبح نشستیم اسم تو را #پاک کردیم و اسم #هاشمی را نوشتیم.
🔸️اما موضوع این است که حتی اگر این کار دو، سه میلیونی رای جا به جا کرده باشد، اما باز هم من رئیس جمهور نمیشدم. #واقعا معتقد هستم که نمیشود شش میلیون رای را بالا پایین کرده باشند . در نهایت می توانستند دو میلیون رای را جا به جا کرده باشند که #تعیین_کننده نیست.
🎙 منبع: (گفتگوی احمد توکلی با سالنامه #اعتماد ۱۳۹۶)
📸تصویر برگه رای انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۲
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 قم در دوران سه #پادشاه قاجار
🔹️لرد کرزن سیاستمدار انگلیسی در سفرنامه خود مینویسد: فتحعلیشاه در ایام جوانی #نذر کرده بود که اگر به سلطنت برسد اولاً از قم #مالیات نگیرد. ثانیاً آن را آباد کند و پس از جلوس به شرط دوم وفا کرد و با آنکه به امساک شهرت داشت در کمال سخاوت در #تعمیر و تزیین شهر قم کوشید.
🔸️گنبد حضرت معصومه(س) را با خشتهای مسین زراندود تزیین نمود و یک بیمارستان [مدرسه #دارالشفا] و یک آموزشگاه #روحانی و یک #مهمانسرا در شهر قم باز کرد و برای خویش #مقبرهای ساخت. قبر فتحعلی شاه و دو پسر و نوادهاش محمد شاه در جوار مرقد حضرت معصومه(س) است.
🔹️در زمان محمدشاه دوباره خرابی به قم راه یافته است. در جغرافیایی به نام «#جهاننما» که در زمان این پادشاه نوشته شده قم را شهری #مخروبه و از عمارت عاری معرفی کرده و جمعیت آن را ۲۵ هزار تن نوشته است.
🔸️در زمان ناصرالدینشاه گاهی از اوقات قم تیول زنان و شاهزادهها بوده است و #عوارض سنگین از مردم دریافت میکردهاند. از نوشته دکتر فوریه که اواخر سلطنت ناصرالدین شاه به قم رفته و عکسهایی از قم منتشر کرده چنین برمیآید که در آن زمان قم بارو و برج و #دروازه باعظمت و مجللی داشته است و آن شهر در وسط باغها و سبزهزارها واقع و عرض #رودخانه قم فوقالعاده زیاد بوده است.
🔸️در همین زمان است که یکی از زیباترین بناها در قم شد و آن صحن نو و ایوان آینه حضرت معصومه(س) است که ساختمان آن را میرزا ابراهیم امین السلطان شروع کرد و پسرش میرزاعلی اصغرخان #اتابک به انجام رسانید.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🌀اسامی خیابانها و میدانهای قم؛
قبل و بعد از انقلاب
🔹️خیابان امام خمینی: خیابان تهران- خیابان شاه
🔸️میدان امام خمینی: میدان فرح
🔹️میدان آیتالله سعیدی: میدان آریامهر
🔸️سی متری کیوانفر: ۱۶متری رضا پهلوی
🔹️خیابان هفت تیر: هشتمتری حاجزینل
🔸️بلوار شهید بهشتی: جاده کوهسفید
🔹️۲۰ متری شهید بهشتی: ۲۰ متری فرحناز
🔸️خیابان ۱۹ دی: خیابان باجک- خیابان بهروز
🔹️میدان جهاد: میدان باجک
🔸️خیابان شهیدان فاطمی: خیابان دورشهر
🔹️خیابان شهدا: خیابان صفاییه
🔸️خیابان انقلاب: خیابان چهارمردان- خیابان رضا پهلوی
🔹️خیابان آیتالله مرعشی: خیابان ارم
🔸️خیابان آیتالله طالقانی: خیابان آذر
🔹️میدان شهید مطهری: میدان نو- میدان کوروش
🔸️خیابان توحید: نیروگاه
🔹️خیابان امام موسی صدر: خاکفرج- چهارم آبان
🔸️خیابان ۱۵ خرداد: محله شاهسیدعلی
🔹️خیابان معلم و میدان روحالله: محله یخچالقاضی
🔸️خیابان سپاه: خیابان ایستگاه
🔹️خیابان امیر کبیر: خیابان اراک، خیابان ششم بهمن
🔸️پل حجتیه: پل آریامهر
🔹️میدان شهیدان فاطمی: میدان دورشهر- میدان ۲۵ شهریور
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
هدایت شده از 🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
❗️بروید به فکر آخرت باشید
🔹️آقای #هاشمی چند دفعه این اختلافات [اختلافات #بنیصدر و حزب #جمهوری] را با امام در میان گذاشته بود و امام به ایشان فرموده بود: "بروید به فکر #آخرت باشید".
🔸️ایشان عصبانی شده و به امام گفته بود: "همهش که ما نباید به فکر آخرتمان باشیم، یک خرده هم شما به فکر #آخرتتان باشید!"
🔹️یعنی اینکه چرا شما اینقدر #بنیصدر را تایید میکنید. امام چنین توجیهی در حمایت از بنیصدر داشت که کسی که با رای مردم روی کار آمده، حالا اگر هم آدم #نابابی درآمده بود، باید او را با تدبیر کنار زد.
📚 (منبع: خاطرات ناطق نوری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۲۳۷)
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸بقعهی شاه عباسی
📍مقبرهی #شاهعباس_دوم در حرم حضرت معصومه
🔹️#شاه_سلیمان این بنا را در سال ۱۰۷۷ به عنوان مدفن #پدرش شاه عباس بنا کرده است.
🔸️این بقعه در قسمت #مردانهی حرم در کنار ضریح قرار دارد و سنگی که در قسمت #میانی و متفاوت از بقیه سنگها است، محل دفن شاه عباس دوم است. (در عکس مشخص است)
🔹️از جمله اشیای ارزشمند این مقبره قالی دوازده ضلعی آن بودهاست که در سال ۱۰۸۲ قمری به سرپرستی #نعمتالله_جوشقانی بافته شدهاست.
🔸️این قالی در ۱۴ قطعه، شامل دو قطعه اصلی با مجموع مساحت ۵۱ متر مربع و دوازده قطعی فرعی با مجموع مساحت ۹ متر مربع است که شکل آن دقیقاً با #پلان مقبره مطابقت دارد.
🔹️#ضخامت بینظیر قالی ۲ میلیمتر و هفتاد رج در هر هفت سانتیمتر است بهطوری که زائران در ابتدا تصور میکردند جنس آن #پارچه است.
🔸️از چهارده قطعه این فرش دوازده قطعه [شامل دو قطعه اصلی و ۱۰ قطعه فرعی] در #موزه آستانه مقدسه قرار دارد، یک قطعه در موزه #ویکتوریا و #آلبرت نگهداری میشود و یک قطعه فعلاً #مفقود است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
هدایت شده از 🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیتالله #هاشمی_رفسنجانی چگونه مالک زمینهای #سالاریه قم شد؟
🔹️مرحوم حجتالاسلام #شجونی در گفتوگو با رضا #رشیدپور پاسخ میدهد:
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
❓️چرا به قم میگویند: قم؟
🔹️در آثار مختلف نامهای متفاوتی مانند #کوم، #کومه و #کُمندان برای قم ذکر شده است.
🔸️احمد بن محمد خالد برقی مؤلف کتاب "محاسن" میگوید:"قم مجمع آبهای #ثِیمَرِه و #اناربار بود. به واسطه وجود گیاه و علف صاحبان احشام و صحرا نشینان در آنجا نزول کردند و خیمه زدند. و خانهها بنا کردند و آن خانهها را کومه نام کردند و سپس مخفف آن #کُم نهادند و آنگاه این کلمه را به عربی برگردانیدند، #قُم نامیده شد.
🔹️در تعریف کومه آمده است:
"خانه #کوچک که شکارچیان با شاخ و برگ درخت در #بیابان برای خود درست کنند."
به نظر میرسد که نام قُم به همین تلفظ نامی است که اعراب #مسلمان به این شهر دادهاند.
🔸️شهر قم در دوران باستان و پیش از اسلام، به عنوان یکی از مراکز مهم مذهبی و فرهنگی ایران شناخته میشده و نام آن “#آرتاریت” به معنای “شهر پاک و مقدس” بوده است.
🔹️عدهای معتقدند: چشمه بسيار پر آبي مقابل "تبصره" به نام "#کُب" قرار داشت و از آن رودخانه اي جاري مي شده که به نام "کبرود" و پس از آمدن اعراب معرب گشته و "#قمرود" ناميده شد و سرزميني را که اين رود در آن جاري بود را "قم" ناميدند.
🔸️احمد بن محمد بن اسحاق همداني در کتاب "البلدان" خود ياد آور شده است؛ از آنجايي که شهر قم را #قمسارة بن لهراسب بنا کرده، بدين نام خوانده شده است.
🔹️در بعضي از روايات، بناي شهر قم را به #بهرام گور نسبت داده اند و مي گويند، هنگامي که #قباد ساساني پيش هياطله مي رفت، چون به شهر قم رسيد، آنجا را بسيار خراب ديد. علت را پرسيدند. گفتند: در اثر حمله اسکندر خراب شده است. پس از بازگشت، قباد دستور آباداني آنجا را داده و به نام "ويران آبادان کرد #کواد"، يعني خراب و ويران بود و قباد آن را آباد گردانيد، ناميده شد.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 خیابان موزه
📍این خیابان با احداث شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه (س) از بین رفت.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸سه راه موزه
✏️سیدمحسن حسینی
🔹️این تصویر ابتدای خیابان #موزه را نشان میدهد که حدود بیست سال پیش در طرح #توسعه حرم از خیابانهای قم حذف شد. ظاهر تصویر نشان میدهد که خیابان موزه را در همان زمان شروع به احداث کردهاند.
🔸️موزه #آستانه که ورودیش از همین خیابان بود در سال ۱۳۱۴ تاسیس شد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احداث خیابان حدود یک سال یا کمی بیشتر به طول انجامیده است.
📍 قم، زمستان ۱۳۱۳
🪢منبع تصویر: آزانس عکس گتی ایمجز
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📜 برائت #علامه_طباطبائی از آثار #دکتر_شریعتی
🗓۳۰ خردادماه سالگرد فوت دکتر علی شریعتی
✉️حضرت آیت الله علامه آقای حاج سید محمد حسین طباطبایی دام ظله
با تقدیم سلام مفتخرا و محترما به عرض شامخ آن حضرت میرساند اخیرا در تهران شایع کردهاند نعوذ بالله حضرتعالی نوشته های #علی_شریعتی را تائید کرده و فرمودهاید کوچکترین ایرادی در آن دیده نشده است. استدعا دارم بذل توجهی فرموده برای روشن شدن حقایق و نجات عده ای از ضلالت، نوشتهای مرقوم بفرمائید.
✏️بسمه تعالی
این جانب نوشتههای دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفتهام و نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی #غیرقابل_قبول میباشد.
محمد حسین طباطبایی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
🌀 القاب و اسامی همراه با مشاغل در آوایش قمی - بخش دوم ✏️دکتر علیرضا فولادی 🔹️تیشهکار: شاغل به کار
🌀القاب و اسامی همراه با مشاغل در آوایش قمی -بخش سوم
✏️دکتر علیرضا فولادی
🔹️ خِیّاط: خَیّاط.
🔸️دختراقا: دختر آقا؛ ۱. دختر مرد سید. ۲. دختر سیده.
🔹️زنوسّا: زنِ اوسّا؛ زنِ استاد؛ همسر مرد حمامی که معمولا مدیریت بخش زنان حمام عمومی را بر عهده دارد.
🔸️حاجغولمُسِن (با لام ساکن): حاجغلامحسین.
🔹️خالقِز: خالهقِزی [> خالقزی]؛ خالقِزکبری.
🔸️خالقِزی: دخترخاله [> عمقِزی].
🔹️رَشنِق/نَشرِق: غیرسیّد.
🔸️رَیَّت: رعیّت؛ شاغل به کار کشاورزی جمعی در یک مزرعه، زیر نظر رئیس [> رِس].
🔹️زناقا: زنِ آقا؛ ۱. همسر مرد سید. ۲. گاه، زن سیده.
🔸️زنبابا: زنِ بابا؛ همسرِ پدر؛ نامادری.
🔹️زنبِردَر: زنِ بَرادر؛ همسر برادر.
🔸️سرحموندار: سرحمامدار؛ مسئول اتاق رختکن در حمامهای عمومی.
🔹️سَئله/سَلّهدار: شاغل به کار سلّهداری یا فروش پرندگان.
🔸️رِس: رَئیس که خود در قمی به شکل "رِئیس" کاربرد دارد؛ مدیر رعیّتها [> رَیَّت].
🔹️سُئونی: سوهانپز؛ شاغل به کار سوهانپزی [> سُئون].
🔸️سَنگَکی: سنگکفروش دورهگرد [> سنگک].
🔹️شَرباف: شَعرباف.
شووَرخواهر: همسرِ خواهر.
🔸️شووَرننه: شوهرِ ننه؛ همسرِ مادر؛ ناپدری.
🔹️صندُقساز: صندوقساز.
🔸️طاهافی: طَوّافی؛ شغل طَوّاف یا کاسب دورهگرد.
🔹️عَقِز: عمهقزی [> عَمقِزی]؛ عَقِزمولوک: عمهقِزیمُلوک.
🔸️عَمقِزی: عمهقزی: عمه+قِز (در ترکی: دختر)+"ی" نسبت: دختر عمه.
🔹️فالدهای/فالیدهای: فالودهفروش.
🔸️قالبدار: شاغل به کار خشتزنی در کورهپزی.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
🌀القاب و اسامی همراه با مشاغل در آوایش قمی -بخش سوم ✏️دکتر علیرضا فولادی 🔹️ خِیّاط: خَیّاط. 🔸️دختر
🌀القاب و اسامی همراه با مشاغل در آوایش قمی -بخش چهارم
✏️دکتر علیرضا فولادی
🔹️قَفخونهدار: قهوهخانهدار؛ صاحب قهوهخانه.
🔸️قَفوندار: قَپاندار؛ شاغل به کار قپانداری [> قفون].
🔹️کورپز: کورهپز.
🔸️کورچین: کورهچین؛ شاغل به کار چیدن خشت در کوره آجرپزی.
🔹️کورسوزون: کورهسوزان؛ شاغل به کار پخت آجر درکورهپزی.
🔸️کیسهکَش: دلّاک؛ شاغل به کار کیسه کشیدن بر بدن افراد در حمامهای عمومی.
🔹️گیوهچین: شاعل به کار گیوهچینی که برخلاف گیوهبافی، یک روش دوخت گیوه با سوزن و نخ است.
🔸️لاحافدوز: لَحافدوز.
🔹️مَسَلهگو: مَسئَلهگو؛ روحانی شاغل به کار بیان و تبیین احکام دینی.
🔸️مُلّا: ۱. مکتب: دارم میرم مُلا. ۲. باسواد: آدم مُلّاییه.
🔹️مُلُسنَلی: ملاحسینعلی.
🔸️مِمار: مِعمار.
🔹️میرزا: کسی که سیّد نیست، اما مادر سیّده دارد [> میز/میرز].
🔸️نَ: شکل کمکاربردی از ننه [> نَخانوم].
🔹️نَخانوم: ننهخانم: مادربزرگ مادری.
🔸️نَناقا: مادربزرگ پدری.
🔹️نَنبابا: مادربازرگ پدری.
🔸️نندایی: ننه دایی؛ مادربزرگ مادری.
🔹️نَنننه: مادربزرگ مادری.
🔸️نونبا: نانوا.
🔹️همپاچه: باجناق.
🔸️یایه: جاری
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 ادیبی سرشناس که اهل #قم بود!
🔸️#مظاهر_مصفا، فرزند اسماعیل مصفا، در ۱ شهریور ۱۳۱۱ در اراک در خانوادهای با فرهنگ از اهالی تفرش چشم به جهان گشود. هنگامیکه تنها ۴۰ روز از تولدش میگذشت خانوادهاش به #قم نقل مکان کردند.
🔹️پدر وی در ادارهٔ «#سجلاحوال_قم» (سازمان ثبت احوال) کار میکرد. پدربزرگش حاج ملا رجبعلی #تفرشی (#تعزیهخوان پرآوازه در دربار ناصری و تکیه دولت و همچنین #مؤذن ویژه #محمدعلیشاه قاجار) است.
🔸️او در جوانی با امیربانو کریمی، دختر امیری #فیروزکوهی (شاعر سرشناس معاصر)، ازدواج کرد.
🔹️#علی_مصفا (بازیگر سینما و همسر #لیلا_حاتمی)، کیمیا مصفا و گلزار مصفا فرزندان آنها هستند.
🔸️از سوابق علمی و اجرایی او میتوان به ریاست ادارهی #فرهنگ_قم، قبل از انقلاب، ریاست پردیس فارابی دانشگاه تهران (#پردیس_قم) و تدریس در دبیرستانهای تهران، ریاست انتشارات و مدیریت مجلهٔ آموزش و پرورش، دانشیاری دانشگاه #شیراز و ریاست دبیرخانهٔ مرکزی دانشگاه شیراز اشاره کرد.
🔹️شعار «یا مرگ یا مصدق» که از سوی طرفداران مصدق سر داده میشد برگرفته از بیتی از یکی شعرهای مظاهر مصفا بود که در آن سروده بود: «آزادگان به راهت، از جان خود گذشتند/ با خون خود نوشتند، یا مرگ یا مصدق».
🔸️وی در هشتم آبانماه ۱۳۹۸ در ۸۷ سالگی درگذشت و در زادگاه خود در روستای #بننسای_تفرش به خاک سپرده شد.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 صورت #جهیزیه یکی از اهالی روستای #فردوی قم در سال ۱۳۲۴
🔹️متعلق به مرحومه معصومه برومند همسر مرحوم مشهدی یدالله براتی
🔸️۲۸ قلم جمعا به قیمت ۶۳۱ تومان
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
هدایت شده از 🔖 تاریخِ شَفاهیِ قُم🔖
🔺️📜 دستخط #پروین_اعتصامی در ابتدای دیوان شعرش که به کتابخانه دبیرستان حکمت قم تقدیم کرد:
✏️این نسخهی دیوان خود را بکتابخانه دبیرستان #حکمت_قم اهدا کردم.
طهران ۱۳۱۵/۷/۱۱ پروین اعتصامی
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📜 برنامه تدریس #شهید_بهشتی در دبیرستان حکیم نظامی قم
📍سال ۱۳۳۲
🔹️نکته جالب این است که ایشان به تدریس زبان انگلیسی میپرداختند.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸مدرسه غیاثیه در محلهی پامنار
📍خیابان آذر
🔸️اين مدرسه در نزديکی ميدان #کهنه که اکنون بر اثر گسترش، نوسازى و توسعه شهر، در ناحيهٔ #خيابان_آذر واقع شده است.
🔹️بناى مدرسهٔ #غياثيه (پامنار) به نيمه نخستين قرن نهم و سال ۸۳۰ هـ.ق مربوط مىشود. مؤلف گنجينهٔ آثار قم از اين مدرسه به نام مدرسه #شرفيه ياد مىکند که شرفالدين وزير آن را بنا کرده است.
🔸️اين مدرسه در اثر #سيل سال ۱۰۴۵ هـ.ق منهدم شده و از مجموع آن جز همين ايوان و دو منار باقى نمانده است. همين مؤلف تاريخ بناى مسجد را نيمهٔ اول قرن ششم هجرى و مربوط به زمان سلطان #سنجر مىداند.
🔹️دلیل نامگذاری آن به غیاثیه، وجود #حمام وقف شده در مقابل این مدرسه توسط #غیاثالدین_رضوی سرکشیک آستان قدس در دوره صفویه است.
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom
📸 #حمام_حاج_عسگرخان
سایه به اندازۀ نور سودمند است. سایه تابش اشعۀ خورشید را تعدیل میکند؛ جذابیت هنر ایرانی بازی با سایه و نور است و در لابهلای سایه و نور محیطی اسرارآمیز خلق میشود.
گاهی نیاز به رنگآمیزی نیست، با ایجاد شکست در سطوح، میتوان نور را از زیاد تا کم وارد معماری کرد و به نحوی فضاسازی نمود که هیچ رنگآمیزیای به گرد پای آن نرسد.
نمونۀ این طیف سایه روشن در حمام حاجعسگرخان به بهترین شکل قابلمشاهده بوده است.
📸عکاس: سوسن بیات، ۱۳۹۲
(منبع: قمشناسی)
🔗به کانال #تاریخ_شفاهی_قم بپیوندید:
@tarikhqom