eitaa logo
تاوان | پژوهش‌های قرآنی و حدیثی
439 دنبال‌کننده
76 عکس
39 ویدیو
14 فایل
مصطفی قناعتگر | کانال اصلی، در تلگرام : t.me/tavanerejal
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻امام هادی، فرهیخته‌ای در دوران وحشی‌گریِ وایکینگی ✍مصطفی قناعتگر روزنامه شهرآرا، ۲۵ دی ۱۴۰۲ وایکینگ‌ها یا همان غارتگران دریایی، در جنوب اسکاندیناوی زندگی می‌کردند و برای گذران زندگی به سرزمین‌های مجاور هجوم می‌بردند؛ از سال ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی. تولد غارت وایکینگی که در رسانه‌های عصر ما سعی در تحریف و تطهیر آن است، همزمان بود با تولدِ فرهیختگیِ اسلامی با ولادت امام صادق. اما امام علی النقی ملقّب به هادی از نوادگان امام صادق، در اوج بربریت و شورش  وایکینگ‌ها به سراسر اروپا به دنیا آمدند. این شخصیت فرهنگی و ادامه جریان فرهیختگی و علم و اخلاق، در شهر پادگانی و تازه‌تاسیس سامرا حبس خانگی بود. برای همین هم هست که سخنان اندکی از ایشان به ما رسیده است؛ مثلا در کتاب «الکافی» که مهم‌ترین کتاب حدیثی ما هست، ۱۲۴۷۱ سندِ روایی به امام صادق علیه السلام منتهی می‌شود و حال آنکه تنها ۱۶۳ سند روایی به امام هادی علیه السلام منتهی شده است. طبیعی است بزرگی که اجازه دیدار با پیروان خود را ندارد و در یک شهر نظامی تحت نظر حکومت ستمگر است، نمی‌تواند سخنان زیادی را به دوستانش منتقل کند. امام هادی هفته‌ای یک بار باید نزد دستگاه خلافت اعلام حضور می‌کرد و ‏شیعیان در این فرصت کوتاه در دو طرف مسیر می‌ایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. ایشان می‌گفت: « ‏به من حتی اشاره هم نکنید؛ چون شناسایی می‌شوید و برایتان مشکل ایجاد می‌شود». اما مفهوم «برکت» اینجا خود را نمایان می‌کند. در میان آن روایات اندک از امامِ هادی که از لابلای ملاقات‌های محدود ایشان با شیعیان درز کرده، چند روایت کلیدی داریم که فرهنگ‌ساز، هویتی و ‏ماندگار شدند. شاید گل سرسبد این روایات، روایتی معروف به «زیارت جامعه کبیره» باشد. این زیارت، در کتب روایی قدیمی مانند «من لا یحضره الفقیه»، «عیون اخبار الرضا» و «تهذیب الاحکام» نقل شده است. جامعه‌بودنش به دلیل این است که جامعیت دارد و زیارت‌نامه‌ای برای تمام امامان است و به امام خاصی مربوط نمی‌شود. کبیره‌نامیدنش نیز به این دلیل است که در میان سایر زیارات جامعه، مفصل‌تر و بزرگ‌تر است. این متن از یک بخش مقدماتی کوتاه و بدنه اصلی زیارت‌نامه تشکیل شده است. موسى بن عمران‏ نخعى می‌گوید از حضرت هادى علیه السّلام درخواست نمودم كه زیارتى کامل به من بیاموزند تا بتوانم هرکدام از امامان را با آن زیارت كنم. امام نیز این زیارت را به او آموزش دادند. به جرأت می‌توان گفت تقویت و دفاع از اصول «توحید» و «امامت»، هدف اصلی آموزش این متن مقدس است. این زیارت با صد تکبیر آغاز می‌شود و خواننده از همان ابتدا متذکر به اصل توحید می‌شود تا مبادا تبلیغات غالیان درباره جایگاه امامان شیعه سبب تضعیف اصل محوری توحید شود. کل کلمات این زیارت‌نامه حدود ۱۶۸۲ است و اسم «الله»  ۵۷ بار در آن تکرار شده است (به غیر از آن ۱۰۰ الله اکبر ابتدایی). همچنین ضمیرهایی که به خدا برمی‌گردد نیز بیش از ۹۰ مورد است و در مجموع، کل اشاره به خدا و توحید بالغ بر ۲۴۷ بار است. یعنی در واقع نزدیک به یک سوم زیارت‌نامه‌ای که برای تعظیم و تقدیس امامان شیعه است، به اصل توحید می‌پردازد. بنابراین یکی از هدف‌های صدور این زیارت و بیان این مقامات، مبارزه با جریان غلو و این نوع کفرِ در پوششِ دین بوده است. این می‌تواند بطلانی بر این ادعا باشد که زیارت جامعه را غالیان جعل کرده و به امام دهم منسوب کرده‌اند. زیارت دیگر، زیارت ناحیه مقدسه است که خود روضه‌ای مجسّم از فاجعه کربلاست. آری، زیارت ناحیه مقدسه، از امام زمان نیست؛ از امام هادی است. تاریخ روایت اینگونه است: «سال ۲۵۲ از منطقه ناحیه». مقصود از ناحیه، سامراء است؛ چون رفتن به آنجا ممنوع بود به آن ناحیه (کناره) گفتند. این تاریخ مربوط به دوره امامت امام هادی و دو سال پیش از شهادت وی است؛ در نتیجه معنا ندارد زیارت ناحیه مقدسه از امام مهدی باشد. این زیارت‌نامه نیز جای خود را در فرهنگ زیارت شیعی به خوبی باز کرده است. سخنان جالب دیگری نیز از ایشان به ما رسیده است. اینکه حضرت زهرا در خانه خودشان دفن شدند و نه در بقیع؛ یا اینکه زیارت عبدالعظیم حسنی مانند زیارت سید الشهدا علیه السلام پاداش دارد. زیارت غدیریه ایشان نیز جای بحث جداگانه دارد. دومین ابن الرضا، حدود ۴۲ سال بیشتر عمر نکرد؛ گرچه عمر فرهنگیِ او هیچ‌گاه به اتمام نرسیده است. درود خدا بر ایشان، یادشان گرامی. @tavanerejal
۲۵ دی ۱۴۰۲
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیخ جمیل بزونی: کتاب التوحید سید کمال حیدری، به صورت کامل کپی‌برداری از تفسیر المیزان علامه طباطبایی است! @tavanerejal
۲۷ دی ۱۴۰۲
⚠️ ليلة الرغائب چند نفر از ما نافله‌های نماز‌های واجب روزانه را می‌خوانیم؟ روایات فراوان داریم که به خواندن نافله‌های روزانه، تشویق کرده‌اند. روایات معتبر و متقن و بی‌شمار. چقدر در جامعه دیده‌ایم که مردم برای یکدیگر پست و پیام فوروارد کنند که نافله‌های روزانه و پرثواب و پرفایده و نجات‌بخش را بخوانند؟ چقدر رسانه‌های رسمی و غیررسمی، از نافله‌های مستحب مؤکد که بر اساس احادیث حتی به وجوب نزدیک‌اند سخن گفته‌اند؟ خوب، تقریبا صفر. اما تا دلتان بخواهد، همه چسبیده‌ایم به یک حدیث غیرشیعی از طریق اهل‌سنت؛ حدیث "ليلة الرغائب" که بسیاری از خود اهل‌سنت هم ردش کرده‌اند و پنبه‌اش را زده‌اند. حدیثی که راوی‌اش جاعلی معلوم الحال است و از متنش آثار جعلی‌بودن بیرون زده را متدیّن و مقیّدیم و احادیث نمازهای پربرکت و دنیاوآخرت‌ساز نوافل را هیچ! مردمان عجیبی هستیم پ.ن: دست آقای فرزاد حسنی هم درد نکند
۲۸ دی ۱۴۰۲
هدایت شده از پژوهشکده حج و زیارت
FZ_Volume 3_Issue 9_Pages 6-11.pdf
727.5K
📜 مقاله‌ای خواندنی درباره زیارت امامین جوادین نوشته جناب آقای محمود شریفی چاپ شده در شماره نهم از فصلنامه فرهنگ زیارت یادآوری می‌شود فصلنامه فرهنگ زیارت بر پله پنجاهم ایستاده است. 🌐 کانال پژوهشکده حج و‌ زیارت https://eitaa.com/hajj_ziyarat 🌐سایت فصلنامه فرهنگ زیارت با امکان دانلود مقالات https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/ 🌐 سایت پژوهشکده حج و زیارت http://hzrc.ac.ir/
۲ بهمن ۱۴۰۲
پروژه «قرآن به مثابه منبعی برای [شناخت] دوره باستان متاخر» برای بازه زمانی ۲۰۲۱-۲۰۲۵ از شورای پژوهش اروپا (ERC) وابسته به اتحادیه اروپا دو میلیون یورو بودجه دریافت کرده است. آقای هولگر زلنتین، استاد در دانشگاه توبینگن آلمان، مدیر این پروژه است . The Qur’an as a Source for Late Antiquity (QaSLA) https://www.qasla.eu Western approaches to the theory and methodology of interpretationn tend to focus on how the Qur’an is influenced by Judaism and Christianity. The EU-funded QaSLA project proposes a new approach that completes and redefines the relationship between these religions. It considers the Qur’an as a witness to the history of Judaism and Christianity, taking into consideration the different cultural aspects of Judaism and Christianity in the Arabic Peninsula, the Middle East and eastern Africa in Late Antiquity. Since there is no comparable witness, it will outline the religious environment of the Arabian Peninsula and propose a new perspective to approach the development of Late Antiquity Jewish and Christian traditions. حیدر داودی
۳ بهمن ۱۴۰۲
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
10.06M
🔰استاد شهیدی ▪️نقد انگاره مطرح شده توسط صاحب بحوث وصاحب المیزان مبنی بر «عدم وجود آیه مجمل در قرآن» ▪️تفسیر قرآن به قرآن فی الجمله در آیات لازم است اما نیست ▪️ «کیفیت تبیان بودن» قرآن ▪️«لا تخاصمهم بالکتاب»
🌀برشی از درس خارج اصول 
۱۴۰۲/۱۱/۰۷
۹ بهمن ۱۴۰۲
گفته‌اند ۱۸ رجب سالمرگ مامون عباسی است. نقل‌ است که مامون خودش می‌نشست و مقتل علی و حسین علیهماالسلام را از رو می‌خواند و می‌گریست. آدمی‌زاد چه پیچیده است @tavanerejal
۹ بهمن ۱۴۰۲
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
16.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💻 بکارگیری هوش مصنوعی در وب سایت «ویکی تراث» و «شیعه دیتا» برای ارائه اطلاعات درست و مطمئن درباره معرفی اسلام و مکتب اهل بیت توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام. 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🔻نگاه مثبت عالمان شیعه به حکومت صفویه 🔹️برشی از آثار مجلسی اول دسته‌ای از جریان‌های شیعیِ حاضر، تحت عنوان حدیث‌گرایی، هرگونه حکومت را در عصر غیبت، طاغوت می‌پندارند. این در حالی است که ماجرای همکاری مجلسی دومِ حدیث‌گرا با شاه سلیمان و شاه سلطان حسین و پذیرش منصب شیخ الاسلامیِ صفویه در سیزده سال پایانی عمر، بر کسی پوشیده نیست. مجلسی اول نیز به عنوان یک حدیث‌شناس، حکومت صفویه را به رسمیت شناخته است؛ بلکه بالاتر از به رسمیت شناختن، اطاعت از حاکمان آن را لازم دانسته و حقوق آنان را در رتبه، پس از حقوق معصومین پنداشته است. او در جایی می‌نویسد: «بر مؤمنان لازم است كه هميشه پادشاهان خود را دعاى خير كنند؛ خصوصا پادشاهان صفويه كه حقوق ايشان تالى حقوق سيد المرسلين و حضرات ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم است؛ چنانكه حق سبحانه و تعالى فرموده است كه شما همه در كنار جهنم بوديد، حق سبحانه و تعالى شما را به بركت رسول و اهل بيت او از جهنم نجات داد. و ظاهر است كه اكثر عالميان كافر بودند و به بركت ايشان [صفویه] عالمى مؤمن و مسلمان شدند. ادام اللّٰه بقائهم إلى قيام صاحب الزمان بل إلى قيام القيامة». ‌(لوامع صاحبقرانى، ج‌۲، ص۴۹۴) وی در جایی دیگر می‌نویسد: «و ظاهر مى‌شود كه وجه ترك نماز جمعه همين بود كه چون هميشه پادشاهان سنّى بودند و خود [نماز را اقامه] مى‌كردند يا منصوب ايشان و شيعيان از روى تقيه نمى‌كردند يا با ايشان مى‌كردند تا آن كه حق سبحانه و تعالى بفضل عميم خود پادشاهان صفويّه را انار اللّٰه تبارك و تعالى برهانهم مؤيد گردانيد به ترويج دين مبين حضرات ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم اجمعين بعد از آن نماز جمعه را علانيه به جا آوردند ... مجملا به بركت ايشان رواج شرع شد و بعد از آن ترك نشد و اميد است كه اين دولت ابد پيوند متصل بظهور حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه شود و هميشه شعاير اسلام و ايمان بر پا باشد بجاه محمد و عترته الاقدسين». ‌(لوامع صاحبقرانى، ج۴، ص: ۵۱۳و۵۱۴) هرگونه توجیهی برای اینگونه حمایت‌های مجلسیِ‌پدروپسرِ‌حدیث‌گرا فرض کنیم، اطلاق گزارۀ «هرگونه حکومتی در عصر غیبت طاغوت است» شکسته خواهد شد. پیرامون دولت صفویه که بیش از دویست سال با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش ماندگار بود، فهم بسیاری از عالمان اصولی و اخباری این بوده که باید با آن همکاری کرد و از آن در برابر هجوم دولت‌ عثمانی و یورش ازبک‌ها و سایر معاندین حمایت کرد؛ عالمانی مانند فیض کاشانی، محقق سبزواری،  آقا حسین خوانساری، شیخ بهایی، محقق کرکی و مجلسی دوم. گرچه بسیاری از ایشان، در عین همکاری با حکومت، فاصلۀ ایمن خود را با آن حفظ کرده تا به مفاسد این نوع همکاری‌ها مبتلا نشوند. و البته برخی عالمان، وارد این چرخه نشدند. ✍مصطفی قناعتگر @tavanerejal
۱۴ بهمن ۱۴۰۲