7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیخ جمیل بزونی:
کتاب التوحید سید کمال حیدری، به صورت کامل کپیبرداری از تفسیر المیزان علامه طباطبایی است!
@tavanerejal
⚠️ ليلة الرغائب
چند نفر از ما نافلههای نمازهای واجب روزانه را میخوانیم؟ روایات فراوان داریم که به خواندن نافلههای روزانه، تشویق کردهاند. روایات معتبر و متقن و بیشمار. چقدر در جامعه دیدهایم که مردم برای یکدیگر پست و پیام فوروارد کنند که نافلههای روزانه و پرثواب و پرفایده و نجاتبخش را بخوانند؟ چقدر رسانههای رسمی و غیررسمی، از نافلههای مستحب مؤکد که بر اساس احادیث حتی به وجوب نزدیکاند سخن گفتهاند؟ خوب، تقریبا صفر.
اما تا دلتان بخواهد، همه چسبیدهایم به یک حدیث غیرشیعی از طریق اهلسنت؛ حدیث "ليلة الرغائب" که بسیاری از خود اهلسنت هم ردش کردهاند و پنبهاش را زدهاند. حدیثی که راویاش جاعلی معلوم الحال است و از متنش آثار جعلیبودن بیرون زده را متدیّن و مقیّدیم و احادیث نمازهای پربرکت و دنیاوآخرتساز نوافل را هیچ!
مردمان عجیبی هستیم
پ.ن: دست آقای فرزاد حسنی هم درد نکند
هدایت شده از پژوهشکده حج و زیارت
FZ_Volume 3_Issue 9_Pages 6-11.pdf
727.5K
📜 مقالهای خواندنی درباره زیارت امامین جوادین
نوشته جناب آقای محمود شریفی
چاپ شده در شماره نهم از فصلنامه فرهنگ زیارت
یادآوری میشود فصلنامه فرهنگ زیارت بر پله پنجاهم ایستاده است.
🌐 کانال پژوهشکده حج و زیارت
https://eitaa.com/hajj_ziyarat
🌐سایت فصلنامه فرهنگ زیارت با امکان دانلود مقالات
https://farhangziarat.hzrc.ac.ir/
🌐 سایت پژوهشکده حج و زیارت
http://hzrc.ac.ir/
پروژه «قرآن به مثابه منبعی برای [شناخت] دوره باستان متاخر» برای بازه زمانی ۲۰۲۱-۲۰۲۵ از شورای پژوهش اروپا (ERC) وابسته به اتحادیه اروپا دو میلیون یورو بودجه دریافت کرده است. آقای هولگر زلنتین، استاد در دانشگاه توبینگن آلمان، مدیر این پروژه است .
The Qur’an as a Source
for Late Antiquity (QaSLA)
https://www.qasla.eu
Western approaches to the theory and methodology of interpretationn tend to focus on how the Qur’an is influenced by Judaism and Christianity. The EU-funded QaSLA project proposes a new approach that completes and redefines the relationship between these religions. It considers the Qur’an as a witness to the history of Judaism and Christianity, taking into consideration the different cultural aspects of Judaism and Christianity in the Arabic Peninsula, the Middle East and eastern Africa in Late Antiquity.
Since there is no comparable witness, it will outline the religious environment of the Arabian Peninsula and propose a new perspective to approach the development of Late Antiquity Jewish and Christian traditions.
حیدر داودی
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
10.06M
🔰استاد شهیدی
▪️نقد انگاره مطرح شده توسط صاحب بحوث وصاحب المیزان مبنی بر «عدم وجود آیه مجمل در قرآن»
▪️تفسیر قرآن به قرآن فی الجمله در #فهم آیات لازم است اما #کافی نیست
▪️ «کیفیت تبیان بودن» قرآن
▪️«لا تخاصمهم بالکتاب»
🌀برشی از درس خارج اصول۱۴۰۲/۱۱/۰۷
گفتهاند ۱۸ رجب سالمرگ مامون عباسی است.
نقل است که مامون خودش مینشست و مقتل علی و حسین علیهماالسلام را از رو میخواند و میگریست.
آدمیزاد چه پیچیده است
@tavanerejal
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
16.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💻 بکارگیری هوش مصنوعی در وب سایت «ویکی تراث» و «شیعه دیتا» برای ارائه اطلاعات درست و مطمئن درباره معرفی اسلام و مکتب اهل بیت توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام.
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🔻نگاه مثبت عالمان شیعه به حکومت صفویه
🔹️برشی از آثار مجلسی اول
دستهای از جریانهای شیعیِ حاضر، تحت عنوان حدیثگرایی، هرگونه حکومت را در عصر غیبت، طاغوت میپندارند. این در حالی است که ماجرای همکاری مجلسی دومِ حدیثگرا با شاه سلیمان و شاه سلطان حسین و پذیرش منصب شیخ الاسلامیِ صفویه در سیزده سال پایانی عمر، بر کسی پوشیده نیست.
مجلسی اول نیز به عنوان یک حدیثشناس، حکومت صفویه را به رسمیت شناخته است؛ بلکه بالاتر از به رسمیت شناختن، اطاعت از حاکمان آن را لازم دانسته و حقوق آنان را در رتبه، پس از حقوق معصومین پنداشته است.
او در جایی مینویسد:
«بر مؤمنان لازم است كه هميشه پادشاهان خود را دعاى خير كنند؛ خصوصا پادشاهان صفويه كه حقوق ايشان تالى حقوق سيد المرسلين و حضرات ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم است؛ چنانكه حق سبحانه و تعالى فرموده است كه شما همه در كنار جهنم بوديد، حق سبحانه و تعالى شما را به بركت رسول و اهل بيت او از جهنم نجات داد. و ظاهر است كه اكثر عالميان كافر بودند و به بركت ايشان [صفویه] عالمى مؤمن و مسلمان شدند. ادام اللّٰه بقائهم إلى قيام صاحب الزمان بل إلى قيام القيامة». (لوامع صاحبقرانى، ج۲، ص۴۹۴)
وی در جایی دیگر مینویسد:
«و ظاهر مىشود كه وجه ترك نماز جمعه همين بود كه چون هميشه پادشاهان سنّى بودند و خود [نماز را اقامه] مىكردند يا منصوب ايشان و شيعيان از روى تقيه نمىكردند يا با ايشان مىكردند تا آن كه حق سبحانه و تعالى بفضل عميم خود پادشاهان صفويّه را انار اللّٰه تبارك و تعالى برهانهم مؤيد گردانيد به ترويج دين مبين حضرات ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم اجمعين بعد از آن نماز جمعه را علانيه به جا آوردند ... مجملا به بركت ايشان رواج شرع شد و بعد از آن ترك نشد و اميد است كه اين دولت ابد پيوند متصل بظهور حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه شود و هميشه شعاير اسلام و ايمان بر پا باشد بجاه محمد و عترته الاقدسين». (لوامع صاحبقرانى، ج۴، ص: ۵۱۳و۵۱۴)
هرگونه توجیهی برای اینگونه حمایتهای مجلسیِپدروپسرِحدیثگرا فرض کنیم، اطلاق گزارۀ «هرگونه حکومتی در عصر غیبت طاغوت است» شکسته خواهد شد.
پیرامون دولت صفویه که بیش از دویست سال با تمام خوبیها و بدیهایش ماندگار بود، فهم بسیاری از عالمان اصولی و اخباری این بوده که باید با آن همکاری کرد و از آن در برابر هجوم دولت عثمانی و یورش ازبکها و سایر معاندین حمایت کرد؛ عالمانی مانند فیض کاشانی، محقق سبزواری، آقا حسین خوانساری، شیخ بهایی، محقق کرکی و مجلسی دوم. گرچه بسیاری از ایشان، در عین همکاری با حکومت، فاصلۀ ایمن خود را با آن حفظ کرده تا به مفاسد این نوع همکاریها مبتلا نشوند.
و البته برخی عالمان، وارد این چرخه نشدند.
✍مصطفی قناعتگر
@tavanerejal
⛩رقعهنویسی و دخیل؛ تشیع، شینتو
🔻تصاویر بالا، کاغذهای حاجات یا همان رقعههایی است (در ژاپنی به آن "اِما" میگویند) که در زیارتگاه شینتوییِ شهر کیوتو در ژاپن، توسط زائران دخیل شدهاند.
گزارش تاریخی جالبی از قرن چهار قمری در کتابی از همان قرن، نشان میدهد این منسک زیارتی، در میان شیعیان نیز وجود داشته است. راوی میگوید:
دیدم ابونصر حاجت خود را در برگهای نوشته و بالای قبر موسی بن جعفر آویخته است. دریافتم که او روی برگه، شکایت خود را برای موسی بن جعفر نوشته و تظلمخواهی از ظلم محمد بن عباس وزیر کرده است. او در این نوشته داستان را شرح داده بود و به محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و باقی ائمه تا امام منتظر توسل جسته تا حق او را از محمد بن عباس بگیرند و مزرعه او را برگردانند (الفرج بعد الشدّة، ج١، ص٢٤١).
@tavanerejal