🔻رینولدز و آنتونی
در کل سخنان ایشان چند بخش داشت. عمده بحث پیرامون تدوین قرآن بود. نگاه آنتونی خیلی تجدیدنظرطلبانه نبود. ماجرای سورهها هم همان بحث قدیمی حول سورههای ژانر دعا و محل بحث، یعنی ناس و فلق بود که در قرآن بوده یا دعاهایی بوده که بعدا به قرآن ملحق شده است. مثلا گفتهاند این دو سوره را ابن مسعود در مصحفش نیاورده و ابی بن کعب آورده. نیز دو سوره/دعای کوتاه خلع و حفد که گفته شده در مصحف ابی بن کعب بوده.
در پایان هم رینولدز نظر آنتونی را در مورد کرونه و دانر و چند قرآنپژوه دیگر پرسید.
پ.ن: کماکان در اینگونه گفتگوها، سخنی از مصحف رضوی نیست. جا دارد با امثال رینولدز که کار رسانهای هم میکند مرتبط شد تا مصحف رضوی را در کارهایش مطرح کند.
لینک گفتگو:
https://www.youtube.com/watch?v=BGzvqGGISV0
https://eitaa.com/tavanerejal
🔻کشف بقایای نئاندرتال در ایران
آیا نئاندرتالها همان موجودات سفّاک بودهاند که ملائکه را از خلق انسان به وحشت انداختند و خدا گفت: نترسید، انسان (آدم) با نئاندرتال تفاوت دارد؟
البقره
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
ﻭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴنی ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﻢ. ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩی ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩهی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺗﺒﺎهی ﺑﺮﺧﻴﺰﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺧﻮﻥﺭﻳﺰی ﻛﻨﺪ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺳﺘﺎﻳﺸﺖ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﻰﮔﻮﻳﻴﻢ ﻭ ﺗﻘﺪﻳﺲ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ. [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺶ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺮﺍﺭی] ﻣﻰﺩﺍﻧﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻴﺪ (٣٠).
https://eitaa.com/tavanerejal
هدایت شده از میراث امامان
غسل شب نوزدهم، بیستویکم، و بیستوسوم
💠محمد بن إسماعيل عن الفضل بن شاذان عن صفوان بن يحيى و ابن أبي عمير عن معاوية بن عمار عن أبي عبد الله ع قال سمعته يقول الغسل من الجنابة و يوم الجمعة و العيدين و حين تحرم و حين تدخل مكة و المدينة و يوم عرفة و يوم تزور البيت و حين تدخل الكعبة و في ليلة تسع عشرة و إحدى و عشرين و ثلاث و عشرين من شهر رمضان و من غسل ميتا (الکافي، ج3، ص40).
نقل شده که امام صادق علیه السلام فرمود: غسل اینهاست: از جنابت، روز جمعه، عید فطر و عید قربان، هنگامی که مُحرِم میشوی، هنگامی که وارد مکه و مدینه میشوی، روز عرفه، روزی که خانۀ [خدا] را زیارت میکنی، هنگامی که وارد کعبه میشوی، شب نوزدهم، بیستویکم، و بیستوسوم ماه رمضان، و هرکس میّتی را غسل داد.
💠محمد بن يحيى عن محمد بن الحسين و صفوان بن يحيى و علي بن الحكم عن العلاء بن رزين عن محمد بن مسلم عن أحدهما ع قال: الغسل في ليال من شهر رمضان في تسع عشرة و إحدى و عشرين و ثلاث و عشرين و أصيب أمير المؤمنين صلوات الله عليه في ليلة تسع عشرة و قبض في ليلة إحدى و عشرين صلوات الله عليه قال و الغسل في أول ليلة و هو يجزئ إلى آخره (الکافي، ج4، ص154).
از امام باقر (ع) یا امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: غسل در شبهای ماه رمضان، در این شبهاست: نوزدهم، بیستویکم، و بیستوسوم. امیرالمؤمنین -صلوات الله علیه- در شب نوزدهم ضربت خورد و در شب بیستویکم از دنیا رفت. صلوات خدا بر او باد! فرمود: غسل [شبهای ماه رمضان] در اول شب انجام میشود و تا پایان شب کافی است.
💠محمد بن إسماعيل عن الفضل بن شاذان عن صفوان بن يحيى عن منصور بن حازم عن سليمان بن خالد قال: سألت أبا عبد الله ع كم أغتسل في شهر رمضان ليلة قال ليلة تسع عشرة و ليلة إحدى و عشرين و ثلاث و عشرين قال قلت فإن شق علي قال في إحدى و عشرين و ثلاث و عشرين قلت فإن شق علي قال حسبك الآن (الکافي، ج4، ص153).
از سلیمان بن خالد نقل شده که گفت: از ابوعبدالله [صادق] (ع) پرسیدم: در کدام شبهای ماه رمضان غسل کنم؟ فرمود: شب نوزدهم و شب بیستویکم و بیستوسوم. سلیمان گفت: گفتم: اگر بر من دشوار باشد؟ فرمود: در شب بیستویکم و بیستوسوم. گفتم: اگر بر من دشوار باشد؟ فرمود: دیگر بس است!
💠إبراهيم بن إسحاق الأحمري عن جماعة عن ابن فضال عن عبد الله بن بكير عن أبيه بكير بن أعين قال: سألت أبا عبد الله ع في أي الليالي أغتسل في شهر رمضان قال في تسع عشرة و في إحدى و عشرين و في ثلاث و عشرين و الغسل أول الليل قلت فإن نام بعد الغسل قال هو مثل غسل يوم الجمعة إذا اغتسلت بعد الفجر أجزأك (تهذیب الأحکام، ج1، ص373).
از بکیر بن اعین نقل شده که گفت: از ابوعبدالله [صادق] (ع) پرسیدم: در کدام شبهای در ماه رمضان غسل کنم؟ فرمود: در نوزدهم، و در بیستویکم، و در بیستوسوم. غسل [این شبها] در اول شب است. گفتم: اگر شخص بعد از غسل به خواب رفت چه؟ فرمود: مانند غسل جعه است. هنگامی که بعد از فجر غسل کردی، برایت کافی است.
@Al_Meerath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أللهم العن قتلة أميرالمؤمنين
هدایت شده از یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸مقدمات برگزاری مراسم شب قدر توسط کارگزاران الهی (ملائکه) و مدیر ایشان (روح) در حال طی شدن است و به زودی بزرگترین و مهمترین مراسم تشریفات الهی آغاز میشود.
🔸ربطش به ما هم مشخص است؛ چیزی است در مایههای تعیین و ابلاغ کلیات و جزئیات برنامه یکسال آینده؛ مرگ و حیات، رشد و غیّ، ایمان و کفر، عافیت و بلا، سلامت و مرض، غنا و فقر، امنیت و ترس، جنگ و صلح و...
🔸چه کنیم تا برنامه بیشترین و باقیترین نفع را برای ما داشته باشد؟
خداوند متعال به تصریح قرآن دوست و سرپرست کسانی است که در مقابل حقایق سر تعظیم فرود میآورند (ولی المؤمنین) و دشمن کسانی است که چشم خود را بر حقایق میبندند و آن را انکار میکنند (عدو للکافرین)
بنابراین از مهمترین صفاتی که باعث تغییر برنامه به نفع ما میشود ایمان است و از مهمترین صفاتی که باعث تغییر برنامه به ضرر ما میشود کفر است.
🔸چالش اصلی برای کسی که زمان را از دست داده و قلبی سرشار از ایمان برای چنین شبی آماده نکرده، رسیدن به گوهر ایمان در این فرصت اندک است.
شاید بگویید جوهر اصلی ایمان تصمیم به پذیرش و اقرار به حقایق است که میتوان در لحظه به سرانجامش رساند. تصمیم را میتوان در لحظه گرفت اما کسی که تصمیم ما را صحت سنجی میکند دانای سر و اخفی است (سر امور پنهانی است و اخفی بر اساس روایات امور پنهانی است که خود شخص نیز از آن مطلع نیست) با این حال نمیتوان خیلی روی تصمیمها حساب باز کرد؛ مخصوصاً با تجربهای که امثال بنده در تصمیمهایشان دارند
🔻به نظر قاصر بنده راهی آرامشبخشتر از دعا و تکیه به کسی که در وصف خود گفته «یمحوالله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب» و ما را مخاطب ساخته و فرموده: یا عبادی الذین اسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله، إن الله یغفر الذنوب جمیعا؛ إنه هو الغفور الرحیم (از جمله آیاتی است که میتوانیم بدون تردید خودمان را مخاطب آن بدانیم) نداریم.
والحمد لله رب العالمین
@mahdavi_arjmand
🔻اعمال شب قدر و چند تذکر
🔹️روایات بیشمار، معتبر و بیتردید اسلامی در اهمیت شب قدر در تراث ما وجود دارد. این روایات گفتهاند که این شب (سه شب) را به دعا و توبه و خواندن نماز و قرآن بگذرانیم.
با توجه به سنت شبزندهداری و کیفیتی که در عصر و کشور ما وجود دارد، چند نکته را عرض میکنم.
۱. عبادتی که در آن قرآن را مقابل خود باز میکنیم و میگوییم «االلّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ، وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ، وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنىٰ وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجىٰ أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» و سپس حاجات خود را از خدا میخواهیم، سندی صحیح دارد. در برخی نسخههای روایت، این عبادت در کل دهۀ دوم (الثلث الثانی من شهر رمضان) و در برخی نسخهها در سه شب (ثلاث لیال من شهر رمضان -گویا شبهای قدر-) سفارش شده است.
۲. عبادت دیگر که معمولا در فرهنگ عصر ما پس از عبادت اول انجام میشود، «قرآن به سر» است. در روایتش نیامده است که قرآن در حالت باز روی سر باشد؛ ولی چون ما این عمل را پس از عمل قبل -که در آن قرآن باز شده- انجام میدهیم، همان قرآنِ باز را روی سر میگذاریم که البته وجه و دلیلی ندارد. بهتر است قرآن را ببندیم و بعد روی سر بگذاریم.
لازم است بدانیم این عمل دوم (قرآن به سر)، بر اساس روایت از اعمال شب قدر نیست. بلکه عملی است که برای ادای قرض و دفع ظلم حاکمان توصیه شده؛ آن هم پس از دو رکعت نماز با کیفیتی خاص.
https://eitaa.com/tavanerejal
🔻سالروز رحلت شیخ حر عاملی
🔹به مناسبت بیستویکم ماه رمضان و سیصدوچهلویکمین سالروز وفات جناب محمد بن حسن شیخ حرّ عاملی، روایت برادر او را از خاکسپاریاش میخوانیم:
قال أخوه الشيخ أحمد الحر في كتابه الدر المسلوك:
في اليوم الحادي و العشرين، من شهر رمضان، سنة ۱۱۰۴ ه.ق كان مغرب شمس الفضيلة و الافاضة و الافادة، و محاق بدر العلم و العمل و العبادة، شيخ الاسلام و المسلمين، و بقية الفقهاء و المحدثين، الناطق بهداية الامة و بداية الشريعة، الصادق في النصوص و المعجزات و وسائل الشيعة، الامام الخطيب الشاعر الاديب، عبد ربه العظيم العلي، الشيخ أبو جعفر محمد بن الحسن الحر العاملي، المنتقل الى رحمة باريه عند ثامن مواليه:
في ليلة القدر الوسطى و كان بها
وفاة حيدر الكرار ذي الغير
يا من له جنة المأوى غدت نزلا
ارقد هناك فقلبي منك في سعر
طويت عنا بساط العلم معتليا
فاهنأ بمقعد صدق عند مقتدر
تاريخ رحلته عاما فجعت به
أسرى لنعمة باريه على قدر
و هو أخي الأكبر، صلّيت عليه في المسجد تحت القبة جنب المنبر، و دفن في إيوان حجرة في صحن الروضة الملاصق لمدرسة ميرزا جعفر، و كان قد بلغ عمره اثنين و سبعين، و هو أكبر مني بثلاث سنين إلا ثلاثة أشهر.
📚الفوائدالرضویه؛ شیخ عباس قمی؛ ص۷۵۶
@tavanerejal
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شوربختانه از این دست دستورالعملهای شیطانی در بیان مدعیان معرفت دیده میشود: نشستن روی آیه قرآن! پناه بر خدا!
فایل کامل این جلسه از شبکه ۳ سیما پخش شده و در دسترس است.
@tavanerejal