🔻انتشار هزاران کتاب از آثار وهابیت
همانطور که در دو پست قبلی موضوع «وهابیت، تبار داعش» بیان شد، گروه تکفیری داعش هدف از تاسیس حکومتش را بازتاسیس منهج محمد بن عبدالوهاب دانسته و خود را شبیهترین گروه به وهابیت میداند.
👌سلسله پستهای «وهابیت، تبار داعش» تبیینکنندهی عقبه فکری و پدر معنوی داعش است؛ با تحلیل صحیح از ماهیت داعش، روشن خواهد شد که پدر معنوی داعش وهابیت است؛ لذا آن دسته از افرادی که گمان میکنند، اخوان المسلمین اصیل (حسن البناء و سید قطب) خوارک فکری به داعش دادهاند، تحلیل نادرسی از صحنه تکفیر داشته و ضرر چنین تحلیلی به جبهه اسلامگرایان است.
⭕️ از جمله اسناد این حقیقت که وهابیت پدر معنوی داعش است، مقوله «منبع شناسی» است. گروه تکفیری داعش در گزارشی تصریح میکند که اولین اقدام دواعش پس از فروپاشی رژیم بعث عراق، انتشار هزاران جلد کتاب از رسالههای شیوخ وهابی نجد و توزیع و آموزش آنها بود. [1]
وهابیت، تبار داعش (1)
وهابیت، تبار داعش (2)
🔘 ادامه دارد ...
📚 منبع
[1] النبأ، قصة شهید، ع83، ص8. (أبویاسر الأنصاری آثر المهاجرین علی نفسه../// و بدؤوا منذ الایام الأولی من الغزو بنشر دعوۀ التوحید، بطبع آلاف النسخ من رسئل أئمۀ الدعوۀ النجدیۀ فلاقت استجابۀ منقطعۀ النظیر و حرضوا المومنین علی قتال الصلیبین... )
#وهابیت
#تبار_داعش
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
التماس دعا ...
🍃🍃🍃
🔻تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در تکفیر اهل «لاالهالاالله»
⛔️ وهابیان هر چند شهادتین را در اسلام فرد کافی میدانند اما با خوانش خاصی که از مفاهیم اصلی اسلام (مانند توحید ربوبی و توحید الوهی و معنای عبادت) دارند، مفاهیم اسلامی مانند استغاثه و طلبدعا از انبیاء و اولیاء الهی را شرک میدانند، لذا اهل شهادتینی را که معتقد به استغاثه و... است را کافر و مشرک میخوانند.
✔️ محمد بن عبدالوهاب نجدی دو چالش، پیشِروی خود قرار داده است که اولا چگونه مسلمانان را تکفیر میکنید و اموات را ناسزا میگویید، در حالی که معنای «لاالهالاالله» را تبیین نکردهاید؟ ثانیا چگونه مردم را به چیزی امر میکنید که قبل از اظهار برداشتهای انحرافی از اسلام، خودتان به این مسائل جاهل بودید؟ [1]👌او با بیان این دو چالش، تکفیر مسلمانان را که اهل«لاإله إلا الله» بودهاند را مسلم فرض کرده است.
✔️ محمد بن عبدالوهاب در پاسخ به این دو چالش بر این باور است که قبل از خوانش ادعائیاش، همه مردم و علما و اساتید حتی خودش شناختی به اسلام و معنای «لاالهالاالله» نداشتهاند؛ لذا در رسالهای که به اهل ریاض و منفوحه مینویسد:
عدهای در ابتدای تحصیلم، مرا صاحب معرفت میدانستند در حالی که من قبل از اینکه خدای متعال بر من منت کند (قبل از اظهار ادعای خوانش انحرافی از اسلام)، شناختی از معنای «لااله الا الله» و دین اسلام نداشتم. 👈 (نه تنها من) بلکه مشایخ و اساتید من و هیچ کسی معنای «لاإله إلا الله» و دین اسلام را نمیشناخت. [2]
✔️ محمد بن عبدالوهاب مسلک خویش را توحیدی و مخالفان خود اعم از مردم عادی و علما را دشمن خدا معرفی کرده است. او علمای منطقه نجد را به عنوان مشرک معرفی کرده و همعقیده خود را بهتر از هزار مشرک (مرادش علمای منطقه نجد است.) میداند. [3]
♻️ نگرش وهابیان در مشرک دانستن و تکفیر مسلمانان، 👈 متضاد با باور احمد بن حنبل(م241ق) است. زیرا احمد بن حنبل نه تنها شهادتین را مکفی در اسلام فرد میداند *[4]*، بلکه مسلمان معتقد به استغاثه (منبع) و طلبدعا از انبیاء و اولیاء الهی (منبع) را نیز مشرک و کافر نمیداند. 👌 بنابراین وهابیان اهل شهادتینی که اهل استغاثه و طلب دعا از انبیاء و اولیاء الهی است را مشرک میداند اما احمد بن احنبل مشرک نمیداند.
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (2)
تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (3)
📍ادامه دارد ...
منابع:
[1] محمد بن عبدالوهّاب، الرسائل الشخصية، ص186.
[2] محمد بن عبدالوهّاب، الرسائل الشخصية، ص187.
[3] إذا عرفت ذلك وعرفت أن الطريق إلى الله لابد له من أعداء قاعدين عليه أهل فصاحة وعلم وحجج... والعامي من الموحدين يغلب الألف من علماء هؤلاء المشركين. (محمّد بن عبدالوهّاب، كشف الشبهات، ص13و14.)
[4] اسحاق بن منصور مروزی (م251ق) گوید از احمد بن حنبل درباره مردی سوال کردم که در اواخر عمرش شهادتین میگوید آیا ورثه مسلمان از او ارث می برد؟ احمد بن حنبل گفت: بله ارث میبرد. [ ابن أبييعلى، محمد بن محمد(م526هـ)، طبقات الحنابلة، ج1، ص115.] بر اساس فقه احمد بن حنبل مسلمان از کافر ارث نمیبرد [ ابن حنبل شيباني، أحمد، مسائل أحمد بن حنبل رواية ابنه عبدالله، ص352.] 👌 لذا فتوای احمد مبنی بر جواز ارث مسلمان از پدر کافری که در اواخر عمرش اقرار به شهادتین کرد، دال بر اسلام اوست.
#وهابیت
#حنابله
#احمد_بن_حنبل
#تکفیر
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔰 چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی
🔘 شبهاتی پیرامون «توسل» به معنای عام در فضای مجازی مطرح گردیده است. این شبهات عبارتند از:
❶ چرا حاجتهایمان را از خدا نخواهیم؟
❷ با وجود خداوند چرا به پیامبرخدا یا امام توسل کنیم؟
❸ برای خواستن حاجت از خدا چه نیازی به واسطه است؟
❹ آیا کمک خواستن از پیامبرخدا و یا امام به معنای شرک و پرستش غیرخداست؟
👌 تذکر این نکته لازم است که با توجه به ادعیه فراوانی که در آیات قرآن و سیره عملی رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام)، مناجاتخوانی و راز و نیاز با خدای متعال و خواستن حوائج از خدای متعال، حقیقتی اسلامی است. بنابراین درخواست حاجت از خدای متعال از اصول اندیشه اسلامی است.
برای پاسخگویی به شبهات فضای مجازی پیرامون «توسل» نیاز به بیان مقدماتی است که عبارتند از:
❶ جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات
❷ واسطهگری در انجام امور و تدبیرات عالم دنیا
❸ واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی در قرآن
❹ واسطهگری انبیاء و اولیاء الهی در روایات
با روشن شدن این مقدمات، شبهات پیرامون توسل به راحتی پاسخ داده خواهد شد.
📍 برای دریافت همه پاسخها به کانال 👈 (تضاد وهابیت با امت) مراجعه کنید.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔰 خلیفه و حجت خدا
👌 در پست قبلی علت ورود به موضوع مقام و جایگاه اهلبیت (علیهمالسلام) بیان شد.
👈 اولین مقامی که اهلبیت (علیهمالسلام) به آن افتخار میکنند، مقام عبودیت است که در تشهد نماز هر روز آن را نسبت به پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) اقرار میکنیم؛ ادعیه منقول از اهلبیت (علیهمالسلام) نیز گویا این حقیقت است. پس از مقام بندگی و اساسا به خاطر مقام بندگی، خدای متعال مقامات فراوانی به اهلبیت (علیهمالسلام) عنایت کرده است که همگی در مقام واسطه بودن پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) بین خدای متعال و مخلوقات خلاصه میشود.
🔹 واسطهگری اهلبیت (علیهمالسلام) در دستگیری مخلوقات برای برآوردن حوائج آنان نزد خدای متعال حقیقتی است که در پستهای بعدی خواهد بود.
🔸 اما مقاماتِ دیگر اهلبیت (علیهمالسلام) که در واقع خدای متعال این مقامات را برای واسطه اهلبیت بین خویش و مخلوقات عنایت کرده، فراوان است. بیان این مقامات، حقیقت واسطهگری اهلبیت (علهیمالسلام) در دستگیری مردم را روشن میسازد.
✔️ برخی مقامات مستند به آیات قرآن و روایات عبارتند از:
❶ خلیفهی خدا [1] در روایات خلفای رسولالله به عنوان خلفای خدای متعال یاد شدهاند. [2] خلفای الهی مردم را به سوی دین میخوانند. [3] خدای متعال اهلبیت (علیهمالسلام) را شایستهترین افراد برای خلافت بر روی زمین دانسته است. [4] لذا پیامبرخدا فرمودند: ائمه دوازدگانه پس از من خلیفه و وصی من و حجتهای الهی بر امت من هستند که اقرار به حقیقت آنان نشانه ایمان و انکار آنان نشانه کفر است. [5]
❷ حجت خدا [6] در روایات حجت خداوند به عنوان کسی که مردم را به سوی راه خداوند و دین و دانش راهنمائی میکنند، معرفی شده است. [7] همچنین در برخی روایات نیز حجت خدا را به عنوان مصلح امور مردم معرفی کرده است که اگر آن حجت خدا بر روی زمین نباشد امور مردم اصلاح نمیگردد. [8] به طوری که اگر امام روی زمین نباشد خداوند سخط و عذاب خود را بر اهل زمین نازل خواهد کرد و زمین اهلش را مانند دریا در امواج خود فرو میبرد. [9]
📍 ادامه دارد ...
📚منابع:
[1] سوره بقرة، آیه30. سوره ص، آیه26. سوره شعراء، آیه214. كلينى، محمد بن يعقوب(م329ق)، الكافي، ج1، ص193، ح1. كوفى، فرات بن ابراهيم(م307ق)، تفسير فرات الكوفي ص302؛ خصيبى، حسين بن حمدان(م334ق)، الهداية الكبرى، ص48. ابن بابويه، محمد بن على(م381ق)، كمال الدين وتمام النعمة، ج1، ص202 و 203، ح6.
[2] التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليهالسلام، ص328، ح184.
[3] ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص291 و الخصال، ج1، ص186و187، ح257.
[4] ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص14.
[5] ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص259، ح4.
[6] سوره نساء، آیه165. حميرى، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، ص351. صفار، محمد بن حسن(م290ق)، بصائر الدرجات ج1، ص486، ح13. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص177، ح1. قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج1، ص359. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم (م360ق)، الغيبة، ص25. ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين وتمام النعمة، ج1، ص202 و 203، ح6. ابن بابويه، محمد بن على، الأمالي، ص21و22، ح5. خطيب بغدادي أحمد بن علي(م463ق) تاريخ بغداد، ج2، ص437. ابنعساکر علي بن حسن (م571ق)، تاريخ دمشق، ج42، ص309.
[7] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص178، ح3. خصيبى، حسين بن حمدان، الهداية الكبرى، ص362. ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، ج1، ص186و187، ح257.
[8] ابن بابويه، محمد بن على، كمالالدين وتمامالنعمة، ج1، ص203، ح7.
[9] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص179، ح11و ح12. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج1، ص234، ح193.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻مسیر رسیدن به خداوند
🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست ادامه مقدمه اول یعنی «جایگاه رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه (علیهمالسلام) در قرآن و روایات» بیان میگردد.
❸ مسیر رسیدن به خداوند [1]؛ مسیر دستیابی به شناخت و محبت الهی، تبعیت و پیروی از پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و اهلبیت (علیهمالسلام) است. بر این اساس اطاعت از معصومین واجب و همان اطاعت خداوند معرفی شده است. [2] خدای متعال در آیه31 سوره آلعمران، پیروی از رسولالله را شرط صحت ادعای محبت الهی دانسته است. 👌 نتیجهی پیروی نکردن از پیامبرخدا، برابر با شرورترین جنبده [3] و عاملی برای از بین رفتن اعمال [4] و فرود آمدن فتنه و عذاب دردناک است. [5]
👈 روایات فراوانی ذیل آیه46 سوره اعراف، وارد شده است که شناخت خدای متعال در گرو شناخت معصومین(علیهمالسلام) است. [6] یعنی اگر خدای متعال اراده میکرد، مردم را دارای معرفت و معتقد به یگانگی خداوند قرار میداد اما خداوند ما اهلبیت را درها و راههای رسیدن به معرفتش قرار داده است. [7] و اساسا 👌واسطه بندگی، شناخت و یگانهدانستن خدای متعال، معصومین (علیهمالسلام) هستند. [8]
🔘 پس بر اساس نصوص دینی، اهلبیت (علیهمالسلام) تنها واسطه صحیح و کامل برای شناخت، عبادت و یگانگی خدای متعال هستند.
جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات (1)
📍 ادامه دارد ...
📚 منابع
[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص61، ح5 و ص 64، ح14. كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ص223؛ ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص205.
[2] سوره نساء، آیه 59؛ سوره نساء، آیه80؛ صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص61، ح4. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص143، ح2. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص149، ح3.
[3] سوره انفال، آیه 20الی23.
[4] سوره محمد، آیه33.
[5] سوره نور، آیه63.
[6] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص496، ح4؛ ج1، ص497، ح7. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص181، ح4. خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر، ص195. ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، ج1، ص150، ح183.
[7] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص497، ح6وح8 . كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ص143. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص184، ح9.
[8] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص64، ح16. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص145، ح10. خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر، ص300. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص152.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 درِ گشوده، به سوی خداوند
🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست ادامه مقدمه اول یعنی «جایگاه رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) و ائمه (علیهمالسلام) در قرآن و روایات» بیان میگردد.
❹ باب الله [1]؛ اهلبیت (علیهمالسلام) درِ ورودی و واسطه بین خداوند و مردم هستند. و برای رسیدن به خداوند باید از کانال اهلبیت وارد شد. بر اساس آیات «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ» و «وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا» [2] پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) داعی و نور روشن به سوی خدای متعال است و بر اساس روایاتِ ذیل آیه «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا» [3] 👌 اهلبیت (علیهمالسلام) همچون رسولالله و قرآن، نور الهی هستند. ائمه اطهار همان نور الهی است، نوری که در آسمان و زمین و در قلبهای مومنین است، نوری که از خورشید، تابندهتر است. [4]
🔹 بر اساسا روایت قربِنوافل [5]، بنده بر اثر عبودیت به درجات بالایی میرسد تا اینکه خدای متعال شنوایی، بینایی، زبان و دست او میشود و هر خواستهی او را برمیآورد. ائمهاطهار پس از پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) برترین بندگان خدای متعال و واسطه تمام عیار خداوند در بین بندگان هستند؛ 👌 اهلبیت (علیهمالسلام)، دیدهیبینای خداوند (برای گواهی اعمال بندگان) و زبانِگویای خداوند (برای بیان معارف و دستورات الهی) و دست گشادهی رحمت الهی بر بندگان و نشانگر صراط خداوند (برای رساندن مردم به معرفت و اطاعت الهی) و خزانهدار آسمان و زمین (برای رسیدن همه خيرات و برکات الهی به مردم از کانال اهلبیت) هستند. و اساسا 👌 برکت وجود محمد و آلمحمد (صلواتاللهعلیهم) است که موجب میشود درختان بارور شده و میوه بدهند و به برکت اهلبیت، رودها جاری و باران نازل شده و گیاهان میروید. [6] 👌 اهلبیت (علیهمالسلام) واسطه رضایت و غضب الهی هستند. [7]
🔸پس راه وصول به خدای متعال، وجود مقدس اهلبیت (علیهمالسلام) است؛ 👈 لذا تنها کسی، خدای متعال را خواهد شناخت و تنها کسی، از خداوند اطاعت خواهد کرد و تنها کسی خداوند را عبادت کرده و از عبادت دیگران بینیاز خواهد شد که به دنبال معرفت و اطاعت ائمهاطهار (علیهمالسلام) باشد. [8] علامه مجلسی نیز تاکید دارند که راه رسیدن به معرفت الهی، معرفت امام است. [9]
🔘 بنابراین مقامات معنوی محمدوآلمحمد (صلواتاللهعلیهم) همه نشان بندگی خدای سبحان است و همه این مقامات، وسطهای بین خالق و مخلوق و برای رساندن مردم به قرب خداوند حکیم است.
جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات (1)
جایگاه رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در قرآن و روایات (2)
📍 ادامه دارد ...
منابع
[1] قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج2، ص379. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص193، ح2. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي ج1، ص86، ح210. ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، ص35، ح5.
[2] سوره مائدة، آیه15. سوره احزاب، آیه 46.
[3] سوره تغابن، آیه8.
[4] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي، ج2ريال ص371و372. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي «باب أَنَّ الْأَئِمَّةَ ع نُورُ اللَّهِ عزوجل»، ج1، ص194، ح1 و ص195، ح4.
[5] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج2، ص352، ح7. محمد اسماعیل بخاری، صحيح البخاري، ج8، ص105،ح6502.
[6] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص144، ح5 و ص145، ح7 و 8. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص151و152، ح8. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص61، ح1و2 و ص62، ح7.
[7] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص144، ح6. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص169، ح2. ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، ص19، ح2.
[8] ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج1، ص9، ح1. كراجكى، محمد بن على، كنز الفوائد، ج1، ص327.
[9] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج5، ص312.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشهای از اصابت موشکهای ایرانی در سرزمینهای اشغالی
اصابتهای سنگین موشکها و ناتوانی پدافند رژیم کودککش... اینها گوشه ای از خشم ملت ایران است و بترسید از روزی که همه خشم ما بر سر شما نازل شود.
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
#الله_اکبر
#ایران_قوی
#طوفان_الاحرار
#انتقام_سخت
#فلسطین_اشغالی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واسطهگری اهلبیت (علیهمالسلام) در نظام عالم هستی
🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخگویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست مقدمه دوم یعنی « واسطهگری در انجام امور و تدبیرات عالم دنیا » بیان میگردد.
🔹متکلمین شیعه از روایات اهلبیت (علیهمالسلام) یک قاعده کلی به نام «جریان اشیاء به وسیله اسباب و وسائط» استخراج کردهاند. از روایات مورد استناد برای این قاعده، روایتی است که محدث نامی، محمد بن حسن صفار (م290ق) آن را از ربعی بن عبدالله نقل کرده است. بر اساس این روایت امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر به وسیله اسباب و وسائط. به همین دلیل، برای هر سببی، شرح و حکمتی قرار داده است و برای هر حکمتی، علمی قرار داده است و برای هر علمی، باب و دروازهی ناطقی قرار داده است. هر کسی، آن را بشناسد که شناخته و هر کسی به آن جهل داشته باشد که جاهل است. آن دروازه، پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) و ما (ائمه اطهار) است.[1]
🔹سنت الهی در این دنیا برای رفع نیازهای مخلوقاتش، دستیابی به اسباب و وسائل است. لذا انسانها به اذن الهی، برای برطرف شدن نیازهایشان باید به اسباب و وسایل تمسک کنند. 👌 اصل رفع گرسنگی و تشنگی به دست خداوند است [2] اما به واسطه غذا و آب؛ اصل شفا به دست خداوند است [3] اما به واسطه طبیب و دارو؛ اصل احیاء و اماته به دست خداوند است [4] اما به واسطه فرشتگان و اصلاب و ارحام و ...
🔸گاهی خدای متعال به جهت تدبیر حکیمانهاش، اسباب ظاهری را تغییر داده و از اسباب و طُرُق دیگری کارساز میشود که از آن به «امدادهای غیبی» یاد میشود. اصل پیروزی به دست خداوند است [5] اما به واسطه امدادهای غیبی؛ همانطور که در جنگ بدر، نصرت و پیروزی به واسطه نزول فرشتگان، اطمینان قلبی مسلمانان و ایجاد ترس در دل مشرکان، نصیب سپاه رسولخدا (صلیاللهعلیهوآله) شد. [6] 👌مقولهی توسل و واسطه قرار دادن انبیاء و اولیاء الهی برای برآوردن حوائج و برطرف شدن مشکلات، از عنایتهای غیبی پروردگار حکیم است.
🔹 اسناد قرآنی و روایی این عنایت ویژه الهی در پستهای آینده ارائه خواهد شد؛ در این پست به دو روایت اشاره میشود. بنابر نقل شیخ صدوق (م381ق) پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: امامان از فرزندان حسین هستند، مطیع آنان، مطیع خدا هستند و مخالف آنان، مخالف خداوند هستند. 👌 آنان ریسمان محکم الهی و وسیله به سوی خداوند هستند. [7] احمد جوهری (م323ق) نیز در روایتی از حضرت زهراء (سلاماللهعلیها) نقل کرده است که فرمود: برای کسی که در آسمان و زمین حضور دارد، 👈 سزاوار است که هر کسی وسیلهای برای تقرب به خداوند داشته باشد و ما وسیله خداوند در بین مخلوقات هستیم. [8]
📚منابع
[1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص6، ح1.
[2] {وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ} [الشعراء: 79]
[3] {وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ} [الشعراء: 80]
[4] {وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ} [الشعراء: 81]
[5] {وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ} [آل عمران: 126]
[6] سوره آل عمران، آیات 123 تا 126؛ سوره انفال، آیات 7 تا 17.
[7] ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص58، ح217.
[8] جوهرى بصرى، احمد بن عبد العزيز، السقيفة و فدك، ص98 و99.
#توسل
#واسطه_گری
#حاجت
#خواستن
#شرک
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛