eitaa logo
تضاد وهابیت با امت
522 دنبال‌کننده
17 عکس
26 ویدیو
1 فایل
جستارهایی در باورهای اصیل شیعه و اندیشه‌های اهل‌سنت با رویکرد رد پنداشت‌های وهابیت حسن حسینعلی (پژوهش‌گر) بیان دیدگاه 👈 @hossinali14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻مسیر رسیدن به خداوند 🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخ‌گویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست ادامه مقدمه اول یعنی «جایگاه رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه (علیهم‌السلام) در قرآن و روایات» بیان می‌گردد. ❸ مسیر رسیدن به خداوند [1]؛ مسیر دست‌یابی به شناخت و محبت الهی، تبعیت و پیروی از پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. بر این اساس اطاعت از معصومین واجب و همان اطاعت خداوند معرفی شده است. [2] خدای متعال در آیه31 سوره آل‌‎عمران، پیروی از رسول‌الله را شرط صحت ادعای محبت الهی دانسته است. 👌 نتیجه‌ی پیروی نکردن از پیامبرخدا، برابر با شرورترین جنبده [3] و عاملی برای از بین رفتن اعمال [4] و فرود آمدن فتنه و عذاب دردناک است. [5] 👈 روایات فراوانی ذیل آیه46 سوره اعراف، وارد شده است که شناخت خدای متعال در گرو شناخت معصومین(علیهم‌السلام) است. [6] یعنی اگر خدای متعال اراده می‌کرد، مردم را دارای معرفت و معتقد به یگانگی خداوند قرار می‌داد اما خداوند ما اهل‌بیت را در‌ها و راه‌های رسیدن به معرفتش قرار داده است. [7] و اساسا 👌واسطه بندگی، شناخت و یگانه‌دانستن خدای متعال، معصومین (علیهم‌السلام) هستند. [8] 🔘 پس بر اساس نصوص دینی، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) تنها واسطه صحیح و کامل برای شناخت، عبادت و یگانگی خدای متعال هستند. جایگاه رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در قرآن و روایات (1) 📍 ادامه دارد ... 📚 منابع [1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج‏1، ص61، ح5 و ص 64، ح14. كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ص223؛ ابن بابويه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص205. [2] سوره نساء، آیه 59؛ سوره نساء، آیه80؛ صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج‏1، ص61، ح4. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج‏1، ص143، ح2. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص149، ح3. [3] سوره انفال، آیه 20الی23. [4] سوره محمد، آیه33. [5] سوره نور، آیه63. [6] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص496، ح4؛ ج1، ص497، ح7. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج‏1، ص181، ح4. خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر، ص195. ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، ج1، ص150، ح183. [7] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص497، ح6وح8 . كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، ص143. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج‏1، ص184، ح9. [8] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص64، ح16. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص145، ح10. خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر، ص300. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص152. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻 درِ گشوده، به سوی خداوند 🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخ‌گویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست ادامه مقدمه اول یعنی «جایگاه رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه (علیهم‌السلام) در قرآن و روایات» بیان می‌گردد. ❹ باب الله [1]؛ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) درِ ورودی و واسطه بین خداوند و مردم هستند. و برای رسیدن به خداوند باید از کانال اهل‌بیت وارد شد. بر اساس آیات «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ» و «وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا» [2] پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) داعی و نور روشن به سوی خدای متعال است و بر اساس روایاتِ ذیل آیه «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنَا» [3] 👌 اهل‌بیت (علیهم‌السلام) همچون رسول‌الله و قرآن، نور الهی هستند. ائمه اطهار همان نور الهی است، نوری که در آسمان و زمین و در قلب‌های مومنین است، نوری که از خورشید، تابنده‌تر است. [4] 🔹 بر اساسا روایت قربِ‌نوافل [5]، بنده‌ بر اثر عبودیت به درجات بالایی می‌رسد تا اینکه خدای متعال شنوایی، بینایی، زبان و دست او می‌شود و هر خواسته‌ی او را برمی‌آورد. ائمه‌اطهار پس از پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برترین بندگان خدای متعال و واسطه تمام عیار خداوند در بین بندگان هستند؛ 👌 اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، دیده‌ی‌بینای خداوند (برای گواهی اعمال بندگان) و زبانِ‌گویای خداوند (برای بیان معارف و دستورات الهی) و دست گشاده‌ی رحمت الهی بر بندگان و‌ نشانگر صراط خداوند (برای رساندن مردم به معرفت و اطاعت الهی) و خزانه‌دار آسمان و زمین (برای رسیدن همه خيرات و برکات الهی به مردم از کانال اهل‌بیت) هستند. و اساسا 👌 برکت وجود محمد و آل‌محمد (صلوات‌الله‌علیهم) است که موجب می‌شود درختان بارور شده و میوه بدهند و به برکت اهل‌بیت، رودها جاری و باران نازل شده و گیاهان می‌روید. [6] 👌 اهل‌بیت (علیهم‌السلام) واسطه رضایت و غضب الهی هستند. [7] 🔸پس راه وصول به خدای متعال، وجود مقدس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است؛ 👈 لذا تنها کسی، خدای متعال را خواهد شناخت و تنها کسی، از خداوند اطاعت خواهد کرد و تنها کسی خداوند را عبادت کرده و از عبادت دیگران بی‌نیاز خواهد شد که به دنبال معرفت و اطاعت ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام) باشد. [8] علامه مجلسی نیز تاکید دارند که راه رسیدن به معرفت الهی، معرفت امام است. [9] 🔘 بنابراین مقامات معنوی محمدوآل‌محمد (صلوات‌الله‌علیهم) همه نشان بندگی خدای سبحان است و همه این مقامات، وسطه‌ای بین خالق و مخلوق و برای رساندن مردم به قرب خداوند حکیم است. جایگاه رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در قرآن و روایات (1) جایگاه رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در قرآن و روایات (2) 📍 ادامه دارد ... منابع [1] قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، ج‏2، ص379. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج‏1، ص193، ح2. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي ج‏1، ص86، ح210. ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، ص35، ح5. [2] سوره مائدة، آیه15. سوره احزاب، آیه 46. [3] سوره تغابن، آیه8. [4] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي، ج2ريال ص371و372. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي «باب أَنَّ الْأَئِمَّةَ ع نُورُ اللَّهِ عزوجل»‏، ج‏1، ص194، ح1 و ص195، ح4. [5] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج‏2، ص352، ح7. محمد اسماعیل بخاری، صحيح البخاري، ج8، ص105،ح6502. [6] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص144، ح5 و ص145، ح7 و 8. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص151و152، ح8. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج‏1، ص61، ح1و2 و ص62، ح7. [7] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص144، ح6. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، ص169، ح2. ابن بابويه، محمد بن على، معاني الأخبار، ص19، ح2. [8] ابن بابويه، محمد بن على، علل الشرائع، ج‏1، ص9، ح1. كراجكى، محمد بن على، كنز الفوائد، ج‏1، ص327. [9] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج‏5، ص312. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گوشه‌ای از اصابت موشک‌های ایرانی در سرزمین‌های اشغالی اصابت‌های سنگین موشک‌ها و ناتوانی پدافند رژیم کودک‌کش... این‌ها گوشه ای از خشم ملت ایران است و بترسید از روزی که همه خشم ما بر سر شما نازل شود. اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واسطه‌گری اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در نظام عالم هستی 🔰 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخ‌گویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست مقدمه دوم یعنی « واسطه‌گری در انجام امور و تدبیرات عالم دنیا » بیان می‌گردد. 🔹متکلمین شیعه از روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) یک قاعده کلی به نام «جریان اشیاء به وسیله اسباب و وسائط» استخراج کرده‌اند. از روایات مورد استناد برای این قاعده، روایتی است که محدث نامی، محمد بن حسن صفار (م290ق) آن را از ربعی بن عبدالله نقل کرده است. بر اساس این روایت امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸خداوند امتناع دارد که امور عالم را جاری کند مگر به وسیله اسباب و وسائط. به همین دلیل، برای هر سببی، شرح و حکمتی قرار داده است و برای هر حکمتی، علمی قرار داده است و برای هر علمی، باب و دروازه‌ی‌ ناطقی قرار داده است. هر کسی، آن را بشناسد که شناخته و هر کسی به آن جهل داشته باشد که جاهل است. آن دروازه، پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ما (ائمه اطهار) است.[1] 🔹سنت الهی در این دنیا برای رفع نیازهای مخلوقاتش، دست‌یابی به اسباب و وسائل است. لذا انسان‌ها به اذن الهی، برای برطرف شدن نیازهایشان باید به اسباب و وسایل تمسک کنند. 👌 اصل رفع گرسنگی و تشنگی به دست خداوند است [2] اما به واسطه غذا و آب؛ اصل شفا به دست خداوند است [3] اما به واسطه طبیب و دارو؛ اصل احیاء و اماته به دست خداوند است [4] اما به واسطه فرشتگان و اصلاب و ارحام و ... 🔸گاهی خدای متعال به جهت تدبیر حکیمانه‌اش، اسباب ظاهری را تغییر داده و از اسباب و طُرُق دیگری کارساز می‌شود که از آن به «امدادهای غیبی» یاد می‌شود. اصل پیروزی به دست خداوند است [5] اما به واسطه امداد‌های غیبی؛ همانطور که در جنگ بدر، نصرت و پیروزی به واسطه نزول فرشتگان، اطمینان قلبی مسلمانان و ایجاد ترس در دل مشرکان، نصیب سپاه رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) شد. [6] 👌مقوله‌ی توسل و واسطه قرار دادن انبیاء و اولیاء الهی برای برآوردن حوائج و برطرف شدن مشکلات، از عنایت‌های غیبی پروردگار حکیم است. 🔹 اسناد قرآنی و روایی این عنایت ویژه الهی در پست‌های آینده ارائه خواهد شد؛ در این پست به دو روایت اشاره می‌شود. بنابر نقل شیخ صدوق (م381ق) پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: امامان از فرزندان حسین هستند، مطیع آنان، مطیع خدا هستند و مخالف آنان، مخالف خداوند هستند. 👌 آنان ریسمان محکم الهی و وسیله به سوی خداوند هستند. [7] احمد جوهری (م323ق) نیز در روایتی از حضرت زهراء (سلام‌الله‌علیها) نقل کرده است که فرمود: برای کسی که در آسمان و زمین حضور دارد، 👈 سزاوار است که هر کسی وسیله‌ای برای تقرب به خداوند داشته باشد و ما وسیله خداوند در بین مخلوقات هستیم. [8] 📚منابع [1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات، ج1، ص6، ح1. [2] {وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ} [الشعراء: 79] [3] {وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ} [الشعراء: 80] [4] {وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ} [الشعراء: 81] [5] {وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ} [آل عمران: 126] [6] سوره آل عمران، آیات 123 تا 126؛ سوره انفال، آیات 7 تا 17. [7] ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2، ص58، ح217. [8] جوهرى بصرى، احمد بن عبد العزيز، السقيفة و فدك، ص98 و99. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️کاش درهای صحن وا بشود ▪️شوق در سینه‌ها به پا بشود ▪️پس بسازیم پنجره فولاد ▪️عقده‌هامان تمام، وا بشود ▪️چهار تا گنبد طلایی رنگ ▪️چهار تا مشهدالرضا بشود 🏴 ۸ شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام، بر تمام مسلمانان جهان تسلیت باد. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️وهابیت، ادامه دهنده راه جِیشِ ابرهه ▪️آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) 🏴 ۸ شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام به دست وهابیت پلید ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تقابل وهابیت با احمد بن حنبل در تبرک 🔖 تبرک احمد بن حنبل به عبای یحیی بن یحیی النیسابوری ⛔️ وهابیان، تبرک رایج و مشهور بین مسلمانان را بدعت و شرک پنداشته‌اند. آنان تبرک به در و دیوار مسجدالحرام، مسجدالنبی، ضریح و قبر حضرت رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه‌اطهار (علیهم‌السلام) را بدعت و مقدمه شرک می‌شمارند. ✔️ محمد بن عبدالوهاب در عبارتی گوید: کسی چیزی را از قبر یا درخت یا ستاره و یا فرشته مقرب الهی و یا پیامبر مرسلی برای جلب منفعت و یا برطرف شدن ضرری، قصد (تبرک یا طلبی) کند، قطعا من دون الله را عبادت، و لا اله الا الله را تکذیب کرده است؛ چنین فردی را توبه می‌دهند، اگر توبه نکرد کشته می‌شود. [1] ✔️ ابن‌عبدالوهاب نجدی در ادامه ادعایش درباره شرک به عبادت غیرخداوند با تبرك به آن می‌نویسد: 👈 اگر چنین مشرکی (که نسبت به قبر و درخت و فرشته و پیامبر مرسل، قصدی دارد) بگوید ما قصدی جز تبرک نداریم و ما می‌دانیم تنها خداوند است که نفع و ضرر می‌دهد، در پاسخ به او بگو: بنی‌اسرائیل چیزی اراده نکردند مگر همان چیزی که تو اراده کرده‌ای همانگونه که خدای متعال از آنان خبر داد که آنان وقتی از دریا عبور کردند و به قومی رسیدند که بر بت‌هایشان اعتکاف کرده بودند. [2] ✔️ عبدالعزیز بن باز گوید: آن کاری که برخی از مردم در 👌 تبرك به علماء و برخی از عابدان و یا تبرک به دیوارها و پارچه کعبه می‌کنند، اصلی در دین ندارد و باید از آن پرهیز کرد لذا تبرک به زید و عمرو یا دیوار کعبه و مانند آن، تبرک به ستون‌های (مسجدالحرام، مسجدالنبی و مشاهد مشرفه) بدعت است؛ در صورت گمان به این باور که برکت از آن در و دیوار و ستون حاصل می‌شود، 👈 منجر به شرک خواهد ‌شد. [3] 🔘 یحیی بن یحیی التميمي النيسابوري (م221ق) از پیروان دیدگاه‌های مالک بن انس (م179ق) است که جایگاه رفیعی نزد احمد بن احنبل(م241ق) دارد. [4] ♻️ ابو یعقوب مروزی، اسحاق بن منصور بن بهرام (م251ق) درباره تبرك احمد بن حنبل به عبای یحیی بن یحیی نقل می‌کند که احمد به من گفت: 👌 یحیی بن یحیی وصیت کرد که عبایش برای من باشد. فرزندش این عبا را نزد من آورد و نظر من را درباره آن لباس پرسید. من گفتم این لباس مرد صالحی است که با آن خدا را اطاعت کرده است. من خود را به این لباس متبرک می‌کنم. [5] تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (1) تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (2) تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (3) تقابل وهابیت با احمد بن حنبل (4) 📍ادامه دارد ... 📚منابع [1] محمد بن عبدالوهاب نجدی، الجواهر المضية، ص، 26. [2] محمد بن عبدالوهاب نجدی، الجواهر المضية، ص، 26. [3] بن باز، عبدالعزيز بن عبدالله، مجموع فتاوى، ج28، ص285و286. [4] ذهبی، محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (م748ق)، سير أعلام النبلاء، ج8، ص513و514. [5] ابن مفلح حنبلي، محمد بن مفلح مقدسی(م763ق)، الآداب الشرعية والمنح المرعية، ج2، ص 225. الفروع ومعه تصحيح الفروع لعلاء الدين علي بن سليمان المرداوي، ج3، ص370. ذهبی، محمد بن أحمد بن عثمان بن قَايْماز (م748ق)، سير أعلام النبلاء، ج8، ص515. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻مقام محمود، واسطه بین خلق و خالق 🔰بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخ‌گویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست مقدمه سوم و چهارم یعنی «واسطه‌گری انبیاء و اولیاء الهی در قرآن و روایات» بیان می‌گردد. 🔹 واسطه قرار دادن محمد و آل محمد (علیهم‌السلام) نزد خدای متعال، مورد تاکید قرآن و روایات است. آیات و روایات فراوانی بر اصل شفاعت و واسطه‌گری انبیاء و اولیاء الهی تصریح و دلالت دارد. این مقامی است که خدای متعال آن را به پیامبرخدا و اهل‌بیت آن حضرت، اعطاء کرده است. همانطور که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: 👌 خداوند مقام شفاعت را به ما اعطا کرده است. [1] لذا امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: شفاعت رسول الله برای امت و شفاعت ما برای شیعیان و شفاعت شیعیان برای خاندان خویش است. [2] و در روایتی آمده است که امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: مصداق شافعان در آیه255 سوره بقره، ما اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هستیم. [3] 🔸 آیه «أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِم» [4] از آیاتی است که بر مقام شفاعت رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دلالت دارد. زیرا خدای متعال در آیه بعد (3/یونس)، سخن از شفاعت مؤذون دارد؛ و در روايتى معتبر امام صادق (علیه‌السلام) 👌مراد از «قدم صدق» را شفاعت پيامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دانسته است. [5] 🔹 مفسرین اجماع دارند که آیه «وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا» [6] 👈 مراد از «مقام محمود» مقام شفاعت است. [7] لذا امام صادق (علیه‌السلام) صحنه قیامت را به تصویر کشیده و می‌فرماید: همه مردم و انبیاء الهی رو به سوی رسول‌الله می‌کنند و خدای متعال به پیامبرش می‌فرماید: سرت را بالا کن و شفاعت کن تا من شفاعتت را قبول کنم و بخواه تا من اجابت کنم و این همان مقام محمود است. [8] در روایتی نیز 👌 امام هادی (علیه‌السلام) مقام محمود «شفاعت» را به امیرالمومنین (علیه‌السلام) هم نسبت داده است. [9] 🔸 آیه 38 سوره نبأ نیز درباره شفاعت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است همانطور که کلینی از امام کاظم (علیه‌السلام) نقل کرده است. [10] علامه مجلسی می‌نویسد: 👈 روایات دال بر اینکه آیه 38 سوره نبأ درباره شفاعت رسول‌الله و ائمه‌اطهار است، فراوان می‌باشد. [11] 📍ادامه دارد ... 📚 منابع: [1] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم، قم، دوم، 1404ق. ج1، ص62، ح7. مجلسى، محمد باقر، ج24، ص272و273. [2] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي،ج2، ص202. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج‏1، ص184، ح189. [3] برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج‏1، ص183. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي،ج1، ص136، ح450. [4] سوره يونس، آیه2. [5] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي، ج‏1، ص308و309. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي، ج‏2، ص120،ح5. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج8، ص364، ح554. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج2، ص165. [6] سوره اسراء، آیه 79. [7] طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البيان في تفسير القرآن،ج6، ص671. [8] قمى، على بن ابراهيم، تفسيرالقمي،ج‏2،ص25. عياشى، محمد بن مسعود، تفسير العيّاشي،ج2، 315، ح151. [9] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج4،ص569،ح1. [10] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج‏1، ص432 الی435، ح91. [11] مجلسى، محمدباقر، مرآة العقول، ج5، ص156. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واسطه‌گری رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🔘 بحث درباره مقدمات اساسی برای پاسخ‌گویی به «چرایی توسل به انبیاء و اولیاء الهی» بود که در این پست آخرین مقدمه یعنی « واسطه‌گری رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در قرآن و سنت » بیان می‌گردد. 🔰 توسل و واسطه‌گری معنای عامی است که شامل توسل به انبیاء و اولیاء الهی نیز می‌شود. 👌 خداوند در آیه «وسیلۀ» [1] واسطه قرار دادن را تایید و مسلمانان را به آن سفارش کرده است. وسیله در آیه فوق، معنای وسیعی دارد و هر کار و هر چیزی که باعث نزدیک‌شدن به پیشگاه خدای متعال باشد را شامل می‌گردد. همچنین شامل واسطه‌ای نیز می‌گردد که نزد توسل‌کننده و اجابت‌کننده دارای شأن و جایگاهی است. شیخ محمد صفار نیز نقل می‌کند که 👈 امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) فرمود: من وسیله‌ای برای رسیدن به رسول‌الله و خداوند متعال هستم. [2] علی‌بن ابراهیم قمی نقل می‌کند که 👌 امام باقر (علیه‌السلام) فرمود: مراد از اتخاذ وسیله برای تقرب به خداوند، امام معصوم است. [3] ابن شهر آشوب نقل می‌کند که امیرالمومنین(علیه‌السلام) فرمود: مراد از وسیله در آیه مذکور، من و فرزندانم هستیم. [4] و نیز امام صادق فرمود: 👈 ما اهل‌بیت (علیهم‌السلام) سبب بین شما و خدای متعال هستیم. [5] 🔹 در آیه «وَلَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا» [6] 👌 به گناهکاران توصیه شده که نزد پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بروند و از آن حضرت بخواهند برایشان استغفار کند تا خداوند آنان را بیامرزد. و بر اساس آیه «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ»[7] 👈 تکبّر و روی‌گردانی از واسطه‌گری رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، صفت منافقین است. 🔸 امام صادق در ضمن بیان آداب زیارت رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به معاویۀ بن عمار فرمود: با قرائت آیه 64 سوره نساء بگو: 🍃 خدایا من در حالى كه طلب آمرزش كرده و از گناهانم توبه مى‌‏كنم به پيامبرت پناهنده شده‌‏ام. ای پیامبررحمت، من با توسل به تو، به خداوندی که پروردگار من و پروردگار توست، توجه می‌کنم تا گناهان مرا بیامرزد. 🍃 سپس امام فرمود: اگر حاجتی داری رو به سوی قبله کن و دست‌هایت را بلند نما و حوائجت را بخواه كه ان شاء‌اللَّه مستجاب خواهد شد. [8] 🔹 خدای متعال در آیه «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» [9] جریان 👈 توسل حضرت آدم به محمد وآل‌محمد (علیهم‌السلام) را بیان کرده است.[10] 🔸 در قرآن واسطه‌گری حضرت یعقوب برای توبه فرزندان خویش نیز مطرح شده است. در آیات 97 و 98 سوره یوسف، 👌 برادران گنهکار حضرت یوسف به جای اینکه مستقیم از خداوند طلب استغفار کنند به نزد پدرشان حضرت یعقوب رفته و درخواست استغفار کردند و حضرت یعقوب به آنان وعده داد که به زودی برایشان استغفار کند. این همان معنای واسطه‌گری و توسل به انبیاء و اولیاء الهی برای آمرزش و تقرب به خدای متعال است. 📍 در آخرین پست از موضوع چرایی توسل نتیجه گیری بیان خواهد شد. 📚 منابع [1] «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ... » سوره مائده، آیه 35. [2] صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صلّى الله عليهم،ج‏1، ص216، ح21. [3] قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، قم، سوم1404ق، ج1، ص167و168. [4] ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام،ج‏3، ص75. [5] نَحْنُ السَّبَبُ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ. همان، ج‏4، ص400. [6] سوره نساء، آیه64. [7] سوره منافقون، آیه5. [8] كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي،ج‏4، ص551، ح1. ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات، ص15و16، ح1. [9] سوره بقرة، آیه37. [10] كوفى، فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفي، تهران، اول1410ق. ص57و58. كلينى، محمد بن يعقوب، الكافي، ج8، ص304و305، 472. ┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓ @tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام ┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
هدایت شده از ✅ اخبار فوری و مهم
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رونمایی از ۶ کتاب راهبردی در خصوص تفکر وهابیت 🔹۶ کتاب راهبردی در خصوص تفکر وهابیت و جریان تکفیر توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام رونمایی شد. ✅ 👇 https://eitaa.com/joinchat/2352807996C3554b60ac4