🔻 دیدگاه شیخ صدوق درباره تفویض امور شرعی
🔰 شیخ صدوق ره (م381) با توجه به روایات، واگذاری امور شرعی به رسول الله صلی الله علیه وآله را ثابت دانسته و به اهلبیت علیهم السلام نیز سرایت داده است.
👈 شیخ صدوق (ره) پس از نقل روایت منقول از زاره که گفت: امام صادق علیه السلام تفویض به معنای واگذاری خلق و رزق و احیاء و اماتۀ را اهلبیت علهیم السلام را باطل و شرکی بیان کرده است. [1] شیخ صدوق پس از بیان این روایت با جدایی تفویض شرکی از تفویض صحیح، مینویسد:
🔻 وقد فوّض اللّه تعالى إلى نبيّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم أمر دينه، فقال: «وما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» و قد فوّض ذلك إلى الأئمّة عليهم السّلام؛ البته خداوند امور دینی و شرعی خویش را به پیامبرش تفویض و واگذار کرده و فرموده است آنچه رسول الله صلی الله علیه وآله آورده بگیرد و آنچه از آن نهی کرده است، دور باشید؛ البته این تفویض به ائمه علیه السلام نیز واگذار شده است. [2] 🔺
👈 شیخ در کتاب «من لایحضره الفقیه» نیز چنین بیان کرده است که:
🔻 خدای متعال امر دینش را به پیامبرش واگذار کرده است اما تعدی از حدودش را واگذار نکرده است. [3] 🔺
تفویض در امور تشریعی (1)
تفویض در امور تشریعی (2)
📝 ادامه دارد ...
📚منابع
[1] ابن بابويه، محمد بن على، إعتقادات الإمامية (للصدوق)، قم، چاپ دوم، 1414ق. ص100و101.)
[2] إعتقادات الإمامية (للصدوق)، ص101.
[3] وَقَدْ فَوَّضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيِّهِ ع أَمْرَ دِينِهِ وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ تَعَدِّيَ حُدُودِهِ. (ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، قم، چاپ دوم، 1413ق. ج1، ص41.)
#یگانگی_خداوند
#تفویض_تشریع
#تفویض_کلی
#تفویض
🌐@tazaddvahhabiyyat
💧 استغاثه علمای قم به حضرت زهرا صلوات الله علیه برای کنده شدن شر رضاخان
🔰 حضرت استاد هادی عباسیخراسانی در درس خارج خویش فرمودند:
روزی در محضر استادم - حضرت حاج آقای سید مصطفی خوانساری (ره) - بودم. الحمدلله یکی از اجازات ما از ایشان است. عرض کردم: «حدیثی بفرمایید که با سلسله سند به اعزه بگویم». فرمودند: «اگر کسی به مشکل خورد، حضرت مادرمان زهرا (سلاماللهعلیها) را واسطه قرار دهد و نماز استغاثهی مادرمان را بخواند، جواب میدهد». گفتم: «تجربهای دارید»؟ فرمودند: «بله، آخر هفته جمعهها بیرون از قم میرفتیم و بحث داشتیم. من و امام (ره) و آقای گلپایگانی (ره) رفتیم. فرمودند: شما که انیسِ آقای بروجردی هستید، روایتی بخوانید. من روایت نماز استغاثه را برای آنها خواندم. امام (ره) فرمودند: «بیایید برای کنده شدن شر رضاخان، نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را بخوانیم. نماز استغاثه را خواندیم. غروب که وارد قم شدیم، دیدیم شهر دگرگون است و مردم شادی میکنند که رضاشاه تبعید شد». ما اینها را با هم مرتبط میدانیم.
🔳 السلام علیک یا فاطمة السلام علیک با بنت موسی بن جعفر
📍برای مشاهده منبع اینجا را کلیک کنید.
#استغاثه
#نماز_استغاثه
#تضاد_شیعه_با_وهابیت
🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻 انواع تفویض
🔰 محقق کتاب شریف «من لایحضره الفقیه» استاد علی اکبر غفاری در انتهای کتاب، بخشی را با عنوان «توضحات لازم» اضافه کرده است؛ یکی از آن توضیحات، توضیح درباره اقسام تفویض است که میگوید: تفویض بر هشت معنا اطلاق میشود، که عبارتند از:
❶ واگذاری امور عالم به پیامبرخدا صلّى اللَّه عليه وآله و ائمه طاهرین؛
❷ واگذاری آفرینش و دادن رزق به اهلبیت علیهم السلام؛
❸ واگذاری تقسيم ارزاق؛
❹ واگذاری امور دين؛
❺ واگذاری در عطا و منع؛
❻ واگذاری مطلق اختيار؛
❼ نگرش معتزله به تفویض؛
❽ نگرش زنادقه به تفویض؛
🔘 استاد علیاکبری همه این معنای جز معنای چهارم، پنجم و ششم را شرکی معرفی و استدلالهای کوتاه عقلی و نقلی در رد آنها بیان کرده است. او در تبیین معنای چهارم یعنی واگذاری امور تشریعی به پیامبرخدا صلّى اللَّه عليه وآله و اهلبیت علیهمالسلام مینویسد:
⛔️ اگر مراد از واگذاری امور تشریعی، این باشد كه خداى متعال كار دين را بدون وحی، به اهلبیت علیهمالسلام سپرده است كه به رأی خویش، هر چه را بخواهند حلال و یا حرام كنند، بالضروره باطل و از حوزه شريعت خارج است، همانطور که خداوند فرمود: «به منكران رسالت خویش، بگو: من نخستين پيامبر، از سوى خدا نبودهام تا پيامبريم را انكار كنيد، و من نميدانم كه خدا با من و با شما چه خواهد كرد و من در گفتار و كردار خود جز از آنچه خدا به من وحى كند پيروى نميكنم...» و نيز فرموده است: «و او (پيامبرخدا صلیاللهعلیهوآله) از روى هوا و هوس خود سخن نميگويد: سخن او جز وحيى كه به او نازل مىشود نيست.»
💠 اگر مراد از تفويض اين باشد كه خدا چون پيامبر خویش را به مرتبهی كمال رسانده، چنان كه جز آنچه را موافق حقّ باشد نمىپذيرد و با خواست او مخالفت نميكند، در اين صورت به منظور اظهار شرف و كرامت پيامبرخدا اللهعلیهوآله تعيين برخى از امور، مانند افزودن بعضى از ركعات، و تعيين نمازها و روزههاى مستحبّى و سهمى از ارث براى جدّ و مانند اين موضوعات را به آن حضرت تفويض كرده، و خداوند اين تفويض را به وسيله وحى از جانب خویش مورد تأكيد قرار داده است. چنين تفويضی عقلا و نقلا فسادى ندارد، بلكه در بسيارى از اخبار تاییداتی برای آن بیان شده است. همانطور که كلينى در كتاب «الكافى» بابى با عنوان «باب التفويض الى رسول اللَّه صلیاللهعلیهوآله و الى الائمّه عليهمالسّلام في أمر الدّين» گشوده است، و اين گونه تفويض، اختصاص به پيامبرخدا صلیاللهعلیهوآله ندارد، بلكه درباره أئمّه طاهرین عليهمالسلام نیز صادق است.
تفویض امور تشریعی (1)
تفویض امور تشریعی (2)
تفویض امور تشریعی (3)
📝 ادامه دارد ...
📗منبع: ابن بابويه، محمد بن على، من لا يحضره الفقيه، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، محقق/ مصحح: غفارى، على اكبر، قم، دوم، 1413 ق. ج،4 ص 546تا548.
#یگانگی_خداوند
#تفویض_تشریع
#انواع_تفویض
#تفویض
🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻تقابل نگرش محمد بن عبدالوهاب با علمای حنبلی
♻️ بر اساس مطالب گذشته روشن گردید که سلیمان بن عبدالوهاب و محمد بن عبدالله، گرایشات فکری محمد بنعبدالوهاب نجدی را نه تنها متضاد با قرآن و سنت، بلکه مخالف اندیشههای مذهب حنبلی و ابن تیمیه میدانند.
👈 با توجه به دو نکتهی ذیل، تقابل فکری وهابیت با مذهب حنبلی روشن خواهد شد.
1️⃣ اکثر علمای معاصر ابن عبدالوهاب نجدی، گرایش به مذهب حنبلی داشتهاند.
2️⃣ وهابیان مردم و علمای حنبلی معاصر ابنعبدالوهاب نجدی را گمراهی و مشرک دانسته و آنان را به توحید دعوت میکردند.
🔰 با کنار هم قرار دادن این دو نکته، مشخص میگردد که علمای حنبلی معاصر محمد بن عبدالوهاب از جمله و پدرش عبدالوهاب بن سلیمان و برادرش سلیمان بن عبدالوهاب و اساتید او، مخالفت جدی با گرایشات فکری محمد بن عبدالوهاب داشتهاند و اساسا نه علمای حنبلی اندیشههای او را اسلامی میدانستند و نه محمد بن عبدالوهاب، اندیشههای آنان را اسلامی میدانسته است؛ همانطور که خود ابن عبدالوهاب به این مخالفت تصریح دارد؛ او مینویسد:
مشایخ و اساتید من و هیچ کسی معنای «لاإله إلا الله» و دین اسلام را نمیشناخت. بر این اساس اگر کسی از علماء منطقهی عارض گمان کند که معنای «لاإله إلا الله» را و یا معنای دین اسلام را قبل از دعوت محمد بن عبدالوهاب میشناخته، یا احدی از اساتید و مشایخ او معنای «لاإله إلا الله» و معنای اسلام را شناخته، چنین کسی قطعا دروغ گفته است و بر مردم تلبیس نموده و خود را به چیزی مدح نموده که در او نبوده و نیست.
ماهیت فکری وهابیان (1)
ماهیت فکری وهابیان (2)
ماهیت فکری وهابیان (3)
📝 ادامه دارد ...
📕 منبع: لقد طلبت العلم، واعتقد من عرفني أن لي معرفة،وأنا ذلك الوقت، لا أعرف معنى لا إله إلا الله، ولا أعرف دين الإسلام... وكذلك مشايخي، ما منهم رجل عرف ذلك. فمن زعم من علماء العارض: أنه عرف معنى لاإله إلاالله، أو عرف معنى الإسلام قبل هذا الوقت، أو زعم من مشايخه أن أحدا عرف ذلك، فقد كذب وافترى، ولبس على الناس، ومدح نفسه بما ليس فيه. (علماء نجد الأعلام الدرر السنیة في الأجوبة النجدیة، المحقق: عبدالرحمن بن محمد بن قاسم، الطبعة السادسة1417هـ/1996م، ج10،ص51.)
#ماهیت_وهابیان
#حنبلیان_نجد
#وهابيت
#تقابل_نگرشها
🌐@tazaddvahhabiyyat
💠 شهرت به امانت و راستگویی قبل از بعثت
🔰از تدبیرات خداوند برای پیروزی فرستادهاش حضرت محمد(صلیاللهعلیهوآله) بر مستکبرین قریش، مقدماتی است که قبل از بعثت رسولالله فراهم کرده است. از جمله شهرت به امین و صادق بودن پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) سالها قبل از بعثت است.
🔹محمدجریر طبری (م310ق) گوید: قریش در مسألهای با هم نزاع داشتند که بزرگترین آنان گفت: اولین کسی که از درب مسجد وارد بشود او را حکم و قاضی قرار دهید تا بین شما قضاوت کند، اولین کسی که وارد شد رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) بود؛ زمانی که قریش او را دیدند گفتند: 🌱 او امین است و ما به قضاوت او راضی هستیم و این امین، محمد(صلیاللهعلیهوآله) است.🌱[1]
🔸علی بن ابراهیم قمی، (زنده تا307ق) از ابوبصیر(م150ق) خدای متعال در آیه «مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ» به امین بودن آن حضرت، تصریح میکند.[2]
🔹عبدالله بن عباس (م68ق) گوید: مشرکان قریش، پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را امین مینامیدند و میدانستند که او هرگز دروغ نمیگوید با این وجود او را انکار میکردند. [3]
🔸محمد بن سعد(م230ق) گوید: نیکوترین همسایه و با شخصیترین انسان حلیم و امانتدار و راستگوترین فرد از بین قریش، رسولالله (صلیاللهعلیهوآله) بود. 🌱 از بس ویژگیهای نیکو در پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) به کمال رسیده بود که در مکه نامی جز «امین» نداشت🌱 و حضرت ابوطالب(علیهالسلام) او را محافظت و تقویت و یاری کرد تا زمانی که رحلت کرد.[4]
🔹 ابن شهرآشوب (م588ق) از ابوایوب انصاری (م52ق) نقل میکند که حضرت ابوطالب در پاسخ ادعای ابولهب و عباس فرمود: سوگند به خداوند که محمد(صلیاللهعلیهوآله) راستگو است. و سپس خطاب به پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) سرود: [5]
🔘 أنت الأمين أمين الله لا كذب و الصادق القول لا لهو و لا لعب
🔘 أنت الرسول رسول الله نعلمه عليك تنزل من ذي العزة الكتب
💧 تو امینی؛ امین خداوند كه هرگز دروغ نگفته است و تو [انسان] راستگویی هستی كه هرگز دچار هوسرانی و بیهودهگویی نگشته است.
💧 تو فرستادهای؛ فرستادهای از سوی خداوند و ما میدانیم و از صاحب عزت بر تو کتاب نازل شده است.
📚منابع:
[1] أول من يدخل من باب هذا المسجد، يقضي بينكم فيه، فكان أول من دخل عليهم رسول الله ص، فلما رأوه قالوا: هذا الأمين، قد رضينا به، هذا محمد. (ابن جرير طبری، محمّد، تاريخ الرسل والملوك وصلة تاريخ الطبري، دا التراث، بيروت، دوّم، 1387ق. ج2، ص290.)
[1] عَن أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع... يَعْنِي رَسُولَ اللَّهِ ص هُوَ الْمُطَاعُ عِنْدَ رَبِّهِ الْأَمِينُ يَوْمَ الْقِيَامَة. (قمى، على بن ابراهيم، تفسير القمي، دارالكتاب، قم، سوم، 1404ق. ج2، ص408.)
[3] وعن ابن عباس كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يسمى الأمين فعرفوا أنه لايكذب في شيء، ولكنهم كانوا يجحدون. (زمخشري، محمود بن عمرو (م538)، الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، دارالكتاب العربي، بيروت، سوّم، 1407ق. ج2، ص18.
[4] وأحسنهم جوارا. وأعظمهم حلما وأمانة. وأصدقهم حديثا. وأبعدهم من الفحش والأذى. وما رئي ملاحيا ولا مماريا أحدا. حتى سماه قومه الأمين. لما جمع الله له من الأمور الصالحة فيه. فلقد كان الغالب عليه بمكة الأمين. وكان أبو طالب يحفظه ويحوطه ويعضده وينصره إلى أن مات. (ابنسعد، محمد بن سعد، الطبقات الكبرى، تحقيق: محمد عبدالقادر عطا، الناشر: دارالكتب العلمية، بيروت،الأولى،1410 هـ، ج1، 97.)
[5] ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، نشر علامه، قم، اول، 1379ق. ج1، ص56.
#بعثت
#امین
#صادق
🌐@tazaddvahhabiyyat
تضاد وهابیت با امت
💠 شهرت به امانت و راستگویی قبل از بعثت 🔰از تدبیرات خداوند برای پیروزی فرستادهاش حضرت محمد(صلیالله
💠 طراحی جالب خدای متعال در شب مبعث
🔰 نعمتهای خدای متعال بر امیرالمومنین علیهالسلام فراوان است؛ این نعمتهای قرار است خرج تأیید رسالت رسول الله (صلی اللهعلیهوآله) شود و حضرت امیر با داشتن آن نعمتها شایسته وصایت و ولایت پس از آن حضرت شد. دو نمونه از آن نعمتهای الهی عبارتند از:
❶ ولادت در کعبه مکرمه؛
🔹 شیخ مفید(م413ق) گوید: فرزندی قبل یا بعد از ولادت امیرالمومنین علی علیهالسلام در خانه خداوند به دنیا نیامده است 🍃 و این به جهت کرامت و بزرگداشتی است که خدای متعال در حق آن حضرت کرده است. 🍃 [1]
🔸حاکم نیشابوری شافعی(م405ق) گوید: 🔻 همانا گزارشهای تاریخی در وضع حمل حضرت فاطمه بنت اسد(علیهاالسلام) در کعبه مکرمه و ولادت امیرالمومنین علی(علیهالسلام) در خانه خداوند، متواتر است. 🔺 [2]
🔹عبدالقاهر جرجانی شافعی (م471ق) فاطمه کبری (بنت اسد) امیرالمومنین را در دل خانه خداوند به دنیا آورد و برای شیطان راهی برای تسلط بر فاطمه بنت اسد نیست.[3]
❷ تربیت در آغوش پیامبرمهربانیها؛
🔹 محمدجریر طبری مورخ سنی(م310) گوید: با توجه به خشکسالی، بنیهاشم حضرت ابوطالب(علیهالسلام) را در کفالت فرزندان یاری کردند؛ پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نیز علی(علیهالسلام) را به سرپرستی قبول کرد وعلی همیشه همراه او بود تا آن حضرت مبعوث شد و علی به او ایمان آورد و او را تصدیق کرد.[4]
🔸 حضرت امیر به این موقعیت خویش میبالد و میفرماید: «شما از موقعیت من با پیامبرخدا(صلیاللهعلیهوآله) در خویشاوندی نزدیک و منزلت خاصی که با آن حضرت دارم، با خبرید. مرا در کودکی در دامان خویش مینشاند؛ به سینه میچسباند و در بستر خویش در کنارش مینشاند و من بوی خوش آن حضرت را استشمام میکردم، او هرگز دروغی از من نشنید و اشتباه و لغزشی در کارم ندید.»[5]
🔹 همچنین پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:🍃 «ای علی(علیهالسلام) آنچه را من میشنوم و میبینم، میشنوی و میبینی؛ اما تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر و یاور منی.» 🍃 [6]
🔘 با توجه به این دو نعمت، نعمت اعجاز ولادت امیرالمومنین علی(علیهالسلام) در کعبه و تربیت الهی آن حضرت در آغوش پیامبرخدا(صلیاللهعلیهوآله) امین مردم قریش، روشن میشود که علی بنابیطالب (علیهماالسلام) در قریش مورد توجه بوده و او را به جهت این خصوصیات از دیگران برتر و از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است. 💧 و این موقعیت و آبروی علی(علیهالسلام) باید خرج تایید رسالت رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) شود. 💧
🟢 خطیب بغدادی شافعی (م463ق) نیز گوید: علی(علیهالسلام) اولین نفری بود که رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) را تصدیق کرد و با آن حضرت در جنگها شرکت داشت و در برابر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) مجاهدت کرد و مناقب امیرالمومنین مشهورتر از تذکر است و فضائلش بیش از آن از که در شمارش آید. [7]
📚 منابع:
[1] مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، قم، اول، 1413ق. ج1، ص5.
[2] حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، بيروت، اوّل1411ق. ج3، ص550، ح6044.
[3] جرجاني، عبدالقاهر بن عبدالرحمن، دَرْجُ الدُّرر في تَفِسيِر الآيِ والسُّوَر، عمان، اول1430ق. ج1، ص392و393.
[4] ابنجرير طبري، محمّد، تاريخ الرسل والملوك وصلة تاريخ الطبري، بيروت، دوّم1387ق. ج2، ص313.
[5] شريف الرضى، محمد بن حسين، نهج البلاغة، قم، اول1414ق، خطبه192، ص300.
[6] (همو)
[7] خطيب بغدادي، احمد بن علي، تاريخ بغداد، بيروت، اوّل1422ق. ج1، ص459.
#بعثت
#امین
#تصدیق_پیامبر
#ولادت_در_کعبه
#شاهدی_از_کعبه_در_تأیید_رسالت_نبوی
🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻مشرک خوانی مسلمانان، علمای حنبلی و دعوت آنان به توحید خیالی ‼️
💢 نصوص وهابیان در تکفیر مسلمانان، تایید دیگری بر صحت اختصاصی بودن خوانش آنان از توحید و شرک است.
🔅محمد بنعبدالوهاب نجدی میگوید:
اگر این (معناي شرك) را دانستی و آنچه بیشتر مردم بر آن(عقیده) هستند را دانستی، در واقع این را دانستهای که کفر و شرک این مردم، بزرگتر از کفر و شرک مشرکان است که رسول الله صلی الله علیه [وآله] وسلم با آنان جنگید. [1]
♻️ بنباز نجدی نیز وهابیت را جریانی میداند که بر پایه مشرکخوانی مردم بنا شده و امامشان مردم را به توحید دعوت کرده است؛ لذا مینویسد:
وهابیت منسوب به محمد بن عبدالوهاب است که برای دعوت به سوی خداوند سبحان در نجد قیام کرده است؛ او حقیقت توحید و شرک را برای مردم منطقه نجد روشن کرده است و او بود که مردم را به توحید خدا و یگانه دانستن خدا در عبادت فراخوانده است و همو بوده است که مردم را به ترک تعلق به قبور که مسمی به اولیاء الهی هستند فراخوانده است. ابن عبدالوهاب نجدی بوده است که مردم را به ترک دعای من دون الله و استغاثه و استعاذه به اولیاء الهی و نذر برای آنها فراخوانده است؛ او به همین شکل بوده است که مردم را به ترک تعلق به اجنه و برخی از درختان و سنگها فراخوانده است و او و علمای پیرو گفتمانش گفتند: این امور شرک اکبر است. [2]
❇️ بنابراین کافرخوانی مسلمانان و علمای حنبلی، قبل از دعوت ابنعبدالوهاب نجدی توسط وهابیان امری مسلم است و 🍃 این نگرش وهابیان، نشان از تضاد پنداشتهای وهابیان با اندیشههای مسلمانان حنبلی در منطقه دارد. 🍃
ماهیت فکری وهابیان (1)
ماهیت فکری وهابیان (2)
ماهیت فکری وهابیان (3)
ماهیت فکری وهابیان (4)
📝 ادامه دارد ...
📒 منابع:
[1] إذا علمت هذا، وعلمت ما عليه أكثر الناس: علمت أنهم أعظم كفرا وشركا من المشركين الذين قاتلهم رسول الله رسول الله صلی الله علیه [وآله] وسلم. (علماء نجد الأعلام، الدرر السنية في الأجوبة النجدية، المحقق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم، الطبعة: السادسة، 1417هـ/1996م؛ ج1، ص160.)
[2] الوهابية منسوبة إلى محمد بن عبد الوهاب, وهو الذي قام بالدعوة إلى الله سبحانه في نجد, وأوضح للناس حقيقة التوحيد والشرك, ودعا الناس إلى توحيد الله وإفراد العبادة له سبحانه, وترك التعلق على أصحاب القبور, ممن يسمون بالأولياء, ودعاؤهم من دون الله والاستغاثة بهم والاستعاذة بهم والنذر لهم, وهكذا من يتعلق بالجن أو بعض الأشجار والأحجار, وأوضح للناس هو وأتباعه من العلماء: أن هذا هو الشرك الأكبر...؛ (بن باز، عبد العزيز، مجموع فتاوى ومقالات متنوعة، رياض: دارالقاسم للنشر، چاپ اوّل، 1420ق؛ ج9، ص230.)
#ماهیت_وهابیان
#حنبلیان_نجد
#وهابيت
#تقابل_نگرشها
🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻 شبیه ترین جریان به وهابیت
🔰 یکی از نشانههای وهابی بودن جریان تکفیری داعش، انتساب به وهابی بودن از سوی خودشان است. وقتی به مقوله «شیخ شناسی» در مبانی داعش توجه شود، روشن خواهد شد که آنان به پیرو محمد بن عبدالوهاب بودن افتخار میکنند. همچنین در رد ادله خوارجی بودن به کلمات پیروان اولیه وهابیت، استناد میکنند.
⭕️ سربازان تکفیری داعش، ضمن طاغوت خواندن آلسعود و وهابیانی که آلسقوط را تایید میکنند، خود را شبیهترین افراد به محمد بن عبدالوهاب و پیروان واقعیاش میدانند.[1] گروه تکفیری داعش دوره اول وهابیت را قبول داشته و به نصوص آنان همچون عبدالرحمن ابابطین استناد میکنند. [2]
وهابیت، تبار داعش (1)
🔘 ادامه دارد ...
📚 منابع:
[1] النبأ، «انّ اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه»، شماره86، ص3.
[2] النبأ، ردّ الاهام بالغلو و الخارجیّة عن ائمة الدعوة النجدیة، شماره172، ص10.
#داعش
#وهابیت
#تبار_داعش
#شیخ_شناسی
#شبیه_ترین_تکفیری_به_وهابیت
🌐@tazaddvahhabiyyat
یاداشتی درباره تغییرات نظم نوین جهانی پس از هفتم اکتبر (طوفان الاقصی).docx
27K
📝 نوشتهی حسن حسینعلی
#فلسطین #حماس #طوفان_الاقصی
#آزادی_خواهان #مردم_غرب #مسلمانان_غیور
#مستکبرین #آمریکا #صهیونیسم #فرانسه #انگلیس
#آل_سعود #ترکیه
#وهابیت #داعش
کانال ما در ایتا و تلگرام 👈
🌐@tazaddvahhabiyyat
🔻 مواضع وهابیت معاصر درباره حماس و طوفان الاقصی
⛔️ وهابیت و داعش تکفیری نه تنها کمکی _حتی در حد اجتماع علیه اسرائیل نکردند_، بلکه نیروهای خط مقاومت فلسطین را تبدیع و تکفیر کردند. نبرد اسلامی مجاهدانِ حماس، بهترین زمان برای تحقق کلام رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) در مشروط کردن برپائی قیامت به نبرد با یهود است[1]، یهودی که بر اساس آیه 82 سوره مائده خبیثترین دشمن مسلمانان میباشد. اما 🔥 وهابیان مجاهدان حماس را تخریب کرده و آنان را تکفیر میکنند. 🔥 شیخ سالم الطویل طی یک سخنرانی از حماس برائت میجوید.[2] و در کمال تعجب محمد بن سعید رسلان از وهابیان معاصر، حماس را دستنشانده صهیونیست و آمریکا میداند. [3] ادعایی که کسی در دروغ بودن آن شک ندارد. همچنین حرکت جهادی حماس در جهاد علیه صهیونیست را بدعت اعتقادی میخواند. [4] شيخ سليمان الرحيلي از وهابیان معاصر نیز حماس را چنین توصیف میکند که: حماس هي شر بعينه؛ حماس شر مطلق است. [5]
🔘 ادامه دارد ...
🌀 منابع:
[1] لاتقوم الساعة حتى يقاتل المسلمون اليهود، فيقتلهم المسلمون... (صحيح مسلم، ج4، ص2239، ح2922.)
[2] https://www.youtube.com/watch?v=iy8YlJ_A1Hc
[3] https://www.youtube.com/watch?v=c5ZYsQVcF7I
[4] https://www.youtube.com/watch?v=ayNOA_BnqqA
[5] https://www.youtube.com/watch?v=OuHTE8UDObU
#وهابیت
#داعش
#حماس
#طوفان_الاقصی
کانال ما در ایتا و تلگرام 👈
🌐@tazaddvahhabiyyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ادعای عبدالقدوس تکفیری درباره «لقد ولدنی ابوبکر مرتین»
🔘 با خبر شدیم که صحفهی اخوت، ادعای عبدالقدوس وهابی را استوری کرده است؛ تاسف خوردیم که چرا؟!!!
👌 چنین استوری از یک شیعه، فریب و به نوعی خیانت است. در واقع با نادانی خویش در تشخیص میدان جنگ، به عقاید حقهی شیعه حمله کرده است.
🌀 نقد:
1️⃣ اولا باید بدانیم که عبدالقدوس دهقان از کارشناسان شبکهی ماهوارهای وهابیت «وصال حق» است. این وهابی کذّاب با ادعایهای کذب و دروغ خویش، به دنبال به راه انداختن جریان یکی بودن اهل سنت با وهابیت است.
👌 از شگردهای وهابیان معاصر این است که خود را در قالب اهل سنت معرفی کند و بتواند در بین مسلمانان سنی نفوذ کند؛ وجود همین استوری نشان از موفقیت نسبی وهابیت در این شگرد دارد و باید به شدت از آن پرهیز کرد.
2️⃣ ثانیا: ادعای این وهابی، در منابع کهن شیعه وجود ندارد و اولین بار توسط مرحوم اربلی (م692ق) اواخر قرن هفتم در کشف الغمۀ ذکر شده است که ایشان نیز از عبدالعزیز جنابذی (م611) ذکر کرده است. جنابذی بدون ذکر سند این روایت را نقل کرده است؛ با توجه به سال شهادت امام صادق علیه السلام یعنی سال 148 هجری، حدود 450 سال بین امام صادق علیه السلام و جنابذی فاصله زمانی وجود دارد و امکان نقل روایت جنابذی از آن حضرت وجود ندارد.
✳️ پس این روایت، از منابع متأخر اهلسنت (قرن هفتم) و دارای ارسال است لذا ارزشی برای استناد ندارد.
#وهابیت
#اهل_سنت
#شگرد_وهابیت
#شیعه
#ولدنی_مرتین
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
اللهم صل علی محمد و آل محمد
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔘 استغاثه و تظلم خواهی ابونصر واسطی بر سر قبر موسی بن جعفر (علیهالسلام)
🔰 در این واقعه که در قرن چهارم، اتفاق افتاده است، مورخ سنی، استغاثه یک فرد شیعه را نقل میکند که به نتیجه رسیده است.
👌 این مورخ سنی برخلاف وهابیان معاصر، نه تنها استغاثه را بدعت و یا شرک نداسته بلکه آن را، عملی صحیح دانسته و از اینکه او چنین عملی در کار خود نداشته است، افسوس میخورد.
📍 شرح ماجرا 👇👇👇
#استغاثه
#موسی_بن_جعفر (علیهالسلام)
#ابونصر_واسطی
#حکایت_تنوخی
#تضاد_وهابیت_با_شیعه_و_سنی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
❇️ استغاثه و تظلم خواهی ابونصر واسطی بر سر قبر موسی بن جعفر (علیهالسلام)
🔰 محسن بن علی تنوخی(م384) نقل میکند: زمانی که ابوالفرج محمد بن عباس بن فسانجس وزیر شد [سال359] ستمگری را شروع کرد و از جمله کسانی که به او ستم کرد من بودم. وارد بغداد شدم، در مجلس وزیر شیخی از شیوخ کارگزاران را دیدم که نامش ابونصر محمد بن محمد واسطی بود و در نواحی اهواز، تصرفات عمّالی داشت. او هم برای گرفتن حق خویش آمده بود اما کسی رسیدگی نمیکرد.
💠 چند روز بعد من وارد مشهد مقابر قریش شدم و قبر موسی بن جعفر را زیارت کردم. سپس به مصلای آنجا رفتم تا نماز بخوانم. برگهی شکایتی را به خط ابونصر دیدم که در بالای قبر موسی بن جعفر آویخته شده است. دریافتم که او روی برگه، شکایت خود را برای موسی بن جعفر (ع) نوشته و تظلم خواهی از ظلم محمد بن عباس وزیر کرده است. او در این نوشته داستان را شرح داده بود، و سپس به محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و باقی ائمه تا امام منتظر توسل جسته تا حق او را از محمد بن عباس بگیرند و مزرعه او را برگردانند.
🔘 ماهها گذشت، تا آن که یک وقتی، محمد بن عباس وزیر به اهواز رفت و در همانجا این وزیر از سوی دولت وقت (معز الدوله) دستگیر و اموالش گرفته شد. در همین وقت، ابونصر مستقیم سراغ مزرعه اش رفت و آن را تصرف کرد اما من، سالها از مصیبت و ظلمی که بر من روا رفت و عامل آن همین وزیر بود، خلاص نشدم، و هیچ کس حق مرا به من برنگرداند.
👈 در واقع، آن ورقه شکایت، کارش را برای ابونصر انجام داد، در حالی که مصیبت و مشکل من و او یکی بود. او از مسیری رفت که فرجی برایش حاصل شد و به حقش رسید، راهی که من تصور نمی کردم از آن طریق برای او فرجی حاصل شود.
منبع: محسن بن علی تنوخی، الفرج بعد الشدة، حکایت80، ج 1، ص 239. مختصری از نقل استاد رسول جعفریان
#استغاثه
#موسی_بن_جعفر (علیهالسلام)
#ابونصر_واسطی
#حکایت_تنوخی
#تضاد_وهابیت_با_شیعه_و_سنی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛
🔻واژه «وهابیت» در گذر زمان
«وهابیت» عنوانی است که در دوره دوم وهابیت، گاه از سوی وهابیان [1] و گاه از سوی مخالفین به کار رفته است که البته مورد قبول وهابیان بوده است. [2]
قبول عنوان «وهابیت» در دوره سوم با چالشهای برای وهابیان مواجه بوده است. از طرفی سليمان بن سحمان نجدي (م1349ق) در این دوره از آن به تجلیل یاد کرده است. [3] اما محمد بن ابراهیم بن عبداللطیف آلشیخ (م1389ق) از آن نهی کرده است.[4]
محمد بن ابراهیم بنعبداللطیف، به مدیر وقت معارف وهابیت(محمد بن عبدالعزیز بن مانع(م1385ق))، اعتراض میکند که چرا از «وهابیت» به عنوان مذهب جدید در امتحانات درسی دانشپژوهان استفاده شده است. [5]
عبدالعزیز بن عبدالله بن باز(م1420ق) نیز گاهی آن را دسیسه مخالفین [6] و گاهی آن را پذیرفته [7] و گاهی وهابیت را تجلیل کرده و به آن افتخار میکند. [8]
✳️ بنابراین میتوان گفت «وهابیت» عنوانی است که از سوی خود وهابیان، مورد قبول است؛ لذا به کارگیری این عنوان برای پیروان محمد بن عبدالوهاب به جهت تفکیک ماهیت فکریشان با اهلسنت بوده است.
📕 منابع:
[1] عبدالرحمن بن حسن بن محمد بن عبدالوهاب(م1285هـ)، المورد العذب الزلال في كشف شبه أهل الضلال، ص306.
[2] عبداللطيف بن عبدالرحمن آلالشيخ (م1293ق) مجموعة الرسائل والمسائل النجدية لبعض علماء نجد الأعلام، ص441.
[3] سليمان بن سحمان نجدي (م1349ق) كشف غياهب الظلام عن أوهام جلاء الأوهام، ص110.
[4] محمد بن إبراهيم بن عبداللطيف آلالشيخ، فتاوى ورسائل، ج1، ص71.
[5] همان.
[6] بنباز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ج3، ص145.
[7] بنباز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ص24.
[8] بنباز، عبدالعزيز بن عبدالله، فتاوى نور على الدرب، ص19و20.
#وهابیت
#سنی
┏━━ °•☆•☆•☆•° ━━┓
@tazaddvahhabiyyat 👈 ایتا و تلگرام
┗━━ °•☆•☆•☆•° ━━┛