🚩🍃🎤قیامت یعنی ظهور حقیقت. خداوند غیر قیامت خلق نکرده است. منتهی این قیامت را آدم به تدریج ادراک می کند و باید همه اطوار دنیا در او باشد. اگر این اطوار نباشد ظهورات تدریجی قیامت را ادراک نکرده است. آدم ظهورات را باید آن به آن دریافت کند که این آن به آن بودن خود یک ظهور دیگر و یک ظهور تدریجی است که عبارت از همان زمان است که اجزاء آن پایدار نیستند و به تدریج آمدند که این ظهور دور خداوند تبارک و تعالی است.
آدم باید تمام ظهورات خداوند تبارک و تعالی را ادراک کند اگر یکی از این ظهورات را ادراک نکرده حتی ادراکات شیطانی را، نمی تواند آیت الله العظمی باشد، لذا خداوند تبارک و تعالی فرمود:«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا» (۱)، «فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (۲)یعنی کل ملائک به آدم سجده کردند. «ال» «الملائک» به معنی استغراق است و «کل» نیز به معنی استغراق است و «اجمعون» هم تاکید بر استغراق است. ملک به جان یعنی مالک سجده می کند. این یک #قاعده_کلی است که هیچ کسی به غیر جان سجده نمی کند. سجده به بدن برای جان است. این که ملک به آدم سجده می کند برای این است که جان آدم را ادراک کردند و جان آدم عبارت از رحمت بی نهایت است که همه ساجد او هستند. سجده زمانی است که جان بیاید چون وقتی جان آمد فدا بودن و حکایت بودن آن معلوم و ادراک می شود.✨
(۱)وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ:و خدا همه نام ها [یِ موجودات] را به آدم آموخت؛ سپس [هویت و حقایق ذات موجودات را] به فرشتگان ارائه کرد و گفت: مرا از نام های ایشان خبر دهید، اگر [در ادعای سزاوار بودنتان به جانشینی] راستگویید.(بقره/۳۱)
(۲)فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ: پس همه فرشتگان يكسره سجده كردند (ص/۷۳).
#جلسه_نهم
#پنجشنبه_۲۵_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤اگر آدم صدقه را یکدفعه ندهد بهتر است و بهتر است روزانه و به تدریج بدهد و خاصیت آن بیشتر است چون ارتباط آدم با خداوند تبارک و تعالی بیشتر و مداوم است مثلا اگر می خواهد صد تومان صدقه بدهد اگر یک دفعه بدهد با این که طی صد روز بدهد با هم در آثار تفاوت دارد و فرقش این است که هر روز به خداوند تبارک و تعالی توجه دارد چون وقتی یک روزه صد تومن داد یک بار به خدا توجه دارد اما وقتی طی صد روز صدقه می دهد صد روز به خداوند تبارک و تعالی توجه دارد.✨
#جلسه_نهم
#پنجشنبه_۲۵_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤آدم عبارت از آنی است که کامل است یعنی کل کمال را پیدا کرده است. اگر خواستیم کل کمال را دارا شویم باید قیامت کبری را ادراک کنیم قیامت کبری عبارت از توحید احدی صمدی است. اگر با «لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ» را بهش توجه کردیم این قیامت کبری است.✨
#جلسه_نهم
#پنجشنبه_۲۵_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤کمال آدمی ملاقات خداوند تبارک و تعالی است و کسی که خداوند را ملاقات کرد مصداق بارز آن سیدالشهداء است. البته بنیه آدمی یعنی همه آدم ها این استعداد را دارا هستند که این کمال را پیدا کنند. این کمال برای همه بنی آدم است و این چیزی نیست که به کسی اختصاص داشته باشند.
به اشخاص که این کمال را دارا شدند نبی و ولی می گویند و تنها کسی که کل این کمال را دارا شد خاتم الانبیا حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم است.
کمال بی نهایت عبارت از توحید احدی صمدی که آدم آن را باید ملاقات کند تا به قیامت کبری برسد.✨
#جلسه_دهم
#کمال_آدمی
#جمعه_۲۶_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤ما یک جان اعلی داریم که توحید احدی صمدی است و یک جان اسفل داریم که همان علوم است و محسوسات عبارت از ملک هستند که وقتی توحید آمد همه این ها جان دار و منوّر می شوند.✨
#جلسه_دهم
#جمعه_۲۶_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤کمال عبارت از قیامت است قیامت عبارت از جان دنیای ملک و ملکوت اسفل است. چون ملکوت اسفل هم ملک است. یک ملک داریم که عبارت از محسوسات و معقولات و متخیلات است و یک ملکوت اسفل داریم که عبارت از علوم است و آن جان جان و ملکوت همه این ها توحید احدی صمدی است. و این جان است که آن ها را منور کرده است و به حرکت درآورده است.
توحید قیامت است، جان است. توحید جان همه عالم است. دنیا بدن قیامت است و این بدن است که به جان یعنی قیامت سجده می کند و قربان او می شود. دنیا بدن قیامت است یعنی قیامت است که دنیا را آورده است.✨
#جلسه_دهم
#کمال_آدمی
#جمعه_۲۶_۵_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
توحید🌦️
🌹🍃وقتی من به خداوند تبارک و تعالی می گویم « الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» و در مقابل او ایس
🌹🍃🍂اصل آن معراج انسان است. آن عروج و این خوراکی هایی را که پیغمبر اکرم آورده است، این ها را برای معراج خود آدم آورده است. برای پیغمبر اکرم فرقی نمی کند که ما انجام بدهیم یا ندهیم. برای خداوند تبارک و تعالی هم فرقی نمی کند. او غنی بالذات است و این غنی بالعرض است. هر دوی این ها غنی هستند و هیچ نیازی به ذکر ما ندارند. صلواتی هم که می فرستیم، این صلوات گرچه برای پیغمبر اکرم ابتهاج است، ولی ترویح روح ماست. این به خاطر این است که روح ما روحانی بشود. صلوات می فرستیم و این خاصیت را دارد گرچه پيغمبر خوشحال و مبتهج می شود ولی این که شما خیال بکنید احتیاجی به این صلوات ها دارد، چنین نیست.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂عبادت خوراک من است این فروع دینی را که پیغمبر اکرم آورده است خوراک من است یعنی من در این قالب وقتی قرار گرفتم وقتی که بعد از هفتاد هشتاد سال خواستم این قالب را رها بکنم، یک انسان بیرون می آیم، آدم عروجی پیدا می کند که از بین رفتنی نیست.معراج انسان مافوق عقل انسان است. همین طوری که عقل از بین رفتنی نیست آن عروج هم از بین رفتنی نیست، آن می ماند .✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🌹🍃🍂این که حضرت مولا در نمازش انگشترش را به مسکین داد پس ما می گوییم آدم حواسش جمع نماز باشد. آن وقت امیرالمومنین که تیر را از پایش کشیدند و او متوجه نشد. جلوتر قبل از این که این کار را بکنند طاقتش را نداشت قبل از نماز. در نماز این کار را کردند، آن پیکان را کشیدند و حضرت متوجه نشد. پس تو چطور سوال سائل را متوجه شد؟ این حرفی است که آن هایی که درست متعمق نیستند. این اشکال برای ایشان هست و شاید بعضی ها بگویند که یکی از این دو تا مثلاً درست نباشد ولی هر دوی آن ها درست است، هم آن پیکان کشیدن هم آن انگشتر دادن. آن وقتی که آدم خدایی شد، الهی شد چه زکات باشد چه نماز. نماز کار الهی است، زکات هم کار الهی است یعنی آدم باید اعطاء داشته باشد، بخشش داشته باشد، باید بدهد به سائل. آدم الهی آن وقت می شود که مظهر «لایشغله شأن عن شأن» باشد، یعنی یک شأنی از شأن دیگر بازش نمی دارد و می تواند همین جا باشد و هم یک جای دیگر باشد.✨
#توحید_ختمی۱۴
سرّ حکمت۴
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤زیارت سید الشهداء در اربعین زیارت خداوند تبارک و تعالی است در عرش. زیارت اندیشه بی نهایت سید الشهداء است. زیارت اندیشه ملکوتی امام حسین علیه السلام است.
اندیشه حضرت سیدالشهداء یعنی اندیشه الهی یعنی اندیشه خاتم الانبیا بودن و خاتم الاولیاء بودن یک اندیشه بی نهایت.✨
#جلسه_اول
#اربعین
#یکشنبه_۴_۶_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤کسی که مومنی را لا لحاجة (۱) زیارت کند خداوند تبارک و تعالی را در عرش زیارت کرده است چون مومن ایمان دارد یعنی توحید احدی صمدی دارد و فرد طالب توحید احدی صمدی است و می خواهد آن را زیارت کند. لذا وقتی مومنی را زیارت می کند خداوند تبارک و تعالی را در عرش زیارت کرده است.✨
(۱) رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن زارَ أخاهُ المؤمنَ إلى مَنزِلِهِ لا حاجَةً مِنهُ إلَيهِ كُتِبَ مِن زُوّارِ اللّه ِ ، و كانَ حَقيقا على اللّه ِ أن يُكرِمَ زائرَهُ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كه نه به قصد نياز خواهى بلكه به نيّت ديدن برادر مؤمن خود به خانه او رود ، از ديدار كنندگان خدا انگاشته شود و بر خدا است كه ديدار كننده خود را گرامى دارد.
[بحار الأنوار : 77/192/11 .]
#جلسه_اول
#اربعین
#یکشنبه_۴_۶_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
🚩🍃🎤چرا زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مهم است!
زیرا امام حسین علیه السلام هم دارای مراتبی است. هم مراتب بشری و انسانی دارد و هم مراتب انسانی، ملکی آدمی دارد. از این مراتب آدمی بعضی به فعلیت رسید و بعضی بالقوه باقی مانده. و آن زمانی آدمیت حضرت به فعلیت تام رسید که آن زمانی بود که آن سر بزرگوار همه این مصائبی که برای خود او و اصحابش پیش آمد مشاهده کرد. آن زمانی که سر مبارک را برای شام می بردند و همه این ها را ملاحظه می کرد فدا بودن خود و همه آن چه داشته است را در خداوند ملاحظه کرد. و آنچه را در ظهر عاشورا به طور کلی مشاهده کرده بود به طور مفصل مشاهده کرد. و بعد از این که سر مبارک از بدن مبارک او جدا شد و روح مبارکش بدن را رها کرد بعد از آن ناملایماتی را که به فرمان خدا به او رسیده است همه این ناملایمات را ادراک کرد وقتی همه این ناملایمات را ادراک کرد و بعد از این که چهل روز شد و اسارت خانواده خود در این چهل روز را مشاهده کرد. این مشاهده این چنینی عبارت از بیشتر زلال شدن ایشان لذا زیارت حضرت سیدالشهداء در روز اربعین خاصیت دیگری دارد.
چهل روز یک خاصیتی دارد. تکون و کینونت آدم و هم معنویت آدم هر چهل روز کامل می شود.✨
#جلسه_اول
#اربعین
#یکشنبه_۴_۶_۱۴۰۳
#صفر۱۴۰۳
🕋 @tohideahadi
💐یکی از دلایلی که حمد مخصوص خداوند تبارک و تعالی است این است که او #رَبِّ_الْعَالَمِينَ است:
حمد در برابر تعلیم و تربیت است
و خداوند سبحان ربّ و مربی است
پس خداوند محمود است.
(قیاس اول)
خداوند ربّ و مرّبی است.
هر رب و مربی محمود است.
پس خداوند محمود است.
(قیاس دوم)
و چون ربوبیت همه عالم دست اوست و «رَبِّ الْعَالَمِينَ» است همه حمد مال اوست: «الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».
اگر یه گوشه عالم را دیگری تدبیر می کرد و بقیه عالم را خدا تدبیر می کرد می توان گفت همه حمد برای خداوند نیست اما چون همه عالمین را خدا تدبیر می کند پس احدی حق محمود بود ندارد و همه حمد از آن خداوند است پس: «الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ».
ربوبیت خداوند در این جا حد وسط است برای ثبوت حمد برای خداوند تعالی:
خداوند ربّ و مرّبی است
هر رب و مربی محمود است
پس خداوند محمود است
و چون رب العالمین است پس محمود است.
#رَبِّ_الْعَالَمِينَ
#سوره_حمد
#آیه۲
#جوادی_آملی
#جلسه۱۰
🕋 @tohideahadi
💐ربوبیت در تحلیل به ایجاد روابط برمی گردد
خداوند ربوبیت دارد یعنی چه؟
یعنی کمالی را به یک امر اعطاء می کند
صفتی را به یک موصوف متصف می کند
مثلا خدای سبحان یک درخت را می پرورد یعنی چه یعنی نمو را به درخت اعطاء می کند درخت را مثمر قرار می دهد.
پس ربوبیت وقتی تحلیل شود به خالقیت باز می گردد.
رب یعنی کسی که روابط بین کمالات و مستکمل ها را می آفریند.
رب یعنی موجودی که کمالات را به مستکمل و مستعد اعطاء می کند.
این یک نحوه خلقت است.
#رَبِّ_الْعَالَمِينَ
#سوره_حمد
#آیه۲
#جوادی_آملی
#جلسه۱۰
🕋 @tohideahadi
توحید🌦️
🥀🍃ما یک جنبه آدمی و یک جنبه انسانی و یک جنبه بشری داریم. جنبه بشری مربوط به بدنمان است. هیکلی داریم
🥀🍃🍂شخصی می گفت که من وقتی دعای حضرت زهرا علیها السلام را شنیدم و معنای آن را فهمیدم دیگر تا می خواهم یک حرفی بزنم که حرف درستی نیست یا یک کاری انجام بدهم مثل دیدن، شنیدن، خوردن و مانند این ها توجه دارم که نباید تب داشته باشم. ما باید بی تب این ها را دریافت کنیم مثلاً اگر بیهوده بود و فرمان خداوند تبارک و تعالی نبود، این عبارت از تب است. وقتی تب دارند تب دار دریافت می کنند. لذا می گفت دیدم که بیست، سی و چهل سال است که چیزهایی را که دریافت می کنم تب دار دریافت می کنم.
حالا ایشان این طور از فرمایش حضرت صدیقه طاهره علیها السلام دریافت کرده بود که معلوم می شود همه تب دارند.✨
#پناهگاه_فاطمی
#مجلس_چهارم
🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂اگر خواستیم از تب نجات پیدا کنیم باید نور به «طور» ما بخورد. نور خداوند تبارک و تعالی عبارت از فرمان اوست. ما هر وقت فرمان خدا را اطاعت کردیم، آن وقت آن طور متلاشی می شود.
#پناهگاه_فاطمی
#مجلس_چهارم
🕋 @tohideahadi
🥀🍃🍂 آقایی می گفت ما یک وقتی خار کنده بودیم. آمدیم سر کهریز. آن وقت الاغ شروع کرد به آب خوردن. ماه رمضان بود. من دیدم خیلی آب می خورد و من هم هوس آب کرده بودم. آدمی که در تابستان خارکنده باشد خیلی تشنه می شود اما این که آب نمی خورد عبارت از نوری است که به آن «طور» خورده و آن را متلاشی می کند. یعنی فرمان خداوند تبارک و تعالی نمی گذارد هوای آدم غلبه کند. حالا صحرای کربلا برویم این معنا خوب معلوم می شود. عمرسعد کوه طور داشت. حرّ هم این را داشت. هر دو این «طور» را داشتند یعنی کوه بودند، «من» داشتند. حرّ وقتی دید فرمان خداوند تبارک و تعالی آمد این «طور» را متلاشی کرد. وقتی متلاشی کرد دیگر سر از پا نشناخت. او جذب سیدالشهداء علیه السلام شد. چون سیدالشهداء علیه السلام بی «طور» بود، بی کوه بود. اما عمر سعد جذب نشد. عمر سعد در آن شب مدام در فکر ملک ری بود. این همان «طور» آدم است. منصب، اموال و اولاد هر چه مورد متعلق آدم است، «طور» آدم است. فرمان خداوند تبارک و تعالی که آمد باید این «طور» متلاشی بشود، لذا عمر سعد از شب تا صبح فکر می کرد. این نور می آمد به طورش و به این کوه بخورد و آن را متلاشی کند اما عمر سعد این کار را نکرد لذا این کوه همین طور ماند. همین کوه ماندن او عبارت از جهنم، سوختن و هذیان گفتن است. او هم تب داشت و هم روح نداشت. ✨
#پناهگاه_فاطمی
#مجلس_چهارم
🕋 @tohideahadi