حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔅 «شیوهی مسدود نمودن راه نفوذ شیطان»
📜 قسمتی از بیانات استاد فیاضی در جلسه درس اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
🔆طلوع مهر🔆
#پیام_تسلیت
▪️با نهایت تأسف و تأثر ارتحال عالم ربانی، فقیه وارسته و حکیم متأله حضرت آیتالله حاج شیخ محمد امامی کاشانی(ره) را به محضر حضرت بقیةالله الاعظم، مقام معظم رهبری، حوزههای علمیه، بستگان و شاگردان آن فقید سعید تسلیت عرض میکنم.
حضور آن عبد صالح خدا در مناصب مختلف در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، منشأ تحولات علمی، اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت بود، که امیدوارم مورد عنایت خاص خدای متعال قرار گیرد.
با گرامیداشت یاد و خاطرهی این حکیم الهی، از درگاه خدای بزرگ، علوّ درجات آن عبد صالح و استاد اخلاق را مسألت دارم.
حمید رجایی
🆔 @tolooemehr
🔆طلوع مهر🔆
#انواع_خودشناسی
#مقاله_ویژه
✅ سالها قبل، نزد یکی از اساتید، کتاب «خودشناسی برای خودسازی» را میخواندیم. این کتاب از آثار فیلسوف و اسلامشناس مدقق، مرحوم #علامه_مصباح_یزدی، رحمتالله علیه است. من قبلاً عنوان کتاب را که دیده بودم و آن را تورق کرده بودم، برایم جذاب بود و متوجه نوع نگاه تازهی علامه به موضوع بودم. با آنکه کتاب را خوانده بودم اما آنقدر استاد میرسپاه نکات تازه از دل متن، بیرون میکشیدند که کلاس، بسیار غنی و قابل استفاده بود.
عادت من این بود که پس از درس، خاصه شبها، ساعتها روی مباحث درس، تعمقات طولانی داشتم. عمدتاً اشکالاتی به ذهنم میرسید و گاه مطالب تازهتری... گاه درکهای بهتری پیدا میکردم و زوایای نپرداختهای را کشف مینمودم. به همین منوال در مورد این کتاب، متوجه نکاتی شدم و آن را با استاد در میان گذاشتم، ایشان بسیار خوشحال شدند و فرمودند این توسعهای که در ابعاد و انواع خودشناسی دادهاید، بسیار مفید است؛ آن را قلمی کنید. حتی میشود با علامه مطرح کنیم، بسا کتاب در چاپ بعدی، با تحریر تازهای، ارائه شود... و اضافه کردند این مسئله، موارد مشابه دارد.
✅ اما آن نگاه بسط یافته در مورد خودشناسی (برای خودسازی) این بود که: ما چند نوع خودشناسی داریم و اما عمدتاً فقط یک نوع آن مورد توجه است و آن همان خودشناسیای است که از دل انسانشناسی و خداشناسی و... معارف اسلامی بیرون میآید. لکن گزارههای این خودشناسی عمدتاً کلی و کمتر کاربردی و عملیاتی هستند.
شما وقتی در بررسیهای خودشناختی، در پی خودسازی هستید، به انواع دیگر خودشناسی احتیاج پیدا میکنید. مانند «خودشناسی نژادی، تاریخی و منطقهای» (من ایرانی، آسیایی و خاورمیانهای هستم): در این بومسازهی نژادی و جغرافیایی، زاده شدهام که مختصات، فعلیات و اقتصائاتی را برایم موجب شده است... این هم یک نوع خودشناسی است. برای خودسازی با این قسم خودشناسی، باید بستهای از اوصاف را غربال کنم و برخی را نپذیرم و از خودم دور کنم و برخی نه. مثلاً متوجه میشوم کدام آیینها میخواهد به من تحمیل شود و نباید به آن تن بدهم (چهارشنبهسوری، تهماندههای تعصبات آریایی و ایرانی بودن، روحیات ناپسند و پسندیدهی آسیاییها، اقتضائات اقلیم طبیعی و سیاسی خاورمیانهای و...)
✅ خودشناسی دیگر «خودشناسی استانی، شهری و طایفهای»ست. من شیرازی، اصفهانی، تهرانی یا... هستم. ویژگیهایی در این اهلیّتها و وابستگیها هست که شما باید آن را برای خودسازی، واکاوی و خودشناسی کنید. همچنین طایفه و فامیل بزرگ خود را بازشناسی کنید. مثلاً اگر از حسینیها، برقعیها، رجاییها و... هستید، ببینید اینان چه قرایح، سجایا، رذائل و گرفتاریهای ازپیشآموخته دارند پس در مورد آن حساس بشوید.
✅ نوع دیگر خودشناسی، خاصتر و جزییتر است و آن «خودشناسی خانوادگی و شخصی» است. باید ببینید از والدینتان چه چیزهایی به شما منتقل شده است. چه اقتضائات و چه زمینههایی در وجود شما شکل گرفته است و... همچنین خودتان را بطریقی دیگر خودشناسی کنید: مزاج جسمی من چیست؟ سودایی هستم یا دموی؟ بلغمی یا صفراوی؟ زودعصبیشو هستم یا بیخیال، خونگرم و با محبت هستم یا سرد و بیروح؟ نسبت به غرایزم چطور هستم؟ در برابر شهوت و گرسنگی، تمایل به خواب، تحرک و تنبلی، خودخواهی و دیگرخواهی چگونهام؟ احساساتی و سانتیمانتالم یا عقلی و دیراحساس، یا متعادل، جلالی هستم یا جمالی؟ اوضاع شعلهکشیدن حسادتم چطور است؟
وانگهی نسبت این اوضاعم، با مزاجم، تغذیهام، عادات و سبک زندگیام چگونه است؟ اوضاع سلامتم، شخصیتم و... چگونه است درونگرا هستم یا برونگرا؟ کمالگرا هستم یا واقعگرا؟ و مانند آن.
حال باید با توجه به همه این ملاحظات دست بکار خودسازی بشوم. امور توارثی تاریخی و منطقهای، ملیتی و شهری خاندانم را غربال کنم، عادت و اطوار (خلقکم اطواراً) پدر و پدربزرگ و عموها و داییها، خالهها و عمهها و حتی اجدادم را بررسی کنم. شاید ما طبعا زودحسادتکنندهایم، شاید وسواسی هستیم، آیا بخلورزی بنوعی در پیشنهاده و دیفالت ما بوده؟ یا عکس اینها... کدام جنود عقل و جهل در ما بیشتر یا کمتر بوده... پس بدانم باید با ذاتیاتم چگونه مواجه شوم. خوب بررسی کنم تا بفهمم روی چه چیزهایی باید بیشتر تمرکز کنم. اصلاح مزاج کنم. کمخون اگر هستم، مشکل متابولیکی اگر دارم، سوادایی اگر هستم و...، با روشهای درست آن را اصلاح کنم... 👇👇
✅ اما و صد اما، ورای آنچه بیان شد، مسئله و پرسش کلانتر و مهمتری در برابر ما آشکار میشود:
👈 چرا خودشناسی ما برای خودسازی، به مطالعه این قبیل عینیتها منجر نشده است؟ و در همان اشکاف و اشکوبه نگاه فلسفی و کلی درمانده است؟ 👉 این پرسش بسیار مهمی است که علامه مصباح با ناز شستشان به آن تلنگر زدهاند.
این آسیبشناسی مهمی است. شاید جالب باشد بدانیم که همین آسیبشناسی، از دل خودشناسی ما در سنخ محصولات خط تولید معرفتی ما حاصل میشود! و آن آسیب در خط تولید چیست؟ 👈 اینکه عمدتاً خط تولید معرفتی ما، #کاربردی نبوده و بیشتر مصروف #کشف_کلیات و پردهبرداری از امور کلان معقول و عوالم هستی شده است! این نوع نگاه، کمالاتی را موجب میشود و نواقصی را... نقیصهای که ما را دچار کرده میدانید چیست؟ اینکه مجموعه دانشهای ما، #تمدنساز نبوده و نشدهاند. و این مشکل بزرگی است. به همین رو با توسع در معنا باید گفت:
✅ نوع دیگر خودشناسی، «خودشناسی علومی جامعه نخبگانی برای خودسازیهای گوناگون» است. یعنی ببینیم علومی که تولید کردهایم چقدر توانش نسخهپیچی برای انواع خودسازی را دارند.
✅ همچنین میتوان با توسع در معنا، گفت نوع دیگر خودشناسی، «خودشناسی اجتماعی، برای خودسازی اجتماعی» و نیز «خودشناسی جهان اسلامی برای خودسازی جهان اسلامی» است (در مقالات پسین انشاالله به آن خواهیم پرداخت)
👈 شوربختانه حتی بخشهای #کاربردی محصولات علمی ما، در پی غیبت دیگر #معرفتهای_تمدنساز، درمانده شدهاند. مثلاً #علم_فقه و آداب و سنن و #سبک_زندگی_اسلامی و حکمتها و مشاعر زیستی ما که کاملاً کاربردی هستند، در نبود و فقر دیگر ویتامینهای معرفتی، نزار و مهجور شدهاند. چطور؟ اینطور که فقه ما اگر چه دانشی بسیار محترم، مبارک و پراتیک است اما در بخشهای اجتماعی و فرهنگی رشد کافی نداشته است. چرا که این بخشها از آن مطالبه نشده است. وقتی از دانشهای پراتیک، چیزی برای رویش و خودسازی فردی و اجتماعی نروید، از دانشهای فلسفی چه توقع دارید؟ پس از دل فلسفه ما بطریق اولی، نهادههای تمدنساز و آن قسم خودسازیهای یادشده تولید نشده یا اگر تولید شده، مهجور مانده است...
تولیدشدهها مثل چه؟ مثل طب ما که در مزاجشناسی بسیار غنیست (اما مهجور) حکمتهای پراگماتیک و عملی ما، در مورد سبک زندگی، حتی دانش معماری، حتی دانش انتخاب نوع پارچه برای لباس، دانش تغذیه، آداب تعلیم و تعلم که گاهی در زمان ما هم هنوز نسبتاً کفایت کاربردی دارد.
اما چرا میگوییم کافی نبوده و یا گویی تولید نشده؟ چون به آن اهمیت ندادهایم و چون آنها را روزآمد نکردهایم و چون در میدان خودسازیهای فردی و اجتماعی صادقانه وارد نشدهایم که اگر میشدیم، میفهمیدم باید چنددانشیها را، زاویهدیدها را، زیادی بزرگ کامل دیدن دانشمندان را، ندیدن کمالات و پیروزیهای ایشان را از وضعیت مهجوری در آوریم و با اجتهاد بیشتر در مستندات دینی و با بهره بیشتر از تجارب و دانش جهانی، تکمیل کنیم... *فقه پویایی داریم، اما فقیهان پویا نبودهایم* آری این چنین است برادر...
حمید رجایی
اسفند ۱۴۰۲
🆔 @tolooemehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید؛ نقشه ای که آمریکایی ها برای نابودی ایران بدون جنگ دارند
🔆طلوع مهر🔆
🌹 شادباش سال نو، سال ۱۴۰۳
✅ 🌹 سال نو بر شما مبارک باشد. آری
بهترین آرزوی مبارکی که برای ملت ایران و جهان اسلام و بلکه همه آدمیان دارم، حظ از #عرفان ناب اسلامی است که خود تشنه و خواهان آنم. آنچه بسیار فراتر از تورم و گرانی و زهرپاشی دشمن و حتی مفساد اقتصادی، قلوب مردم را خسته کرده، اسلامی است که معارف لبالباب و جانبخش عرفانیاش در پستو مانده و بر پیشخوان آن، بخش قشر آن یعنی فقه و احکام و دعاهای تا حد ورد تنزل یافته و شعائر دینی بدست مداحان سپرده، است.
✅ در سال نو، از اصحاب رسانه ملتمسانه میخواهم اینهمه شراب طهور عرفانی را از دل متون بلند دینی، بیرون کشند و به مخاطبان دلخموده و تشنه، از جمال و اسرار غمزهی یار، بگویند. اینهمه تنبیهات جلالی را کم کنند و بیشتر به اشارات جمالی بپردازند. از موسیقی شاد ابتذالی و طنزهای سبکسرانه دورهمی، رقیهای در جان و مرهمی بر زخم نهاده نمیشود. خنداندن و ترخیص موقت عقل معاش، خوب است، بلکه برای تمدید قوای عصبی لازم است، اما رساندن آب گوارا به کام تشنه و ترویح فطرتها، چارهی کار است.
🌹 از اصحاب منبر و عالمان دین و سخنآوران میخواهم کمتر از قشر بگویند، کمتر بر مردم نهیب زنند، بیشتر داد ایشان را بستانند. دانش خود را بیشتر طراوت ببخشند؛ اول با دانشها و تجارب بشری و احترام به شیوههای عقلایی. درس آن را بخوانند اگر نخواندهاند. بگذارند تا اصحاب دیگر علوم بر ایشان خوش تازیانههای علوم و سلوک عقلانی بنوازند. عقلانیت ایمانی، باید بر گفتمانها حاکم شود. زندگی و معیشت و حکومت امری عقلایی و زمینی-آسمانی است که البته با ایمان و علم ادیانی و ابدانی هر دو، اداره میشود. شعار را بر شعور نباید غلبه داد. آرمان را نباید جای برنامه و محاسبات و اولویتبندیهای معقول نشاند. عقل معاش را باید با عقل معاد، با «فکر جمعی»، نه سلایق گروهی تکعلومی همنشین کرد. ترکتازی هر یک، مصیبتآفرین است.
🌹و دوم: بهره از عرفان اسلامی و نشر آن با توجه به محکمات فقه و شرع مقدس. فقه، بخش مهمی از دین است. دین سختسازهها و اسکلتهای قویمی دارد که ساختمان دین، به آن استوار است. ارزش فقه بیبدیل است اما ساختمان، تا اسکلت است، نیمهکاره است و تا «خانه» شدن هنوز راه دارد. در «خانه» عشق و طرب و حیات عرفانی فقط آن زمان جاری میشود که آن همه ظریفکاریهای عارفانه دین، در بنای آن مبنا، بکار آید و بر پیشخوان نهاده باشد و غایب نباشد. قاطعانه میگویم اگر سردار سلیمانی از پس آن شهادت پرشکوه بازگردد، همین عرفان را درس میدهد نه فقه. چون او از جهاد و فقه و ولایت، به عرفان رسیده بود آنگونه که بدحجاب و بیحجاب را خواهر و دختر خود میدید (اینکه امر بمعروفها، گاه خوش نمینشیند و تمرد میافزاید، بدان روست که عاشق مردم و انسان نیستیم) مردم، شحنه و شلاق نمیخواهد، مهر میخواهند. پدر مهربان و لبخندی میخواهند که نه با زبان امر و تذکر عبوس که با اشارت ابرو، امر به معروف کند. اول درد را بشنود اول مهر باشد اول رسم پدری را ادا کرده باشد، آنگاه امر کند. از فقیه بما هو فقیه این هنر نمیخیزد. اینکه در جامعه ما رنج بر زخم و زخم بر زخم فزون میشود، همین نسخههای اشتباه و همین دینگذاری و دینگزاریهای نصفه و نیمه است. فقه و عرفان دو سوی یک حقیقتند. اگر یک بخش حقیقت را وانهی، کل آن را جانهادهای. بگردید در میان خود، عارفانتان را بیابید. اگر نجستید، شیرینزبانهایی را بجویید تا با زبان شیوا، آن همه میراث عرفانی ناب اسلامی را برای مردم بگویند. دکتر الهی قمشهای نمونه نسبتاً خوبی است. نمیخواهم در غرّه سال بگویم که مردم را با دین مسلوبالعرفان تا حدی خسته کردهاید. احترامتان واجب است. اما این نشتر شیرین را مبارک بدانیم. میدانم که بسیاری نمیدانیم عارف بزرگ مرحوم سید علی آقا قاضی طباطبایی رحمةالله علیه، در نجف اشرف مثنوی، تدریس میفرمود، میدانم که از سر غیرت ناسنجیده گاه با اینهمه حکمتها و لطافتهای عارفانه مخالفت شده است. میدانم محییالدین و سهروردی و حافظ و مولانا را برخی نمیپسندند، تشنگان رسالات الهی هم در ناخودآگاهشان، آن دریغکنندگان را به همین میزان، بحق، نمیپسندند. میدانم هنوز، صدرای شیرازی که خمینی عارف واصل فرموده بود «و ما ادراک [من] ملاصدرا» هنوز رانده و مهجور است. میدانم که بر حضرت خمینی کبیر که تفسیر عرفانی سوره حمد میفرمود هم رحم نکردند این جماعت دماغسودایی ... نگذاشتند آن همه عرفان قرآنی از کام آن مرد بزرگ، مردمان را کامیاب کند. بگذارید همهی ویتامینهای اسلام، کالبد مردمان را قوت بخشد.
✅ بیایید در سال ۱۴۰۳ عرفان اسلامی را احیا کنیم و مردم را از آن همه سرود عاشقانه خداوند محروم نکنیم. عرفان، بهار قلوب است... بهار بیپاییز.
حمید رجایی
بهار ۱۴۰۳
🆔 @tolooemehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 طلوع مهر 🔆
✅ اللهم عجل لولیک الفرج.
التماس دعای فرج, تمام لحظات، شاید پنج دقیقه اخر باشد!
حمید رجایی
🆔 @tolooemehr
🖤 روزگار تلخ و غریبی است؛
روزگاری که اِمامش در پناهگاه غیبت، پناه گرفته است 😭🤔😭
#اضطرار_بالحجة #ماه_خدا #امام_مهدی #ویکی_مهدویت #اللهم_انا_نشکوا_الیک_غیبه_ولینا
┈┈••••✾•🌹🌹🌹•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/798097721C322d53feb9
🔆طلوع مهر🔆
✅ دعاى مجير
🔹دعاى مجير، دعايى است رفيع الشأن، مروى از حضرت رسول صلى الله عليه و آله که جبرئيل براى آن حضرت آورد در وقتى كه در مقام ابراهيم عليه السلام مشغول به نماز بود. شیخ عباس قمی ضمن نقل این دعا از دو کتاب بلد الامین و مصباح میگوید: مرحوم کفعمى در حاشیهی کتاب اشاره به فضیلت این دعا نموده و فرمود:
🔰 هر كه اين دعا را در #ايام_البيض و ماه رمضان (#شب۱۳_۱۴_۱۵) بخواند گناهانش آمرزيده شود؛ اگر چه به عدد دانه هاى باران و برگ درختان و ريگ بيابان باشد و براى شفاى مريض و قضاى دين و غنا و توانگرى و رفع غم خواندن آن نافع است.
🔸این دعای شریف دارای ۹۰ فراز نورانی می باشد که عبارت "أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ یَا مُجِیرُ" ۸۸ بار تکرار شده است و ۱۷۶ اسم از اسامی باری تعالی، این دعا را تزیین داده است.
#دعای_مجیر #ماه_خدا #امام_مهدی #ویکی_مهدویت #اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج
https://eitaa.com/joinchat/798097721C322d53feb9
🆔 @tolooemehr
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆طلوع مهر🔆
✅ وقتی میگویی اجرنا من النار یا مجیر (یعنی همه ما را از آتش دوزخ برهان) همه مومنان را بیاد بیاور و از خدا نجات همه را بخواه...
التماس دعا.
🆔 @tolooemehr
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆طلوع مهر🔆
✅ شفای دردها با استشفاء از قرآن کریم.
✅ درمان کینه، حسادت، بدبینی و ... فقط با کمک قرآن.
✅ فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِکُمْ، وَ اسْتَعِينُوا بِهِ عَلَى لاَْوَائِکُمْ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ أَکْبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْکُفْرُ وَ النِّفَاقُ، وَ الْغَيُّ وَ الضَّلاَلُ...
✅ حال که چنين است براى درمان بيمارىهاى خود از قرآن شفا بطلبيد و براى پيروزى بر شدائد و مشکلات، از آن يارى بجوييد؛ چرا که در قرآن شفاى سختترين بيمارىها يعنى کفر و نفاق و جهل و ضلالت است.
خطبه ۱۷۶.
🆔 @tolooemehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆طلوع مهر🔆
✅ مناسب شروع برنامهای تازه برای سال نو، ماه مبارک.
🆔 @tolooemehr