eitaa logo
مسیر عفافگرایی
1.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
965 ویدیو
29 فایل
مسیر عفافگرایی با مدیریت دکتر سعیدی رضوانی، وابسته به کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی دانشگاه فردوسی مشهد، متشکل از کارشناسانی است که وجهه همت خود را، آگاه‌سازی جامعه، راجع به زیست صحیح جنسی قرار داده‎اند. ارتباط با ما: @gholami35 09024876210
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿آمده است که جوان گنهکاری نموده و به سوی کارهای نیک کشیده شد. 🌿 او یک دفتر جیبی همراه خود داشت که اگر روزی گناهی از او سر می‎زد (به زبان یا دست یا پایش)، آن را ثبت می‎کرد. 🌿سحرها در خانه، آن گناه را به یاد می‎آورد و از صمیم قلب می‌گفت: "". 🌱🌻🌱🌻🌱🌻🌱 🌿عادت این ، چندی این بود، تا اینکه یک وقت گناهی از او سر زد... 🌿دفتر را از بغلش درآورد که بنویسد، دید تمام صفحه‎هایی که گناهانش را در آن نوشته بود، است و به جایش این آیه قرآنی نوشته شده بود: 🍃🌺🍃 "اولئک یبدّلُ اللهُ سَیّئاتِهم حَسَناتٍ" ✅ "هر کس توبه کند، نه فقط خدا پاکش می‎کند (گناهانش را می‎بخشد) بلکه علاوه بر آن، به جایش ثبت می‎شود". 📚 بازگشت از بیراهه نوشته رحيم كارگر محمدياري https://eitaa.com/umefafgaraei
(فقه فردی و فقه اجتماعی) 🔷فقه عفاف جنسی، بخشی از علم فقه است که به بررسی رفتارهای جنسی می‌پردازد. 🔷مباحث با توجه به حجم بالای آیات و روایاتِ مربوط به این موضوع از یک‌سو و کثرت مسائل مورد ابتلا در این زمینه از سوی دیگر، ظرفیت وسیعی برای تبدیل شدن به یک باب مستقل فقهی را داشته‌اند. 🔷 به بررسی وظایف افراد می‌پردازد و به بررسی مسئولیت‌های اجتماعی و نهادی اختصاص دارد. 🔷مباحث فقه اجتماعی در ضمن سه محور تعلیم و تربیت، حمایت و نظارت می‌پردازد و در ذیل هر محور، افزون بر برخی احکام عام و مشترک، خاصِ ، هویت‌های جمعی و ، شامل خانواده، خویشاوندان، همسایگان، عموم مردم، روحانیت و حکومت را بررسی می‌کند. ✅برخلاف مباحث که عمدتاً ناظر به مسائلی بودند که ارتباطی خاص و مستقیم با حوزه و داشتند، مباحث اغلب درباره قواعد کلی یا احکام عامی هستند که دایره وسیع‌تری از حوزه را پوشش می‌دهند و معمولاً از باب تطبیق کلی بر جزئی به این حوزه مربوط می‌شوند. ✍️نوشته حجت‌الاسلام دکتر حسین ، نویسنده و محقق حوزه فقه زنان و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻با سلام و احترام 📣📣📣 بیست‌وسومین نشست در سال 1399 💬 با عنوان: "تحلیل وضعیت موجود جامعه و چالش تشخیص وظیفۀ عفافگرایان" 👤ارائه دهنده: آقای دکتر سید مجید صابری فتحی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ زمان: چهارشنبه 30 مهر ماه ساعت 15:00 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، می‎بایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید. ✅ ضمناً به عرض می‌رساند، پژوهشکده مطالعات اسلامی، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پذیرای تعداد محدودی از علاقه‌مندان (با اطلاع قبلی) برای جلسه حضوری نیز، می‎باشد. 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بی‌عفتی‌های کوچک را سبک نشماریم!!! 🍃امیرالمؤمنین علیه‎السلام مى‌فرمایند: 🍃"بدترین گناهان، آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمرد". 📚منبع: كلمة التقوی، ج2، ص294 🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱 🔸اگر كسى سنگى را به سوى ما پرتاب كند، اما پشیمان شود و كند، ممكن است او را ببخشیم؛ اما اگر سنگ ریزه‏اى را به ما بزند و در مقابلِ ما بگوید: 📛"این كه چیزى نیست، اصلاً مهم نیست و شما زیادی حساس هستید و..." ⚠️او را نمی‏بخشیم!. ✅زیرا این كار، از روح استكبارى او پرده برمى‎دارد و بیانگر آن است كه او گناهش را مى‎شمرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
🌷محمد محمدی، در حین امربه معروف به رسید. 🌷 🍀 از بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج انصارالامام تهران، یکشنبه شب (27 مهر)، ضمن درگیری با ۷ نفر از اراذل و اوباش تهرانپارس، مورد ضرب و جرح با چاقو قرار گرفت و شد. 🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀 ❇️براساس اظهارات شاهدان حادثه، اراذل و اوباش در حین پارک ماشین و خرید نان، به اتومبیل خانمی برخورد کرده که پس از اعتراض آن و ورود نانوا به ماجرا، درگیری آغاز شد. ❇️به گفته شاهدان، اوباش با الفاظ بسیار رکیک، خانم مورد نزاع و نانوا را مورد خطاب قرار داده و در محله ایجاد نمودند. در همین حین، شهید محمدی وارد صحنه شده و از اوباش درخواست می‌کند که در انظار عمومی، را رعایت کرده و به درگیری خاتمه دهند. ❇️اما اراذل و اوباش که در ابتدا ۳ نفر بودند به فحاشی ادامه داده و با این نیز درگیر شدند و سایر دوستان خود را نیز مطلع کردند، در جریان این درگیری، یکی از این اراذل که از قبل چاقویی را با خود داشت به پهلوی این بسیجی ضربه وارد می‌کند که به دلیل عمق زیاد این ضربه و پاره شدن ریه و قلب شهید محمدی، به شهادت رسید. http://www.qudsonline.ir/news/724556/ 🌷🌷 https://eitaa.com/umefafgaraei
⁉️آیا تاکنون در مقابل پرسش‌های کودکانه‌ی فرزندان‌مان قرار گرفته‌ایم؟ ✅یکی از مهم‌ترین حساس تربیتی خانواده، پاسخ به پرسش‌های جنسی فرزندان است. اما برخی خانواده‌‌ها به دلایل مختلف، این کارکرد تربیتی حساس خود را انجام نمی‌دهد. 🔰نکات مهم در پاسخگویی به 7️⃣ نکته هفتم: پاسخ‌ها باید قانع‌کننده باشند ❇️ اگر جواب ما آن‌چنان کوتاه باشد، که حق مطلب را ادا نکند، سؤال هم‌چنان باقی می‌ماند. ✅بنابراین بایستی در انتهای صحبت خود، را در وجود کودک خود احساس کنیم و دریابیم که به پاسخ سؤال خود رسیده است. ❇️ گاهی چون آمادگی پاسخ‌گویی را نداریم، فکر می‌کنیم که باید ماجرا را سریع‌تر تمام کنیم. پس جواب‌هایی می‌دهیم و طبعاً این پاسخ‌های مبهم و گیج‌کننده، فرزندمان را نمی‌کند. 📌 همچنین اگر پاسخ‌ به سؤالات فرزندانمان، تا حد امکان، و روان نبوده و با پیچیدگی و سختی همراه باشد، می‌تواند ذهن کوچک کودک را و آشفته‌تر از قبل کند. 📚سلسله نشست‎های https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🍀سبک زندگی غربی يا ♨️متأسفانه شاهدیم که در جامعه ایرانی، با تمام ابعاد آن، چندان به حیطه عملی راه نیافته و بین آنچه شایسته است و در منابع اسلامی آمده، با آنچه که در میان ما در عصر حاضر رواج دارد، بسیار است. https://eitaa.com/umefafgaraei
مسابقه هفتگی 💠 با تشکر از معدود همکارانی که در مسابقه این هفته شکوه عفاف شرکت جسته بودند، خانم‎ها سعدی نسب، اکبری باصری، کامیار و آقای مرادیان، موارد زیر را متذکر می‌شود: 1️⃣به نظر می‌رسد ما مفتخران به حمایت از و ، در حد انتظار به منابع سرگذشتنامه‎ای مرتبط با "" و عوض شدن عرصۀ زندگی برخی اشراف نداریم. 📌 مشارکت نسبتاً اندک افراد نشان می‌دهد، به تعبیر معروف، سؤال سخت! و وقت‎گیر! ارزیابی شده است. 2️⃣عمده مواردی که در پاسخ آمده بود، مربوط به زندگی و لحظۀ پرواز و از دنیای پلیدی‎ها بوده و ناظر به متن زندگی پیشین و عامل احتمالی رسیدن به توبه نبود. 📌 مثلاً در داستان نصوح -صرف‎نظر از اینکه به لحاظ تاریخی تا چه حد مستند است-، ظاهراً از دقائق زندگی وی قبل از پرواز، سخنی به عمل نیامده است. 3️⃣خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش عده‎ای دلسوز واقعی در عرصۀ رویش‌های بعد از انقلاب اسلامی، کتاب‌های بسیار زیبای مستندی نوشته شده است. این کتاب‎ها ناظر بر زندگی پیشین و پسین فرد تائب است. 📌 از این‎رو، سؤال هفته 23 شکوه عفاف، به نوعی تکراری و ناظر به سؤال هفته 22، اما متمرکز بر معرفی شده خواهد بود. ✅یادآور می‌شود "" که در این هفته، پاسخگو بودند، در صورت مشارکت جدی در پاسخ به سؤال هفته پیش‌رو، بدون قرعه‎کشی دریافت خواهند کرد! ❇️با مسابقه هفتگی شکوه عفاف همراه باشید. https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷گزارشی از بیست‌ودومین نشست در سال 1399 🔷با عنوان "واکاوی : عفاف یا فساد!" 👤با ارائه آقای دکتر محمود ، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و مدیر گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰در تاریخ چهارشنبه 23 مهر ساعت 15:30 🎧جلسه مذکور به‎صورت وبینار، در اتاق مجازی به آدرس vroom.um.ac.ir/saeedy با مشارکت تعدادی از اعضای هیئت علمی، مسئولین و کارشناسان فرهنگی، روانشناسان، مربیان آموزشی و تربیتی و علاقه‌مندان مسائل فرهنگی، به صورت مجازی و همچنین حضوری، برگزار گردید. 👤مسئول کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی در ابتدای جلسه بیان نمودند، در موارد متعددی در زندگی روزمره، شاهد گفتار و کرداری هستیم که صدورِ آن را، زیبندۀ عامل آن نمی‌دانیم. اصطلاحِ «» برای همین امر، انتخاب شده است. https://eitaa.com/umefafgaraei
👤دکتر سعیدی در قالب نموداری، به تشریح کنش و واکنش بعد و افراد در شرایط و وضعیت سنی مختلف (از کودکی الی کهنسالی) پرداختند. 1️⃣به زعم ایشان، در 7 سال اول زندگی، سه عامل اساسی ، زندگی و آن‎چه تحت‌عنوان قوه اختیار و اراده در آموزه‎های دینی مطرح شده، زندگی فرد را می‎سازد و در این دوره، تسلط خانواده و نزدیکان، زیاد است. 2️⃣در دورۀ سنی 7 الی 18 سال، فرزند با یک شاکلۀ اولیه حاصل از هفت سال اول زندگی، وارد فضای مدرسه‌ای می‎شود و تعاملات محیطی و مجازی‎اش بیشتر می‎گردد. در این دوره، با توجه به بروز واقعۀ جنسی و بلوغ فکری، نوجوان وارد موقعیت درک نیاز جنسی و نیز استقلال‎طلبی فردی می‎شود. در این دوره تسلط و اهمیت همسالان به‎تدریج، جای خانواده را می‎گیرد. 3️⃣در دورۀ حدود 20 تا 40 و 45 سالگی، دامنۀ ارتباطات فرد، جنبه‏های قانونی بیشتری می‎یابد. در این دوره، نیاز به تأیید دوستان، جایگاه خود را حفظ می‎کند و در کنار آن، هم‎نوایی با توصیه‎های منفی در برخی فضاهای اجتماعی راجع‎به فرار از مسئولیت اجتماعی، منفعت‎طلبی و محافظه‌کاری‎ها افزایش می‎یابد. 4️⃣در دورۀ بالاتر از 45 سال، فرد تلاش می‎کند نسل کوچک‌تر را از خطاها بازدارد و نوعی دلسوزی عمیق نسبت به فرزندان خود بروز دهد. در این دوره به‌ویژه در شرایط معاصر، بیش از هر دوره دیگری، ‎بعلت بالا رفتن سن فرزندان و مبتلا شدن به مشکلات مختلف استقلال، مسکن، ازدواج، اشتغال، فشارهای هنجاریِ رودربایستی و محافظه‎کاری، به‎جای آن‎که آهسته گام شوند، بر سرعت رواج و عمق‌شان افزوده می‎شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
👤دکتر سعیدی رضوانی در ادامه جلسه، به اهمیت تصّوری که فرد، از پیشران‎ها و موانع راه رسیدن به مطلوب دارد، اذعان نمودند و افزودند در موضوع ، جوّ اجتماع می‎تواند هم به‌عنوان «» و هم به‎عنوان «» عمل کند. اگر از نظر «فرد»، نمادهای عفاف (حجاب)، باعث احساسِ افتخار و احترام برای وی شود عامل «پیشران» است، ولی در شرایطی که پوشیدن و ، «فرد» را منتسب به طبقاتِ پایینِ اجتماعی کند و تصور عقب‎افتادگی و به‎اصطلاح عموم، «اُمُل بودن» را القا کند، احتمالاً مانعی اساسی بر سر راه «عفاف» خواهد بود. ♨️متأسفانه برخی فیلم‎های داخلی!، در معادل دانستن «چادری بودن» و «اتصاف به عادات زشت» نظیر بددهنی، شرور بودن و کم‌سواد بودن، سخت کوشیده‎اند! ⚠️از تصورات کاملاً بازدارنده‎ی عفاف‌گرایی، تصوّرِ «سیاه بودن» جامعه است. اگر فرد جامعه را ظلمانی و غوطه‌ور فساد بداند، بر اساس مکانیسم‎های روانی، به‎سرعت و به‎راحتی، به خود حق می‎دهد که دست به گناه بزند. 👤مسئول کارگروه عفافگرایی افزودند، در موضوع عفاف، موارد بسیار متعددی نظیر ، پیگیری ، حساسیت ، فضای ‎ها، نحوۀ برخورد ضابطان قانون و... می‎توانند نقش پیشران و یا مانعِ عفاف -و نماد آن حجاب- را ایفا کنند. 📌نکته تأسف برانگیز آن است که در شرایطِ اجتماعیِ سالیان اخیر، عواملِ بازدارندۀ عفاف، کاملاً بر عوامل پیش‎برنده پیشی گرفته‎اند. در نتیجه اراده‎های عفاف‎ورزی از سوی افراد، در اکثر موارد با ‎های جدی مواجه می‎شود. https://eitaa.com/umefafgaraei