💠﷽💠 #جلسه_صد_ونوزده
#مقصد_سادس
#حجیت_اجماع
🎞پارت دوم
3⃣اقسام اجماع
🔹اجماع محصل
▪️اجماع محصل اجماعى است که فقيه شخصا از طريق تتبع در اقوال اهل فتوا آن را به دست بياورد .
◽️اجماع عند الشیعه
▪️شیعه اجماع را فی حد ذاته حجت نمی داند اما اگر کاشف از قول معصوم باشد انرا حجت می داند زیرا مستند در اجماع علماء اگر معلوم باشد اجماع مدرکی است و حجت نیست و اگر معلوم نباشد گاهی کاشف از قول معصوم هست گاهی نیست پس در هر دو صورت اجماع فی حد نفسه حجت نیست بلکه انما هو کاشف عن الحجة.
🔹دلیل حجیت :
امت پیامبر با ان همه اختلافاتی که دارند اگر در امری ااتفاق نظر داشتند کشف می کنیم که یک دلیل معتبر در بین بوده است که انها چنین اتفاقی داشته اند .
و بعبارة اخري: ان فتوي کل فقيه و ان کانت تفيد الظن و لو بادني مرتبة الا انها تتقوي بفتوي فقيه ثان، فثالث الي ان يحصل اليقين بان فتوي الجميع کانت مستندة الي الحجة، اذ من البعيد ان يتطرق الخطأ الي فتوي هولاء.
🔸اجماع منقول
▪️اجماع منقول اجماعى است که در آن فقيه شخصا اتفاق عالمان را در يک مسئله به دست نياورده , بلکه فقيه ديگرى آن را از راه تتبع در اقوال علما کسب کرده است و آن را براى ديگران نقل مى نمايد , ـ چه اين نقل با يک واسطه باشد يا بيش از يک واسطه .
4⃣اقوال درحجیت اجماع منقول
🔰3 قول در اجماع منقول ذکر شده است :
🔸1- انه حجة مطلقا زیرا نقل حجت بواسطه ثقه , کاشف از دلیل معتبر است فيشمله ادلة حجية خبر الواحد.
🔸2- انه ليس بحجة مطلقا زیرا خبر واحد حسی یا قریب به حس , حجت است اما نقل اجماع علماء که نه حکم شرعی است نه اثر شرعی دارد چون حدس از کاشفیت قول معصوم است نمی تواند حجت باشد و خبر الواحد حجة في مورد الحسيات لا الحدسيات الا ما خرج بالدليل کقول المقوِّم في أرش المعيب .
❌اشکال :
نقل امور حدسی اگر مستند به حس باشد فرقی با نقل حسی نمی کند و در اینجا چون ثقه از سبب حسی (کلام علماء) و مسبب حدسی (قول معصوم) خبر می دهند مانعی ندارد و عدم حجية خبر الواحد في الامور الحدسية، فانما يراد منه الحدسي المحض کتنبوات المنجمين لا في مثل المقام الذي يرجع واقعه الي الاستدلال بالسبب الحسي علي وجود المسبب.
🔸3- اگر ناقل اجماع اهل تتبع بود قولش حجت است والا فلا . اما چون غالب نقل اجماعات از روی تسامح است قابل اعتنا نیست مگر اینکه کسی باشد که بسیار دقیق در تتبع اقوال باشد.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
1.43M
💠﷽💠 #جلسه_صد_و_بیست
#مقصد_سادس
#حجیت_اجماع
🎞پارت اول
1⃣تعریف اجماع
🔸در لغت
🔸در اصطلاح
2⃣دلیل حجیت اجماع
3⃣اقسام اجماع
4⃣دلیل حجیت اجماع منقول
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠 #جلسه_صد_و_بیست_یک
#مقصد_سادس
#حجیت_قول_لغوی
1️⃣دلیل حجيت
🔹حجيت قول لغوى به معناى صحت تمسک به قول اهل لغت در آن چه که مربوط به استنباط احکام شرعى است , مى باشد .
🔸مشهور علماى اصول اعتقاد دارند قول لغوى از باب ظن خاص حجت است و براى اثبات آن گفته اند
✅انّ الرجوع الي قول اللغوي من باب الرجوع الي اهل الخبرة، و لا اشکال في حجية قول اهل الخبرة فيما هم خبرة فيه.
2️⃣اشکال :
🔹گفته اند در کبرای این قباس که حجیت قول خبره است شکی نیست اما در صغرای ان که خبره بودن لغویین است اشکال داریم زیرا لغویین استعمالات الفاظ را بررسی کرده اند و نمی توان برای تعیین معنای حقیقی به انها رجوع کرد.
3️⃣قول مختار
🔸اگر چه برخی از لغویین فقط استعمالات الفاظ را بیان کرده اند اما برخی از انها مانند المقاييس لمحمد بن فارس بن زکريا و اساس البلاغة للزمخشري از جمله کتبی است که معانی حقیقی را بیان کرده اند.
از طرفی سيره عقلا به خصوص علماى فقه و اصول , تمسک به قول لغوى است , زيرا عقلاى عالم در هر امرى به متخصص آن رجوع مى نمايند و به ظن حاصل از عقيده شخص متخصص و ماهر اعتماد مى کنند .
⭕️البته زمانی این قول لغوی حجت است که انسان به معنای حقیقی ان اطمینان پیدا کند و با این حال این قطع ماست که حجت است نه قول لغوی .
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
1.15M
💠﷽💠 #جلسه_صد_و_بیست_یک
#مقصد_سادس
#حجیت_قول_لغوی
1️⃣دلیل حجيت
2️⃣اشکال :
3️⃣قول مختار
.
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
336.7K
❤️سلام خدمت دوستان و همراهان عزیزم.
🌺ممنونم که با ما همراه بودید.
✅ادامه مباحث به زودی در کانال قرار داده خواهد شد.👌👇👇
835.6K
💠﷽💠
💠خلاصه از از مباحث گذشته🔄
💤یادآوری
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_بیست_دو
#مقصد_سابع
#اصول_عملیه
1️⃣مقدمه 1:حالات مکلف
✅گفتیم مکلف ملتفت به حکم شرعی یا قاطع است یا ظان و یا شاک , قطع و ظن را بحث کردیم و الان نوبت به احکام شاک (اصول عملیه) رسیدیم.
🔰پس برای استنباط حکم شرعی 3 مرحله داریم که اینها به ترتیب قرار دارند.
🔸1- دلیل قطعی
ادله قطعى , ادله اى هستند که سبب قطع به حکم شرعى واقعى مى گردند مانند نص کتاب , خبر متواتر , اجماع محصل , ادله عقلى قطعى ( مستقلات عقلى ) و يا ادله ظن آورى که همراه قرائن قطعى باشند . اين ادله , از آن جا که قطع آوراند , به حکم عقل , حجت هستند .
🔸2- دلیل اجتهادی
امارات به ادله ظنى اى گفته مى شود که شارع به دليل کاشفيت نوعى آن ها از واقع , آن ها را در حق کسانى که واقع را نمى دانند , حجت قرار داده است .
🔸3- دلیل فقاهتی
اصول عملى به اصولى مى گويند که شارع مقدس آن ها را براى رهايى مکلف از شک در حکم واقعى شرعى مقرر نموده است .
مجتهد در مقام استنباط احکام واقعى يا به حکم واقعى علم پيدا مى کند و يا اين که از طريق دليل علمى ( اماره معتبر ) به آن دسترسى پيدا مى نمايد; اما در صورتى که بعد از تتبع , نه به حکم واقعى علم پيدا کرده و نه به دليل علمى بر حکم واقعى دست يافت , شارع براى رهايى او از حالت شک و سرگردانى, اصولى را مقرر نموده است که در مقام امتثال و عمل , وظيفه او را معين مى نمايند .
2️⃣مقدمه 2:انواع اصل عملی
🔰اصل عملى عام
🔹اصلى است که در تمام ابواب فقه, يعنى از کتاب طهارت تا ديات کاربرد و جريان دارد . برخى از اين اصول , فقط عقلى اند, مثل "اصالة التخيير" و برخى فقط شرعى اند , مثل اصل استصحاب ـ بر خلاف قدما که آن را اماره عقلى مى دانستند ـ و بعضى هم شرعى و هم عقلى اند, مثل "اصالة البرائه" و "اصالة الاحتياط" .
🔰اصل عملى خاص
🔹به اصلى گفته مى شود که در موارد خاص و در ابواب خاص فقه جارى مى شود, مانند اصالت طهارت که تنها در مورد طهارت و نجاست جارى مى شود و اصالت حليت که تنها در مورد شک در حليت و عدم حليت جارى است , به خلاف اصل عملى عام که در تمام ابواب فقه جارى است , مانند اصل استصحاب و اصل برائت .
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯
1.71M
💠﷽💠
#جلسه_صد_و_بیست_دو
#مقصد_سابع
#اصول_عملیه
1️⃣حالات مکلف
✅قطع، ظن، شک
🔰 #مراحل_استنباط
🔸1- دلیل قطعی
🔸2- دلیل اجتهادی
🔸3- دلیل فقاهتی
2️⃣نواع اصل عملی
🔰اصل عملى عام
🔰اصل عملى خاص
🌐کلاس مجازی اصول و حقوق
╭┅────────┅╮
💠 @usolefegh
╰┅────────┅╯