eitaa logo
کلاس اصول فقه و حقوق
2.1هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
56 فایل
🧊آشنایی با 📍 اندیشه های اصولی شهید صدر(ره) 📍تاریخ علم اصول 📍خلاصه علم اصول 📌قواعد حقوقی 🧊ویژگی تدریس 🕰️ زمان کوتاه ✅بیانی ساده ✍️همراه با مثال حقوقی 👤 مدّرس : استاد رحمانی 👇 👇 ⭐ @Rahmani_m_hm ⭐ 🥷 تبادلات👇👇 ⭐ @Najmezandi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠﷽💠 1️⃣دلیل حجيت 🔹حجيت قول لغوى به معناى صحت تمسک به قول اهل لغت در آن چه که مربوط به استنباط احکام شرعى است , مى باشد . 🔸مشهور علماى اصول اعتقاد دارند قول لغوى از باب ظن خاص حجت است و براى اثبات آن گفته اند ✅انّ الرجوع الي قول اللغوي من باب الرجوع الي اهل الخبرة، و لا اشکال في حجية قول اهل الخبرة فيما هم خبرة فيه. 2️⃣اشکال : 🔹گفته اند در کبرای این قباس که حجیت قول خبره است شکی نیست اما در صغرای ان که خبره بودن لغویین است اشکال داریم زیرا لغویین استعمالات الفاظ را بررسی کرده اند و نمی توان برای تعیین معنای حقیقی به انها رجوع کرد. 3️⃣قول مختار 🔸اگر چه برخی از لغویین فقط استعمالات الفاظ را بیان کرده اند اما برخی از انها مانند المقاييس لمحمد بن فارس بن زکريا و اساس البلاغة للزمخشري از جمله کتبی است که معانی حقیقی را بیان کرده اند. از طرفی سيره عقلا به خصوص علماى فقه و اصول , تمسک به قول لغوى است , زيرا عقلاى عالم در هر امرى به متخصص آن رجوع مى نمايند و به ظن حاصل از عقيده شخص متخصص و ماهر اعتماد مى کنند . ⭕️البته زمانی این قول لغوی حجت است که انسان به معنای حقیقی ان اطمینان پیدا کند و با این حال این قطع ماست که حجت است نه قول لغوی . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.15M
💠﷽💠 1️⃣دلیل حجيت 2️⃣اشکال : 3️⃣قول مختار . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
336.7K
❤️سلام خدمت دوستان و همراهان عزیزم. 🌺ممنونم که با ما همراه بودید. ✅ادامه مباحث به زودی در کانال قرار داده خواهد شد.👌👇👇
835.6K
💠﷽💠 💠خلاصه از از مباحث گذشته🔄 💤یادآوری 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 1️⃣مقدمه 1:حالات مکلف ✅گفتیم مکلف ملتفت به حکم شرعی یا قاطع است یا ظان و یا شاک , قطع و ظن را بحث کردیم و الان نوبت به احکام شاک (اصول عملیه) رسیدیم. 🔰پس برای استنباط حکم شرعی 3 مرحله داریم که اینها به ترتیب قرار دارند. 🔸1- دلیل قطعی ادله قطعى , ادله اى هستند که سبب قطع به حکم شرعى واقعى مى گردند مانند نص کتاب , خبر متواتر , اجماع محصل , ادله عقلى قطعى ( مستقلات عقلى ) و يا ادله ظن آورى که همراه قرائن قطعى باشند . اين ادله , از آن جا که قطع آوراند , به حکم عقل , حجت هستند . 🔸2- دلیل اجتهادی امارات به ادله ظنى اى گفته مى شود که شارع به دليل کاشفيت نوعى آن ها از واقع , آن ها را در حق کسانى که واقع را نمى دانند , حجت قرار داده است . 🔸3- دلیل فقاهتی اصول عملى به اصولى مى گويند که شارع مقدس آن ها را براى رهايى مکلف از شک در حکم واقعى شرعى مقرر نموده است . مجتهد در مقام استنباط احکام واقعى يا به حکم واقعى علم پيدا مى کند و يا اين که از طريق دليل علمى ( اماره معتبر ) به آن دسترسى پيدا مى نمايد; اما در صورتى که بعد از تتبع , نه به حکم واقعى علم پيدا کرده و نه به دليل علمى بر حکم واقعى دست يافت , شارع براى رهايى او از حالت شک و سرگردانى, اصولى را مقرر نموده است که در مقام امتثال و عمل , وظيفه او را معين مى نمايند . 2️⃣مقدمه 2:انواع اصل عملی 🔰اصل عملى عام 🔹اصلى است که در تمام ابواب فقه, يعنى از کتاب طهارت تا ديات کاربرد و جريان دارد . برخى از اين اصول , فقط عقلى اند, مثل "اصالة التخيير" و برخى فقط شرعى اند , مثل اصل استصحاب ـ بر خلاف قدما که آن را اماره عقلى مى دانستند ـ و بعضى هم شرعى و هم عقلى اند, مثل "اصالة البرائه" و "اصالة الاحتياط" . 🔰اصل عملى خاص 🔹به اصلى گفته مى شود که در موارد خاص و در ابواب خاص فقه جارى مى شود, مانند اصالت طهارت که تنها در مورد طهارت و نجاست جارى مى شود و اصالت حليت که تنها در مورد شک در حليت و عدم حليت جارى است , به خلاف اصل عملى عام که در تمام ابواب فقه جارى است , مانند اصل استصحاب و اصل برائت . 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.71M
💠﷽💠 1️⃣حالات مکلف ✅قطع، ظن، شک 🔰 🔸1- دلیل قطعی 🔸2- دلیل اجتهادی 🔸3- دلیل فقاهتی 2️⃣نواع اصل عملی 🔰اصل عملى عام 🔰اصل عملى خاص 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
💠﷽💠 💠مجرای اصول عملیه: 🔶حالت اول: در شک حالت سابقه ملاحظه می شود: مجرای است. 🔶حالت دوم: در شک حالت سابقه ملاحظه نمی شود یا حالت سابقه ندارد: بر دو صورت است: ♦️صورت اول: شک در تکلیف است: مجرای است. ❇️دو نوع برائت: 🔻1)عقلی: دلیل آن قبح عقاب بلابیان 🔻2)شرعی:دلیل آن حدیث رفع ما لا یعلمون ♦️صورت دوم: شک در مکلف به است: بر دو قسم است: 🔸قسم اول: احتیاط امکان دارد: مجرای است. ⭕️مثلا مى داند که در ظهر جمعه نماز بر او واجب است , اما شک دارد که نماز ظهر بر او واجب است يا نماز جمعه; يا مى داند که خمر حرام است , ولى شک دارد کدام يک از دو ظرف (الف و ب )خمر است 🔸قسم دوم: احتیاط امکان ندارد: مجرای است. ⭕️مانند اين که مى داند در ظهر جمعه, تکليفى متوجه او است , اما شک دارد آن تکليف وجوب نماز جمعه است يا حرمت آن 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.26M
💠﷽💠 🔶حالت اول مجرای 🔶حالت دوم ♦️صورت اول مجرای است. ❇️دو نوع برائت: 🔻1)عقلی 🔻2)شرعی ♦️صورت دوم: شک در مکلف به 🔸قسم اول: امجرای 🔸قسم دوم: مجرای 🌐کلاس مجازی اصول و حقوق ╭┅────────┅╮ 💠 @usolefegh ╰┅────────┅╯