eitaa logo
عقلانیت انقلاب اسلامی
920 دنبال‌کننده
526 عکس
178 ویدیو
53 فایل
انقلاب اسلامی به زعامت امام خمینی، محصول حکمت و عقلانیت اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی است که نمونه‌ی آن کتاب‌های «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی و شهید مطهری و «طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن» اثر آیت الله خامنه‌ای است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 توحش در لوای تمدن (شارلی‌ابدو فرانسوی و آشکار شدگی غرب وحشی) 🔹 در فلسفه اراده‌گرای غرب همواره دوگانه‌ی سیاست و حقیقت مشکل غیر قابل حلی بوده است و هرچقدر از آموزه‌‌های انبیای الهی فاصله گرفته‌اند بر تغایر و تضاد این دوگانه افزوده‌اند و از فهم وحدت حقایق و اتصال وجودی با واقعیت درمانده‌اند. 🔸در این نگرش، سیاست از حقیقت و اخلاق جدا انگاشته شده و به جای آنها، ذات سیاست را با منفعت و صنعت پیوند زده‌اند. پیوندی که روز به روز بر قدرت ابزارها و حکومت ساختارها افزوده است و از عاملیت انسان‌ها و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی و فضائل الهی کاسته است. 🔹 در شیوه‌های غرب جدید، هیچ گونه حقیقت دینی و واقعیت متعالی جایگاهی ندارد؛ بلکه معارض تلقی غربی از منفعت و سیاست دنیامدارانه‌ی آنها نیز هست. لذا به هر نحو ممکن لازم دارند هر حقیقت دینی و واقعیت متعالی را از گردونه‌ی مشارکت اجتماعی و تأثیرگذاری فرهنگی حذف کنند. البته این محدود به جامعه خودشان نیست بلکه هر ندای حقیقت‌خواهی و چهره‌ی متعالی از سیاست را بر نمی‌تابند و آن را دشمن خود می‌پندارند و به تسخیر و تحریف و یا تضعیف و تخریب حداکثری آن همت می‌گمارند. 🔸 از آنجا که غرب با پیشرفت صنعتی روز به روز از اخلاق و انسانیت فاصله گرفته است برای حذف رقیب از هیچ عمل غیر انسانی و ضد اخلاقی باکی ندارد. ابتدا ماکیاولی‌وار اعمال خود را توجیه می‌کند و برای آن فلسفه‌تراشی و معناسازی می‌کند و با امپراتوری رسانه‌ای آنگونه که می‌پسندد ذهن و ذائقه‌ی افکار عمومی را تغییر و جهت می‌دهد سپس به هر خباثت و خیانتی دست می‌زند و بار دیگر به زیباسازی و ضرورت پردازی آن اعمال شنیع و خبیث می‌پردازد. 🔹غرب وحشی به برکت صنعت و سیاست، رسانه و قدرت، توحش ذاتی و خباثت رفتاری خود را در لباس مدنیت و پیشرفت به خورد ملت‌ها می‌دهد و در این مسير چپ و راست، لیبرال و سوسیال، کاتولیک و پروتستان، تفنگ و مجله را با هم برای این جنگ ترکیبی و شناختی به کار می‌گیرد. 🔸 مجلات و رسانه‌های غربی، پیشران جنگ ترکیبی غرب وحشی است. هر کجا سلاح آهنين نظامی، تحریم سخت اقتصادی، تهدید خشن امنیتی و تطمیع مزدور داخلی به نتیجه نرسد این رسانه‌ها و مجلات غربی هستن که شکست نظامی، اقتصادی و امنیتی آنها را با هجو و تخریب ارزش‌های دینی و هویت ملی ملت‌ها جبران می‌کنند. 🔹 خلاصه اینکه اگر مجلات و رسانه‌های غرب وحشی، به سیم آخر می‌زنند و توحش خود را به بدترین نحو ممکن آشکار می‌کنند و دست به دامان چند خودفروخته فراری و چند کاریکاریست درمانده می‌شوند نشانه‌ی ضعف و درماندگی جبهه متوحشان عالم است و دلیلی بر قدرت و عظمت مستضعفان عالم. 🔸خداوند متعال در قرآن کريم چه زیبا فرموده است: وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﻭ [ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ] ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ [ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻰﺭﺳﺪ] ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ، شما ﺑﺮﺗﺮﻳﺪ.(آل عمران، ١٣٩) https://eitaa.com/hekmat121
📌طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با رویکرد اجتماعی مجموعه فیلم های تدریس سید مهدی موسوی | دفتر قم مؤسّسه انقلاب اسلامی https://www.aparat.com/playlist/1631025
📌 مدرسه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی ⭕️ با حضور 🔻استاد حجت الاسلام احمد حسین شریفی 🔻استاد حجت الاسلام مهدی موسوی 🔻استاد حجت الاسلام محمد هاشمی 🔻استاد حجت الاسلام امین اسدپور ⭕️ برای اطلاعات بیشتر 🆔 @saeed_karimdadashi ⚛️ ۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵ ⭕️ برای ثبت نام https://formafzar.com/form/wu3wu لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حکمت نظری، حکمت عملی و تمدن.m4a
31.02M
📌 آشنایی با رشته فلسفه در حوزه علمیه جلسه چهارم موضوع: رابطه‌ی حکمت نظری با حکمت عملی و تمدن سازی استاد: سید مهدی موسوی قم، دی ماه ۱۴۰۱ https://eitaa.com/usul121
روش‌های حضور فیلسوف در جامعه.m4a
27.16M
📌 آشنایی با رشته فلسفه در حوزه علمیه جلسه پنجم موضوع: شیوه‌های حضور اجتماعی فلسفه در جامعه(فرصت‌های شغلی و منزلت اجتماعی ) استاد: سید مهدی موسوی قم، دی ماه ۱۴۰۱ https://eitaa.com/usul121
💠اردوی آموزشی تربیتی💠 🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹 ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم 🔶تجربه ای متفاوت از هویت طلبگی از دریچه بینش و اندیشه اسلامی🔶 محل برگزاری: اصفهان 🕌مدرسه علمیه تاریخی امام صادق علیه السلام چهارباغ 🗓12-15 بهمن 🗓26-29بهمن ✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی ✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه ✅پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام 🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس: @Nezamandishe1401 ❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی https://eitaa.com/andisheh_tahzib
هدایت شده از نظام جامع اندیشه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اردوی آموزشی تربیتی💠 🌹سطح یک نظام جامع اندیشه اسلامی🌹 بر اساس نظام فکری اندیشمندان تراز انقلاب اسلامی ویژه طلاب پایه های 3-6 مدراس علمیّه قم (برای ثبت نام به معاون تهذیب مدرسه خود مراجعه فرمایید.) ✅دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی ✅معاونت تهذیب حوزه های علمیّه ✅کارگروه گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام 🌐مراجعه مدیران و معاونان تهذیب مدارس: @Nezamandishe1401 ❇️اطلاعات بیشتر در کانال نظام جامع اندیشه اسلامی https://eitaa.com/andisheh_tahzib
📌در نبود عقل و حکمت ... قصه ی نفوذ و رسوب اشعری گری و اخباری گری و امتداد آن در لباس های رنگانگ شهرت محوری یا باطنی گرایی و یا اراده گرایی سر دراز دارد که همواره جامعه اسلامی را به چپ و راست کشانده است گاه سر از ظاهرگرایی درآورده و گاه غلو گرایی، گاه غرب پرستی و گاه غرب ستیزی؛ گاه علم پرستی و گاه علم ستیزی. «انحراف طور خلق از علت بی‌جادگیست» در نبود عقل و حکمت ، آفتاب هم ظلمت است https://eitaa.com/usul121
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی (فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی) ✍ سید مهدی موسوی 🔹انقلاب اسلامی محصول و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گسترده‌ی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود. 🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاه‌آبادی آغاز شد که بزرگترین دانش‌آموخته این مدرسه بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهده‌دار شد. 🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطه‌ی آن عموم جامعه به ابعاد زندگی‌ساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود. 🔹 البته نقش علامه‌ی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزه‌های علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به دارایی‌های بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند. 🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاش‌های قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیش‌قراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیت‌الله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست. 🔹 شخصیت‌های ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی‌آملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیان‌های فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقی‌های اراده‌گرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند. 🔸 پس از وفات رهبر حکیم و فقیه بی‌نظیر حضرت ایت‌الله العظمی امام خمینی، زعامت انقلاب اسلامی به حکیم و فقیه نظام‌پرداز حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رسید که از شاگردان مبرز حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند و از همرزمان سایر حکیمان و متفکران در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی بودند. آیت الله خامنه ای همچون امام خمینی این نهضت فکری و فلسفی را ارج نهاده و بر گسترش آن و امتداد حکمت متعالیه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی تاکید داشتند و علی‌رغم دشمنی‌ها و مخالفت‌های چهره‌های معروف با فلسفه و عرفان اسلامی، به حمایت تمام قامت از آن پرداختند. از یک سو به تبیین ابعاد فکری و فلسفی مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی می‌پردازند و از عقلانیت توحیدی آن دفاع می‌کنند و برای آشنایی با مکتب فکری و فلسفی انقلاب اسلامی. همه ساله همه آحاد جامعه اسلامی و بخصوص نسل جوان را به مطالعه‌ی همه‌ی آثار فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید آیت‌الله مطهری سفارش می‌کنند. 🔹 آیت الله العظمی خامنه‌ای با پیشنهاد و پیگیری تاسیس مجمع عالی حکمت در حوزه علمیه قم سنگ بنای بقا و پویایی فلسفه و حکمت را گذاشتند و با معرفی آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به عنوان استوانه‌های فلسفی انقلاب اسلامی در دوران جدید، ادامه مسیر نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی راتثبیت کردند. 🔸 به همت متفکران وفیلسوفان انقلاب اسلامی نسل جدیدی ازفلاسفه ومتفکران انقلابی تربیت شده‌اند که علاوه برتضلع در حکمت اسلامی درصدد گسترش فکر وفرهنگ انقلاب اسلامی هستند ودر خلأ فلاسفه‌ی نسل قبل، اماده‌ی راهبری نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی هستند. برخی از معروفترین متفکران وفیلسوفان والاهیدانان نسل جدیدانقلاب اسلامی عبارتنداز: حضرات آیات: استاد غلامرضا فیاضی استاد حمید پارسانیا استاد سید یدالله یزدانپناه استاد علی ربانی‌گلپایگانی استاد محمدرضا عابدینی استاد حسن رمضانی استاد علیرضا اعرافی استاد علی‌اکبر صادقی رشاد 🔹 ان شاءالله در سلسله یاداشت‌هایی معرفی خواهند شد. https://eitaa.com/hekmat121
t-222 (1).pdf
4.47M
📚 درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری ✍️ نویسنده: سیدمهدی موسوی ویژه‌ طلاب حوزه‌های علمیه «غفلت از شناخت اسـلام بـه عنـوان یـک «نظـام» ،«مکتـب »و «دسـتگاه» فکـری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویل انگاری اسلام و ناتوانی در مواجه بـا پرسـشهای نوین و نیازهای زمان در شرایط پیچیده دنیای جدید است.» https://eitaa.com/usul121
حکیم متاله استاد حمید پارسانیا فیلسوف اجتماعی انقلاب اسلامی
15_2490.pdf
767.9K
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد. https://eitaa.com/usul121
زمینه‌های معرفتی انقلاب اسلامی و امتداد آن.m4a
28.68M
🎤 زمینه‌های معرفتی انقلاب اسلامی و امتداد آن در گام دوم (الگویی از جهاد تبیین متفکران انقلاب اسلامی برای اصلاح اجتماعي) سید مهدی موسوي مدرسه آیت الله شهید صدوقی قم ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از موسسه محکمات
از مکتب امام خمینی تا نظام اندیشه اسلامی.m4a
9.06M
💭 از مکتب امام خمینی رحمه الله تا نظام جامع اندیشه اسلامی ⚜ارائه : حجه الاسلام سید مهدی موسوی 🔱دوره نظام جامع اندیشه اسلامی مکان : مدرسه علمیه امام صادق اصفهان تاریخ: دوازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ @mohkamatqom
حرف نو، عالم نو.pdf
227.4K
📌حرف نو ، عالم نو تحلیلی از حرف نوی جمهوری اسلامی برپایه نظریه‌ی آیت الله العظمی خامنه‌ای ✍سید مهدی موسوی تهیه و تنظیم: پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت بهمن 1401 ✅ https://eitaa.com/hekmat121
پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می کند افتتاحیه سلسله نشست های حوزهِ انقلاب با حضور آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی به همراه گفت و گوی چندجانبه پیرامون چیستی شاخصه های حوزه انقلابی حجج اسلام ایزدهی، قنواتی، موسوی با دبیری حجت الاسلام اسدپور سه شنبه 18 بهمن ساعت 14:30 سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📌 متکلم پرکار آیت الله حاج شیخ علی ربانی‌گلپایگانی بزرگترین شاگرد حضرت آیت الله العظمی سبحانی است و به اندیشه‌ها و آثار فیلسوف انقلاب استاد شهید آیت‌الله مطهری احاطه کامل دارد و در امتداد اندیشه‌های استاد مطهری به موضوعات جدید توجه دارد و در درس خارج کلام به آنها می‌پردازد. از جمله مباحث ارزشمند ایشان نقد و بررسی نظریه‌های علم دینی و روش‌شناسی اجتهاد در موضوعات کلامی و اجتماعی است. مجموع صوتها و تقریر دروس ایشان در سایت مدرسه فقاهت موجود است. اندیشه‌ها و کلاس‌های درس حکیم و متکلم برجسته حضرت آیت الله علی ربانی گلپایگانی (حفظه الله) @kharejkalam آرشیو صوت ها از طریق سایت مدرسه فقاهت http://eshia.ir/Aqaed/Archive/
5.83M
پرسش: ملاک و معیار انتخاب متفکران نظام جامع اندیشه اسلامی چیست؟ پاسخ از سید مهدی موسوی
مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبه‌ها آوردند. بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتّفاق اصلاً نمی‌افتاد؛ امّا ابزار امام چه بود؟ آن وسیله‌ای که فکر امام را، خواسته‌ی امام را، آن نیّت امام را تحقّق بخشید، عملیّاتی کرد، اجرایی کرد، حوزه‌ی علمیّه بود، طلّاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزه‌ی قم این است. بله، درست است، ما میگوییم همه‌ی اقشار مردم در انقلاب شرکت داشته‌اند، واقع قضیّه هم همین است، یا در مورد آن گروه‌های پیشرو مثلاً میگوییم «دانشجوها، طلبه‌ها» و اسم دانشجوها را می‌آوریم، درست است، اینها هم واقعاً پیشرو بوده‌اند، در این شکّی نیست امّا پیشرو بودن و ورود، یک حلقه‌ی وصلی لازم داشت، یک حلقه‌ی واسطی لازم داشت؛ این حلقه‌ی واسط حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بود و البتّه حوزه‌های علمیّه‌ی دیگر؛ فقط حوزه‌ی قم نبود. شما توجّه داشته باشید که این انقلاب عظیم، این پدیده‌ی حیرت‌انگیز، این حادثه‌ای که دنیا را تکان داد -[واقعاً] دنیا را تکان داد- منتهی میشود به این حلقه‌ی واسط، یعنی به حوزه‌ی قم. نسبت حوزه‌ی قم با انقلاب این است.
حوزه انقلابی در الهیات اجتماعی ۱.m4a
10.15M
📌ماهیت حوزه انقلابی در الهیات اجتماعی انقلاب اسلامی بخش اول: استاد سید مهدی موسوی سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ برگزار کننده: پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی https://eitaa.com/usul121
حوزه انقلابی در الهیات اجتماعی ۲.m4a
7.88M
📌ماهیت حوزه انقلابی در الهیات اجتماعی انقلاب اسلامی بخش دوم: استاد سید مهدی موسوی سالن اجتماعات مدرسه معصومیه قم ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ برگزار کننده: پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی https://eitaa.com/usul121
انقلاب اسلامی رستاخیز انسان.m4a
22.23M
📌 انقلاب اسلامی رستاخیز انسان استاد : سید مهدی موسوی در جمع طلاب اروپایی و امریکایی چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ https://eitaa.com/usul121
انقلاب قرآنی ملت ایران.m4a
12.52M
📌 انقلاب قرآنی ملت ایران استاد : سید مهدی موسوی مسجد امام رضا خیابان شهید ابراهیمی قم چهارشنبه شب ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ https://eitaa.com/usul121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 توصیه آیت‌الله جاودان پیرامون حضور حداکثری در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ 🎥 برشی از سخنرانی جلسه اخلاق پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱