علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۲.mp3
47.27M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹 جلسه دوم: ماهیت علوم انسانی از منظر آیت الله خامنهای
قم: پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
۶ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/876
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۳.mp3
52.34M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹 جلسه سوم: فرایند تحوّل علوم انسانی از منظر آیت الله خامنهای
قم: پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
۱۳ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/877
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۴.mp3
32.56M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹 جلسه چهارم:
اتصال تاریخی و پیوستگی فرهنگی پیشنیاز تولید علوم انسانی اسلامی
قم: پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تاریخی
#پیوستگی_فرهنگی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/878
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۵.mp3
42.16M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹 جلسه پنجم: دانشها و میراث علمی مسلمین در علوم انسانی
۱. توحید، بنیان پیوستگی فرهنگی در علوم انسانی اسلامی
۲. انواع علوم انسانی در تمدن اسلامی
۳. نهضت احیای تفکر اسلامی از سید جمالالدین اسدآبادی تا انقلاب اسلامی
۴. نقش اشعری گری و اخباری گری در تضعیف بنیانهای فکری جهان اسلام و انقلاب اسلامی
قم: پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تاریخی
#اتصال_تمدنی
#پیوستگی_فرهنگی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/879
📌 صوتهای سلسله نشست های "ایده های علوم انسانی اسلامی اندیشمندان جهان اسلام با محوریت اندیشه های آیت الله خامنهای"
▫️با ارائه استاد حجت الاسلام سید مهدی موسوی
🔹 جلسه اول: پایگاه فکری آیت الله خامنهای در تحلیل علوم انسانی (۱ آذر ۱۴۰۲)
🔹جلسه دوم: ماهیت علوم انسانی از منظر آیت الله خامنهای(۶ آذر ۱۴۰۲)
🔹 جلسه سوم: فرایند تحوّل علوم انسانی از منظر آیت الله خامنهای(۱۳ آذر ۱۴۰۲)
🔹جلسه چهارم: اتصال تاریخی و پیوستگی فرهنگی پیشنیاز تولید علوم انسانی اسلامی(۱۶ آذر ۱۴۰۲)
🔹جلسه پنجم: دانشها و میراث علمی مسلمین در علوم انسانی (۱۶ آذر ۱۴۰۲)
🛑 ادامه دارد...
▫️قم: پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۶.mp3
27.42M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹 جلسه ششم: قواعد فهم اتصالی از تاریخ و پیوستگی فرهنگی (قواعد ۱ تا ۵)
قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تمدنی
#پیوستگی_فرهنگی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/881
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۷.mp3
38.16M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹جلسه هفتم: قواعد فهم اتصالی از تاریخ و پیوستگی فرهنگی (قواعد ۶ تا ۱۰)
قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تمدنی
#پیوستگی_فرهنگی
#عقل
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/882
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنه ای ۸.mp3
27.17M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹جلسه هشتم: عقل قرآنی محور تمدن و علوم اسلامی و عامل ترقی و تعالی مسلمین
قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تمدنی
#پیوستگی_فرهنگی
#تمدن_اسلامی
#عقل
#عقلانیت
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/883
علوم انسانی در منظومه آیت الله خامنهای ۹.mp3
16.02M
📌 علوم انسانی در منظومه فکری آیت الله العظمی خامنهای
🎙استاد: سید مهدی موسوی
🔹جلسه نهم: معنای «عقل» و «عقلانیت» نزد آیت الله خامنهای
قم: طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲
#علوم_انسانی_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تمدنی
#پیوستگی_فرهنگی
#تمدن_اسلامی
#عقل
#عقلانیت
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/884
طرح بررسی عقلانیت در تمدن و علوم اسلامی.m4a
15.36M
📌طرح بررسی عقلانیت در تمدن و علوم اسلامی
🎙سید مهدی موسوی
⏱۱۰ دقیقه
۱۹ آذر ۱۴۰۲
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اتصال_تمدنی
#پیوستگی_فرهنگی
#تمدن_اسلامی
#عقل
#عقلانیت
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121/886
حکمت، عزت و مصلحت در حرکت رئیس جمهوری اسلامی ایران عزیز
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۱.mp3
27.04M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: حجهالاسلام سید مهدی موسوی(زیدعزه)
جلسه اول: ضرورت و ماهیت نظام اندیشه اسلامی برای طلاب علوم اسلامی
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیهالسلام) حوزه علمیه قم
#نظام_اندیشه_اسلامی
#شهید_مطهری
#سیر_مطالعاتی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
https://eitaa.com/usul121/889
📌 پرسشهای عمیق یک طلبه در زمینه علوم انسانی و کارآمدی علوم حوزوی
#پرسشهای_وارده
سلام علیکم استاد موسوی عزیز.
بنده طلبه پایه دهم حوزه قم هستم. دورس رو به زعم خودم تا حدی که یک تدریس قابل قبول داشته باشم فرا گرفتم.
حقیقتش از ابتدای طلبگی نظرات امام و آقا برای طلبگی و وظایفش بیش از بقیه بزرگان در ذهن بنده سنگینی میکرد و بابت همین هم از همان ابتدا در ذهنم بود که هر کار بخواهیم بکنیم معطوف به حل مسائل نظام باشه. و بیش ترین مسئلهای هم که در همین رابطه ذهن بنده رو درگیر کرده بود #علوم_انسانی_اسلامی هست که پایه تمدن اسلامیست.
منتها بعد از یک دوره فقه و اصول خواندن و مخصوصا مواجه با متن مکاسب و دیگر کتب فقهی خیلی این دغدغه در من اساسی شد که:
✔️ واقعا ظرفیت [علوم] منقول و معقول اسلامی برای همچین ساحتی چقدره؟؟
✔️اگر واقعا در حدی هست که بخواد یک تحول عظیم در علوم ایجاد کنه چرا قلههای منقول و معقول ما در دوران بعد از انقلاب چیز خاصی تو این زمینه ارائه نکردند.[؟]
✔️خیلی از بزرگان که اصلا در این ساحت نیستند[؟]
✔️ اون هایی هم که حرفی برای گفتن دارند میبینم که خیلی حرفی برای گفتن ندارند!!! مثلا از اساتید مبرز و برجسته ی این وادی فقه امنیت میگه که خب خیلی از مسائلش عقلایی و قابل فهمه و فقط داره مستند فقهی میشه.
✔️ یا بعد از چهل سال هنوز ولایت فقیه میگن.
بنده با توجه به شرایط سنی و اقتضائات جدیدی که داره برام ایجاد میشه واقعا نیاز به تصمیم قطعی دارم در این زمینه که همین راه رو ادامه بدم و تو وادی اسلامی سازی علوم در حد توان گام بردارم یا نه برم و تبلیغ و تدریس رو شروع کنم که تبلیغ به قول آقا اولویته و اگر عقب ماندیم استحاله فرهنگی میشیم.
البته مشخصه که منقول و معقول ظرفیت هایی برای یک سری از تغییر های اساسی داره مثل مسئله ی ربا و انفاق و ذکات. اما خب این ظرفیتها آیا واقعا شیخ انصاری این عرصه رو میخواد؟
یا یک سری از مسائل پذیرفته شده و کلی هستن که فقط باید اشخاصی باشند که اینها رو منظم کنند و تلفیق با علوم انسانی کنند.
✔️ واقعا برام این چالش بزرگیه اگر بپذیرید و برای بنده تبیین بفرمایید خیلی ممنون میشم میترسم بعد از کلی خواندن و تحقیق فرا گرفتن علوم اخرش کارم بشه مستند فقهی سازی یک سری از علومی که عقلاییاند.
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121
📌 ضرورت تدریس عمیق و اجتهادی قانون اساسی
🔸تجربه یکصد سال قانونگذاری در ایران از مشروطه تا جمهوری اسلامی سرمایهای بسیار بزرگی است که میتواند پویایی فقه شیعه را در مواجهه با نیازهای زمان به خوبی نشان دهد و طلاب علوم دینی را با روشها و چارچوبهای قانون گذاری و حضور فعال در عرصههای علمی و حل مسأله ای آشنا کند.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مهمترین محصول نظام اندیشه اسلامی، و مکتب عقلانی و فقاهتی امام خمینی و مدرسه حکمی و فقهی قم است. این متن فاخر حکمی و فقهی حقیقتا باید محور همهی مباحثات فقهی و اجتماعی حوزههای علمیه ایران باشد تا طلاب و روحانیت امروز بتوانند از بساطت ذهنی و سطحی نگریهای اجتماعی خارج شوند و نسبت صحیح و عمیقی با جامعهی شبکهای جهانی و مناسبات پیچیدهی انسانی و نظامات متنوع اجتماعی برقرار کنند.
🔸 قانون اساسی جمهوری اسلامی میتواند محوریترین متن درس خارج فقه باشد و برای هر بخش آن گروههای تخصصی و اجتهادی به وجود آورد و در ضمن تعمیق مبانی و ادله آن، به افقهای جدید حکمرانی اندیشید و خط مشیهای عمومی جامعه را ترسیم کرد.
🔹 تدریس و ترویج قانون اساسی در همهی مقاطع تحصیلی حوزه و دانشگاه و تاکید بر مرجعیت و محوریت آن میتواند روح #قانون_پذیری و #مسئولیت_اجتماعی را در جامعه بگستراند و همهی افراد جامعه سعی کنند مطالبات و فعالیتهای خود را در چارچوب اصول معین قانون اساسی تنظیم و تدبیر کنند.
🔸 غفلت از قانون اساسی در حوزههای علمیه و دانشگاه های ما موجب شده است که عموم طلاب و روحانیت و دانشجویان و پژوهشگران نتوانند نسبت صحیحی با انقلاب اسلامی و جامعهی جهانی و نظامات اجتماعی برقرار کنند و بسیاری در دام افراط و تفریط گرفتار آمدهاند.
🔹اگر تحصیل و تدریس متون سابق کلامی و فقهی و علوم و فنون جدید نتواند نسبت درستی با قانون اساسی و مناسبات پیچیدهی جهان امروز برقرار کند، نه تنها به حال طلاب و دانشجویان و جامعه مفید نیست بلکه میتواند زمینه بدفهمی و سادهاندیشیهای اجتماعی را فراهم کند و در مواجهه با بحرانها و ناهنجاریهای اجتماعی به احکام غیر واقع بینانه و ناهماهنگ با مصالح جامعه اسلام بیاندیشند و نهایتا عالمان و متفکران بصیر به زمان و شرایط پیچیدهی جهانی را که بر اساس ساده اندیشی آنان حکم و رفتار نمیکنند با توهین و ناسزا حذف کنند.
✍ سید مهدی موسوی
#قانون_اساسی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#طلاب
#دانشجو
#قانون_پذیری
#مسئولیت_اجتماعی
❇️ #از_اصول_فلسفه_تا_طرح_کلی_اندیشه
https://eitaa.com/usul121
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺اسلامیسازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامیاندیشیدن دربارهی انسان و علوم انسانی است.
🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمیگردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روشهای اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیتهای حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده میکنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه همدلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورتبندی دقیق علمی میکنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را بازخوانی میکنیم.
🔰اولین جلسه روششناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۲.mp3
31.73M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: سید مهدی موسوی
جلسه دوم: شیوهها و مهارتهای کشف نظام اندیشهی اسلامی از آثار متفکران مسلمان
۲۲ آذر ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه السلام) حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
هدایت شده از پارهٔ تن
ویژگیهای آثار شهید مطهری -قدّسسرّه-.mp3
10.27M
⁉️ چرا برای یادگیری معارف دین مبین اسلام، بهتر است از مطالعهٔ آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه- شروع کنیم؟
🖊 جواب:
1️⃣ قرار نیست که در آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه- متوقّف شویم؛ باید از شهید مطهّری -قدّسسرّه- عبور کنیم و به علّامهٔ طباطبایی -قدسسره- و شهید صدر -علیهالرحمة- و از همه مهمتر، به سر سفرهای که حضرت امام -قدّسسرّه- پهن کرده است، برسیم. شهید مطهّری، یک معبر خوب است، نه یک پایان خوب. | 00:14
2️⃣ ویژگیهای آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه- که در آثار دیگر متفکّران؛ یا نیست و یا کم هست:
✅ زبان ایشان، زبان راحتی است؛ | 01:17
✅ به زبان جوان امروز، سخن گفته است؛ چون مخاطبش، عمدتاً دانشجویان و اساتید دانشگاهها بودهاند؛ | 01:45
✅ به سؤالات زمانهٔ خود پاسخ میدهد که البتّه، سؤالات زمانهٔ ما هم هست؛ | 03:30
✅ تأکید بر حکم عقل، استدلال و برهان؛ | 05:43
✅ چندبُعدیبودن آثار شهید مطهّری -قدّسسرّه-:
☑️ آموزش مجموعهای از معارف اسلامی؛ | 05:55
☑️ آموزش روشِ پاسخدادن به پرسشهای زمانه؛ | 06:30
☑️ آموزش نظام فکریِ معارف و مسائل دین؛ | 08:03
👤 استاد حجتالاسلاموالمسلمین #سیدمهدی_موسوی
🏷 #چرایی_انس_با_آثارشهید | #عمومی
🌐 کانال «پارۀ تن» ╝═══••✾❀✾••═══╚
🔹۲۵ قانون طلایی زندگی عاقلانه
۱. قدر، شأن و توان خود را می شناسم و از افراط و تفریط نسبت به خودم پرهیز دارم.
۲. نسبت برابر میان حق و تکلیف را می شناسم و باور دارم که هر حقی تکلیف یا تکالیفی را در پی دارد. قانون را معیار تشخیص حق و تکلیف می دانم نه برداشت های شخصی و منافع گروهی و حزبی.
۳. در اتفاقات و وقایع زندگی خود را کاملاً بی تقصیر نمیدانم و در ذهنم جایی برای تقصیرات خود باز کردم و همواره به تقصیرات و قصورات خود می اندیشم و برای جبران آن برنامه ریزی می کنم.
۴. خودم رامسئول اصلی تربیت، پیشرفت، موفقیت وآینده خود واطرافیان تحت تکفلم میدانم وبه هیچ وجه اساس مسئولیت خود را به دیگری (افراد و دولت) واگذار نمیکنم. آنها مکمل هستند
۵. دولتها و سازمانها و تشکلهای اجتماعی را نهادهای تسهیلگر،تمهیدگر و زمینهساز برای کنشگری سازنده مردم میدانم نه کارگر،خادم و بازیگر اصلی زندگی وجامعه.
۶. مسئولیتها، پستها و جایگاهها را در هرحدی هم که باشند، مسئولیت، خدمت وفرصت پاسخگویی میدانم نه ریاست وشرافت واعتبارویژه.
۷. من دروضع موجود و روی زمین باامکانات وسرمایههای محدود زندگی میکنم نه درخیالات واوهام و آرزوهای دور ازدسترس.
۸. آرمانهای بلند، حساب شده و قابل تحققی دارم اما به خیالات و اوهام گرفتار نمیشوم. آرمانهایم مرا به حرکت و تلاش و عمل و کوشش بیشتر میکشانند نه به رخوت، سستی و نق زدن و طلبکار شدن از زمین و زمان.
۹. به محدودیتهای دنیا و نعمتهای آن و تضادهای مادی و رقابتهای انسانها برای تصاحب بیشتر آنها توجه دارم.
۱۰ قناعت وسرمایهگذاری بلندمدت را براسراف و اشرافیت ترجیح میدهم.
۱۱. فقط و فقط کالای تولید داخلی و وطنی میخرم و ازاین طریق از علم، کار، تلاش و خلاقیت جوانان وطنم و پیشرفت کشورم حمایت میکنم.
۱۲. تفاوت میان واقعیت وتوهم، میان دارایی وخیالات، و میان سرمایه و آرزوهای واهی را می دانم و همواره به واقعیتها، داراییها و سرمایه های نقدم تکیه می کنم، نه توهمات خیالات و آرزوها ساخته شده توسط رسانه ها و فضای جامعه.
۱۳. با وضع موجود جنگ و ستیز ندارم و آن را تخریب نمیکنم، بلکه قدر و قیمت امکانات و سرمایه و وضع موجود را می شناسم آن را مقدمهای برای رسیدن به وضع مطلوب قرار می دهم.
۱۴. از نظر من عمل، کار، تلاش و کوشش جوهره آدمی و از ارزشمندترین مفاهم زندگی و عامل سازنده انسان می دانم و بدان اهتمام ویژه دارم.
۱۵. عدالت را شریفترین آرمان و مقدم بر سایر فضایل اخلاقی همچون جود و بخشش و گذشت و ایثار می دانم. اعتراض عاقلانه، منصفانه و مدبرانه و قانونمدارانه به ظلم ها و بی عدالتی های اجتماعی را مصداق عدالت و حق خود می دانم.
۱۶. پرداخت دیون واجب (بدهکاری های شخصی، عوارض و مالیات های اجتماعی و حقوق شرعی) را مقدم بر صدقات و اعانات مستحبی و تبرعات می دانم.
۱۷. من با دیگران و دیگران با من تفاوت های زیادی داریم و هرکدام دارای قوتها و نواقص متفاوتی هستیم به این جهت تلاش می کنم انتظاراتم را از دیگران واقعی کننم و به اندازه نواقص و ضعفها تواناییها و آگاهیهای خودم و دیگران باشد. تنوع ها و تکثرهای اجتماعی را امری طبیعی می دانم.
۱۸. تعارض منافع و رقابت های جدی اطرافیان را در زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را می فهمم اما هویت ملی و اعتماد اجتماعی را به بهانه تعارض منافع و رقابت اجتماعی تخریب نمی کنم بلکه خط قرمز مشارکت اجتماعی من است.
۱۹. بیشتر سعی می کنم با دیگران گفتگو و مشورت کنم و در گفتگو بیشتر شنونده باشند و روی شنیده هایم فکر کنم تا اینکه گوینده و حراف باشم.
۲۰. حزم و احتیاط را جدی می دانم و از مرزهای هلاکت و مواضع تهمت دوری میجویم، از این رو همواره دایره علمم را افزایش می دهم.
۲۱. برای جان و آبروی خودم و دیگران ارزش بیحدی قائلم و از اعمال مخاطره آمیز به شدت پرهیز دارم.
۲۲. وقت وزمان برایم ارزش بیحساب دارد و زمانی برای تلف کردن ندارم، برای زمان خودم ودیگران احترام قائلم و به هیچ وجه از اتلاف وقت خودم و دیگران راضی نیستم وهرکجا اتلاف وقت ببینم اعتراض میکنم.
۲۳. وقت و زمان روزانه رابا برنامه ریزی صحیح ومنعطف به سه قسمت تقسیم کرده ام قسمتی برای خانواده، قسمتی برای کار وتلاش امرار معاش و قسمتی برای رشد عقلانی معنوی و اجتماعی خودم. در هرکدام از اوقات، برنامه کار خودش را انجام میدهم و لاغیر.
۲۴. محبتم رابه میزان واقعی ابراز می کنم وتعارفات دروغین راکنار گذاشته ام و آنهارا امری غیراخلاقی و ضدارزش میدانم و موجب سو تفاهمها و دوروییها.
۲۵. به محدودیتهای پدیدهها و واقعیتهای این جهانی معتقدم ومیدانم هراقدام و ابزار وفناوری در این جهان دارای ظرفیتهای محدودی است که امکان آثار مثبت و نتایج منفی متفاوتی دارد انتظاراتم رااز آنها واقعی و براساس اصل مراقبت آنها را به خدمت می گیرم ومدیریت میکنم.
سید مهدی موسوی: خرداد ۱۴۰۰
هدایت شده از موسسه محکمات
معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی ج۳.mp3
25.55M
📌 معرفی اجمالی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎙استاد: سید مهدی موسوی
جلسه سوم: شیوهها و مهارتهای کشف نظام اندیشهی اسلامی از آثار متفکران مسلمان
اول دی ۱۴۰۲
مخاطب: طلاب سطوح عالی فقه و اصول مدرسه امام حسین (علیه السلام) حوزه علمیه قم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
t-222 (1).pdf
4.47M
📚 #کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
✍️ نویسنده: سیدمهدی موسوی
ویژه طلاب حوزههای علمیه
«غفلت از شناخت اسـلام بـه عنـوان یـک «نظـام» ،«مکتـب »و «دسـتگاه» فکـری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویلانگاری اسلام و ناتوانی در مواجه بـا پرسـشهای نوین و نیازهای زمان در شرایط پیچیده دنیای جدید است.»
#نظام_اندیشه_اسلامی
#مکتب_فقاهتی_امام_خمینی
#اصول_فلسفه
https://eitaa.com/usul121/901
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
⭕ کار خطرناک دفتر فرهنگستان
آیت الله العظمی امام خامنه ای
❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به حجتالاسلام میرباقری و اعضای دفتر #فرهنگستان قم در ۱۳۸۹/۴/۱۴ :
❗️در آموزشهای بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی #کار_خطرناک است، #توجه میکنید؟
❗️چه در زمینهی منطق، چه در زمینهی اصول، چه حتی گاهی در زمینهی نحو و ادبیات.
❗️یک وقت آدم میبیند که به یک پایهای دست میزنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایهها طاقت نمی آورد و سقف میآید پایین. یعنی خیلی باید به این #توجه داشت.
❗️چون پایهها هم در طول سالهای متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده.
🔆یعنی واقعاً "#شیخانصاری" را هیچ نمی شود دست کم گرفت،
🔆یا فرض کنید "#صاحب_جواهر" را
🔆یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "#خواجهنصیر" را
🔆یا "#علامهحلی" را
🔆یا "#ملاصدرا" را.
🔆اینها #خیلی_مغزهای_برجسته_و_بزرگی بودند
🔆آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعهی این هاست.
❗️اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را #دستکاری کردند یک وقتی میبینیم که نتوانستیم آن پایهی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف میآید پایین؛ یعنی به این باید #توجه بشود!
❗️دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود) آوردند پیش من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ مهم است؛ این #خیلی_نکته_مهم_است که این را #توجه بکنید.
منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶ و۷.
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمهی صرف
🔰مختصری از آنچه در دومین جلسهی روششناسی گذشت:
🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب میکند. در واقع روششناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم میکند.
🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علمستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل میشود.
🔹بعضی میگویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشتهاند؛ در حالیکه هر جامعهای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدنها روش متناسب با مطالعات خود را نداشتهاند.
🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسهای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی میشود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی میشود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری موسسه انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار می کند
💢 سلسله نشست های
ایده های علوم انسانی اسلامی
اندیشمندان جهان اسلام
🔸 نشست هفت
«علوم انسانی از دیدگاه علامه طباطبایی »
⭕️ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد سید مهدی موسوی
حجت الاسلام والمسلمین استاد امین اسدپور
دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین استاد گرامی پور
♦️مکان : دانشگاه قم. دانشکده الهیات. سالن شهید مفتح
♦️ زمان : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵/۳۰
▫️پخش آنلاین
🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
•
•
•
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8