ناترینگ ۲۶
فقه نظامات
علم فقه به عنوان علم به احکام شرعی و علم استنباط احکام از منابع شرع ( عقل و کتاب و سنت ) تعریف شده است و در کنار اخلاق و اعتقادات مثلث مفاهیم دینی را تشکیل می دهد
اهمیت فقه در جامعه اسلامی بعد از تحکیم دولت اسلامی به شدت افزایش یافته است تا جاییکه دو یار دیرینه آن به انزوا و گوشه رفته اند و تمام هم متصدیان حکومت دینی برپایی فقه قرار گرفته است و اخلاق و باورها در جامعه دچار ضعف و غربت قرار گرفته است.
ولی آیا فقه مدنظر بانیان حکومت دینی فقه رایج و سنتی بوده است و یا اینکه با توجه به مدیریتی بودن حکومت باید تعریفی مجدد از فقه داشت آیا قرار است با رساله عملیه حکومت را مدیریت کرد و یا اینکه فقهی که مد نظر امام و دیگر بانیان حکومت بوده است چیز دیگری بوده است . به نظر می رسد باید به سطح بالاتری از فقه تحت عنوان فقه نظامات اندیشید فقه رایج مسایل فقهی را در دوگانه حکم و موضوع صورت بندی می کند ولی فقه نظامات به استنباط نظام و مکاتب اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی می پردازد و افق بلندی که حضرت امام در حکومت دینی برای فقه گشودند همین فقه است همانطور که سعید صدر اندیشمند معاصر در کتاب فلسفتنا پیشتاز عرصه فقه نظامات بوده است با فقه نظامات است که فقه وارد صحنه عملیات و اداره جامعه می شود و می تواند به جامعه سازی و تمدن سازی بپردازد و هم اینکه کلام و اعتقادات و اخلاق هم در جایگاه خودشان پاسخگوی نیازهای اساسی بشر در عصر حاضر خواهند بود با فقه نظامات است که تعلیم و تربیت، فرهنگ ، اقتصاد و اجتماع سامان می یابد و چقدر دور از واقعیت است که بخواهیم مسایل اجتماعی و مدیریتی جامعه مانند حجاب را با فقه رایج حل نماییم .
@vaezi_vazna
ناترینگ ۲۷
تأثیر عوامل غیر معرفتی بر معرفت
معرفت شناسی به عنوان شاخه ایی از فلسفه همواره در تاریخ فلسفه مورد بحث و مناظره فیلسوفان بوده است و هنوز هم مطرح است.
منتهی یکی از مباحثی که مطرح است تاثیر عوامل غیر معرفتی بر معرفت می باشد در معرفت شناسی جدید جناب ویلیام جیمز با عنوان اراده معطوف به باور یکسره این نظریه را به عنوان مکتب فلسفی خود پذیرفته است در مکاتب دیگر نیز از عوامل روانی تحت عنوان روان شناسی معرفت و از عوامل اجتماعی بر معرفت که با عنوان روانشناسی معرفت نام برده شده است .
در فلسفه اسلامی فلسفه اشراق بیشتر به مباحث روان شناسی معرفت می پردازد و در فلسفه مشا به تاثیر عوامل اجتماعی بر معرفت می پردازد و در این میان فارابی به عنوان فیلسوف فرهنگ به هر دو عامل اشاره می کند در کتاب فصوص الحکم به عوامل روان شناسی در معرفت و در آرای اهل مدینه فاضله به عوامل اجتماعی معرفت می پردازد .
علامه طباطبایی به عنوان فیلسوفی در مکتب حکمت متعالیه نیز به عوامل درونی معرفت و بیشتر به عامل گناه بر معرفت می پردازد که ۶۳۸ آیه قران را به عنوان موید این نظریه اعلام می کند
گناه چه تاثیری در معرفت دارد؟ بر اساس آیه ختم الله علی قلوبهم مفصل این بحث را ارایه می دهد گناه یا مانع اساسی برای معرفت می شود و معرفت به دست آمده را ضایع می گرداند و یا اینکه در معرفت انسان اعوجاج و انقلاب ایجاد می کند زشت را زیبا و زیبا را زشت انعکاس می دهد و مانع دست یابی انسان به حقیقت می گردد .
منتهی نکاتی که در این بحث قابلیت پرداخت را دارد توجه به فرق بین معرفت و علم است . گناه در معرفت انسان موثر است ولی آیا در کسب علوم تجربی هم گناه اثر دارد و باعث ضعف انسان در علم آموزی می شود و یا اینکه گناه در سطح هوشی انسان اثر دارد و در کل آیا گناه در علم حصولی یا در علم حضوری انسان تاثیر گذار است؟
و این نکته ایست که نیازمند ژرف نگری بیشتر فلسفی است تا پاسخ مناسب پیدا کند.
@vaezi_vazna
ناترینگ ۲۸
تناسخ
یکی از اصول آیین های عرفانی هند اصل تناسخ است که بر طبق آن روح آدمی در یک سرگردانی مدام به سر می برد زیرا بعد از مرگ به بدن دیگر انتقال می یابد که بسته به نوع کرداری که از او سر می زند در سیر نزولی و یا صعودی قرار می گیرد گاه روح به بدن حیوان و یا گیاه و حتی جماد منتقل می شود و گاه بر عکس در سیر صعود از جسم جمادی در نهایت به بدن انسانی منتقل می شود.
فیلسوفان اسلامی با ادله متعدد چنین تفکری را باطل می دانند زیرا لازمه چنین تفکری اجتماع دو روح در یک بدن می باشد و این به لحاظ عقلی درست نیست زیرا لازمه آن این است ، روحی که از قبل در یک بدن وجود داشت و روحی که الان از انسان دیگر وارد این بدن شد با هم در یک بدن جمع شوند و چنین حالتی محال عقلی دارد.
و یا اینکه اعتقاد به تناسخ برگشت فعلیت به قوه می باشد زیرا حالت حیوانی نسبت به گیاهی فعلیت دارد و اگر روح از بدن حیوانی به گیاهی برگردد یعنی از فعلیت حرکت بر عکس انجام گرفته است و چنین چیزی نیز محال می باشد.
و یا ادله دیگری که فلاسفه مفصل در کتابهای خود به آن پرداخته اند.
البته تناسخ با آنچه که در اندیشه دینی تحت عنوان ظهور ملکات شناخته می شود تفاوت دارد زیرا در ظهور ملکات روح از بدنی به بدن دیگر منتقل نمی شود بلکه فقط باطن و واقعیت افراد ظاهر می شود چنانکه قران به عده ایی فرمود کونوا قرده خاسین باطن برخی افراد در مرحله میمونی توقف داشت و آن باطن به صورت ظاهر نمایان گشت ولی انتقالی صورت نگرفته است.
@vaezi_vazna
ناترینگ ۲۹
خدا در اندیشه بودا
بودا شاهزاده ایی که حدود شش قرن قبل میلاد در سن بیست و نه سالگی بر اثر تحول درونی ، دست به ریاضت ، تفکر و مراقبت معنوی زد و به حقیقت دست یافت و سپس چهل سال به تبلیغ اندیشه خود در هندوستان پرداخت . مکتب او بیشتر جنبه روانشناسانه و اخلاقی دارد و کمتر به باورها و عقاید پرداخته است لذا برخی بر طبق بیاناتی از بودا ، مکتب او را مکتب بی خدایی می دانند که او نه تنها به خدای قایم به ذات اعتقاد ندارد بلکه به هیچ جوهر ثابت مادی و معنوی نیز قایل نیست.
ولی واقعیت این است که او در مورد خداوند ملحد و منکر نیست بلکه بیشتر شکاک و لا ادری گر می باشد او نسبت به خداوند به عنوان یک حقیقت مطلق سکوت کرده است و فقط سعی دارد انسان را با مراقبت و ریاضت به مرتبه نیروانه و خدایی برساند.
این تفکر در طول تاریخ تحولات بسیار یافت تا اینکه در فرقه های بعدی بودا مانند مکتب مهایانه مفهوم یکتاپرستی به وجود آمد منتهی یکتایی که در درون خود سه گانه پرستی را قرار داده است
۱ . نیرومایه کایه مه جنبه انسانی خدواند است که در هشتاد سالگی درگذشت.
۲ . سم بگه کایه که آیین بودا را به بودای انسانی تعلیم داد.
۳ . درمه کایه که همان ذات خدا و مطلق است
بنابراین در اندیشه های جدید بوداییان ، خدواند سه جنبه دارد یکی فراتر از جهان و مطلق است دیگری آموزگار و تعلیم دهنده است و سومی جنبه انسانی خدواند است که در یک زمان متولد شد که به روشنی دست یافت و در پایان به نیروانه رسید ولی در نهایت یک ( درمه کایه) بودای مطلق وجود دارد و دیگر بوداها تجلیات او هستند .
@vaezi_vazna
تیر ماه سیزه شو
مردم مازندران و گیلان به ویژه مردم کوهستان شب سیزدهم تیرماه طبری را به جشن می نشستند در عصر روز دوازده تیرماه به گرمابه رفته و جامه نو به تن می کردند و در غروب گاه به گورستان و زیارتگاهها رفته و به یاد گذشتگان خیرات و صدقات می دادند و در شامگاه در جمع خانواده مهمانی برپا کرده و با انواع خوراکی و شرینی به بازی های محلی چون لا لک کا و لال زن شیش می پرداختند،
در بلندی ها ، جوانان به اشاره سالخوردگان در شامگاه ۱۳ تیرماه با گهن آتش می افروختند و به شادی می پرداختند.
از جمله رسوم این شب برای جوانای که در دوران نامزدی به سر می بردند ، خانواده داماد هدیه مفصلی برای عروس و خانواده او می بردند که شامل شیرینی ، لباس و دیگر وسایل بود.
علت جشن را ابوریحان بیرونی ، پیروزی و خونخواهی منوچهر پادشاه کیانی ایران بر توران را ذکر می کند که آرش کمانگیر در چنین شبی بر دامنه دماوند صعود آمد و تیری با تمام توان رها نمود تا محدوده ایران را ترسیم نماید خداوندگار باد را دستور داد تا تیر بر ماورای خراسان اصابت نمود و منوچهر و افراسیاب به همین حدود با هم به صلح نشستند و چنین روزی را مردم طبرستان به ویژه مردم کوهپایه برای همیشه به جشن نشستند.
منابع:
۱. ابوریحان بیرونی،آثار الباقیه ، ۲۷۸
۲ . تاریخ طبرستان ابن اسفندیار ، ۶۰
۳ . نصرالله هومند،گاهشمار باستانی طبرستان ،۶۶
@vaezi_vazna
وضعیت دینداری ایرانیان
چندی قبل گفتگویی با استاد رهدار در مورد میزان دینداری ایرانیان انجام گرفته است که آمارهایی را بر طبق گزارشات موثق جامعه شناسی ارائه نمودند که بر مبنای این گزارش میزان دینداری ایرانیان از سال ۱۳۵۳ تا ۱۴۰۲ با معیار دو عبادت نماز و روزه مورد سنجش قرار گرفت.
این گزارش با متغیرهای مختلفی انجام گرفته است که هر کدام را جداگانه بیان می کنیم.
جنسیت
نماز
خانمها ۶۱ درصد و آقایان ۴۸ درصد
روزه
خانمها ۵۹ درصد آقایان ۴۴ درصد
بر حسب سن
نماز
سن ۳۰ تا ۵۰، ۵۸ درصد
سن ۵۰ به بالا، ۸۱ درصد
روزه
سن ۳۰ تا ۵۰، ۵۳ درصد
سن ۵۰ به بالا، ۶۲ درصد
بر حسب تحصیلات
نماز
بی سواد ۸۲ درصد ، ابتدایی ۷۵ درصد ، متوسطه ۵۰ درصد ، دانشگاهی ۵۲ درصد
روزه
بی سواد ۶۸ درصد ، ابتدایی ۶۳ درصد ، متوسطه ۴۸ درصد و دانشگاهی ۵۱ درصد
محل زندگی
نماز
مرکز استان ۵۳درصد ، شهر ۵۲درصد، روستا ۶۲درصد
روزه
مرکز استان ۵۰ درصد ، شهر ۴۸ درصد، روستا ۵۷ درصد
منتهی نکته ایی که جای تامل دارد سنجش دینداری بر حسب سال می باشد
سال ۵۳
نماز ۷۹ درصد روزه ۸۳ درصد
سال ۸۲
نماز ۸۵ درصد و روزه ۶۹ درصد
سال ۱۴۰۲
نماز ۴۲ درصد و روزه ۴۵ درصد
حال مسأله این است با اینکه روند دینداری از سال ۵۳ تا سال ۸۲ روند صعودی داشته است ولی در فاصله دو دهه ۸۰ و نود روند نزولی به خود گرفته است
کدام متغیر در این دو دهه در این تغییر موثر بوده است؟
چه چیزی باعث شده است که از سال ۵۳ تا ۸۲ روند صعودی داشته باشیم و چه عاملی باعث شده تا ما از سال ۸۲ به بعد شاهد روند نزولی باشیم
پاسخ به این پرسش نیازمند پژوهشی مجزا می باشد تا بتوان با توجه به آن برای تغییر وضعیت کنونی گام برداشت.
@vaezi_vazna
هدایت شده از محمدباقر اصغری
شرح دعای ابو حمزه ثمالی دکتر واعظی.mp3
8.07M
✅شرح دعای ابوحمزه ثمالی(1)
🎤با کلام حجتالاسلام والمسلمین دکتر واعظی
( مدیرگروه معارف دانشگاه پیام نور مازندران)
❇️رمضان المبارک 1145
👈جهت دسترسی به آرشيو کلیک کنید.
🌐دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه پيام نور مازندران
ناترینگ ۳۱
ناصرالحق
حسن بن علی العسکری ملقب به اطروش و مکنی به ناصرالحق در سال ۲۲۳ هجری در مدینه تولد یافت و در سال ۳۰۳ هجری در آمل مازندران وفات یافت.
آنگاه که سادات علوی بعد از مبارزات فراوان با بنی امیه و بنی العباس به طرف شمال ایران رحل اقامت گزیدند تا با تجدید قوا ، روحیه ایی تازه برای ادامه مبارزات تنفس نمایند، اسپبدان مازندران که حاکمان محلی طبرستان بودند برای رهایی از ظلم حاکمان بنی العباس دست یاری به طرف آنان دراز کردند.
ساداتی چند به مبارزه پرداخته و به شهادت رسیدند تا اینکه حسن بن زید از ری فراخوانده شده و با یاری مردم مازندران در سال ۲۵۰ هجری در آمل حکومت علوی بر پا نمود.
دستگاه عباسی چندین مرتبه برای سرکوبی آنان اقدام نمود ولی موفق نشد.
یکبار هم یعقوب لیث صفاری اقدام نمود ولی کاری به پیش نبرد.
تا اینکه اسماعیل سامانی حاکم خراسان توانست محمد به زید یا داعی صغیر را شکست دهد و برای ۱۳ سال در حکومت علویان توقف ایجاد نماید تا اینکه ناصرالحق که در طول ۱۳ سال در کناره های دریای مازندران به ترویج تشیع می پرداخت و هزار هزار نفر مردم این دیار را به نعمت تشبع مزین ساخت قیام مجدد نمود و بار دیگر در سال ۳۰۱ حکومت علویان را احیا نمود و خود سه سال و سه ماه حاکمیت داشت و پس از آنکه حکومت تقوم یافت با کمال مناعت کناره گیری نمود و به زهد و علم و...پرداخت،
ناصرالحق دارای شخصیتی انسانی ، وارسته،فقیه،زاهد،سیاس و مدبر ذکر شده است که آثار بسیاری حتی صد اثر را به او نسبت می دهند علاوه بر اینکه قبل از آنکه خواجه نظام الملک دست به ساخت نظامیه ها در بسیاری از شهرها بزند این ناصر الحق بود که مدرسه و کتابخانه و مسجد در آمل دایر نمود که تا سالها محل رجوع اهل علم و فضل بوده است غالب تراجم نویسان از او به بزرگی یاد کرده اند.
بلاخره در ۲۵شعبان ۳۰۴ در سن ۷۹ سالگی در آمل به جوار حق شتافت و مزار او در کنار مدرسه اش مزار مردم در طول تاریخ بوده است گنبدی مفروش به کاشیهای آبی که به گنبد کبود شهرت داشت که البته دچار آسیب شد تا اینکه توسط سید علی مرعشی حاکم مازندران در قرون بعدی مورد مرمت قرار گرفت و امروز به برکت جمهوری اسلامی مورد توجه شیعیان اعم از امامیه و یا زیدیه یمن قرار گرفت .
این جناس منسوب به اوست
ندیدم خوشتر از مازندران جا
خدایا خیمه ما زن در آن جا
@vaezi_vazna
هدایت شده از امامزاده ناصرالحق مروّج تشیّع در شمال
14030130 ناصرالحق .. دکتر واعظی وزنا .mp3
29.91M
#سخنرانی دکتر علی واعظی وزنا
استاد حوزه و دانشگاه
#امامزاده #ناصرالحق
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
@vaezi_vazna
@naserolhagh
هدایت شده از آن سوی روشنفکری
✍️ بهروز مرادی
🖊 مدرنیته_ناشناخته
اولین جلسهی کلاس جامعهشناسی کشورهای اسلامی در یک دانشگاه دولتی در تهران بود. دانشجویان ترم ٧ علوم اجتماعی بودند. بعد از معرفی خودم و معرفی دانشجوها، قبل از اینکه کمی در مورد سرفصلهای درس و جوامع در کشورهای مسلماننشین صحبتهای مقدماتی بکنم، پرسیدم در بارهی کشورهای مسلمان چه میدانند.
کسی پاسخی نداد.
پرسیدم مثلاً در مورد جوامع مسلمان در کشورهای همسایه چه میدانند؟
کسی پاسخی نداد.
پرسیدم مثلاً در مورد جوامع عراق یا ترکیه یا آذربایجان یا افغانستان و پاکستان چه میدانند؟
کسی گفت: "ما در مورد کشورهای مدرن میدونیم و در مورد کشورهای اسلامی چیزی نمیدونیم."
چند نفر در کلاس حرف او را تأیید کردند. لحنشان نزد من در تقبیح کشورهای اسلامی و تکریم کشورهای مدرن بود. گویی کسر شأنشان بود که اطلاعاتی در مورد کشورهای مسلماننشین داشته باشند و نیز مایهی مباهاتشان که خود را آگاه به کشورهای غربی معرفی میکردند.
پرسیدم: "خوب در مورد کشورهای مدرن چه میدونيد؟ مثلاً میتونید کمی در مورد جوامع مدرن از منظر جامعهشناسی صحبت کنید؟"
کسی پاسخی نداد.
ادامه دادم: "میدونید جامعهی مدرن به چه نوع جامعهای گفته میشود؟
کسی پاسخی نداد.
_میتونید مشخصات یک جامعهی مدرن را نام ببرید؟ "
کسی پاسخی نداد.
_میتونید اصلیترین ویژگیهای مدرنیته رو نام ببرید؟"
_کسی پاسخی نداد.
_شاید بتوان گفت که یک جامعهی مدرن ١٠ ویژگی اساسی و اصلی دارد. میتونید اونا رو نام ببرید؟ "
_سکوت.
_میتونید چندتا از ویژگیهای یک جامعهی مدرن را نام ببرید؟"
_سکوت.
_فقط یکی. فقط یک ویژگی جوامع مدرن رو؟"
_سکوت و سکوت و سکوت.
حدود ٣٠ نفر بودند و ترم ٧ علوم اجتماعی در یک دانشگاه دولتی، اما حتی یکی از ویژگیهای مدرنیته را نمیدانستند.
شاید در ذهن و دلشان این تردیدها میچرخید که آزادی آرایشکردن و روسری نداشتنِ زنان و دختران و سیگارکشیدن و مشروب الکلی نوشیدن و حشیش و گُل کشیدن و دوست دختر و پسر داشتن و سگ را در پارک و خیابان گرداندن و در پارتی شبانه مختلط در هم لولیدن.
بعد روی تخته این ١٠ اصل بنیادین مدرنیته را نوشتم و هر کدام را توضیح مختصری دادم:
علمگرایی، عقلگرایی، قانونگرایی، تفکیک و استقلال قوای حکومتی، آزادی فردی و جمعی، فعالیت جامعهی مدنی، تکثرگرایی، دموکراسی، تفرد و رعایت حقوق فردی، شفافیت و عدالت در روندهای قضایی.
در همان جلسهی اول دیدم که نمایندگان نسل حاضر جامعه در کلاس نشستهاند: کسانی که از پایبندی به هنجارها و ارزشهای "سنت" بریدهاند ولی مدرنیته را نمیشناسند و نظری بسیار انحرافی در مورد آن دارند. امیل دورکیم جامعهشناس این وضعیت را "بیهنجاری" نامیده است و میگوید در چنین وضعیتی جامعه دچار خلأ هنجاری است و هر کاری در آن مجاز شمرده میشود و اعضای دچارشده به آن، به هیچ چارچوب مشخصی برای سازماندهی رفتارشان متعهد نیستند و رابرت مرتون جامعهشناس نیز معتقد است در وضعیت بیهنجاری، اعضای جامعه ازجمله از هر ابزاری برای رسیدن به هدف خود استفاده میکنند، بدون آنکه به مشروع بودن آن هدف اهمیت بدهند.
جامعهی ما از سنت بریده و متعاقباً هیچ درکی از اصول مدرنیته ندارد. بیهنجاری به هزار زبان در سخن است. آنهایی که در این میانه پوک و پوچ قرار گرفتهاند، نه به سنت متعهدند و نه به اصول مدرنیته.
١۶ اردیبهشت ١۴٠٣
دولت پزشکیان غربگرا نیست...
فاطمه امیری رز، دکتری جامعهشناسی سیاسی جمهوری اسلامی
این روزها تلاش برای فهم نظری مبانی فکری دولت چهاردهم بسیار است، برخی سعی میکنند این دولت را با اصطلاح غربگرایی توصیف کنند. با استفاده از مفهوم غربگرایی که در مقابل انقلابیگری به کار میرود و حقیقتاً هم چنین میباشد، جریانهای سیاسی کشور به دو جریان انقلابی و غربگرا تقسیم میگردد. دولت خاتمی و تا حدی دولت روحانی نماد یک دولت غربگرا در کشور بودند. محمد خاتمی یک شخصیت لیبرال بود و اطراف حسن روحانی نیز وابستگان نحله فکری نئولیبرالیسم محسوب میشدند. از سوی دیگر دولت اقای محمود احمدی نژاد صرف نظر از انتقادها به شخص او و دولت کوتاه مدت شهید سید ابراهیم رئیسی یک دولت انقلابی محسوب میشدند. برشمردن شاخصهای دولت انقلابی و غربگرا فرصت دیگری میطلبد، اما این سوال مطرح است که دولت چهاردهم از کدام مبانی فکری برخوردار است؟ به دلایل متعدد و روشن دولت مسعود پزشکان را نمیتوان انقلابی نامید، از سوی دیگر با توجه به برخی ویژگیهای شخصی وی. نمیتوان این دولت را غربگرا هم نامید.نمیتوان کسی را که از نهج البلاغه و قرآن و عدالت سخن میگوید، لیبرال توصیف کرد. پس ماجرا چیست؟ واقعیت این است که طی سالهای گذشته در اثر سیاستهای فرهنگی دولتهای غربگرا از یک سو و مشکلات اقتصادی ناشی از ناکارآمدی دولتها و تحریم خارجی از سوی دیگر، یک تفکری در متن جامعه آرام آرام رشد کرد و آن تفکر سکولار مذهبی بود . سکولارهای مذهبی بر خلاف روشنفکران( لیبرال) به شدت از گرایش به دین و مذهب حمایت میکنند، یا حداقل در ظاهر به دین تظاهر کامل دارند و از دینداران هم خوششان میآید. اما متاسفانه فهمی که از اسلام دارند، غیر سیاسی است. در مرام سکولاریسم مذهبگرا، دین هم ضرورت دارد و هم قداست، اما امری فردی است. از این رو اگر کسی دیندار باشد، محجبه باشد، اهل نماز باشد و... از نگاه ذائقه سکولار مذهبی رواج یافته در جامعه، خیلی هم خوب است، به شرطی که هیچ کاری با کسانی که مظاهر دین را ندارند، نداشته باشد. دیندار خوب است اما به شرطی که امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل کند، موضوع زمانی حساستر میشود که از نظر نخبگان سیاسی صاحب قدرت با تفکر سکولار مذهبی، دین کالای لوکسیست که مثل همه اشیای لوکس بهتر است در اختیار این طبقه دارای مکنت و قدرت باشد و نیازی نیست عامه جامعه از آن بهره برده باشند. طبقه سیاسی دارای تفکر سکولار مذهبی، اگر مرد است، همسرش محجبه است، اگر زن است، خودش محجبه است، ساق دست هم میزند، اما برای دختران جامعه ایران بیحجابی را میپسندد و تجویز میکند و توجیه مینماید، چرا چون دین را هم چون هر کالای خوب برای خودشان دوست دارند. آنها میدانند اینگونه در ذائقه جامعه مذهبی سکولاریسم زده هم رای و حامی دارند. هنر حامیان و یاران جناب ریسجمهور منتخب که عمدتا سابقه امنیتی هم دارند، این بود که این آسیب جامعهشناختی را فهم کردند و بر آن سوار شدند. پس آن چیزی که امروز در کشور ما در حال رقم خوردن است، چنین جریان خطرناک و خزنده است. دولت چهاردهم را کسانی تشکیل خواهند داد که غربگرا نیستند، اقلا در ظاهر، بلکه سکولار مذهبیاند که به مراتب از غرب گرایی خطرناکتر است. غرب گرایی ناب که نمونه آن در عصر مشروطه تا پهلوی حضور داشت، آشکارا بر علیه دین و سنت موضع میگرفت و از مدرنیته ناب دفاع میکرد، اما سکولار مذهبی هم از دین میگوید هم از دین میگریزد و این بسیار خطرناک است.
بلی درست است مبانی فکری دولت چهاردهم سکولاریسم مذهبی است ، تفکری که دین را با قرائت خاص معرفی میکند، قبلا هم زمینه جذابیت این قرائت را در جامعه مهیا کرده است، حالا هیئت گردیها را میشودبه راحتی فهم کرد.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صندلیهای کمیسیون فرهنگی مجلس خواهان ندارد!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
معنای دقیق «ولنگاری فرهنگی»!
معنای دقیق «ولنگاری فرهنگی» یعنی همین که دو ماه از مجلس جدید گذشته است و هنوز کمیسیون فرهنگی شکل نگرفته است!
ای بیچاره فرهنگ این کشور!
گویا هنوز بعضی ها متوجه نشده اند که «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است»
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
🔶 تأثیر ترتيب تولّد فرزندان بر شخصيت
فرزندان ارشد معمولاً رفتاری رياست محور دارند. #كوين_لمان روانشناس و نويسنده كتاب ترتيب تولد، توضيح میدهد كه فرزندان بزرگ خانواده به واسطه مسئوليتهای تعريف شده برای آنها خود را "نماينده والدين" میدانند.
اين كودكان هيچ خواهر و يا برادر بزرگتری نداشتهاند كه آنها را هنگام اولين تلاشهايشان برای يادگيری دوچرخهسواری و يا بستن بند كفش مورد تمسخر قرار دهد.
اطرافيان هميشه آنها را جدی گرفتهاند و مجموعهی تمام اين فاكتورها در افزايش اعتماد به نفس فرزندان ارشد تأثير فراوانی داشته است.
به عقيده #لمان اين كودكان تمايل بالايی به كمالگرايی دارند.
اين گرايشهای كمالگرايانه باعث میشوند كه فرزندان ارشد در بيشتر مواقع اشتباهات خود را قبول نكنند و از اين رو گفتگو با آنها چندان آسان نیست.
اما والدين در تربيت و پرورش فرزندان ارشد بايد به چه نكاتی توجه كنند؟
والدين بايد در استفاده از عبارت "تو بايد بهتر میدانستی و يا از تو انتظار چنين كاری را نداشتم" بسيار احتياط كنند. كاربرد نادرست اين دسته از جملات میتواند منجر به اختلالات رفتاری و افزايش سطح استرس در فرزندان ارشد شود. مراقب باشید غرور او نزد خواهر و برادرهای کوچکترش شکسته نشود.
فرزندان وسط: به گفته لمان، ديد فرزندان وسط خانواده به زندگی اينگونه است: خواهر و برادرهای بزرگتر تمام امتيازات و منابع موجود را درو كردهاند.
كوچكترها هم هرچه بخواهند در اختيار دارند. پس من بايد براي دستيابی به اهدافم، فردی مذاكرهگر باشم. اين كودكان بيشترين ميل را به سازش، معامله و رفتارهای ديپلماتيك دارند. آنها همچنين قدرت بالايی براي مديريت نااميدی داشته و از انتظارات واقعبينانهتری برخوردار هستند.
از جمله ديگر خصوصيات اخلاقی آنها میتوان به احساس استقلالطلبی و مهارت دوستيابی اشاره كرد.
فرزندان آخر: فرزندان آخر در مقايسه با خواهر و يا برادر بزرگتر، محدوديتهای تربيتی كمتری را تجربه میكنند. در واقع هنگام تولد فرزند آخر، ديگر خبری از والدين پراسترس و بیتجربه اوليه نيست.
آنها جای خود را به شخصيتهایی قویتر دادهاند كه از حساسيتهای كمتری نيز برخوردار هستند.
بدين ترتيب معمولا تهتغاریها با پيگيریهای سختگيرانه در زمينههای مختلف و به خصوص درس و مدرسه دست و پنجه نرم نمیكنند.
به گفته لمان مجموعه اين عوامل باعث شده كه اين فرزندان بيشتر اهل تفريح و لذت بردن از زندگی باشند.
آنها مسئوليتهای كمتری را متقبل میشوند، نسبت به امور مختلف آسانگيرتر هستند و مهربانی و مهارتهای اجتماعی را بيشتر از خواهر و برادرانشان در رفتار خود توسعه دادهاند.
اما فرزند آخر خانواده بودن سراسر خوشی و خوشبختی نيست. اين كودكان به منظور آن كه خودی نشان دهند و ثابت كنند كه از ديگر فرزندان بزرگ خانواده سرتر هستند، دست به سركشی و عصيان میزنند. كودك آخر يك خانواده غالبا با اين تفكر رو به رو است كه هيچكسی وی را جدی نمیگيرد. از اين رو بهتر است كه نظر او را در برخی از تصميمات مربوط به خانواده جويا شويد تا احساسی از اهميت و توجه را تجربه كند.
تك فرزند: از آن جايی كه تكفرزندان خانواده زمان زيادی را در تنهايی سپری میكنند، تدريجا به مهارت بالايی در زمينه سرگرم كردن خود دست میيابند. #لمان اين فرزندان را "مافوق كودك" مینامد.
آنها درست مانند بچههای ارشد از اعتماد به نفس بالايی برخوردار هستند، به جزئيات هر چيز دقت زيادی میكنند و در مدرسه نيز معمولا عملكرد قابل قبولی دارند.
اما نكتهای مهم در خصوص اين دسته از كودكان وجود دارد. آنها هيچگاه برای به دست آوردن توجه والدين با خواهر و يا برادری رقابت نكردهاند و تجربه تقسيم اسباببازیهايشان را نيز ندارند. از اين رو عمدتا نمیتوانند به نحوی موثر با واقعيت رو به رو شوند و تمايل دارند كه همه چيز طبق سليقه و خواست آنها پيش رود.
از آن جايي كه فرصت بازی با كودكان ديگر در يك خانواده برای تكفرزندان مهيا نيست، قرارگيری كودك در فضاهای عمومی مانند پارك و يا مهد كودك تاثير زيادی بر توسعه مهارتهای اجتماعی و واقعگرايی در وی خواهد داشت.
اجازه دهيد كه تا حد امكان خود فرزندتان اشتباهاتش را جبران كند و از آنها درس بگيرد.
گفتنی است كه بر اساس مطالعهای از انجمن روانشناسی آمريكا، تفاوتهای شخصيتی ميان فرزندان يك خانواده زمانی شدت میگيرد كه كودكان بين ۲ الی ۴ سال با يكديگر فاصله داشته باشند.
آنهايی كه كمتر از ۲ سال با هم فاصله دارند نيز غالبا رفتارشان مشابه است.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
⭕️سواد رسانهای | «تکنیک طنز» چطور مخاطب را اقناع میکند؟
🔹یکی از #تکنیکهای رایج #رسانهها در فضای فعلی اطلاعرسانی، استفاده از #تکنیک_طنز است. با وجود رشد و توسعه #فضای_مجازی، ابزار های متعددی توسط کارشناسان رسانه برای #اقناع_مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از موثرترین این روشها، استفاده از #تکنیک_طنز برای مخاطب است. این تکنیک میتواند در مباحث بازرگانی هم استفاده شود و #مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد.
🔹#شوخ_طبعی و طنز در #فضای_مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت #طنز باعث شده بسیاری از آگهی دهندگان از این روش برای جلب توجه #مخاطبان خود استفاده کنند. #طنز، روشی قدرتمند برای قانع کردن مخاطب است. اگر آگهی تبلیغاتی بتواند #مخاطب را بخنداند و به او احساس خوبی بدهد، میتوان امیدوار بود که فرد این حس خوب را نسبت به محصول مورد نظر هم داشته باشد.
🔹شما به عنوان مخاطب در مقابل این #تکنیک_رسانهای چه میکنید؟ آیا طنز میتواند دیدگاه شما را تغییر دهد؟ امروزه #طنز شیوهای قدرتمند برای قانع کردن مخاطب می باشد. در بسیاری از پیام های رسانهای از این شیوه استفاده میشود تا توجه مخاطب بیشتر به پیام جلب شود. این روش باعث میشود #پیام با #احساسی_خوب و مفرح در ذهن مخاطب همراه باشد.
🔹روش اقناعی #طنز، بر روی این #فرایند_ذهنی بنا شده که هنگامی که میخندیم احساس خوبی داریم، بنابراین اگر #آگهی_تبلیغاتی بتواند ما را بخنداند، می تواند این #احساس_خوب را به محصول مورد نظرش در #ذهن ما پیوند بزند. استفاده از روش #طنز تنها محدود به تبلیغات محصولات نمی شود، بلکه در رسانه های #خبری و #دنیای_سیاست نیز از این تکنیک استفاده می شود.
🔹این روش در بسترهای #خبری بیشتر برای بیان مشکلاتی از قبیل گرانی، تحریم، تورم و کمبود آب استفاده میشود. شاید یکی از بهترین نمونه های استفاده از این تکنیک را بتوانیم در نشریه های طنز یا بخش طنز روزنامهها پیدا کنیم. استفاده از #طنز در فرایند #اقناع یکی از شیوه های مرسوم و نتیجه بخش در اقناع است. مفاهیم و #پیامهای_طنز به دلیل ایجاد #حس_فرحبخشی می توانند توجه مخاطب را به پیام تبلیغاتی جلب کنند.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فرهنگ پوشش دورانهای مختلف کشورهای مختلف تاریخ اروپا
میگفتید حجاب فقط مال عرب هاس؟
◀️شما به این تصاویر نگاه کنید واقعا کدوم یک از این پوششها در آثار هنری تاریخی اروپا دیده میشه؟
همه آثار هنری گذشته را نابود کردند.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از مقداد کمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وسط این اعصاب خوردی
استدلال تمیز این جوان رو هم ببینید حالتون خوب بشه...
برخی شخصیت های تاریخی شهرستان فیروزکوه
این شهرستان در گذشته مهد پرورش فقها و ادبای ارزشمند بوده که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1- علامه خضــر حبله رودي از بزرگان قرن نهم هجري صاحب آثار مفتاح الغرور و توضيح الانوار يالحـج الوارده لدفع شبــه و الاعوا لواسطي ،
2- محمد حبله رودي صاحب كتاب جامـع التمثيل ،
3- سيدكريم خان ، متخلص به اميري فيروزكوهي فرزند منتظم الدوله صاحب ديوان شعر و حواشي بر نفس المهوم ،
4- علامه سید یعقوب موسوی وشتانی از علما و فقهای منطقه میباشد که صاحب 70 عنوان تألیف بوده و در روستا دارالسیاده وشتان مدفون است ،
5- اشرف الادبا از شاعران معاصر ،
6- شیخ علی بابا فیروزکوهی عضو شورای تدوین اولین قانون اساسی ایران .
📌منابع موّلد قدرت نرم
جوزف نای از سه عامل به عنوان منابع مولّد قدرت نرم نام می برد که عبارتنداز:
فرهنگ، ارزشها و سیاست خارجی.
البته نای هیچ یک از این سه مؤلفه را به صورت مطلق مطرح نمی کند بلکه برای آنها شروطی قائل می شود.
به زعم وی؛
فرهنگ در صورتی که برای دیگران جذاب باشد.
ارزشها در صورتی که در داخل و خارج مورد توجه قرار گیرند و البته توسط اقدامات و رویه های ناهمخوان تضعیف نگردند.
سیاست خارجی در صورتی که مشروع، درون گذارنده و دارای اقتدار اخلاقی به نظر آید، در زمره منابع قدرت نرم محسوب می شوند .
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
هدایت شده از نجوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات تصویری در مورد جهان های موازی(۱)
برایان گرین
📚انجمن نجوم بردسکن
🌔 @nojoom_et
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۹
🧩 سودگرایی (واقعگرایی) ۲
♻️ سودگرایی جان استوارت میل
بنتام معتقد بود كه اصالت با سود و لذت فردی است و سود جمعی صرفاً ابزار و وسیلهای است برای وصول به لذت شخصی. به تعبیر دیگر، بنتام سود جمعی را دارای ارزش غیری میدانست. اما میل معتقد است كه اصالت با سود و لذت جمعی است. یعنی میل سود جمعی را دارای ارزش ذاتی میداند. خود وی در این باره میگوید: من در حقیقت هرگز درباره این اعتقاد كه خوشبختی معیار همه قوانین و اصول رفتار و غایت زندگی است تردیدی نداشتم. لیكن اكنون بر این نظرم كه این غایت تنها در صورتی حاصل خواهد شد كه خود غایت مستقیم نباشد. (من فكر میكنم) تنها كسانی خوشبخت هستند كه اندیشه خود را بر هدفی غیر از خوشبختی خود متمركز میسازند. وی تأكید میكند كه تمایز كیفی لذات عالی و دانی را باید در نظر گرفت و همواره باید لذات عالی را بر لذات دانی ترجیح داد.
میل در تبیین اصل سود میگوید: «عقیدهای كه فایدهمندی یا اصل بیشترین خوشی را به عنوان شالوده اخلاقیات میپذیرد از این قرار است كه اعمال انسان تا آنجا درست و شایسته است كه در جهت افزایش خوشی باشد، و آنجا ناشایسته و نادرست است كه در جهت كاهش خوشی باشد. مراد از خوشی، لذت و فقدان رنج است، و مراد از ناخوشی، درد و فقدان لذت است.» یعنی درستی یا نادرستی افعال انسانی بر اساس میزان تأثیری كه در افزایش سود عمومی دارند، اندازهگیری میشود.
✍ نقد و بررسی دیدگاه میل
۱. استنتاج باید از هست: منتقدان مدعیاند كه میل خواسته است از این گزاره كه «لذتخواهی مطابق با طبیعت انسان است و هر انسانی ذاتاً طالب لذت است»، به این گزاره منتقل شود كه «لذت خواستنی است و هر كسی باید در پی كسب بیشترین لذت برای بیشترین افراد باشد». و این یعنی استنتاج «باید» از «هست». در حالی كه «است» نمیتواند به خودی خود مستلزم «باید» باشد. و تلویحاً این مقدمهها را نیز در همان قضیه اول خود میگنجانند كه عمل كردن به شیوهای كه لذت و خوشبختی را افزایش دهد تنها شیوه عمل عاقلانه است و عمل كردن به شیوه عاقلانه ارزش توصیه را دارد.
۲. پیامدهای نامناسب: دومین اشكالی كه در مورد این نظریه مطرح شده، این است كه مفهوم بیشترین سود برای بیشترین عده را فقط در مورد جامعهای میتوان، به درستی، اطلاق كرد كه در آن جامعه همگان متفقاند كه سعادت عمومی عبارت است از مثلاً داشتن بیمارستانها و مدارس و مراكز عام المنفعه بیشتر و بهتر. لیكن در مورد به كارگیری این مفهوم در جامعهای كه قاطبه مردم سعادت عمومی را عبارت از قتل عام مخالفان میدانند چه باید گفت؟
۳. عدم جامعیت: همچنان كه دیدیم، استوارت میل معتقد بود كار خوب، كاری است كه هدف از انجام آن تأمین سود عمومی باشد. و به تعبیر دیگر، میل سود عمومی را هم هدف كار اخلاقی میداند و هم معیار تشخیص كار خوب از كار بد. اشكالی كه در اینجا مطرح میشود این است كه بر اساس این معیار، در جایی كه كاری فقط دارای بعد فردی باشد و هیچ سود یا زیانی برای جامعه به دنبال نداشته باشد، باید گفت كه از دایره اخلاق و ارزش گذاریهای اخلاقی بیرون است. و حال آن كه اخلاق منحصر به اخلاق اجتماعی نیست.
۴. ادعایی بیدلیل: میل معیار فعل اخلاقی را سود و زیان عمومی میداند و معتقد است هر كاری در خدمت منافع عمومی باشد، خوب؛ و هر كاری كه چنین نباشد، بد است. در حالی كه هیچ معیار و دلیلی برای این كار ارائه نمیدهد؛ یعنی توضیح نمیدهد كه چرا و به چه دلیلی افراد باید از منافع شخصی خود گذشته و آنها را برای تأمین منافع عمومی فدا كنند. او برای موارد تزاحم هم معیار مشخص نکرده است.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۱۹۳-۲۰۱
هدایت شده از یادمان شهداء
37.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ جاسوسان مشغولند، مراقب باشید
🔸 چهار گروه در ایران به جاسوسان موساد برای انجام ماموریتشان کمک می کنند ، مردم باید مراقب این چهار گروه باشند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد تند کارشناس صداوسیما از عملکرد ضعیف کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: در هیچکدام از معادلات فرهنگی نیستند!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکومت از #حجاب چه سودی میبرد؟
⁉️ افشای نامه محرمانه شاه ایران به پادشاه عربستان درباره مدرن شدن ایران
💢 عبرت گرفتن از تجربه و شکست کشورهای غربی!
‼️ سود یا ضرر در برهنگی برای حکومت؟!
‼️ ۴۰۰هزار بطری مصرف روزانه آب جو تهران!
⁉️ ایران، در رتبه ۴ کاباره برتر دنیا!
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ویروس خود تحقیری
⁉️چطور میتونیم به جایی برسیم که خودمون رو تحقیر کنیم؟؟
😳تلخه ولی حقیقت داره!
📱رسانه؛ بهترین ابزاری که غرب برای تحمیق بشر داره و ما هنوز نتونستیم مثل موشک هایپرسونیک به دستش بیاریم.
#مهندسی فرهنگی شهرستان آمل
https://eitaa.com/darolmomeninamol