OstadAbedi_Aklag_14010930.mp3
3.6M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب
#کظم_غیظ #حلم
فایل صوتی🔊📣 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه پنجم
💠 خشم و غضب ۵
🔹 خشم شأن انسان را پایین می آورد.
🔹 گناهانی که نتیجه خشم هستند.
🔹 خشم مادر گناهان
🔹 وجه مشترک غضب و شرابخواری
🔹 انسان، در حال خشم کنترلی بر خود ندارد.
🔹 راههای کنترل خشم.
🔹 فرق حلم و کظم غیظ.
__________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
📺 برای دیدن ویدیوی این بیانات، به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇
https://speeches.ahmadabedi.com/?p=1148
37.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب
#کظم_غیظ #حلم
فیلم | 📺 بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه پنجم
💠 خشم و غضب ۵
🔹 خشم شأن انسان را پایین می آورد.
🔹 گناهانی که نتیجه خشم هستند.
🔹 خشم مادر گناهان
🔹 وجه مشترک غضب و شرابخواری
🔹 انسان، در حال خشم کنترلی بر خود ندارد.
🔹 راههای کنترل خشم.
🔹 فرق حلم و کظم غیظ.
______________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14011014.mp3
3.33M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#لا_اکراه_فی_الدین
#مدارا #مدارا_انگاری
فایل صوتی بیانات بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه ششم
💠 خشم و غضب ۶
✳️ مدارا و مدارا انگاری
🔹 معنای آیه «لا اکراه فی الدین»
🔹 نسبت آیات ارشاد و نهی از منکر با آیه
«لا اکراه فی الدین»
🔹 فرق حقیقت و واقعیت.
🔹 چه کسانی پرخاش میکنند!
🔹 مدارا و مدارا انگاری
____________________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14011028.mp3
3.82M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#کنترل_خشم
#شکست #ضعف
#جلسه_هفتم_خشم
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه هفتم
💠 خشم و غضب ۷
✳️ انواع عصبانیت و کنترل آن
مهار خشم
🔹 عصبانیت نشانه ضعف.
🔹 نشان دادن ناکامی.
💠 انواع خشم و غضب
💠 راههای کنترل خشم و غضب
🔹 با کم و زیاد زندگی بسازیم
🔹 با واقعیت های دنیا کنار بیاییم
________________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۲۸ دیماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14011119.mp3
2.94M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#کنترل_خشم #اختلاف_خانوادگی
#خانواده #نامه
#جلسه_هشتم_خشم
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه هشتم
💠 خشم و غضب ۸
✳️ خشم، غضب و انتقام نتیجه معکوس دارد.
🔹 از نشانه های خشم و غضب
💠 راهکار عملی برای حل اختلافات خانوادگی و کنترل خشم
💠 نامه هایی کاربردی برای اصلاح رفتار
________________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14011126.mp3
4.88M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#کنترل_خشم
#خانواده #نامه
#جلسه_نهم_خشم
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه نهم
💠 خشم و غضب ۹
✳️ نامه ای برای خودم!
🔹 اشتباهاتمان را بیش از حد بزرگنکنیم و کوچک هم نشماریم.
💠 به خود بدبین نباشیم.
خودمان را ببخشیم
💠 اثر تربیتی ناملایمات و سختی های زندگی
💠 ترس خوب و ترس بد
________
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها
🆔 @ahmad_aabedi
OstadAbedi_Aklag_14011210.mp3
5.43M
#اخلاق #درس_اخلاق
#خشم #غضب #پرخاش
#کنترل_خشم
#آبرو #نقد
#جلسه_دهم_خشم
فایل صوتی بیانات اخلاقی استاد احمد عابدی درباره خشم
جلسه دهم
💠 خشم و غضب ۱۰
✳️ راهکارهاو روشهای پیشگیری از خشم و فرونشاندن و غضب در دعای مکارم اخلاق
🔹 حرمت آبروی مردم
💠 غیبت نکردن و بدیها را به رخ نکشیدن.
💠 رعایت آداب نقد
💠 پرهیز از عزلت گزینی.
💠 خوبیهای مردم را بیان نمودن.
💠 دوری از کبر و غرور
💠 معنویت و خودمراقبتی
«... اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِی بِحِلْیةِ الصَّالِحِینَ، وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِینَ، فِی بَسْطِ الْعَدْلِ، وَ کظْمِ الغَیظِ، وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَینِ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، وَ لِینِ الْعَرِیکةِ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، وَ حُسْنِ السِّیرَةِ، وَ سُکونِ الرِّیحِ، وَ طِیبِ الْمُخَالَقَةِ، وَ السَّبْقِ إِلَی الْفَضِیلَةِ، وَ إِیثَارِ التَّفَضُّلِ، وَ تَرْک التَّعْییرِ، وَ الْإِفْضَالِ عَلَی غَیرِ الْمُسْتَحِقِّ، وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ، وَ اسْتِقْلَالِ الْخَیرِ وَ إِنْ کثُرَ مِنْ قَوْلِی وَ فِعْلِی، وَ اسْتِکثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِی وَ فِعْلِی، وَ أَکمِلْ ذَلِک لِی بِدَوَامِ الطَّاعَةِ، وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ، وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ، وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْی الْمُخْتَرَعِ...»
____
بعد از جلسه درس خارج فقه، چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه
🆔 @ahmad_aabedi
◀️ نقد و بررسی ۶ انگاره غلط در باره مهدویت
✍مهدی نصیری
تحریف پاره ای از عقاید دینی از جمله آموزه های مهدوی به نفع قدرت از کارکردهای جمهوری اسلامی بوده که متاسفانه یا با استقبال رهبران مواجه شده و یا در قبال آن سکوت شده است.
در زیر به ۶ ایده غلط در باب مهدویت می پردازم:
۱. انقلاب اسلامی متصل به ظهور می شود و پرچم را به دست امام مهدی ع می دهد.
نقد: تاریخ و زمان ظهور برای هیچ کس جز خداوند معلوم نبوده و هر گونه تعیین وقت و بازه مشخص زمانی برای آن، مصداق توقیت است که در روایت مشهوری تعیین وقت کنندگان برای ظهور دروغگو قلمداد شده اند. (کافی ج ۱ ص ۳۶۸)
۲. آقای خامنه ای سید خراسانی است که در روایات گفته شده است هنگام ظهور از مشرق به یاری حضرت می رود.
نقد: تعیین فردی خاص که گفته شود حتما ظهور را درک می کند، از مصادیق تعیین وقت و زمان برای ظهور است که باید تکذیب شود. ضمنا در روایت از خراسانی سخن رفته و نه سید خراسانی.
۳. باید برای ظهور زمینه سازی کرد و جمهوری اسلامی در حال زمینه سازی است.
نقد: در هیچ روایت معتبری از ضرورت زمینه سازی و یا لزوم وجود حکومتی دینی به عنوان مقدمه ظهور، سخنی گفته نشده است. بلکه بر عکس بر اساس دو روایت در کتاب غیبت نعمانی و طوسی همه اصناف و اقشار قبل از ظهور به قدرت می رسند و در وعده تحقق عدالت شکست می خورند و وقتی که امام مهدی ظهور می کند، نمی توانند مدعی شوند که اگر ما هم به حکومت رسیده بودیم، عدالت را محقق می کردیم.
(غیبت طوسی، ص۴۲۷/غیبت نعمانی، ص۲۷۴)
۴. ولی فقیه و رهبری نائب امام مهدی ع است.
نقد: نائب امام زمان، بر هر فقیه و مرجع عادل و عالمی در عصر غیبت اطلاق می شود که احکام شریعت را برای مردم بیان می کند و این امکان برای هر فردی وجود دارد که با رسیدن به درجه اجتهاد به مقام نیابت در فهم تکالیف دینی اش برسد و اختصاص به یک فقیه و مرجع ندارد. آیت الله سید احمد خوانساری که تشکیل حکومت دینی را در عصر غیبت حرام می دانست به همان میزان نائب امام زمان بود که آیت الله خمینی.
بر اساس نظریه تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت (که اندکی از فقها قائل به آن هستند) اگر فقیهی در راس حکومت قرار بگیرد و البته به عدل و داد رفتار کند، او نیز تنها یکی از نائبان امام زمان است که صاحب قدرت شده و این عنوان را از دیگر فقها سلب نمی کند. ضمنا عنوان نیابت امام زمان هیچ تقدس و مزیت معنوی و مادی برای فقها ایجاد نمی کند و بلکه مسئولیت آنان را در قبال دین و مردم بسیار سنگین می کند.
به شیعیان توصیه شده است هر گاه فقها دنیاپرست و دوستدار قدرت و سلطنت شوند، بابت دینتان از آنان برحذر باشید. (کافی، ج ۱ ص ۴۶)
۵. گوش رهبری به دهان امام زمان است.
نقد: هیچ فقیه و یا غیر فقیهی در عصر غیبت کبری نمی تواند مدعی ارتباط با امام زمان و گرفتن دستور و راهنمایی از وی شده و علم و عقاید و رفتار خود را منتسب به امام زمان کند و برای خود مقام عصمت و یا شبه عصمت قائل شود. به عبارت دیگر امام مهدی، هیچ باب، واسطه و نائب و نماینده خاصی ندارد.
۶. برخی روایات مهدوی در مورد جمهوری اسلامی است.
نقد: در مورد هیچ روایتی که در باره مهدویت و نشانه های ظهور است، نمی توان به نحو قطعی مدعی شد که له یا علیه جمهوری اسلامی یا هر نظام سیاسی مشخص دیگری است. عده ای نیز روایاتی را که از حکومت بنی عباس دوم (غیبت نعمانی، ص ۲۵۸)، و یا روایتی که در باره حاکمانی از بنی هاشم و سادات سخن گفته (غیبت نعمانی، ص ۳۰۷) که سبب نفرت مردم از دین در قبل از ظهور می شوند، در باره جمهوری اسلامی می دانند که اساسا با فرض معتبر بودن این روایات، چنین تطبیقهای قطعی، نادرست است.
اعتقاد به مهدویت و ظهور یک منجی در آخرالزمان که در ادیان مختلف از آن سخن رفته است، می تواند مایه امید به نجات بشریت از یوغ حکومتهای استبدادی و ظالمانه در پایان تاریخ باشد که ایرادی ندارد مومنان به وقوع آن در هر زمانی امیدوار باشند اما هرگز نباید این امر منجر به تعیین وقت و یا برنامه ریزی در زندگی شخصی و یا عرصه سیاسی و حکومتی بر اساس ظهور در زمانی مشخص شود. در مقاطع مختلف تاریخی کسانی برای ظهور وقت تعیین کرده و از نشانه های قطعی آن سخن گفتند که همگی به خطا رفتند.
١٤٠١/١٢/١٦
✅ درباره متن بالا چند نکته نقادانه خدمت سروران گرامی عرض میکنم...
🔻🔻
نظر استاد حسینی نسب در مورد کتاب فهم های متقابل.mp3
3.42M
#کلیپ_صوتی
#کتاب
🔺توضیحات استاد حسینی نسب در مورد کتاب فهم های متقابل از متون اعتقادی
🔹تألیف استاد سید مصطفی حسینی نسب
@vajeazeh
فرصت های و چالش های ChatGPT
با حضور:
#بهروز_مینائی
#علیرضا_قائمی_نیا
#محمدحسین_بهرامی
#محمدرضا_قاسمی
⏰ پنجشنبه 25 اسفند ماه، ساعت14
الادب الوجیز للولد الصغیر.pdf
1.86M
بیش از هزار سال است که ایرانیان پای درس کتاب کلیله و دمنه ی ابن مقفع ادب و سیاست آموخته اند. حضرت امام بزرگمرد ادب و سیاست، که در کودکی پای درس کلیله و دمنه نشسته بود، راهبرد انقلاب اسلامی را از این کتاب ارزشمند استفاده فرموده بودند. ایشان می فرمایند: امروز كه پيروز شديد و روز پيروزى است، مثل اين است كه درِ يك زندان را باز كنند و 30 ميليون جمعيت از آن زندان بيرون بريزد! درِ يك قفس را باز كنند و 30 ميليون كبوترِ گرفتار بيرون بريزد! (صحیفه امام ج 7 ص 29) متاسفانه از پهلوی به بعد با نفوذ علمی اجانب، هم مکتب خانه ها و مدارس مسجد محور از گردونه ی علمی کشور خارج شدند و هم کلیله و دمنه از سیر درسی ایرانیان حذف شد و ایرانیانی که به تعبیر ابن صاعد اندلسی در التعریف بطبقات الامم، شهرتشان به سیاست و تدبیر و ادب بود و به تعبیر صاحب تاریخ بیهق مشهور به فرهنگ و اخلاق و آداب نفس بودند و از همین باب هم بود که شاه ایران شاهنشاه جهان و مدبّر و سیّاس کل جهان بود از عقبه تمدنی دیرین خود دور افتادند. متاسفانه یهود نظم جهانی را به هم زد و با نفوذ و تضعیفِ ایران که به تعبیر قاضی صاعد، اقلیمِ محوریِ عالم است دنیا را دچار آشوب و فساد رومی و غربی کرد . وقت آن است دوباره یکی از کتب ابن مقفع که در آن بسیار بیشتر از کلیله و دمنه به نکات قرآنی و روایی اشاره شده است و ادب و سیاست ایرانی با معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام جمع شده است در این کشور عزیز دوباره به عنوان کتاب درسی، محور ادب آموزی و تعلیم الفبای سیاستورزی شود. چه زیباست که به جای متن عربی آن، ترجمه ی فارسی زیبای آن به قلم شیوای خواجه نصیر الدین ...
160829_001[1].mp3
12.24M
🎙 درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/08/17
جلسه اول
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔹 آشنایی با موضوعات و روش تحقیق در دیسپلین ( رشته های منضبط)
🔹 آشنایی با موضوعات و روش تحقیق اینتر دیسپلین ( میان رشته ها)
🔹 آشنایی با موضوعات و روش تحقیق در متادیسپلین (حل مسئله)
____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
160905_001[1].mp3
9.59M
🎙 درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/08/24
جلسه دوم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔹 استراتژی های پژوهش
🔸 استراتژی تحولی و تهاجمی در پژوهش
🔸استراتژی رقابتی در پژوهش
🔸استراتژی محافظه کارانه در پژوهش
🔸 استراتژی تدافعی در پژوهش
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
160912_001[1].mp3
14.08M
🎙 درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/09/01
جلسه سوم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔹 آینده پژوهی مسائل
🔸 پیشران های آینده و نقش آن در انتخاب مسئله
🔸توجه به عنصر زمان و مکان در موضوعات علوم اسلامی
🔸 توجه به تغییرات لایه کلان محیط دانش
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
160926_001[1].mp3
14.63M
🎙 درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/09/15
جلسه چهارم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔹 چگونگی نگارش تیتر و عنوان مقاله
🔸 کار کارگاهی بر مجموعه ای از مقالات تربیتی
🔸چگونه تیتر مقاله را با سه جلسه قبل هماهنگ کنیم
🔸 عناصر یک چکیده معتبر
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چکیده مقالات.pdf
1.21M
فایل پیوست
🎙 درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/09/15
جلسه چهارم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می بینید:
🔸 کار کارگاهی بر مجموعه ای از مقالات تربیتی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161010_001[1].mp3
12.83M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/09/28
جلسه ششم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید :
🔸 تکنیک مبانی در تکثیر مسائل
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161003_001[1].mp3
12.75M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/09/21
جلسه پنجم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 تکنیک مبانی در تکثیر مسائل
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161024_001[1].mp3
11.26M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/10/13
جلسه هفتم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید :
🔸 تکنیک رصد وضعیت موجود
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐
161031_001[1].mp3
11.82M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/10/20
جلسه هشتم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 روش صورتبندی مقاله
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161121_001[1].mp3
11.1M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/11
جلسه نهم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 روش استقرایی/ روش قیاسی/ روش تمثیلی
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161128_001[1].mp3
13.74M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/18
جلسه دهم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 اخلاق حرفه ای پژوهشگری
🔸 نحوه شرکت در همایش های معتبر
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
161205_001[1].mp3
11.86M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/11/25
جلسه یازدهم
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 روش صحیح پاراگراف نویسی
🔸 آشنایی با خطوط کلی مقاله پنج پاراگرافی
📎 در این جلسه بخاطر سوال انحرافی دوستان 😊حدودا یک ربع در مورد روش شناسی دکتر شریعتی و چپ اسلامی توضیحاتی دادم
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
methodology12.mp3
11.49M
درس #روش_مقاله_نویسی
👤 دکتر مجتبی رستمی کیا
📅 تاریخ: 1401/12/02
جلسه دوازدهم ( جلسه آخر)
مدرسه مصباح الهدی
در این فایل می شنوید:
🔸 جمع بندی قسمت های مقاله
روش نوشتن یک چکیده حرفه ای
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
یکی از قویترین استدلالها در اثبات وجود خداوند #برهان_علیت است.
برهان علیت میگوید: هر ممکن الوجودی نیازمند به #علت است...وخداوند علت تامه ممکنات است.
البته این #برهان را برخی اشتباه تقریر کرده ومیگویند: هر موجودی نیازمند به خالق است. آیا خدا، موجود نیست؟ قاعدتا هست...پیشتر گفتیم...هرموجودی نیازمند خالق است...براین اساس خداوند هم به عنوان یک موجود، نیازمند خالق است...اگر خدا خالق ندارد ومیتواند از قانون علیت مستثنی باشد پس سایرموجودات هم میتوانند مستثنی باشند.
درحالی که اگر قانون علیت، به نحو صحیح تقریر وبیان شود، اِشکال فوق مطرح نمیشود.
واما بیان دقیق قانون علیت این است که:
هر ممکنالوجودی نیازمند به علت، موجِد وخالق میباشد.نه این هر موجودی نیازمند به علت است.
توضیح آنکه: #ممکن_الوجود موجودی است که #وجود و #عدم برایش ضرورت ندارد، به تعبیری وجود وعدم در تعریفش اخذ نشده وذاتی آن نیست. در تعریف انسان میگوییم:
جسمِ جوهری نامی حیوانِ ناطق
در این تعریف وجود وعدم جزء مقومات وذاتیات تعریف انسان نیست، این بدان معنا است که وجود وعدم جزء ذاتیات واجزاء تشکیل دهنده ماهیت بشر نمیباشد. لذا چنین ماهیتی بین وجود وعدم سرگردان است. به خودی خود، نه ضرورتی بروجودش است ونه ضرورتی برعدمش. این حالت را #امکان میگویند وچنین موجودی را ممکن الوجود میخوانند.
حال اگر ممکن الوجودی، موجود شود وبوجود آید، نشانه آن است که کسی او را به سمت وجود حرکت داده، زیرا خودش به تنهایی حائز وجود نیست پس به تنهایی نمیتواند موجود شود. آیا تصور صندلی که در ذهن من است به تنهایی وخودبخود میتواند از ذهن من خارج شود وموجود بشود؟ قاعدتا خیر...پس هیچ ممکن الوجودی نمیتواند به تنهایی موجود شود. لذا هرگاه ممکنی را موجود دیدیم بدان معناست که علت ایجاد کننده داشته که وجود رابه او افاضه کرده است.
علت یک ممکن الوجود، یا خودش ممکن الوجود است یا ممکن نیست.
اگر ممکن باشد، آن علت هم برای وجودش نیاز به علت دیگر داشته واین سلسله (وابستگی ممکن فعلی به علت مقدم) ادامه پیدا میکند... #تسلسل ( وجود یک سلسله بهم وابسته که ابتدا ومبدا ندارند) عقلا محال است...این سلسله باید مبدائی داشته باشد، آن مبدا نباید یک موجود ممکن الوجود باشد، چون دوباره نیاز به موجِد وعلت پیدا میکنند وتسلسل ادامه مییابد، آن مبدا باید #واجب_الوجود باشد، یعنی وجود ذاتی اوباشد وازکسی به عاریت نگرفته باشد.موجودی که وجود ذاتیش است در موجود بودنش به علت مقدمی متکی نیست، خداوند میباشد.
پس هر ممکن الوجودی برای رهایی از سرگردانی بین وجود وعدم نیاز به علت دارد، خداوند ممکن الوجود نیست بلکه واجب الوجود است، یعنی بین وجود وعدم سرگردان نیست، پس نیازمند به علت وخالق دیگری ندارد.
#محسن_بهرامی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
✍🏻 #متن_از_بزرگان | یک وجب بیا...
👤 آیةالله حاج شیخ محمّد بهاری قدّس سرّه
در هر مرتبه که هستی، آن نیم رمق که داری، آنقدر را که به سهولت می توانی به عمل آوری.
اگر در آن مسامحه نکردی آن را به جا آوردی، یک چنین هم بر قوّت تو می افزاید بلکه زیاده؛ زیرا که فرمود: تو یک وجَب بیا، من یک ذراع.
و اگر نه، مسامحه کردی، آن مقدار قوّتت هم در معرض زوال است.
📚 «تذکرة المتّقین» ص۱۱
@vajeazeh
هدایت شده از المرسلات
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی (13.12.1401)..mp3
45.93M
🔊#فلسفه| نشست علمی با موضوع «نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی»
🎙استاد علی فرحانی
💢استاد در این جلسه ضمن اشاره به تاریخ فلسفه و بزرگان فلسفه مشاء و اشراق و صدرائی، نکاتی را در مورد فلسفه نوصدرائی و مبدأ تکون آن بیان کرده و بیان فرمودند برخی از بزرگان قائل اند که علامه طباطبایی موسس مکتب نوصدرائی است یعنی موسس یک مکتب جدید در فلسفه است.
💢استاد معظم در این جلسه، نوآوری های علامه طباطبایی را در دو جنبه #شیوه_و_متد_فلسفی و #محتوای_فلسفی مطرح کردند و در ناحیه نوآوری های محتوای در فلسفه نشان دادند که علامه یک سنخ نوآوری مبتنی بر مبانی حکمت صدرا و یک سنخ نوآوری های بنیادین در فلسفه دارند.
💢استاد در این جلسه نقطه شروع فلسفه و نقطه پایان فلسفه از نگاه علامه را توضیح فرمودند و جایگاه علم حصولی در سیستم فلسفی علامه تبیین کردند و با اشاره به تفکیک حیث تبویب مسائل فلسفی از محتوای فلسفی، اهمیت رعایت سیر ریاضی در ادراکات را از منظر علامه بیان کردند. حتما #بشنوید.
📚نشست علمی (مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر) 13/12/1401
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b