میز گرد - حکمت عملی.mp3
29.87M
دکتر روشنی راد - حکمت عملی.mp3
6.99M
سخنرانی: حامد روشنیراد
عنوان سخنرانی: فرونسیس و نسبت آن با حکمت نظری نزد ارسطو
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
🆔 @irip_ir
دکتر غلامرضا اعوانی - حکمت عملی.mp3
10.36M
سخنرانی: غلامرضا اعوانی
استاد پیشکسوت فلسفه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
🆔 @irip_ir
رضا غلامی - حکمت عملی.mp3
11.18M
سخنرانی: رضا غلامی
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
عنوان سخنرانی: ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
🆔 @irip_ir
دکتر جوادی - حکمت عملی.mp3
12.15M
سخنرانی: محسن جوادی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
عنوان سخنرانی: نسبت ضروری جدل و علوم مدنی در ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
🆔 @irip_ir
دکتر عسکر دیر باز- همایش حکمت عملی 14011027.MP3
39.12M
سخنرانی: حجت الاسلام عسگر دیرباز
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
🆔 @irip_ir
4_5956534574811973659.mp3
15.41M
▫️شرح مختصر دعای توحیدی «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر»
🤲 دعای هر روز ماه مبارک رجب
🎙استاد حاج شیخ محمدحسن #وکیلی
☑️ @ostad_vakili|towhid.org
اصطلاحات فلسفی.pdf
9.88M
📚 فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی
✏️نویسنده: سید جعفر سجادی
📖 اهتمام: حسام الدین قهاری
🇮🇷 ناشر: چاپخانه سعدی /تهران
⏳تاریخ نشر: ۱۳۳۸ ه.ش
📣 زبان: فارسی
🔰 حجم: ۹.۴ مگابایت
📄 تعداد صفحه: ۳۸۰ صفحه
🔆 توضیح: کتاب حاضر بررسی لغات و اصطلاحات رایج در علم فلسفه می باشد
🌐کانال فلسفه و عرفان
✅ سجستانی یا ابنمسکویه؟؟ مساله این است...
قرن سوم و چهارم هجری قمری به دوران بیداری وشکوفایی فلسفی_علمی مسلمین مشهور است. دورانی که در ابتدای آن فیلسوف موسس #فارابی و در نیمه آخر آن دیگر فیلسوف بزرگ وموسس #شیخ_الرئیس_بوعلی_سینا قرار گرفته است. ودر بین این دو قله حکمی گروهها وجریانهای قوی فلسفی وعلمی همچون جمعیت #اخوان_صفا و دانشمندان بزرگی مثل #ابوحیان_توحیدی #مسکویه_رازی #ابوالحسن_عامری #ابوسلیمان_بستی وجود دارند که هر کدام در شاخه وشعبهای از علوم سرآمد دوران خود میباشند.
یکی از افراد بسیار تاثیر گذار این دوران #ابوسلیمان_منطقی_سجستانی میباشد. وی از چهرههای بسیار مهم #منطق و #فلسفه و #ادبیات و #تاریخ_تفکر اسلامی است. منزل او مرکز تجمع بسیاری از دانشمندان تاریخ حکمت اسلامی بوده است.دانشمندان بسیاری به منزل او رفت وآمد داشتند ومشکلاتشان را از او میپرسیدند.ابوحیان توحیدی که از شاگردان اوست نمونهای از بحث و گفتگوهای این جلسات را جمع آوری و در کتاب المقابسات ذکر کرده است کتاب الامتاع والموانسه هم به نام ابوسلیمان سجستانی نوشته است. برخی از افکار و آثار ابوسلیمان را باید در کتاب های ابوحیان توحیدی سراغ گرفت.
در قرنهای سوم و چهارم گروهی از اندیشمندان به این فکر افتادند تا فلسفه و دین را باهم جمع کنند آثاری را هم در این زمینه نگاشتند که از جمله آنها رسائل اخوان الصفا است.گرچه سجستانی از شارحین اثلی آثار ارسطو میباشد اما از اخوان الصفا به شدت انتقاد کرده است. از نظر او فلسفه با دین فرق دارد و ربط آنها را به سادگی نمیتوان اثبات کرد. او عبارتی مشهوری دارد (اَین الدین واَین الفلسفه. شیءُ ماخوذُ من الوحی النازل وشیءُ ماخوذُ من الرای الزایل_دین کجا وفلسفه کجا؟! یکی از وحی الهی اخذ شده است ودیگری از رای ونظر قابل زوال گرفته شده) از نظر او دو نوع معرفت وجود دارد:
یک نوع معرفت حقیقی است که از طریق انبیاء به دست میآید و دین می باشد. ودیگری معرفتی است که از راه عقل حاصل میشودوحاصل آن فلسفه میباشد. گرچه عقل موهبتی الهی است اما به اختلاف میان بندگان وجود دارد. به دلیل همین اختلاف عقل است که آراء و عقاید فلسفی گوناگون تحقق پیدا میکند لذا اگر از طریق دین به جهان هستی نگاه کنیم به یقین میرسیم و اگر از طریق عقل و فلسفه و شناسایی اموال بپردازیم شناسایی و حقیقی نخواهد بود.
در مقابل وی دیگر فیلسوف بزرگ عالم اسلام #ابوعلی_مسکویه قرار دارد.
او در زمینه های فلسفه، تاریخ، ادبیات و پزشکی از سرآمدان روزگارش بود. بدون شک ابن مسکویه بنیانگذار حکمت عملی وعلم اخلاق اسلامی میباشد.اوبا نگارش کتاب تهذیب الاخلاق کار بسیار مهمی در تاریخ تفکراسلامی انجام داده است. #خواجه_نصیرالدین_طوسی در مقدمه #اخلاق_ناصری میگوید: جان من فدای کتابی باد که حائز همه فضیلتها و برتری هاست.
کتاب اخلاق ناصری خواجه نصیر هم بر مبنای تهذیب الاخلاق نگاشته شده است.
ابن مسکویه برخلاف سجستانی به دوگانه دین وفلسفه قائل نیست بلکه آن دو را همسنخ میداند. از نظر وی اگر علم و معرفت از عالم بالا به عالم پایین بیاید وحی نامیده میشود، واگر از عالم پایین به بالا برود فلسفه است. پیامبران با وحی به حقیقت رسیدند در حالیکه حکما با طی مقدمات و سیر مراحل حقیقت را در مییابند.در واقع ازنظر ابن مسکویه انسان آرمانی، همان فیلسوف است. زیرا شخصیتی است که مراتب ادراک را از حسی تا خیالی و عقلی طی کرده و به اتصال با عقل فعال نائل آمده است. در واقع از نگاه ابنمسکویه فلسفه صرفاً استدلال و بیان سخنان پیچیده نمیباشد بلکه علمی است که توام با عمل میباشد. آنجا که انسان همه استعدادهای نهفته درونی خودش را به فعلیت برساند و عقل از مرتبه بالقوه تا اتصال با عقل فعال سیرکند حقایقی را می بیند و می شنود که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است. لذا حقیقت عقل و فلسفه از سنخ وحی و دین می باشد تلاشهایی که فلاسفه به مدد عقل نظری انجام می دهند سرانجام آنها را به همان جایی می رساند که انبیا به آن رسیدهاند و سخن آنها با سخنان پیامبران یکی خواهد شد.بنابراین از نظر ابن مسکویه اگر انسان مسیر علم ودانش راطی کندو ازفلسفه مدد بگیرد سرانجام به جایی میرسدکه وحی وسخنان پیامبران را تصدیق وتأیید میکنند.
اختلاف سجستانی وابن مسکویه درباره رابطه عقل و وحی، دین وفلسفه یک تقابل تاریخی در عالم اسلام میباشد.
یک گروه وحی ودین را همسنخ با عقل وفلسفه نمیدانند وتفاوت آنها را به یقین و ظن تاویل میکنند. وگروه دیگرحقیقت وحی وعقل را یکی دانسته به نحوی که یکی را به رسول باطنی ودیگری رابه رسول ظاهری تشبیه میکنند.
#محسن_بهرامی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
finall2.mp3
26.34M
🔊 بشنوید | صوت کامل #ویژه_برنامه مذاکره معرفت شناسی
👤 با حضور مولف محترم کتاب معرفت شناسی
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح
۱۴۰۱/۱۰/۲۶
💻 مشاهده و دانلود فیلم از طریق لینک:
https://aparat.com/v/V7DFo
✅ @mojtabamesbah_ir