هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#20_خدمت_به_طلاب_پژوهشگران
💢ارائه 20 نوع خدمت ارزشمند به طلاب و دانشپژوهان
(از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان)
1️⃣ چاپ کتب علمی (صفر تا 100 امور چاپ، انتشار و فروش)؛
2️⃣ ارائه مشاوره های پژوهشی رایگان جهت چاپ و نشر کتاب؛
3️⃣وام حمایتی چاپ کتاب و تولید آثار دیجیتالی تا 20 میلیون تومان؛ #وام_حمايتي_چاپ_كتاب
4️⃣چاپ و حمایت از پایاننامه های دفاع شده با معدل بالای 18؛
5️⃣ انعقاد قرارداد با مؤلفین و پژوهشگران جهت تدوین متون آموزشی و...؛
6️⃣ ارائه کتب درسی، معارف اسلامی و مطالعاتی با 20 تا 50% تخفیف؛ #انتشارات_حوزه_علمیه_خراسان
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (6-1) شماره تماس 32008165-051 ✾🌺
——————————————————————————-
7️⃣برگزاری کارگاه های مهارتی پژوهشی به صورت رایگان؛ #مهارت_پژوهشی #گام_به_گام_تا_مقاله_نویسی #شیوه_نقد_اثر
8️⃣شرکت در برنامههای هیئتهای اندیشهورز و گروههای پژوهشی؛ #هیئت_اندیشه_ورز #دوره_تربیت_پژوهشگر #گروه_پژوهشی
9️⃣جذب مسئول پژوهش در قالب سرباز طلبه در مدارس و مراکز علمی؛
🔟مشاوره های رایگان (مقاله و پایاننامه نویسی، تدوین کتاب و...)؛
11. دریافت و توزیع کتب اهدایی به طلاب،دانشپژوهان و کتابخانهها؛ #اهدای_دانایی
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (11-7) شماره تماس 32008464-051 ✾🌺
———————————————————————————
12. ارائه فصلنامههای علمی تخصصی با تخفیف 50 درصد؛ #فصلنامه_علمی_تخصصی
13. چاپ مقالات علمی در فصلنامه های علمی تخصصی؛ #فراخوان_مقاله
14. برگزاری فراخوان آثار پژوهشی؛ #فراخوان_آثار_پژوهشی
15. حمایت از برگزیدگان فرخوان آثار پژوهشی؛
16. حمایت از تولید نشریات داخلی مدارس علمیه؛
17. حمایت از تولید نشریات علمی تخصصی؛
18. چاپ آثار برگزیده فراخوان های و جشنوارههای آثار پژوهشی؛
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (18-12) شماره تماس 32008327-051 ✾🌺
———————————————————————————--
19. نمایشگاه کتاب حداقل با 55% تخفیف؛
20. معرفی آثار پژوهشگران حوزوی در نمایشگاه پژوهش و فناوری استان.
☎️ ✾ اطلاع از خدمات (20-19) شماره تماس 32008136-051 ✾🌺
———————————————————————————
🌹معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐شناسه
🆔 @howzehpajohesh
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
💠 برنامههای معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان منطبق بر اسناد بالادستی
🔻 معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: برنامههای معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان منطبق بر اسناد بالادستی این حوزه و بر چهار محور ایجاد زیرساختهای پژوهشی، فرهنگسازی پژوهشی، منشورات علمی و نیازسنجی پژوهشی اجرا می شود:
🔰 بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=39445
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
🔴#محتوای_پژوهشی
💠پرسش و پاسخ پژوهشی
❓چندنویسندگی در تالیف به چه معناست؟
✅هرگاه دو یا چند نویسنده برای تولید یک اثر علمی گرد هم آیند و از دانش و استعدادهای علمی و تخصصی خود در یک زمینۀ موضوعی استفاده کنند و در اختیار یکدیگر قرار دهند، فرآیندی به نام «چندنویسندگی» را در آن اثر علمی شاهد هستیم. تعابیر مشابه و مترادف دیگری با چند نویسندگی داریم، مانند «همنویسندگی»، «تألیف مشترک» یا «همکاری در تألیف» که معادل انگلیسی آن Co-Authorship است و الفاظ انگلیسی دیگری مانند multiple authorship، shared authorship را هم میتوان برای آن در نظر گرفت.
چند نویسندگی پیش از هر چیز، معلول و زادۀ همفکری است نه لزوماً معلول نگارش مشترک و چیدمان مشترک الفاظ؛ پس انتظار است که دستاورد علمی چندنویسنده، بسیار دانشمندانهتر، عمیقتر و با کیفیتتر از اثری باشد که یکی از نویسندگان همان گروه، به تنهایی در همان موضوع بنویسد. به عبارتی: «چند نویسندگی رنگ رخساره ای است که باید خبر بدهد از سرّ مشترکی در درون!»
❇واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصرکرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
🔴جستجوی هوشمند دانش
معرفی یک پایگاه اینترنتی منبع یابی بسیار سودمند برای محققان علوم اسلامی
جستجو گر "جُهد" جستجو در بین بیش از 50000 جلد کتاب، نشریه و تقریر علوم اسلامی را برای محقق فراهم می کند.
لینک سامانه:
🔴https://johd.ir/
قابل توجه طلابی که دنبال منبع برای کتابشون بودند میتونن به این سایت مراجعه کنند. و کتابشون رو برای مطالعه به دست بیارند.
موفق باشید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#معرفیسامانهپژوهشی
عنوان سامانه:
جُـــــهد
(جستجوی هوشمند دانش)
با این ابزار،محققان میتوانند در بین بیش از پنجاه هزار جلد کتاب، نشریه و تقریر علوم اسلامی به راحتی به تتبع بپردازند.
#منابعمتصل به این جستجوگر هوشمند:
۱.کتابخانه مدرسه فقاهت؛
۲.کتابخانه اهل سنت؛
۳.مدارک اسلامی؛
۴.تقریرات.
✅یادآور میشود که این سامانه در حال به روزرسانی و توسعه است.
آدرس سامانه
ــــــــــــــــــــ
واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد
💐با ما همراه باشید
#معرفی_نرم_افزار
🎇«بانوی یاس- زندگینامه فاطمه زهرا (س)»
🎇زندگینامه فاطمه زهرا (س) ترجمه بَیْتُ الْاَحْزان فی مَصائبِ سَیّدةِ النِّسْوان شیخ عباس قمی ( ره) - مولف مفاتیح الجنان.
حجم برنامه : 8مگابایت
👇👇👇👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.banoyyas.atrseeb&ref=share
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
🔶️#آموزش_روش_پژوهش
❓مراد از بیان مسئله چیست؟
❓نحوه نگارش بیان مسئله چگونه است؟
🔸️منظور از مسئله ، مسئله پژوهشی است که تاکنون برای آن پاسخی ارائه نشده است .
🔸️وجود بیان مسئله در هر مقاله ضروری است.
🔸️در بخش بیان مسئله پژوهشگر مشخص میکند به دنبال چیست و از این تحقیق چه انتظاری دارد.
🔸️ برای این منظور پژوهشگر
🔹️ ابعاد مسئله سوال اصلی ،
🔹️منابع
🔹️و روش پاسخگویی به مسئله را مشخص و تعیین میکند .
🔸️تبیین باید به دور از کلی گویی و ابهام باشد .
🔸️این کار علاوه بر آن که به تحقیق جهت میدهد و موجب آن میشود که کار محقق با جامعه نگری و دقت بیشتری نوشته و دنبال شود.
🔵مثال
در مقالهای با عنوان اصول و مبانی رویکرد تفسیر عصری در روش تفسیری علامه طباطبایی بیانمسئله به کیفیت ذیل است
نیازها شرایط تحولات و دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی هر اثر سبب گرایش و استقبال مفسران به رویکرد عصری در تفسیر قرآن می شود ؛ به دنبال آن مفسر و محقق بر اساس موضوع یا مسئله مورد نیاز و مورد بحث خود به دسته بندی و کنار هم گذاردن آیات قرآن میپردازد و آنچه را که در حالت پراکنده در آیات قرآن گویا نبود را با کنار هم قرار دادن آیات به نحو دقیق تری بررسی و تفسیر می کند
و بر مبنای پیام های قرآنی که از این تفسیر و بررسی کشف میشود به تبیین موضوع مورد نظر خود میپردازد بدیهی است که در این مورد مسائل و موضوعات مطرح شده در عصر مفسر سبب ایجاد انگیزه در وی می شود و به دنبال آن مفسر مهمترین موضوع یا مسئله را که بررسی و پاسخگویی به آن را ضروری میداند به قرآن عرضه میکند و به گفتمان با قرآن میپردازد.
بدون شک رویکرد هر مفسر در این زمینه مبتنی بر اصول است که خط مشی این مفسر را در تفسیر روشن می نماید و مفسر بر اساس این اصول به تفسیر قرآن میپردازد این مسئله در روش تفسیری علامه طباطبایی از جایگاهی ویژه برخوردار است و ایشان در آثار تفسیری خود از جلوه های مختلف به این مسئله اهتمام دارند ( در این پارگراف ابعاد مسئله بیان شد)
از آنجا که این رویکرد تفسیری از منظر هر مفسر مبتنی بر مبانی و اصول است لذا این سوال اساسی و بنیادی مطرح میشود که رویکرد تفسیر عصری علامه طباطبایی مبتنی بر چه اصولی است و این با مفسر بر اساس چه مبانی به تفسیر اصلی قرآن میپردازد(در این پارگراف سوال اصلی مطرح شد)
مقاله حاضر عهدهدار پاسخگویی به این پرسش محوری و بنیادی است و برای این منظور تلاش خواهد داشت که برای شناخت بهتر نسبت به جلوه های مختلف رویکردی تفسیر عصری در روش علامه طباطبایی آثار تفسیری این مفسر به خصوص تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن(در این قسمت منابع تحقیق مشخص شد ) با تکیه بر روش تحلیل محتوایی دیدگاه های نظری و جلوه های عملی این رویکرد در آثار مفسر بررسی کند(در این قسمت روش تحقیق مشخص گردید).
⚪برگرفته از بسته آموزش کاربردی مقاله نویسی
❇واحد پژوهش مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها (عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
🔶️#آموزش_روش_پژوهش
❓مراد از بیان مسئله چیست؟
❓نحوه نگارش بیان مسئله چگونه است؟
🔸️منظور از مسئله ، مسئله پژوهشی است که تاکنون برای آن پاسخی ارائه نشده است .
🔸️وجود بیان مسئله در هر مقاله ضروری است.
🔸️در بخش بیان مسئله پژوهشگر مشخص میکند به دنبال چیست و از این تحقیق چه انتظاری دارد.
🔸️ برای این منظور پژوهشگر
🔹️ ابعاد مسئله سوال اصلی ،
🔹️منابع
🔹️و روش پاسخگویی به مسئله را مشخص و تعیین میکند .
🔸️تبیین باید به دور از کلی گویی و ابهام باشد .
🔸️این کار علاوه بر آن که به تحقیق جهت میدهد و موجب آن میشود که کار محقق با جامعه نگری و دقت بیشتری نوشته و دنبال شود.
🔵مثال
🔻در مقالهای با عنوان اصول و مبانی رویکرد تفسیر عصری در روش تفسیری علامه طباطبایی بیانمسئله به کیفیت ذیل است
🔻نیازها شرایط تحولات و دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی هر اثر سبب گرایش و استقبال مفسران به رویکرد عصری در تفسیر قرآن می شود ؛
🔻به دنبال آن مفسر و محقق بر اساس موضوع یا مسئله مورد نیاز و مورد بحث خود به دسته بندی و کنار هم گذاردن آیات قرآن میپردازد و آنچه را که در حالت پراکنده در آیات قرآن گویا نبود را با کنار هم قرار دادن آیات به نحو دقیق تری بررسی و تفسیر می کند
و بر مبنای پیام های قرآنی که از این تفسیر و بررسی کشف میشود به تبیین موضوع مورد نظر خود میپردازد بدیهی است که در این مورد مسائل و موضوعات مطرح شده در عصر مفسر سبب ایجاد انگیزه در وی می شود و به دنبال آن مفسر مهمترین موضوع یا مسئله را که بررسی و پاسخگویی به آن را ضروری میداند به قرآن عرضه میکند و به گفتمان با قرآن میپردازد.
🔻بدون شک رویکرد هر مفسر در این زمینه مبتنی بر اصول است که خط مشی این مفسر را در تفسیر روشن می نماید و مفسر بر اساس این اصول به تفسیر قرآن میپردازد این مسئله در روش تفسیری علامه طباطبایی از جایگاهی ویژه برخوردار است و ایشان در آثار تفسیری خود از جلوه های مختلف به این مسئله اهتمام دارند ( در این پارگراف ابعاد مسئله بیان شد)
🔻از آنجا که این رویکرد تفسیری از منظر هر مفسر مبتنی بر مبانی و اصول است لذا این سوال اساسی و بنیادی مطرح میشود که رویکرد تفسیر عصری علامه طباطبایی مبتنی بر چه اصولی است و این با مفسر بر اساس چه مبانی به تفسیر اصلی قرآن میپردازد(در این پارگراف سوال اصلی مطرح شد)
🔻مقاله حاضر عهدهدار پاسخگویی به این پرسش محوری و بنیادی است و برای این منظور تلاش خواهد داشت که برای شناخت بهتر نسبت به جلوه های مختلف رویکردی تفسیر عصری در روش علامه طباطبایی آثار تفسیری این مفسر به خصوص تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن(در این قسمت منابع تحقیق مشخص شد ) با تکیه بر روش تحلیل محتوایی دیدگاه های نظری و جلوه های عملی این رویکرد در آثار مفسر بررسی کند(در این قسمت روش تحقیق مشخص گردید).
⚪برگرفته از بسته آموزش کاربردی مقاله نویسی
❇واحد پژوهش مدرسه علمیه ولی عصر کرمانیها (عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
سنخ شناسی و موضوع شناسی دقیق شیخ انصاری.mp3
11.31M
💠#کارگاه
#علم_اصول
#شیخ_انصاری
#جلسه_چهارم
🔴کارگاه پژوهشی با عنوان
✴️سلسله مباحث روش شناسی مکتب فقهی و اصولی شیخ انصاری✴️
🎙با ارائه استاد
✳️حجه الاسلام سید مصطفی حسنی پژوهشگر و استاد حوزه✳️
❇️عنوان جلسه چهارم: سنخ شناسی
⬅️اهم مطالب ارائه شده در این جلسه
✅شیخ روشی ثابت و دقیق در مواجهه با مسائل فقهی و اصولی داشته اند.
✅سنخ شناسی و موضوشناسی مواجه با موضوعات فقهی و اصولی.
✅ارائه ادله بر اساس سنخ شناسی پیرامون موضوعات و مسائل
✅مشخص کردن محدوده موضوعات که آیا جزء تعبدیات است یا جزء سیره عقلائیه است.
✅در فرآیند استدلال غالبا شیخ در فقه یا در اصول سراغ آیات، روایات ، اجماع و دلیل عقل می روند.
✅در بررسی حجیت خبر واحد همین گونه عمل کرده اند.
✅اهمیت شناخت موضوع و سنخ شناسی آن در تمام فرآیند اجتهادی شیخ پر رنگ است.
✅بیان تاثیرات سنخ شناسی در تفسیر متون دینی و ادله نقلی.
✅بیان آثار و فواید روش اجتهادی شیخ و نحوه سنخ شناسی در حل مسائل فقهی و اصولی.
✅معرفی برخی کتب محققین معاصر با توجه به رویکرد سنخ شناسی موضوعات فقهی و اصولی.
✳️واحد پژوهش مدرسه علیمه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
طلاب محترم سلام علیکم
لطفا قبل از ارسال مقاله به این نکات دقت بفرمایید
1- صرفا باید فایل ورد مقاله برای بنده ارسال شود ؛ فایل pdf قابل ارزشیابی نیست و از طرف مرکز مردود است ؛ در کانال وارثین نیز مکررا این مطلب عرض شده است .
2-مقاله بر خلاف کتاب فهرست لازم ندارد.
3 - در چکیده مقاله باید سوال اصلی ، فرضیه ، روش تحقیق ،ضرورت ،هدف و یافته ها و نتیجه تحقیق در قالب 250 کلمه ارائه شود
4-پاورقی در مقالات باید در خود متن ارائه شود مثل (علامه طباطبایی ، 1365، 20/4 ) نام نویسنده ، سال انتشار کتاب ، شماره جلد ، شماره صفحه آورده می شود ؛ خواننده با توجه به اسم نویسنده و سال انتشار کتاب در قسمت منابع از اسم کتاب مطلع خواهد شد .
5_ منابع هم باید کامل ارائه شود یعنی نام خانوادگی و اسم نویسنده ، سال انتشار کتاب ،اسم کتاب ، ناشر ، محل نشر ، نوبت چاپ ارائه می شود .
6_ فونت مقاله را هم مرتب کنید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
طلاب محترمی که مقالاتشان از طرف مسئول پژوهش تایید شده است با در نظر گرفتن این شیوه نامه مقالاتشان را در سامانه فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ثبت کنند و از مزایای آن بهرمند شوند. ان شاء الله
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
https://digipostal.ir/hfateme
محتاج دعای خیرتان.التماس دعا
📚#معرفی_کتاب
⚫️کتاب 18 ساله _ 18 روایت از عرفات فاطمه تا مطاف فاطمیه⚫️
✔️در کتاب حاضر 18 روایت از زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است.
✔️این نوشتار تاریخی، به هجده بخش تقسیم شده است که این عدد برگرفته از عمر هجده سالۀ حضرت زهرا (س) میباشد.
✔️آغازگر هر یک از این بخشهای هجدهگانه نیز، روایتی از معارف فاطمی است.
✔️این اثر با ذکر روایتی از نگرانیهای رسول خدا (ص) در آخرین روزهای عمر شریفشان و وفات پیامبر اعظم (ص) آغاز میشود.
▪️سپس بیت الاحزان حضرت فاطمه (س)،
▪️ روزهای فتنه،
▪️ماجرای سقیفه،
▪️فاجعۀ احراق دار،
▪️ غصب فدک
▪️ شدت یافتن بیماری حضرت فاطمه (س) روایت میشود. در ادامه شهادت حضرت زهرا (س)،
▪️وصیتهای ایشان،
▪️تدفین مخفیانه آن حضرت و ... ذکر شده است. در نهایت در خصوص محل دفن حضرت فاطمه (س) مباحثی مطرح شده است.
⚫️در پشت جلد کتاب میخوانیم
حضرت باقرالعلوم علیه السلام :
فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله , پنج سال پس از بعثت رسول خدا تولد یافت و آنگاه که از دنیا رفت هجده سال و هفتاد و پنج روز داشت ( اصول کافی ج1 ص 475)
آری ، گویا حیات 18 ساله ام ابیهاسلام الله علیها با نزول قرآن آغازو با پایان وحی به انتها رسیده بود و این عجیب نیست که روز و ماه وسال زندگانی آن حقیقت لیلة القدر ، هریک منزل گاه آیه ها و سوره های کلام الله بوده باشند.
🖊مولف : حمیدسبحانی صدر
⚫️ناشر : موسسه فرهنگی ایمان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انگیزشی
#مهلت_عمر
#تلاش
#تحقیق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_یازدهم
🔴سوره مبارکهء فاتحه؛ آیه ۳
(الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ )
🔶️ (خداوندی که) بخشنده و بخشایشگر است (و رحمت عامّ و خاصّش همگان را فرا گرفته).
🔴(آيه ٣) - «خداوندى كه بخشنده و بخشايشگر است» و رحمت عامّ و خاصّش همه را رسيده. (الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) .
🔶️ معنى «رحمن» و «رحيم» و همچنين تفاوت ميان اين دو كلمه را در تفسير «بسم اللّه» خوانديم. نكتهاى كه بايد اضافه كنيم اين است كه اين دو صفت در نمازهاى روزانۀ ما حدّاقل ٣٠ بار تكرار مىشوند (در هر يك از دو ركعت اول نماز دوازده بار) و به اين ترتيب ٦٠ مرتبه خدا را به صفت رحمتش مىستائيم. و اين درسى است براى همه انسانها كه خود را در زندگى بيش از هر چيز به اين اخلاق الهى متخلّق كنند. به علاوه اشارهاى است به اين واقعيّت كه اگر ما خود را عبد و بندۀ خدا مىدانيم مبادا رفتار مالكان بىرحم نسبت به بردگانشان در نظرها تداعى شود. نكتۀ ديگر اينكه «رحمان و رحيم» بعد از «رَبِّ الْعالَمِينَ» اشاره به اين است كه ما« خداوند»در عين قدرت نسبت به بندگان خويش، با مهربانى و لطف رفتار مىكنيم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_دوازدهم
🔴سوره مبارکه: فاتحه آیه شماره: ۴
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
(خداوندی که) مالک روز جزاست.
🔴 آيه ٤) -دوّمين اصل مهمّ اسلام يعنى قيامت و رستاخيز:
🔶️«خداوندى كه مالك روز جزاست» (مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) . در اينجا تعبير به «مالكيّت خداوند» شده است، كه نهايت سِيطَره و نفوذ او را بر همه چيز و همه كس در آن روز مشخص مىكند، روزى كه همۀ انسانها در آن دادگاه بزرگ براى حساب حاضر مىشوند و در برابر مالك حقيقى خود قرار مىگيرند، تمام گفتهها و كارها و حتى انديشههاى خود را حاضر مىبينند، هيچ چيز حتّى به اندازۀ سر سوزنى نابود نشده و به دست فراموشى نيفتاده است، و اكنون اين انسان است كه بايد بار همۀ مسئوليّتهاى اعمال خود را بردوش كشد! حتّى در آنجا كه بنيانگزار سنّت و برنامهاى است، باز بايد سهم خويش را از مسئوليّت بپذيرد!
🔶️ بدون شكّ مالكيّت خداوند نسبت به جهان هستى مالكيّت حقيقى است نه مالكيّت اعتبارى. نظير مالكيّت ما نسبت به آنچه در اين جهان ملك ما است. و به تعبير ديگر اين مالكيّت نتيجۀ خالقيّت و ربوبيّت است، آنكس كه موجودات را آفريده و لحظه به لحظه فيض وجود هستى به آنها مىبخشد، مالك حقيقى موجودات است. و در پاسخ اين سؤال كه مگر خداوند مالك تمام اين جهان نيست كه ما از او تعبير به «مالك روز جزاء» مىكنيم؟ بايد بگوئيم: مالكيّت خداوند گر چه شامل «هر دو جهان» مىباشد، اما بروز و ظهور اين مالكيّت در قيامت بيشتر است، چرا كه در آن روز همۀ پيوندهاى مادّى و مالكيّتهاى اعتبارى بريده مىشود، و هيچ كس در آنجا چيزى از خود ندارد، حتّى اگر شفاعتى صورت گيرد باز به فرمان خداست.
🔶️ اعتقاد به روز رستاخيز، اثر فوق العاده نيرومندى در كنترل انسان در برابر اعمال نادرست و ناشايست دارد و يكى از علل جلوگيرى كردن نماز از فحشاء و منكرات همين است كه نماز انسان را هم به ياد مبدئى مىاندازد كه از همه كار او با خبر است و هم به ياد دادگاه بزرگ عدل خدا.
🔶️ در حديثى از امام سجّاد عليه السّلام مىخوانيم: هنگامى كه به آيۀ «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» مىرسيد، آنقدر آن را تكرار مىكرد كه نزديك بود روح از بدنش پرواز كند. امّا كلمۀ «يَوْمِ الدِّينِ» :
🔶️در قرآن در تمام موارد به معنى قيامت آمده است، و اينكه چرا آن روز، روز دين معرفى شده؟ به خاطر اين است كه آن روز روز جزا است و «دين» در لغت به معنى «جزا» مىباشد، و روشنترين برنامهاى كه در قيامت اجرا مىشود همين برنامۀ جزا و كيفر و پاداش است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_سیزدهم
🔴سوره مبارکه: فاتحه آیه شماره: ۵
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
(پروردگارا!) تنها تو را میپرستیم؛ و تنها از تو یاری میجوییم.
🔴(آيه ٥) -انسان در پيشگاه خدا:
از اينجا گوئى «بنده» پروردگار خود را مخاطب ساخته نخست از عبوديّت خويش در برابر او، و سپس از امدادها و كمكهاى او سخن مىگويد: «تنها تو را مىپرستم و تنها از تو يارى مىجويم» (إِيّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّاكَ نَسْتَعِينُ) . 🔶️در واقع آيات گذشته سخن از توحيد ذات و صفات مىگفت و در اينجا سخن از توحيد عبادت، و توحيد افعال است. توحيد عبادت آن است كه هيچ كس و هيچ چيز را شايستۀ پرستش جز ذات خدا ندانيم تنها به فرمان او گردن نهيم، و از بندگى و تسليم در برابر غير ذات او بپرهيزيم، توحيد افعال آن است كه تنها مؤثّر حقيقى را در عالم او بدانيم، نه اينكه دنبال سبب نرويم بلكه معتقد باشيم هر سببى هر تأثيرى دارد به فرمان خداست. اين تفكّر و اعتقاد انسان را از همه كس و همۀ موجودات بريده و تنها به خدا پيوند مىدهد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_چهاردهم
🔴سوره مبارکه: فاتحه آیه شماره: ۶
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
ما را به راه راست هدایت کن...
🌟(آيه ٦) - «ما را به راه راست هدايت فرما» (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ) . پس از اظهار تسليم در برابر پروردگار و وصول بر مرحلۀ عبوديّت و استمداد از ذات پاك او نخستين تقاضاى بنده اين است كه او را به راه راست، راه پاكى و نيكى، راه عدل و داد، و راه ايمان و عمل صالح هدايت فرمايد.
🌟در اينجا اين سؤال كه چرا ما همواره درخواست هدايت به صراط مستقيم از خدا مىكنيم مگر ما گمراهيم! مطرح مىشود. وانگهى اين سخن از پيامبر و امامان كه نمونۀ انسان كامل بودند چه معنى دارد؟ ! در پاسخ مىگوئيم:
🌟 انسان در مسير هدايت هر لحظه بيم لغزش و انحراف در بارۀ او مىرود، به همين دليل بايد خود را در اختيار پروردگار بگذارد و تقاضا كند كه او را بر راه راست ثابت نگهدارد.
🌟دوّم اينكه، هدايت همان پيمودن طريق تكامل است كه انسان تدريجاً مراحل نقصان را پشت سر بگذارد و به مراحل بالاتر برسد. بنابراين جاى تعجّب نيست كه حتّى پيامبران و امامان از خدا تقاضاى هدايت «صراط مستقيم» كنند، چه اينكه كمال مطلق تنها خدا است، و همه بدون استثناء در مسير تكاملند، چه مانعى دارد كه آنها نيز تقاضاى درجات بالاترى را از خدا بنمايند.
🌟 امام صادق عليه السّلام در تفسير اين آيه مىفرمايد: «خداوندا! ما را بر راهى كه به محبّت تو مىرسد و به بهشت واصل مىگردد، و مانع از پيروى هوسهاى كشنده و آراء انحرافى و هلاك كننده است ثابت بدار».
🌟 صراط مستقيم چيست؟ «صراط مستقيم» همان آئين خدا پرستى و دين حقّ و پايبند بودن به دستورات خداست، چنانكه در سورۀ انعام آيۀ ١٦١ مىخوانيم: «بگو: خداوند مرا به صراط مستقيم هدايت كرده، به دين استوار آئين ابراهيم كه هرگز به خدا شرك نورزيد.»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_پانزدهم
🔴سوره مبارکه: فاتحه آیه شماره: ۷
« صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ»
🔶️ راه کسانی که آنان را مشمول نعمت خود ساختی؛ نه کسانی که بر آنان غضب کردهای؛ و نه گمراهان.
🔴دو خط انحرافى! «مرا به راه كسانى هدايت فرما كه آنان را مشمول انواع نعمتهاى خود قرار دادى (نعمت هدايت، نعمت توفيق، نعمت رهبرى مردان حقّ و نعمت علم و عمل و جهاد و شهادت) نه آنها كه بر اثر اعمال زشت و انحراف عقيده، غضب تو دامنگيرشان شد و نه آنها كه جادّۀ حقّ را رها كرده و در بيراههها گمراه و سرگردان شده» (صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضّالِّينَ) .
🔶️ در حقيقت خدا به ما دستور مىدهد طريق و خط پيامبران و نيكوكاران و آنها كه مشمول نعمت و الطاف او شدهاند را بخواهيم و به ما هشدار مىدهد كه در برابر شما هميشه دو خط انحرافى قرار دارد، خطّ «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و خطّ «الضّالِّينَ».
🔴۱ ــ «الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» كيانند؟
🔶️سورۀ نساء آيۀ ٦٩ اين گروه را تفسير كرده است: «كسانى كه دستورات خدا و پيامبر را اطاعت كنند، خدا آنها را با كسانى قرار مىدهد كه مشمول نعمت خود ساخته، از پيامبران و رهبران صادق و راستين و جانبازان و شهيدان راه خدا و افراد صالح، و اينان رفيقان خوبى هستند».
🔶️ بنابراين ما در سورۀ حمد از خدا مىخواهيم كه در خطّ اين چهار گروه قرار گيريم كه در هر مقطع زمانى بايد در يكى از اين خطوط، انجام وظيفه كنيم و رسالت خويش را ادا نمائيم.
🔴۲ ــ «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و «الضّالِّينَ» كيانند؟
🔶️از موارد استعمال اين دو كلمه در قرآن مجيد چنين استفاده مىشود كه «الضّالِّينَ» گمراهان عادّى هستند، و «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» گمراهان لجوج و منافق، به همين دليل در بسيارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذكر شده.
🔶️ در آيۀ ٦ سورۀ فتح آمده است: «خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك و آنها را كه در بارۀ خدا گمان بد مىبرند مورد غضب خويش قرار مىدهد، و آنها را لعن مىكند، و از رحمت خويش دور مىسازد، و جهنّم را براى آنان آماده ساخته است» . به هر حال «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» آنها هستند كه علاوه بر كفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حقّ را مىپيمايند و حتّى از اذيّت و آزار رهبران الهى و پيامبران در صورت امكان فرو گذار نمىكنند.
🌟 پايان سورۀ حمد🌟
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
به لطف خدا و با عنایت ائمه سلام الله علیه تفسیر سوره حمد به پایان رسید.
ثواب آن تقدیم به پیشگاه جمیع علماء ، صلحاء و شهدای مدافع حریم ولایت به ویژه بی بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها
# سلسله -کارگاه های_علمی
🔰معاونت پژوهش مدرسه جعفریه قدیمه قاین برگزار می کند
📚 روش مقاله نویسی وآشنایی با شیوه های ارسال مقاله(ویژه شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان)
👤استاد مدعو: حجت الاسلام دکتر جواد معین(زیدعزه)
«استاد حوزه ودانشگاه ومسئول دبیرخانه آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان»
✅ جلسه اول
📅 دوشنبه ٢٩ دیماه
⏰ساعت ۱۶
💻 نشانی لینک ورود به جلسه👇👇
https://jq.lms2.hozehkh.com/course/13879
✅مشاهده دوره ها"سلسله کارگاه های علمی سطح ۲-۳ وتخصصی تبلیغ مدرسه علمیه جعفریه قاین"
♈️ طبق تقویم پژوش مدرسه حضور دوستان الزامی است و در نمره تحقیق تاثیر خواهد داشت.
#واحدپژوهش مدرسه جعفریه قدیمه قاین
#واحدپژوهش مدرسه امام رضا علیه السلام سرخس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
# سلسله -کارگاه های_علمی 🔰معاونت پژوهش مدرسه جعفریه قدیمه قاین برگزار می کند 📚 روش مقاله نویسی وآ
دوستان آقای معین دبیر شانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی هستند
پیشنهاد بنده اینکه حتما توی این کارگاه شرکت کنید و نکاتی که برای شرکت در فراخوان گفته میشه رو مد نظر داشته باشید و بعد مقالتون رو برای فراخوان ارسال کنید اینطوری شانس بیشتری برای موفقیت در فراخوان خواهید داشت
#خبر_پژوهشی
🌼نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اول تا ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار می شود.
🌼بازدید و خرید کتاب در
www.tehranbookfair.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#پرسش_پژوهشی
#علم_سنجی
💠علم سنجی چیست؟
🔶️علمسنجی (Scientometrics)، علمِ سنجش و تحلیل علم است.
🔻علمسنجی در عمل، بیشتر با استفاده از روشهای کتاب سنجی انجام میشود و مبتنی بر تحلیل استنادی است.
🔻علم سنجی یكی از متداول ترین روش های ارزیابی فعالیت های علمی و مدیریت پژوهش است.
🔻 بررسی كمّی تولیدات علمی، سیاستگزاری علمی،ارتباطات علمی دانش پژوهان و ترسیم نقشه علم، برخی از موضوعات این حوزه اند.
🔻 در علم سنجی، ارتباطات علمی و شیوه های تولید، اشاعه و بهره گیری از اطلاعات علمی به روش غیر مستقیم و با بررسی منابع و مآخذ آنها ارزیابی می شود.
🔻نمایه های استنادی معتبر بین المللی همچون ISI، Scopus، Google Scholarاز ابزارهای علم سنجی محسوب می شوند.
❇واحد پژوهش حوزه علمیه ولیعصر کرمانیها (عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk