سنخ شناسی و موضوع شناسی دقیق شیخ انصاری.mp3
11.31M
💠#کارگاه
#علم_اصول
#شیخ_انصاری
#جلسه_چهارم
🔴کارگاه پژوهشی با عنوان
✴️سلسله مباحث روش شناسی مکتب فقهی و اصولی شیخ انصاری✴️
🎙با ارائه استاد
✳️حجه الاسلام سید مصطفی حسنی پژوهشگر و استاد حوزه✳️
❇️عنوان جلسه چهارم: سنخ شناسی
⬅️اهم مطالب ارائه شده در این جلسه
✅شیخ روشی ثابت و دقیق در مواجهه با مسائل فقهی و اصولی داشته اند.
✅سنخ شناسی و موضوشناسی مواجه با موضوعات فقهی و اصولی.
✅ارائه ادله بر اساس سنخ شناسی پیرامون موضوعات و مسائل
✅مشخص کردن محدوده موضوعات که آیا جزء تعبدیات است یا جزء سیره عقلائیه است.
✅در فرآیند استدلال غالبا شیخ در فقه یا در اصول سراغ آیات، روایات ، اجماع و دلیل عقل می روند.
✅در بررسی حجیت خبر واحد همین گونه عمل کرده اند.
✅اهمیت شناخت موضوع و سنخ شناسی آن در تمام فرآیند اجتهادی شیخ پر رنگ است.
✅بیان تاثیرات سنخ شناسی در تفسیر متون دینی و ادله نقلی.
✅بیان آثار و فواید روش اجتهادی شیخ و نحوه سنخ شناسی در حل مسائل فقهی و اصولی.
✅معرفی برخی کتب محققین معاصر با توجه به رویکرد سنخ شناسی موضوعات فقهی و اصولی.
✳️واحد پژوهش مدرسه علیمه ولیعصر کرمانیها(عج)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
طلاب محترم سلام علیکم
لطفا قبل از ارسال مقاله به این نکات دقت بفرمایید
1- صرفا باید فایل ورد مقاله برای بنده ارسال شود ؛ فایل pdf قابل ارزشیابی نیست و از طرف مرکز مردود است ؛ در کانال وارثین نیز مکررا این مطلب عرض شده است .
2-مقاله بر خلاف کتاب فهرست لازم ندارد.
3 - در چکیده مقاله باید سوال اصلی ، فرضیه ، روش تحقیق ،ضرورت ،هدف و یافته ها و نتیجه تحقیق در قالب 250 کلمه ارائه شود
4-پاورقی در مقالات باید در خود متن ارائه شود مثل (علامه طباطبایی ، 1365، 20/4 ) نام نویسنده ، سال انتشار کتاب ، شماره جلد ، شماره صفحه آورده می شود ؛ خواننده با توجه به اسم نویسنده و سال انتشار کتاب در قسمت منابع از اسم کتاب مطلع خواهد شد .
5_ منابع هم باید کامل ارائه شود یعنی نام خانوادگی و اسم نویسنده ، سال انتشار کتاب ،اسم کتاب ، ناشر ، محل نشر ، نوبت چاپ ارائه می شود .
6_ فونت مقاله را هم مرتب کنید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
هدایت شده از وارثین (کانال مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها «عج» ارائه مطالب علمی ، اخلاقی، آموزشی و پژوهشی)
طلاب محترمی که مقالاتشان از طرف مسئول پژوهش تایید شده است با در نظر گرفتن این شیوه نامه مقالاتشان را در سامانه فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ثبت کنند و از مزایای آن بهرمند شوند. ان شاء الله
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
https://digipostal.ir/hfateme
محتاج دعای خیرتان.التماس دعا
📚#معرفی_کتاب
⚫️کتاب 18 ساله _ 18 روایت از عرفات فاطمه تا مطاف فاطمیه⚫️
✔️در کتاب حاضر 18 روایت از زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است.
✔️این نوشتار تاریخی، به هجده بخش تقسیم شده است که این عدد برگرفته از عمر هجده سالۀ حضرت زهرا (س) میباشد.
✔️آغازگر هر یک از این بخشهای هجدهگانه نیز، روایتی از معارف فاطمی است.
✔️این اثر با ذکر روایتی از نگرانیهای رسول خدا (ص) در آخرین روزهای عمر شریفشان و وفات پیامبر اعظم (ص) آغاز میشود.
▪️سپس بیت الاحزان حضرت فاطمه (س)،
▪️ روزهای فتنه،
▪️ماجرای سقیفه،
▪️فاجعۀ احراق دار،
▪️ غصب فدک
▪️ شدت یافتن بیماری حضرت فاطمه (س) روایت میشود. در ادامه شهادت حضرت زهرا (س)،
▪️وصیتهای ایشان،
▪️تدفین مخفیانه آن حضرت و ... ذکر شده است. در نهایت در خصوص محل دفن حضرت فاطمه (س) مباحثی مطرح شده است.
⚫️در پشت جلد کتاب میخوانیم
حضرت باقرالعلوم علیه السلام :
فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله , پنج سال پس از بعثت رسول خدا تولد یافت و آنگاه که از دنیا رفت هجده سال و هفتاد و پنج روز داشت ( اصول کافی ج1 ص 475)
آری ، گویا حیات 18 ساله ام ابیهاسلام الله علیها با نزول قرآن آغازو با پایان وحی به انتها رسیده بود و این عجیب نیست که روز و ماه وسال زندگانی آن حقیقت لیلة القدر ، هریک منزل گاه آیه ها و سوره های کلام الله بوده باشند.
🖊مولف : حمیدسبحانی صدر
⚫️ناشر : موسسه فرهنگی ایمان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔@valiasrk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انگیزشی
#مهلت_عمر
#تلاش
#تحقیق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_یازدهم
🔴سوره مبارکهء فاتحه؛ آیه ۳
(الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ )
🔶️ (خداوندی که) بخشنده و بخشایشگر است (و رحمت عامّ و خاصّش همگان را فرا گرفته).
🔴(آيه ٣) - «خداوندى كه بخشنده و بخشايشگر است» و رحمت عامّ و خاصّش همه را رسيده. (الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) .
🔶️ معنى «رحمن» و «رحيم» و همچنين تفاوت ميان اين دو كلمه را در تفسير «بسم اللّه» خوانديم. نكتهاى كه بايد اضافه كنيم اين است كه اين دو صفت در نمازهاى روزانۀ ما حدّاقل ٣٠ بار تكرار مىشوند (در هر يك از دو ركعت اول نماز دوازده بار) و به اين ترتيب ٦٠ مرتبه خدا را به صفت رحمتش مىستائيم. و اين درسى است براى همه انسانها كه خود را در زندگى بيش از هر چيز به اين اخلاق الهى متخلّق كنند. به علاوه اشارهاى است به اين واقعيّت كه اگر ما خود را عبد و بندۀ خدا مىدانيم مبادا رفتار مالكان بىرحم نسبت به بردگانشان در نظرها تداعى شود. نكتۀ ديگر اينكه «رحمان و رحيم» بعد از «رَبِّ الْعالَمِينَ» اشاره به اين است كه ما« خداوند»در عين قدرت نسبت به بندگان خويش، با مهربانى و لطف رفتار مىكنيم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk
#محتوای_پژوهشی
#تفسیر_پژوهی
#سوره_حمد
#بخش_دوازدهم
🔴سوره مبارکه: فاتحه آیه شماره: ۴
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
(خداوندی که) مالک روز جزاست.
🔴 آيه ٤) -دوّمين اصل مهمّ اسلام يعنى قيامت و رستاخيز:
🔶️«خداوندى كه مالك روز جزاست» (مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) . در اينجا تعبير به «مالكيّت خداوند» شده است، كه نهايت سِيطَره و نفوذ او را بر همه چيز و همه كس در آن روز مشخص مىكند، روزى كه همۀ انسانها در آن دادگاه بزرگ براى حساب حاضر مىشوند و در برابر مالك حقيقى خود قرار مىگيرند، تمام گفتهها و كارها و حتى انديشههاى خود را حاضر مىبينند، هيچ چيز حتّى به اندازۀ سر سوزنى نابود نشده و به دست فراموشى نيفتاده است، و اكنون اين انسان است كه بايد بار همۀ مسئوليّتهاى اعمال خود را بردوش كشد! حتّى در آنجا كه بنيانگزار سنّت و برنامهاى است، باز بايد سهم خويش را از مسئوليّت بپذيرد!
🔶️ بدون شكّ مالكيّت خداوند نسبت به جهان هستى مالكيّت حقيقى است نه مالكيّت اعتبارى. نظير مالكيّت ما نسبت به آنچه در اين جهان ملك ما است. و به تعبير ديگر اين مالكيّت نتيجۀ خالقيّت و ربوبيّت است، آنكس كه موجودات را آفريده و لحظه به لحظه فيض وجود هستى به آنها مىبخشد، مالك حقيقى موجودات است. و در پاسخ اين سؤال كه مگر خداوند مالك تمام اين جهان نيست كه ما از او تعبير به «مالك روز جزاء» مىكنيم؟ بايد بگوئيم: مالكيّت خداوند گر چه شامل «هر دو جهان» مىباشد، اما بروز و ظهور اين مالكيّت در قيامت بيشتر است، چرا كه در آن روز همۀ پيوندهاى مادّى و مالكيّتهاى اعتبارى بريده مىشود، و هيچ كس در آنجا چيزى از خود ندارد، حتّى اگر شفاعتى صورت گيرد باز به فرمان خداست.
🔶️ اعتقاد به روز رستاخيز، اثر فوق العاده نيرومندى در كنترل انسان در برابر اعمال نادرست و ناشايست دارد و يكى از علل جلوگيرى كردن نماز از فحشاء و منكرات همين است كه نماز انسان را هم به ياد مبدئى مىاندازد كه از همه كار او با خبر است و هم به ياد دادگاه بزرگ عدل خدا.
🔶️ در حديثى از امام سجّاد عليه السّلام مىخوانيم: هنگامى كه به آيۀ «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» مىرسيد، آنقدر آن را تكرار مىكرد كه نزديك بود روح از بدنش پرواز كند. امّا كلمۀ «يَوْمِ الدِّينِ» :
🔶️در قرآن در تمام موارد به معنى قيامت آمده است، و اينكه چرا آن روز، روز دين معرفى شده؟ به خاطر اين است كه آن روز روز جزا است و «دين» در لغت به معنى «جزا» مىباشد، و روشنترين برنامهاى كه در قيامت اجرا مىشود همين برنامۀ جزا و كيفر و پاداش است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#کانال_وارثین( ارائه مطالب علمی وپژوهشی)
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_کرمانیها(عج)
🆔️@valiasrk