eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نگاه فقیه در استنباط احکام، باید سیاسی و حکومتی باشد #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸رسالت فقه نظام؛ کشف نظام‌ تربیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نشست«فقه نظام، چیستی و رویکردها» مطرح شد؛ 🔹حجت الاسلام ابوالقاسم مقیم حاجی : در بحث «چیستی فقه نظام» اختلافات زیادی وجود دارد؛ آنچه که لازم است مطرح شود آن است که ابتدا باید مفردات بحث روشن شده و سپس معنای ترکیب فقه و نظام مشخص شود تا به تعریف واحدی برسیم. تا زمانی که به تعریف واحدی نرسیم نمی توان نسبت به نفی واثبات آن قضاوتی داشت. 🔹استعمال اول این است که واژه فقه در مصادر اسلامی به معنای مجموع «ما انزله الله علی النبی (ص)» آنچه که خداوند بر پیامبر (ص) نازل کرده است، استعمال می‌شود. این استعمال فقه شامل اعتقادات، احکام و اخلاق می شود که به معنای شریعت است. استعمال دوم اینکه فقه به معنای دانش است، مانند ریاضی، شیمی، علم کلام و فلسفه؛ مجموعه دانش خودش را دارد و دارای موضوع، مسائل و روش است. 🔹استعمال سوم اینکه واژه فقه به معنای معرفت بر احکام شرعی باشد است. لذا متونی از اصولیین وجود دارد که به صراحت می گویند «الفقه هو المعرفة بالأحکام ...» و دیگر آن تعریف «هو العلم» که با دانش خلط می شد را عوض کردند و صراحتا تعبیر به معرفت کردند. 🌐 vasael.ir/0003Fl 🆔 @vasael_ir
🔸باید‌ها و نباید‌های اطاعت زوجه از دیدگاه فقها دیدگاه اطاعت زوجه از منظر فقه امامیه؛ 1 🔹رحیمه ابراهیمی: روایت دیگر از ابو بصیر از امام صادق(ع) درباره حقوق همسر از زن است که اگر همسر او اجابتی داشته باشد ولو در پشت شتر نشسته باشد موظف است که خواسته همسر را اجابت کند؛ همچنین از منزل همسر صدقه ای ندهد که اگر این کار را انجام دهد پاداش آن برای مرد و عقوبت آن برای زن است. 🔹در «دیدگاه وجوب اطاعت مطلق» از زن اینگونه خواسته شده است که در همه امور با اذن همسر عمل کند و این نظر براساس روایات چهارگانه فوق مطرح شده است و مهم‌ترین آنها روایت محمد بن مسلم است که اطاعت زن به صورت مطلق آورده شده است و شیخ مفید در احکام النساء و محقق اردبیلی قائل به این قول ها هستند و معتقدند که به صورت کلی زن نباید از اذن مرد خارج شود. 🔹برخی درباره اذن دادن شوهر به زن به منظور زیارت خانواده اش، عیادت بیماران آنها و حضور بر بالین آنها به دلیل جلوگیری از قطع رحم مستحب قلمداد کرده اند و برخی فقها مثل صاحب جواهر و امام خمینی(ره) در این باره فتوایی ندارند اما وقتی می خواهند حقوق زوجه و زوج را مطرح کنند روایت محمد بن مسلم را می آورند و می گویند روایت این را مطرح کرده است. 🔹تصریحی وجود ندارد کهاین امر فتوای آنها است یا خیر اما در عین حال با استفاده از این موضوع نمی توان دیدگاه اطاعت مطلق را به آنان نسبت داد. از عباراتی که دارند اینگونه معلوم می شود که اصل را بر وجوب اطاعت گذاشته اند و مواردی را استثناء کرده اند. 🌐 vasael.ir/0003Ff 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنجی تفکر دینی و دولت مدرن 🔹 : امروز در جامعه ما رابطه دین و دولت در یک منگنه قرار گرفته و گفته‌اند که دولت‌ها یا سکولار و یا دینی هستند و شکل سومی هم ندارد و، چون سکولاریسم بد است، بحث ضرورتاً سراغ دولت دینی می‌رود و انتخابی هم غیر از آن وجود ندارد. 🔹چنین دوگانه‌ای در تاریخ نبوده و تنها دو مورد استثناء رخ داده است، یکبار این وضعیت در دولت میانه رخ داده و دولت پاپی شکل گرفت و اخیراً هم در کشور ما دولت دینی رخ داد وگرنه دولت‌ها نه سکولار و نه دینی بودند؛ زیرا اساساً این تقسیم هیچ وقت نبود و در کشور ما هم از دوره پهلوی دوم وارد جامعه شد. 🔹سکولاریسم ایدئولوژی است که نه تنها بر جدایی دین و دولت تأکید دارد بلکه نسبت به نماد‌های مذهبی هم به شرط لا است؛ این ایدئولوژی مدت کوتاهی در فرانسه بود و مدتی هم در ترکیه آتاتورک بود یا در زمان رضاشاه به صورت موردی در بحث حجاب این سکولاریسم وجود داشت؛ یعنی سکولاریسم با مفهوم ستیز دوره محدودی در تاریخ دارد؛ حتی در حزب کمونیست چین این کشور نسبت به مذهب کنفوسیوس ضدیت ندارد با اینکه خودش کمونیست است. 🌐vasael.ir/0003Fp 🆔 @vasael_ir
🔸دوفصلنامه مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده منتشر شد 🔹اولین شماره دوفصلنامه #مطالعات_فقهی_حقوقی_زن_و_خانواده به صاحب‌امتیازی دانشگاه ادیان و مذاهب، مدیرمسئولی حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب و سردبیری حجت‌الاسلام جواد حبیبی تبار با هدف «تبیین نظامند مشکلات فقهی حقوقی در ارتباط با حوزه مسائل زن و خانواده»، «ارائه راهکار‌های قانونی برای حل مشکلات قانونگذاری در حوزه مسائل زن و خانواده»، «اتخاذ رویکرد همه جانبه‌نگر و جامع در تحلیل مسائل زن وخانواده» و «کمک به ایجاد پیوند و همبستگی میان حوزه‌های کارشناسی دینی و قانونگذاری اجرایی در مسائل زن وخانواده» منتشر شد. 🔹عناوین مقالاتی که در این شماره منتشر شده بدین قرار است: «ظرفیت‌های فقه و حقوق خانواده در همگرایی حقوقی جهان اسلام»، «پیش‌درآمدی مقایسه‌ای بر حقوق مسئولیت مدنی در روابط زوجین»، «عدالت جنسیتی به مثابه یک مفهوم تفسیرپذیر و نامتعین»، «جنسیت و مجازات در فقه و حقوق ایران»، ««تابعیت و جنسیت» تأملی در نگاه جنسیتی به تابعیت فرزندان در حقوق ایران»، «اذن ولیّ در عقد موقت باکِره رشیده» و «بررسی فقهی‌حقوقی حق حضانت اطفال». 🌐 vasael.ir/0003Fo 🆔 @vasael_ir
🔸رونمایی از اولین سند گردشگری تعالی‌بخش در نشست گردشگری و معنویت مطرح شد: 🔹 ، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ: معنویت در گردشگری موضوع بسیار تازه‌ای است. موضوع رسیدن به معنویت در گردشگری نیز بحث تازه و قابل تأملی است. 🔹 امروز خلأهای جدی در حوزه گردشگری و معنویت وجود دارد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این حوزه، گردشگری فرهنگی است که می‌تواند مسیر را برای ما باز کند. پرداختن به این موضوع می‌تواند نگاه سایر ادیان را به حوزه گردشگری و معنویت پررنگ‌تر کند. ایده‌هایی که در این حوزه مطرح می‌شود می‌تواند مسئله گردشگری را با یک درک جدید متحول کند. 🔹از آنجا که حس معنوی ادراک شده از منظر گردشگری در بین افراد گوناگون دارای مراتب متفاوت است، پیچیدگی این مسئله بیش‌تر شده و درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. به طورکلی حس معنوی با «هویت مکان‌گردشگری» شامل «ساختار فیزیکی»، «فعالیت‌ها» و «عناصر و نمادها» از سویی و «حس مکان گردشگری» شامل «معنا و مفهوم» از سوی دیگر ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. 🔹از این‌رو می‌توان گفت که حس معنوی در مکانی ادراک می‌شود که آن مکان از هویتی معنوی برخوردار باشد و البته ترسیم هویت معنوی نیز نیازمند مؤلفه‌های خاص محیطی، فرهنگی و ادراکی است که با مباحث توسعه پایدار مرتبط می‌شود. 🌐 vasael.ir/0003Fq 🆔 @vasael_ir
🔸آیت الله مصباح یزدی؛ هدف اصلی انقلاب ترویج دین و ارزش‌های الهی در جامعه است 🔹کمابیش تحولاتی مانند انقلاب و کودتا در دنیا رخ می‌دهد؛ اما انقلاب اسلامی تفاوتی اساسی با سایر انقلاب‌ها دارد؛ سایر انقلاب‌ها غالبا بر اساس انگیزه‌های مادی انجام می‌شود، اما انگیزه ارزشی و اعتقادی سبب تحقق انقلاب اسلامی شد، هرچند در کنار این هدف اصلی، امور مادی نیز مورد توجه بودند، اما نه به عنوان هدف اصلی. 🔹باید انقلاب مورد ارزیابی قرار گرفته و آفات و مشکلات و ضعف‌های آن شناسایی شود تا بتوان برای جبران آن قدم برداشت. همان‌گونه که انقلاب پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله به مرحله ایده‌آل مدنظر پیامبر نرسید و اهداف به صورت کامل تحقق پیدا نکرد و بعد از رحلت ایشان به صورت علنی انحرافات ایجاد شد، تضمینی برای مصون ماندن این انقلاب از انحرافات نیز وجود ندارد. 🔹خداوند کمبودی نداشت و ناتوان نبود که اهداف را به طور کامل محقق کند، اما خداوند طبق حکمت خویش، این دنیا را محل امتحان قرار داده است تا این موجود بتواند رشد کند و اشرف مخلوقات شود، به گونه‌ای که فرشتگان خادم او محسوب شوند. بنابراین نباید توقع داشت وقتی انقلاب اسلامی با انگیزه مقدس محقق شد و حتی فداکاری‌هایی در این مسیر صورت گرفت، دیگر دچار هیچ انحراف و ضعف و آفتی نشود. 🌐 vasael.ir/0003G0 🆔 @vasael_ir
🔸تعیین معنا و مصداق پرداخت رشوه به قاضی حجت الاسلام والمسلمین : 🔹اصل حرمت رشوه جز مسلمات است یعنی کسی در آن مناقشه نکرده و در درجه بالاتر جز ضروریات است به این معنا که قابل انفکاک از دین نیست؛ بنابراین اصل حرمت رشوه جای گفت وگو ندارد. 🔹در بحث رشوه فروعاتی مطرح است، مثل اینکه آیا رشوه فقط باید از جنس پول باشد؟ بررسی معنای لغوی رشوه در این زمینه بسیار مهم است چراکه با توجه به ضوابطی که در تعریف و حکم رشوه به دست خواهیم آورد، می‌توانیم به این فروعات پاسخ دهیم. 🔹ریشه لغت رشوه، «رشا الفرخ» است. وقتی که جوجه پرنده سرش را می‌کشد و گردنش را به سمت مادرش بلند می‌کند تا این که مادر با منقار خود غذایی در دهان جوجه بگذارد، به این کار «رشا الفرخ» می‌گویند. گزارش کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fw 🆔 @vasael_ir
🔸تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند در نشست گفت‌و‌گوی دینی ایران و فرانسه مطرح شد: 🔹ابوذر ابراهیمی ترکمان: یکی از مسائلی که در بحث محیط زیست باید توجه کرد، حق انسان در بهره‌برداری از طبیعت است، انسان حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد؛ اما یکی از مشکلات این است که انسان هیچ زمانی به حق خود قانع نبوده و گاه باعث ضرر زدن به دیگران و طبیعت شده است. 🔹از ۱۱۰ سال پیش بر این مسأله تأکید شد که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند و قوانینی در این زمینه تصویب شد، در قانون اساسی ایران هم این حق محترم شمرده شد، اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزام‌آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضع شود. 🔹طبیعت ارث پدران نیست، بلکه امانت فرزندان است، به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآنی آمده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده است. 🌐 vasael.ir/0003Fr 🆔 @vasael_ir
🔸امکان‌سنجی استفاده از روش داده بنیاد در نظریه‌پردازی علوم اسلامی 🔹#حجت_الاسلام_شریفی : روش نظریه پردازی داده بنیاد، از رایج ترین روش هایی است که در چهار دهه اخیر مورد استقبال گسترده محققان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. 🔹استفاده از این روش نه مخصوص پیروان رویکرد کنش متقابل در جامعه شناسی است و نه مخصوص پراگماتیسم در فلسفه است و نه اساسا اختصاصی به جامعه شناسی دارد؛ بلکه در همه علوم انسانی و تحقیقات کیفی و بر اساس همه رویکردهای موجود در علوم انسانی، علوم اجتماعی و فلسفه قابل استفاده است. 🔹تقریرهای مختلفی از روش داده بنیان ارائه شده است؛ سه تقریر گلیسر، استراسی، چارمزی است که ده‌ها کتاب و مقاله در تشریح آن به زبان انگلیسی و فارسی نوشته اند و افراد فراوانی آن روش را روشی معتبر و کارآمد دانسته اند. گزارش کامل نشست: 🌐 vasael.ir/0003Fx 🆔 @vasael_ir
🔸فقه نظام تولید کننده نظریات نوین است نه توجیه کننده نظریات غربی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین : در تعالیم و معارف دینی ما از مباحثی چون فقه اکبر و فقه اصغر بحث می‌شود اما سؤالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که مقصود از فقه اکبر یا فقه اصغر چیست و جایگاه هر یک از این‌ها در کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی اسلام چیست؟ 🔹از هر یک در کدام جایگاه باید استفاده کنیم؟ و اگر این استنباط به درستی اتفاق نیفتد چه نتایجی به‌دنبال خواهد داشت؟ هم‌چنین در حالت کلی وقتی از فقه نظام بحث می‌کنیم مقصود ما کدام نظام است؟ آیا مراد ما از آن، نظام مطلوب، مکشوف یا موجو است؟ هم‌چنین باید مشخص شود که فقه اصغر یا فقه اکبر به‌دنبال کدام‌یک از این نظامات است؟ 🔹بحث موضوع‌شناسی در دستگاه فقه برای نظام‌سازی با کدام رویکرد و در چه سطحی انجام می‌گیرد؟ آیا موضوع‌شناسی موجود برای کشف و استنباط و طراحی نظام اقتصادی از منابع و ادله کافی است یا به یک موضوع‌شناسی خاص که متناسب با فقه نظام است نیاز داریم؟ روش‌های کشف نظام بر اساس مبانی و ادله چیست؟ متن کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fz 🆔 @vasael_ir
🔸، اقتصاد مقاومتی برتر است حجت الاسلام و المسلمین : 🔹اقتصاد اسلامی دارای ابعاد مختلفی بوده و باید به همه آن ها توجه کرد. یکی از این ابعاد اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی اسلام است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بخش عمده ای از آن متبلور شده و در حد توان سعی شده اقتصادمان بر اساس آن پی ریزی شود. 🔹خوشبختانه برخی از شاخص های اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران محقق شده است. برای نمونه ما در زمینه عدالت و کاهش اختلاف طبقات نسبت به پیش از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته ایم. در زمینه رشد اقتصادی نیز پیشرفت های نسبی بدست آمده و سبب شده تا ساختار اقتصادی کشور در مقایسه با پیش از انقلاب بهتر شود. 🔹به فرموده امام راحل تنها نسیمی از اسلام در جمهوری اسلام وزید، در زمینه اقتصادی نیز تنها مجموعه نسیمی از اقتصاد اسلامی در جمهوری اسلامی ایران وزیده و راه زیادی برای رسیدن به اقتصاد اسلامی واقعی داریم. 🌐 vasael.ir/0003G2 🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_کتاب| جهانی سازی و همگرایی کشور‌های اسلامی 🔹اگر چه ادبیات گسترده‌ای پیرامون امنیت و تحول مفهومی آن در عرصه روابط بین الملل وجود دارد، ولی در خصوص امنیت بین المللی برای کشور‌های جهان سوم و به ویژه برای جهان اسلام ادبیات ضعیف و محدودی وجود دارد. 🔹در خصوص امنیت و روند تحول آن از امنیت ملی به امنیت بین الملل و سپس امنیت جهانی و همچنین تحول گفتمانی امنیت از گفتمان امنیت مثبت که آن هم در برگیرنده دو موج مطالعاتی مدرن و فرامدرن می‌باشد. 🔹این کتاب ۲۷۷ صفحه ای به قلم محمد رحیم #عیوضی در پنج فصل به همت دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شده است. 🌐 vasael.ir/0003F6 🆔 @vasael_ir
🔸در نشست مطالعات فرهنگی تشیع چیست عنوان شد؛ تأثیر عامل فرهنگی «فاصله قدرت» در فهم آموزه‌های شیعی 🔹احمد : وقتی می‌گوییم «خوانش فرهنگی» حداقل دو بستر پیش روی ما قرار می‌گیرد؛ نخست بستری که متن در آن تولید شده است. مثلاً شخصی از امام صادق(ع) سوال کرده است. 🔹مطمئناً در یک فضای فرهنگی این سؤال مطرح شده است یا مثلاً امام علی(ع) پس از جنگ جمل خطبه‌ای بیان کرده است. بیان این خطبه تحت شرایط و فضای فرهنگی آن زمان بوده است. دومین بستری که پیش روی ما قرار دارد، بستر فرهنگی خوانش متن است. باید توجه کنیم که در سال ۹۷ در کشور ایران با تمام فضاها و امکانات فرهنگی عصر خودمان داریم با متن مواجه می‌شویم. 🔹باید به این مسئله بیندیشیم که چگونه میان دو این دو بستر دیالوگ و گفت‌وگو برقرار کنیم. نه می‌توانیم از بستر فرهنگی عصر خود جدا شویم و صد در صد خود را در فضای فرهنگی عصر صدور قرار دهیم و نه اینکه بستر فرهنگی آن زمان را نادیده بگیریم. به همین دلیل ضروری است که پل ارتباطی در این بین برقرار کنیم. نکته دیگر اینکه موضوع بحث به شکل جدی هرمنوتیکی است. 🌐 vasael.ir/0003Ft 🆔 @vasael_ir
🔸زن در چه شرایطی می‌تواند درخواست طلاق کند حجت الاسلام حسین ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار شد، با طرح این پرسش که اگر زن بخواهد به رابطه خود با همسرش پایان بدهد راهی دارد یا خیر؟ پاسخ داد: 🔹در نگاه اولیه زن اختیاری ندارد اما با بررسی فقهی به این نتیجه می‌رسیم که راه بسته شده نیست و زن در بعضی موارد اختیار دارد. در روایات و فتاوا چنین مواردی دیده می‌شود که زن درخواست کرده و ترتیب اثر داده شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸وضعیت اخلاق خانواده در ۴۰ سالگی انقلاب حجت‌الاسلام #جباران در یادداشتی مطرح کرد: 🔹اخلاق خانواده نه تنها در ایران، بلکه در ادبیات علمی جهان سابقه زیادی ندارد ولی توجه به کیفیت اداره خانواده سابقه‌ای طولانی دارد. به حکایت دانش مکتوب، اولین کسی که به این موضوع پرداخته ارسطو در کتاب سیاست است. 🔹در دهه‌های اخیر بحث اخلاقی درباره خانواده تحت عنوان اخلاق خانواده با ادبیاتی متفاوت با تدبیر منزل در مجموعه دانش اخلاق مطرح شد. پس از انقلاب اسلامی‌ ما با دو پدیده‌ نوظهور مواجه شدیم که شرایط ملتهب سال‌های اولیه که تحمیل جنگ بر کشور بر التهاب آن افزود فرصت استفاده از این دو پدیده را به ما ندادند. 🔹روانشناسی شامل گرایشات مختلف مانند، روانشناسی عمومی، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تربیتی، بهداشت روانی، روانشناسی رشد کودکی و خانواده درمانی است. #جامعه متن کامل #یادداشت : 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔸کرسی ترویجی «مؤلفه‌های ساختاری تمدن‌سازی اسلامی» برگزار می‌شود 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🔹ناقدین: دکتر محمدرحیم عیوضی و دکتر امیر گروسی 🔹شنبه ۲۲ دی‌ماه ۹۷ از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰ - دانشگاه شاهد 🆔 @vasael_ir
🔸اهداف تربیت جنسی از نگاه اسلام 🔹حجت الاسلام والمسلمین : منظور ما از تربیت جنسی این است که زمینه‌ها و عوامل مربوط به مسائل جنسی طوری فراهم شود که استعدادهای شخصی در جهت رسیدن به کمال اختیاری فرد، شکوفا شود و او را برای رسیدن به کمال مطلوب یاری کند. 🔹تربیت به معنای به رشد دادن به کار می‌رود در حالی که تعلیم و آموزش به معنای یاد دادن است. آیت الله مصباح یزدی در تبیین فرق آموزش و تربیت می گویند: تعلیم یعنی معلم کاری بکند که متعلم چیزی را یاد بگیرد و این مختص به موجودی است که درک و شعور دارد. 🔹مفهوم تربیت اوسع از آموزش است. باغبان درخت را تربیت می‌کند، یعنی مقدماتی را فراهم می‌کند تا این درخت به رشدی که می‌بایست، برسد. تربیت برای رشد دادن همه استعدادها است. متن کامل : 🌐 vasael.ir/0003Fu 🆔 @vasael_ir
🔺 با همکاری پایگاه فقه حکومتی وسائل برگزار می‌کند: «مبانی تحلیل سیاسی» درس‌گفتاری از 🔸پنج‌شنبه‌ها 9 تا 10 صبح 🔹تاریخ: 20 دیماه 97 🆔 @vasael_ir
Mirbagheri-20.mp3
3.5M
🔸سفرهای تمدن‌ساز در بیان آیت الله میرباقری #صوت 🆔 @vasael_ir
به اطلاع مخاطبین کانال می رسانیم جلسه مبانی تحلیل سیاسی که قرار بود فردا تشکیل شود، لغو شده و برقرار نمی شود. 🆔 @vasael_ir
🔸غفلت از انسان‌شناسی دینی در تدوین الگوی اسلامی پیشرفت کرسی علمی ـ ترویجی تفاوت انسان‌ها در انسان‌شناسی دینی/ بخش اول 🔹دکتر : بحث انسان‌شناسی دینی یکی از مهم‌ترین دانش‌های الهی و بشری است که در حوزه معارف دینی کاربرد دارد و به نوعی انسان‌شناسی از مهم‌ترین دانش‌های زیربنایی در علوم انسانی است که در شاخه‌های اخلاقی و دینی و فلسفی کاربرد دارد و انسان‌شناسی دینی در همه این گرایش‌ها کاربرد دارد. 🔹 حجت الاسلام : بنده یک توضیح اجمالی عرض کنم در رابطه با بحث انسان‌شناسی دینی که دوستان مستحضر هستند، این علم شاخه‌ای از علم کلام است که تقریباً قبل از انقلاب اسلامی توسط بعضی از بزرگان استارتش زده شد و به شکل برجسته‌ای نیز مطرح شد. 🔹تألیفاتی مثل کتب شهید مطهری از جمله انسان در قرآن انجام شد و بعد از انقلاب احساس بیشتری شد که این شاخه از علم کلام باید برجسته شود و تحقیقات مختلفی نوشته شد که دکتر گرامی هم در این زمینه کارهایی انجام داده‌اند و این نشان دهنده این است که ما نیاز داریم به این علم یک توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 🔹نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در انسان‌شناسی دینی کم پرداختن به بحث تفاوت‌ها نتیجه بحث را مخدوش و اعتبار آن را کم می‌کند. تا تفاوت‌ها لحاظ نشود نمی‌شود احکام کلی بر همه انسان‌ها صادر شود پس در انسان‌شناسی دینی یکی از بحث‌های مهم این است که تفاوت‌ها دیده شود و لحاظ شود و به فطرت اکتفا نشود. متن کامل گزارش: 🌐vasael.ir/0003GE 🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنجی تفکر دینی و دولت مدرن در موسسه فهیم بررسی شد؛ 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین #فیرحی : امروز در جامعه ما رابطه دین و دولت در یک منگنه قرار گرفته و گفته‌اند که دولت‌ها یا سکولار و یا دینی هستند و شکل سومی هم ندارد و، چون سکولاریسم بد است، بحث ضرورتاً سراغ دولت دینی می‌رود و انتخابی هم غیر از آن وجود ندارد. 🔹چنین دوگانه‌ای در تاریخ نبوده و تنها دو مورد استثناء رخ داده است، یکبار این وضعیت در دولت میانه رخ داده و دولت پاپی شکل گرفت و اخیراً هم در کشور ما دولت دینی رخ داد وگرنه دولت‌ها نه سکولار و نه دینی بودند؛ زیرا اساساً این تقسیم هیچ وقت نبود و در کشور ما هم از دوره پهلوی دوم وارد جامعه شد. 🔹سکولاریسم ایدئولوژی است که نه تنها بر جدایی دین و دولت تأکید دارد بلکه نسبت به نماد‌های مذهبی هم به شرط لا است؛ این ایدئولوژی مدت کوتاهی در فرانسه بود و مدتی هم در ترکیه آتاتورک بود یا در زمان رضاشاه به صورت موردی در بحث حجاب این سکولاریسم وجود داشت؛ یعنی سکولاریسم با مفهوم ستیز دوره محدودی در تاریخ دارد؛ حتی در حزب کمونیست چین این کشور نسبت به مذهب کنفوسیوس ضدیت ندارد با اینکه خودش کمونیست است. #سیاست گزارش کامل #نشست : 🌐vasael.ir/0003GE 🆔 @vasael_ir
🔸پیش‌نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با حضور پژوهشگران خارجی و داخلی و نماینده پاپ برگزار شد؛ 🔹دومین پیش نشست کنفرانس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با عنوان «نظام تربیت دینی در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه» با حضور اندیشمندان و پژوهشگران داخلی و خارجی ۱۹ دی ماه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد. 🔹 معاون علمی آستان قدس رضوی: این نشست‌ها با توجه به انتقال تجربیات و تعامل از جهت شناخت فضای بین الملل برای طرفین مفید و سودمند خواهد بود. 🔹پیام امام رضا (ع) محلی و منطقه‌ای نیست بلکه برگفته از قرآن، سراسری، جهانی و دائمی است، در واقع این فرصت هم اندیشی، زمینه‌ای مناسب برای پیام رسانی و بستری برای اشاعه و معرفی حق اسلام در جهان باشد. 🔹در حال حاضر تلاش‌های گسترده مخربی برای انحراف دین و در نهایت عدم انتشار دین و معارف الهی در جهان وجود دارد؛ ما باید تلاش کنیم تا فرصت‌های مناسب را رقم بزنیم. گروه‌ها و ملت‌هایی می‌توانند در دنیا سرآمد باشند که یا خلق فرصت کنند و یا از فرصت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنند که می‌توان از این فرصت به نفع بشریت و انسانیت برای تحکیم ارزش‌های الهی بهره برد. 🌐vasael.ir/0003GI 🆔 @vasael_ir