فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم | موسیقی حلال و حرام در بیان آیات و روایات
🔸حجت الاسلام #فلاحتی
#موسیقی_در_اسلام
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸طرح جدید شبهه ربا را کلا از بین میبرد / جشن رباخواران با عدم تصویب طرح 🌐 vasael.ir/00041i 🆔 @vasa
حجت الاسلام #مصباحی_مقدم طی نامهای خطاب به مراجع عظام تقلید:
🔹از باب وظیفه شرعی، به عنوان کسی که بیش از چهل سال در بانکداری اسلامی تتبع، تدریس و تحقیق داشته، همواره منتقد وضع موجود بانکداری کشور بوده، و در تهیه طرح جدید مجلس شخصاً مشارکت داشتهام، محضر مبارکتان عرض می کنم و اطمینان می دهم که طرح مجلس کاملاً منطبق بر آراء فقه امامیه و نظرات مراجع معظم تقلید تدوین شده و با منع پرداخت هرگونه جریمه به بانک، شبهه ربا را اساساً از میان برده است.
🔹متأسفانه بانک ها رباخواری را به استناد قانون و مقررات ابلاغی بانک مرکزی انجام می دهند. با اطمینان عرض می کنم که با تصویب و اجراشدن طرح مجلس، جلوی این رفتارهای خلاف شرع گرفته خواهدشد؛ و با مسکوت گذاشته شدن آن، بانک ها با خیال آسوده به دریافت جرائم سنگین از بدهکاران بیچاره ادامه خواهند داد.
🔹در این طرح به صراحت آمده است که جریمه تأخیر فقط نسبت به مانده اصل بدهی مشتری قابل محاسبه و دریافت است و حتی یک ریال از آن هم به بانک داده نمی شود تا شبهه رباخواری کلاً از بین برود. همچنین در طرح جدید مجلس، دریافت هرگونه وجه اضافی از مشتری یا ضامن وی توسط بانک، تحت هر عنوان از جمله وجه التزام و عناوین مشابه و اخذ سود از سود، سود از جریمه و جریمه از جریمه ـ که متأسفانه رویه جاری بسیاری از بانک هاست ـ مطلقاً ممنوع شده است.
🔹اتفاقاً بانک ها ـ به ویژه بانکهای خصوصی که به دریافت ربح مرکب و وجه التزام های مضاعف و سنگین از بدهکاران بانکی عادت کرده و منافع فراوانی از این رهگذر اندوخته اند ـ دقیقاً به همین دلیل، از تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی ناراحتند و درصورت مسکوت ماندن یا عدم تصویب آن، جشن خواهند گرفت.
🔹برای مزید استحضار حضرت عالی عرض می کنم که در حال حاضر، جریمه هایی که بانک ها دریافت می کنند، ـ طبق قوانین و مقررات فعلی ـ به خودشان تعلق می گیرد و همین موضوع باعث شده که حضرت عالی و برخی دیگر از مراجع بزرگوار، اخذ جریمه تأخیر را تحریم و کراراً از بانک ها به دلیل اخذ جریمه تأخیر، انتقاد فرموده اید. طرح مجلس از این نظر کاملاً منطبق بر موازین فقهی و نظرات مراجع معظم تقلید تدوین شده و پرداخت هرگونه جریمه به بانک را ممنوع کرده است.
🌐 vasael.ir/00041i
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#اختصاصی_وسائل 🔸پاسخ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان به شبهات وارده بر طرح جدید بانکداری ا
🔸پاسخ به شبهه ربا در طرح جدید بانکداری / جریمه تاخیر تعزیر مالی و مختص غیر معسرین است
حجت الاسلام والمسلمین #موسویان طی یادداشتی عنوان کرد🔻
🔹ضمن تقدیر و تشکر از مراجع بزرگوار تقلید و برخی فضلای حوزه علمیه قم که دغدغه اصلاح قوانین و مقررات کشور بر اساس آموزههای نورانی قرآن را دارند، نکاتی را از باب مقایسه بین وضعیت کنونی جریمه تاخیر تادیه در نظام بانکی ایران و آنچه در طرح پیشنهادی کمسیون اقتصادی مجلس آمده تقدیم میدارم.
🔹کمسیون اقتصادی مجلس با آسیب شناسی دقیق روی اصل مبنای فقهی و قانونی وجهالتزام بانکی و همینطور آنچه در مقام اجرا رخ میدهد، طی مواد 114 تا 123 طرح قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران، در صدد برآمد تا اشکالات نظری مبنای قانونی و اشکالاتی که در مقام اجرا بانکها مرتکب میشوند را برطرف نماید که در ادامه به توضیح این مطالب میپردازم.
🔹با مشورت برخی از مراجع تقلید، قرار شد وجهالتزام از شرط ضمن عقد که در قرارداد گنجانده میشود حذف شود و بجای آن، تخلف در پرداخت بدهی و تخلف در انجام تعهدات، به عنوان یک تخلف شناسایی شده و جریمهای برای آن تعیین گردد و این جریمه هم نه به بانک، بلکه به حساب ویژهای با کاربرد خاص واریز شود. این مطالب در مواد 115 تا 121 طرح پیشنهادی آمده است.
🔹مطابق ماده 119 طرح پیشنهادی گرفتن جریمه تنها روی مانده اصل بدهی مجاز بوده و گرفتن هر نوع زیاده تحت سایر عناوین ممنوع شده است.
🔹امید است با تصویب طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، اولا، بحث نظری دریافت جریمه تاخیر تادیه از منظر فقهی منطبق بر آرای فقهی مراجع تقلید باشد. ثانیا، ابعاد دریافت جریمه تاخیر تادیه محمل قانونی پیدا کند.
🔹ثالثا، جریمه تنها به متخلفین مختص شده و معسرین و ورشکستگان معاف از جریمه شوند، و رابعا، همانطور که راه برای متخلفین در پرداخت بدهی بسته میشود راه تخلف برای برخی بانکهای متخلف نیز بسته شود.
🌐 vasael.ir/00041k
🆔 @vasael_ir
🔸پیامبر اکرم صلّی الله عليه وآله:
🔹من تَعَلََمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّيَ ألفَ رَکعَةٍ.
🔹هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد.
📚وسائل الشیعه، ج 27، ص 27
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ضرورت بازتعریف «خشنونت علیه زنان» با ملاکهای فقهی
گزارشی از نشست «بررسی فقهی حقوقی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت»🔻
حجت الاسلام #احمدرضا_عابدی:
🔹مقنن در این لایحه روشن نکرده است که جرائم قابل گذشت و غیر قابل گذشت کدام جرم است و این سوال وجود دارد که ما باید در این لایحه نیز به اصل غیر قابل گذشت بودن جرائم رجوع کنیم یا خیر؟
🔹به اعتقاد ما، در جرائم خانوادگی، اصل، قابل گذشت بودن است تا شروع دادرسی به اختیار زن و ادامه آن نیز با نظر زن صورت گیرد. در غیر این صورت، اجرای این قانون مساوی است با فروپاشی بسیاری از خانواده ها است.
حجت الاسلام #مهدی_سجادی_امین:
🔹«خشونت» عنوان مهمی است که غربیها آن را مبنای برنامه ریزی خود قرار داده اند. ما در ادبیات فقهی چیزی با عنوان خشونت با آن بار معنایی که مد نظر غربیها است، نداریم.
🔹ما باید از دیدگاه خود تحلیل مفهوم و مصداقهای خشونت را داشته باشیم. مخصوصا با توجه به اینکه غربیها بر خلاف فقه شیعه برای انواع خشونت تفاوتی را قائل نیستند.
🔹برخی از رفتارهای تربیتی مثل تجویز تنبیه در مسئله نشوز، از لحاظ غربیهای جنبه خشونت (منفی) را دارد، اما در فقه شیعه خیر، خشونت به روا و ناروا تقسیم میشود.
🌐 vasael.ir/00041m
🆔 @vasael_ir
radio-maaref-98_09_17-21_00-151-103-97.mp3
392.3K
مصاحبه دکتر داودی سردبیر پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل با خبر 21 رادیو معارف
تبیین سلسله نشست های جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
نشست دوم: اصفهان 18 آذر ماه 1398
🆔 @vasael_ir
🔸امام عسكرى عليه السلام :
🔹نَحنُ كَهفٌ لِمَنِ التَجَأَ إلَينا، ونورٌ لِمَنِ استَضاءَ بِنا، وعِصمَةٌ لِمَنِ اعتَصَمَ بِنا، مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا فِي السَّنامِ الأَعلى، ومَنِ انحَرَفَ عَنّا فَإِلَى النّارِ؛
🔹ما پناهگاهى هستيم براى كسى كه به ما پناه آورَد و نورى هستيم براى آن كه از ما پرتو طلبد و موجب مصونيت كسى هستيم كه از ما پناه جويد. هر كه ما را دوست بدارد در مراتب بالا با ما خواهد بود و هر كه از راه ما كج گردد به سوى آتش ره خواهد برد.
📚مناقب ابن شهرآشوب : ۴ / ۴۳۵
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 پخش زنده دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق بیانیه گام دوم در صفحه اینستاگرام خبرگزاری رسا تا ساعاتی دیگر
🌐 Instagram.com/rasanewsagency
🆔 @rasanewsagency
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸روش شناسی اجتهاد رهبر معظم انقلاب 🌐 vasael.ir/00041u 🆔 @vasael_ir
🔸روش شناسی اجتهاد رهبر معظم انقلاب
آیت الله #مبلغی:
🔹فقه الحدیث حضرت آیت الله خامنه ای مبتنی بر سه روش است؛ الف ـ لحن القول شناسی؛ یکی از راه های رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص 345 کتاب غنا)؛ ب. بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب، ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی)
🔹بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب خود به دو بخش تقسیم می شود؛ یکی قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل است؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست فهم ما از پاسخ امام تغییر می کند. دوم قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل است؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است.
🔹ایشان در زمینه فقه الموضوع از سه روش استفاده می کنند؛ الف ـ توجه به جامعه زمان صدور احادیث، ب ـ بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک، ج ـ مناط شناسی.
🔹مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می دهد؛ سه نوع تنقیح مناط می توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار حضرت آیت الله خامنه ای به چشم می خورد؛ یکی الغای خصوصیت داخلی، که رایج است.
🔹دوم الغای خصوصیت خارجی است؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می کنیم، می بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی، لعب و موزون بودن که این پیرایه های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود.
🔹تثبیت خصوصیت سومین نوع تنقیح مناط است؛ به عنوان مثال حضرت آیت الله خامنه ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند.
🌐 vasael.ir/00041u
🆔 @vasael_ir
از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامهای اعلام شد🔻
🔸آمادگی کمیسیون اقتصادی مجلس برای همکاری با حوزه در اصلاح طرح جدید بانکداری
🌐 vasael.ir/00041y
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ابعاد مختلف حقوق عامه مورد واکاوی فقهی قرار گیرد
گزارشی از نشست«جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻
حجت الاسلام والمسلمین #محمد_قطبی:
🔹بحث فقهی پیرامون حقوق عامه میدان علمی بسیار بزرگی می طلبد، چه آنکه آموزههای شریعت در این زمینه را از باب انفاذ شریعت بدانیم و چه از باب منطقه الفراغ.
🔹در این قسمت به بخشی از مهمترین حقوق عامه که باید در این میدان بزرگ، مورد بحث و بررسی فقهی قرار گیرند اشاره می کنیم.
🔹یکی از عرصه های حقوق عامه که فقه حکومتی لزوماً باید در آن وارد شود، «استانداردها» است. بر اساس آموزه های دینی، آنچه که در جامعه اسلامی مصرف می شود، اعم از خدمات و کالاها، باید استاندارد باشد.
🔹عرصه دوم، عرصه دسترسی است. در جامعه اسلامی حق طبیعی تمام مردم است که به خدمات، اطلاعات، رفاه، امنیت، اماکن تفریحی و هنری و مانند این مسائل دسترسی داشته باشند.
🔹عرصه سوم، عرصه سوادها است. امروزه در دنیا، برخی سوادها نظیر سواد اجتماعی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد حقوقی و سواد سلامت، جزئی از حقوق عامه یعنی حداقل حقوق اساسی آحاد جامعه دانسته شده است. در آموزه های دینی شیعه به برخی از این مسائل ورود شده است.
🌐 vasael.ir/00041z
🆔 @vasael_ir
🔸 امام علی علیه السلام :
🔹 مَن خَلا بِالعِلمِ لَم توحِشهُ خَلوَةٌ .
🔹 هر كس با دانشْ خلوت كند ، از هيچ خلوتى احساس تنهايى نمى كند .
📚 غرر الحكم : ج ۵ ص ۲۳۳ ح ۸۱۲۵
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸دو وظیفه مهم حاکم دینی بر اساس فقه حکومتی
گزارش نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻
حجت الاسلام و المسلین #عبد_الامیر_خطاط:
🔹تطبیق در مسائل اجتماعی بر عهده حاکم و در مسائل فردی بر عهده فرد مکلف است در نتیجه، تطبیق احکام اجتماعی بر مصادیق تنها شأن حاکم است.
🔹بر اساس حکم شرع، تامین معاش عامه جامعه بر عهده حاکم است، اما اینکه به تناسب زمانه این تامین چگونه باید باشد نیز، بر عهده حاکم است.
🔹باید توجه داشت که حاکم دینی دو وظیفه دارد؛ الف ـ آنچه که هر عاقلی از حاکم میخواهد؛ نظیر حقوق عامه. ب ـ آنچه که شارع مقدس از حاکم خواسته است؛ نظیر اقامه نماز.
🔹از جمله وظایفی که میتوان برای فقه حکومتی برشمرد عبارت است از: الف ـ حد و مرز هر آنچه که آحاد مردم از حکام خود میطلبند، مشخص شود. به تعبیر دیگر، باید روشن شود که آیا وظیفه اول حاکم مطلق است یا مقید؟
🔹پس از استخراج این مسئله، حاکم وارد مرحله دوم یعنی اجرایی احکام میشود؛ مثل وجود منع از مفاسد اجتماعی. ب ـ استنباط احکامی که شارع از حاکم مطالبه دارد. در این قسمت باید احکام اهم و مهم و اولیه و ثانویه مشخص شوند.
🌐 vasael.ir/000420
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸نقش اصلی در تمدنسازی بر عهده فقه حکومتی است
گزارش نشست «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی»🔻
حجت الاسلام #محمد_حسین_متولی_امامی:
🔹ما معتقدیم، تمدن سازی اسلامی مستلزم ورود کارشناسانه در تطبیق احکام است. نتیجه فقاهت رایج این است که پس از چهل سال از انقلاب اسلامی در مسئله بانکداری مشکل داریم.
🔹چراکه فقاهت به این مسئله ورود نداشته و امر را به کارشناس واگذارده است. تا هنگامی که تعریف ما از فقاهت، استنباط احکام به نحو قضایای حقیقیه کلی باشد، وضعیت همینگونه خواهد بود.
🔹به تعریف مرحوم امام از فقه توجه کنید «فقه، تئورى واقعى و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است». با توجه به این فرمایش، اگر ما ادعای اداره جامعه را داریم، بدون تردید باید به گونه دیگری فقاهت کنیم.
🔹در فقه موجود مقیاس مطالعه موضوعات، خرد است. فقه مرسوم تنها حکم موضوعات را کشف میکند در حالی که وقتی همین موضوع، در مقیاس حاکمیت بیان میشود، تغییر میکند و شاید حکم آن نیز به تبع آن تغییر کند.
🌐 vasael.ir/000421
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل گزارش «روش شناسی اجتهادی حضرت آیت الله العظمی خامنهای در درسنامه غناء»🔻 🌐 v
آیت الله #احمد_مبلغی:
🔸ابتکارات و ویژگیهای روش اجتهادی رهبر انقلاب
🔹اهمیت روششناسی فقه رهبر معظم انقلاب این است که وقتی آدم این کتاب غنا را مطالعه میکند احساس میکند که در این ارکان دیدگاهها و رویکردهای بدیع و دقیقی به چشم میخورد که برای حوزههای علمیه قابل استفاده است.
🔹روش اجتهادی ایشان هم بدیع است هم دقیق است و هم قابل آموزش دادن است و قابل پیگیری کردن است. این چند خصلت را میشود برای روش ایشان ذکر کرد.
🔹از فقه الحدیث شروع میکنیم به این دلیل که اهمیت دارد. قاعدتاً اگر فرصت میبود و فرصت داشتیم باید فقهالقرآن ایشان را هم میگفتیم. ایشان وقتی به احادیث میرسند تأملات ویژهای و ابتکارات قابل توجهی دارند.
🔹برخی به شکل سراسیمه وار یک حدیث را روایت میکنند و روشی برای شناخت آن ندارند. اینچنین پرداختنی به حدیث اساساً فقه الحدیث نیست. اما کسانی دارای عناصری از روش هستند که آنها به حدیث میتوانند توجه عمیق فقیهان را معطوف بدارند.
🔹چند مکانیزم و عنصر در روش فقه الحدیثی رهبر معظم انقلاب قابلتوجه است: اول لحن القول شناسی حدیث است. لحن القول، فهوایی است که برای قول وجود دارد و تنها از رهگذر تامل شناخته می شود.
🔹رهبر معظم انقلاب شیوههای گوناگونی را شناخت لحن روایی در پیش گرفتهاند که من فقط به یک مورد اشاره میکنم و آن اینکه فقیه باید فضای عمومی احادیث را فراروی خود قرار داده و از رهگذر مراجعه به همه احادیث آن را خلق کند.
🔹از نظر ایشان در زمینه فقه الحدیث میباید ما پیشاپیش و پیشتر احادیث باب را ببینیم. حتی آن احادیثی که ضعیف هستند را هم ببینیم.
🔹قاعده دوم بهرهگیری از قاعده مناسبات حاکم بر سؤال و جواب در روایات است. یکی از راههای فهم محتوا توجه به سوالاتی است که در ابتدای احادیث از سوی اصحاب یا هر سائل دیگری ارائه شده است و امام با توجه به این سوال پاسخ ارائه کرده است.
🔹بیتوجهی به سوال یا بیتوجهی بر مناسبات حاکم بر سؤال و جواب باعث میشود که ما به مضمون حدیث دست پیدا نکنیم و یا از ظرائف و دقائق نهفته در حدیث بازبمانیم.
🔹سوم، بحث مناط شناسی است. این بحث مناط شناسی بحثی شیرین، مهم و پرظرفیت در فقه است که در فقه ایشان نیز منعکس شده است.
🔹هنگامی که بحث از موضوعات وارده در لسان شارع به میان میآید، بحث از مناطات شرعی نیز به میان میآید. سه نوع تنقیح مناط وجود دارد که در استنباط فقهی رایج دو مورد از آن مشاهده نمیشود اما در کتاب غنا فعال شده و قابل استفاده است.
🌐 vasael.ir/000426
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| دومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
🔸اصفهان
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸بیشتر مراجع در فتوای خود اجازه عمل تغییر جنسیت را نمیدهند 🌐 vasael.ir/00042
گزارشی از نشست «تغییر جنسیت از منظر فقه و روانشناسی»🔻
حجت الاسلام دکتر #رضا_مهکام:
🔹خستین فردی که در این زمینه فتوا دادند امام(ره) بوده اند که گفته اند اگر در مقام اثبات و خارج، عمل جراحی بتواند تغییر جنسیت ایجاد کند و زن واقعا به مرد و مرد واقعا به زن تبدیل شود، اشکالی ندارد یعنی فتوا به عملی دادند که فرد به صورت کامل به زن یا مرد تبدیل شود؛ این مسئله در تحریرالوسیله آمده است.
🔹امام(ره) درسال ۶۴ فتوا به عمل جراحی فردی دارد که بعد از عمل نام خود را خانم خاتون گذاشت؛ نظر امام(ره) در مورد این فرد این بود که او خنثی است و مشکل اختلال جنسی ندارد. همه عمل جراحیها بر اساس این فتوا بوده است نه فتوایی که در تحریرالوسیله آمده است.
🔹حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نظرش این بود که اگر تغییر تحقق پیدا کند اشکالی ندارد؛ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی نیز موافق امام(ره) بوده اند و حضرت آیت الله اراکی گفتند اگر عمل منجر به روشن شدن واقعیت جنسی شود اشکالی ندارد و در غیر این صورت محل اشکال است.
🔹حضرت آیت االله بهجت گفتند جایز نیست؛ حضرت آیت الله تبریزی گفتند که به صورت مطلق جایز نیست؛ حضرت آیت الله خوئی معتقد بودند که این کار در نهایت اشکال است. حضرت آیت الله خامنهای در فتوای جدید خود گفته اند که حرام است و حضرت آیت الله سیستانی نیز جایز نمی دانند.
🔹حضرت آیت الله مکارم شیرازی معتقدند از لحاظ بدنی جایز است، اما کارهای صرفا روانشناختی جایز نیست؛ فتوای ایشان دوگانه بوده است. حضرت آیت الله وحید خرسانی، حضرت آیت الله همدانی و حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفته اند نیز جایز نمی دانند چراکه جنس تغییر پیدا نمیکند؛ بنابراین اکثر فتواها اجازه عمل نمیدهند.
🌐 vasael.ir/00042D
🆔 @vasael_ir