پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یادداشت | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب» 📝 یحیی عبدالهی🔻 🌐 vasael.ir/00047B 🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | درآمدی بر «شأن شارع در تخاطب»
🔹«شأن شارع» در حقیقت الگو، تصویر و تمثلی است از نسبت میان «مکلف» و «خداوند متعال» (شارع حکیم) که مناسبات میان ایندو را تعیین می کند.
🔹این الگو که تصویری چند ضلعی و چند وجهی است دارای سه مولفه اصلی است: «شارع» در یک طرف، «مکلف» در مقابل و «خطاب» و «حکم» که نسبت میان شارع و مکلف را مشخص می کند.
🔹مجموع این عناصر را می توان «تخاطب» نام نهاد که شامل «خطاب کننده»، «مخاطب» و «خطاب» است. در این میان عنصر «شارع» مولفه اصلی در تخاطب به حساب می آید و ترسیم خصوصیات شارع با عنوان «شأن شارع» از اهمیت مضاعفی برخوردار است که بر کیفیت تحلیل دیگر عناصر نیز تأثیرگذار است.
🔹اینکه شارع کیست؟ و چه خصوصیاتی دارد؟ و در تخاطب با مکلفین، چه شأنی دارد؟ در پاسخ به سوالاتی همچون: «مخاطب» شارع کیست؟ و اینکه «خطاب» چه خصوصیاتی دارد؟ موثر است.
🔹شناخت «شأن شارع» و کیفیت تخاطب او با مکلفین، در حقیقت الگو و مدلی است که بر همه مناسبات شناخت شریعت از طریق فقه و همچنین دستیابی به روش های تفقه در علم اصول، حاکم می گردد.
🔹از این رو ضروری است پیش از ورود به دیگر مبانی تفقه همچون حکم شناسی و روش شناسی، برای دستیابی به تصویر صحیحی از «شأن شارع در تخاطب» تلاش نماییم.
🔹«شأن شارع» در حقیقت الگویی است که از شارع حکیم به دست می آوریم، لذا ریشه های این بحث به «خداشناسی» و «دین شناسی» بازمی گردد.
🔹از این رو بحث «شأن شارع» را می توان حلقه واسط میان مبانی «کلامی» و «دین شناسی» با مبانی «فلسفه فقهی» و «فلسفه اصولی» به حساب آورد، البته تکمیل دیگر اضلاع بحث، نیازمند پرداختن به مباحث «انسان شناسی»، «جامعه شناسی» و «فلسفه تاریخ» نیز می باشد.
🔹در میراث فقهی و اصولی حوزه بحث مستقلی ناظر به «شأن شارع» وجود نداشته است، اما آنچه مشهود است اینکه فقها و اصولیون، بیش از همه نسبت مکلفین را با شارع در فضای «عبد و مولای عرفی» ترسیم کرده و مناسبات حقوقی خود را در این بستر دنبال می کردند.
🔹این امر در برخی مواضع آشکار و روشن است و حتی در بسیاری از مواقع به آن تصریح کرده اند و در برخی مواضع نیز مخفی و مطویّ است که با تحلیل های مبنایی قابل اثبات است.
📝 یحیی عبدالهی
🌐 vasael.ir/00047B
🆔 @vasael_ir
🔸حضرت زهرا سلام الله علیها:
🔹من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته.
🔹کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
📚بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۲۴۹
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸کمتوجهی به فقه حکومتی؛ عامل عقب ماندگی در تمدن سازی
گزارشی از نشست«تعادل و قدرت مالی»🔻
حجت الاسلام والمسلمین #قطبی:
🔹 اگر برخی از قوانین و مدل های اقتصادی از ابتدا مورد بررسی دقیق فقهی قرار بگیرند و اثرات فرهنگی آنها در جامعه پیش بینی شود، آن وقت بعد از طی چندین سال از اجرای آن سیاست ها تازه با عیوب و ناکارآمدی آنها مواجه نخواهیم شد.
🔹علما می بایست همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی نیمی از کار خود را متوجه فقه حکومتی می کردند و به صورت جدی بر روی فقه اقتصادی متمرکز می شدند.
🔹 باید قبل از اینکه لایحه نظام بانکداری اسلامی به مجلس برود، علمای اسلام درباره آن اظهار نظر و نقد کنند و اینگونه نباشد که علما و حوزه های علمیه بعد از تصویب و اجرا به دنبال نواقص و نقض احکام اسلامی در اجرای آن قانون باشند و قبل از تصویب آن هیچ نظری نداشته باشند و حتی از خواندن پیش نویس قانون هم امتناع کنند.
🔹تأثیر منفی عدم توجه به فقه قوانین و طرح های اقتصادی حکومت از سوی روحانیون و علما بر تمدن سازی بسیار جدی است؛ اگر چهل سال پیش وارد این مباحث می شدیم، امروز با این عقب ماندگی و ضعف روبرو نبودیم.
🌐 vasael.ir/00047Q
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قابلیتهای مسکوت مانده تمدن اسلامی گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلام
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸قابلیتهای مسکوت مانده تمدن اسلامی
گزارش نشست «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی»🔻
#نجفی:
🔹تمدن با سه نظریه دیگر رقیب است و مقابله میکند که یکی با بحث جنگ تمدنها است که به هر حال با برتری تمدن غرب تمام میشود و دیگری با بحث پایان تاریخ که لیبرال حرف آخر است؛ دیگری نظریات پست مدرن و نقش مدرنیته است.
🔹نظریه تمدن نوین اسلامی در مقایسه با این سه نظر دارای جایگاهی است که پایان تاریخ بدون نگاه غربی به مهدویت میرسد.
🔹در قبال نظریه نظم نوین به یک درجه قبل از ما میتوان به نظریه تمدنی جمهوری اسلامی اشاره کرد و نظریه تمدن نوین اسلامی یک آمادگی برای شیعه است و از وضع فعلی بهتر است.
حجتالاسلام #رهدار:
🔹تمدن یک مفهوم وسیع پیچیده است اگر زود در قالبهای علمی تعریف شود از ابعاد گسترده و پیچیده و فهم آنها در آینده باز خواهیم ماند چراکه درباره برخی مفاهیم مانند جامعه هنوز جامعه شناسان به یک مفهوم واحد نرسیده اند.
#قاسمی:
🔹برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور میتوان با مخالفان صحبت کرد.
حجتالاسلام #الویری:
🔹تعریف از تمدن در این ارائه تقلیل گرایانه و در حد ایران بود و به همین دلیل از اساس میتواند یک نگاه غیرتمدنی تلقی شود؛ این نگاه آفاتی دارد و دست و پا را میبندد و باید در سطح امت اسلامی دنبال آن بود.
دکتر #پارسامهر:
🔹قابلیتهای دیگر تمدن مثل اقتصاد، بازارهای مشترک نیاز است تا برجسته شود؛ ما قابلیتهای مسکوت مانده در تمدن داریم مثل اقتصاد بین کشورهای اسلامی و بازار مشترک و فناوری بین کشورهای اسلامی که این قابلیتها باید به اندازه فرهنگ برجسته شود که قطب مقتدر و منسجمی است.
حجتالاسلام #بابایی:
🔹تأثیر تحولات زمانی و زمینهای در شکل گیری معنای جدید تمدنی بحث مهمی است؛ در ادبیات ابن خلدون بحث مقاومت جای طرح در تمدن ندارد و یا رسانه که در گذشته جزو مباحث تمدنی نبوده است، ولی در شرایط فعلی در این زمینه جای کار وجود دارد.
🌐 vasael.ir/00047P
🆔 @vasael_ir
🔸 #معرفی_پایان_نامه| ابعاد، ریشهها و راهکارهای مقابله با تروریسم بر اساس دیدگاه آیت الله خامنهای
🔹صلح و امنیت از نخستین دغدغههای بشریت از ابتدا تاکنون بوده است، پدیده تروریسم به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت از نیازهای حیاتی هر جامعهای بشمار میرود.
🔹پژوهش حاضر با استفاده از تحقیق کیفی از نوع مطالعات اسنادی و با استفاده از ابزار فیش برداری درصدد پاسخ به این سئوال اصلی و مهم است: «ابعاد، ریشهها و راهکارهای مقابله با تروریسم براساس دیدگاه آیتالله خامنهای چیست؟».
🔹یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که در زمینه گسترش این پدیده، حمایتهای سیاسی، مالی و تسلیحاتی دولتهای ابرقدرت(نظام سلطه) نقش تعیین کننده در شکل گیری و تداوم این پدیده دارد.
🔹این دولت ها علی رغم اینکه خود را مدعی حقوق بشر میدانند اما در عمل به تجهیز و حمایت از تروریستها مبادرت میورزند.
حضرت آیت الله خامنهای راهکارهایی در مقابله با این پدیده ارائه میدهند🔻
🔹1. در سطح ملی تکیه بر حفظ وحدت، تکیه بر افزایش آگاهی مردم و بصیرت افزایی، تقویت تواتمندی نظامی و امنیتی در خنثی کردن اقدامات تروریستی تاکید دارند.
🔹2. در سطح منطقهای بر عنصر وحدت و انسجام اسلامی، گسترش همکاریهای اسلامی، تقویت نقش و عملکرد سازمان تقریب مذاهب اسلامی و تقویت جبهه مقاومت تاکید دارند.
🔹3. درسطح جهانی به اقناع افکار عمومی در نقش ابرقدرتها در شکل گیری و تداوم گروههای ترویستی، روشنگری در مقابل اسلام هراسی و اسلام ستیزی و ضرورت همکاریهای بین المللی در مقابل تروریسم تاکید دارند.
🌐 vasael.ir/00047U
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸پس از تغییر جنسیت، تکلیف ارث چه می شود؟ #دانشنامه_فقهی_حقوقی / ۸🔻 🔹زن فعلی (پدر تغییر جنس داده) ی
🔸تغییر جنسیت و حکم برخی از مهمترین مسائل آن
#دانشنامه_فقهی_حقوقی/ بخش پایانی🔻
🔹یکى از اشکالات اصلى که در بحث تغییر جنسیت مطرح شده است، این است که تبدیل پسر به دختر و یا برعکس، تغییر در خلقت خداوند متعال است.
🔹به عبارت دیگر، این خداى بزرگ است که برخى را پسر و برخى را دختر مىآفریند، آیا تغییر جنسیت، به معناى دست کارى در کار خداوند متعال محسوب نمىشود؟ برخى فقیهان شیعه و سنى به آیه ۱۱۹ سوره نساء استناد کردهاند (فلیغیرنَّ خلق الله).
🔹به نظر ما، این آیه شریفه نمىتواند ناظر به بحث تغییر جنسیت باشد، بلکه با توجه به شأن نزول آیه، تفسیر این آیه از سوى ائمه علیهم السلام و کلام جمعى از مفسرین شیعه و سنى، خداوند متعال از کارگروهى از افراد مذمت و نهى مىکند که برخى نعمتهاى حلال خداوند را برخود حرام مىکردند.
🔹مضافاً به اینکه اگر تبدیل و ایجاد دگرگونى در خلق خداوند متعال حرام باشد، لازم مىآید که تمام تغییراتى که ابناى بشر در اشیاى دنیا به وجود مىآورند حرام و مصداق کار شیطانى باشد، در حالى که بطلان این سخن واضح بوده و هیچ کس بدان اعتقاد ندارد.
🔹جمع کثیرى از فقیهان شیعه معتقدند که تغییر جنسیت فى حد نفسه حرام نیست. تنها اگر حرمتى در میان باشد، به دلیل ملازمات حرام، مانند لمس حرام و نظر حرام است.
🔹در نتیجه، اگر بیمار، که خواهان تغییر جنسیت است به این عمل، اضطرار داشته باشد، به گونهاى که راه دیگرى براى درمان وى، جز عمل جراحى تغییر جنسیت وجود نداشته باشد، تغییر جنسیت براى وى مجاز بوده و از جهت ملازمات حرام، براى وى منعى وجود ندارد.
🌐 vasael.ir/00046w
🆔 @vasael_ir
📷 #گزارش_تصویری| بازدید حجت الاسلام والمسلمین #ربانی از وسائل
🔹در این جلسه ابتدا دکتر داودی سردبیر مجموعه به ارائه گزارشی از فعالیتهای این پایگاه پرداخت و در پایان رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیه توصیهها و پیشنهاداتی را به منظور پیشرفت و نوآوری در عرصه فقه حکومتی بیان کرد.
ادامه تصاویر🔻
🌐 vasael.ir/00047b
🆔 @vasael_ir