eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸گزارش| نگاه ظاهری به مسائل؛ مهم‌ترین آسیب در رویارویی فقه با مدرنیته هادی مشکی در نشست «مبانی علوم انسانی مدرن و ضرورت تولید علم دینی»: 🔹امام(ره) اسم دانشگاه اسلامی و علم اسلامی را انقلاب فرهنگی نامگذاری کردند و متوجه این موضوع بودند که بین علم و فرهنگ رابطه مستقیمی برقرار است که اگر علم ما دینی نشود فرهنگ جامعه هم دینی نخواهد شد و این خطری بود که امام(ره) از اوایل انقلاب متوجه این امر شدند و می دانستند چه چیزی انقلاب ما را تهدید خواهد کرد چراکه علم سکولار انقلاب ما را تهدید می‌کند. 🔹علم یکی از مؤلفه‌های تمدن است که می‌تواند از این فرهنگ و ارزش‌ها تأثیر بگیرد و یا اثر بگذارد. علم ابزار را تولید می‌کند و تمدن ارتباط با تفکر و جهان بینی دارد. 🔹در واقع فکر و جهان بینی تمدن ایجاد می‌کند و جهان بینی را تبدیل به علم و ارزش و ابزار می‌کند و خروجی این جریان انسان با اعتقادات و رفتار‌های خاص است. 🔹ما در جوامع امروز به این مسئله توجه نداریم که مگر می‌شود علم طبیعی مانند فیزیک و شیمی فرآورده سکولاری شود و مشکل اصلی ما در نحوه شناختن مواد خام است. 🔹تقسیم بندی علم دینی و سکولار براساس جهان بینی می‌تواند صورت بگیرد که به منبع و موضوع کاری ندارد. ادامه این گزارش را در پیوند زیر بخوانید: 🌐 yon.ir/VSpw3 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی، شبهات و مسائل بانکی در حوزه‌های مختلف همچون ربا شناسی، تسهیلات بانکی و موارد دیگری از این قبیل. 🔹برشی از کتاب «فقه معاملات بانکی»؛ اثر سید عباس موسویان و حرمت الله رضازاده #پارا_کتاب 🆔 @vasael_ir
🔸نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره موضوع توسط بانک‌ها گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله مکارم شیرازی : 🔹بانک به منزله ماشینی است که "پول اعتباری" را از طریق سازوکار "خلق پول" به چند برابر پول منتشره اولیه تبدیل می کند و این سیکل مخرب همواره ادامه دارد، به گونه ای که سود نقدینگی نصیب بانک می شود و هزینه های متعدد آن دامنگیر مردم میگردد. در نتیجه ؛ اولاً موجب تداول ثروت بین اغنیا می گردد، ثانیاً به بی عدالتی در جامعه منجر می شود، ثالثاً اسباب اخلال به نظام اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم می سازد، رابعاً پیامدها و تبعاتی برخلاف مصالح جامعه و مسلمانان به بار می آورد. آیا عملیات یاد شده : 1- اکل مال به باطل از سوی بانک ها نیست؟ 2- موجب ضرر و ضرار به جامعه و مسلمانان نمی شود؟ 3- موجب غبن و غرر جامعه و مسلمان نمی شود؟ 4- برخلاف موازین شرع مقدس اسلام نیست؟ 5 - سبب تقویت زمینه رباخواری در سیستم اقتصادی نمی گردد؟" 🔹آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ بیان داشت: " با توجه بر آنچه موقوم داشته‌اید این کار مصداق بارز "اکل مال به باطل" است، زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله می‌کنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بی‌شباهت به یک نوع کلاهبرداری نمی‌باشد که آن هم "حرام" است و اگر روزی سپرده‌گذاران بخواهند سپرده‌ خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است. 🆔 @vasael_ir
🔸حزب به معنای غربی در بوته نقد اسلامی حجت الاسلام عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با : 🔹براي حزب رسيدن به قدرت خود هدف است و اصالت دارد و براي رسيدن به آن به هر ابزار ممکن متوسل مي‌شود و اين البته که از نظر اسلام مردود است. در اسلام قدرت طلبي به شدت مذمت شده است. در اسلام حتي براي رسيدن به هدف مقدس نمي‌توانيم به ابزار نامقدس متوسل شويم. 🔹ما در آموزه های اسلامی فراوان می بینیم که ریاست طلبی و قدرت طلبی منع شده است. مثلا روایت شریف امام صادق(ع) است که می‌فرماید «ملعون من ترأّس ملعون من همّ بها ملعون من حدث نفسه بها». با توجه به اینکه حضرت شخص رياست طلب را لعن کرده، معلوم مي شود که رياست طلبي تا چه ميزان با آموزه‌هاي اسلامي در تضاد است. 🔹اتفاقاً کاري که احزاب مي‌کنند، درست در جهت عکس اين روايت است. احزاب رسما رياست طلب هستند و براي رسيدن به این هدف چه بسا احکام و قواعد اخلاقي و شرعي را نيز ناديده بگيرند. 🔹براي رسيدن به قدرت به دروغ، تهمت، غيبت، وعده‌هاي دروغين متوسل مي‌شوند و در بهترين شرايط کاري که مي‌کنند اين است که تهمت نزنند، دروغ نگويند، ولي ضمن آگاهي از فضايل رقيب و برتري او نسبت به خود، آن را ابراز نکند، و در اثر اين کتمان به دنبال اين باشد که مردم رأي شان را به او بدهند. 🌐 yon.ir/4dHsp 🆔 @vasael_ir
♨️ دعوت به همکاری 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل به منظور تکمیل نیروی چند رسانه ای خود به یک نفر از طلاب محترمی که آشنا با طراحی اطلاع نگاشت (اینفوگرافیک) و پوستر هستند نیاز دارد. متقاضیان می توانند نمونه کارهای خود را به آی دی زیر در #ایتا ارسال کنند: @Gedayemadar 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| فقر و ثروت از دیدگاه قرآن و حدیث 🔹فقر و ثروت از موضوعاتی است که همواره بحث های مختلفی پیرامون آن مطرح شده و هرکس براساس برداشت و دیدگاه خاص خود آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. 🔹گروهی کسب درآمد و ثروت را از هر طریق مجاز دانسته و برای مصرف آن نیز هیچ گونه محدودیتی قائل نیستند و گروهی دیگر حدّ و مرزهایی را براساس برداشت شخصی خود برای کسب ثروت و مصرف آن مطرح می نمایند. 🔹دکتر سید مهدی امین در کتاب«فقر و ثروت از دیدگاه قرآن و حدیث» سعی کرده است با استفاده از آیات قرآن کریم، روایات و سیره ائمه معصومین(ع) و فقه نورانی اسلام و برخی از متفکّرین و اندیشمندان اسلامی موضوع «فقر و ثروت» از زوایای مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 🌐 yon.ir/5GP2J 🆔 @vasael_ir
🔸مرزهای اخلاقی طنز و تفاوت آن با تمسخر حجت‌الاسلام مدیر عامل خبرگزاری در یکی از سلسله نشست‌های همایش ملی«اخلاق و رسانه»: 🔹عناوین ضد اخلاقی(حرام) مرتبط با طنز را می توان کذب، غیبت، سباب، هجو و تمسخر برشمرد که بیشترین عنوان مبتلابه سازندگان طنز کژکارکرد ضد اخلاقیِ «تمسخر» است. ماهیت تمسخر «حکایت خنده آور تحقیر آمیز (غالباً برای دشمنی) است». 🔹تمسخر عنوان قصدی است یعنی بدون قصد اهانت پدید نمی‌آید. با چه معیاری قصد تحقیر و توهین را می توان در طنز تمسخرآمیز احراز کرد؟ بعضی از اقوال و افعال، عرفاً در توهین ممحض هستند و بعضی دیگر چنین نیستند. 🔹حال اگر در طنز، به معیار تشخیص عموم افراد جامعه، گفته یا رفتار تمسخرآمیزی از روی علم انجام شود، قصد تحقیر احراز می شود. 🔹اما اگر گفته یا فعل غیر ممحض در توهین در طنز وجود داشته باشد، به معیار تعریف طنز که نقد سازنده است، و به معیار کارکردهای سه گانه مثبت طنز در جامعه، آن گفتار یا فعل، حمل بر وجه صحیح می شود و آن را تمسخر توهین آمیز نمی دانیم. البته قالب کاریکاتور بیشتر برای تحقیر وضع شده است. 🌐 yon.ir/0BUKb 🆔 @vasael_ir
🔸بخش «نشست‌های علمی» وسائل راه اندازی شد 🔹پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل به منظور دسترسی بهتر مخاطبان به گزارش کرسی‌ها و نشست‌های علمی بخش جدیدی را در سایت خود راه اندازی کرد. 🔹در این بخش عنوان نشست به همراه تاریخ برگزاری آن آمده است و مخاطبان می توانند با انتخاب نشست مورد نظر خود مشروح گزارش منتشر شده را مطالعه کنند. 🔹گفتنی است، وسائل به منظور ارتقاء کیفیت در شکل و محتوای سایت جدید خود نیازمند انتقادات و پیشنهادات اساتید، طلاب و فضلای محترم است. 🌐 http://vasael.ir 🆔 @vasael_ir
🔸فعالیت ناآگاهانه در ؛ بازی در زمین کارشناس رسانه در کارگاه «تبلیغ در فضای مجازی»: 🔹مردم ما در روز راهپیمایی قدس شرکت می‌کنند و عکس‌هایشان را در منتشر می‌کنند که این انتشارها برای رژیم اشغالگر قدس ارزش دلاری دارد و او در این‌صورت با راهپیمایی ما مشکل نخواهد داشت و دنبال همین گسترش است. 🔹یکی از وزرای رژیم صهیونیستی گفته بود «در قبال تحریم گسترده مردم اروپا نسبت به محصولات صهیونیستی، تو دهنی بزرگی به مردم دنیا بود و اقتصاد ما را دوباره زنده کرد». 🔹 نماینده صهیونیست‌ها در فضای مجازی بود که وایبر، اینستاگرام و را خریده و هم که خود یکی دیگر از نماینده‌های صهیونیست در عرصه مجازی است، پس با این حساب فعّالیت ما در این فضاها بازی در زمین صهیونیست است. 🔹در میان این نرم افزارهای مجازی، یک بازی بود برای ما ایرانی‌ها که به دنبال یک نرم افزار غیرصهیونیستی با امنیت و حفظ حریم خصوصی می‌گشتیم. 🔹شرط حضور ما در این است که بدانیم اولاً ضرر ما به اسلام با ورود به شبکه مجازی بیشتر است یا نفع ما، همچنین با حضورمان به آن‌ها مشروعیت ندهیم و ابزار دست دشمن نشویم. 🌐 yon.ir/fkB0b 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی کتاب| احکام حکومتی چرایی چیستی چگونگی 🔹جامعه شیعه با تشکیل حکومت به مرحله جدیدی از بلوغ تاریخی خود گام نهاد و فصل جدیدی را در پرستش خداوند و تبلیغ و تعظیم شعائر دین آغاز کرد. 🔹در طول مدتی که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد پژوهشگران بسیاری در زمینه مسائل حکومتی به فعالیت پرداخته اند که در میان آن ها مرحوم سید منیر الدین حسینی الهاشمی شیرازی جایگاه ویژه ای را داراست. 🔹ایشان بخشی از فعالیت های علمی خود را به بحث و بررسی پیرامون مسایل حکومتی اختصاص داد و مطالب فراوانی را در این باره مطرح کرد. 🔹از همین رو اسماعیل پرور؛ عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در کتابی با عنوان «احکام حکومتی چرایی چیستی چگونگی» به شرح و تبیین دیدگاه های استاد در مورد چیستی، چرایی و چگونگی احکام حکومتی می پردازد. 🌐 yon.ir/9S3bb 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی حکمرانی حزبی در نظام ولایی دکتر با اشاره به حکمرانی ولایی گفت‌وگو با : 🔹حزب ابزاری است مانند تفکیک قوا، تفکیک قوا برای ما اصالت دارد؟ یا شورای نگهبان برای ما اصالت دارد؟ یعنی حکومت دینی در هر صورتی، در هر وجهی باید شورای نگهبان داشته باشد؟ یا باید قوه مقننه، قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد؟ می‌گوییم که این‌ها ابزار هستند. 🔹حزب هم یک ابزار است که در جامعه دینی با رعایت آن مصالح و مفاسدی که برای مسلمین هست، رعایت قوانین و حفظ وحدت، می‌تواند فعالیت کند، نه اینکه ولی فقیه یک حاکم و حزب هم یک حاکم دیگر است. 🔹ما در اسلام، حاکم حزبی نداریم، مگر عبارتی که در قرآن است را این طور تعبیر کنیم و مثلاً بگوییم که حزب مؤتلفه، حزب جمهوری اسلامی یا حزب توده، هم ولایت خواهند داشت، به نظرم اینطور نیست. 🔹احزاب در کنار آن حاکم اسلامی، در صورت مصلحت می‌توانند برای جامعه نافع باشند؛ احزاب ابزاری هستند برای تقویت وحدت، برای تقویت حضور مردم در عرصه سیاسی و ترقیب آنها برای مشارکت در سرنوشت خودشان. 🌐 yon.ir/61ElT 🆔 @vasael_ir
🔸بانک مرکزی؛ مقصر اصلی بحران اقتصادی کشور آیت‌الله عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین همایش مالی اسلامی: 🔹بنیاد خدمات مالی اسلامی در کوالالامپور با هدف کمک به بانک‌های بزرگ جهان اسلام فعالیت می‌کند و راهکارهای لازم را به کشورهای مسلمان ارائه می‌دهند. 🔹این بنیاد تلاش کرده تا بانک‌های اسلامی را از بحرانی که بانک‌های اروپایی به آن دچار شدند دور کند که البته موفق هم بوده است. تاکنون حدود 10 قانون وضع شده است و مسائلی همچون نقدینگی، مدیریت ریسک‌ها و غیره را بررسی کرده‌اند. 🔹بانک مرکزی تاکنون قوانین این بنیاد را ترجمه نکرده و در اختیار نظام بانکی قرار نداده است؛ بنده در این رابطه بانک مرکزی را در بحران اقتصادی کشور مقصر می‌دانم. 🌐 yon.ir/vFzaX 🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 چرا از آش مشروطه ، رضاخان در آمد؟ 🔹چگونه یک نهضت بزرگ ملی در اثر استحاله فرهنگی به ضد خودش تبدیل می شود ؟ 🆔 @vasael_ir
🔹کرسی ترویجی«رویکرد #قرآن در تعلیم ارزشها» با ارائه حجت الاسلام دکتر سید احمد #رهنمایی و با حضور ناقدان محترم، حجج اسلام دکتر عباسعلی #شاملی و دکتر حمید #آریان عصر روز سه شنبه 13 اذر ماه در تالار اندیشه موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد. خلاصه مباحث مطرح شده در این نشست: #فرهنگ_و_اجتماع 🌐 yon.ir/KFeGm 🆔 @vasael_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام حجت الاسلام والمسلمین ، در درس خارج فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹نظام جامع در دینی که کمال و مسیر تکامل را برای انسان ترسیم نموده و می‌خواهد او را در تمامی ابعاد به کمال برساند وجودش ضروریست. 🔹حال این نظام جامع چه برای کوچکترین واحد اجتماعی انسانی که خانواده باشد یا برای کل جامعه در هر رابطه‌ای وجود دارد و اینکه ما پیدا نکردیم دلیل بر عدم وجود نیست. 🔹سؤالی که پیش می‌آید این است که این نظام جامع کجاست؟ و چگونه بدست آورده می‌شود؟ فقه باید پاسخگوی این پرسش مهم باشد و اگر در زمانی مطرح نشده بود دلیلی بر نبودن و وجود نداشتن نیست زیرا که «عدم الوجدان لایدل علی عدم الوجود» و ما در این درس به دنبال نظام دستیابی به نظام جامع خانواده به عنوان نظام اساسی برای تکامل انسان هستیم. 🔹تفقه در دین در قرآن کریم به درک صحیح و فهم عمیق تمام قوانین و احکام الهی و مستدل و مستند اطلاق شده است. 🆔 @vasael_ir
🔸نظام سیاسی در اسلام حجت الاسلام والمسلمین در درس‌گفتار فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹منطقة الفراغ در کلام شهید صدر به معنای این نیست که خداوند بعضی مسائل را رها ساخته و احکامش را مشخص نکرده است. 🔹منطقة الفراغ یعنی فراغ از الزام ایجابی و سلبی باشد و قسمت مستحب و مکروه و مباح جزء منطقة الفراغ است. 🔹ثمره‌ی بحث منطقة الفراغ حیطه قدرت حاکم اسلامی است. 🔹از وظایف شورای نگهبان این است که ببیند مجلس قانونی خلاف واجب و حرام شرع اسلام تصویب نکند و مابقی جزء منطقة الفراغ است. 🆔 @vasael_ir
🔸معرفی مقاله| امکان سنجی تحزب در جمهوری اسلامی ایران محمد در مقاله خود آورده است: 🔹تحزب در ايران اگرچه در تاريخ يكصد و اندي ساله خود با موانع و محدوديت هاي گسترده اي روبه روشده است، ولي اين امر نبايد حمل بر امتناع تحزب در وضعيت فعلي و آينده ايران شود. 🔹كاربست تحزب در نظام سياسي ايران اگرچه با مخاطرات و دل نگراني هاي مختلفي مواجهه است، ولي حزب براي نهادينه شدن مردم سالاري ضرورتي اجتناب ناپذير است. 🔹حزب را چرخ دنده دموكراسي خوانده اند. سازوكاري است كه موجب تلطيف قدرت و تسهيل عمل سياسي مي شود. 🔹حزب مي تواند مردم را از صحنه جنگ و تفرقه به پاي صندوق هاي راي بكشاند؛ فاز تعاملات را تغيير دهد و جامعه را مهياي تجهيز به تفكري عقلاني کند. 🔹در باب علل عدم استقرار و نهادينه شدن احزاب موارد متعددي را ذكر کرده اند. موانعي كه طيفي از ذهنيت هاي فرهنگي، ساختارهاي اجتماعي، فاكتورهاي سياسي و گستره اي از شرايط و الزامات سياسي را دربر مي گيرد. 🌐 yon.ir/mEEb5 🆔 @vasael_ir
🔸پیشرفت شگرف مباحث حقوق بشری در بستر انقلاب دکتر #حکمت_نیا در نشست «تحولات نظام حقوقی ایران پس از انقلاب»: 🔹قبل از انقلاب اسلامی نظام حقوقی اسلام به عنوان یک نظام حقوقی شناخته شده بود، اما اجرا نمی‌شد و #مرده محسوب می‌شد. 🔹اگر بخواهیم #نقطه_عطف انقلاب اسلامی را در حوزه حقوق مطرح کنیم، باید بگوییم انقلاب اسلامی موجب #احیای نظام حقوقی اسلام شد. 🔹مباحث حقوق بشری پس از انقلاب مطرح شد که #جهان_اسلام هم به این قضیه توجه کرد و اوج این دقت و بحث، بیانیه قاهره بود. 🔹پس از انقلاب اسلامی #ادبیات حقوق بشری ما شکل نظری خوبی پیدا کرده است که در حال حاضر نیز به خوبی در جریان است. 🔹می‌توان گفت امروزه یکی از نظام‌هایی که در حوزه #حقوق_بشر حرف برای گفتن دارد، نظام حقوقی اسلام است. #حقوق 🌐 yon.ir/2oIP4 🆔 @vasael_ir
🔸چالش سیاست دینی و نظم سلطانی با تاکید بر اندیشه و عمل سیاسی علمای شیعه در عصر شیعه 🆔 @vasael_ir
🔸گزارش| بایسته‌های فقه‌شناختی شیعه در مواجه با دنیای غرب حجت الاسلام در نشست«ضرورت غرب شناسی»: 🔹رویکرد مسأله‌ای پاسخگوی مسائل بانکی نیست چراکه بانک‌ها یک مسأله نیستند، نظام اند؛ دستگاه فقهی ما برای این نظام چه کرده است؟ 🔹بانک‌ها خرده نظام اقتصادی هستند که در ذیل اقتصاد کلان شکل گرفته است؛ بنابراین ما نظام بانکی داریم که این نظام بانکی خودش یک پک در داخل نظام کلان اقتصادی دارد و مختصات این نظام باید طراحی شود. 🔹امکان اینکه ما به فقه نتوانیم نگاه نظام واره داشته باشیم وجود ندارد و فقه تا زمانی که توصیفش از خود نظام واره نباشد صد البته فقیه دستگاه فقاهت نمی‌تواند از غرب نظام فقهی ارائه دهد. 🔹در این روش فقیه ما در ساحت شناخت باید به روشی غرب را اسکن کند و فقط یک عکس از آن نگیرد بلکه غرب را به صورت یک فیلم ببیند. 🔹در حالی که رویکرد سیستمی تنها می‌تواند یک اسکن و عکس ارائه دهد و حرکات و تغییرات ربط را نشان نمی‌دهد. دستگاه فقهی ما باید به آن سمت برود. 🌐 yon.ir/BokwY 🆔 vasael.ir
🔸معرفی کتاب| تقابل تمدنی هنر اسلامی با هنر مدرن 🔹کتاب «هنر، دین، تجدد؛ گفتارهایی در مبانی هنر» اثر آیت الله سیدمهدی است. 🔹ایشان در این کتاب، چیستی هنر از منظر قرآن کریم و کارکردهای اجتماعی هنر را بررسی کرده و در ادامه به هنر و تحولات اجتماعی تا شهرسازی و نظامات شهری می رسد. 🔹این کتاب شامل 9 فصل بوده که نویسنده محترم، در این مجموعه به مباحثی پیرامون جایگاه هنر در فلسفه تاریخ، هنر دینی و هنرمدرن، رویکرد قرآن کریم به هنر و فصل هایی مربوط به هنر و سینما، هنر و شعر و هنر و معماری پرداخته است. 🔹لازم به ذکر است این کتاب، مجموعه سخنرانی های آیت الله میرباقری بوده که در قالب این مجموعه توسط نشر تمدن نوین اسلامی، تهیه و تنظیم شده است. 🌐 yon.ir/qWdpN 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی دیدگاه آیت الله در زمینه مقاصد شریعت 🔹در سومین نشست مباحثات فقه حکومتی «فقه و مقاصد شریعت آیت الله علیدوست» بررسی شد. 🔹حجت الاسلام حسینی کمال آبادی در این نشست نظریه آیت الله علیدوست را تقریر کرد و دیدگاه‌های متفاوتی را که در زمینه مقاصدالشریعة وجود دارد را تبیین کرد. 🔹وی اظهار داشت: آیت الله علیدوست قائل به اندیشه نص بسند با توجه به مقاصد است و معتقد است که مقصد جای نص را نمی‌گیرد؛ اما می‌تواند نقص مفسر نص را داشته باشد، می‌تواند ظهوری بیاورد و بردارد. 🔹حجت الاسلام حسینی کمال آبادی افزود: از نظر ایشان مقصد می‌تواند اطلاقی را منعقد کند یا جلوی ظهور آن را بگیرد، حتی می‌تواند ضیق ذاتی بیاورد؛ همچنین مقاصد در کشف نظامات و علاج تعارضات فقهی می‌تواند نقش ایفا کند. 🌐 yon.ir/0KnxI 🆔 @vasael_ir
🔸نشست علمی «فقه و تمدن از منظر » برگزار شد 🔹حجت الاسلام در این نشست گفت: مهمترین محور که هم در بُعد علمی و هم عملی مد نظر امام موسی صدر است، رابطه فقه و اخلاق است. 🔹وی اظهار داشت: وقتی با زندگی ایشان مواجهه می شویم روشن می شود تعامل فقه و اخلاق، شخصیت ایشان را ساخته است. 🔹حجت الاسلام نیز در این نشست بیان داشت: چهار نمونه از رویکرد تمدنی را می‌توان از آثار فقهی امام موسی صدر اصطیاد کرد. 🔹وی تفسیر انسان گرایانه حلال و حرام های شرعی، پیشنهاد یکپارچه سازی شعائر و برجسته ساختن وجه اجتماعی مباحث و مسائل فقهی را نمونه‌هایی از مواردی برشمرد که در آثار شهید صدر پیرامون فقه تمدنی است. 🌐 yon.ir/OeKGH 🆔 @vasael_ir
🔸راه حل رهبر معظم انقلاب برای چالش‌هایی که در حکومت اسلامی بوجود می آید #عکس_نوشت 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی اجتهادی مسائل تعلیم و تربیت حجت الاسلام والمسلمین سید نقی در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹هنگامی که از تربیت دینی سخن می‌گوییم، منظور تربیتی است که براساس مبانی فکری یک دین خاص باشد؛ ما در اینجا به دنبال بررسی تربیت اسلامی هستیم. تربیت اسلامی خود به سه دسته تقسیم خواهد شد: تربیت اعتقادی، تربیت عبادی و تربیت اخلاقی. 🔹در تعریف تربیت باید گفت: ایجاد تغییرات پایدارتر و ماندگارتر در یادگیرنده و متربی که همان پرورش می‌باشد. 🔹نکته اول ـ اگر از تربیت سخن می‌گوییم، تغییرات آنی و دفعتی را شامل نمی‌شود و مدنظر ما نیست. نکته دوم ـ تعلیم، مقدمه یا بخشی از تربیت است فلذا تربیت، شامل تعلیم هم خواهد شد. نکته سوم ـ در مقام عمل، تعلیم با تربیت، آمیختگی زیادی دارد که گاهی نمی‌توان آنها را از یکدیگر جدا ساخت. 🔹در مورد وجوب یا عدم وجوب امر تربیت، نظرات فراوانی وجود دارد. عده‌ای با استناد به آیه‌ی «یا ایها الذین آمنوا قوا أنفسکم و أهلیکم ناراً ...»(تحریم/6) معتقد هستند که تربیت امری واجب است. 🆔 @vasael_ir