🔸با نگاه حداقلی به شریعت نمیتوان از «فقه نظام» سخن گفت
ارائه حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی در نشست «فقه نظام خانواده؛ ماهیت شناسی و ساختار»:
🔹فقه نظام، فقهی کلنگر است و با نگاه جزءنگر موجود نمیتوان به آن دست یافت.
🔹در مقابل، فقه پویا، واکنشی منفعلانه طیفی از فقه پژوهان نسبت به تجدّد جامعه است.
🔹در پایان متذکر میشوم دانش فقه به عنوان دانشی که بیانکننده احکام ناظر به فعل مکلف است، باید همه رفتارها را در سطوح مختلف شناسایی و احکام بایسته آن را عرضه نماید.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/BukkG
🆔 @vasael_ir
🔸ناامن کردن عایدی ناشی از سوداگری؛ مهمترین اقدام برای حمایت از تولیدکننده ایرانی
دکتر محمدجواد توکلی عضو هیات علمی موسسه امام خمینی:
🔹اگر نقدینگی اینقدر زیاد است پس چرا تولیدکنندگان ما با مشکل نقدینگی مواجه هستند!
🔹متأسفانه در این ساختار به این دلیل که برخی فعالیتهای سفتهبازانه کنترل نشده است و نتوانستیم از ابزارهای اقتصادی برای کنترل بازار واردات، قاچاق، بازار سکه، ارز و اخیرا مسکن و بورس، استفاده کنیم، بنابراین چنین پولهایی باعث شده است تورم افزایش پیدا کند.
🔹اگر میخواهیم تولیدمان رونق پیدا کند باید ریسک واردات و قاچاق را بالا ببریم و به نظرم اگر ما نظام مالیاتی را مقداری اصلاح کرده و از درآمدهای سفتهبازانه، مالیات بگیریم و شفافیت اطلاعاتی هم ایجاد کنیم، در این شرایط، نقدینگی نه تنها عاملی منفی در اقتصاد ما نخواهد بود بلکه تبدیل به عاملی مثبت برای رشد و توسعه اقتصاد کشور خواهد شد.
🔹البته باید حجم نقدینگی را هم در نهایت کنترل کنیم؛ بدین معنی که اگر نقدینگی بیش از ظرفیت اقتصاد ما افزایش پیدا کند، اقتصاد را دچار شکنندگی میکند.
#اقتصاد
🌐 yon.ir/NeAnZ
🆔 @vasael_ir
🔸راه کار های امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها
مقاله قاسم علی کابلی:
🔹یکی از اصولی که می تواند سعادت و سلامت دانشگاه را در همه ابعاد آن فراهم آورد، نظارت همگانی تمامی دانشجویان، نسبت به مسائل دانشگاه است.
🔹اصولا نظارت، تعالی و تکامل را به دنبال خواهد داشت و جوامع فاقد نظارت، در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار خواهند گرفت.
🔹 تشکیل ستاد ویژه در دانشگاه ها جهت ترویج امر به معروف و نهی از منکر یکی از راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر است.
#مکتب_دفاعی
🌐 yon.ir/GDNhe
🆔 @vasael_ir
🔸تأثیر متقابل انقلاب اسلامی و هویت ملی ایرانی
یادداشت دکتر موسی نجفی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
🔹انقلاب اسلامی نوعی بیداری اسلامی است که در قرون قبلی تولد دوباره یافته تا به خاطر شرایط مختلف ذهنی و عینی به سرزمین ایران رسیده است.
🔹مسئله بیداری اسلامی مسلمانان به طور کلی و نهضت های شیعی در قرون اخیر به طور خاص حقیقت تحول زا بوده، در اندیشه و درون خود نیز نوعی ظرفیت و بالندگی را دارا می باشند و این یعنی مبدل شدن به یک تمدن نوین جهانی است.
🔹 انقلاب اسلامی در ذات خودش یک حقیقت فراملی و بین المللی است، اما تفسیر ایرانی این انقلاب در قالب نظام جمهوری اسلامی ایران، آن را موقتا به نوعی هویت ملی مبدل ساخت.
#مبانی
🌐 yon.ir/P2jW6
🆔 @vasael_ir
🔸فقه برای کارایی نیاز به پیوست فرهنگی دارد
گزارشی از نشست علمی فلسفه و سیر تشریعی حجاب در اسلام - شماره 1
سخنرانان این نشست حجج اسلام والمسلمین بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران و هدایت نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بودند.
🔹حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور : فقه ما وقتی استوار است که پیوست فرهنگی و تربیتی آن به خوبی در جامعه شکل گرفته باشد و در غیر این صورت هرچند شما قانون در مجلس شورای اسلامی یا در رساله های عملیه بنویسید تأثیر عملی نخواهد داشت.
🔹در سوره احزاب ابتدا مسائلی مطرح می شود که جایگاه پیامبر را به عنوان شخصیت برجسته که جامعه ایمانی باید خودش را با او هماهنگ کند مطرح می کند.
🔹در ادامه این سوره به زنان پیامبر به عنوان جایگاه اجتماعی خاص اشاره می شود و برای آنها مسائل انضباطی از جمله ممنوعیت ازدواج مجدد و نازک کردن صدا را ذکر میکند.
🔹بعد از آن جامعه مؤمنین را در آیه 35 سوره احزاب معرفی می کند و در ادامه ممنوعیت ارتباط و ازدواج مردان مؤمن با زنان پیامبر بعد از رحلت ایشان مطرح می شود و به دنبال آن آیه پوشش اسلامی در آیه 56 همین سوره مطرح می شود.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/DfzOO
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چه کنیم تا فقهی کارآمد داشته باشیم؟
🔸حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور
#فیلم
🆔 @vasael_ir
🔸برخی از بازیها حکم وجوب دارد!
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا در نشست "بازیهای رایانهای، چیستی، ضرورتها و چالشهای فقهی":
🔹بازیهای رایانهای به جهت هدف مکلف یا کیفیت برخی عناصر آن یا برخی آثار و پیامدهایشان دارای حکم حرمت و برخی دارای حکم مباح و برخی از آنها مانند بازیهای رایانهای درمانی که درمان منحصر در آنهاست، دارای حکم وجوب میباشند.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/KUQ5d
🆔 @vasael_ir
🔸تنها راه استخراج دیدگاههای اجتماعی آیات، برقراری ارتباط میان علوم قرآن با علوم اجتماعی است
آیت الله محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:
🔹در حوزه تبیین آیات قرآن اگر به مسائل علوم اجتماعی اشراف داشته باشیم، دو فایده می بریم.
🔹نخست، به هر میزان ذهن مفسر پر سوال تر و پر مسأله تر باشد نتیجه و بهره بیشتری از آیات قرآن خواهد داشت.
🔹وم، تبیین آیات بهتر صورت می گیرد. محتوای بسیاری از آیات را مفسر به دست می آورد ولی اگر علوم اجتماعی را بداند نظام یافته تر و معقول تر بیان می کند.
🔹استخراج گزاره های قرآنی تخصص لازم خود را می طلبد و اگر تخصص لازم نباشد تفسیر به رأی، تحمیل و تطبیق رخ می دهد.
#جامعه
🌐 yon.ir/yzrX0
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹 ویژگی و نسبت ایمان تصدیقی و تسلیمی در قرآن (آیت الله اراکی)
🌐 yon.ir/cB0xA
🔹آیا روایت "کُلُّ رَایَةٍ" همه قیام های عصر غیبت را شامل می شود؟ (آیت الله مقتدایی)
🌐 yon.ir/Q0EcY
🔹در مباحث تربیتی گاهی تدریج مقابل تعجیل و گاهی مقابل تسریع و تسابق است (آیت الله اعرافی)
🌐 yon.ir/wYpmR
🔹القای «ما نمی توانیم» یکی از جنگ های روانی دشمن است (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 yon.ir/ObDdA
🔹تفسیر غلط از فلسفه غیبت دلیلی بر اعتقاد به حرمت جهاد ابتدایی است (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/lhrue
🔹عدم منع استفاده از کارشناس کافر و نابالغ در تشخیص منفعت و ضرر (حجت الاسلام محسن غرویان)
🌐 yon.ir/2bnDi
🆔 @vasael_ir
🔶 مسؤولان به جای کتمان مشکلات، به درد مردم رسیدگی کنند
حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم:
🔹مشكلات اقتصادی مردم مایه شرمندگی می شود وعده ای هم بجای اینكه مرحم باشند نمك به زخم می زنند.
🔹وقتی مردم می بینند كه یك مسؤول مشكلات آنها را كتمان می كند بر ناراحتی آنها افزوده می شود.
🔹 روزانه افراد زیادی برای ما نامه می نویسند یا به دفتر مراجعه می كنند و بسیار ناراحت و نگران از معیشت و اقتصاد هستند و از مراجع، علما وحوزه می خواهند حداقل وضع موجود را تذكر دهند.
🔹چند سال كشور معطل برجام شد كه نتیجه آن زبان درازتر شدن دشمن شد و الان هم عده ای بحث مذاكره مجدد را مطرح می كنند كه این تفكر بی تردید خیانت است.
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نشست علمی «فقه و روابط بین الملل» دوشنبه 4 تیر برگزار می شود.
🆔 @vasael_ir
🔸نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روابط بینالملل متعالیه»
نشست علمی فقه و روابط بینالملل با نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» اثر دکتر محمد ستوده و با حضور ناقد این کتاب، حجت الاسلام رضائیان در سالن کنفرانس مؤسسه رسا برگزار شد.
دکتر ستوده، مؤلف کتاب:
🔹با توجه به اهمیت حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)، مبانی انسان شناسی اسلامی و هشت نوع روابط بینالملل متعارف، متدانی، متعالی و... از این روایت اخذ شده است.
🔹 ساختار روابط بینالملل، آینده و اهداف روابط بینالملل نیز در بخشهای بعدی مورد بحث واقع شده است؛ این که آیا آینده روابط بینالملل تیره و تار است، یا این که امکان برقراری محیطی مسالمت آمیز، برابر و عدالت جهانی وجود دارد؟
#سیاست
🌐 yon.ir/LRDev
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸فقه برای کارایی نیاز به پیوست فرهنگی دارد گزارشی از نشست علمی فلسفه و سیر تشریعی حجاب در اسلام - ش
🔸تأخر در بیان حکم حجاب دلیل بر کم اهمیت بودن آن نیست
گزارشی از نشست علمی فلسفه و سیر تشریعی حجاب در اسلام - شماره 2
ناقد کتاب حجت الاسلام والمسلمین هدایت نیا:
🔹آیه 56 سوره احزاب نکته ای دارد که پذیرش به تشخص ایمانی در آن با مشکل رو به رو می شود چون مستند ما در این آیه «نساء المؤمنین» است به عبارت دیگر در این صورت با نظریه نواندیشان دینی موافق می شویم که حکم را ویژه اهل ایمان می دانند و می گویند حجاب یک حکم عام برای همه مسلمانان نیست همچنانکه آقای کدیور به همین نظریه متمایل شده اند.
🔹از مقدمات کتاب شما مشخص می شود که بحث فقهی فقها یعنی پوشش حداکثری مراد است که آیا این مقدار از قرآن نیز استنباط می شود؟ چراکه برخی منکر این قضیه هستند، یعنی قرآن می خواهد در مورد حجابی که فقها به آن فرمان داده اند فرهنگ سازی کند یا مفهوم حداقلی آن را؟
🔹 آیا واقعا برای فرهنگ سازی حجاب و پوشش در قرآن نیاز به سنت و سیره نداریم؟ و اصلا تفکیک قرآن از سنت و سیره زیبنده است؟ یعنی هیچ حلقه مفقوده ای در قرآن نیست که موجب شود نیازی به سنت نداشته باشیم.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/EqWm9
🆔 @vasael_ir
🔸نسبت سنت و تجدد در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری
مقاله منصور میراحمدی؛ یزدان خالدیپور:
🔹 استاد مطهری یکی از مهمترین شخصیتهای فکری نوگرا در ایران معاصر است که تلاش ارزندهای در بازسازی سنت اسلامی ایرانی در زمینه تجدد انجام داده است.
🔹به زعم نگارنده فهم تلاش نظری وی میتواند الگوی مناسبی برای تداوم رویکرد نوگرایی در اندیشه اسلامی ارائه نماید.
🔹سنت از دیدگاه آیتالله مطهری، همان دین و دین همان قرآن و سنت است؛ ایشان در این تعریف میان اسلام و فرهنگ اسلامی، دو بعد از سنت، تفکیک میکند.
🔹آیتالله مطهری در توضیح ویژگیهای فکری و فرهنگی مدرنیته و تفکیک آن از مدرنیته مادی، درباره اقبال میگوید: «از جمله مزایای اقبال این است که فرهنگ غرب را میشناخته و با اندیشههای فلسفی و اجتماعی غرب آشنایی داشته...؛ لذا اقبال در عین دعوت به فراگیری علوم و فنون غربی از هرگونه غربگرایی و شیفتگی به ایسمهای غربی مسلمانان را برحذر میداشت.»
#سیاست
🌐 yon.ir/TfgGR
🆔 @vasael_ir
🔸متحجرین آیتالله خامنهای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود
حیدر رحیمپور ازغدی، پدر حسن رحیمپور ازغدی و از فعالان و مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت:
🔹آقای خامنهای زندگی در قصر را ننگ میدانست؛ ایشان میگفت «مگر فقرا آجیل میخورند که من هم بخورم».
🔹آقای خامنهای یک عالم و روحانی متدین و متشرع است که اگر همه دنیا علیهش باشد، دست از حق و حقیقت نمیکشد.
🔹آقای خامنهای و شریعتی بیشتر با هم رفیق بودند؛ آقای خامنهای شریعتی را نقد میکردند، چون فقیه بودند و حق هم داشتند؛ چون اطلاعات فقهی و دینی شریعتی کافی نبود.
🔹شریعتی میگفت «اگر در ایران چند روحانی همانند آقای خامنهای داشته باشیم، ایران اسلامی میشود».
🔹آقای خامنهای در مدیریت جبهه مقاومت در منطقه اینقدر موفق بودهاند که همه قدرتها با هم نتوانستند هیچ غلطی کنند.
🆔 @vasael_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دفاع آیت الله شهید بهشتی از اصل پنجم قانون اساسی (ولایت فقیه) در مجلس خبرگان قانون اساسی
🗓به مناسبت سالگرد شهادت شهید بهشتی
#فیلم
#پرونده_ویژه
🆔 @vasael_ir
🔸جامعه و دولت مدرن در نسبت با فقه
آیتالله سید محمدمهدی میرباقری چندی پیش در نشست علمی با عنوان «فقه اجتماعی»:
🔹بعضی فقه اجتماعی را پرداختن به مسائلی اجتماعی مثل نماز جمعه و جماعت میدانند. این جزو فقه ما بوده، استنباط شده و مسئله جدیدی نیست.
🔹گروهی بخشی از فقه را که مسائل نوپدید است، مثل رسانه، ترافیک، تجارت الکترونیک، بیمه، شرکتهای سهامی جدید، بورس، بانک و بازار بورس و امثال اینها را فقه اجتماعی می دانند.
🔹برخی نیز دایره فقه اجتماعی را مفاهیم جدیدِ اجتماعی می دانند که در حوزه دانشِ جامعه شناسی پیدا میشود و صورت مسئله برای فقه است. مثل مسئله سبک زندگی و جهانی شدن.
🔹ما با پدیدهای به نام «جامعه مدرن» روبرو هستیم و «دولتهای مدرن» در عین اینکه سعی میکنند ابتدائا عهده داریشان حداقلی باشد ولی همه ابعاد زندگی انسان را مورد تصرف قرار میدهند. این فراتر از نظامات اجتماعی است که مرحوم شهید صدر به آن توجه کردند.
🔹اما واقعیت این است که مسئله از این هم عمیقتر است؛ دنیای غرب، مجموعه به هم پیوستهای درست کرده که همه عرصههای حیات را دربرمیگیرد؛ آنها آرام آرام همه لایههای حیات را طراحی کرده اند. بنیانهای ایدئولوژِیک را بنا گذاشتند، یک ایدئولوژی جدید و آرمانهای جدید.
🔹چنین پدیدهای در یکی دو قرن گذشته به مرزهای «سیاسی و فرهنگی و اقتصادیِ»دنیای اسلام هجوم و آرام آرام مسائل جدیدی را به وجود آورده است.
🔹امام در منشور روحانیت میگویند «نبض زمان باید در اختیار حوزهها باشد». یعنی این طور نباشد که حوادثِ «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» و نظامهای سیاسی را ایجاد کنند بعد برای انتقال آن به دنیای اسلام برنامه ریزی کنند، انقلاب مشروطه بشود، ما بیاییم ببینیم حالا بپذیریم یا نپذیریم، چکارش کنیم!!
🔹تلقی من ازسخن رهبر عزیز انقلاب که فرمودند «تمدن اسلامی اگر پیدا شد، نفوذ فرهنگی پیدا میکند» همین است. یعنی ما یک نظام جدیدی ایجاد کنیم که دشمن را تحت تأثیر فرهنگی قرار دهد.
🔹شهید صدر مسئله مستحدثه را مسئله بانک و بیمه و شرکتهای سهامی و بورس و بازار بورس و پول اعتباری و یا در حوزه سیاست، حق رأی و قانون گذاری و اینها نمیبینند. بلکه نظامِ «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»ای که دشمن طراحی کرده میبینند.
🔹به نظر میآید حضرت امام مسئله مستحدثه را، نظام ولایت و مدیریت مادی، نظام ولایت استکباری بر جهان که نظامات و ساختارهای اجتماعی را ایجاد میکند می داند.
🔹دنیای غرب، تمدن خودش را ساخته و در مقیاس جهانی آن را نفوذ میدهد. این، مسئله مستحدثه ما است. اگر ما این را نشناسیم، اصلا موضوع فقه اجتماعیِ امروز را نشناخته ایم.
#فرهنگ
🌐 yon.ir/lgOsR
🆔 @vasael_ir
🔸ابتکارات شهید بهشتی در عرصه فقه حکومتی
گفتگوی اختصاصی با آیت الله کعبی:
🔹شهید بهشتی در کتاب حکومت در اسلام می گوید: مدل حکومت اسلام بر پایه اجرای شریعت و رهایی از هوای نفس و جهل است و به صحنه آوردن ظرفیت مردم است؛ چیزی که بعداً به نام مردمسالاری اسلامی در جمهوری اسلامی نهادینه شد.
🔹ایشان در کتاب مواضع ما تأکید میکند که حکومت در اسلام برخاسته از جایگاه طبقاتی نیست و اهداف حکومت را تحقق عملی توحید و هدایت جامعه و تحقق عدالت و تقوا و اخلاق بر پایه استقلال، آزادی و پیشرفت و اجرای شریعت میدانند.
🔹موضع بعدی شهید بهشتی در تلاش عالمانه ایشان در تدوین قانون اساسی تبلور یافت؛ شهید بهشتی از معماران تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود.
🔹باید مبانی فقه حکومتی شهید بهشتی را در رساله دکتری ایشان تحت عنوان «خدا از دیدگاه قرآن» بررسی کرد که ایشان در آن کتاب بر حاکمیت تشریعی و توحید در اطاعت و حاکمیت مطلق بر جهان انسان که از آن خداوند است، تأکید ویژهای دارند و البته بر مسأله آزادی و آزادی در چارچوب بندگی خدا هم تأکید دارند.
#سیاست
#پرونده_ویژه
🌐 yon.ir/GbQEZ
🆔 @vasael_ir