eitaa logo
پایگاه فقه حکومتی وسائل
2.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
186 ویدیو
26 فایل
پایگاه تخصصی فقه حکومتی "وسائل" 🔵دسترسی به تازه ترین مباحث فقه حکومتی Vasael.ir ◀️دروس خارج فقه حکومتی؛ ◀️نشست های علمی؛ ◀️مصاحبه با فضلا و اندیشمندان حوزوی؛ ◀️یادداشت و مقاله.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اجرای طرح مرابحه وکالتی بانکداری ربوی را قانونی می‌کند گزارشی از نشست«بررسی و نقد طرح جامع قانون بانکداری اسلامی با تأکید بر عقد مرابحه»🔻 حجت الاسلام : 🔹ریشه اصلی مشکل ساختار بانک است. ما آمدیم یک ساختاری را از غربی‌ها گرفتیم و فقه در خدمت ساختار بیگانه قرار گرفته است که موازی درست می‌کند؛ وکالت دوم به روایات نسبت داده می شود در حالی که در روایات وجود ندارد. 🔹فقه نباید در خدمت نظام دیگری دربیاید در حالی که در بانکداری این اتفاق افتاده است؛ روش درست این است که ضوابطی که ائمه در عقود ذکر کرده اند جمع بندی شده و سپس ساختار اجرایی این ضوابط طراحی شود؛ این امر نیاز به دست کاری نداشته باشد. 🔹اگر مرابحه فعلی محور شود حقیقت ربا و بانک‌های ربوی قانونی می‌شوند؛ ما می‌خواهیم ساختار نادرست اصلاح شود اما نتیجه این می‌شود که سیستمی نادرست ایجاد می‌شود و حاصل آن بی اعتمادی به فقه و دستگاه فقاهت و روحانیت است. 🔹شورای فقهی وقتی روی ساختار نادرست بنا گذاشته شود بعد از مدتی ناکارآمدی جدیدی معلوم می‌شود و گفته می‌شود اینها در مصوبات شورای فقهی آمده است. 🔹در طرح جدید شورای فقهی را بانک مرکزی معرفی می‌کند و بر روی مصوبات حتی بانک مرکزی نظارت می‌کند؛ این اشکال دارد که ناظر و مجری بانک مرکزی است. باید مواد فقهی ریز شود. 🌐vasael.ir/0003yk 🆔 @vasael_ir
🔸امام علی علیه السلام 🔹مُعتَدِلَ الأَمرِ غَيرَ مُختَلِفٍ، لا يَغفُلُ مَخافَةَ أن يَغفُلوا أو يَمَلُّوا، ولا يُقَصِّرُ عَنِ الحَقِّ، ولا يَجوزُهُ الَّذينَ يَلونَهُ مِنَ النَّاسِ، 🔹ميانه رو بود. كارهاى متناقض انجام نمى‌داد. هيچ گاه غفلت نمى‌كرد تا مبادا مردم، غفلت كنند يا خسته شوند. در حق، كوتاهى نمى‌كرد و از آن، تجاوز هم نمى‌كرد. 📚 عيون أخبار الرضا : ج ١ ص ٣١٦ ح ١ @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸خلع سلاح بانک‌ها در طرح پیشنهادی / همه مراجع تقلید طرح جدید را تأیید کردند گزارشی از نشست طرح جدید بانکداری بدون ربا🔻 🌐vasael.ir/0003yv 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست طرح جدید بانکداری بدون ربا🔻 حجت الاسلام : 🔹عمده اشکالاتی که مطرح می شد این بود که این طرح فقط به بعد شرعی بانکداری پرداخته است و ما هم این ایراد را پذیرفتیم و نسخه جدید طرح که در دستور کار مجلس است هم طرح اصلاح بانک مرکزی است و هم طرح اصلاح قانون پولی و بانکی است و هم طرح قانون عملیات بانکی بدون ربا است و هم طرح دیگری تحت عنوان بانک توسعه جمهوری اسلامی است. 🔹یکی از کارهای خوبی که انجام شده این است که سپرده پس انداز قبلا به عنوان قرض به بانک بود و بانک مالک این منابع می شد که در نتیجه فعال مایشاء بود اما در طرح موجود وجوهی را که مردم به عنوان سپرده در بانک می گذارند به عنوان قرض الحسنه است که بانک را وکیل خود در این امر می کنند، بنابراین بانک مالک این منابع نمی شود زیرا این وجوه وکالتی است. 🔹مدعای ما در این طرح، بانکداری اسلامی نیست بلکه بانکداری بدون ربا است؛ برای ایجاد بانکداری اسلامی بسترهای لازم آن وجود ندارد، نه به لحاظ حقوقی و نه به لحاظ اجتماعی و نه سایر ابعاد آن. 🔹البته ابعاد اجتماعی خوبی دارد، که از موارد آن می توان تخصیص منابع قرض الحسنه برای ازدواج و مسکن و اشتغال افراد تحت پوشش حمایتی کمیته امداد و بهزیستی هستند و تامین هزینه بیماری های صعب العلاج اشاره کرد. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹روش کنونی جریمه دیرکرد با عنوان فقهی وجه التزام، در میان فقهاء مورد اختلاف است. اما خصوص این ماده جریمه تاخیر با این قیودی که در طرح پیشنهادی آمده است در بیوت تمامی مراجع معظم تقلید چرخیده است. 🔹از طرف مرکز تحقیقات مجلس جلساتی چندساعته تعیین شد و ما خدمت چندین تن از مراجع به صورت حضوری رسیدیم و همچنین با نمایندگان برخی از ایشان دیدار و گفتگوهای مفصل داشتیم و که در نتیجه آن این روش از جریمه تخلف مالی و عدم رعایت تعهد در پرداخت بدهی که اولا در قانون جرم تعریف شود و ثانیا دولت مجرم را جریمه کند، توسط همه فقهاء بالاتفاق پذیرفته شد. 🔹حتی بنده به دفتر حضرت آیت الله سیستانی رفتم و خدمت حاج آقای مروارید در مشهد که انصافا جزو برجستگان دفتر ایشان هستند، رسیدم و ایشان این مطلب را قبول کردند. 🔹محل مصرف آن نیز به دست خود بانک ها نیست بلکه حساب ویژه جرایم از طرف بانک مرکزی در موسسات مالی و اعتباری افتتاح می شود که در حقیقت حساب مربوط به بانک مرکزی است که او نیز به عنوان نماینده حاکمیت است. 🌐vasael.ir/0003yv 🆔 @vasael_ir
🔸بررسی تقدس زدایی از حکومت اسلامی #پرونده_ویژه / #منادیان_سکولاریسم🔻 🔹نظام ولایت فقیه حرکتی دین محور به منظور وارد کردن دین به عرصه اجتماع و مدیریت ابعاد مختلف جامعه است. در دورانی که نگرش های سکولاریستی دین را به عرصه شخصی و فردی منحصر کرده اند، حرکتی مبتنی بر نظام اندیشه ای شیعه سازمان فکری جدیدی را ترسیم کرده است که می تواند در قامت رقیبی قدرتمند این اندیشه را به چالش بکشد. 🔹همین امر باعث شد تا منادیان روشنفکری که وامدار اندیشه های غربی هستند به ریشه های قداست حکومت دینی حمله برده و تلاش کنند زمینه های فکری این اندیشه را مورد هجمه قرار دهند. 🔹در یکی از این اقدامات جناب حجت الاسلام #سروش_محلاتی در مصاحبه ای با بسط سکولاریسم موجود در اندیشه های غربی تلاش دارد از مشابهت شکلی حکومت ولایی و حکومت لیبرالی مسیری برای تهی زائی نظام ولایت فقیه از درون مایه دینی و فقهی ایجاد کند. این #پرونده تلاش دارد با تمرکز بر این مصاحبه به جریانات فکری شبهه افکن در این عرصه پاسخی علمی و دقیق ارائه کند. 🌐 vasael.ir/0003yy 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸نظریه نفی ظلم به مثابه یک قاعده فقهی است گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻 🌐 vasael.ir/0003yx 🆔 @vasael_ir
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻 حجت الاسلام : 🔹اگر اطلاق حکمی مطابق با اطلاق دلیل آن، به تشخیص بنای عقلایی معتبر و حاکم در فهم مرادات شارع مقدس از الفاظ، ظالمانه باشد، اطلاق دلیل و اطلاق حکم برآمده از اطلاق دلیل، اعتبار و حجیتی نخواهد داشت. 🔹لازم به ذکر است که در واقع، قاعده یا نظریه نفی ظلم چیزی شبیه به قاعده نفی حرج است، البته با قلمرو وسیع تر و آثار بیش تر. یعنی همان‌طور که قاعده نفی حرج با اصل حکم کاری ندارد و در مواردی که امتثال حکم برای مکلف دچار حرج می شود، اطلاق آن برداشته می شود (یعنی تکلیف به امتثال آن برداشته می شود یا به تعبیری کشف می شود که اساسا چنین حکمی در این حالت، جعل نشده است)؛ همان‌طور، در قاعده نفی ظلم، اصل حکم ثابت است، حال اگر اطلاق حکم در مواردی به تشخیص بنای عقلایی که با مبانی شارع آشنا است، ظالمانه باشد، اطلاق حکم برداشته می شود. 🔹ما در گام اول باید اثبات کنیم که حداقل برخی از آیات نفی ظلم به تشریع نیز اشاره دارد. آیاتی در قرآن کریم با نظرداشت به تشریع، از ساحت ربوبی و در نتیجه همه احکام شرعی نفی ظلم می کند. در اینجا به صورت مشخص جمله مبارکه «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» مورد نظر ما است زیرا در روایات برای نفی ظلم در عالم تشریع، بیشتر به این آیه تمسک کرده اند. البته، آیات دیگری نیز وجود دارد که ما از آنها کمک خواهیم گرفت. 🔹اما نکته مهم این است که آیه در مقام بیان واقع است پس به فهم عرف چه کار دارد؟ باید گفت معیار بودن تشخیص عرفی ظلم در آیات نفی ظلم، مرحله دوم بحث است. صرف نظرداشت این آیات به مقام تشریع کافی نیست زیرا ممکن است گفته شود این آیات، ظاهر در ظلم واقعیِ عندالله است که دلیلی بر راهیابی فهم عرفی ما به آن وجود ندارد، بلکه ممکن است تشخیص عرفیِ ظلم را تخطئه کند. 🔹ما می گوییم قاعده نفی ظلم اصل حکم را بر نمی دارد ولیکن اطلاق آن را بر می دارد. با این توضیح که، این آیات بین «ما لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» و احکام شرعی رابطه ضربدری برقرار می‌کنند؛ به این معنا که اصل حکم، بر «ما لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» حکومت دارد و عقلا را تخطئه می کند (یعنی مثلا اگر عقلا گفتند دیه زن با دیه مرد برابر نباشد، ظلم است، این آِیات این حکم عقلا را تخطئه می کند). 🌐 vasael.ir/0003yx 🆔 @vasael_ir
🔸چطور دولت را نقد کنیم که منجر به هرج و مرج نشود؟ حجت‌الاسلام #ایزدهی در گفتگو با #وسائل: 🔹نخبگان و فرهیختگان جامعه چند وظیفه هم‌زمان دارند: ۱- تعیین خط‌مشی برای دولت، بدین معنا که پیشنهاد‌هایی ارائه کنند که بتواند دولت را به جلو هدایت کند، چراکه اینان افراد متفکر و اهل اندیشه هستند. 🔹اگر دولت مسیری خلاف ضوابط را پیش گرفت، بازهم اینان باید دولت را نقد کنند؛ همان‌طور که رویکرد ایجابی داشتند، رویکرد فردی هم داشته باشند. البته نقد به معنای مخالفت نیست؛ بلکه به معنای تعیین معیار حق از باطل است. 🔹آنها باید فضای عمومی را شفاف و آشکار سازند تا در این فضا حق از باطل جدا شود. فضای جامعه را با آگاهی‌بخشی و رفع شبهات تلطیف کنند؛ مثلاً اگر کارگزاری ناشایست و ناکارآمد است، مردم باید متوجه شوند و دفعه بعد به او رأی ندهند و تمکین نکنند. 🔹لذا بحث مقابله با دولت نیست، بحث خیرخواهی و نقد منصفانه است، رویکرد ایجابی در قالب پیشنهاد‌های روبه‌جلو، نقد و نصیحت در قبال عملکرد‌های نامناسب و درعین‌حال شفاف‌سازی فضا و آگاهی‌بخشی برای مردم برای شناخت حق از باطل و مطالبه‌گری از حاکمان است. 🌐 vasael.ir/0003ut 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸رویکرد اسلام در حقوق بشر، تکاملی است گزارشی از نشست«بایسته های تدوین درسنامه دانشگاهی در زمینه حقوق بشر در اسلام»🔻 دکتر #مجید_جاوید: 🔹حقوق بشر معاصر به نوعی متاثر از نظریه های دینی است؛ در نتیجه شایسته نیست که ما در تاریخچه حقوق بشر در اسلام، از اسناد حقوق بشر در فرانسه استفاده کنیم. 🔹افزون بر آنکه، حقوق فرانسه تنها برای کشور فرانسه تدوین شده است و آنها تدوین این قانون، هیچ نگاهی به بشریت نداشته اند. 🔹می توان از منشور مدینه که حمیدالله از آن با عنوان اولین قانون اساسی بشریت یاد می کند، به عنوان مدل در بحث تاریخچه حقوق بشر در اسلام استفاده کنیم. حجت الاسلام والمسلمین #محمد_جواد_ارسطا: 🔹گذشته از آن، در مباحث حقوق بشری، قلم در دست دشمن است که در این صورت، مانور دادن بسیار مشکل است. جو حاکم در مباحث حقوق بشر، مخصوصا در مسائلی نظیر مجازات ها و حق ها بر علیه مسلمانان است. به این ترتیب، قلم زدن در چنین حیطه ای مشکل به نظر می رسد. 🔹حجت الاسلام جوان آراسته در تبیین رویکرد‌های مختلف در حقوق بشر به رویکرد‌های انفعالی، تقابلی و تعاملی اشاره کرده است؛ به نظر می‌رسد در اینجا می‌توان به رویکرد چهارمی به اسم رویکرد تکاملی اشاره کرد. 🔹یعنی آنچه که اسلام در مباحث حقوق بشر در نظر دارد، با توجه به اینکه این حقوق‌ها از خالق بشر ناشی شده است، رویکرد تکاملی است چراکه حقوق بشر را ارتقاء می‌دهد. 🌐 vasael.ir/0003yz 🆔 @vasael_ir
🔸نظریه فقهی انفال؛ مصونیت بخش نظام در مقابل تحریم‌های ظالمانه 🔹عملی‌شدن نظر مندرج در این یادداشت می تواند تحریم‌های قدرت‌های بزرگ را که به‌منظور اخلال و بی‌سامان‌سازی اقتصاد کشور انجام می‌گیرد، بی‌اثر سازد و نقش مقاومت ایفا نماید. 🔹بی‌گمان در زمان تحریم تنظیم بودجۀ نفت‌محور و توزیع لجام‌گسیختۀ منابع نفت و گاز تحت عنوان یارانه ممکن است موجب مشکلات جدی برای کشور گردد. 🔹به‌دیگر سخن نظریۀ فقهی انفال می‌تواند استقلال بودجۀ جاری کشور از منابع نفتی را تضمین نماید و در مقابل تحریم‌ها مصون سازد. 🔹به‌نظر صاحب این قلم در فقه سنتی به‌خصوص با قرائت شیعی که قرائت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است، نهادهایی وجود دارد که چنانچه به‌دقت مورد عمل قرار بگیرد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشور حتی در همین زمان وانفسای حاضر باشد. یکی از آن‌ها نهاد «انفال» است. 🔹از مراجع تقلید عظام عاجزانه استدعا می‌کنم که به‌جای طرح مسائل جزئی، مسئولین امر را به پاسداری «انفال» متذکرگردند و از آنان حفظ مصالح و منافع ملی را مطالبه کنند که واجبی است شرعی و وظیفه‌ای است الهی وگرنه اگر کشور در امر حامل های انرژی این‌گونه پیش رود و ثروت‌های خداداد ملی به‌نحو کنونی تضییع و اتلاف گردد، گناهی نابخشودنی مرتکب شده‌ایم و در تاریخ مورد نفرین نسل‌های آینده قرار خواهیم گرفت. 📝 حجت الاسلام #سید_مصطفی_محقق_داماد 🌐 vasael.ir/0003gH 🆔 @vasael_ir
🔸 امام صادق علیه السلام : 🔹 كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغيرِ ألسِنَتِكُم ؛ لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ . 🔹 با غير از زبانتان ، [با رفتار] دعوت كننده مردم باشيد . بايد مردم از شما پرهيزگارى ، تلاش خستگى ناپذير و نماز و خوبى ببينند كه اين، دعوت كردن است . 📚 الكافي : ج ۲ ص ۷۸ ح ۱۴ 🆔 @vasael_ir
🔸نشست تخصصی تبیین الگوی جدید نگهبانی از نظام 🔹سخنران: حجت الاسلام علی کشوری 🔹زمان: چهارشنبه، 29 آبان ـ از ساعت 15 الی 19 🔹مکان: خیابان جمهوری اسلامی، نبش، کوچه 6، سالن کوثر تبلیغات اسلامی استان قم 🆔 @vasael_ir
🔸درس اصول فقه فقه حکومتی 🔹استاد: حجت الاسلام #مقیمی_حاجی 🔹زمان: پنج شنبه‌ها، ساعت 7 صبح 🔹آدرس: مدرسه امام کاظم(ع) ـ ساختمان امام رضا(ع) ـ مدرس 316 🆔 @vasael_ir
🔹و فِي بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَةِ أَنَّ الْإِمَامَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ لِسَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ: يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا. قَالَ: فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: نَعَمْ، مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة. 🔹امام رضا علیه الاسلام به سعد اشعری فرمودند: ای سعد، نزد شما(در قم) قبری است که از ما است. گفت: فدایت شوم منظور شما قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر علیه السلام است، فرمود: بله، هرکه او را با معرفت زیارت کند جایگاهش بهشت است. 📚 زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 547 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل گزارشی از نشست «حکمت جنسی»🔻 🔸انحرافی جنسی حاصل بی‌توجهی به آموزش جنسی است / کنجکاوی جنسی نباید بی‌پاسخ بماند دکتر #ابراهیم_فیاض: 🔹اگر کنجکاوی جنسی پاسخ داده نشود انحراف جنسی به وجود می آید و بسیاری از سوءاستفاده های جنسی در دوران نوجوانی به دلیل کنجکاوی های جنسی است. 🔹نخستین مشکل ما در کشور در حال حاضر نحوه آشنایی دختران نوجوان با مسائل جنسی و گروه همسالان است؛ اگر آموزش جنسی لحاظ نشود انحراف جنسی به وجود می آید. همجنس گرائی و بچه بازی حاصل همین عدم آموزش ها است. 🔹احیای ذهنیت جنسی زنانه سبب اثرگذاری در زندگی زناشوئی است و خانواده متدین می شوند. از طرفی وقتی آموزش جنسی داده نمی شود به کنجکاوی جنسی و عقده جنسی تبدیل می شود. 🔹اگر غریزه جنسی اوج بگیرد و زنانگی افزایش یابد مشکل جمعیت حل خواهد شد و مسأله پیر شدن جمعیت از بین می رود و عشق و مادریت اوج می گیرد. 🔹همچنین اگر غریزه جنسی نابود شود افراد پرخور می شوند و بیماری های جسمی از قبیل قلب، آرتوروز، دیابت و غیره افزایش می یابد. 🌐 vasael.ir/0003zV 🆔 @vasael_ir
🔸رهبری را در امور اقتصادی حکیم می‌دانم / اقتصاد شرطی نتیجه عدم خلق ثروت ملی حجت الاسلام در گفتگو با : 🔹یکی از عوامل گرانی بنزین ناکارآمدی دولت در خلق ثروت ملی است؛ دولت باید تمرکز خود را از سیاست های شکست خورده ای همچون برجام و اینستکس بردارد و به داخل کشور و ظرفیت های موجود در آن معطوف کند. 🔹برای این امر هم استراتژی توسعه صادرات و جایگزینی واردات، به صورت ترکیبی با اولویت جایگزینی واردات توصیه می شود. 🔹وقتی سیاست دولت بر رونق تولید و مردمی کردن اقتصاد استوار نباشد، رکود بر بخش تولید حاکم خواهد شد و در نتیجه دولت مجبور است خدمت رهبر معظم انقلاب التماس کند برای دست اندازی به صندوق توسعه ملی که در این صورت، رهبری عظیم الشان باید هزینه های آن را متحمل شوند 🔹درست است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند من اقتصاددان نیستم، اما بنده معتقدم ایشان حکیم است و در مسائل سیاسی و اقتصادی بسیار حکیمانه تر از سایر افراد سخن می گویند. 🔹سیاست های شکست خورده اقتصادی دولت معطوف به بینش های غلط او در عرصه سیاست خارجی و سیاست گذاری ها اقتصادی در داخل کشور است. اگر دولت با یک قوه عاقله‌ درستی مدیریت می‌شد امروز به این وضع اسفناک نمی‌افتاد. 🌐 vasael.ir/0003zQ 🆔 @vasael_ir
🔸 امام رضا علیه السلام : 🔹مَن فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَن قَلبِهِ يَومَ القِيامَةِ؛ 🔹هر كس از مؤمنى گره بگشايد، خداوند در روز رستاخيز، از دل وى گره خواهد گشود. 📚 الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث، ص۳۹۰ 🆔 @vasael_ir
🔸واکاوی مسأله اجرت المثل کار زن در خانه 🔹با حضور دکتر رضا بزاز بنایی، حج اسلام سیدطاهر غفاری و محمد حسین عبدی 🔹زمان: دوشنبه، 4 آذر 98 ـ ساعت 12:30 الی 14:30 🔹مکان: حوزه علمیه امام کاظم(ع) قم 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸علامه؛ بنیان گذار فلسفه نوصدرایی/ نقش فلسفه در تمدن سازی 🌐 vasael.ir/0003zZ 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست«علامه طباطبائی و فلسفه نوصدرایی»🔻 حجت الاسلام : 🔹روش شناسی در تحقیق علوم اعتباری و حقیقی را علامه طباطبائی شروع کرده اند اما ادامه داده نشده است. اگر روی این مبحث کار شود اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کفایه حذف خواهد شد. اگر موضوع، حکم و محمول و دلیل روشن شود بسیار تحول آفرین است. 🔹اعتباریات از شاهکارهای علامه طباطبائی است و شالوده علم اصول را زیر و رو می کند؛ باید اصولی نوشته شود که اعتباری یا حقیقی باشد و مشخص شود که فقه علم حقیقی یا اعتباری است. 🔹به همین دلیل است که فقه ما نمی تواند منطبق با زمانه خودش شود چراکه به عنوان دانش حقیقی تلقی می شود و اعتباری نیست و به همین دلیل همسو و هماهنگ با تحولات اجتماعی نمی تواند حرکت کند چون قالب خشکی پیدا کرده است و انعطاف ندارد. دکتر : 🔹یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود. 🔹در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد؟ در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است. 🔹علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است اما در عمل بر خلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است. 🔹با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است. 🔹در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است. 🌐 vasael.ir/0003zZ 🆔 @vasael_ir
🔸همایش ملی «فلسفه فقه نظام» با همکاری خبرگزاری رسا برگزار می‌شود 🔹با حضور آیات اراکی، رشاد و علیدوست 🔹زمان: چهارشنبه، 6 آذر 98 ـ ساعت 18:30 الی 21 🔹مکان: تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل 🔸قاعده «نفی ظلم» مبحثی درون فقهی است 🌐 vasael.ir/0003za 🆔 @vasael_ir
گزارشی از پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه فقهی نفی ظلم»🔻 حجت الاسلام : 🔹نگارنده تصریح می کند که قاعده عدالت و نفی ظلم جدا از عقل در مستقلات عقلیه است. 🔹این جمله مبهم است چراکه وقتی ما در مستقلات عقلیه ورود پیدا می کنیم، می گوییم مرکز ثقل این بحث، حسن عدل و قبح ظلم است. 🔹حال چگونه می شود که قاعده عدالت یا نفی ظلم که اساس مستقلات عقلیه است، با این مطلب تفاوت کند؟ دکتر : 🔹سوال این است که جایگاه قاعده نفی ظلم با ادبیاتی که بیان شد، در درون فقه است یا بیرون فقه؟ بخشی از این مباحث، برون فقهی است. 🔹توضیح آنکه، در فلسفه حقوق برخی (عقل گرایان) معتقدند که مقنن در صدد فهم است، نه تشریع. یعنی مقنن فهم عقلی را بیان می کند تا مردم استنباط نکنند. اما برخی (وضع گرایان) نیز معتقدند که مقنن فهم نمی کند، بلکه وضع می کند. 🔹ما در قانون گذاری دو نوع قاعده داریم؛ قواعد ناظر بر قانون گذار و فرآیند قانون گذاری و قواعد ناظر بر محتوای قانون. در ادامه بحث این است که نسبت دستگاه قانون گذار با واقعیت و عقل چیست؟ نسبت مکلف با دسته اول قواعد چیست؟ حجت الاسلام : 🔹ارائه دهنده مدعی است جایی که مستنبط به ظالمانه بودن حکم قطع دارد، از محل بحث خارج است. 🔹باید گفت اگر معیارِ ظالمانه بودن در «وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ» ظلم عقلایی است، و اگر مقصود این است که فقیه قطع داشته باشد که حکم عند العقلاء ظلم است. 🔹در این حالت (که طبق قاعده باید همین حالت مقصود باشد) هیچ تفاوتی با نظر اول نمی کند. اما اگر مراد دلیل عقلی است، این مطلب در بیان مدعی نیست. حجت الاسلام والمسلمین : 🔹بر اساس نظریه نفی ظلم مثلا رجم در زمان بدء شریعت ظلم محسوب نمی شد و مفاد ادله این بود که رجم مشروع است؛ حال پس از 1400 سال عقلای امروز معتقدند که رجم (که مفاد اطلاق حکمی است) ظلم است، و در نتیجه باید گفت که پس از این، رجم مشروع نیست. 🔹یعنی فعل واحدی، در یک زمان به اعتقاد عقلا ظلم نیست، پس باید از آن اطاعت کرد، امروز که عقلا آن را ظلم می دانند، در لوح تشریع نشده است. حجت الاسلام : 🔹در پاسخ به اینکه قاعده نفی ظلم، درون فقهی است یا برون فقهی؟ همان‌طور که تاکید شد، بحث ما لفظی است، پس درون فقهی است، نه برون فقهی و فلسفی. 🔹نکته دیگر آنکه، صاحب تشریع می تواند خصوصیات تشریع خود را بگوید، همان‌طور که در یکی از خصوصیات تشریع گفته است که تشریعات، حرجی نیست. 🔹اشکال شد که فهم عرف در ادبیات تشریع معتبر نیست. ما معتقدیم خیر، اگر شرائط فهم عرفی باشد، همان‌طور که ما بدان اشاره کردیم، معتبر خواهد بود. 🌐 vasael.ir/0003za 🆔 @vasael_ir
🔸جلسه مسئولان مشترک «وسائل» و مدرسه فقهی امام باقر 🔹دکتر داودی در ابتداء این جلسه ضمن معرفی پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، اظهار داشت: در صدد هستیم تا ارتباط خود را با طلبه‌هایی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فقه حکومتی هستند بیشتر کنیم تا ضمن شکوفایی استعداد طلّاب، بتوانیم از ظرفیت های بالای ایشان در این موضوع استفاده کنیم. 🔹سردبیر وسائل با تمجید از فعالیت‌های مدرسه امام باقر(ع) گفت: این مدرسه جزء پیشتازان تخصصی شدن فقه و اصول در حوزه علمیه است. همچنین در موضوع فقه و اصول کم نظیر است و زمینه ساز ایجاد مراکز فقهی دیگر در حوزه علمیه قم شده است. پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل در نظر دارد نسبت به ایجاد زمینه‌های ارتباطی بیشتر با مدرسه امام باقر (ع) همکاری داشته باشد. 🔹حجت الاسلام حسینی اصل نیز به معرفی مدرسه فقهی امام باقر(ع) پرداخت و بیان داشت: این مدرسه در راستای تقویت بنیه علمی طلاب و پرورش آنان در حوزه فقه و اصول، اوایل دهه ۸۰ زیر نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی شروع به کار کرده است و اساسا به صورت چراغ خاموش به دنبال جذب، تربیت و معرفی طلّاب به جوامع علمی است. 🌐 vasael.ir/0003zh 🆔 @vasael_ir