🔸 #فقه_بورس| اثبات شخصیت حقوقی با تمسک به سیره مقنّنه عقلاء
کارگاه درس خارج فقه بورس / ۵🔻
آیت الله #علیدوست:
🔹برخی مباحث در اصول ردیف بودجه دارند همچون مثبتات استصحاب و برخی مباحث که اهمیت آن ها بیشتر از سایر مباحث است نظیر عرف و سیره عقلاء کارتون خواب اند که جایی برای آن ها در اصول تعریف نشده است.
🔹قبل از استفاده و استنباط از سیره ابتدا باید نوع سیره بررسی شود که آیا سیره موضوع ساز است و یا سیره قانونگذار؛ اگر قانون گذار باشد، باید حتما به امضاء شارع برسد و لو با عدم الردع؛ متاسفانه برخی از مصادیق دارای ابهام و چند وجهی اند از این رو نمی توان با اطمینان گفت بناء موضوعی و یا بناء عقلاء حکمی است نظیر پدیده حق تالیف.
🔹اگر معتقد به صحت مالکیت شخصیت حقوقی می شویم، به جهت وجود این پدیده در صدر اسلام است نظیر شخصیت حقوقی کعبه که حتی مشرکین قبل از اسلام برای آن وقف می کردند و بیت المال به عنوان یک نهاد که با آثار دینی سازگاری دارد و روایات معتبری است که دلالت بر نهاد امامت می کنند که همه این موارد بر وجود شخصیت حقوقی در عصر معصومین(ع) گواهی می دهند.
🔹غرض بنده از نوشتن کتاب پانصد صفحه ای فقه و عرف بیان این نکته بود که عرف قانون گذار نیست، اما موضوع ساز و موضوع زدا است؛ البته این بیانات مستفاد از کلمات مشهور فقهاء و علمای سنتی است و ما نیز یک تعلیقه و اضافه ای بر فرمایشات ایشان داریم مبنی بر اینکه گاهی اوقات عرف برخاسته از عقل مسلم عقلاء است که در اینصورت نیز نیازمند امضاء معصوم(ع) است بدون نیاز به اتصال به عصر ایشان(ع) و همین که عقل درک کند در حکم اتصال خواهد بود.
#میثم_حامدی:
🔹تعبیر به شرکت در بحث شخصیت حقوقی اشتباه است و مقصود توضیح مفهوم شراکت در حقوق خودمان بود که در غرب از این مفهوم به (company) تعبیر می شود.
🔹منظوز از (company) شراکت به معنای عقد شرکت نیست که می تواند یک نفر مالک آن باشد اما شرکت در قانون نمی تواند متقوم به یک نفر باشد که در قانون ایران هم همینطور است.
🔹در خصوص رابطه میان شخصیت حقوقی و سهامداران چند دیدگاه وجود دارد؛ در دیدگاه سنتی که عموم مردم هم چنین تصوری دارند، سهام دار مالک شرکت است و بین مالکیت و کنترل شرکت هم تفاوت وجود دارد.
🔹اما در دیدگاه دانشگاهی که اصطلاحا به دیدگاه قراردادگراها شناخته می شود، شخص حقوقی فاقد قابلیت تملک است و رابطه بین شرکت و سهام دار تنها یک رابطه قراردادی است.
🌐 vasael.ir/00045v
🆔 @vasael_ir
🔸سلسله نشستهای بحوث فقهی
🔹با موضوع «بررسی فقهی صندوقهای قرعهکشی خانگی» برگزار میشود.
🔹ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی علوی
🔹زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۹۸، ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰
🔹محل برگزاری: قم، خیابان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه سوم، سالن ۳۱۰
🆔 @vasael_ir
🔸دومین نشست تبیینی
🔹با موضوع: فلسفه سیاسی آیت الله العظمی خامنهای (مدّ ظلّه العالی)
#امتداد_توحید_در_سیاست
🔹ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد پارسانیا
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی
🔹زمان: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰
🔹مکان: میدان روح الله، جنب بیت حضرت امام خمینی (ره)، مرکز فقهی صاحب الامر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)
🆔 @vasael_ir
🔸بررسی ابعاد فقهی، حقوقی و اجتماعی معاضدت زوجین و خانواده
کرسی«ماهیت شناسی مفهوم معاضدت زوجین؛ بار اخلاقی یا حقوقی»🔻
خانم #صابره_احمدی_موقّر:
🔹در این مقاله مبتنی بر دیدگاه پویای فقه نظام ساز با نگاهی سیستماتیک به تشریعات شارع در فقه خانواده به استنباط اصل معاضدت به عنوان یک اصل اساسی حاکم بر کیان خانواده با بررسی فقهی مصادیق نشوز و استخراج دو ملاک مهم از آن و پیش بردن نظریه اصل معاضدت بر اساس ملاک استخراج شده است.
🔹به این مضمون که رفتار نامناسب یکی از زوجین در برابر رفتار قابل قبول و پسندیده دیگری از مصادیق نشوز میباشد، پرداخته شده است.
🔹فلذا عدم رعایت این اصل نخستین نهاد خانواده توسط هر یک از زوجین، مصداق نشوز برشمرده شده و ضمانت اجراهایی با لحاظ مراتب آن در پی خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین #وحدتی_شبیری:
🔹برخی از مباحث ارائه شده بر اساس فقه نظام ساز مطرح شده است و با در نظر گرفتن یک هرم و اصول کلی، میخواهید احکام شرعی را از آن استخراج کنید، اما فقه رایج ما در حوزههای علمیه فقه نظام ساز نیست.
🔹نیاز است که بر اساس فقه رایج و متدلوژی استنباط به مسأله خودتان نگاه کنید. شیوه فقه نظام ساز جدید است و شیوه سنتی ما این نیست.
دکتر #محمد_علی_سعیدی:
🔹در ماده ۱۱۰۴ دو رویکرد وجود دارد که از کلمه باید در این ماده الزام آور بدون آن معنا میشود و نتیجه این است که ضمانت اجراء دارد و این برداشت درست است.
🔹مراتبی از معاضدت در خانواده مسلما اخلاقی است و به همین دلیل است که قانونگذار ضمانت اجرائی روشنی را مطرح نکرده است که تغافل و چشم پوشی از جمله این مصادیق در روابط زوجین است.
خانم #نیک:
🔹در آیه ۱۲۸ سوره نساء«وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا» بحث نشوز مرد مطرح است و شما در اینجا اشاره به نشوز طرفین دارید.
🔹در قانون ما نیست که اگر مردی زن را آزار دهد حد داشته باشد در صورتی که حد نیست و تعزیر وجود دارد و این امر حقوقی نیست که تعزیر به حد ملحق شود.
خانم #رضایی:
🔹مباحث مشارکت در امور منزل از موارد استحباب است و روایت هائی که ذکر شده است بار استحبابی دارد و بار حقوقی در آنها نیست.
🔹بر اساس ارائه اصل معاضدت بر قیومیت جامعیت دارد و دوباره به این امر تأکید میشود که اصل قیومیت است و تغافل و مدارا درباره ادعای معاضدت همخوانی ندارد و از طریق عرف و سیره متشرعه این قاعده به عنوان یک اصل اساسی و جامع مطرح شود که اصل قیومیت در قرآن است.
خانم #تقربی:
🔹در نگاه فقهی مستندات بسیار ضعیف است و در نگاه فقه الحدیثی گفته میشود که پیش نیاز به مصدریابی است و سپس رسیدن به مقصود اصلی است. مستندات باید کامل و جامع باشد.
🔹مراحل اخلاقی این اصل مقدم بر مراحل حقوقی است و مصادیق معاضدت در این ارائه اخلاقی است و بر این اساس نمیتوان افراد را مجبور به محبت کرد.
خانم #احمدی_موقر:
🔹با توجه به اینکه متن صریحی در فقه در باب معاضدت دیده نشد، نظریه با استمداد از دیدگاه نوین فقه نظام ساز تبیین گشت که گویا بانوان ناقد، اطلاعی از این شیوه نداشته اند؛ چراکه فرمودند در آیات و روایات فراوانی این کلمه دیده می شود که باید عرض شود اصلا این کلمه در فقه تصریح نشده است.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00045w
🆔 @vasael_ir
تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه.pdf
2.38M
🔸کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه
🔹حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در این کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر بخشهای مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده است.
🆔 @vasael_ir
aac_عصرانه اصلاحي.mp3
24.15M
🔊 #صوت| نشست علمی فقه مقاصدی با عنوان«پرسش و پاسخ در موضوع نظریه مقاصدالشریعة»
🔸حجت الاسلام #شمس
🆔 @vasael_ir
🔸دیدار و گفتگوی مسئولان «وسائل» و مرکز تخصصی مهدویت
🔹جلسه مشترک مسئولان این دو مرکز با حضور دکتر علیرضا داودی سردبیر وسائل، محمد حائری شیرازی دبیر سرویس سیاسی این پایگاه و حجت الاسلام و المسلمین کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت و حجج اسلام علی مصلحی معاونت آموزش، محمد اسدی قائم مقام معاونت پژوهش، محمد رضا نصوری معاونت تبلیغ و ارتباطات این مرکز، در این موسسه برگزار شد.
🆔 @vasael_ir
🔸 #یادداشت | خشونت، آخرین سکانس کمدی تلخ اقتصاد سرمایهداری
🔹مبانی و اصول نظام سرمایهداری این پیام را داشت که افزایش مالکیت از ناحیه حداکثر نمودن سود مادی شخصی یک نوع ارزش است.
🔹بنابراین، هر کس حق دارد برای گسترش مالکیت خود بر ثروت و دارایی جامعه با دیگران به رقابت برخیزد. در نتیجه، در مدت کوتاهی صاحبان سرمایه، قدرت اقتصادی جامعه را در اختیار گرفتند.
🔹نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر و ساده برای پیدا کردن لقمه نانی به استخدام صاحبان سرمایه درآمدند. هر طوری صاحب سرمایه بخواهد باید برای او کار کنند. حق هیچ نوع تصمیمگیری درباره نوع، کمیت و کیفیت تولید را ندارند.
🔹در مدیریت فرایند اقتصادی جایی برای آنها تعریف نشده است. هرگاه صاحب سرمایه بخواهد میتواند آنها را از کار اخراج کند. او تنها از یک دستمزد ثابت حداقلی بهرهمند است و تمام محصول تولیدی برای صاحب سرمایه است.
🔹در واقع، نظام سرمایهداری آزادی اقتصادی را تنها برای صاحبان سرمایه به ارمغان آورده و نیروهای حقیقی فعال اقتصادی، از آزادی اقتصادی بی بهره ماندند.
🔹صاحبان سرمایه با توجه به فضای آزادی سیاسی، به کمک قدرت سرمایه خود قدرت سیاسی و تقنین جامعه را نیز در اختیار گرفتند. بدین وسیله پول و سرمایه و بهره متعلق به آن، نیروهای فعال حقیقی را از آزادی اقتصادی محروم کردند.
🔹اصل آزادی اقتصادی در نظام سرمایهداری نتیجه معکوس داد. نیروهای کار به خدمت سرمایه و صاحب آن درآمده و خدمتگزار سرمایه شدند. ولی، جایگاه سرمایه در پناه اصل آزادی اقتصادی ترفیع پیدا کرد و تبدیل به فرمانروا گردید.
📝 ابوالقاسم مرشدی
🌐 vasael.ir/00044q
🆔 @vasael_ir
🔸اقدام ایران علیه آمریکا کاملا مطابق قوانین بینالمللی بود
حجت الاسلام دکتر #مجید_مسعودی کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با #وسائل:
🔹عملیات نظامی ایران در پایگاه نظامی عین الاسد، کاملا مطابق با ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است؛ این ماده مقرر میدارد که اگر به کشوری تجاوز صورت گیرد آن کشور میتواند متناسب آن اقدام، از خود دفاع کند.
🔹در این ماده آمده است «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بینالمللی را به عمل آورد هیچیک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خودخواه فردی یا دسته جمعی لطمهای وارد نخواهد کرد».
🔹اقدام آمریکای ها، بر علیه یک مقام رسمی کشور ما بوده است، و این اقدام، حمله به کشور ما محسوب میشود و این جنایت، این حق را برای ما به وجود میآورد که نسبت به این جنایت عکس العمل نشان دهیم.
🔹پس عکس العمل کشور ما کاملا مطابق با قوانین بین المللی است، همانطور که برخی از کشورهای دنیا نیز به این حق اذعان داشتند.
🔹اما در پاسخ به این سوال که کشور جمهوری اسلامی ایران از لحاظ حقوقی چه اقدامی باید انجام دهیم، باید بگویم مهمترین کار این است که ما در سازمان ملل متحد اجماعی را بر علیه این اقدام به وجود آوریم.
🔹بهترین حالت این است که ما در سازمان ملل، قطعنامهای را بر علیه این اقدام آمریکا مصوب کنیم که البته این کار بسیار سخت است، چراکه این سازمانها در اختیار لابیهای قدرتمند صهیونیسمی و آمریکایی قرار دارد.
🔹البته ما میتوانیم در دیوان کیفری بین المللی اقدام به طرح شکایت کنیم. این اقدامات باید با استفاده از حقوقدانان دلسوز و در راستای دفاع از منافع ملی کشور صورت گیرد.
🌐 vasael.ir/000467
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه نظام سیاسی| حاکمیت ذات الهی؛ مهمترین مولفه فقه سیاسی اسلام(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/000462
🔹فقه القضا| دیدگاه شیخ طوسی پیرامون کشف خطا در حکم قاضی و نقض آن(حجت الاسلام والمسلمین ارسطا)
🌐 vasael.ir/000454
🔹اقتصاد مقاومتی| ارتباطات اقتصادی با آمریکا و اسرائیل حرام است(حجت الاسلام یوسفی)
🌐 vasael.ir/000450
🆔 @vasael_ir
🔸تفسیر انتقام سخت با ادله فقهی / مرزهای امنیتی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است
حجت الاسلام والمسلمین #ابوالحسن_حسنی در گفتگو با #وسائل:
🔹اگر بخواهیم با تعبیر فقهی بررسی کنیم باید گفت آمریکاییها با ورود خود به منطقه ما ایجاد فتنه کردهاند.
🔹البته باید ببینیم دقیقا فتنه یعنی چه؟ فتنه در تعبیر قرآنی معادل آشوب است که البته زندگی انسان هیچ گاه خالی از فتنه و آشوب نیست.
🔹یک نوع آشوبی هست که هویت یک نظام را مورد حمله قرار میدهد و میکوبد مثل آشوبی که کفار در نظام زندگی مومنان ایجاد میکنند.
🔹یعنی اینها میخواهند حیث مومنانه مومنان را بکوبند؛ در این زمینه قرآن میفرماید یهود و نصاری از شما راضی نمیشوند مگر اینکه ملت آنها را بپذیرد.
🔹آنچه که قرآن میفرماید«الفتنة اشد من القتل» و یا «الفتنة اکبر من القتل»، را میتوان به جرأت گفت مصداقش این نوع از فتنه ها است.
🔹وقتی فتنه شدیدتر و بزرگتر از قتل شد انتقام آن قتل در مقابل قتل نیست بلکه باید دایره وسیعتری را شامل بشود.
🔹 مرز امنیتی بسیار فراتر از مرز سیاسی و جغرافیایی است و الا اگر مساوی باشند با کوچکترین حرکتی مورد تهدید واقع میشود.
🔹آمریکا کل کره زمین را به عنوان مرز امنیتی خود تعریف کرده است به همین دلیل اتفاقات خلیج فارس را برای خود امنیتی می داند و در آنها شرکت و مداخله میکند و اعمال زور و نفوذ میکند.
🔹آنها مرز امنیتی ما را تهدید میکنند به همین دلیل باید مرز امنیتی ما در فاصله بسیار دورتری از مرز جغرافیایی ما باشد.
🌐 vasael.ir/00045t
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸نشست سوم جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی
🔻به همراه رونمایی از نشریه تخصصی فقه حکومتی #وسائل
🔹سخنرانان: حجج اسلام والمسلمین علیاکبریان و لطفی
🔹زمان: پنجشنبه 26 دی ـ ساعت 14 الی 17
🔹محل برگزاری: تهران، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🆔 @vasael_ir
🔸نخستین نشریه تخصصی «فقه حکومتی» رونمایی شد
🔹این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین لطفی استاد مرکز تخصصی مهدویت و علیرضا داودی سردبیر پایگاه تخصصی وسائل برگزار شد.
🌐 vasael.ir/00046f
🆔 @vasael_ir
🔸خطر عرفی شدن دین در کمین فقه حکومتی / رواج گفتمان مهدویت؛ بسترساز تمدن اسلامی
گزارش سومین نشست جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی🔻
حجت الاسلام والمسلمین #لطفی:
🔹یکی از چیزهایی که می تواند به ما برای رسیدن به تمدن درست و صحیح الگو بدهد، بحث مهدویت است چراکه ما معتقدیم که در زمان ظهور حضرت مدینه فاضله ای که بشریت از دیرباز به دنبال تحقق آن بوده است را به وجود خواهد بود.
🔹این مدینه فاضله تنها با وجود منجی بشریت تشکیل خواهد شد. تنها در این جامعه انسان می تواند به تمام آرزوها و ایده آل های زندگی خود دست پیدا کند.
🔹برای تمدن سازی چاره ای نداریم که در مسیر زمینه سازی ظهور حضرت حرکت کنیم. تمدن اسلامی می خواهد مقدمه ظهور باشد بنابراین باید مقدمه با ذی المقدمه سازگاری و همسویی داشته باشد.
🔹آموزه مهدویت به عنوان آخرین و تنها ترین راهکار برای نجات بشریت تعریف شده است؛ این اعتقاد ما مسلمانان است.
حجت الاسلام والمسلمین #علی_اکبریان:
🔹اگر بخواهیم همه چیزهایی که حکومت برای اداره جامعه نیاز دارد را از فقه بیرون بکشیم دچار عرفی شدن دین می شویم. عرفی شدن دین خطری است که با روح شریعت سازگار نیست.
🔹کسانی که می خواهند خروجی فقه را بر اساس مقتضیات زمان تنظیم کنند، دچار عرفی شدن فقه می شوند و در آخر به همان فقه المقاصدی می رسند که از آن فرار می کردند.
🔹فقه آنها نتیجه محور است یعنی می گوید من باید چنین فتوایی بدهم و بر این اساس به سراغ شریعت می رود در حالی باید خالی الذهن به ادله مراجعه کرد و فتوا داد؛ اگر مشکلی ایجاد شد باید سراغ ولایت رفت تا آن را حل کند.
🔹فقه مدیر و طراح نیست بلکه کاشف است؛ بنابراین به عقیده بنده فقه ولایت مدار راه حل امروز ما است. ناکارآمدی احکام شریعت هیچ نقصی برای شریعت نیست چراکه ما ولایت را در کنار شریعت داریم.
🔹حتی برخی احکامی که در زمان پیامبر(ص) صادر می شد ممکن بود ناکارآمد باشد اما حضرت بر اساس مقتضیات زمان و شرایط برخی از احکام را تغییر می داد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00046e
🆔 @vasael_ir
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🔸ضرورت راهاندازی آزمایشگاه برای پژوهش در علوم اسلامی و انسانی
گزارش نشست «حدیث در گام دوم»🔻
حجت الاسلام #احسانی_فر:
🔹در اصول فقه بسیاری از گزاره ها بر پایه عرف یا سیره عقلا بنیان گذاری شده است در حالی که معمولا این عرف ادعایی است و عرف طبیعی استغراقی نیست.
🔹غالب موارد عرف ادعایی در اصول هم ممکن است با واقعیت میدانی تطبیق کند ولی استغراقی نیست. آن وقت می بینیم که گاهی بر پایه گزاره فرضی اصولی گزاره های بعدی بنیان گذاری می شود.
🔹مثلا در مباحث الفاظ صحبت از حجیت سیره عقلا در فهم می شود و گفته می شود که سیره عقلا بر حجیت تبادر در انتخاب معنا یا تعیین معنا دخالت می کند، کسی نباید این ادعا را راستی آزمایی کند؟ یا کیفیت سنجی کند؟
🔹در واقع در گام دوم برای پیاده سازی حدیث در جامعه ابتدا نیاز به یک واسطه داریم و آن آزمایشگاه علوم اسلامی است تا بتوانیم از گزاره های حدیثی دفاع نظری بر اساس علوم روز و بر اساس تعاریفی که امروز مردم متوجه می شوند داشته باشیم.
🔹ما در چنین مرکزی درستی این گزاره ها را در میدان عمل بررسی می کنیم و این را از حالت آزمایشگاهی خارج می کنیم و بعد آن را به محیط بزرگتر می بریم تا برسد به اینکه قانون کلی شود.
🌐 vasael.ir/00046Y
🆔 @vasael_ir