eitaa logo
ول‌انگاران 🐀🕳️🧀
15 دنبال‌کننده
41 عکس
22 ویدیو
6 فایل
تبارشناسی برهنه‌گران و برهنه‌گرایان «اگر خدا بعضی مردم را به‌وسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیر و صومعه و معبد و مسجد منهدم می‌شود.» (حج ۴۰) گروه تبادل‌نظر: https://eitaa.com/joinchat/537395775C10037c2fec
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰طالقانی آن‌گونه که هست 🔸مرحوم آیت‌الله طالقانی (ره) 🔹۲۰ بهمن ۱۳۲۵ 🔰قوانین سخت وضع کنید تا شهوات سرکشی نکند «بزرگ‌ترین جنایت به حیات یک ملت و جامعه، ایجاد کردن محیط شهوانی است که از راه چشم و گوش، مبدأ و عواطف پست را برانگیزد [و] برای از میان بردن علم و ابتکار و ذوق به جمال حقیقی و قدرت مقاومت چنین محیطی یگانه وسیله است. ... مردمی که بخواهند جامعه را زبون و ناتوان کنند و زنجیر بندگی و رقیت به گردن آنها گذارند، اول بندۀ شهوات پستشان می‌کنند. چنین جامعه‌ای اگر هر قدرت و اسلحه‌[ای] در دست داشته باشد، باز زبون است. چون اسلحه را دست به کار می‌برد و دست را دل پشتیبانی می‌کند و دل را اراده از اضطراب نگه می‌دارد و اراده را ایمان و علم تشخیص نیک و بد ایجاد می‌کند. محیط تربیتی باید مبدأ مقاومت و اراده را در برابر مهاجمین به حقوق تقویت نماید تا به موقع چون سد آهنین در مقابل متعدی بایستد و دست بدخواه را قطع کند. ولی برای مبدأ شهوانی ایجاد محیط لازم نیست چون احتیاجات و تقاضاهای طبیعی به طور خودکار شهوات را به کار وامی‌دارند تا به موقع به انجام وظیفه برای بقاء مزاج و نوع قیام نمایند؛ بلکه باید مجامع تعلیمات اخلاقی تأسیس نمود و قوانین سخت وضع کرد تا شهوات سرکشی نکنند و همۀ قوای انسانی عادلانه وظایف خود را انجام دهند.» 🔰از ظهور محیط پست و تظاهر به فسق‌وفجور جلوگیری کنید «دستورات و تعلیمات قرآن کریم... به این جهت دیدن و شنیدن و اقدام به چیزهایی را حرام کرده که انسان را از کمالات معنوی باز می‌دارد و از اعتدال خارج می‌کند و آنچه برای درک مدارک کمال و رسیدن به تربیت کامل مؤثر است، واجب نموده. واجب نمودن نماز جماعت و جمعه و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد، برای به وجود آمدن یک محیط تربیتی کامل است و حرمت فسق و فجور، به خصوص تظاهر به آنها و منع نمودن از نغمه‌های شهوت‌انگیز و امر به چشم‌پوشی از نامحرم، همه برای جلوگیری از ظهور محیط پست است. ... در محیطی که همۀ مناظر و شنیدنی‌های اطفال معصوم آن شهوات پست حیوانی را برمی‌انگیزد، مبادی حب معرفت و شرف ناتوان و مقهور است. در چنین محیطی مردمان دانشمند و غیوری که مدافع حقوق باشند، کمتر تربیت می‌شوند؛ یعنی افراد رشید و مقتدر و مشخص در چنین محیطی نادرالوجود خواهند شد و آن عدۀ اندک همه مقهور عناصر پست هواپرست می‌شوند.» بهشتی آن‌گونه که هست (۱)، (۲)، (۳) طالقانی آن‌گونه که هست (۱) 🦠ول‌انگاران 🦠@velengaran ____________________ منبع: ▫️سلسله جلسات رادیویی درباره تعلیم و تربیت اسلامی، جلسه دوم: نقش محیط بر تربیت انسان‌ها https://taleghani.org/doc/سلسله-جلسات-رادیویی-درباره-تعلیم-و-ترب ▫️گفتارها؛ در زمینه دین، اجتماع، اخلاق، فلسفه، تربیت، سید محمود طالقانی. ▫️مناره‌ای در کویر؛ مجموعه مقالات آیت‌الله طالقانی، جلد اول (توحید و استبداد)، محمد بسته‌نگار، چاپ اول، ۱۳۷۷، انتشارات قلم، صص ۱۲۹-۱۳۳. به نقل از؛ مجلۀ آیین اسلام، سال ۶، شمارۀ ۳، ۲۰ خرداد ۱۳۲۸.
🌀 جمعی از مادران نگران، با ارسال نامه‌ای از مسئولان امر خواستند که با قانون‌مند کردن فضای مجازی از کودکان‌شان محافظت کنند… افرادی که حامی این مطالبه هستند، نامه زیر را امضا کنند👇 https://asle8.24on.ir/n/56 #️⃣ اصل هشتم قانون اساسی https://eitaa.com/asle08
🔰بازنشر به مناسبت فرمان عفو عمومی رئیس‌جمهور
ای مالک!* مبادا افراد خوش‌کردار و بدکردار در نظرت به يك پايه باشند، كه اين شيوه باعث كم رغبتى و دلسردی نيكوكار در نيكى، و جرئت‌مندی و تشويق بدكاران در زشتكارى است! و با هر كدامشان همان گونه كه در خور او است رفتار كن و ادبى را كه خودش لازم خود كرده است به او بده، تا خدايت به آن سود بخشد و تو همکارانت را به آن سود بخشى. از نامه حضرت امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر 🦠ول‌انگاران 🦠@velengaran _________________________ * و لا یکوننّ المحسن و المسیء عندک بمنزلة سواء؛ فإنّ فی ذلک تزهیدا لأهل الإحسان فی الإحسان، و تدریبا لأهل الإساءة علی الإساءة. و ألزم کلاّ منهم ما ألزم نفسه أدبا منک، ینفعک اللّه به، و ینتفع به أعوانک. تمام نهج البلاغه، مکتوبات، عهد ۳.
هدایت شده از بر پا
انفجار 🔹انفجار پیجرها در لبنان یک معنای استعاری مهم هم دارد و آن اینکه حقیقت همه ابزارهای تمدن غرب همین است، همه اموری که رام و سر‌به‌راه در خدمت من و شما هستند، وقتی بیخشان در دست آنها باشد، هر لحظه ممکن است منفجر شوند و چشمهایت را کور کنند. ما نمیدانیم وقتی آنها موجودیت استکباریشان به خطر میافتد چقدر وحشی میشوند، وحشی تر از آنکه فکرش را بکنید. آنچه در هیروشیما و ناکازاکی دیدید را با هالیوود پنهان کردند اما همین میکی‌موس پولهای سرگرم‌کردن بچه‌ها را میدهد اسراییل، تا بچه ها را بکشد. ذاتش را ببینید. میکی موس را میگویم ، همانکه دهه پنجاه و شصت از دیدنش لذت میبردید، آن روز اگر میگفتیم پشت این کارتون زیبا چه جهنمی مخفی شده کسی باور نمیکرد. 🔹پیجر که چیزی نیست، فردا گوشی هایمان منفجر میشود، تلویزیون و رادیو و هواپیما و هلکوپتر و ماشینها و بعد نظامهای حقوقی و قانونی بین المللی و خلاصه همه و همه منفجر میشوند اگر قرار باشد این روح خبیث حلول کرده در آنها را نشانه برویم. روح استکبار. اگر هم این روح جهنمی را رها کنید او هست و همه این تمدن پیکره و بدنش هستند و با همه اینها همه ما را و نسل و دودمانمان را برده و تابع خود میکند و همه را خفه میکند، او هست باور کنیم یا نه، شیطان بزرگ به اندازه یک تمدن بسط دارد، آنها که مظاهر تمدن را نفی میکنند ظاهرگرایانی بیش نیستند،و اما این فقط و فقط جبهه مقاومت است که میداند چه میکند، زدن حاکمیت و ولایت شیطان، این اصل است، همه این ابزارها را تسخیر میکند در مقابل همان شیطان بزرگ و بسط یافته، آری به قول نتانیاهو که در کنگره آمریکا به سناتورهای آمریکایی گفت بعد از ما ، نوبت شما است، او درست فهمید، و البته همه شان میدانند ماجرا از چه قرار است. همان روز اول که خمینی کبیر گفت شاه باید برود معلوم بود این قصه سر دراز دارد. 🔹حالا اگر میبینید پیجرها منفجر میشوند، بفهمید بد زدیم، محکم هم زدیم، همان عملیات وعده صادق ، همان عملیات اربعین حزب الله که پایگاه اطلاعاتشان را در تل آویو زد، همین یک دانه موشک هایپرسونیک یمن، همه نشان داد چگونه قلب تمدن غرب را نشانه رفته ایم، چطور درست نشانه گرفته ایم و درست زده ایم. باز هم میزنیم شک نکنید، هنوز قصه هنیه و فرصتی که برای ضربه ما ساخته، پرونده اش باز است، اما این جنگ نظامی نیست فقط ، تمدنی است سیصد و شصت درجه ای است، و این یعنی همه ما درگیر آنیم بفهمیم یا نه، به چشمهای بسته شده با پیجرهای منفجر شده، قسم. @ali_mahdiyan
هدایت شده از توییتر انقلابی
رژیمی که در پیجر بمب جاسازمیکه، در مدیران کشور نفوذی نگذاشته تا اصلاحات را عقب بیندازند و تصمیمات اشتباه‌بگیرند؟ 🗣 S.Amir Sayyah @twtenghelabi
هدایت شده از شرح حال
احساس میشه یک سری مسئولین اینجور فکر می‌کنند که جامعه دو قطبی هست، یک قطب انقلابی و یک قطب غیر انقلابی، شما نسبت به دو طرف مسئولی، پس وقتی طیف انقلابی احساستشون گر گرفته تو هم گر بگیر و اصلا گریه کن و شعار بده تا تناسب فضا برای باقی ماندن تو حفظ شود ولی بعد طیف انقلابی را قورباغه‌پز کن! و برو سر وقت برنامه و زندگی خودت. باور کنید آنی که شعارش این بود که توافق بد بهتر از هر عدم توافقی است، اگر اسرائیل به ایران هم حمله کند باز می‌گوید صلح بد، بهتر از هر جنگی است. آنی که شعارش این بود که آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام قدرت نظامی ما را از بین ببرد، هر اتفاقی هم بیافتد باز کاری نخواهد کرد. آنی که اسلام و امیرالمؤمنینش فقط یک سری حرف‌های رحمانیش است و فقط یک قسمت‌های نهج البلاغه را از حفظ می‌‌خواند ولی قسمت‌های جهاد و مبارزه‌اش را اصلا نشنیده چه برسد به اینکه حفظ باشد، از دلش معاویه بیرون می‌آید نه امیرالمؤمنین. نتیجه اسلام سفارشی نؤمن ببعض و نکفر ببعض در دین جز خواری دنیا و آخرت نیست. 👈 «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰٓ أَشَدِّ الْعَذَابِ» آیا به بخشی از كتاب [آسمانی‌] ایمان می‌آورید و به بخشی دیگر كفر می‌ورزید؟ پس كیفر كسانی از شما كه چنین تبعیضی را [در آیات خدا] روا می‌دارند، جز خواری در زندگی دنیا نیست، و روز قیامت آنان را به سوی سخت‌ترین عذاب باز می‌گردانند. @sharhe_hal
💢مغالطه سخنگوی دولت 📣سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی پیرامون لایحه حجاب، به‌طورکلی گفت: معتقدیم کار فرهنگی را با باید و کار سلبی نمی‌توان دنبال کرد 🔰 ایشان به خوبی می‌داند که در فرهنگ باید میان دو موضوع تفکیک کرد: ۱. باور و اعتقاد به یک فرهنگ خاص؛ بایدونباید در این بخش از فرهنگ معنا ندارد؛ چرا که باور و اعتقاد امر قلبی است. ۲. رعایت یک فرهنگ خاص در محیط اجتماعی؛ بایدونباید قانونی در این بخش معنا دارد؛ چون مربوط به رفتار در حوزه عمومی است. 🔹موضوعی که در کشورهای مختلف از جمله ایران در حوزه‌های مختلف مانند رانندگی و سلامت صورت می‌گیرد. برای مثال کسی را نمی‌توان به اعتقاد و باورداشتن به حرمت شراب‌خواری مجبور کرد اما می‌توان گفت کسی حق رانندگی در حال مستی را ندارد؛ چون سبب تصادف و آسیب به دیگران می‌شود و حقوق عمومی را پایمال می‌کند. ✅بر همین اساس، کسی را نمی‌توان مجبور کرد که اعتقاد به حجاب داشته باشد اما می‌توان گفت کسی حق کشف حجاب در جامعه را ندارد، تا حقوق عمومی در امنیت اخلاقی پایمال نشود. 📎 📎 # حجاب 📎 🔰پایگاه خبری اندیشه معاصر : ┏━━━━━━━━━🇮🇷┓ 🆔 @andishemoasernews ┗🌸🍃 ━━━━━━━━━┛
21.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 «تئوریسین جنگ»، آمریکاست. در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غرب‌گراها «تئوری تسلیم». 🔰 آیت‌الله میرباقری: «تئوریسین جنگ» آمریکاست. در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم». غرب‌زده‌ها اسم تئوری سازش و تسلیم را به‌دروغ می‌گذارند تئوری صلح! و اسم «تئوری مقاومت» را می‌گذارند تئوری جنگ! حتماً ما صلح‌طلبیم، اما صلح پایدار از بستر مقاومت می‌گذرد، نه از بستر تسلیم و ذلّت. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. ♻️ صندلی‌های غصب‌شده شورای عالی فضای مجازی 🔰هدف از تشکیل شورای عالی و انتخاب اعضای آن توسط رهبر معظم انقلاب، این بود که فضای مجازی کشور به بالاترین حد از امنیت و سلامت رسانده شود. سوگمندانه این شورا تاکنون با ترک فعل ها و عدم سیاست‌گذاری صحیح، عملا کاری کرده که سیاست های دشمن در عرصه‌ی فضای مجازی عملیاتی شده، و آنچه که نباید می‌شد، رخ داده... باید به اعضای این شورا گفت که اگر واقعاً نمی‌توانید یا نمی‌خواهید و معتقد به عملیاتی کردن این دغدغه‌ها و دستورات رهبری دراین‌باره نیستید، چرا این جایگاه را خالی نمی‌کنید تا فرد دیگری پیگیر این مطالبات بر زمین مانده باشد! 👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. ♻️ مطالبات ولیّ امر درباره فضای مجازی ره‌بر: «حوزۀ فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.» پایگاه دفتر حفظ و نشر؛ ۲۶ اسفند ۹۰. ره‌بر: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً مسئول فضای مجازی کشور می‌شدم» خبرگزاری مهر؛ ۴ فروردین ۴۰۰. آیا شبیه‌ترین کسان به رهبری را در آن جایگاه گذاشته‌اید؟! ره‌بر: «امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است» ۳ فروردین ۹۹. ره‌بر: «یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئلۀ فضای مجازی است؛ … [در بحث فضای مجازی] آن‌چه عرضِ من است و من روی آن تکیه می‌کنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود! بحث این است!» رهبری در ۱۹ بهمن ۴۰۰ این مدیریت را در «زیر کلید مستکبران»، «ول شده» می‌داند! و در ۱۱ اردیبهشت ۹۸ می‌فرماید که دشمن در فضای مجازی «آرایش جنگی» دارد. در ۱۲ مهر ۹۷ فرمودند که دشمن شبکه‌های مجازی را مانند «بمب شیمیایی» بر سر مردم بی‌پناه می‌ریزد. رهبری نتیجه را هم این‌گونه گزارش کرده‌اند: «فضای مجازی، حقیقتاً قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است!» تکالیف بر زمین‌مانده سه قوه 🔺واجب کلیدی اولویت‌دار و عینی برای مجلس انقلابی که ترک شده! ره‌بر در ۲۲ تیر ۹۹: «مسئلۀ مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم ما است. این مسئله، مسئله بلندمدت هم نیست بلکه مسئله کوتاه‌مدت و میان‌مدت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید به آن توجه شود. امثال این‌ها، مسائل کلیدی‌ای وجود دارد. توجه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی‌اولویت نشوید!» 🔺واجب عینی فوری و بسیارمؤکد برای دولت و… که ترک شده ره‌بر در ۲ شهریور ۹۹: «سیاست‌های اصولی‌ای در زمینۀ پهنای‌باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاست‌ها باید رعایت بشود و این‌ها مورد درخواست و تأکید مؤکّد این‌جانب است». 🔺واجب خیلی‌فوری برای شخص آقای رئیسی که هنوز انجام نشده! ره‌بر در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰: «فضای مجازی مشکلاتی دارد که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند و هرچه زودتر باید این مشکلات برطرف بشود». 🔺واجب قطعی برای قوه قضائیه که هنوز انجام نشده 👈 ره‌بر در دیدار قوۀ قضا در تیر ۱۴۰۱: «پیشگیری از جرم که یکی از وظایف قوّۀ قضائیّه است و در قانون اساسی هم آمده، باید جدّی گرفته بشود و هیچ اهمالی روا داشته نشود! … یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهن‌ها پخش نشود. … حالا فضای مجازی هم اضافه شده. … یکی از وظایف قوّۀ قضائیّه برخورد با این مسئله است. البتّه این‌جا هم من شنیدم بعضی گفتند که قانون نداریم! اوّلاً می‌شود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید؛ [ثانیاً] اگر قانون هم ندارید، سریع قانون تهیّه کنید!» 🔰 رؤسای سه قوه! شما برای اجرای این فرامین و حفظ استقلال کشور در برابر تهاجم مجازی که از تهاجم حقیقی بدتر است، خیلی زمان ندارید... 🔺کانال حمید رسایی در ایتا را دنبال کنید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
🔻هم‌داستانیِ تکنوکرات‌ها و لیبرال‌ها 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. همزمان با چرخش ایدئولوژیک دولت از اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد در جریان انتقال از دولت موسوی به دولت هاشمی، محمد خاتمی با وجود آنکه در سِمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت موسوی، مواضع ناموجّهی را به نام انقلابی‌گری برگرفته بود، به‌تدریج در دولت هاشمی‌رفسنجانی، رویّۀ خود را تغییر داد و به لیبرالیسم فرهنگی گرایید؛ با این توجیه که جمهوری اسلامی نمی‌تواند بر منع و سلب در فضای فرهنگی تکیه کند و از آزادی‌های فرهنگی جلوگیری نماید. در واکنش به عملکرد لیبرالیستی خاتمی در وزارت ارشاد و به عرصه عموم کشیده شدن بحث‌ها و مناقشات در این‌باره، شورای عالی امنیت ملّی جلساتی را برای گفتگو در این رابطه تشکیل می‌دهد. در طی این گفتگوها، اعضای حاضر در جلسات، بیشترین انتقادات و معایب را به رویّه و مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت می‌دهند. خاتمی نیز در مواجهه با این نقدها، تصمیم به استعفا می‌گیرد. برای این منظور، نزد هاشمی‌رفسنجانی رفته و با این توضیح که عده‌ای از نیروهای سیاسی و فرهنگی، مجال فعالیّت را از من ستانده‌اند، تقاضای استعفا می‌کند. در مقابل، هاشمی‌رفسنجانی از خاتمی می‌خواهد که ناملایمات را تحمل کرده و همچنان در این جایگاه بماند، اما پاره‌ای از مواضع خویش را عمومی و آشکار نسازد. ولی خاتمی بر تصمیم خود پای می‌فشرد و سرانجام، موافقت رئیس‌جمهور وقت را برای پذیرش استعفا، جلب می‌کند. او، متن استعفا‌نامه‌اش را در سوم خردادماه سال هفتادویک نوشت و در آن از ضرورت تحوّل فرهنگی در جامعه در راستای فراهم‌شدن فضای متناسب با نیازهای انسان معاصر و اقضائات زمانه سخن گفت و بر ترجیح مصونیّت‌بخشی به نسل جوان به‌جای سلب آزادی‌های عمومی اصرار ورزید. وی تصریح کرد اهتمام به رونق فرهنگی، لوازم و تبعاتی دارد که فقط ظاهربینانِ تنگ‌حوصله، حتی به قیمت تعطیلی اندیشه و نفی آزادی‌های مشروع و قانونی که نتایج سهمگین و ویرانگری به دنبال خواهد آورد، آن را برنمی‌تابند. [دوم]. نکته مهم تاریخی در این ‌باره آن است که هاشمی‌رفسنجانی با سیاست فرهنگی خاتمی، شکاف و زاویه‌ای نداشت، بلکه آن را تأیید می‌کرد: «گویا افکارشان [خاتمی] کم‌کم عوض شد. به‌تدریج تفکرات خوبی پیدا کرد، وقتی که [او] کار را [در وزارت ارشاد] شروع کرد، بعضی‌ها با ایشان مخالف شدند»(علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، هاشمی بدون روتوش، ص۲۲۵). وی در جای دیگری به صراحت می‌گوید که از یک سو به خاتمی توصیه کرد که در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی بماند و در مقابل فشارها، کناره‌گیری نکند، و از سوی دیگر، از وزیر بعدی نیز خواست در امتداد سیاست فرهنگیِ خاتمی حرکت کند و طرح فضای فرهنگیِ باز را بیشتر محقّق گرداند: «وقتی [خاتمی برای کناره‌گیری از وزرات ارشاد] پیش من آمد، به ایشان گفتم که اگر من جای تو بودم، استعفا نمی‌دادم و می‌ایستادم. بالاخره اگر هدف‌دار هستید، باید کارتان را بکنید، ضمن آن‌که به ایشان در عین حال گفتم می‌دانم که فشار هم بر روی شما زیاد است ولی بایستید. آقای لاریجانی هم که بعد از آقای خاتمی آمد، به او گفتم که شما در آن مقداری که آقای خاتمی پیش رفته است، عقب‌گرد نکنید و بیشتر باید به طرف باز شدن [فضای فرهنگی] حرکت کنید.»(همان، ص۱۴۸). [سوم]. یکی از اصلاح‌طلبان می‌گوید هر چند خاتمی، اصرار هاشمی‌رفسنجانی بر ماندن وی را واقعی تلقّی نکرده بود و بر این باور بود که هاشمی‌رفسنجانی نمی‌خواهد دولت سازندگی، بهای حضور خاتمی را بپردازد، اما پس از جلسه مشترک به او گفته بود که هاشمی‌رفسنجانی در برخی از موضوعات فرهنگی، نظرات و دیدگاه‌های پیشروانه‌تر دارد، اما نمی‌خواهد با مطرح‌کردن آنها در فضای عمومی و رسمی جامعه، مقاومت و مخالفت ایجاد کند(عبدالواحد موسوی‌لاری، «هاشمی، آمادگی پرداخت هزینه برای خاتمی را نداشت»، ماهنامه نسیم بیداری، سال دوم، شماره ۲۱، آبان ۱۳۹۰، صص۶۴-۶۵). جهت‌گیری فرهنگیِ تکنوکرات‌ها، زیرپوستی و نهانی بود و اینان می‌کوشیدند از طریق تغییر بافت اقتصادی و مناسبات مادّی، انقلاب‌زدایی کنند، اما لیبرال‌های اصلاح‌طلب، شتابزده و آشکار بودند و می‌خواستند در کوتاه‌مدّت، به نتیجه برسند. در نظر تکنوکرات‌ها، فرهنگ هیچ انگاشته می‌شد و اقتصاد، اصل و اساس بود و در نظر لیبرال‌ها، سیاست، عامل تعیین‌‌کننده بود. این دو جریان در پی آن بودند از فرهنگ به‌عنوان یک کاتالیزور در راستای طرح‌های تجدّدی خود استفاده کنند؛ یکی به دنبال توسعه بود و دیگری به دنبال دموکراسی. این دو جریان، بعدها تا حدی تلفیق شدند و به الگوی توسعۀ دموکراتیک رسیدند، اما از آغاز، هر دو در گرایش به لیبرالیسم فرهنگی، مشابه بودند و تفاوت‌شان فقط در روش‌ بود یکی محافظه‌کار بود و دیگری رادیکال. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60