امام سجاد (ع) در تمامی صفات و ويژگيهاي اخلاقی برترین زمان بود
چرا امام سجاد (ع) را زین العابدین می نامند ؟
زین العابدین یکی از القاب حضرت است ؛امام علي بن الحسين عليهالسلام داراي القاب بسياري هستند که معروفترين آنها سجاد و زين العابدين است. مردم با معرفت ، آن هم نه تنها شيعيان بلکه همه کساني که در دوران سياه و اختناق آن زمان، در پي گوهري شبافروز بودند ايشان را با القابي چون سيد عابدان، پيشواي زاهدان، مهتر پرهيزگاران، امام مؤمنان، زيور صالحان و چراغ شبزندهداران ميخواندند و همه اين القاب، براساس آنچه از امام می دیدند بود و از سر صدق بود.
سر و حکمت اینکه امام را به این لقب بیشتر می نامیدند این بود که در عصر حضرت عابدان و زاهدان زیادی در ممالک اسلامی بویژه مدینه الرسول می زیستند که هریک دارای مرتبه ای بلند در عبادت و زهد بودند اما امام به جهت ویژگی های برتر به زینت عابدین که زیباترین عبادتها از آن او بود نامیده و معروف به این لقب گردید. نیایش و دعایش که در صحیفه نمونه های آن هست زیبا ترین تلاوت قرآن زیبا ترین روزه داری و مناسک حجش در عالی ترین بود لذا عبادتش نگین و سر آمد همه عبادت ها و خودش سرآمد عبادت کنندگان بود .
سیره و ویژگی اخلاقی امام سجاد (ع)
ويژگيهاي امام زين العابدين عليهالسلام فراوان است که باید برای تبیین همه آنها زمان زیاد وفرصت کافی داشت در اینجا به چند نمونه اشاره می شود، شخصيت آن حضرت چنان بود که دوست و دشمن را تحت تأثير قرار ميداد تا آنجا که يزيد بن معاويه پس از «واقعهحرِّه» که دستور داد کليه اهالي مدينه با وي بيعت کنند تنها امام زينالعابدين عليهالسلام را از اين فرمان استثنا کرد و در این واقعه که آشوب عمومی همه مدینه را گرفت مروان سخت ترین دشمن اهل بیت بود خانواده اش را به امام سپرد تا از تعدی مصون بمانند.
حمایت از فقرای مدینه آن هم به صورت ناشناس
امام زين العابدين عليهالسلام پسرعمويي داشتند که گاه به آزار و اذيت امام ميپرداخت. با وجود اين، امام زينالعابدين که از وضعيت مالي وي مطلع بود براي حفظ آبرو و حيثيت اجتماعي او، شبانه به صورت ناشناس به وي کمک مالي ميکرد و مبالغي را در اختيار او ميگذاشت. او که از اين امر خبر نداشت از امام زينالعابدين شکوه ميکرد و به بدگويي آن حضرت ميپرداخت که امام به او کمک نميکند و به ياد او نميباشد.بعد از شهادت و هنگام غسل امام باقر(ع) دید که دربدن حضرت براثر حمل شبانه کیسه های طعام به فقرای مدینه اثر پینه نمایان بود.
حمایت از فقرای مدینه آن هم به صورت ناشناس از جمله ویژگی های حضرت بود ،
نقش امام سجاد (ع) در زنده نگه داشتن قیام عاشورا
نقش امام روایتگری به صور مختلف است تا اولا مظلومیت پدر و خاندان خود را به اثبات برساند ثانیا اهداف امام حسین (ع) و راه پدر را که امر به معروف و مبارزه با ظالم و استبداد و راه منحرف امویان است ادامه دهد؛ لذا همانند امام با همه وجود خود و با روایتگری بی مانند به حفظ پیام عاشورا که توحید ونفی شرک مطلق و مبارزه با جاهلیت بود ادامه داد ؛ یکی از وجوه روایتگری امام عزاداری و گریه است که با اشگ خود پیام رسانی می نماید؛ وجه دیگرنقش آفرینی در روایتگری ایراد خطبه هاست که در دو مرکز مهم حاکمیت اموی کوفه و دمشق و مسیر راه از کوفه تا شام این ماموریت را به انجام می رساند
امام و تحمل مصیبت عظمای شهادت امام حسین (ع) و یارانشان
در قرآن کریم خداوند در گرفتاری به مصائب و سختی ها برای انسانها راههای مختلف نشان داده است ؛ از جمله آنها این دعاست ؛
«ادعونی استجب لکم » «واذا سالک عبادی عنی انی قریب اجیب دعوه داع اذا دعان »و« ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم»
دعا کنید دعا راه حلی برای رفع مشکلات است ؛ بنده باید دعا کند اقتضای ذاتی بنده دعا و ارتباط از این طریق است ؛ راه دوم فرموده است
« اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة»
از صبر و نماز یاری بجوئید برای رهایی از مشکلات و مصائب؛ امام سجاد علیه السلام به این فرامین قرآن موبه مو عمل می کرد ؛ عمر حضرت و همه لحظاتش پیوسته به راز و نیاز و نماز گذشت ؛ متن صحیفه سجادیه که به زبور آل محمد نیز معروف است حاکی از این حقیقت است که انسان در مصائب وسختی آسیب جدی روحی می بیند و این آسیب جبران نمی شود مگر به این رموزی که امام سجاد (ع) مارا با عمل به قرآن به آن سفارش نموده و برای سهل شدن آن متن آن دعا را نیز برای ما آماده نموده است
.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
هدایت شده از چرا طلبگی؟!
🔻فرق مکاشفه شیطانی با مکاشفه رحمانی!
✅#آیتالله_زرآبادی:
🔸روزهایی که در قزوین امام جماعت بودم مدتی به #سیر_و_سلوک پرداختم، و به قدری پیش رفتم که #پردهها از جلوی چشمم برداشته شد، دیوارها در برابر من حائل نبود، وقتی که در خانه نشسته بودم، رهگذرها را در کوچه و خیابان میدیدم.
🔹روزی به من گفته شد: حال که به این مقام رسیدهای، اگر بخواهی به #مدارج بالاتر برسی، فقط یک راه دارد، و آن ترک #اعمال_ظاهری (نماز، روزه و ...) است.
🔸گفتم: این اعمالِ ظاهری، با دلایل قطعی و #براهین_مسلّم شرعی به ما ثابت شده است، من هرگز تا زندهام آنها را ترک نخواهم کرد.
🔹گفته شد: در این صورت همه آنچه به شما داده شده، از شما #سلب خواهد شد. گفتم: #به_جهنّم! از همان لحظه، آن حالت از من سلب شد و یک فرد عادی شدم.
🔸متوجه شدم که #شیطان از این اعمالِ ظاهری ما با آن همه نقصی که دارد، شدیداً در رنج و عذاب است. تصمیم گرفتم که با تمام قدرت به اعمال #مستحبی روی بیاورم. از فضل پروردگار در پرتو #التزام به شرع مبین، حالاتی به من دست داد، که حالات پیشین در برابر آن #ناچیز بود.
🔰 چرا طلبگی؟!
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر مطهر شهید اسماعیل هنیه
#سیاسی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🌲⚘️🌱 *احکام{جواب سلام}* 🌱⚘️🌲
👈 *جواب سلام ، احکامی دارد* 👇
۱- جواب سلام واجب است چه در نماز یا غیر آن.
گرچه خود سلام کردن مستحب است(۱)
۲- جواب سلام واجب فوری است یعنی باید طوری پاسخ سلام را داد که مشخص باشد پاسخ سلام است(۲)
۳- وجوب جواب سلام کفایی است ، یعنی اگر شخصی وارد بر جمعی بشود و به آنان سلام کند یک نفر که از آن جمع پاسخ دهد کافی است(۳)
۴- واجب است جواب سلام را طوری بگوئیم که سلام کننده آن را بشنود(۴)
۵- جواب سلام از واجبات توصلی است یعنی قصد قربة الی الله در آن لازم نیست(۵)
۶- درحال نماز هم که باشیم، جواب سلام واجب است یعنی اگر شخصی وارد بر نماز گزار شد و گفت سلام علیکم نمازگزار کلام نماز را متوقف می کند و می گوید سلام علیکم و سپس نماز را ادامه می دهد(۶)
۷- در غیر حال نماز مستحب است بهتر از سلام کننده پاسخ دهیم یعنی مستحب است در پاسخ کسی که می گوید سلام علیکم، پاسخ دهیم👇
سلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
____
۱- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۶۲۳.
۲- همان.
۳- العروةالوثقی ، ج۱ ، ص۱۷۵.
۴- تحریرالوسیله ، ج۱ ،ص۱۸۸.
۵- لمحات الاصول ، ج۱ ، ص۲۵۸.
۶- تحریر الوسیله ، ج۱ ، ص۱۸۸.
👈 *التماس دعا دارم از شما بزرگواران* 🤲
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
دولت یهود صهیونیستی دولت ترور وجنایت ونسل کشی درتاریخ معاصر
شکل گیری اسرائیل بر پایهٔ ترور و جنایت
اسرائیل بر پایهٔ ترور و بهخاطر ترور تشکیل شد و حذف صفت ترور از آن مانند حذف آن از #جنبش_صهیونیسم امری ناممکن است، زیرا ترور عضوی حیاتی مانند قلب یا مغز برای صهیونیسم است که اگر برداشته شود هم خود و هم پیکرهٔ آن فوراً نابود میشوند. به همین علت تاریخ اسرائیل تاریخی پر از جنگهای دائمی است. و ما در جهان، هیچ کشوری را نمیبینیم که به اندازهٔ کشور جعلی اسرائیل جنگ کرده باشد.
ساختاراسرائیل برپایه جنگ ونسل کشی
کشورهای زیادی با یکدیگر میجنگند ولی هیچکدام مانند اسرئیل ساختارهای سیاسی، حزبی، اقتصادی، فرهنگی، بینالمللی، اجتماعی و حتی روابط داخلی و خارجیشان بر پایهٔ جنگ قرار ندارد. تنها رژیم صهیونیستی است که نظامیگری نه وسیلهای برای تحقق هدف، بلکه عضو کلیدی آن بهشمار میرود.
توسعه وتشکیل دولت برپایه اسلام ستیزی
صهیونیستها از سال ۱۹۴۸-۱۹۴۹ برای «تشکیل دولت»، در سالهای ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ برای «حمایت از دولت» و در سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ برای «توسعهٔ رژیم خود»، جنگی همهجانبه را بر ضد اعراب آغاز کردند. و پس از اشغال بخشهای زیادی از فلسطین و کشتار مردم بیدفاع آن، کشورهای همسایه را مورد حمله قرار دادند و حتی قصد داشتند پس از تحکیم مواضع خود مناطق تحت نفوذشان را تا عراق و تونس گسترش دهند.
ترور افراد و انفجار مؤسسات و مراکز مختلف
آنان همچنین ترور افراد و انفجار مؤسسات و مراکز مختلف را در مقیاسی گسترده آغاز کردند. بهطوریکه دیگر هیچکس و هیچچیز از حمله و ترور آنان در امان نبود. در این میان #بن_گوریون نیز به هنگام اعلام تشکیل دولت اسرائیل، طی نطقی آتشین گفت:
یهود با خون و آتش شکست خورد. پس با خون و آتش باز خواهد گشت.
کُشتار اندیشمندان، زنان، کودکان، مبارزان، سیاستمداران و علما
کتاب نظامیگری صهیونیسم و فرزندش اسرائیل، از کُشتار اندیشمندان، زنان، کودکان، مبارزان، سیاستمداران و علما گرفته تا حمله به مدارس، عبادتگاهها، مغازهها، کارخانجات، مزارع، راهها، فرودگاهها، شهرها و روستاها به راستی مثنوی هفتاد من کاغذ است. که بهتر از همه، مردم مظلوم جنوب لبنان آن را خواندهاند.
سیستم نظامیگری صهیونیسم
نظامیگری صهیونیسم را ابزارهایی چون سلاحهای مدرن، کارخانجات جنگافزارسازی، تحقیقات و دستاوردهای شوم علمی و تکنولوژیک در امور نظامی و همکاری تنگاتگ نظامی با کشورهای پیشرفته، حفظ و حراست میکنند.
سازمان_جاسوسی صهیونیستی اختاپوسی عظیم
سازمان_جاسوسی آن هم مانند اختاپوسی عظیم، سایهٔ خود را در داخل و خارج افکنده و به مجرّد صدور دستور از رأس هرم، همه را از دم تیغ میگذراند.
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❓ نَفسِ زَکیّه چه کسی است؟
✍ قتل نَفسِ زَکیّه به معنای کشته شدن انسانی با لقب «نفس زکیه» است، در احادیث شیعه یکی از نشانههای ظهور امام زمان(ع) است که در برخی از آنها به حتمی بودن آن تصریح شده است. این حادثه پیش از ظهور و پانزده شبانه روز قبل از قیام امام مهدی(عج) و در مسجد الحرام اتفاق میافتد. وی از فرزندان امام حسین(ع) است.
🌷وَالنَّفْسُ الزَّکیةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ؛ و نفس زکیه از فرزندان حسین علیهالسلام است.(1)
✅ شیخ صدوق با ذکر سند معتبر از امام صادق(ع) نقل کرده است: بین قیام قائم آل محمّد و کشتن نفس زکیه تنها پانزده شب فاصله خواهد بود.
لَیسَ بَینَ قِیامِ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَینَ قَتْلِ النَّفْسِ الزَّکیةِ إِلَّا خَمْسَ عَشْرَةَ لَیلَةً؛(2)
✅ از ویژگیهایی که برای کشته شدن نفس زکیه بیان شده و اهمیت این رخداد را مینمایاند، حتمی بودن این واقعه است.
🌹مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِی لَا بُدَّ أَنْ یکونَ قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خُرُوجُ السُّفْیانِی وَ خَسْفٌ بِالْبَیدَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکیةِ وَ الْمُنَادِی مِنَ السَّمَاءِ؛
از نشانههای حتمی که ناگزیر پیش از قیام قائم علیهالسلام خواهد بود، خروج سفیانی و فرو رفتن در سرزمین بیداء و کشته شدن نفس زکیه و منادی از آسمان است.(3)
____________________
(1) تفسیر عیاشی، ج۱، ص۶۴.
(2) کمال الدین و اتمام النعمه، ج۲، ص۶۴۹.
(3) الغیبة نعمانی، ص۲۶۴.
#جمعه
#مهدویت
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
حضرت امیر علیه السلام فرمود:
رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.
سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخى نيست.
اين نكته نيز قابل توجه است كه تعبير به «شر» درمورد مجازات، به معناى شر ظاهرى است؛ قصاص، ظاهرا شر است؛ ولى در باطن خير محض مى باشد، چنانكه مقابله به مثل در مقابل دشمنان لجوج و خيره سر، خير است.
#نهج_البلاغه
#روایت
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 #جلوتر_ایستادن_خانم_ها
💬موقع نمازخوندن خانمها باید عقبتر از آقایون بایستن؟
🔹 آیات عظام خامنهای و وحید: بین زن و مرد در نماز، حداقل باید یک وجب فاصله باشه (رهبری: بنابر احتياط واجب) و با رعايت فاصله، اگه زن مساوی یا جلوتر از مرد بايسته، نمازش درسته.
🔹 آيتالله نورى: اگه خانمها جلوتر از مردها هم باشن، نماز اشكال نداره؛ ولى بهتره خانمها عقبتر از آقایون بايستن.
🔹 آیتالله مكارم: زن بايد عقبتر از مرد بايسته، وگرنه نمازش باطله و فرقى بين محرم و نامحرم هم نيست.
🔹 آیتالله سیستانی: زن بنابر احتیاط واجب، باید عقبتر از مرد بايسته، وگرنه نماز هر دو یا یکی با توجه به توضیحاتی که در رساله اومده، بنابر احتیاط واجب، باطله و فرقى بين محرم و نامحرم هم نيست.
❌ نکته: اگه فاصله بین خانم و آقا بیشتر از پنج متر باشه یا پردهای چیزی بین زن و مرد وجود داشته باشه، در این صورت به نظر همه مراجع، نماز درسته و مشکلی نیست.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
📚 رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۳۷۴؛ توضيحالمسائل مراجع، م۸۸۶؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۸۹۶؛ پرسمان احکام.
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✡🔥#تبار_انحراف🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی ۱
پولس و عملیات یهود برای تخریب مسیحیت
قسمت اول:
🔹پس از عیسی علیهالسلام سازمان یهود نفس راحتی کشید، اما مبارزه با دین مسیح همچنان ادامه یافت.
به گفته اناجیل، حضرت عیسی علیهالسلام پترس را به جانشینی خود برگزیده و امتش را به پیروی از او فرا خوانده بود.
از عبارات انجیل چنین برمیآید که ماموریت پترس، عام بوده و شامل غیریهودیان نیز میشده است.
🔹پترس پس از صعود عیسی علیهالسلام به آسمان، در میان پیروان او نقش محوری داشت.
این امر به خوبی از عبارت باب اول کتاب «اعمال رسولان» برمیآید.
پترس در مواردی حتی به سراغ غیریهودیان نیز رفته و بین آنها فعالیت کرده است.
تا حدود سال ۴۰ میلادی یعنی حدود ده سال پس از حیات زمینی عیسی علیهالسلام اوضاع به همین روش بود.
در این زمان، شخصی به نام شائول به مسیحیت گروید و به پولس تغییر نام داد.
🔹پولس! از فریسیان و بزرگان یهود و دشمن سرسخت مسیح بود.
او بر مسیحیان سخت میگرفت و آنان را شکنجه و آزار میداد.
وی برای دستگیری نوایمانان مسیحی که گریخته بودند از رئیس کاهنان نامه گرفته بود و به سوی دمشق میرفت که در نزدیکی دمشق، نوری در اطرافش درخشید و صدایی شنید که به او گفت:
"شائول! شائول! چرا بر من جفا میکنی؟"
او پرسید:
"تو کیستی؟"
و پاسخ شنید:
"من آن عیسی هستم که تو بر او جفا میکنی."
سپس حضرت به وی دستور داد به شهر برود تا دستور بعدی به او برسد.
🔹هنگامیکه پولس وارد دمشق شد، مؤمنان مسیحی به وحشت افتادند و معابد مسیحی هشدار دادند که شائول یهودی آمده و آتشی به راه خواهد انداخت.
وی وارد معبدی شد و گفت:
"نترسید، من با شما همفکر هستم؛ تاکنون خطا میکردم و اکنون دریافتهام که حق با شماست و عیسی علیهالسلام مرا به پیروی از مسیر حق فراخوانده است."
🔹این ماجرا را لوقا، که بعدا توسط پولس (یا سولس) ایمان آورده و شاگرد خصوصی او بود، در کتاب «اعمال رسولان» نقل کرده است.
هشت باب نخستین این کتاب درباره پترس (جانشین راستین عیسی علیهالسلام) و تلاشهای اوست؛ اما از باب نهم به بعد، بیشتر به مسافرتهای تبلیغی پولس بین مردم میپردازد که باعث شد عده فراوانی در شهرهای مختلف به مسیحیت بگروند.
🔹حتی برنابا که از حواریون خوب عیسی علیهالسلام بود، نخست جذب عقاید دروغین پولس شد؛ چرا که پولس تمام تفسیر تورات را میدانست و آن را حفظ بود.
به تدریج برنابا دریافت که آموزههای پولس دارای انحرافهایی است.
پس به او اعتراض کرد، اما پولس پاسخ داد: «تفسیر من و تو از انجیل متفاوت است».
🔹به تدریج بین پولس و دیگر حواریون، از جمله پترس، اختلافاتی در زمینههای عقیدتی، عملی و رهبری جامعه مسیحیت روی داد.
🔹پولس برگزیدگی پترس از سوی عیسی علیهالسلام را پذیرفته بود، اما مدعی بود ماموریت پترس تنها در میان یهودیان بوده و بعداً حضرت عیسی علیهالسلام، همان ماموریت را در امتها به او سپرده است.
مسئله بدینجا ختم نشد بلکه پولس رو در روی پترس ایستاد و با او مخالفت کرد؛ حتی او را به نفاق متهم ساخت:
«و سایر یهودیان هم با وی نفاق کردند، به حدی که برنابا در نفاق ایشان گرفتار شد».
🔹از آن پس، دو پرچم در جامعه مسیحی آن زمان برافراشته شد و مردم نیز به دو گروه تقسیم شدند.
دستهای بنا به سفارش مسیح علیهالسلام از پترس و حواریون پیروی کردند و دسته دیگر، که بیشتر غیریهودیان بودند، پولس را به رهبری برگزیدند.
🔹پولس الهیاتی جدید پدید آورد که هرگز با سخنان عیسی علیهالسلام انطباق نداشت.
به اعتقاد او، عیسی علیهالسلام مقام الوهی و فوقبشری داشت.
او خدا بود که جسم گرفت تا به صلیب رود و قربانی گناه انسان شود.
به تدریج علمای بزرگ آن زمان که به مسیح اعتقاد داشتند، حقیقت را دریافتند، ولی دیگر دیر شده بود.
پولس تمام انجیلها را باطل اعلام کرد و تنها سخن خویش را حجت دانست.
🔹شاکله دین عیسی علیهالسلام فریسیستیزی بود و آشکارا به آن حمله کرده بود. اما پولس با نامهها و کتابهای خویش، لبهی تیز فریسیستیزی عیسی علیهالسلام را کُند کرد و مسیحیت را دین آشتی با یهود ساخت.
این مطلب را میتوان از مجموع نامههای پولس دریافت.
ادامه دارد ...
#یهودشناسی
#صهیونیزم
#تاریخ_اسلام
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مرز باریک
"فقط یه کم"، جملهای بود که بارها و بارها در ذهنم تکرار میشد. آن را از زبان دختری شنیده بودم که به ظاهر، همه معیارهای دینداری را رعایت میکرد. با لبخندی ملیح و صدایی آرام، میگفت: "من حجابم کامله، فقط یه کم از موهام بیرونه، نه آرایش میکنم، نه لاک میزنم، نه صندل میپوشم."
در آن لحظه، فکر کردم شاید او واقعا اعتقاد راسخ به حجاب دارد و این کمی بیحجابی هم نوعی سهل انگاری است. اما یک سال بعد، وقتی دوباره او را دیدم، تعجبم را نمیتوانستم پنهان کنم. لاکهای رنگارنگ بر ناخنهایش خودنمایی میکرد، آرایش ملایمی صورتش را پوشانده بود و باز هم، همان "یه کم" از موهایش زیر روسری پنهان شده بود!
آن روز فهمیدم که مرز بین حلال و حرام، بین تقوا و لغزش، بسیار باریکتر از آن است که فکر میکردم. آن "یه کم" که در ابتدا به نظر میرسید گناهی کوچک باشد، کم کم به یک عادت تبدیل شده بود و او را به سمت مرزهای نامحرم سوق میداد.
نتیجه:
داستان این دختر جوان، ما را به این فکر میاندازد که گناهان کوچک، اگر نادیده گرفته شوند، میتوانند به یک زنجیره طولانی از لغزشها و دومینوی گناه منجر شوند. همانطور که یک جرقه کوچک میتواند به یک آتشسوزی بزرگ تبدیل شود، یک گناه کوچک نیز میتواند به سقوط انسان منجر گردد.
امام رضا(ع) می فرماید: الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الكبائرِ و مَن لَم يَخَفِ اللَّهَ في القَليلِ لَم يَخَفْهُ في الكثيرِ؛ گناهان کوچک راهی به گناهان بزرگ است( به آن منجر می شود) و کسی که در انجام گناه کم از خدا نمی ترسد، در گناه زیاد هم نمی ترسد.(بحار الأنوار : ۷۳/۳۵۳/۵۵)
دین اسلام، به عنوان یک دین کامل، برای هر رفتاری مرز مشخصی تعیین کرده است. عبور از این مرزها، حتی به اندازه یک قدم کوچک، میتواند ما را از صراط مستقیم دور کند. بنابراین، باید همواره هوشیار و مراقب باشیم که در دام وسوسههای شیطانی نیفتیم.
این داستان همچنین نشان میدهد که تظاهر به دینداری، فایدهای ندارد. مهم این است که ایمان ما از درون باشد و اعمالمان با گفتارمان همخوانی داشته باشد. اگر ادعا میکنیم که به خدا و دین او ایمان داریم، باید در همه حال تلاش کنیم تا دستورات او را اجرا و از گناهان کوچک هم پرهیز کنیم.
#انتخاب_های_من
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✡🔥#تبار_انحراف🔥✡ #پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی ۱ پولس و عملیات یهود برای تخریب مسیحیت قسمت اول
✡🔥#تبار_انحراف🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی
در مقاله قبل نفوذ یهود و ایجاد انحراف در مسیحیت که متاسفانه بسیار موفق هم بوده بررسی شد.
آثار این انحراف در نحوهی عملکرد قلدران جهانی و فرهنگ منحط غربی کاملا مشهود است و در مقالات متعددی مانند مجموعه مقالات جنگ جهانی غذا و ... تا حدودی تبیین شد. و انشاءالله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
اما در ادامه سیر تاریخی دشمن شناسی و نفوذ "#تبار_انحراف" در فرهنگها و ادیان؛ از این پس تلاش یهود در نفوذ و ایجاد انحراف در اسلام را بررسی میکنیم.
چون این مباحث از طرفی تحلیلی تاریخی است و از طرفی سازمان یهود همچنان مشغول نفوذ و انحراف در عالم اسلام است؛ دانستن این مباحث برای مؤمن بصیر بسیار لازم مینماید.
🔸🔹🔸🔹🔸
🖋 مقالهی دوم؛ #یهود_و_عصر_بعثت
قسمت اول:
«و خداوند به من گفت:… نبیای را برای ایشان، از میان برادران ایشان، مثل تو معبوث خواهم کرد و کلام خود را به دهانش خواهم گذاشت و هرآنچه به او امر فرمایم، به ایشان خواهد گفت و هرکسی که سخنان مرا که او به اسم من گوید، نشنود، من از او مطالبه خواهم کرد».
◀️ یک. تحریف تاریخ
🔹بخش عمدهای از تاریخ قرآن، به بازگویی تاریخ بنیاسرائیل و یهود و رویارویی آنان با پیامبر آخرالزمان اختصاص یافته و همین دلیل کافی است تا نویسندگان مسلمان به این موضوع توجه کنند.
اما با نگاهی هرچند گذرا به کارنامه آثار نویسندگان شیعه، چنین چیزی را نخواهیم دید.
حتی در کتابخانهها نیز در این زمینه آثار فراوانی یافت نمیشود.
در بیان علت این امر باید گفت: یهود برای اثرگذاری بر تاریخ، بسیار کوشیده و هزینههای هنگفتی برای تحریف تاریخ صرف کرده است.
ایجاد سیستمی برای حذف و سانسور کتابها و نوشتارهای ضدیهودی، از جمله این تلاشهاست.
یهود اینهمه توفیق در تحریف تاریخ را، مدیون آموزشهایی است که در دوران بیابان دیده است.
🔹با جستوجوی اندکی در تاریخ، ردپای یهودیان را در جنگهایی که ضد آنها برپا شده، خواهیم یافت.
مظلومنمایی یکی از مهمترین ابزار آنان برای دستیابی به هدف بوده است.
گویی در طول تاریخ، دستی در کار بوده تا یهودیان را از سالهای پیش از میلاد تا قرون حاضر، همواره ستمکش و در عین حال، شجاع و راسخ در عقیده نشان دهد.
آمار شگفتانگیز کشتارهای یهودیان که بیشتر به صورت اعدام دستهجمعی گزارش شده است، احتمال جعل و دستکم، تحریف را در ذهن تقویت میکند.
🔹پس از عیسی علیهالسلام تنها عنصر تهدید علیه یهود، پیامبر آخرالزمان بود چون در تحریف دین مسیح موفق بودند و نگرانی از آن وجود نداشت.
آنها اوصاف او را که در تورات نیز آمده است، دقیق میدانستند، ولی با تحریف معنوی، آیات مربوط به آن حضرت را به گونهای دیگر تفسیر کردند.
خداوند درباره این عمل آنها میفرماید:
«إِنَّ الَّذِینَ یکْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ یشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِکَ مَا یأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لاَ یکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لاَ یزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
آنان که کتابی را که خداوند نازل کرد است پنهان میدارند، تا بهای اندکی بستانند، شکمهای خود را جز از آتش انباشته نمیسازند و خدا در روز قیامت با آنها سخن نگوید و پاکشان نسازد و برای آنها عذابی دردآور است.»
🔹سازمان یهود که مجموعه گستردهای از اطلاعات را در اختیار دارد، پیامبر آخرالزمان را همانند فرزندان خویش، میشناخت.
این سازمان که عیسی علیهالسلام را به پیامبر مفقودالاثر تاریخ تبدیل و در حواریون او نیز نفوذ کرد، برای نابودی تهدید نهایی، چه کرد؟
🔹سازمان یهود پس از حضرت عیسی علیهالسلام جز اسلام، هیچ تهدیدی در برابر خود نمیدید.
آنان درباره اسلام، اهداف آن، آورنده و ادامه دهنده آن، اطلاعات جامع و کاملی داشتند.
با توجه به آموزشهای پیشین و تجربه عملی آنها و نیز با توجه به تاکید و پشتکار این سازمان در رسیدن به حکومت جهانی، طبیعی بود که در برابر این تهدید به برنامهریزی و مقابله بپردازد، همانگونه که در برابر عیسی علیهالسلام ایستاد و شایعه فحشای مریم علیهاالسلام و تصمیم به سنگسار ایشان و براندازی عیسی علیهالسلام از برنامههای یهود بود.
🔹مجموعه عملیات یهودیان برای مبارزه با پیامبر آخرالزمان، در سه مرحله طرحریزی شده بود:
۱ – ترور پیامبر اکرم (ص) و جلوگیری از ظهور ایشان؛
۲- ایجاد موانع بر سر راه ایشان برای جلوگیری از رسیدن به قدس؛ چون قدس محور خواستهی یهود بود و اگر این منطقه به دست پیامبر اسلام (ص) فتح میشد، یهود برای همیشه ناامید میگردید؛
۳- نفوذ در حکومت پیامبر خاتم(ص) و حاکمیت بر آن.
ادامه دارد ...
#یهودشناسی
#صهیونیزم
#تاریخ_اسلام
کانالمون ⇩
@manbar_ir
💬 مواردی که در نماز کلام بیجا محسوب نمی شود:
✅ پاسخ:
1️⃣ جواب سلام که واجب است.
2️⃣ صلوات در حین گفتن یا شنیدن نام پیامبر اکرم صل الله علیه و اله .
3️⃣ ذکر.
4️⃣ خواندن بخشی از قرآن در هر جای نماز غیر از سوره های سجده دار.
5️⃣ جواب عطسه کننده ( در هنگامی که نمازگزار عطسه کرد شنونده میگوید: یرحمکم الله و نمازگزار در پاسخ بگوید: یغفرالله لکم).
📚 پی نوشت:
1- توضیح المسائل مراجع ج 1 م 113
2- همان، م 1124 و 1125
3-همان، م 1134
4- همان، م 1135.
5-عروه الوثقی، ج1 ص 717، م39
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟
چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده
شاید برای بعضی ها سوال باشد که مگر همه یاران امام حسین (علیه السلام) به شهادت نرسیدند؟
پس چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده؟ چطور باید به روایت های واقعه عاشورا اعتماد کنیم؟
یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی نماند
-حمیدبن مسلم ازدی وقایع نگار سپاه عبیدالله بن زیاد
-حمیدبن مسلم ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمیدبن مسلم ازدی، وقایع نگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. مرسوم بوده که در لشکرکشی های بزرگ یک وقایع نگار برای ثبت اتفاقات حضور داشته باشد. سپاه عبیدالله بن زیاد دارای وقایع نگار بود. نقل شده است که همین فردمانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد.
امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها
امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها): بخش دیگری را هم از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام باقر (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند.
جنایتکاران سپاه دشمن
جنایتکاران سپاه دشمن: خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش.
ضحاک بن عبدالله مشرقی بازمانده مانده امام (علیه السلام
یاران زنده مانده امام (علیه السلام): فردی به نام ضحاک بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده.
مرقع بن سُمامه اسدی
وی از یاران امام حسین(ع) و از تیراندازان حضرت بود، که اسیر شد و قبیلهاش برای وی امان خواستند. "ابن زیاد" هم او را به "زراره" در سرزمین بحرین یا "زبده" در عمان، یا "رنده" تبعید کرد و پس از مرگ یزید و رفتن "عبیدالله" به کوفه بازگشت
غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام
غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد. سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب!
مسلم بن ریاح غلام امیرالمومنین علی علیه السلام
وی غلام حضرت علی (ع) بوده که با امام حسین(ع) در کربلا حضور داشت و پس از شهادت حضرت جان سالم بدر برد، وی برخی حوادث کربلا را گزارش کرده است.
ابن کثیر، البدایة و النهایه، ج 8، ص 202.
حیاة الامام الحسین، سید محمد باقر قرشی، ج 3، ص 312.
تاریخ الطبری، ج 4، ص 287 و 289
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
منبر نامرتب!!
مرحوم حاج شیخ محمد حسن معزی تهرانی نقل می کنند: « جلسه روضه و توسلی در خانه یکی از مومنین برپا بود. آن مجلس، چند واعظ و روضه خوان داشت. آقا شیخ مرتضی زاهد نیز یکی از واعظهای آن مجلس بود. یار و همراه ایشان آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی نیز در آن جلسه حاضر بود.
از قدیم رسم بود ریش سفیدهای وعظ و منبر، در انتهای مجالس سخنرانی کنند؛ اما آن روز آقا شیخ مرتضی زاهد این رسم را بر هم زد.
او آن روز اولین نفری بود که بر بالای منبر رفت و شروع به صحبت کرد. در آن جلسه صحبتهای او با جلسه های دیگرش بسیار متفاوت بود.
در واقع، صحبتهای او ضعیف و نامرتب بود و نمی توانست برای مردم جذاب و دلنشین باشد!
حاج میرزا عبدالعلی تهرانی از این منبر بسیار تعجب کرده بود. با توجه به شناختی که از آقا شیخ مرتضی زاهد داشت، حکمت و دلیلی برای این منبر می دید.
بعد از مجلس، با اصرار از آقا شیخ مرتضی زاهد خواهش کرد تا علت و فلسفه این صبتهای نامرتب را تعریف نماید.
آقا شیخ مرتضی زاهد بعد از اصرار حاج میرزا عبدالعلی تهرانی می فرماید:
« راستش امروز در این مجلس یک آقایی قرار بود به منبر برود.
این آقا بعد از مدتی تحصیل در حوزه علمیه قم، تازه به تهران بازگشته است.
ایشان شاید هنوز در بیان منبر به خوبی مسلط و توانا نشده باشد. به همین خاطر من سعی کردم صحبتهایم زیاد جذاب نباشد تا ان شاء الله بعد از صحبتهای من، صحبتهای این آقای تازه کار برای مردم دلنشین تر و چشمگیرتر جلوه کند، تا یک تشویق و القای روحیه ای برای ایشان شده باشد.
#حکایت_داستان
#منبرکوتاه
#اخلاص
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💢 اولویت بین روزه قضا و کفاره یا نذر
⁉️ سؤال:
1) بین گرفتن روزه قضا و کفاره روزه کدوم اولویت دارد؟
2) با وجود روزه قضا میشود در اعتکاف کفاره روزه نذر را بجا آورد؟
✍️ پاسخ:
۱) قبل از هر چیز باید روزه قضاء بجا آورده شود و سپس روزه کفاره.
۲) اگر نذر بعد انجام روزه قضاء و کفاره باشد، صحیح است.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
📎 #احکام_روزه
📎 #روزه_قضا
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بندگی کن تا که سلطانت کنند
🎙#استاد_عالی
⏱#سخنرانی_کوتاه
📺#تصویری
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
صدقه ی اول ماه فراموش نشود
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه:
من آن مورم که در پایم بمالند
نه زنبورم که از نیشم بنالند
چگونه شُکرِ این نعمت گزارم
که زورِ مردمآزاری ندارم؟
#شعر
شهید مطهری علیه الرحمه اصرار داشت این دو بیت سعدی باید اصلاح شود
مکرر گفتهایم که این شعر سعدی باید اصلاح بشود، میگوید :
من آن مورم که در پایم بمالند
نه زنبورم که از نیشم بنالند.
میگوید من مورچهام که مرا زیر دست و پا له میکنند. افتخار میکند که من مورچهام و پایمال میشوم نه زنبور که به دیگران نیش بزنم.
چگونه شکر این نعمت گزارم که زور مردم آزاری ندارم
این غلط است، صحیحش این است :
نه آن مورم که در پایم بمالند
نه زنبورم که از نیشم بنالند.
من نه باید مورچه باشم پایمال شوم و نه زنبور باشم دیگران را نیش بزنم. مگر راه منحصر است در این که انسان یا مورچه باشد پایمال بشود یا زنبور باشد نیش بزند؟! راه سومی هم وجود دارد. به علاوه این چه حرفی است که :
چگونه شکر این نعمت گزارم
که زور مردم آزاری ندارم
آدمی که زور مردم آزاری ندارد او هنری ندارد. این که نمیتواند زور بگوید شکر ندارد، شکر این است که :
چگونه شکر این نعمت گزارم
که دارم زور و آزاری ندارم.
نه اینکه چون زور ندارم آزاری ندارم. این برای انسان به هیچ وجه کمال نیست.
این که زور داشته باشیم و آزار نرسانیم مال اوحدی از بندگان خواست
همین که شرایط آزار دادن را نداشته باشیم هم خودش خیلی نعمت است و مایه شکر.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
#جلوتر_ایستادن_خانم_ها
❓موقع نمازخوندن خانمها باید عقبتر از آقایون بایستن؟
📚 آیات عظام خامنهای و وحید: بین زن و مرد در نماز، حداقل باید یک وجب فاصله باشه (رهبری: بنابر احتياط واجب) و با رعايت فاصله، اگه زن مساوی یا جلوتر از مرد بايسته، نمازش درسته.
📚 آيتالله نورى: اگه خانمها جلوتر از مردها هم باشن، نماز اشكال نداره؛ ولى بهتره خانمها عقبتر از آقایون بايستن.
📚 آیتالله مكارم: زن بايد عقبتر از مرد بايسته، وگرنه نمازش باطله و فرقى بين محرم و نامحرم هم نيست.
📚 آیتالله سیستانی: زن بنابر احتیاط واجب، باید عقبتر از مرد بايسته، وگرنه نماز هر دو یا یکی با توجه به توضیحاتی که در رساله اومده، بنابر احتیاط واجب، باطله و فرقى بين محرم و نامحرم هم نيست.
⭕️ نکته: اگه فاصله بین خانم و آقا بیشتر از پنج متر باشه یا پردهای چیزی بین زن و مرد وجود داشته باشه، در این صورت به نظر همه مراجع، نماز درسته و مشکلی نیست.
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🔺 رهبری، اجوبةالاستفتائات، س۳۷۴؛ توضيحالمسائل مراجع، م۸۸۶؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۸۹۶؛ پرسمان احکام.
🔖منظور از عقبتر بودن:
همه مراجع (بهجز سیستانی): همین که جای سجده زن عقبتر از جای سجده مرد باشه، کافیه.
آیتالله سیستانی: جای سجده زن نباید از مقابل زانوهای مرد (هنگام سجده) جلوتر باشه.
#احکام_شرعی
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کار فرهنگی والگوسازی خوب .قابل توجه زائرین اربعین
شما هم در این #چالش #اربعین شرکت کنید.
#خدمت_الزوار_الحسین_شرف_لنا
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
ویرگول (منبرکوتاه)
✡🔥#تبار_انحراف🔥✡ #پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی در مقاله قبل نفوذ یهود و ایجاد انحراف در مسیحی
✡🔥#تبار_انحراف🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی
🖋 مقالهی دوم؛ #یهود_و_عصر_بعثت
قسمت دوم
◀️ دو: انتظار جهانی
🔹در عصر بعثت، ادیان مدعی آن روز، همچون مسیحیت و یهود، از شخصی میگفتند که ظهور میکند و جهان را از فتنه و ستم و بیعدالتی پاک میسازد.
بیشترین ترویج این عقیده، از سوی جهان مسیحیت بود.
کشیشان و عالمان مسیحی که در جهان آن روز، در معرض تهاجم شدید شرک و کفر بودند، برای مبارزه با آن فساد و برای اینکه مومنان را امیدوار نگه دارند، آیاتی را که در انجیل مربوط به پیامبر صلیاللهعلیهوآله است، میخواندند.
«الَّذِینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی الْأُمِّی الَّذِی یجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ (۷)
آنان که از این رسول، این پیامبرامی، که نامش را در تورات و انجیل مییابند، پیروی میکنند».
🔹از سوی دیگر، یهودیان نیز منجی آخرالزمان را از خویش میدانستند. یهودیانی که در حجاز زندگی میکردند، به یمن، حبشه و شام هجرت کردند.
نجران یمن که مرکز مسیحیان بود، از اخبار مربوط به پیامبر آخرالزمان موج میزد.
همه منتظر او بودند.
آنان تا اهالی مکه را میدیدند، میپرسیدند:
"در شهر شما اتفاقی نیفتاده است؟" (۸)
چون مطابق کتابهای آنان، پیامبر موعود، در جبل فاران که همان جبل النور و غار حرا در مکه است. (۹) ظهور میکرد.
این خبر به مکه رسید و دهان به دهان میگشت.
🔹مسیحیان در عصر نزدیک به بعثت، به حجاز مهاجرت کردند.
کشیشها و عالمان آن روز، آستانه ظهور را نزدیک میدیدند و برای درک حضور پیامبر آخرالزمان به حجاز رفته بودند.
آنها براساس تفاوت برداشتهایشان از تورات و انجیل، مکانهایی متفاوت را برمیگزیدند (۱۰) و در این مکانها منتظر ظهور بودند.
🔹زمانی حضرت عبدالمطلب برای تجارت به یمن که در عصر تولد پیامبر در سلطه ایرانیان قرار داشت، رفته بود.
شبی فرماندار یمن، عبدالمطلب را در خلوت فرا خواند و گفت:
"میخواهم رازی از رازهای خود را برایت بازگویم و از تو میخواهم آن را پنهان كنی تا هنگام ظهور فرار رسد. در شهر شما طفلی خوشرو و خوشقامت به دنیا آمده که یگانه اهل زمین است. در کتابهای بنیاسرائیل، وصف او از ماه شب چهاردهم و روشنتر است."
او پس از بیان ویژگیهای پیامبر موعود، آهی از حسرت کشید و ادامه داد:
"کاش در عصر پیامبری او بودم و از جان یاریاش میکردم."
سپس عبدالمطلب را به پاسداری از او در برابر یهود سفارش کرد و هشدار داد که اگر آنها او را بیابند، وی را خواهند کشت. (۱۱)
---------------
پینوشتها:
۱- عهد عتیق، تثنیه، باب ۱۸، شمارههای ۱۸-۲۰.
۲- روژه گارودی، نویسنده و محقق فرانسوی که به دلیل تالیف کتابهای ضد صهیونیسم محاکمه شد. در یکی از تالیفات خود به موضوع یهودستیزی با افسانه نژادکشی بنیاسرائیل اشاره کرده و مطالبی شگفت از منابع غربی در اینباره آورده است. (ر.ک: تاریخ یک ارتداد، ص ۱۷۶)
۳- در اینباره. ر.ک: حاج بابا قزوینی یزدی، محضر الشهود فی ردّ الیهود.
۴- بقره، آیه ۱۷۴.
۵- خداوند در آیه ۱۴۶ سوره بقره میفرماید: «الذین آتیناهم الکتاب یعرونه کما یعرفون أبنائهم و ان فریقا منهم لیکتمون الحق و هم یعلمون : اهل کتاب همچنان که فرزندان خود را میشناسند، او را میشناسند ولی گروهی از ایشان در عین آگاهی حقیقت را پنهان میدارند.» در روایت نیز نقل شده است که عبدالله بن سلام میگفت: والله ما میشناسیم محمد را زیاده از آنچه فرزندان خود را میشناسیم، زیرا که وصف آن حضرت را در کتابهای خود خواندهایم و در آن شک نداریم و وقتی او را در میان شما میبینیم، گویی متوجه فرزندمان شدهایم. (ر.ک: تفسیر القمی، ج۱، ص ۱۹۵).
۶- نساء، آیه ۱۵۶.
۷- اعراف، آیه ۱۵۷.
۸- السیره، الحلبیه، ج۱، ص۱۱۳.
۹- التوحید صدوق، ص۴۲۷؛ عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۱۴۸.
۱۰- دیرهای بین راهها، که در روایات اسلامی نام آنها به مناسبتهای مختلف آمده است که مثلاً امیرالمومنین علیهالسلام از آن عبور کرده یا سر امام حسین علیهالسلام در راه شام بدآنجا راه یافته است. از این گروهند.
۱۱- بحارالانوار، ج۱۵، صص ۱۴۸-۱۵۰؛ البدایة و النهایة، ج۲، ص ۳۲۹ و ۳۳۰.
منبع: حجتالاسلام مهدی طائب (۱۳۹۲)، تبار انحراف
ادامه دارد …
#یهودشناسی
#صهیونیزم
#تاریخ_اسلام
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠از جمله شعارهای امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا💠
✍ یکی از شعار های امام حسین(ع) در طول جریان نهضت عاشورا این بود که: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوْتَ اِلَّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَمَاً.(۱)
❓ آيا نمي نگريد که به حق عمل نمي شود و از باطل روي نمي گردانند. در چنين شرایطی انسان باید به ديدار پروردگارش شور و عشق نشان دهد، من در چنين شرائطي مرگ را جز نيک بختي و زندگي با خودکامگان را چيزي جز رنج و نکبت نمي دانم.
✅ این جمله حضرت خیلی مهم است که «لیرغب المومن». واجب است این مومن به صحنه بیاید؛ و از دو حالت خارج نیست؛ یا پیشروی میکند و ظالم و ستمکش را زمین میزند که به هدف خود رسیده است. یا اینکه در مصاف با ظالم شکست میخورد. در این حالت «لیرغب المومن فی لقاءالله محقا» یعنی پاداشش را نزد خدا دارد. اگر در این راه جانش به خطر افتاد، سعادتمند میشود. «لیرغب المومن» یعنی هر کسی که مومن هست این وظیفه را دارد. این راهی است که سیدالشهدا باز کرد.
✅ در آن زمان اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) هنوز زنده بودند. خیلی از کسانی که با امام حسین هم مرتبط بودند، حضور داشتند اما مگر چند نفر از آنها فریاد بر آوردند؟! مگر چند نفر این سکوت کذایی را در مقابل حرکات یزید شکستند؟! نه تنها سکوت در برابر حرکات یزید، بلکه قبل از او در مقابل حرکات معاویه هم سکوت را شکستند. این است که مومن وظیفه دارد و باید به صحنه بیاید و در مقابل ظلم و ظالم بایستد. لازمه این حضور بصیرت است.
--------------------------
📗 (۱) تحف العقول، ص ۲۴۵
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
در این مطلب به 4 شبهه عمده پیرامون #اربعین پاسخ داده شده است.
اشکال اول: اضرار به خود
میگویند فرضا پیادهروی مستحب و ماجور باشد در صورتی که ضرر و زیان نداشته باشد و هنگامی که سبب ضرر و زیان شود، نه تنها واجب نیست بلکه حرام است مثلا زیارت امام حسین علیه السلام امروز چه بسا سبب ورم پاها و بیماریهای درازمدت میشود و اضرار به خود و بیمار کردن خود جایز نیست.
پاسخ: ضرر به خود دو گونه است
1. ضرری که موجب مرگ و قطع عضو و امثال آن شود.
2.ضرری که تا این حد نیست اگرچه اندکی سختی و رنج داشته باشد؛ پیادهروی زیارت حضرت بر فرض که با ضرر اندکی همراه باشد منافع فراوان به همراه دارد و عامل نشاط و تحرک و طراوت انسان میشود بهویژه که امروزه به علت عادت به استفاده از وسایل حمل و نقل انسان بیشتر نیاز به این گونه فعالیتها دارد.
در استفتاء از آیات عظام خویی و تبریزی همین موضوع پرسیده شده که «امروز امور مستحبی اگر مستلزم ضرر باشد آیا جایز است مثلاً پیاده رفتن برای زیارت امام حسین علیه السلام سبب تورم پاها یا بیماری طولانی مثلا یک ماهه شود آیا در این حالت جایز است؟» پاسخ آیت الله خویی: مادام که ضرر در حدی نیست که احتمال هلاکت جان باشد اشکال ندارد، پاسخ آیتالله شیخ جواد تبریزی: تا وقتی ضرر این کار در حد هلاکت یا جنایت بر نفس نباشد اشکال ندارد.
اشکال دوم: آزردن خود
برخی گفتهاند پیادهروی نوعی خودآزاری و به رنج افکندن خود است بنابراین عقلا قبیح است و از آنجا که حکم عقل و شرع یکی است، پیادهروی مشروع شمرده نمی شود.
پاسخ: حکم عقل در مواردی است که منجر به ایذای نفس باشد و عقلایی در کار نباشد، مثلا وارد آوردن جراحتی در بدن بدون دلیل ولی اگر هدف عقلایی مهمی در کار باشد عقل حکم به کار به طور مطلق ندارد عقل نیز رنج ها و مشتقات را برای دستیابی به اهداف خود تحمل می کند، پیاده روی زیارت حسینی گرچه با قدری سختی و رنج همراه است ولی خیر دنیا و آخرت در آن نهفته است و رنج اندک در برابر پاداشی بزرگ است.
ادامه دارد..
👇👇👇
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اشکال سوم: اختلاط زن و مرد
برخی با تکیه بر مسئله اختلاط زن و مرد گفتند چون زیارت امام حسین علیه السلام و مخصوص پیادهروی توأم با اختلاط زن و مرد است کاری حرام است و حداقل ترک پیادهروی اولی و زیارت سواره افضل است.
پاسخ: اولاً اینگونه اختلاط حرام نیست و کسی از فقها فتوا به حرمت اینگونه اختلاط نداده است؛ اختلاطی که از ازدحام ناشی میشود مثل اختلاط در حج، نماز جمعه، نماز عید و پیادهروی برای زیارت امام حسین علیه السلام و ازدحام داخل حرم شریف خود به خود حرام نیست بلکه فقها به طور عام فتوا به کراهت دادهاند.
نوعی از اختلاط هم به معنای معاشرت و ارتباط نزدیک زنان با مردان بیگانه است که معمولا در مدارس و ادارات دولتی و بیمارستانها و امثال آن فراوان است و مداوم اتفاق میافتد، بنابراین اگر در زیارت پیاده گان اختلاطی باشد از نوع اول است که حرام نیست، ثانیا بر فرض که اختلاط از نوع دوم از برخی اشخاص کم اراده و ضعیف النفس پدید آید سبب ترک سنت دینی نمی شود و گرنه اکثر واجبات عبادت که در آن نوعی آمیختگی دو جنس وجود دارد مثل حج و نماز جمعه و نماز عیدین و نماز میت ایران باید تعطیل شود.
اشکال چهارم: هزینههای مالی زیاد پیاده روی و نیاز فقرا
روشن است که برای پشتیبانی از انبوه زائران پیاده، خدمات و امکانات بسیاری مثل آب و غذا و امکانات رفاهی در مسیر و لوازم پزشکی برای درمان لازم دارند، لذا عاشقان اهل بیت علیهم السلام در مسیر از زائران استقبال میکنند و به نصب چادر و خدمترسانی به آنان میپردازند؛ آمارها حاکی است که در سال 1434 قمری شش هزار موکب برای پذیرایی از زائران برپا شد اگر مبلغ هزینه هر موکب را حدود 8 میلیون دینار در طول زیارت اربعین در نظر بگیریم مبلغی در حدود 48 میلیارد دینار هزینه شده است این اموال فراوان در حالی هزینه میشود که برخی مردم به نان شب محتاجند و برخی نیاز به دارو و دکتر دارند حال اگر زائران پیاده حرکت نکند خودشان امکانات امکان تامین لوازم خویش را دارند و زیارت به صورت سوار مانع از اسراف و تبذیر نیز هست.
پاسخ: پرداخت هزینهها دو نوع است گاه واجب است و گاهی مستحب؛ انفاق واجب مثل پرداخت هزینه افراد تحت تکفل او و زکات و خمس و کفارات و آنچه به دلیل نظری در مورد خواص داده میشود، اما انفاق مستحبی مثل صدقه و تبرعات و اوقاف و آنچه فی سبیل الله هزینه میگردد.
در مورد انفاقهای واجب که برای تامین نیاز به فقرا و ایتام سادات و غیر آنان واجب است موسسات دینی دولتی و مردمی باید به گردآوری و هزینه کردن زکات و خمس و کفارات مالی در جای آن اقدام کنند و حق ندارند آن را در غیر از موارد تعیین شده حتی در شعائر حسینی هزینه کنند، امّا نذورات و انفاق های مستحب با انواع گونههای مختلف آن تابع نیت نذرکنندگان و هزینهکنندگان است و هر نیتی که نذر کردهاند باید طبق آن هزینه شود و انفاقهای داوطلبانه هم به اختیار خود اشخاص است که صرف چه کاری کنند.
اموالی که در مسیر اربعین و زیارت امام حسین علیهالسلام هزینه میشود مانند نذورات برای شعائر حسینی و اتفاقات داوطلبانه و صدقات و تبرعات و اوقاف خاص این مراسم است و کسی حق ندارد نذورات این راه را صرف کار دیگری کند یا مردم را به هزینه کردن اموال خود در کاری دیگر مجبور کند.
کانالمون ⇩
@manbar_ir
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
گروه احکام ⇩
https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af