eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
175 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ آيا دو دليل ذكر شده در آيه، يعنى و ، علت حكم قواميت يا حكمت آن هستند⁉️ 🔰 اين پرسش از آن رو اهميت دارد كه احكام شرعىِ داراى ، دايرمدار آن علت تلقى مى شوند؛ به اين معنا كه ثبوت علت، مستلزم ثبوت حكم و عدم علّت، مستلزم رفع حكم است. 👈 بنابراين اگر اين دو دليل را علت بدانيم، در فرض فقدان هر دو يا يكى از آنها به مرد بر زن حكم كنيم. 🔰 اما حكمتْ چنين جايگاهى در استنباط احكام شرعى ندارد؛ چرا كه گاهى اغراض و مصالح تخلف پذير يك حكم نيز به عنوان حكمت آن حكم ذكر مى شوند و در چنين حالتى، فقدان حكمت نمى تواند عدم حكم را نتيجه دهد. 🔰 مشكلى كه در پاسخ گفتن به اين پرسش وجود دارد، آن است كه در مباحث فقهى و اصولى، معيار دقيق و مشخصى براى تمايز نهادن ميان علت و حكمت ارائه نشده است و بدون داشتن معيار نيز امكان اظهار نظر وجود ندارد. ✅ با وجود اين مى توان در تمايز علت و حكمت از اين نكته بهره جست كه 👈 هاى مذكور در متون دينى، نوعاً مصالحى هستند كه تشخيص مصاديق آنها از حدود ادراك انسان هاى معمولى خارج است؛ زيرا از ضابطه معينى پيروى نمى كنند، 👈 برخلاف ها كه مصاديق آنها قابل تشخيص اند و به همين دليل مى توان فرض كرد كه شارع مقدس، شناسايى اين مصاديق را به خود افراد واگذار كرده است. ادامه دارد... 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ادامه👆👆👆 🔰با توجه به اين نكته که در پیام قبل بیان شد، نبايد در بودن دليل دوم يعنى انفاق، ترديد كرد؛ زيرا مراد از انفاق در اين آيه همان انفاق شناخته شده شوهر بر زن است كه در قالب مهريه و نفقه و به عنوان وجوب انجام مى گيرد. اما در مورد دليل نخست يعنى ، به نظر مى رسد بايد آن را به منزله حكمت در نظر بگيريم؛ زيرا براى آن مصاديق گوناگونى مانند تفضيل در قدرت جسمى، سايق جنسى، قواى عقلانى و... قابل تصور است كه اين آيه هيچ كدام از اين مصاديق را به عنوان ملاك تفضيل تعيين نكرده است، ضمن آنكه معيارى براى ترجيح برخى از اين مصاديق بر برخى ديگر در دست نداريم؛ 🔰 براى نمونه، اگر مردى از نظر قواى جسمى و جنسى بر همسرش داشت و زن از نظر رشد عقلى بر شوهرش مقدّم بود، نمى توان درباره اينكه آيا چنين فرضى مصداق تفضيل مرد بر زن است يا نه، به درستى داورى كرد. بنابراين، همان گونه كه از برخى علما* نقل شده است، نمى توان تفضيل مردان بر زنان را علت قواميت دانست و در نتيجه، در مورد زنانى كه برخى امتيازات را نسبت به شوهران خود دارند، سلب قواميت از شوهران صحيح نخواهد بود. آرى، اگر بتوان نمونه اى را يافت كه در آن، همه شاخص هاى قابل تصوّر براى تفضيل به نفع زن باشند، قواميت شوهر در آن مورد زير سؤال مى رود، ولى سخنْ در امكانِ يافتن چنين موردى است.👌 ____________________________ * 📚 منصورنژاد؛ مسئله زن، اسلام و فمينيسم؛ ص156 (به نقل از: آقانورالدين عراقى، متوفاى 1231 ق). ادامه دارد...👇👇👇 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ادامه👆👆👆 🔰 ناگفته نماند كه با توجه به توضيحى كه درباره معناى دليل دوم (انفاق) داده شد، جايى براى اين باقى نمى ماند كه اگر زنى انفاق بر شوهر را به عهده بگيرد، بايد قواميت از شوهر به زن منتقل شود؛ زيرا علت قواميت، نيست، بلكه انفاقى است كه به عنوان صورت مى گيرد👌 و چنين انفاقى مختص است، چراكه زنان هيچ وظيفه اى در خصوص انفاق بر شوهرانشان ندارند. 🔰 بودن انفاق براى قواميت، اين نتيجه را نيز در پى دارد كه اگر شوهرى از وظيفه انفاق بر همسرش بدون عذر شرعى خوددارى كند، قواميت او به حالت تعليق درمى آيد و زن در مقابل مى تواند از انجام وظايف زناشويى سر باز زند، همان گونه كه برخى از فقها* به اين مطلب تصريح كرده اند. *📚 الحكيم؛ منهاج الصالحين؛ ج2، ص307. 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ان شاله بعد از این مورد به قسمت آخر سوال دوستمون که در مورد عقل بود، خواهیم پرداخت. اگه سوال یا نظری داشتید در خدمتم: @mohsenz224 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دخترانِ بزرگ ➕ چرا بعضی احکام اسلام برای زن و مرد تفاوت داره؟ 📚 دیدار جمعی از زنان با حضرت امام خامنه ای روحی له الفدا در ورزشگاه آزادی، 30مهر 76. @Nojavan_Khamenei .•°°•.🌺.•°°•. 🌸 🌸 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.•°|🌱❣️بسمـ الله‌الـࢪحمن‌ الࢪحیمـ❣️🌱|°•.
💫 ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی نروم جز به همان ره که توام راه نمایی🌿 🌼 همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم همه توحید تو گویم که به توحید سزایی🍀 🌱 تو زن و جفت نداری تو خور و خفت نداری احد بی زن و جفتی ملک کامروایی🌺 🌸 نه نیازت به ولادت نه به فرزندت حاجت تو جلیل الجبروتی تو نصیر الامرایی💫 ✨ تو حکیمی تو عظیمی تو کریمی تو رحیمی تو نمایندهٔ فضلی تو سزاوار ثنایی💫 🌟 بری از رنج و گدازی بری از درد و نیازی بری از بیم و امیدی بری از چون و چرایی🌿 🌼 بری از خوردن و خفتن بری از شرک و شبیهی بری از صورت و رنگی بری از عیب و خطایی🌷 🌹 نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی🌾 🍃 نبد این خلق و تو بودی نبود خلق و تو باشی نه بجنبی نه بگردی نه بکاهی نه فزایی🌸 💫همه عزی و جلالی همه علمی و یقینی همه نوری و سروری همه جودی و جزایی✨ ⚡️ همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی🍃 🌿 احد لیس کمثله صمد لیس له ضد لمن الملک تو گویی که مر آن را تو سزایی🌺 ☘️ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی🍃 ✍️ سنایی ╲\╭┓ ╭🌸 🍃 @woman_family ┗╯\╲