eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
175 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم ادمین کانال زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چهارمی رو هم بیار... #فرزندآوری #سه_تا_کافی_نیست @dotakafinist1 .•°°•.🌺.•°°•. 🌸 🌸 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
خدایا! ما برای رضای تو این کار رو می کنیم... ثوابش رو هدیه میکنیم به حضرت زهرا سلام الله علیها 🌺 شهید طهرانی مقدم .•°°•.🌺.•°°•. 🌸 🌸 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
سلام دوستان روزتون به خیر🌹 از عزیزانی که منتظر جواب پیرامون مسأله و ، بودن، عذر میخوام که طول کشید، این چند روز خیلی سرم شلوغه. بحث هم سنگینه، نمیشه در قالب چند پیام بحث رو بیان کرد. دوست دارم نظر علمای خودمونو تو این زمینه براتون بگم. لذا صبور باشید در اسرع وقت این کار رو حتما انجام میدم. دیگه اگه نتونستم حق مطلب رو ادا کنم از همه ی عزیزان عذر میخوام. در سایت های مختلف جوابهای درخوری وجود داره ولی انگار بعضی از خواهران هنوز نتونستن باهاش ارتباط بگیرن. البته منم بیشتر نمیدونم و ان شالله در بعضی مسائل باید صبر کنیم تا معصوممون بیان و جواب بدن و آخرین جواب که شاید اولین جواب باید باشه اینه که تعبدا میپذیریم.👌 پس اگه قانع نشدید بدویند که اشکال از طرز بیان جواب دهنده است و اشکال از خودمونه که مطلب رو نمیتونیم بپذیریم... اشکال از اسلام و احکام اون نیست. چون میدونیم که اسلام دین جامع و کاملیه و هر قسمت از احکامهاش در جای خودشون درست و به جا هستند. اینا رو دیگه اعتقاد داریم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹
⁉️ آيا دو دليل ذكر شده در آيه، يعنى و ، علت حكم قواميت يا حكمت آن هستند⁉️ 🔰 اين پرسش از آن رو اهميت دارد كه احكام شرعىِ داراى ، دايرمدار آن علت تلقى مى شوند؛ به اين معنا كه ثبوت علت، مستلزم ثبوت حكم و عدم علّت، مستلزم رفع حكم است. 👈 بنابراين اگر اين دو دليل را علت بدانيم، در فرض فقدان هر دو يا يكى از آنها به مرد بر زن حكم كنيم. 🔰 اما حكمتْ چنين جايگاهى در استنباط احكام شرعى ندارد؛ چرا كه گاهى اغراض و مصالح تخلف پذير يك حكم نيز به عنوان حكمت آن حكم ذكر مى شوند و در چنين حالتى، فقدان حكمت نمى تواند عدم حكم را نتيجه دهد. 🔰 مشكلى كه در پاسخ گفتن به اين پرسش وجود دارد، آن است كه در مباحث فقهى و اصولى، معيار دقيق و مشخصى براى تمايز نهادن ميان علت و حكمت ارائه نشده است و بدون داشتن معيار نيز امكان اظهار نظر وجود ندارد. ✅ با وجود اين مى توان در تمايز علت و حكمت از اين نكته بهره جست كه 👈 هاى مذكور در متون دينى، نوعاً مصالحى هستند كه تشخيص مصاديق آنها از حدود ادراك انسان هاى معمولى خارج است؛ زيرا از ضابطه معينى پيروى نمى كنند، 👈 برخلاف ها كه مصاديق آنها قابل تشخيص اند و به همين دليل مى توان فرض كرد كه شارع مقدس، شناسايى اين مصاديق را به خود افراد واگذار كرده است. ادامه دارد... 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ادامه👆👆👆 🔰با توجه به اين نكته که در پیام قبل بیان شد، نبايد در بودن دليل دوم يعنى انفاق، ترديد كرد؛ زيرا مراد از انفاق در اين آيه همان انفاق شناخته شده شوهر بر زن است كه در قالب مهريه و نفقه و به عنوان وجوب انجام مى گيرد. اما در مورد دليل نخست يعنى ، به نظر مى رسد بايد آن را به منزله حكمت در نظر بگيريم؛ زيرا براى آن مصاديق گوناگونى مانند تفضيل در قدرت جسمى، سايق جنسى، قواى عقلانى و... قابل تصور است كه اين آيه هيچ كدام از اين مصاديق را به عنوان ملاك تفضيل تعيين نكرده است، ضمن آنكه معيارى براى ترجيح برخى از اين مصاديق بر برخى ديگر در دست نداريم؛ 🔰 براى نمونه، اگر مردى از نظر قواى جسمى و جنسى بر همسرش داشت و زن از نظر رشد عقلى بر شوهرش مقدّم بود، نمى توان درباره اينكه آيا چنين فرضى مصداق تفضيل مرد بر زن است يا نه، به درستى داورى كرد. بنابراين، همان گونه كه از برخى علما* نقل شده است، نمى توان تفضيل مردان بر زنان را علت قواميت دانست و در نتيجه، در مورد زنانى كه برخى امتيازات را نسبت به شوهران خود دارند، سلب قواميت از شوهران صحيح نخواهد بود. آرى، اگر بتوان نمونه اى را يافت كه در آن، همه شاخص هاى قابل تصوّر براى تفضيل به نفع زن باشند، قواميت شوهر در آن مورد زير سؤال مى رود، ولى سخنْ در امكانِ يافتن چنين موردى است.👌 ____________________________ * 📚 منصورنژاد؛ مسئله زن، اسلام و فمينيسم؛ ص156 (به نقل از: آقانورالدين عراقى، متوفاى 1231 ق). ادامه دارد...👇👇👇 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ادامه👆👆👆 🔰 ناگفته نماند كه با توجه به توضيحى كه درباره معناى دليل دوم (انفاق) داده شد، جايى براى اين باقى نمى ماند كه اگر زنى انفاق بر شوهر را به عهده بگيرد، بايد قواميت از شوهر به زن منتقل شود؛ زيرا علت قواميت، نيست، بلكه انفاقى است كه به عنوان صورت مى گيرد👌 و چنين انفاقى مختص است، چراكه زنان هيچ وظيفه اى در خصوص انفاق بر شوهرانشان ندارند. 🔰 بودن انفاق براى قواميت، اين نتيجه را نيز در پى دارد كه اگر شوهرى از وظيفه انفاق بر همسرش بدون عذر شرعى خوددارى كند، قواميت او به حالت تعليق درمى آيد و زن در مقابل مى تواند از انجام وظايف زناشويى سر باز زند، همان گونه كه برخى از فقها* به اين مطلب تصريح كرده اند. *📚 الحكيم؛ منهاج الصالحين؛ ج2، ص307. 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ان شاله بعد از این مورد به قسمت آخر سوال دوستمون که در مورد عقل بود، خواهیم پرداخت. اگه سوال یا نظری داشتید در خدمتم: @mohsenz224 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دخترانِ بزرگ ➕ چرا بعضی احکام اسلام برای زن و مرد تفاوت داره؟ 📚 دیدار جمعی از زنان با حضرت امام خامنه ای روحی له الفدا در ورزشگاه آزادی، 30مهر 76. @Nojavan_Khamenei .•°°•.🌺.•°°•. 🌸 🌸 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.•°|🌱❣️بسمـ الله‌الـࢪحمن‌ الࢪحیمـ❣️🌱|°•.
💫 ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی نروم جز به همان ره که توام راه نمایی🌿 🌼 همه درگاه تو جویم همه از فضل تو پویم همه توحید تو گویم که به توحید سزایی🍀 🌱 تو زن و جفت نداری تو خور و خفت نداری احد بی زن و جفتی ملک کامروایی🌺 🌸 نه نیازت به ولادت نه به فرزندت حاجت تو جلیل الجبروتی تو نصیر الامرایی💫 ✨ تو حکیمی تو عظیمی تو کریمی تو رحیمی تو نمایندهٔ فضلی تو سزاوار ثنایی💫 🌟 بری از رنج و گدازی بری از درد و نیازی بری از بیم و امیدی بری از چون و چرایی🌿 🌼 بری از خوردن و خفتن بری از شرک و شبیهی بری از صورت و رنگی بری از عیب و خطایی🌷 🌹 نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی🌾 🍃 نبد این خلق و تو بودی نبود خلق و تو باشی نه بجنبی نه بگردی نه بکاهی نه فزایی🌸 💫همه عزی و جلالی همه علمی و یقینی همه نوری و سروری همه جودی و جزایی✨ ⚡️ همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی🍃 🌿 احد لیس کمثله صمد لیس له ضد لمن الملک تو گویی که مر آن را تو سزایی🌺 ☘️ لب و دندان سنایی همه توحید تو گوید مگر از آتش دوزخ بودش روی رهایی🍃 ✍️ سنایی ╲\╭┓ ╭🌸 🍃 @woman_family ┗╯\╲
#معرفی_مقالات #عقل 📃 نقصان عقل زنان؛ صورت‌بندی رویکردها و تحلیل ارزش‌شناختی ✍️ محمدرضا احمدی و محمدرضا کدخدایی 💠 برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید: http://mohsenzade.com/zm/1-13/ 📃 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی 📃 Mohsenzade.com/zm 📃 Womanfamily.ir 📃 https://www.aparat.com/woman_family 📃 @woman_family
‼️ دیدگاه مقام معظم رهبری امام خامنه ای روحی له الفدا در مورد نقصان زنان که در روایات آمده این گونه است که ایشان این امر را دانسته و در پاسخ به سوال چرا زنان نمی توانند شوند؛ می فرمایند: در پست بعدی 👇👇👇 🌺 لطفا رسانه ی کانال خودتون باشید و کانال را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید🌹 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🔰 ظلم و ستم به زنان عامل بار آمدن آنها در جوامع بشری ⁉️ سؤال اوّل یک سؤال فقهی‌-اجتماعی است. البته سؤالی هم هست که ممکن است میانه‌ی ما و خانم‌ها را به هم بزند. آیا زن می‌تواند قاضی و مجتهد بشود؟ اگر نه، چرا⁉️ و طبق حدیث «زن ناقص‌العقل است»* آیا با آزادی زن منافات ندارد⁉️ 🔰 اوّلاً این کسی که این سؤال را کرده، خیلی بی‌سلیقگی کرده. این حرف اوّل👌 توی این همه سؤال، توی این همه حرفِ لازم، یک‌هو چسبیده به این که زن می‌تواند قاضی بشود یا نه؟ خب، حالا بفرمائید ببینم توی این خانم‌های تحصیل‌کرده، تحصیلات حقوق عالیه کی دارد که برود قاضی بشود؟ توأم با عدالت کامل که شرط قاضی است، کی دارد؟ یک وقت شما پنجاه تا زن تحصیل‌کرده‌ی حقوق‌دان دارای شرائط دیگرِ قاضی آن‌جا قطار دارید، ردیف کرده، بعد می‌پرسید آقا این‌ها چرا نمی‌توانند قاضی بشوند؟ خب، این یک جای سؤال [دارد]. بنده هم جوابش را می‌دهم، اما وقتی چنین چیزی زمینه ندارد، موضوع ندارد، این چه سؤالی است که این‌طور این سؤال‌کننده‌ی عزیز ما بی‌سلیقگی به خرج دادند این را مطرح کردند. اما در عین ‌حال، به قول امیرالمؤمنین «[اما بعد] فَلَکَ حَقُّ الْمَسْألَةِ»** سؤال کردید، بنده باید جوابش را به‌هرحال بدهم. اگر هم وقت گرفته می‌شود، به گردن آن برادر یا خواهری که این سؤال را به من داده. پاسخ حضرت آقا را در پست بعدی می توانید مطالعه بفرمایید👇👇👇 __________________________________ * 📚 خطبه ۸۰ : از خطبه‏هاى آن حضرت است پس از پايان جنگ جمل در مذمّت زنان مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُولِ فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ وَ أَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَيْنِ كَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ وَ أَمَّا نُقْصَانُ حُظُوظِهِنَّ فَمَوَارِيثُهُنَّ عَلَى الْأَنْصَافِ مِنْ مَوَارِيثِ الرِّجَالِ فَاتَّقُوا شِرَارَ النِّسَاءِ وَ كُونُوا مِنْ خِيَارِهِنَّ عَلَى حَذَرٍ وَ لَا تُطِيعُوهُنَّ فِي الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا يَطْمَعْنَ فِي الْمُنْكَرِ . ترجمه: اى مردم، زنان از نظر ايمان و ارث و عقل ناقصند. اما نقصان ايمانشان به اعتبار معاف بودن از نماز و روزه در ايام قاعدگى است. اما نقصان ارثشان به اعتبار اينكه سهم ارث آنان نصف سهم ارث مردان است. اما نقصان عقلشان، به اعتبار اينكه شهادت دو زن‏ برابر شهادت با يك مرد است. از بدان آنان بترسيد، و از خوبانشان برحذر باشيد، و در امور پسنديده از آنان پيروى نكنيد تا در اعمال ناشايسته طمع پيروى نداشته باشند. **امالی صدوق، شیخ صدوق: ص ۶۱۸؛ علل الشرایع، شیخ صدوق: ج۱ ص ۱۴۶. فَقَالَ سَأَلْتَ يَا أَخَا بَنِی دُودَانَ وَ لَكَ حَقُّ الْمَسْأَلَة پس فرمود: ای برادر بنی دودان سوال كردی درحالی سوال كردن حق توست. 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ادامه از پست قبلی👆👆👆 🔰 نه آقا. زن قاضی و مجتهد نمی‌تواند بشود. هر مردی هم قاضی و مجتهد نمی‌تواند بشود. چرا، مرجع تقلید نمی‌تواند بشود. 👈 یعنی کسی که درس خوانده قدرت استنباط پیدا کرده، این چه مرد، چه زن اشکالی هم ندارد برود بشود، اما مرجع تقلید نمی‌تواند بشود. یعنی دیگران از او تقلید نمی‌توانند بکنند. هر مردی هم نمی‌تواند بشود. چندین شرط دارد. مرجع تقلید چندین شرط دارد. صدی هشتاد نود مردها هم این شرط‌ها را ندارند، صدی نودوپنج هم ندارند. اما اگر جائی فرض کردیم که کسانی این شرائط را داشته باشند، اما جزو خانم‌ها و زن‌ها باشند، آن وقت نمی‌شود. چرا؟ ها. نکته‌اش [نامفهوم‌] در یک کلمه‌ی کوتاه عرض می‌کنم. 🔰 نکته‌ی این حکم الهی این است که قضاوت، یک منصبی است که احتیاج دارد به این که انسان خشک و باشد. خشک بودن و تحت تأثیر عواطف قرار نگرفتن، چیزی است که به طور معمول زن‌ها این را ندارند و این نقطه‌ی زن است نه نقطه‌ی ضعف زن. 👈 این را توجه داشته باشیم. زن اگر عواطفش جوشان و احساساتش پرخروش نباشد، عیب است. در عواطف اوست و این به دلیل این است که شغل اوّل زن است. نمی‌گوئیم شغل دیگر نداشته باشد، داشته باشد. می‌تواند، هیچ مانعی ندارد داشته باشد. اسلام مانع نیست، اما اوّلین و اساسی‌ترین و پراهمیت‌ترین شغل زن، است. اگر رئیس جمهور هم بشود، اهمیتش به قدر اهمیت مادری نیست. 🔰 من اگر بتوانم تشریح کنم، وقت می‌بود و می‌گفتم که مادر بودن چقدر اهمیت دارد؛ یک خوب بودن، قبول می‌کردید که از ریاست جمهوری هم بالاتر است اهمیت و ارزشش. برای این کار لازم است. 🌿 خدا این موجود را با این خروشان آفریده تا مادری لنگ نماند. اگر مادری لنگ بماند، نسل انسان منقطع می‌شود. یا انسان‌هائی که به جامعه وارد می‌شوند، انسان‌های کامل و درست و حسابی و معتدلی نخواهند بود. برای این منظور خلق شده. حالا شما می‌خواهید این موجودی که خدا برای خاطر همین موضوع او را عاطفی آفریده، بگذارید در رأس یک شغلی که بی عاطفه‌گی می‌خواهد؟ قاطعیت و خشونت می‌خواهد؟ خشک بودن می‌خواهد؟ این را خدای متعال قبول ندارد. مجتهد جامع‌الشرائطی که مرجع تقلید می‌شود نیز همین‌طور. مرجع تقلید باید تحت تأثیر هیچ احساس و عاطفه‌ای قرار نگیرد و این چیزی است که به طور متوسط و معمول در مردها بیشتر است از زن‌ها به این دلیل.👌 ادامه دارد در پست بعدی👇👇👇 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
ادامه از قبل👆👆👆 🔰 اما آنی که گفتند زن ناقص‌العقل است، این نخواستند بگویند که زن خدای نکرده ندارد، هرگز. بسیاری از زنان از بسیاری از مردان سطح شعور و درکشان به مراتب بالاتر است؛ نه یک ذره دو ذره. من در تفسیر این جمله در نهج‌البلاغه یک بیانی کردم که این بعد هم منتشر شده. شاید هم شماها بعضیتان دیده باشید. 👈 دو احتمال درباره‌ی این هست که یکی از این دو احتمال را من این‌جا ذکر می‌کنم و آن این است که نظر امیرالمؤمنین در «هن ناقصات العقول‌[ان النساء نواقص الایمان نواقص الحظوظ نواقص العقول/۱۲۸نهج‌البلاغه/ خطبه ۸۰]» به زن نیست، بلکه به زنی است که تحت تأثیر ستم‌آلود تمام طول تاریخ که نسبت به زنان این فرهنگ، همیشه توأم با ظلم و ستم بوده، ناقص بار آمده. در زمان امیرالمؤمنین زن در همه‌ی جوامع بشری، نه فقط در میان عرب‌ها، مظلوم بود. نه می‌گذاشتند بخواند، نه می‌گذاشتند در وارد بشود و در مسائل سیاسی تبحر پیدا کند. نه ممکن بود در میدان‌های... 👈 [انفجار بمب]۱۳۶۰/۰۴/۰۶ 📚 بیانات در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد ابوذر تهران. 🎋 🎋 Mohsenzade.com/zm 🎋 Womanfamily.ir 🎋 https://www.aparat.com/woman_family 🎋 @woman_family
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یه جوک براتون پیدا کردم 😂😂😂👇👇👇
🔺وقتی میگیم مسئولین ما توی یه کشور دیگه زندگی می‌کنند، در مورد یه همچین چیزی صحبت میکنیم. 🔸وزیر راه: مردم میتونن با هواپیماهای شخصیشون تو پروژه راه اندازی تاکسی هوایی شرکت کنن! ✅ @Masaf
🔺 شوخی کاربران فضای مجازی با صحبت‌های امروز وزیر راه 🔹اینکه وزیر راه میگه میتونید با هواپیمای شخصی مسافر کشی کنید نشون میده بعضی از مسئولین تحت تاثیر مشاوران‌شون و اون‌ها تحت تاثیر فرزندانشون که کارتون سفرهای علمی نگاه میکنند قرار گرفتن 🔸معرفی میکنم: محصول جدید سایپا بعد از سخنان وزیر راه #گل_آغا ✅ @Masaf