و سرانجام...
کسی خواهد آمد و با مهربانی هایش
به تو نشان خواهد داد
که تو قبل از دیدن او
اصلا زندگی نکرده ای...!
✍ نسرین بهجتی
زن، خانواده و سبک زندگی
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 پرده داری در درون فرزند موجود است
هر بچه ای که به دنیا می آید، از نظر درونی نهاد او این چنین است. پرده دار است که پرده در و همان پرده داری موجب میشود که به طرف فعل قبیح و زشت نمیرود،👈 بیان شد👈 «حیای من الله» داریم، «حيا من الناس» داریم، «حيا من النفس» داریم.
اینها در جای خودش بحث دارد، ولی بدانید ریشه این است. این که من عرض کردم راجع به #حیا، هم نسبت به پیشگیری نسبت به افعال زشت است؛ هم #قبل از آن است هم #بعد از آن است. کارسازی دارد.
👇
🔰 قبل از آن #مانعیت دارد یعنی این موجب میشود که انسان به سمت کار بد و زشت نرود، یعنی همین شرم که درونی است موجب میشود شرم او میآید. اگر یک وقتی هم - نعوذ بالله - فرض کنید یک کار زشتی از او سر زد تا آنجایی که هنوز مسخ نشده است و این پرده به طور کلی دریده نشده و از بین نرفته، متأثر میشود.
👈 خود او خجالت میکشد؛ خودش، خودش را سرزنش میکند.
لازم نیست دیگران به او بگویند که ما تعبير میکنیم میگوییم: #وجدانا_ناراحتم.
این وجدانا ناراحتم معنای آن همان مسئله #حياء بوده که خداوند در درون او گذاشته بوده است. این پرده را درید و مرتکب این کار زشت شد یعنی این مرزشکنی را کرد، چه مرز الهی باشد، چه مرز انسانی باشد، تا برسد به عرفی آن، در هر رابطه ای، هم قبل را میگیرد هم بعد را میگیرد؛
این تا آنجایی است که من عرض کردم و آن اینکه به طور کلی بر اثر تکرار قبائح این پرده حیا از بین نرفته باشد.
🔰 بعد از عمل او هم هست. آن وقت اینجاست که - نعوذ بالله - اگر مسخ شد و این حیا و پرده داری او از بین رفت، دست به هر #جنایتی میزند.
ما تعبیر میکنیم میگوییم: آدم دریده ای است. چه را دریده است⁉️ پردۂ حیا را دریده و پاره کرده است.
🌿 لذا ما این را در روایات متعدده داریم و این روایات را هم خاصه نقل میکنند، هم عامه. خیال نکنید فقط از طریق ماست. نه! اهل سنت هم نقل میکنند. آنها هم متعدد نقل میکنند، ما هم متعدد داریم.
دارد از پیغمبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) «لم يبق من أمثال الأنبياء إلا قول الناس إذا لم تشتحي فاصنع ما شئت»
حضرت فرمودند از مثالهایی را که پیامبران الهی میزدند باقی نماند مگر این حرفی که حرف همه مردم است، این را خوب دقت کنید، قول همه مردم.
چرا⁉️
چون همه #انسان اند، #حیوان نیستند. و آن مثال شایع در میان مردم این است: وقتی که بنا شد شرم نداشته باشی هر #جنایتی میخواهی بکن.
📚 بحاراالنوار، جلد 68 ،صفحه 333.
🌿 و یک روایت دیگر از امام هشتم (عليه السلام) دارد حضرت فرمود: « ما بقي من أمثال الأنبياء (عليهم السلام) إلا كلمة: إذا لم تستح فاعمل ما شئت»
در روایت قبلی «فاصنع» بود این «فاعمل» است.
یک جمله از مثالهای انبیا در میان مردم ماند و آن اینکه وقتی که بنا شد #شرم نداشته باشی هر چه میخواهی بکن.
📚 بحاراالنوار، جلد 68 ،صفحه 335.
🌿 عامه هم نقل میکنند. در دو جای کنز العمال دارد و آن این است از پیغمبر اکرم «آخر ما أدرك الناس من كلام تبوة الأولى: إذا لم تستح فاصنع ما شئت»
📚 کنز العمال، روایت 5780 و 5792.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 وظیفه پدر و مادر در رشد دادن حیای فرزندان در همه ابعاد
مسئله #حیاء در باب تربیت یک نقش زیر بنایی دارد به این معنا که پدر و مادر که به طور معمول و متعارف دو مربی دست اول برای انسان هستند، اینها آنچه را که باید روی آن دقت کنند این است که نکند من پرده حیای این بچه را بدرم، بلکه پرده حیای او را حراست و حفاظت و رشد بدهند.
نمیخواهد تو به او حیا بیاموزی نه❗️
سرکوبش نکن، خود او شرم ذاتی دارد.
این را رشدش بده.
چه در بعد #دیداریات، چه در بعد #شنیداریات، چه در بعد #رفتاریات، چه با #هیکل ات، چه با #لباست، چه با #لباسش.
بالاترین جنایت پدر و مادر در باب تربیت نسبت به فرزند اینجاست که - نعوذ بالله - در این سه رابطه پرده حیای الهی این بچه را بدرند.
اینکه بچه هر کاری دل او میخواهد بکند و هر چه میخواهد بگوید و هر چه میخواهد ببیند.
لذا در باب تربیت این مسئله را داریم هیچ قابل شبهه هم نیست، که آن هسته مرکزی که کاربرد زیاد دارد در باب تربیت اینجاست.
این را بدانید آن کسانی که اسیر هواهای نفسانیشان هستند که میخواهند در جامعه به اهداف شیطانیشان برسند از همین راه وارد میشوند:
#ترویج_لاابالیگری،
چه در بعد الهي آن، چه در بعد انسانی آن، در هر دو بعد.
همین کار را میکنند و به اهدافشان میرسند، جامعه را سوق میدهند به بیبندوباری به معنای #پرده_دری، پرده حیای جامعه را میدرند چه در بعد دینی آن، و چه در بعد الهی آن، و چه در بعد انسانی آن و دیگر هر جنایتی بخواهند میکنند. « #فاصنع_ما_شئت».
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستانی که میخوان متن پیام قبلی رو از زبان خود استاد با صوت و صورت دلنشینشون گوش بدن و ببینند، تقدیم با احترام👆👆👆
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
زن، خانواده و سبک زندگی
گر نباشد #حیا و درک و #شعور آدمی طعنه میزند به ستور
جانِ انسان که تربیت نشود آدمی گاو می شود به مرور
حَیَوانی پلشت و نکبت بار که فقط می توان از او شد دور
می چرد هرچه را که می بیند وانگهی گند می زند در سور
تن، تنومند و طبع ایشان پست چشم بینا و ذوق ایشان کور
گر که خدمت کند به قصد ریاست ور عبادت کند، به نیّتِ حور
گر دهان وا کند به دُر سُفتن متنفر شویّ و او منفور
فی المثل گر رود به گورستان دم به دم رم کنند اهل قبور
بارها دیده ام من ایشان را از قضا آدمی ست بس #مشهور
✍️ مرتضی لطفی
هدایت شده از پژوهشکده زن و خانواده
🔷🔸دوره آموزش مجازی تحولات قوانین زن و خانواده🔸🔷
✅پژوهشکده زن و خانواده با هدف آشنایی پژوهشگران حوزه زن و خانواده با جریانها و تحولات مهم این عرصه در سالهای پس از انقلاب تاکنون (1357-1397)، به برگزاری دوره ای با موضوع " تحولات قوانین زن و خانواده پس از انقلاب و نقش آن در استحکام خانواده " اقدام می نماید.
🔻در این دوره حجت الاسلام والمسلمین مهدی سجادی امین، پژوهشگر و استاد مطالعات اسلامی زنان و خانواده، طی 20 جلسه از 31خرداد تا 6 مردادماه 1400 به بررسی سرفصل های ذیل در حوزه زن و خانواده از سال 1357 تا 1399 می پردازد:
✅ لزوم خانواده محوری در قوانین جمهوری اسلامی ایران
1️⃣قانون گذاری «خانواده محور»
2️⃣تبیین و ترویج الگوی خانواده تراز جمهوری اسلامی ایران
✅ خانواده محوری در قوانین
1️⃣مفهوم خانواده محوری در اسناد بالا دستی
2️⃣خانواده محوری در حقوق خصوصی و حقوق عمومی
✅ تحولات در حقوق غیر مالی زن و خانواده
1️⃣تحدید کودک همسری
2️⃣تضمین حقوق مادری (ترجیح مصلحت فرزند بر حضانت والدین)
3️⃣تحدید اختیار شوهر در طلاق
4️⃣تحدید اختیار شوهر در تجدید فراش
5️⃣تحدید اختیار ولایی پدر و جد پدری در تزویج فرزندان نابالغ
✅ تحولات حقوق مالی زن
1️⃣مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله، ارث
✅ شروط ضمن عقد در اسناد ازدواج
✳️شیوه برگزاری:
🔻 دوره به صورت مجازی(برخط) می باشد و به شرکت کنندگان پس از قبولی در آزمون، گواهی معتبر از سوی پژوهشکده زن و خانواده اعطاء خواهد شد.
🔻 هزینه این دوره 125 هزار تومان(100 هزارتومان هزینه دوره + 25 هزار تومان هزینه صدور و ارسال گواهی) میباشد، که طلاب و افرادی که در دوره های قبلی که از سوی پژوهشکده برگزار شده حضور داشتند؛ از تخفیف ویژه پنجاه درصدی برخوردار می باشند، گروه های شرکت کننده بیش از 5 نفر، مراکز و ارگان های علاقمند به ثبت نام گروهی نیز مشمول این تخفیف خواهند بود.
📅زمان ثبت نام: 10 تا 21 خرداد 1400
ثبت نام از طریق 🔻
http://event.wrc.ir/
http://wrc.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂 خرداد میشیم آزاد...
#انتخابات #ایران_قوی
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🇮🇷
🍂🇮🇷🍃 @woman_family
🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷
✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
هدایت شده از یک فنجان تامل
«كيف لايشتاقون الا يوجد في مدينتهم ليل؟»
چگونه #دلتنگ نمیشوند
مگر شهرشان #شب ندارد؟!
#یک_فنجان_تامل
@yekfenjantaamol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبید الله بن زیاد های زمانه رو بشناسیم...(نظر عبید الله درباره ی سوءاستفاده از زنان در انتخابات)
#انتخابات #ایران_قوی
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🇮🇷
🍂🇮🇷🍃 @woman_family
🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷
✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻از همتی دربارهی ابربدهکاران بانکی میپرسن، برای فرار از پاسخ دربارهی حقوق زنان صحبت میکنه
🔺روحانی هم یه زمان قرار بود وزارت بانوان رو تشکیل بده ولی انگار 8 سال وقت کمی بود براش
🔻پس کاملا متوجه شدید که این آدمها فقط موقع انتخابات یاد حقوق زنان میفتن
@Afsaran_ir
#انتخابات #ایران_قوی
#زنان
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🇮🇷
🍂🇮🇷🍃 @woman_family
🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷
✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بازی تکراری اصلاحات، استفاده ابزاری از زنان
❌ آزادی، حجاب و تبعیض جنسیتی تنها بهانه هستند، هر کس اینها را دستاویز رای آوردن کرد بدانید دوباره میخواهد عملکرد این 8 سال را تَکرار کند.
♨️ مسئله اصلی امروز کشور اقتصاد است؛ ازدواج جوانان است، مسکن است، اشتغال است...
⭕️ مبادا بانیان وضع موجود، برای بار چندم با فریب، ما را از این مطالبات مهّم غافل کنند!
@Afsaran_ir
#انتخابات #ایران_قوی
#زنان
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🇮🇷
🍂🇮🇷🍃 @woman_family
🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷
✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
زنان و انتخابات.mp3
29.7M
🎙 صوت همایش بررسی نقش خواهران در خنثیسازی توطئههای مجازی دشمنان در انتخابات
💎 سخنرانی استاد روحالله #مومن_نسب در مسجد جامع خاتمالانبیاءِ ملارد کرج
📣 شنیدن این فایل برای همه واجب و برای زنان واجبتر از همه است.
#انتخابات #ایران_قوی
#زنان
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🇮🇷
🍂🇮🇷🍃 @woman_family
🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷
✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش سنگین و کوبنده خانم ها به حرفهای مهر علیزاده و همتی اصلاح طلب در مورد حجاب و آب بازی کردن...
پ.ن: حرفای مهر علیزاده و جناب آقای😏همتی توهینی بیش نبود به خانم های این سرزمین
#دولت_سوم_روحانی
@AntiBBC
#انتخابات #ایران_قوی
#زنان
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🇮🇷
🍂🇮🇷🍃 @woman_family
🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷
✨🍃🍂🇮🇷🍃🍂🇮🇷✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 امر قرآن کریم به اجازه خواستن کودکان نابالغ هنگام ورود به خلوتگاه پدر و مادر
در باب محیط خانوادگی در ارتباط با اطفال میروم سراغ آیاتی که در قرآن هست.
🌿 در سوره نور است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ۚ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ۚ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ ۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ/ وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»[نور 58-59]
خطاب به مؤمنین است؛ ای کسانی که ایمان آورده اید باید مملوکهای شما (چون مملوكات محرم بودند) و کودکان نابالغ شما در سه وقت اجازه وارد شدن بگیرند.
یعنی هنگامی که میخواهند در اتاقهای شما وارد شوند شما را آگاه کنند. منظور کودکان نابالغ است!
اول: پیش از نماز صبح،
دوم: هنگام نیمروز که جامه های خویش را می نهید.
سوم: بعد از نماز عشاء، يعني وقتی که آماده خواب میشوید.
بعد میفرماید: «ثلاث عورات لكم» اینها، سه وقت خلوت شماست. «ليس عليكم ولا عليهم جناح بعدهن»؛ در غیر این سه وقت بر شما و آنها باکی نیست که بدون اجازه و آگاه ساختن، سرزده بر شما وارد شوند.
چون آنها و شما با یکدیگر زیاد ارتباط دارید، این اشاره به رابطه تنگاتنگ داخل خانه بین فرزند و پدر و مادر است. در ادامه میفرماید: خداوند آیات را چنین بیان میکند، خداوند دانا و حکیم است.
آیه بعد: «و إذا بلغ الأطفال منكم الحلم» چون کودکان شما به حد #بلوغ رسیدند، باید مانند دیگران اجازه ورود بگیرند.
دیگر بین آنها و دیگران فرقی نمیکند.
آیه شریفه میگوید:
در سه نوبت فرزندان شما اگر بخواهند در اتاقهای شما وارد شوند کسب اجازه کنند. این که من تعبير به اتاق میکنم، به این جهت است که در آیات قبل میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ [نور 27]»
که مسئله آگاه ساختن و #اجازه گرفتن در وارد شدن است.
«حتى تستأنسوا و تسلموا على أهلها» یعنی شما سرزده وارد نشوید. در آیه «بیت» داریم، بیت آن موقع به اتاق اطلاق میشده اما «دار» خانه است که صحن و حیاط دارد.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 اجازه خواستن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هنگام ورود به خانه حضرت زهرا (سلام الله عليها)
آیه بعدی آن این است: «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ يُؤْذَنَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا ۖ هُوَ أَزْكَىٰ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ [نور 28]»
که پیغمبر اکرم خودشان هم به همین عمل میکردند که هیچ وقت #سرزده وارد نمیشدند، این را هم شما زیاد شنیدید که حتی وقتی میخواست وارد خانه فرزندش یعنی یگانه دخترش بشود، می آمد درب خانه میایستاد و میفرمود: «السلام عليكم يا أهل بيت النبوة»
اگر اجازه ورود میدادند داخل میشد، اگر نه، بار دوم میفرمود، اگر اجازه ورود نمیدادند بار سوم... اگر پیغمبر صلوات الله علیه میدید اجازه نمیدهند، برمیگشت.
سرزده وارد نمیشد این آیه هم به همین شیوه اشاره میکند.
عرض کردم اینکه تعبیر به اتاق کردم جهت آن این است که آیات قبل آن بيوت دارد، مراد از «#بیت» هم اتاق است، ولی «دار»، خانه است.
ادامه دارد👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 امر قرآن کریم در این آیات به پدر و مادر است نه فرزندان
اینجا سه نوبت برای وارد شدن فرزندان مطرح میکند: #صبح، #ظهر، #شب.
اما در اینجا این خطاب به بچه ها نیست، خطاب به بزرگترهاست، به پدر مادرها است.
💞 میفرماید:
«يا أيها الذين آمنوا» ندارد يا أيها الأطفال.
ای پدرها و مادرها! بچه هایتان باید در سه نوبت که در اتاق شما وارد میشوند از شما اجازه بگیرند و شما را آگاه کنند که میخواهند وارد اتاق شوند.
✳️ سه نوبت چه وقت است⁉️
صبح، ظهر، شب.
در اینجا شاید کسی بگوید آخر چرا⁉️ بچه ام است، آن هم بچه نابالغ (صریح آیه است: «و الذين لم يبلغوا الحلم منگم»، بچه های نابالغ شما، یعنی هنوز بالغ نشده است، او باید اجازه بگیرد و تو باید این روش تربیتی را به او بدهی) میگوید چرا باید اجازه بگیرد⁉️ در آیه راجع به ظهر (یعنی در وسط روز) توضیح میدهد.
و بعد از توضیح، صبح و شب آن را هم میفهمید، در وسط روز که راجع به ظهر است:
(« و حين تضعون ثیابکم من الظهيره » این مربوط به ظهر است) چه میگوید⁉️
من اینجا یک توضیح بدهم: این آیات در حجاز نازل شده، و حجاز منطقه حاره (گرم) است.
نیمروز که میشد وقتی اینها از سر کار برمیگشتند به خانه، چون هوا گرم بود چه میکردند⁉️ لباس رو را در می آوردند و تخفیف میدانند، گرمشان بود.
كأنه #نیمه_عریان میشدند. میگوید این سه وقت، اوقات #خلوت شماست، یعنی صبح قبل از نماز فجر که بلند میشوی، از کجا بلند میشوی⁉️
از داخل بسترت بیرون می آیی.
به تعبیر روز میگویم: هیچوقت ما نشنیدیم کسی با لباس بیرون از منزل بخوابد. موقعی که از خواب بلند میشوی، از رختخواب میآیی تو نیمه عریانی یعنی لباس خواب تن تو است.
بعد از نماز عشاء چه⁉️ چون آن موقع نماز عشاء را که میخواندند، ميرفتند. در بستر که #بخوابند. موقع خواب در لباس تخفيف میدهند.
«ثلاث عورات» بچه های نابالغ در این سه موقعیت اگر بخواهند وارد شوند در اتاق شما که #خلوتگاه شماست، باید به آنها یاد بدهی و تربیتش کنی که با اجازه و آگاه ساختن شما وارد بشوند. به در بزند و کسب اجازه کند؛ چون تو #نیمه_عریانی و در این حالت شما را نبیند.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨
#تربیت
#اخلاق
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی_رضوان_الله_علیه
🔰 #تربیت در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه
🌿 تربیت در محیط خانوادگی
🌺 علت امر به اجازه خواستن: 👈دریده نشدن #حیای فرزندان
چرا⁉️ اینها همه برای این بوده است که وقتی تو نیمه عریانی و او با این حال وارد شود پرده حیای او دریده میشود.
معمولا در این حالت نیمه عریانی که آدم هست چه بسا یک سنخ اعمال قبيحه هم از او صادر بشود که قبح عقلی و عرفی و امثال اینها دارد.
در جلسه قبل گفتم، نسبت به فرزندانتان شماها #پرده_داری را بیاموزید نه #پرده_دری را نگاه کنید بچه های نابالغ را میگوید.
این آیات همه در سوره نور است که مسئله عفت و عفاف را مطرح میکند.
#عفت را گفتم که شاخه #حیاء است؛ که من بعدا در باب مسئله عفت وارد میشوم «يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وسلموا على أهلها ذلكم خير لكم لعلكم تذكرون [نور 27]»،
همین کاری را که پیغمبر میکرد، درب خانه دخترش که میرسید #سلام میکرد و میفرمود: «السلام عليكم يا أهل بيت النبوة»
#سرزده داخل نمیشد. «فإن لم تجدوا فيها أحدا فلا تدخلوها حتى يؤذن لكم و إن قيل لكم ارجعوا فارجعوا هو أزكى لكم [نور28]»،
بدون #اجازه وارد نشوید «و إن قيل لكم ازجوا فارجعوا» اگر به شما گفته شد باز گردید، باز گردید.
الآن در یک حالی نیست که بتواند تو را بپذیرد.
بعد در آنجا وقتی یک سنخ احکام را مطرح میکند، در آخر حتی نسبت به آن کسانی را که در باب ازدواج امید ازدواج آنها نیست، مثل عجوزهها (پیرزنها)، میگوید: «و ليشتعفف الذين لا يجدون نكاحا [نور 33]» و کسانی که دیگر امید ازدواج برای آنها نیست عفاف بورزند. روی عفت دارد دور میزند« و ليشتعفف » #عفت را برای آن کسانی که دیگر عجوزه شده و دیگر امید اینکه او ازدواج کند نیست. میگوید او هم عفت! هم از #بچه عفت، هم از #پیرزن عفت.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
💌
🍂👨👩👧👦🍃 @woman_family
🍃🍂💌🍃🍂👨👩👧👦
✨🍃🍂👨👩👧👦🍃🍂💌✨