eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
40 عکس
3 ویدیو
127 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای فقهی، اصولی، رجالی، تبلیغی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 / ۲۰ 📌 آیه شریفه "الحمدللّه ربّ العالمین" 💐 رابطه ربّ و الله با توجّه به حقیقت «الله» و «ربّ»، روشن است که تنها «الله» و حقیقتی که مستجمع جمیع کمالات است می تواند «ربّ» حقیقی تمام مخلوقات باشد و تنها «ربّ» و پروردگار عالمیان است که می تواند «الله» و مستجمع جمیع کمالات باشد. لازمه الوهیّت، ربوبیّت است و ربوبیت کاشف از الوهیت. «الله» بودن دلیل برای «ربّ» بودن است. شاید به این جهت صفت «ربّ» در آیه شریفه بعد از «الله» آمده است. همه احتیاجات عالمیان نزد «الله» است و فقط «الله» یارای تامین مایحتاج عالمیان را دارد. 💐 رابطه ربّ و حمد با درک اختصاص حمد به خداوند سبحان و مالکیت مطلق او بر تمام کمالات نیز روشن می شود که ربوبیّت مخصوص ذات اقدس اله است و غیر او مقام ربوبیّت ندارد. ربوبیتِ ذات اقدس اله به اظهار کمال خود در مخلوق و جلوه گری جمال و جلال او در عالمیان است. عالمیان کمال استقلالی برای خود ندارند و نخواهند داشت، بلکه مجرایِ نمایشِ کمالات الهی و اسمای حسنای او هستند و اوست که کمال را در موجودی خلق می کند و به ظهور می رساند. از این رو گفته شده است ربوبیّت نوعی خلقت است و توحید خالقی مفید توحید ربوبی است. 💐 رابطه ربّ و الرّحمن الرّحیم این ربوبیّت الهی ناشی از رحمانیّت و رحیمیّت ذات اقدس اله است و این دو صفت دلیل بر این است که خداوند سبحان در ربوبیّت هیچ موجودی کم کاری نکرده و نخواهد کرد. آنچه مانع از کمال مخلوق است، قابلیت قابل و ذات مخلوق است –نه بخلی از ناحیه فاعل و خداوند رحمن رحیم-. @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 10.mp3
12.86M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه دهم، ادله عقلی پاییز ۱۴۰۳ @y_talabegi
📜 / ۲۱ "الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ» 💐 آثار توحید ربوبی 1⃣ درک عظمت الهی تصدیق ، مستلزم درک عظمت الهی، قدرت انحصاری او در هستی، رحمت بی پایان او بر مخلوقات و سایر کمالات جمالی و جلالی اوست. هیچ موجودی هیچ نقشی در مقابل و عرض ذات اقدس الهی ندارد و هیچ قدرت و اراده ای در مقابل قدرت و اراده او نیست. هر چه هست و نیست به اذن، خواست و اراده اوست بر اساس رحمت و حکمت او برای سوق دادن مخلوقات به کمال مطلوب است. 2⃣ عدم ترس و حزن کسی که توحید ربوبی برای او ملکه شده و هرگز غافل نمی شود که پروردگار او حقیقتی است که تمام کمالات –از علم و حکمت تا رحمت و قدرت- برای اوست و هر چه در هستی رخ می دهد، ناشی از صفت ربوبیت اوست، از هیچ چیز نمی ترسد و از هیچ چیز ناراحت نمی شود. چنین کسی می داند هر حادثه ای رخ دهد، به قدرت و تدبیر الهی و در راستای لطف و حکمت او برای سوق دادنش به سمت کمال است. «إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقامُواْ فَلَا خَوفٌ عَلَيهِم وَ لَا هُم يَحزَنُونَ» (سورة مبارکة احقاف / آیة شریفة 13). استقامت بر توحید ربوبی، هر ترس و حزنی را از انسان سلب می کند. 3⃣ توحید عبادی باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید عبادی را به همراه دارد. شخصی که برای غیر او هیچ نقشی در هستی قائل نیست، تنها از او می ترسد. تنها به لطف او طمع دارد. هر چه می خواهد تنها از او می خواهد. تنها او را شایسته پرستش می یابد. بنابراین جز در مقابل او سر خم نخواهد کرد و تنها خواست و رضایت او را معیار عمل و انتخاب خود قرار خواهد داد و به خشوع و خضوع کامل در پیشگاه او خواهد رسید. «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ». (سوره مبارکه یونس / آیه شریفه 3). چنین کسی خود را از تمام جهات بی نیاز از خلق می بیند و دچار و خودنمایی نمی شود. 4⃣ توحید فاعلی باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید فاعلی را به همراه دارد. پرورش دهنده هستی کسی نیست جز الله جلّ جلاله. پس هر فعلی –در عین انتساب به مخلوق- در حقیقت به او منتسب است و به اذن و اراده او محقق شده است. فاعلی جز او نیست و هر فعلی و حادثه ای به خواست او از هر فاعلی –چه فاعل بالجبر و چه فاعل بالاختیار و چه غیر آن دو- صادر می شود. 5⃣ توحید حبی باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید حبّی را به همراه دارد. چه کسی شایسته عشق و محبت است جز ذاتی که هر خیری از اوست، هر کمالی از اوست، هر زیبایی از اوست و هر چه را دوست داریم، از او و برای اوست و از روی لطف و محبت او خلق شده و در اختیار ما قرار گرفته است؟ وقتی انسان دانست که خداوند رحمن رحیم با این که از او بی نیاز است، همواره و از تمام جهات –که حتی خود انسان نیز از بسیاری از آنها غافل بوده و هست- در مقام پرورش و اصلاح او بر آمده است و هرگز او را فراموش نکرده، عاشق و واله ذات اقدس اله خواهد شد و از غفلت و کوتاهی خود در پیشگاه او شرمسار است. 6⃣ دوری از صفات رذیله شخصی که توحید ربوبی با ذات او عجین شده باشد، صفات رذیله از وجود خود بیرون رفته است و به صفات حسنه متّصف شده است. چنین کسی -همانطور که بیان شد- دچار ریا و خودنمایی نخواهد شد؛ حوادث تلخ و شیرین روزگار را برنامه الهی در روند تکامل خود خواهد دید، دچار و پرخاشگری و نسبت به دیگران نمی شود و به انتقام جویی فکر نخواهد کرد، نمی ورزد، نسبت به حوادث دچار ترس و اضطراب نخواهد بود، هرگز جزع و فزع نخواهد کرد و پیشه خواهد کرد، بلکه نسبت به همه حوادث به ظاهر بسیار تلخ نیز راضی و خشنود خواهد بود و حمد و شکر خداوند –تبارک و تعالی- را به جای خواهد آورد. «الحمدلله علی عظیم رزیتی» (ستایش خدای را به دلیل بزرگی مصیبتم). 🔺 البته رسیدن به ملکه توحید ربوبی در این عالم مادی که دار غرور و فریب است و چنین پنداشته می شود که اسباب نقشی در هستی و امور زندگی ایفاء می کنند، نیازمند ایمان قوی و استقامت در این راه دارد. این سبب ها بر نظرها پرده هاست که نه هر دیدار صُنعش را سزاست دیده ای باید سبب سوراخ کن تا حُجب را بَرکَنَد از بیخ و بن از مسبِّب می رسد هر خیر و شرّ نیست اسباب و وسائط ای پدر جز خیالی منعقد بر شاهراه تا بماند دورِ غفلت چند گاه @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 16.mp3
21.17M
🎙 "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه شانزدهم، خیار مجلس، ثبوت خیار در بیع فضولی @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 16.pdf
181.8K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه شانزدهم، خیار مجلس، ثبوت خیار در بیع فضولی @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 11.mp3
8.63M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه یازدهم، ضرورت و تسالم پاییز ۱۴۰۳ @y_talabegi
🌷 (۴) 📌 ذکر سوم : "سبحان الله" 🔹 معنا : توحید مرحوم صدوق، ص312 : عن هشام الجواليقي، قال: سألت أباعبدالله عليه‌السلام عن قول الله عزوجل «سبحان الله» ما يعني به؟ قال : تنزيهه. (پاکی و منزه بودن خداوند از هر عیب و نقص و کمبودی). هر عیب و نقصی از خدا دور است و هیچ ایرادی به او وارد نیست. 🔹 انواع تنزیه : 1⃣ تنزیه از افعال دارای اشکال و ایراد : او منزّه است از هر فعلی که دارای اشکال و ایراد باشد. هیچ اعتراضی به خدا وارد نیست به این که چرا استعداد من کم است؟ چرا پول ندارم؟ چرا خانواده ام اینجوری از آب در اومدند؟ چرا ...؟ هیچ خطا و اشکالی به خدا وارد نیست. تمام افعال الهی از حیث انتساب به خداوند –تبارک و تعالی- بهترین فعل در بهترین زمان و بهترین مکان است. «احسن کلّ شیء خلقه» (سوره مبارکه سجده، آیه شریفه7). 2⃣ تنزیه ذات از ضعف و نقص : الله منزّه است از هر وصفی که ضعف و نقص و کمبودی به همراه داشته باشد. هر کمالی از خدا نباشد، ضعف خداست و «سبحان الله عمّا یصفون». هر ذاتی در هر لحظه‌ای مستقلّ و بی نیاز از خدا باشد، نقص خداست و «سبحان الله عمّا یصفون». هر زمان و مکانی -ولو در دل و عمق یک وجود مادی- که عظمت بی نهایت الهی در آن حضور نداشته باشد، ضعف خداست و «سبحان الله عما یصفون». 🔹 آثار اخلاقی اعتقاد کامل به سبحان الله 🔺 عشق به خداوند –تبارک و تعالی- : حقیقتی که هیچ نقص و ایرادی ندارد، شایسته عشق و محبت نیست؟! 🔺 عدم سوء ظن به خداوند –تبارک و تعالی-. 🔺 رسیدن به مقام رضا و آرامش : رضایت از تمام مقدّرات الهی چون می داند فعل الهی مو لای درزش نمی ره و هیچ اشکالی به آن وارد نیست. 🔺 عدم ناامیدی از رحمت خدا در سخت ترین شرایط : نا امیدی برای جایی است که کسی قدرت کمک و یاری شما را نداشته باشد. علم و قدرت الهی ضعف و نقصی ندارد و می تواند در سخت‌ترین مشکلات ما را یاری کند. 🔺 و ... . @y_talabegi
💢 اولویت توجه به سه عنصر اصلی در و ، مطابق با کلام امروز مقام معظم رهبری -مدظله العالی- : 1⃣ تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی 2⃣ ایجاد وحدت و همدلی ملی 3⃣ امیدآفرینی 🔹 فعالیت‌های مجازی و حقیقی می‌بایست با معیارهای مذکور ارزیابی شوند. @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات. قسمت اول.pdf
1.39M
📌 تحلیل روشمند متون بخش اول : مکاسب مرحوم شیخ اعظم، خیارات (قسمت اوّل) 🍀 ارائه دقیق فرمایشات مرحوم شیخ اعظم با اشاره به مراحل و روش های ایشان در حل مسائل فقهی 🔹 با هدف : فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روش‌های استنباط مرحوم شیخ 🌹 توضیح : برای آموزش روشمند فقه سه مرحله تعریف شده است : ۱) روش شناسی اجتهاد. ۲) تحلیل روشمند متون. ۳) فقه روشمند. @y_talabegi
🌷 (۵) 📌 ذکر چهارم : "لا اله الا الله" 🔹 معنا گفته شده معنای لغوی و عرفی «اله» معبود است و خبر محذوف لای نفس جنس، «موجود». پس معنا این است که «معبودی جز الله نیست». (توحید عبودی). 🔺 اشکال : این کلام خلاف واقع است، چرا که معبودهایی در بین مشرکین بوده و هم اکنون هم هست، خورشید و ماه و بت و ... معبود بوده است. (اراکی، اصول فقه، ج1، ص274). 🔸 جواب اول (حمل بر مجاز) : مراد از «اله»، شایسته عبودیت یا حقیقت دارای کمال مطلق و واجب الوجود است. 🔸 جواب دوم (بقاء بر معنای حقیقی) : معنای لغوی و عرفی صحیح است و تناقضی با واقع ندارد. پرستش ناشی از کمالی است که پرستش کننده در معبود خود می یابد، کمالی از جنس قدرت، حکمت و ... . او به سبب آن قدرت، به سوی معبود می رود. مشرک قدرت را در بت یا خورشید یا ماه می بیند و آنها را می پرستد، در حالی که ضمن بحث از «الحمدلله» بیان شد که آن قدرت، ملکِ خداست و از خدا و برای خداست. غیر او هیچ قدرتی برای خود ندارد. پرستش کننده به خاطر آن قدرت و کمال سراغ معبود خود رفته است و در حقیقت در مقابل کمال آن معبود، کرنش می کند. این کرنش در حقیقت در مقابل قدرت و کمالی است که ملکِ «الله» است. او مالک و صاحب آن کمال است؛ اما او خیال و توهم دارد که در حال کرنش مقابل خدایان دیگر است. شخص مشرکِ پلید و نادانی که مقابل مخلوق الهی کرنش می کند، خیال می کند این مخلوق قدرتی و کمالی از خود دارد، در حالی که آن قدرتی که به خاطر آن در حال پرستش و عبودیت است، برای خداست و در واقع کمال الهی را معبود خود قرار داده است، هر چند جهل و نادانی مانع از درک این واقعیت می شود و دچار شرک در عبودیت است. «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ» (سوره مبارکه نساء، آیه شریفه 48). از این رو اگر کسی قائل به «الحمدلله» باشد، لازمه اش این است که قائل به «لا اله الا الله» باشد و «ایاک نعبد» بگوید. چون هیچ کس جز او کمال استقلالی ندارد، هیچ کس جز او شایسته عبودیت نیست (معنای مجازی ادعا شده). (ر.ک. امام خمینی، آداب نماز، ص372). 🔹 آثار اخلاقی اعتقاد به این ذکر شریف ۱) توحید عبودی ۲) توحید ربوبی ۳) توکل ۴) عدم امید و دل بستن به غیر خدا ۵) عدم ترس از غیر خدا ۶) و ... . @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 12.mp3
21.94M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه دوازدهم، اجماع زمستان ۱۴۰۳ @y_talabegi
💢 از اولویت‌های فعالیت فرهنگی، واکسینه کردن کشور نسبت به و آشوب است. فعالیت‌هایی از قبیل : 1⃣ بیان دستاوردهای انقلاب و خدمات مسئولین 2⃣ ایجاد اعتماد بین مردم و ارکان نظام 3⃣ آگاه کردن مردم نسبت به عواقب فاجعه‌بار اقتصادی و فرهنگی و ... اغتشاشات 4⃣ آموزش سواد رسانه 5⃣ امیدآفرینی 6⃣ تقویت حس همبستگی و همدلی ملی @y_talabegi