🌺 #حدیث
💐 #امام_رضا علیه الصلاه و السلام
✅ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ #زِيَارَةُ_الرِّضَا أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع؟
قَالَ زِيَارَةُ أَبِي أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَةِ.
📚 کامل الزیارات، ص۳۰۶
#معرفت_اهل_بیت ع
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎#تفسیر
💡#سوره_حمد / ۳
🔑#بسم_الله
❇️ اسم لفظی و عینی ❇️
🖋در ابتدا به نظر می رسد «إسم» به معنای عنوانی لفظی است که اشاره به شیئی دارد و شامل نام، لقب و کنیه می شود.
✅ اما برخی استعمالات «#إسم» در متون دینی با معنای ذکر شده (الفاظ وضع شده برای اشاره به شیء) سازگاری ندارد. مانند :
«و بأسمائک التى ملأت أرکان کل شى ء» (دعای کمیل). روشن است که نام خداوند -تبارک و تعالی- ارکان اشیاء را پر نکرده است و مراد از «اسم» در این عبارت امور و حقایق تکوینی عینی نیست -نه وجود لفظی-.
«أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي تُمْسِكُ بِهِ السَّمَاوَاتِ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِك». اسمی که آسمانها را نگه داشته است، نام و الفاظ وضع شده برای ذات باری تعالی که توسط ما تلفظ می شود، نیست، بلکه اسمی است غیر لفظی، موجودی است حقیقی و واقعیتی است با اثرگذاری خارجی.
امثال این تعابیر در متون دینی بسیار است.
✅ در حقیقت «اسم» به معنای عامّ «#ما_يعرف_به_ذات_الشيء» یا «عَلَامَةٌ للشَّيْءِ يُعْرَفُ به» است -چه الفاظ موضوع باشد و چه حقائق خارجی که ذات با آنها شناخته می شود و علامت آن به حساب می آیند-. (ر.ک. مفردات راغب)
✅ پس «اسم الله» به معنای علامتی که ذات خداوند -تبارک و تعالی- با آن نمایان شود، به «#اسم_لفظی» و «#اسم_عینی» تقسیم می شود.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت اول.pdf
452.4K
📚 #فقه
📝 حاشیه #مکاسب با نگاه به #روش_شناسی_اجتهاد
🖋#خیارات / قسمت دوم / خیار مجلس (بخش اول)
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
🛎 #تفسیر
💡 #سوره_حمد / ۴
🔑 #بسم_الله
اقسام #اسم_عینی
با دقّت در نصوص دینی، کشف می شود که دو نوع اسمِ تکوینی و عینی برای ذات باری تعالی وجود دارد :
1⃣ اوصاف ذات باری تعالی (#اسم_ذاتی) :
اسامی که در اصطلاح رایج ما #اوصاف تکوینی و خارجی باری تعالی هستند، مثل قادر، علیم و حیّ (ذات باری تعالی با تعین قادریت یا عالمیت).
[📚ر.ک. تفسیر تسنیم، علامه جوادی آملی، ذیل تفسیر "بسم الله" در سوره مبارکه حمد].
✅ التوحید، ۱۸۶ :
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: اعْلَمْ عَلَّمَكَ اللَّهُ الْخَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدِيمٌ وَ الْقِدَمُ صِفَةٌ ... فَسَمَّى نَفْسَهُ سَمِيعاً بَصِيراً قَادِراً قَائِماً ظَاهِراً بَاطِناً لَطِيفاً خَبِيراً قَوِيّاً عَزِيزاً حَكِيماً عَلِيماً وَ مَا أَشْبَهَ هَذِهِ الْأَسْمَاء.
2⃣ مخلوقات باری تعالی (#اسم_فعلی) :
✅ در تفسیر العیاشی آمده است :
«عن الرضا ع قال إذا نزلت بكم شدة فاستعينوا بنا على الله- و هو قول الله: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها» قال: قال أبو عبد الله: نحن و الله الأسماء الحسنى- الذي لا يقبل من أحد إلا بمعرفتنا».
اشاره دارد که ذوات مقدّس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- «اسم الله» هستند. روشن است که مراد از «اسم الله» در این عبارت نام و الفاظ موضوع یا اوصاف ذاتی باری تعالی نیست، بلکه مراد #مخلوقات_الهی است.
📚 علامه حسن زاده، ممد الهمم فی شرح فصوص الحکم :
به این معنا [اسم فعلی] هر شیئی «اسم الله» است، هر چند اشیاء خارجی در «اسم الله» بودن و معرّف بودن برای ذات الهی مختلف هستند. مثلا «سنگ» اوصاف الهی را نشان می دهد، اما «انسان» که اشرف مخلوقات است، بیش از سنگ دلالت بر علم و قدرت الهی دارد.
از بین انسانها هم وجودات مقدس #معصومین -علیهم الصلاه و السلام- و در رأس وجود مقدس #نبی_اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم- که اشرف مخلوقات است و مراتب مخلوقی را به انتها رسانده است، «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى ... عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى» (سوره مبارکه نجم، آیه شریفه ۸ تا ۱۴) بیش از هر مخلوقی معرّف برای کمالات الهی است و اشاره به تمام کمالات الهی از علم، قدرت، حکمت، صبر، عزت و ... دارد.
به همین جهت این وجود ختمی مرتبت را «#اسم_الله_الاعظم» می گویند.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ حوزه #کنیه_ائمه_اطهار ع و تاریخ ولادت و شهادت و ... این ذوات مقدس ع را یاد نمی دهد. شاید تصور شده همه طلبه ها آنها را بلد هستند.
◼️ بارها طلبه ها در روایات با کنیه این ذوات مقدس ع مواجه می شوند، اما آنها را نمی شناسند. این عیب بزرگ قابل گذشت نیست.
🖋تکمله :
۱. ابوابراهیم و ابوالحسن ماضی از کنیه های وجود مقدس امام کاظم ع است.
۲. ابوالحسن ثانی به وجود مقدس امام رضا ع و ابوالحسن ثالث به وجود مقدس امام هادی ع اطلاق می شود.
۳. ابوجعفر ثانی به وجود مقدس امام جواد ع اطلاق می شود.
۴. ابواسحاق از کنیه های وجود مقدس امام صادق ع است.
#حوزه
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال ۷.mp3
18.91M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه هفتم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۵
🖋 معنای «بسم الله» بنابر اقسام «اسم الله» و احتمالات در متعلق آن
سه احتمال در مورد متعلق «بسم الله» بیان شد و سه قسم برای «اسم الله». در ضرب این احتمالات، ۹ معنا برای این ذکر قابل تصور است که البته اراده برخی از این معانی از این ذکر بعید به نظر می رسد.
1⃣ استعانت می طلبم از اسم لفظی خداوند -تبارک و تعالی-. اراده این معنا بعید است.
2⃣ استعانت می طلبم از اسم ذاتی باری تعالی (الله). در ادامه در مورد این اسم ذاتی حقیقی و خارجی باید صحبت کنیم.
3⃣ استعانت می طلبم از اسم فعلی الله. در ادامه اشاره خواهد شد که این اسم فعلی بر ذات مقدس نبی اکرم -ص- تطبیق شده است و لذا استعانت از این ذات مقدس خواهد بود.
4⃣ شروع می کنم با اسم لفظی خداوند -تبارک و تعالی-.
5⃣ شروع می کنم با اسم ذاتی باری تعالی (الله).
6⃣ شروع می کنم با اسم فعلی باری تعالی که بر ذات مقدس نبی اکرم -ص- تطبیق شده است.
7⃣ حمد خداوند با اسم لفظی خداوند -تبارک و تعالی- است. این احتمال بعید است.
8⃣ حمد خداوند با اسم ذاتی باری تعالی (الله) است.
9⃣ حمد خداوند با اسم فعلی باری تعالی است که بر ذات مقدس نبی اکرم -ص- تطبیق شده است.
◀️ همه این احتمالات مطالب و معارف عمیقی دارد که متوقف بر شناخت عمیقتر اسمِ «#الله» است که در ادامه بیان خواهد شد.
شاید استفاده از تعبیر «بسم الله» به جای «بذکر الله» برای اشاره به این معانی بوده است، معناهایی که شاید برخی از آنها، از بواطن کتاب آسمانی قرآن باشد.
در تفسیر قرآن کریم گفته شده است که ممکن است خداوند -تبارک و تعالی- با همین الفاظ و ظواهر قصد داشته است تا ما با تامل و استفاده از کلمات نورانی معصومین -علیهم الصلاه و السلام- به #معانی_باطنی و غیر ظاهری هم دسترسی پیدا کنیم.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 8.mp3
18.15M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه هشتم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐#اخلاق
✅#ذکر_لفظی
🖋"ذکر لفظی جهت دهنده به #ذکر_قلبی است"
اصل و عمده در ذکر، ذکر قلبی و روحی است، البته ذکر لفظی اهمیت فراوانی دارد. چرا که :
اولا انتقال از لفظ به معنا را حاصل می کند و سبب ذکر قلبی است و از انحراف توجه درونی جلوگیری می کند.
ثانیا ذکر لفظی به ذکر قلبی #جهت می دهد و به توجه قلبی سمت و سو می دهد.
دستورات شریعت مقدس در مورد اذکار لفظی، در این زمینه به ما آموزش می دهد و مثلا بیان می کند که نماز را با توجه به ذکر الله اکبر (تکبیره الاحرام) شروع کن. سپس به معارف «بسم الله الرحمن الرحیم» و سوره مبارکه حمد بر قلب بگذران. دیگر اذکار نماز نیز همین طور.
یا اگر تسبیحات حضرت زهرا -سلام الله علیها- بعد از نماز توصیه شده است، یعنی ۳۴ بار بعد از نماز با توجه پیش خودت مرور کن که #الله_اکبر. ذکر «الله اکبر»، طبق روایات یعنی «الله اکبر من ان یوصف» (مرحوم صدوق، توحید، ص313). او بزرگتر از آن است که به فهم و وصف و توهم در آید. بعد از نمازها ۳۴ بار یادآوری کنیم که خداوند از هر کمالی که تصور کنیم،کاملتر است، از هر مهربانی که تصور کنیم، مهربانتر است و ... .
۳۳ بار ذکر #الحمد_لله گفته شود، یعنی در قلب خود مرور کنیم که حمد و ثنا مخصوص اوست. حمد و ستایش برای کمال و ارزش است و همه کمالها از او و برای اوست. همه کمالات عنایت و افاضه اوست. ۳۳ بار بعد از نماز یادآوری کنیم که تمام کمالات از خدا و برای خداست.
۳۳ بار یادآوری کنیم که #سبحان_الله، ذات باری تعالی از هر عیب و نقص و ایرادی مبراست. هر چه نقص و پلیدی است، از ماست و ذات باری تعالی مبرا از هر نقص و پلیدی است.
اگر اذکار لفظی توصیه شده در شریعت با ذکر قلبی همراه شود، قدم بلندی در #اصلاح_نفس برداشته خواهد شد.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅#تفسیر
📜#سوره_حمد / ۶
#بسم_الله
بیان شد که «اسم الله» به لفظی، ذاتی و فعلی تقسیم می شود.
📖در کتاب شریف کافی ، ج۱، ص۱۱۴ و دیگر کتب حدیثی مانند معانی الاخبار این روایت ذکر شده است :
🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنْ تَفْسِيرِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ- قَالَ الْبَاءُ بَهَاءُ اللَّهِ [زیبایی یا روشنی] وَ السِّينُ سَنَاءُ اللَّهِ [شکوه یا درخشش] وَ الْمِيمُ مَجْدُ اللَّهِ [بزرگواری] وَ رَوَى بَعْضُهُمْ الْمِيمُ مُلْكُ اللَّهِ [مالکیت و سلطنت] ... .
🔺این تبئین از «اسم الله» با اراده اسم لفظی الله (صوت تلفظ شده) سازگاری چندانی ندارد.
اما اگر گفته شود که مراد از «اسم الله»، #اسم_ذاتی_یا_فعلی است، جمال، شکوه و بزرگواری یا سلطنت باری تعالی از این ذکر شریف قابل استفاده است.
اگر به #اوصاف_کمالی و اسماء ذاتی باری تعالی توجه شود، جمال، شکوه، بزرگواری یا سلطنت باری تعالی قابل استفاده است، که وجود مقدس امام صادق -علیه الصلاه و السلام- این معارف را به حروف «باء» و «سین» و «میم» نسبت داده اند.
اگر به #اسماء_فعلی باری تعالی -که در مرحله اول بر وجود مقدّس نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم منطبق می شود- توجّه شود، جمال، شکوه، بزرگواری یا سلطنت باری تعالی قابل استفاده است.
اگر مراد از #سناء درخشندگی باشد، شاید اشاره به این دارد که ذات اقدس الهی با اسماء ذاتی یا اسماء فعلی خود، #جلوه ای از کمالات خود را بروز داده است. کمالات الهی در اسماء ذاتی مثل عالم و قادر یا کمالات الهی در اسماء فعلی ذوات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- برای ما جلوه گری می کند، چرا که مقام ذات یا به تعبیری کنه ذات باری تعالی در دسترس معرفت ما قرار نمی گیرد، اما جلوه های کمالی باری تعالی به مقدار ظرفیت ما از اسماء ذاتی و فعلی قابل استفاده است.
🔐این مطالب نشان می دهد که فهم عمیق ذکر «بسم الله» به تنهایی چه معارف اثرگذاری را برای هدایت و تربیت ما به همراه دارد.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 9.mp3
17.15M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه نهم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ #ذکر_قلبی
مراتب ذکر قلبی :
1⃣ ذکری که ملازم انجام واجبات و ترک محرمات است. توجه داشتن به خداوند و احکام الهی تا عصیانی سر نزد و مطیع محض باشد.
(ر.ک. الکافی، ج2، ص80)
بالاترین مرحله این مرتبه، ذکری است که ملازم دوری از مکروهات و مشتبهات است و همراه با انجام مستحبات است.
2⃣ توجه دائمی به این که در محضر خدا هستیم و او شاهد و ناظر اعمال ماست.
3⃣ توجه قلبی تام به ذات باری تعالی به گونه ای که گویا همواره خدا را - با تمام کمال و جلال و جبروتش- می بیند (کانّک تراه، کافی، ج8، ص79). البته لاتدرکه العیون بمشاهده العیان ولکن تدرکه القلوب بحقائق الایمان.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
روش شناسی کاربردی اجتهاد.pdf
1.53M
#روش_شناسی_اجتهاد
بارگذاری مجدد جزوه روش شناسی کاربردی اجتهاد
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 10.mp3
18.09M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه دهم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
◼️ #حضرت_معصومه -سلام الله علیها-
📚 در کتاب شریف بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۶ آمده است : رأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَاتِ حَدَّثَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا #عَارِفاً_بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.
🖋 در تبیین «عرفان به حق حضرت معصومه -سلام الله علیها- دو تفسیر وجود دارد.
✅ تفسیر اول :
حق به معنای حقیقت است یعنی حقیقت #مقام و #منزلت حضرت فاطمه معصومه س را بشناسیم. جایگاه ایشان را درک کرده باشیم. آنچه مشخص است جایگاه بسیار والای ایشان در مقایسه با دیگر امامزادگان است. از تعابیر نقل شده در مورد این وجود نورانی چنین استفاده می شود که ایشان تالی تلو معصومین -علیهم الصلاه و السلام- بوده اند.
✅ تفسیر دوم :
عرفان به حقی که این بانوی با کرامت بر گردن ما دارند. بدون ترديد نقش حضرت معصومه -سلام اللَّه عليها- در قم شدن قم و عظمت يافتن اين شهر مذهبىِ تاريخى، يك نقش پر رنگ است. این مرقد مطهر، نقش به سزایی در شکل گیری حوزه علمیه و مرجعیت این شهر برای معارف حقه داشته است. اصل این حوزه و برکات آن -از جمله برکات بسیار فراوان این انقلاب اسلامی که برخواسته از حوزه علمیه قم است- مرهون حضور و عنایت این بانوی با کرامت است.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت دوم.pdf
400.2K
📚 #فقه
📝 حاشیه #مکاسب با نگاه به #روش_شناسی_اجتهاد
🖋#خیارات / قسمت سوم / خیار مجلس (بخش دوم)
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 11.mp3
18.71M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه یازدهم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ #ذکر_قلبی
راه رسیدن به ذکر قلبی دائمی
1⃣ ما به شکل متعارف در زمان ها و مکانهای خاص -مثل شب های قدر و شب های جمعه یا مساجد و حرم های شریف اهل بیت ع- به یاد خدا می افتیم.
2⃣ گاهی علائم اعتباری و قراردادی نیز تذکّر دهنده خوبی برای ما هستند، مثل لباس روحانیّت یا گنبد و گلدسته یا معماری ها و کاشی کاری های شبیه امکان مقدس و ... .
3⃣ گاهی چهره و رفتار یک انسان متخلق و با ایمان یا معاشرت با او سبب ذکر قلبی می شود و از این روی همنشینی و رفاقت با انسانهای پاک بسیار اهمیت دارد.
4⃣ توجه عالمانه به دنیا به این معنا که هستی را مستقل و بدون خدا و افاضه خدا لحاظ نکند.
کسی که همه هستی را فعل الهی و آیه خداوند ببیند و به این نگاه عادت کرده باشد، دچار غفلت نمی شود.
«رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند».
5⃣ توجه عالمانه به نفس به این معنا که برای خودش حقیقتی مستقل و خود مختار تصور نکند.
🖋نتیجه آن که برای ذکر دائمی و عمیق معرفت و ایمان خود در مباحث خداشناسی، نفس شناسی و هستی شناسی را باید ارتقاء داد.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۷
#الله
اسامی ذاتی الهی غیر از #الله اشاره به تعین و وصف خاصی از ذات باری تعالی دارند و تنها علامت و معرّف برای جلوه ای از کمالات الهی هستند، مثل «قادر» که تنها به حیث قدرت یا «عالم» که تنها به حیث علم اشاره دارد. در حقیقت مفاد آنها ذات با لحاظ صفت خاصّ قدرت یا علم است.
اما «الله» اشاره به ذات باری تعالی بدون این تعینات و اوصاف خاصّ دارد و علم شده است برای ذاتی که #مستجمع_جمیع_کمالات است -ولو اشتمال بر کمالات در معنای آن اخذ نشده باشد-. (تفسیر تسنیم، جوادی آملی). شرافت این اسم نسبت به دیگر اسامی ذاتی باری تعالی از این جهت است.
از بین مخلوقات و اسامی فعلی باری تعالی، اشرف مخلوقات که کاملترین اسم و کاملترین معرّف برای ذاتِ مستجمع جمیع کمالات باشد (الله)، ذات مقدّس #نبی_اکرم -صلی الله علیه و آله و سلم- است که تمام کمالات ممکن مخلوقی برای ایشان فعلی شده و کمالات الهی در این وجود مقدس ظهور کرده است. لذا گفته شده است که حقیقت محمدیه ظهور و جلوه «الله» یا اسم فعلی «الله» است.
مرحوم صدوق، معانی الاخبار، ص۳ :
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ... قُلْتُ اللَّهُ قَالَ الْأَلِفُ آلَاءُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ مِنَ النِّعَمِ بِوَلَايَتِنَا وَ اللَّامُ إِلْزَامُ اللَّهِ خَلْقَهُ وَلَايَتَنَا قُلْتُ فَالْهَاءُ فَقَالَ هَوَانٌ لِمَنْ خَالَفَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ ص .... .
در این حدیث شریف اسمِ «الله» بر امور مرتبط بر ذوات مقدس #معصومین -علیهم الصلاه و السلام- تطبیق شده است که شاید از باب همین نکته باشد که این ذوات مقدس اسم فعلی و معرّف مخلوقی برای «الله» هستند.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 12.mp3
17.48M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه دوازدهم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ #ذکر_آخرت
🖋 گفته شده حدود ۱۲۰۰ آیه از آیات مبارک قرآن کریم در مورد آخرت است. این نکته توجه به آخرت در هدایت انسان و اصلاح نفس را متذکر می شود.
📜 سوره مبارکه صاد، آیه شریفه ۲۶ :
«إِنَّ الَّذينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ».
ترجمه : «همانا کسانی که از راه خدا گمراه می شوند، برای آنها عذاب سختی است؛ چرا که روز حساب را فراموش کردند».
فرمود فراموشی روز حساب و نفرمود عدم ایمان و کفر به روز حساب. کسانی که آخرت را فراموش کرده اند و فکر دنیا و پول و پست و مقام هستند.
📜 سوره مبارکه جاثیه، آیه شریفه ۳۴ :
«وَ قيلَ الْيَوْمَ نَنْساكُمْ كَما نَسيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا وَ مَأْواكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ ناصِرين».
ترجمه : و گفته می شود امروز شما را فراموش می کنیم همانطور که دیدار این روز (روز قیامت) را فراموش کردید و جایگاه شما آتش است و یاوری ندارید.
فراموش کرده اند که روز قیامتی فرا خواهد رسید و باری تعالی را در آن ملاقات خواهند کرد.
فراموش کرده اند از آنها سوال می شود که چرا همت کافی برای اصلاح نفس نداشتند؟ چرا از اوقاتشان به احسن وجه برای اسلام استفاده نکردند؟
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 13.mp3
18.39M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه سیزدهم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🌧 پاییز ۱۳۹۹
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ اهل #ذکر شدن با #تفکر
ذکر دائمی، ناشی از #ایمان قوی است، ایمان قوی ناشی از #معرفت عمیق و معرفت عمیق ناشی از #تفکّر و تحقیق.
📚 تفسیر عیاشی، ج۲، ص۲۰۸ :
عن أبي عبد الله ع قال تفكر ساعه خير من عباده سنه
📚 بحار الانوار، ج۶۶، ص۲۹۳ :
و في الحديث تفكر ساعه خير من عباده ستين سنه
چه تفکری است که ارزش آن از نماز و روزه یک سال یا ۶۰ سال بهتر است؟
تفکر در این که کجا سرمایه گذاری کنم یا چه کار کنم مشهور بشوم! روشن است که این تفکرها مراد نیست و عبادت از این تفکرها ارزش بالاتری دارد. عبادت باعث #قرب_به_خداوند -تبارک و تعالی- است، آن تفکری از عبادت بالاتر است که قرب بیشتر را به همراه داشته باشد.
از آیات و روایات و کلمات علماء می توان فهمید که مراد تفکر و تحقیق در اصول دین و #معارف_اصلی_اسلام است؛ مثل صفات باری تعالی، افعال، نعمتها و آیات خداوند-تبارک و تعالی-، اوصاف اولیاء الله و وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام-، تفکر در معاد، اهمیت قیامت و بی ارزشی دنیا (کافی، ج۲، ص۵۴).
تجربه هم اهمیت این تفکر را نتیجه می دهد؛ چرا که گاهی یک هفته نماز می خوانیم اما وقتی که شخصی از خدا و اهل بیت -ع- و قیامت برای ما سخن می گوید و به فکر فرو می رویم، می یابیم تاثیر روحی عمیقی بر ما می گذارد که بیش از تاثیر یک هفته سجده و رکوع بدون حضور قلب و تامّل است.
کسی که به دنبال تهذیب نفس است، برای این تفکّر و تامّل باید #برنامه_ریزی داشته باشد.
🖋 هیچ چیز ارزش یک لحظه غفلت از باری تعالی را ندارد.
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ #تفسیر
📜#سوره_حمد / ۸
#بسم_الله
شروع قرآن با «بسم الله»، شاید اشاره به این معنا دارد که قدم اول این کتاب آسمانی برای #هدایت انسان ها، توجه دادن آنها به «اسم الله» -چه لفظی، چه ذاتی و چه فعلی- است و این اهمیت توجه به «اسم الله» برای سلوک الی الله را نشان می دهد.
البته این قدم اول برای افراد مختلف درجات و کیفیات بسیار متفاوتی دارد. انسانهایی که وارد راه #سیروسلوک نشده اند به مراتب نازل اسم لفظی منتقل می شوند و به آن اکتفاء می کنند؛ اما انسانهای مستعدّ، به مراتب فوق دست می یابند.
تذکر و توجه به «اسم الله» است که قلب انسان را برای ورود معرفت باز می کند، روح انسان را به سمت باری تعالی می کشاند و مسیر سیروسلوک را هموار می کند.
📚 #امام_خمینی در کتاب ارزشمند آداب نماز می فرماید :
سالک الی الله اوّل قدم سیرش آن است که به قلب خود بفهماند که به اسم الله همه تعینات ظاهر است؛ بلکه همه، خود اسم الله هستند و در این مشاهده اسماء مختلف شوند و سعه و ضیق و احاطه و لا احاطه هر اسمی تابع مظهر است و تبع مرآتی است که در آن ظهور کرده؛ و اسم الله گرچه به حسب اصل تحقّق، مقدّم بر مظاهر است و مقوّم و قیّوم آنهاست، ولی به حسب تعیّن، متاخر از آنهاست، چنانچه در محل خود مقرر است؛ و چون سالک اسقاط اضافات و رفض تعیّنات نمود و به سرّ توحید فعلی رسید، تمام سور و اقوال و افعال را یک بِسمِ الله است و معنی همه یکی است. .... .
بالجمله، سالک الی الله باید به قلب خود در وقت «تسمیه» بفهماند که تمام موجودات ظاهره و باطنه و تمام عوالم غیب و شهادت، در تحت تربیت اسماء الله، بلکه به ظهور اسماء الله ظاهرند؛ و جمیع حرکات و سکنات او و تمام عالم به قیّومیّت اسم الله الاعظم است؛ پس، محامد او از برای حق و عبادت و اطاعت و توحید و اخلاص او همه به قیّومیّت اسم الله است».
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi