✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۰
💐 حقیقت #رحمت
رحمت به معنای انعام و احسان از روی مهروزی و محبت است.
🔆 «وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْء» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۶). شیء مساوق وجود و هستی است و رحمت الهی هر شیئی را در بر گرفته است. هر شیئی مشمول #احسان_محبت_آمیز_الهی قرار گرفته است، بلکه اصل وجود و کمالش آیه رحمت و نگاه مهربانانه ذات اقدس اله است.
🔆 خداوند رحمت را بر خود حتمى فرموده است، «کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» (سوره مبارکه انعام، آیه شریفه ۵۴) و در رحمت و اعطای محبت آمیز هرگز چیزی به او نمی رسد، «وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۱ و سوره مبارکه انبیاء، آیه شریفه ۸۳)، «وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ» (سوره مبارکه یوسف، آیه شریفه ۶۴ و ۹۲).
🔆 نسبت به انسان نیز اصل ایجاد انسان، فراهم کردن اسباب زندگی و بندگی -مانند زمین و آسمان و ارسال رسل و انزال کتب- ، بلکه هر لحظه #وجود و #کمال هر انسانی ناشی از رحمت الهی و نگاه #محبت_آمیز او به انسان است.
🔆 رحمت الهی همواره امتنانی و منّت خداوند -تبارک و تعالی- به بندگان است، اما با لحاظ خاصّی رحمت را به #امتنانی و #وجوبی تقسیم می کنند.
رحمت امتنانی، رحمت افاضه شده قبل از عمل است و این رحمت است که «وسعت کلّ شیء» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۶). رحمت وجوبی، رحمتی است که ذات باری تعالی بر خود واجب کرده و به متقین و محسنین بر اساس اعمالشان وعده داده شده است؛ «فسأکتبها للّذین یتّقون» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۱۵۶) و «انّ رحمةَ الله قریب من المحسنین» (سوره مبارکه اعراف، آیه شریفه ۵۶).
روشن این وعده نیز امتنان الهی بر متقین و محسنین است.
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #رحمت_الهی_و_اهل_بیت -علیهم الصلاه و السلام-
ذوات مقدّس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- از مصادیق اعظم رحمت الهی هستند و نه تنها صفت کمال رحمت الهی در این ذوات به نحو تام و اتم مخلوقی ظهور و بروز یافته بلکه این ذوات مقدّس مجرای وصول رحمت الهی به بندگان می باشند و #واسطه_فیض_الهی هستند و ورود به ولایت ایشان ورود به رحمت خاصّ الهی است.
📚 کافی / ج۱ / ص۱۴۳ : «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: ... نَحْنُ عَیْنُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ یَدُهُ الْمَبْسُوطَةُ بِالرَّحْمَةِ عَلَى عِبَادِهِ. عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا وَ إِمَامَةَ الْمُتَّقِینَ».
📚 کافی / ج۱ / ص۴۳۰ : «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ قَالَ- الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ قَالَ إِمَامٌ تَأْتَمُّونَ بِهِ».
📚 کافی / ج۱ / ص۲۲۱ : «قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع مَا یَنْقِمُ النَّاسُ مِنَّا فَنَحْنُ وَ اللَّهِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ بَیْتُ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِکَةِ».
📚 کافی / ج۱ / ص۴۳۵ : «قُلْتُ إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ قَالَ الْوَلَایَةُ قُلْتُ یُدْخِلُ مَنْ یَشاءُ فِی رَحْمَتِهِ قَالَ فِی وَلَایَتِنَا».
#معرفت_اهل_بیت ع
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه، ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 1.mp3
14.08M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #اول : دلایل اثبات، قسمت اول
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 2.mp3
11.31M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #دوم : دلایل اثبات، قسمت دوم
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 3.mp3
12.53M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #سوم : دلایل نفی، قسمت اول
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
الفقیه. ابتدای سند با صاحب کتاب مشهور 4.mp3
10.93M
📒 #رجال_پیشرفته
🖌 ابتدای اسناد #الفقیه با صاحب کتاب مشهور معول علیه / جلسه #چهارم (آخر) : دلایل نفی، قسمت دوم و نتیجه گیری
آیا اولین فرد ذکر شده در اسناد «کتاب من لایحضره الفقیه» صاحب کتاب مشهور مورد اعتماد می باشد که از این طریق بتوان اولا #وثاقت او را ثابت کرد و ثانیا #طریق تا صاحب کتاب نیازی به بررسی سندی نداشته باشد؟
🙏 با تشکر از تحقیقات عالمانه برادر گرامی، استاد حجت الاسلام #محمد_عندلیبی
🎙 #فایل_صوتی
سید محمد رضا واعظی
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 #اخلاق
✅ دعوت اذان و ملاقات الهی در قیامت
#اذان، دعوت براى #ملاقات است و همانگونه كه روز #قيامت مردم براى عرضۀ بر خداوند فرا خوانده مىشوند در اين دنيا هم مؤذنين، مؤمنان را به مجلس حضور و معراج و زيارت حضرت پروردگار فرا ميخوانند.
پس اگر معرفت انسان در اين دنيا به حدى باشد كه از اين نداء #لذت ببرد، در آخرت هم از ملاقات حضرت حق بىبهره نخواهد بود؛ چرا كه معرفت در اين دنيا بمنزلۀ بذر مشاهده در آخرت ميباشد.
و اگر بر اثر جهل، حال انسان به گونهاى باشد كه اين نداء او را خوش نيايد اين امر سبب خواهد شد كه نداء روز قيامت هم خوش آيند او نباشد، و اگر در اين دنيا در هنگام شنيدن اذان در زمرۀ غافلان باشد حالش در آن روز مناسب با اين غفلت خواهد بود.
📚 اسرار الصلاه، ملکی تبریزی، ترجمه رجب زاده، ص۲۹۲ و ۲۹۳
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 26.mp3
12.05M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه بیست و ششم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🔆 تابستان ۱۴۰۰
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
بیع. مقدمات.docx
83.2K
🖌 یادداشت هایی بر کتاب #بیع مکاسب شیخ اعظم
مباحث مقدماتی در تعریف بیع
#فقه
#مکاسب
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
امکان دانلود بسیاری از فایلها در وبلاگ یادداشتهای طلبگی فراهم شده است.
http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
کارگاه رجال 27.mp3
19.04M
📝 #کارگاه_رجال
🗓 جلسه بیست و هفتم
🏢 موسسه مصباح الهدی ع
🔆 تابستان ۱۴۰۰
سید محمد رضا واعظی
🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۱
💐 تفاوت #الرحمن و #الرحیم
🖋 در مورد «الرحمن» و «الرحیم» اقوال مختلفی وجود دارد.
برخی «الرحمن» را عَلَم برای «الله» می دانند. (قاموس القرآن، ج۳، ص۷۵)
برخی «الرحمن» و «الرحیم» را به یک معنا دانسته اند. (الصحاح، ج۵، ص۱۹۲۹)
برخی هر دو را صیغه مبالغه معرفی کرده اند. (النهایه، ج۲، ص۲۱۰).
برخی نیز «الرحمن» را صیغه مبالغه و دال بر کثرت و «الرحیم» را صفت مشبهه و دال بر ثبوت می دانند.
از این رو چنین مناسب دیده اند که «الرحمن» اشاره به #رحمت_عام و امتنانی الهی باشد که توقفی بر عمل و درخواست ندارد و شامل همه موجودات می شود. اما "الرحیم" اشاره به #رحمت_خاص که پاداش اعمال است، دارد.
غیر از ادعای صیغه مبالغه بودن «الرحمن» و صفت مشبهه بودن «الرحیم» این #ادله را برای تفاوت «الرحمن» و «الرحیم» در اشاره به رحمت عام و رحمت خاص می توان بیان کرد:
1⃣ «الرحمن» همواره در قرآن به صورت مطلق آمده است که نشانه عمومیت آنست، در حالی که "رحیم"گاهی به صورت مقید ذکر شده که دلیل بر خصوصیت آن است مانند «وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً» (سوره مبارکه احزاب، آیه شریفه۴۳).
2⃣ در روایتی از امام صادق -علیه الصلاه و السلام- آمده است «و اللّه اله کل شیء، الرحمن بجمیع خلقه، الرحیم بالمؤمنین خاصه» (الکافی، ج۱، ص۱۱۴).
3⃣ «الرحمن» از اسماء مختص خداوند است و در مورد غیر او به کار نمی رود، در حالی که رحیم صفتی است که هم در مورد خدا و هم در مورد بندگان استعمال می شود.
📚 بنابر این تفاوت امام الطائفه سیدنا الخمینی -قدّس الله روحه القدّوسی- می فرماید : «فانّ مقام «الرحمانیة» هی مقام بسط الوجود؛ و مقام «الرحیمیة» الّتی هی مقام بسط کمال الوجود من ذاک المقام؛ ... فبحقیقة الرحمانیة افاض الوجود علی الماهیّات المعدومة و الهیاکل الهالکة؛ و بحقیقة الرحیمیة هدی کلًا صراطه المستقیم، و کان بروز سلطنة الرحیمیة و طلوع دولتها فی النشاة الآخرة اکثر».
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi