تحلیل روشمند خیارات 16.pdf
181.8K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه شانزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار در بیع فضولی
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 11.mp3
8.63M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه یازدهم، ضرورت و تسالم
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۴)
📌 ذکر سوم : "سبحان الله"
🔹 معنا :
توحید مرحوم صدوق، ص312 : عن هشام الجواليقي، قال: سألت أباعبدالله عليهالسلام عن قول الله عزوجل «سبحان الله» ما يعني به؟ قال : تنزيهه. (پاکی و منزه بودن خداوند از هر عیب و نقص و کمبودی). هر عیب و نقصی از خدا دور است و هیچ ایرادی به او وارد نیست.
🔹 انواع تنزیه :
1⃣ تنزیه از افعال دارای اشکال و ایراد : او منزّه است از هر فعلی که دارای اشکال و ایراد باشد. هیچ اعتراضی به خدا وارد نیست به این که چرا استعداد من کم است؟ چرا پول ندارم؟ چرا خانواده ام اینجوری از آب در اومدند؟ چرا ...؟ هیچ خطا و اشکالی به خدا وارد نیست.
تمام افعال الهی از حیث انتساب به خداوند –تبارک و تعالی- بهترین فعل در بهترین زمان و بهترین مکان است. «احسن کلّ شیء خلقه» (سوره مبارکه سجده، آیه شریفه7).
2⃣ تنزیه ذات از ضعف و نقص : الله منزّه است از هر وصفی که ضعف و نقص و کمبودی به همراه داشته باشد.
هر کمالی از خدا نباشد، ضعف خداست و «سبحان الله عمّا یصفون».
هر ذاتی در هر لحظهای مستقلّ و بی نیاز از خدا باشد، نقص خداست و «سبحان الله عمّا یصفون».
هر زمان و مکانی -ولو در دل و عمق یک وجود مادی- که عظمت بی نهایت الهی در آن حضور نداشته باشد، ضعف خداست و «سبحان الله عما یصفون».
🔹 آثار اخلاقی اعتقاد کامل به سبحان الله
🔺 عشق به خداوند –تبارک و تعالی- : حقیقتی که هیچ نقص و ایرادی ندارد، شایسته عشق و محبت نیست؟!
🔺 عدم سوء ظن به خداوند –تبارک و تعالی-.
🔺 رسیدن به مقام رضا و آرامش : رضایت از تمام مقدّرات الهی چون می داند فعل الهی مو لای درزش نمی ره و هیچ اشکالی به آن وارد نیست.
🔺 عدم ناامیدی از رحمت خدا در سخت ترین شرایط : نا امیدی برای جایی است که کسی قدرت کمک و یاری شما را نداشته باشد. علم و قدرت الهی ضعف و نقصی ندارد و می تواند در سختترین مشکلات ما را یاری کند.
🔺 و ... .
#اخلاق
@y_talabegi
💢 اولویت توجه به سه عنصر اصلی در #تبلیغ و #جهاد_تبئین، مطابق با کلام امروز مقام معظم رهبری -مدظله العالی- :
1⃣ تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی
2⃣ ایجاد وحدت و همدلی ملی
3⃣ امیدآفرینی
🔹 فعالیتهای مجازی و حقیقی میبایست با معیارهای مذکور ارزیابی شوند.
#سیاسی
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات. قسمت اول.pdf
1.39M
📌 تحلیل روشمند متون
بخش اول :
مکاسب مرحوم شیخ اعظم، خیارات (قسمت اوّل)
🍀 ارائه دقیق فرمایشات مرحوم شیخ اعظم با اشاره به مراحل و روش های ایشان در حل مسائل فقهی
🔹 با هدف :
فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روشهای استنباط مرحوم شیخ
🌹 توضیح :
برای آموزش روشمند فقه سه مرحله تعریف شده است :
۱) روش شناسی اجتهاد.
۲) تحلیل روشمند متون.
۳) فقه روشمند.
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۵)
📌 ذکر چهارم : "لا اله الا الله"
🔹 معنا
گفته شده معنای لغوی و عرفی «اله» معبود است و خبر محذوف لای نفس جنس، «موجود». پس معنا این است که «معبودی جز الله نیست». (توحید عبودی).
🔺 اشکال :
این کلام خلاف واقع است، چرا که معبودهایی در بین مشرکین بوده و هم اکنون هم هست، خورشید و ماه و بت و ... معبود بوده است. (اراکی، اصول فقه، ج1، ص274).
🔸 جواب اول (حمل بر مجاز) :
مراد از «اله»، شایسته عبودیت یا حقیقت دارای کمال مطلق و واجب الوجود است.
🔸 جواب دوم (بقاء بر معنای حقیقی) :
معنای لغوی و عرفی صحیح است و تناقضی با واقع ندارد.
پرستش ناشی از کمالی است که پرستش کننده در معبود خود می یابد، کمالی از جنس قدرت، حکمت و ... . او به سبب آن قدرت، به سوی معبود می رود. مشرک قدرت را در بت یا خورشید یا ماه می بیند و آنها را می پرستد، در حالی که ضمن بحث از «الحمدلله» بیان شد که آن قدرت، ملکِ خداست و از خدا و برای خداست.
غیر او هیچ قدرتی برای خود ندارد. پرستش کننده به خاطر آن قدرت و کمال سراغ معبود خود رفته است و در حقیقت در مقابل کمال آن معبود، کرنش می کند. این کرنش در حقیقت در مقابل قدرت و کمالی است که ملکِ «الله» است. او مالک و صاحب آن کمال است؛ اما او خیال و توهم دارد که در حال کرنش مقابل خدایان دیگر است.
شخص مشرکِ پلید و نادانی که مقابل مخلوق الهی کرنش می کند، خیال می کند این مخلوق قدرتی و کمالی از خود دارد، در حالی که آن قدرتی که به خاطر آن در حال پرستش و عبودیت است، برای خداست و در واقع کمال الهی را معبود خود قرار داده است، هر چند جهل و نادانی مانع از درک این واقعیت می شود و دچار شرک در عبودیت است. «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ» (سوره مبارکه نساء، آیه شریفه 48).
از این رو اگر کسی قائل به «الحمدلله» باشد، لازمه اش این است که قائل به «لا اله الا الله» باشد و «ایاک نعبد» بگوید. چون هیچ کس جز او کمال استقلالی ندارد، هیچ کس جز او شایسته عبودیت نیست (معنای مجازی ادعا شده). (ر.ک. امام خمینی، آداب نماز، ص372).
🔹 آثار اخلاقی اعتقاد به این ذکر شریف
۱) توحید عبودی
۲) توحید ربوبی
۳) توکل
۴) عدم امید و دل بستن به غیر خدا
۵) عدم ترس از غیر خدا
۶) و ... .
#اخلاق
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 12.mp3
21.94M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه دوازدهم، اجماع
زمستان ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
💢 از اولویتهای فعالیت فرهنگی، واکسینه کردن کشور نسبت به #اغتشاش و آشوب است.
فعالیتهایی از قبیل :
1⃣ بیان دستاوردهای انقلاب و خدمات مسئولین
2⃣ ایجاد اعتماد بین مردم و ارکان نظام
3⃣ آگاه کردن مردم نسبت به عواقب فاجعهبار اقتصادی و فرهنگی و ... اغتشاشات
4⃣ آموزش سواد رسانه
5⃣ امیدآفرینی
6⃣ تقویت حس همبستگی و همدلی ملی
#جهاد_تبئین
#سیاسی
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۲۲
"الحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ»
💐 ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی
🔹 ربوبیّت حقّ تعالی بر دو گونه است :
1) ربوبیت تکوینی : ربوبیّت عامّ الهی که تمام موجودات عالم را در بر می گیرد و با پرورش تکوینی، حقیقت مخلوقات را از نقص به کمال لایق خود می رساند. حرکت از مادّه اولی تا جایگاه حیوانیّت، ربوبیت تکوینی الهی است.
2) ربوبیت تشریعی : این ربوبیّت مخصوص انسان است و با ارائه و ارشاد به راه سعادت و خوشبختی محقّق می شود. ارسال کتب و انزال رسل در راستای ربوبیت تشریعی ذات اقدس الهی است.
🔹 نطفه انسان تا مرحله حیوانیّت با سایر حیوانات همسان بوده و مشمول ربوبیت تکوینی الهی بوده است. بعد از منزل حیوانیت، نوبت به ربوبیت تشریعی می رسد و حقّ تعالی با ابلاغ صراط مستقیم، ربوبیت تشریعی را محقّق می سازد. حال انسان دو منزل در پیش دارد که با اختیار بین آنها انتخاب می کند. منزل سعادت و منزل شقاوت.
🔹 کسی به منزل سعادت می رسد که با اختیار خود طبق موازین شریعت الهی عمل کرده باشد، توحید تشریعی الهی را باور کرده و به لوازم آن پایبند باشد. خود را تحت تربیت الهی قرار دهد و مسیر زندگی را طبق دستورات حقّ تعالی طیّ کند.
🔹 چنین کسی در نهایت از عمق وجود تسلیم محض خداوند – تبارک و تعالی- شده و توحید ربوبیّت تشریعی این ذات اقدس را با جان و دل پذیرفته و به تمام مقتضیات آن ملتزم شده است. تمام قلب و به تبع تمام اعضا و جوارح او تحت تربیت حقّ تعالی است، ربوبیّت الهی بر جان او نقش بسته، قلب او حرم الله، دست او ید الله، گوش او سمع الله و چشم او عین الله شده است. قطعا این شخص در عالم قبر در جواب ملائکه که می گویند «من ربّک؟»، زبانش گویاست به این که «الله –جلّ جلاله- ربّی».
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 13.mp3
13.15M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه سیزدهم، ادله لفظی ۱
زمستان ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
اسماعیل بن ابی زیاد السکونی..pdf
396.4K
📌 بررسی وثاقت و مذهب راوی مهم و اثرگذار «اسماعیل بن ابی زیاد مسلم سکونی»
🔹ترجمه
🔹ادلّه وثاقت
🔹ادلّه ضعف
🔹شواهد فساد مذهب
🔹شواهد صحت مذهب
#رجال_پیشرفته
@y_talabegi