✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۷
💐 هر شیئی حامد اوست
🔹 در سوره مبارکه اسراء، آیه شریفه ۴۴ آمده است «إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُم». هر شیئی خدا را تسبیح و ستایش می کند اما شما تسبیح آنها را نمی فهمید. ما سوی الله شیء است و هر شیئی حامد اوست.
🔹 حمد و تسبیح را به حمد تکوینی و تشریعی تقسیم کرده اند.
حمد و تسبیح تکوینی به این معنا است که ذات هر شیئی –به میزان کمال خود- خبر از ستایش و تنزیه علت خود می دهد. هر شیئی خبر می دهد که کمالاتش برای علّتش است و ستایش این کمالات به ستایش علّت رجوع می کند و علّت از نقص های مربوطه مبراست.
🔹 اما این حمد تکوینی قابل فهم برای انسان است. ذیل آیات مشابه در کتب مهم تفسیری بیان شده است که حمد تشریعی و از روی اختیار و شعور نیز از اشیاء سر می زند و این حمد است که طبق آیه شریفه از ادراک ما خارج است. طبق ادله نقلی شریعت، بیان اهل عرفان و برخی از فلاسفه، هر شیئی بهره ای از حیات و علم دارد و به مقتضای آن بهره ای از حمد تشریعی را داراست، هر چند این حمد برای ما قابل شنیدن و درک نباشد.
💐 حامد و محمود یکی است
🔹 ذیل بحث از حمد ناقص و مطلق، بیان شد که حمد مطلق تنها از ذات اقدس الهی سر می زند.
🔹 حمد ناقص خداوند –تبارک و تعالی- نیز از آن جهت که فعلِ حَسَن و کمالی است، اوّلا و بالذات منسوب به خداوند –تبارک و تعالی- است. تمام افعال کمالی از او و برای اوست. پس حامد اوست، علاوه بر این که محمود هم اوست.
🔹 حمد الهی توسط بندگان، نعمتی از نعمتهای الهی است كه در برابر آن نيز، حمد و شکر لازم است و کسی که بیشتر اهل حمد الهی است، بیش از دیگران مشمول عنایت و رحمت الهی است و بیش از دیگران باید حامد و شاکر خداوند –تبارک و تعالی- باشد، نه این که دچار غرور و تکبّر شود.
@y_talabegi
حضرت فاطمه س.one
18.55M
🏴 فیشهای جمع آوری شده درباره وجود مقدس "حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها" در قالب "وان نوت"
🔹 در موضوعاتِ :
📌مقام حضرت س
📌عصمت حضرت س
📌حضرت زهرا س و شب قدر
📌ماجرای ظلم به حضرت س
📌پاسخ به شبهات
📌اشعار و مقالات
📌و ... .
✅ همچنین برخی متون به مناسبت ایام #فاطمیه در آدرس ذیل :
https://yaddashthayetalabegi.blog.ir/tag/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#فیش
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۱)
📌 بنای اسلام بر تسبیحات اربعه
🌟 و رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتِ الْكَعْبَةُ كَعْبَةَ قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ وَ هِيَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر (علل الشرایع , جلد۲ , صفحه۳۹۸)
🔹 ترجمه : از حضرت امام صادق عليه السّلام سؤال شد: براى چه كعبه، كعبه ناميده شده؟ حضرت فرمودند: زيرا چهارگوش مىباشد. محضر مباركش عرض شد: براى چه چهارگوش مىباشد؟ حضرت فرمودند: زيرا محاذى بيت المعمور است و آن چهار گوش مىباشد. عرض شد: براى چه بيت المعمور چهار گوش است؟ حضرت فرمودند: زيرا محاذى عرش است و آن چهار گوش مىباشد. محضر مباركش عرض شد: چرا عرش مربّع است؟ فرمودند: زيرا كلماتى كه اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اكبر.
📌 تمام این کلمات مربوط به در بحث #خداشناسی و توحید است.
بنای اسلام بر توحید و غایت اسلام رسیدن به توحید و خدایی شدن انسان است و راه آن افزایش درک و ایمان نسبت به تسبیحات اربعه.
🔹 کسی که باور قلبی و کامل به این اذکار مقدس داشته باشد و حقیقت معارف این اذکار در عمق وجودش ملکه شده باشد، رسد به جایی که به جز خدا نبیند و جز خدا نخواهد.
#اخلاق
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 14.mp3
14.5M
🎙 #فایل_صوتی "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه چهاردهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل مستقل در تصرف و موکل
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 14.pdf
158.3K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه چهاردهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل مستقل در تصرف و موکل
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 8.mp3
10.01M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه هشتم، عام فوقانی (۲)
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
📚 #معرفی_کتاب
🖋 کتاب #دست_نوشتهها از مرحوم علامه طباطبایی - قدس سره- رونمایی شد.
🔹 این اثر که شرح جلسات خصوصیِ علامهطباطبایی(ره) در منزل مرحوم سیداحمد ذوالمجد در تهران است، برآمده از دستنوشتههای حاضران در این جلسات، بهویژه مرحوم ذوالمجد میباشد.
🔹 این جلسات خصوصی حدود ۲۰سال در منزل مرحوم ذوالمجد در تهران برگزار میشد و محتوای این نشستها، عمدتاً با موضوعات دین، عرفان و حکمت، پیوند خورده و کتاب دستنوشتهها نیز بر مبنای همین سه موضوع، تدوین شده است.
🔹 شهید مرتضی مطهری، هانری کُربن، ابراهیم دینانی، سیدجلالالدین آشتیانی، داریوش شایگان و بزرگانی دیگر، از حاضران در این جلسات خصوصی بودهاند.
🔹 این اثر، به همت حجة الاسلام و المسلمین #احسان_کرمانشاهانی در مدت چهار سال، تحقیق و تدوین گردیده است.
📌 برای تهیه کتاب میتوانید به www.zekraa.ir مراجعه و یا به کانال @allameh_media در شبکههای اجتماعی پیام دهید.
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۸
💐 حقیقت ربّ
🔹 در کتب لغت دو معنا برای «رَبّ» بیان کرده اند، مالک و مصلحِ مدبّر.
🔹 ذات اقدس الهی مالکِ سوی الله است. این مطلب در آیات بسیاری از قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.
احتمال می رود اصل معنای «ربّ»، مصلحِ مدبّر باشد که به دلیل مناسبت در معنای «مالک» استعمال شده یا به حدّ وضع رسیده است.
🔹 ربّ، کسی است که شیء را به سمت اصلاح و کمال می برد و از این رو در فارسی به «پروردگار» ترجمه می شود.
🔹 مفاهیمی مانند ملکیت، تربیت، تعلیم و امثال آن، از ملازمات آن هستند. با این توضیح «ربّ» از صفات فعل الهی است و معنای تدریج از آن فهمیده می شود. از این رو صفت «ربّ» مخصوص عوالمی است که تدریج در آنها معنا دارد.
💐 توحید ربوبی
🔹 توحید ربوبی یعنی فقط او در هستی نقش ربوبیّت دارد. خداوند تبارک و تعالی تنها حقیقتی که نیازهای مخلوقات را تامین می کند، لحظه به لحظه آن ها را به سمت اصلاح و کمال مادی یا معنوی می کشاند، تغذيه و رشد و نموّ جسمانی را بر عهده دارد، با حوادث و وقائع بر عقل و تجربه می افزاید و هر آنچه پیش آمده و پیش خواهد آمد -با تدبیر او و بر اساس حکمت و رحمت او- جهت سوق دادن مخلوقات به اصلاح و کمالشان می باشد. آب و غذایی که در اختیار انسان قرار می گیرد، جذب بدن می شود و رشد جسمانی را تامین می کند، از او و به لطف و قدرت اوست. علم و معرفتی که کمال نفسانی را حاصل می کند و فعل و عملی که رشد روحی را به همراه دارد، از او و به لطف و حکمت اوست.
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۲)
📌 ذکر اول :"الله اکبر"
🔹 کبیر از اسماء حسنای الهی:
«وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُ الْكَبِيرُ» (سوره مبارکه حجّ، آیه شریفه62). کبیر به معنای بزرگ است که در مادیات به میزان حجم در مقایسه با غیر اطلاق می شود، مثل خانه بزرگ. اما گاهی برای امور غیر مادی استعمال می شود، مثل گناه بزرگ (اثم کبیر، سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 219) یا «رضوان من الله اکبر» (سوره مبارکه توبه، آیه شریفه 72).
🔹 در مورد ذات باری تعالی «کبیر بودن» از حیث حقیقت وجود و معنوی است و به عظمت، شکوه، جلالت قدر و ارتفاع درجه ترجمه و تفسیر شده است.
🔹 تفسیر "الله اکبر":
«الله اکبر» یعنی خداوند –تبارک و تعالی- با عظمت تر و با جلالت تر است.
🔹 روایات در شرح «الله اکبر» مختلف است اما به نظر می رسد شاهد جمع و آن روایاتی که کاملتر و جامع تر مفاد این ذکر مقدّس را ارائه می دهد، کلام نورانی وجود مقدس امام صادق ع است که می فرماید «الله اکبر من ان یوصف» (مرحوم صدوق، توحید، ص313).
🔹 الله اكبر يعني خدا برتر از آن است كه وصف شود. هر وصفی برای ذات خداوند –تبارک و تعالی- ناقص است و خداوند برتر از آن است. عظمت و شکوه و جلالت او قابل وصف شدن نیست.
🔹 وصف هایی که ما می فهمیم و تصور می کنیم، از چند جهت نسبت به منزلت الهی را ناقص هستند :
🔺 اولا خداوند تبارک و تعالی نهایت قدرت، علم، مهربانی اش بی نهایت است. درک و فهم این کمالات بی نهایت برای ما مقدور نیست، یعنی او از هر چه مهربانی تصوّر کنیم، او مهربان تر است، هر چه قدرت و علم و عظمت تصور کنیم، او بزرگتر از این اوصاف تصور شده ماست.
🔺 ثانیا این اوصاف همگی تنها وصف، تعین و جهتی از کمالات بی نهایت الهی هستند –نه ذات بی حدّ الهی-. او مستجمع جمیع کمالات است. او بزرگتر از این اوصافی است که تنها به جهتی خاصّ اشاره می کنند.
🔹 «الله اکبر» یعنی او بزرگتر از آن است که وصف شود. عظمت، شکوه و جلالت قدر او به وصف در نمی آید و قابل توصیف نیست.
🔹 پیامدهای اخلاقی باور این ذکر شریف:
🌷 کسی که این معنا را برای خود هضم کرده باشد، «بزرگی، عظمت و شکوه مسحور کننده و البته خوفناک الهی را بهتر می فهمد» و اگر با این توجّه وارد نماز شود، نمازی متفاوت اقامه خواهد کرد و اگر تمام طول روز متوجه «الله اکبر» باشد، رفتار و سکنات او متفاوت خواهد بود.
🌷 مرور این مطلب، حقارت خود و تمام هستی در برابر خداوند –تبارک و تعالی- را به باور ما منتقل می کند و ایمان را افزایش می دهد. درک عظمت الهی و حقارت خود و تمام هستی در مقابل خدا سبب #خشوع می شود و انسان را برای قیام و رکوع و سجود در مقابل درگاه الهی آماده می کند.
#اخلاق
#نماز
#حضور_قلب
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 9.mp3
14.79M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه نهم، عام فوقانی (۳)
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۹
💐 توحید ربوبی (۲)
🔹 جميع اجزاء عوالم هستی از هر جهت تحت تربيت و مراقبت اوست. همه مخلوقات غرق در نعمت الهی – از افاضه وجود تا حفظ از خطرات، صحت جسمی و روحی، رزق، اصلاح و تدبیر امور به سمت کمال- هستند. این فیض به لطف و رحمت او پیوسته و مستمر است و در این راه هیچ نعمت و رحمتی از هیچ موجودی دریغ نشده است –از سلامتی کوچکترین اعضای بدن تا نعمت معرفت به خدای عزّ و جلّ و اهل بیت عصمت و طهار علیهم الصلاه و السلام-.
🔹 غیر او هیچ نقشی در تامین نیازها و وصول به کمال و نفع و ضرر انسان یا هر موجود دیگری ندارد و حاکم مطلق و تنها برنامه ریز و مدیر هستی، اوست.
🔹 از سویی کمال مطلق اوست. پس غایت ربوبیت –که کمال است- خود اوست. او با لطف و رحمت خود، ما را به سمت خود می کشد و بالا می برد. هر حرکتی به سمت کمال، حرکت به سمت اوست و به میزانی که حرکت رخ می دهد، قرب به او حاصل می شود و قرب به او به معنای ظهور بیشتر کمالات او در مخلوق، مظهریت اقوای مخلوق برای او، تجلی اقوای او برای مخلوق و بهره بیشتر از جنّت ذات است.
🔹 باور قلبی توحید ربوبی و تنظیم تمام اعمال و رفتار به مقتضای آن، بسیار نادر و مخصوص عارفین بالله و اولیاء خاصّ اوست.
🔹 در بین مومنین جهل و غفلت از توحید ربوبی بسیار است. اگر ذره ای تصور شود که غیر خدای تبارک و تعالی – مثل فلان قدرتمند یا ثروتمند- توانایی مستقل برای رساندن خیر یا شر دارد، مصداق شرک ربوبی است.
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۳)
📌 ذکر دوم : "الحمدلله"
🔹 حمد: به معنای ستایشِ کمال و کار نیک است. «الحمدلله» یعنی ستایش مخصوص خداست.
🔹 چرا تنها خدا شایسته ستایش است؟
خداوند کمال مطلق است، همه کمالات از او و برای اوست و تمام کمالهایی که در موجودات دیگر میبینیم، در واقع بروز و ظهور کمال اوست. هیچ کمال حقیقیای جز کمال خدا وجود ندارد.
🔹 هر نوع کمالی، چه معنوی و چه مادی، از خدا سرچشمه میگیرد.علم، قدرت، مهربانی و هر صفت پسندیدهای که در موجودات مشاهده میشود، همه از خداست. کمالهایی که در انسانها میبینیم، مانند هوش، استعداد و اخلاق نیک، هدیهای از جانب خدا است.
هیچ موجودی کمال مستقلّ برای خودش ندارد، جز خدا.
هر عمل نیک و پسندیدهای که انجام میشود، هم نتیجه کمال ذاتی است و کمال ذاتی هم مخصوص خداست.اعمال نیک انسانها به لطف و عنایت خدا انجام میشود.
🔹 بنابراین تنها خداوند شایسته ستایش است، زیرا:
او منبع همه کمالات و خوبیها است و علت اصلی همه اعمال نیک و پسندیده است.
🔹 پیامدهای اخلاقی اعتقاد به اختصاص حمد به خدا :
رفع غرور و تکبر: انسان میفهمد که هر چه دارد از خداست و دلیلی برای خودستایی وجود ندارد.
خشوع و خضوع در برابر خدا : انسان را به تواضع و فروتنی در برابر خدا دعوت میکند.
تقویت ایمان: با شناخت عظمت خدا، ایمان انسان تقویت میشود.
افزایش شکرگزاری: انسان به خاطر نعمتهای خدا شکرگزار میشود.
عشق به خدا: باعث ایجاد ارتباط عمیقتر و صمیمانهتر با خدا میشود.
و ... .
#اخلاق
@y_talabegi