eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
451 دنبال‌کننده
130 عکس
95 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ میلادی: monday - 9 August 2022 قمری:. الثلاثاء ، 11 محرم 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    ◾️حركت كاروان اسرا از كربلا عمر سعد ملعون روز يازدهم تا وقت ظهر در كربلا ماند، و بر كشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنان را به خاك سپرد. وقتى روز از نيمه گذشت فرمان داد تا دختران پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را بر شتران بى جهاز سوار كردند و سيّد سجّاد عليه السّلام را نيز با غل جامعه بر شتر سوار كردند. هنگامى كه آنان را از قتلگاه عبور دادند و نظر بانوان بر جسم مبارك امام حسين عليه السّلام افتاد، لطمه‌ها بر صورت زدند و صدا به صيحه و ندبه برداشتند. (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص ۱۸۴. فيض العلام: ص ۱۵۶. معالى السبطين: ج ۲، ص ۹۰) ◾️تشكيل مجلس ابن زياد روز يازدهم عمر سعد به كوفه آمد. ابن زياد اذن عمومى داد تا مردم در مجلس حاضر شوند. سپس رأس مطهر امام حسين عليه السّلام را نزد او گذاشتند و او نگاه مى كرد و تبسّم مى نمود و با چوبى كه در دست داشت جسارت مى نمود. (اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۷۱) ◾️حركت اهل بيت امام حسين عليه السّلام به سوى كوفه عصر روز يازدهم اهل بيت عليهم السّلام را با حالت اسارت به كوفه بردند. (اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۷۱) نزديك غروب حركت كردند و شبانه به كوفه رسيدند. لذا آن بزرگواران داغدار و مصيبت زده را تا صبح پشت دروازه هاى كوفه نگه داشتند. هنگام صبح عمر سعد ملعون از كوفه خارج شد، و بسان فرماندهى كه از فتوحات خويش خوشحال است همراه اسرائ وارد كوفه شد. (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص ۲۰۴) 📆 : ◾️1روز تا ورود اسیران کربلا به کوفه (۶۱ ه‍ ق) شهادت امام زین‌العابدین علیه‌السلام (۹۵ ه‍ ق) ◾️8 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) 14 روز تا شهادت امام زین‌العابدین علیه‌السلام (۹۵ه‍ ق) به روایتی 🌸22 روز تا ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام (۵۷ه‍ ق) به روایتی ◾️24 روز تا شهادت حضرت رقیه س (۶۱ ه‍ ق) ◾️28 روز تا شهادت عمار بن یاسر (۳۷ ه‍ ق) ◾️39 روز تا اربعین حسینی ورود جابرین عبدالله انصاری به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
مرحوم مجلسی بزرگ در روضة المتقین ج۸، ص ۱۵۱ می‌فرماید: روایت شده که حضرت عبدالمطلب و فرزندش ابوطالب از اوصیاي حضرت ابراهیم و اسماعیل (عليهما السلام) بودند، همینطور در جلد ۷ الغدیر ص ۳۸۹ آمده وقتی از امیرالمؤمنین سؤال کردند آخرین وصی قبل از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) که بود؟ فرمود پدرم، و در ص ۳۴۸ از قول ابی طالب (علیه السلام) آمده که می‌فرماید: پدرم (حضرت عبدالمطلب) همه کتاب را می‌خواند، و می‌فرمود از صلب من پیغمبری (صلی الله علیه و آله) مبعوث می‌شود، آرزو دارم زمان او را درک کنم و به او ایمان بیاورم، هرکس از فرزندان من او را درک کرد ایمان بیاورد، و استاد خدایش درجاتش را انشاءالله عالی است متعالی قراردهد، در ضمن بحث در باب خمس وقتی به وجوب خمس در کنز رسید، و روایت ۳ و ۴ باب ۵ از ابواب ما یجب فیه الخمس وسائل الشیعه قرائت کرد که، در آن دو حدیث آمده که حضرت عبدالمطلب در زمان جاهلیت ۵ کاری را انجام داد، و خدای متعال آن‌ها را در اسلام رسمیت داده و طبق آن‌ها قرآن نازل فرمود، استاد فرمود: اگر حضرت عبدالمطلب از حجت‌های خدا نبود خدا کار او را به رسمیت نمی شناخت. مرحوم مجلسی بزرگ در جلد ۱۲ روضه المتقین، ص ۲۳۱، باز می‌فرماید: حضرت عبدالمطلب اگر از حجج خداوندی نبود، و تصمیم او در بریدن سر فرزندش عبداللّه (علیه السلام)، شبیه تصمیم حضرت ابراهیم در سر بریدن فرزندش اسماعیل (علیه السلام) نبود، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) افتخار نمی کرد به فرمایش خود: انا ابن الذبحین. نگارنده گوید این بحث بوی عصمت حضرت عبدالمطلب و پسرش ابوطالب را نمی دهد؟ بگذار اهل سنت در ایمان حضرت ابی طالب باز شک کنند. به جرم اینکه پدر علی (علیه السلام) است. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 تاریخ ◾️🍃 کتاب تاریخ یعقوبی قدیم ترین کتاب تاریخ است که، مؤلف آن دقت زیادی در نقل مطالب به خرج داده است، او در سال ۲۹۲ وفات کرده است، چون نکات جالب و در عین حال مختصر دارد بعضی از ظرایف آن درج می‌گردد، در جلد دوم آن آمده: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پنجاه روز پس از جریان اصحاب فیل متولد شد صفحه ۴ ثویبه کنیز ابولهب رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، و حمز بن عبدالمطلب، و جعفر بن ابی طالب علیهم السلام را شیر داده بود، ابولهب او را به جهت شیردادنش به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آزاد کرد، و لذا در جهنّم از طریق مکیدن انگشت ابهامش رفع تشنگی می‌کند، حضرت عبداللّه پدر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) دو ماه پس از تولد حضرتش دار فانی را وداع گفت، صفحه ۶ حضرت عبداللّه در سنّ ۲۵ سالگی، و حضرت آمنه مادر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در سن سی سالگی از دنیا رفتند، صفحه ۷ از ترس اصحاب فیل همه از مکّه خارج شدند جز حضرت عبدالمطلب جدّ پیغمبر (صلی الله علیه و آله) که، او را قریش ابراهیم دوم لقب می‌دادند، او در کنار کعبه ماند و فرمود از حرم خدا خارج نمی شوم که عزّت را در غیر آن بجویم [۱]، حضرت عبداللّه بود که مژده قدرت نمايی خدا را در فانی کردن اصحاب فیل به قریش آورد، صفحه ۸ حضرت عبدالمطلب در صد و بیست سالگی، یا صد و چهل سالگی، رحلت فرمود که، آن روز از عمر مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هشت سال می‌گذشت صفحه ۱۰ نزدیکی‌های بعثت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) کعبه به وسیله سیل، یا آتش منهدم شد، و قریش تجدید بنا کردند، ارتفاع کعبه را دو مقابل گرفته، و علاوه سقف نداشت مسقّف کردند، سر نصب حجرالاسود اختلاف شدید پیش آمد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به طرز لطیفی آن را بجای گذاشت، صفحه ۱۴ کسانی که به غلامان خویش دستور داده بودند که فضلات شکم شتر را بر کتف رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حال سجده بیندازند، ابوطالب (علیه السلام) به غلام خویش امر کرد که همان فضلات را به روی ارباب‌ها بپاشد، و کسی هم الحمدلله جرئت حرف زدن پیدا نکرد، صفحه ۲۰ حضرت خدیجه در ۶۵ سالگی و حضرت ابوطالب در ۸۶ یا ۹۰ سالگی رحلت کردند، صفحه ۲۸ عباس عموی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) زینب دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را از طایف به مدینه آورد، دوباره برگشت صفحه ۳۴ ابولهب به جهت مریضی، یا به دلیل اینکه عاص بن هشام را در بازی قمار برده بود و او را به جای خویش به جنگ بدر فرستاد، خودش نرفت و چهار هزار درهم به مشرکین کمک کرد، از جمله کسانی که ده شتر در بدر برای مشرکین سر بریدند، یکی هم عباس عموی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود صفحه ۳۷ ابولهب پس از شنیدن مغلوبیت مشرکین در جنگ بدر، به فاصله ۹ روز به درک رفت، عباس جزء اسراي بدر شد، وقتی از او هم فدیه خواستند گفت ندارم اجازه بدهید گدايی کنم تا بپردازم، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) از مالی که پیش زنش گذاشته بود وقتی خبر کرد مسلمان شد، ولی در مکه ایمانش را مخفی می‌کرد، صفحه ۳۸ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرض مرگش ۱۴ روز طول کشید، اسامه هفده ساله را پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمانده لشکر قرارداد، و به مهاجرین و انصار دستور فرمانبری داد، و کسانی را که بر کمی سنّ او اشکال می‌کردند پیغمبر (صلی الله علیه و آله) جواب می‌داد، و ابوبکر و عمر جزء سربازان او بودند صفحه ۱۰۳ ولید بن عقبه فرماندار کوفه در دولت عثمان، عرق زهرمار کرد و نماز صبح را چهار رکعت خواند، و به مردم گفت اگر خواستید بیشتر هم بخوانم، سپس در محراب قیّ کرد صفحه ۱۵۵ عثمان سه (۳) روز بدنش روی زمین بود سپس شبانه با حضور چهار نفر دفن شد، گفته شده حتی نماز میت هم برایش نخواندند، صفحه ۱۶۵ در سال ۴۲ معاویه با سلطان روم صلح کرد، بنا شد معاویه سالی صد هزار درهم به او بپردازد، صفحه ۲۰۶ عمر و عاص در سنّ ۹۸ سالگی در سال ۴۳ درک رفت، می‌گفت ای کاش سی (۳۰) سال پیش مرده بودم دنیای معاویه را آباد نمي كردم و دین خود را بر باد نمی دادم، به زیادی مالش حسرت می‌خورد، و می‌گفت ای کاش این‌ها پشکل بودند، پس از مرگش همه مال او را معاویه مصادره کرد، ده سال حاکم مصر بود چهار سال از طرف عمر، و چهار سال از طرف عثمان، و دو سال از طرف معاویه، صفحه ۲۱۱ معاویه برخلاف دستور دین خطبه نماز عید را پیش از نماز خواند، چون مردم برای اینکه فقره لعن بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) را نشنوند، بعد از نماز بلند می‌شدند و می‌رفتند، فدک را به مروان بخشید تا آل رسول بیشتر ناراحت شوند، و ابن آثال نصرانی را عامل خراج حمص قرار داد، صفحه ۲۱۲ معاویه درباره شیرین سخنی امام حسن (علیه السلام) گفت: او تنها کسی بود که وقتی سخن می‌گفت دوست نداشتم حرفش را قطع کند صفحه ۲۱۵. ---------- [۱]: . 📚مخفی نماند که
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 به هنگام ◾️🍂 مِنَّا وَ يَسْتَحْيِي مِنَ الْكُهُولِ؟ قَالَ يُكْرِمُ اَلشَّبَابَ مِنْكُمْ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ وَ يَسْتَحيي مِنَ الْكُهُولِ أَنْ يُحَاسِبَهُمْ قَهْلَ سَرَرْتُكَ قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي فَإِنَّا قَدْ نُبِزْنَا نَبْزاً انْكَسَرَتْ لَهُ ظُهُورُنَا وَ مَاتَتْ لَهُ أَفْئِدَتُنا وَ اِسْتَحَلَّتْ بِهِ الْوُلَاةُ دِمَاءَنَا فِي حديث رَوَاهُ فُقَهَاؤُهُمْ هَؤُلاَءِ قَالَ: فَقَالَ: اَلرَّافِضَةُ؟ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ لاَ وَاللَّهِ مَاهُمْ سَمَّوْكُمْ بَلِ اَللَّهُ سَمَّاكُمْ أَمَّا عَلِمْتَ أَنَّهُ كَانَ مَعَ فِرْعَوْنَ سَبْعُونَ رَجُلاً مِنْ بَنِي اَسْرَائِيلَ يَدِينُونَ بِدِينِهِ فَلَمَّا اِسْتَبَانَ لَهُمْ ضَلالُ فِرْعَوْنَ وَ هَدْيُ مُوسَى رَفَضُوا فِرْعَوْنَ وَلَحِقُوا بِمُوسِي فَكَانُوا فِي عَسْكَرِ مُوسي اشد اَهْلَ ذَلِكَ الْعَسْكَرِ عِبادَةً وَ أَشَدَّهُمُ اجْتِهَاداً الأ أَنَّهُمْ رَفَضُوا فِرْعَوْنَ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَى مُوسَى أَنْ أَثْبِتْ لَهُمْ هَذَا اَلاِسْمَ فِي اَلتَّوْرَاةِ فَاِنِّي قَدْ نَحَلَّتْهُم و برای او دری به سوی بهشت باز می‌شود و او هم به بهشت نگاه می‌کند. ملک الموت به او می‌گوید: این آن چیزی است که خداوند برای تو آماده کرده است و آنان رفیقان تو هستند آیا دوست داری به آنها ملحق شوی و یا اینکه علاقه داری به دنیا باز گردی؟ پس امام صادق عَلَیهِ السَّلام فرمودند: آیا این مطلب را از بالا آوردن پیشانی و ابروانش که حکایت از منفی بودن جواب او دارد و می‌خواهد بگوید: نیازی به دنیا و بازگشت به آن ندارم، نمی یابی. امام عَلَیهِ السَّلام در ادامه فرمودند: پس منادی از میان عرش او را ندا میدهد در حالیکه او و کسانی که نزد اویند می‌شنوند: ای نفسی که به محمد و وصی او و ائمه ی پس از او مطمئن بودی، باز گرد به سوی پروردگارت در حالی که از ولایت راضی بودی و به ثواب نیز راضی خواهی شد پس در میان بندگان من یعنی محمّد و اهل بیت او و در بهشت من بدون هرگونه شائبه ای داخل شو. روایت بصیر از امام عَلَیهِ السَّلام در مورد فضائل ◾️🍃 ۱- ابو بصیر گوید: در سن پیری و در حالیکه به سختی نفس می‌کشیدم به خدمت امام صادق عَلَیهِ السَّلام مشرف شدم. پس امام فرمودند: ای ابا محمد چرا نفس نفس میزنی؟ عرض کردم فدایت شوم مسن شده‌ام و استخوانم نازک شده و اجلم نزدیک شده است با این وجود نمی دانم در آخرت به کجا خواهم رفت! پس امام فرمودند: ای ابا محمد آیا تو این سخن را می‌گویی؟ عرض کردم: فدایت شوم. چگونه نگویم؟ امام فرمودند: آیا نمیدانی خداوند تبارک و تعالی جوانان شما را تکریم می‌کند و از پیران شما حیا دارد؟ عرض کردم فدایت شوم چگونه جوانان ما را تکریم می‌کند و از پیران ما حیا می‌کند؟ امام فرمودند: تکریم جوانان به عذاب نکردن آنان و حیاء از پیران به محاسبه نکردن اعمالشان است آیا مسرورت نمودم؟ عرض کردم فدایتان شوم بر من بیفزای زیرا در حدیثی که فقهاء ایشان (اهل سنت) روایت کرده اند ما ملقب به لقبی شده ایم که پشت ما به خاطر آن شکسته و قلب‌های ما به خاطر آن مرده است و بواسطه ی آن حکمفرمایان خون ما را حلال شمرده اند. پس امام فرمودند: لقب رافضی را می‌گویی؟ عرض کردم: بلی. امام فرمودند: نه قسم به خدا آنان شما را به این اسم نخوانده اند بلکه خداوند این نام را بر شما نهاده است. آیا نمیدانی که فرعون را هفتاد مرد از بنی اسرائیل همراهی می‌کردند که همگی به دین او معتقد و متدین بودند پس هنگامیکه گمراهی فرعون و هدایت موسی بر آنها آشکار شد فرعون را رها کرده و به موسی ملحق شدند و در لشکر موسی از همه ی لشکریان در عبادت سخت کوشتر و تلاششان از همه افزون تر بود؟ پس همانا ایشان فرعون را رها کرده و به موسی ملحق شدند. در نتیجه خداوند به موسی وحی کرد که این نام را در تورات برای آنان ثبت کن. زیرا که من این اسم را به آنها عطا کردم. ثُمَّ ذَخَرَ الله هَذَا اَلْإِسْمَ حَتَّى سَمَّاكُمْ بِهِ اذ رَفَضْتُمْ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَجُنودَهِما وَاتَّبَعتُم مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ فَهَلْ سَرَرْتُكَ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ افْتَرَقَ اَلنَّاسُ كُلَّ فُرْقَةٍ و اسْتَشْيَعُوا كُلَّ شِيعَةٍ فَاسْتَشْيَعْتُم مَعَ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ فَذَهَبْتُمْ حَيْثُ ذَهَبَ اَللَّهُ وَ.... ---------- 📚منابع: [۱]: سورة الشوری ۵ [۲]: سوره احزاب /۲۳ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه- ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ میلادی: monday - 10 August 2022 قمری:. الأربعاء ، 12 محرم 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    ◾️دفن شهداى كربلا روز دفن بدنهاى مطهر سيّد الشّهداء عليه السّلام و اهل بيت و اصحاب آن حضرت، توسّط امام سجّاد عليه السّلام به يارى جمعى از بنى اسد است. (اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۷۰. الوقايع و الحوادث: ج محرم، ص ۶۱. وقايع الايّام: تتمه محرم، ص ۱۳۲) ◾️ورود اهل بيت عليه السّلام به كوفه روز دوازدهم روز ورود اهل بيت عليهم السّلام با حالت اسارت به كوفه است. (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص ۲۰۴. الوقايع و الحوادث: ج محرم، ص ۲۵) در اين روز ابن زياد فرمان داد كه احدى حق ندارد با اسلحه از خانه بيرون آيد، و ده هزار سوار و پياده بر تمام كوچه‌ها و بازارها موكل گردانيد، كه احدى از شيعيان اميرالمؤمنين عليه السّلام حركتى نكند. سپس فرمان داد سرهايى را كه در كوفه بود برگردانند و در پيش روى اهل بيت عليه السّلام حركت دهند، و با هم وارد شهر كرده در كوى و بازار بگردانند. مردم با ديدن حالت زار ذريه ى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سرهاى بر نيزه و بانوان و مخدرات در هودجهاى بدون پوشش، صدا به گريه بلند نمودند. زينب كبرى،‌ام كلثوم، فاطمه بنت الحسين و امام زينالعابدين عليه السّلام به ترتيب با جگرهاى سوزان و قلوب دردناك ايراد خطبه نمودند، كه عده اى از لشكر با ديدن اين اوضاع از كرده خود پشيمان شدند، اما هنگامى كه خيلى دير شده بود!! (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص ۲۰۵) ◾️روز شهادت حضرت سجّاد عليه السّلام شهادت امام زين العابدين عليه السّلام بنابرقولى در اين روز در سال ۹۴ ه’ در سن ۵۷ سالگى واقع شده است (توضيح المقاصد: ص ۳) و قول ديگر ۲۵ محرم است كه خواهد آمد. 📆 : ◾️7 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) ◾️13 روز تا شهادت امام زین‌العابدین علیه‌السلام (۹۵ه‍ ق) به روایتی 🌸21 روز تا ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام (۵۷ه‍ ق) به روایتی ◾️23 روز تا شهادت حضرت رقیه س (۶۱ ه‍ ق) ◾️27 روز تا شهادت عمار بن یاسر (۳۷ ه‍ ق) ◾️38 روز تا اربعین حسینی ورود جابرین عبدالله انصاری به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 امام سجاد علیه السلام◾️🍃🍃 ما را ضریح ِ قبر ِ تو ، در آفتاب کُشت این‌داغ‌ودرد ، حسرت و اشک و عذاب کشت « خدالتریب » صورت خاکی ، تو را شکست «شیب الخضیبِ»صورت‌ِدرخون‌خضاب‌کشت چشمت به آب خورد و به کامت حرام شد یعقوب ِ دل‌شکسته ، تو را ، داغ آب کشت قلب تو را به سینه چهل سال ، امام صبر بغض ِ صدای ِ تشنه ی طفل ِ رباب ، کشت دیـدی سر ِ بریـده ، سـر ِ نیزه ها ، ولی ... زخم زبان و طعنه ، تو را بی حساب کشت یابن الخلیل ، نوبت آتش شد و تو را ... لجبازی و حرارت ِ سرب ِ مذاب کشت وقتی که خواهرت ، به کنیزی خطاب شد عمری غرور ِ قلب تو را این "خطاب" کشت رقصیدن ِ کنار ِ سر ِ حجت ِ خدا ... رفتن میان ِ مجلس ِ بزم ِ شراب... کشت آمد میان شهر و صدا زد ، گناه نیست ... یک مشرکی اگر که به قصد ثواب کشت پروانه ای و با پر ِ سجاده ، سوختی با داغ کربلا ، سرِ سجاده ، سوختی روح‌ الله قناعتیان فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ است واسطه باشد، و همان طور كه مى توان اين عمل را به خورشيد نسبت داد، مى شود به آن شيشه نسبت داد. دل گفت مرا علم لدنّى هوس است تعليم كن اگر ترا دسترس است گفتم كه الف گفت دگر هيچ مگو در خانه اگر كس است يك حرف بس است ۱۳۹ / ۴۶ - در كتاب «مشارق» نقل شده است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم درباره على عليه السلام فرمود: لايحجبه عن اللَّه حجاب وهو السرّ والحجاب. هيچ چيز بين او و خدا حجاب نمى شود و حايل نمى گردد، و او خود حجاب و سرّ الهى است (يعنى فيض بدون واسطه از خداوند به او مى رسد، و او واسطه فيض است). پس امام نور خداوندى و سرّ الهى است و وابستگى اش به اين جسد عارضى است (نورى است كه از عالم عِلوى و ملكوت در اين جسد جاى گرفته است). و دليل آن فرمايش حق تعالى است: «واَشْرَقَتِ الاَرْض بنُور رَبّها» [۱]، در تفسير آن فرموده اند: «ربّ الأرض» يعنى صاحب، مالك و اختياردار زمين، و آن امام عليه السلام است كه به نور او زمين روشن گشته است، و او نور خداست كه در تاريكى‌ها درخشيده و همه عالم را نورانى كرده است. [۲] موافق همين تفسير روايت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم است كه فرموده اند: براى خورشيد دو جهت است، يك جهت آن به طرف اهل آسمانها است و بر آن نوشته شده است: «اللَّه نور السماوات» خداوند روشنى بخش آسمان‌ها است. و يك روى ديگرش به طرف اهل زمين است و بر آن نوشته شده: «عليّ نور الأرضين» على روشنائى زمين است. پس امام با تمام خلق است و از آنها غايب نيست، مردم از او پنهان نيستند بلكه آنها از ديدار او در حجابند، زيرا دنيا نزد امام عليه السلام مثل سكّه اى در دست انسان است كه هر طور بخواهد مى تواند در آن تصرّف كند. [۳] و از آن بزرگواران عليهم السلام روايت شده است كه فرموده اند: إنّ اللَّه يعطي وليّه عموداً من نور، بينه وبينه، يرى فيه سائر أعمال العباد كما يرى الانسان شخصه في المرآةمن غير شكّ. خدا ستونى از نور به ولىّ خود عطا مى كند كه بين او و خلق است و در آن همه اعمال بندگان را مشاهده مى كند همانطور كه شخص خودش را در آينه مى بيند. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: ديلمى رحمه الله در جلد دوّم كتاب «ارشاد القلوب» روايتى را كه بر خورشيد نوشته شده چنين نقل مى كند: عبداللَّه بن مسعود گويد: از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شنيدم كه فرمود: خورشيد دو چهره دارد: يك روى آن براى اهل آسمان نور مى دهد، و روى ديگر آن براى اهل زمين نورافشانى مى كند، و بر هر روى آن نوشته اى است. سپس فرمود: آيا مى دانيد آن نوشته‌ها چيست؟ عرض كردند: خدا و رسول او داناتر است. فرمود: بر آن جهتى كه به سوى اهل آسمان است نوشته شده: «اللَّهُ نُورُ السماوات وَالأرْض» [۲] يعنى خدا نور آسمان‌ها و زمين است، و برآن جهت ديگر كه اهل زمين آن را مشاهده مى كنند نوشته شده: «عليّ نور الأرضين» يعنى على روشنائى زمين است. [۳] امّا جمله اى كه در حديث قبلى گذشت: «كه در آن ستون نور، اعمال بندگان را مشاهده مى كنند»، اين آيه شريفه آن را تأييد مى كند: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُم وَرَسُولُهُ وَالمُؤْمِنُون» [۴] «به آنها بگوئيد عمل كنيد و بدانيد به زودى عمل شما را خدا و رسول و مؤمنان مى بينند». زيرا در تفسير آن فرموده اند: مراد از مؤمنان در اين آيه ما اهل بيت هستيم. [۵] ۱۴۰ / ۴۷ - برسى رحمه الله در كتاب «مشارق» از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم روايت مى كند كه آن حضرت فرمود: ليلة اُسري بي إلى السماء لم أجد باباً ولا حجاباً ولا شجرةً ولا ورقةً ولا ثمرة إلّا مكتوب عليها عليّ عليّ، وإنّ اسم عليّ مكتوب على كلّ شي ء. [۱] شبى كه مرا به آسمان‌ها بالا بردند، درى و پرده اى و درختى و برگى و ميوه اى را نديدم مگر اينكه بر روى آن نوشته شده بود: ..... ---------- 📚منابع: [۱]: سوره زمر، آيه ۶۹. [۲]: و ۳. مشارق الأنوار: ۱۳۹ و ۱۴۰. [۳]: … [۱]: مشارق الأنوار: ۱۴۰ ۱۳۹. [۲]: سوره نور، آيه ۳۵. [۳]: ارشاد القلوب: ۱۳۸/۲، مائة منقبة: ۷۷ ح ۴۵، بحار الأنوار: ۹/۲ ۷ح ۲۱، مدينة المعاجز: ۴۰۶/۲ ح ۶۳۱. [۴]: سوره توبه، آيه ۱۰۵. [۵]: براى اطّلاع بيشتر رجوع كنيد به بحار الأنوار: ۳۳۳/۲۳ كه درباره عرضه اعمال بندگان بر آن بزرگواران است. [۱]: مشارق الأنوار: ۱۴۹. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 روایت بصیر از امام عَلَیهِ السَّلام در مورد فضائل ◾️🍃 وَ اخْتَرتُم مَا اِخْتَارَ اَللَّهُ وَ أَحْبَبْتُمْ مَنْ أَحَبَّ اَللَّهُ وَ أَرَدْتُمْ مُنْأَرَادَ اَللَّهِ فَأَبْشِرُوا ثُمَّ أَبْشِرُوا فَأَنْتُمْ وَ اَللَّهِ المَرحُومُون اَلْمُتْقِيلُ مِنْ مُحْسِنِكُمْ وَ المُتَجاوَزُ عَنْ مُسِيئِكُمْ مَنْ لَمْ يَلْقَ اَللَّهَ بِمِثْلِ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ لَم يَتَقَبَّلِ اللَّهُ مِنهُ حَسَنَةً وَ لَمْ يَتَجاوَزْ عَنْهُ سَيِّئَةً فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ جُعِلْتُ فِداكَ زِدني فَقالَ انَّ اللَّهُ وَمَلائِكَتُهُ يُسْقِطُونَ الذُّنُوبَ عَن ظُهُورِ شِيعَتِنَا كَمَا يُسْقِطُ الرِّيحُ اَلْوَرَقَ عَنِ اَلشَّجَرِ فِي أَوَانِ سُقُوطِهِ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ تَعَالَى «وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ » [۱] فَاسِتغفارُهم وَ اَللَّهِ لَكُمْ دُونَ هَذَا اَلْعَالَمِ فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي فَقَالَ: لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ فَقَال«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» [۲] وَ اَللَّهِ مَا عَنَى غَيْرَكُمْ اذ وَفَيْتُمْ فِيمَا أَخَذَ عَلَيْكُمْ مِيثَاقَكُمْ مِنْ وَلايَتِنَا وَ إِذْ لَمْ تُبَدِّلُوا بِنَا غَيْرَنَا وَ لَوْ فَعَلْتُمْ لَعَيَّرَكُمُ اَللَّهُ كَمَا عَيَّرَ غَيْرَكُمْ فِي كِتَابِهِ إِذْ يَقُول«وَمَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ ۖ وَإِنْ وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ» [۳] فَهَلْ سَتَرْتُكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ«الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ» [۴] فَالْخَلْقُ وَاللَّهِ غَداً أَعْدَاءُ غَيْرِنَا وَ شِيعَتُنَا وَ مَا عَنَى بِالْمُتَّقِينَ غَيْرَنَا وَ غَيْرَ شِيعَتِنَا فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا ابا مُحَمَّدٍ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي فَقَالَ لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ فَقَال: «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» [۵] سپس خداوند این اسم را ذخیره کرد تا اینکه شما را بدان نامید به این دلیل که فرعون وهامان و لشکریان آنها را رها کردید و از محمد و آل محمد پیروی نمودید. ای ابا محمد آیا مسرورت نمودم؟ عرض کردم فدایت شوم بر من بیفزای. فرمودند: مردم فرقه فرقه و گروه گروه شدند (هر یک شیعه ی کسی) پس شما شیعه و پیرو اهل بیت پیامبر تان شدید و به هر طرف که اراده ی خدا رفت رفتید و آنچه را خدا اختیار کرد اختیار کردید و آنکه را خدا دوست داشت دوست داشتید و آنکه را خدا اراده کرد اراده کردید. پس بشارت باد شما را سپس بشارت باد شما را زیرا که شما مورد رحمت هستید و عمل نیکو کار شما پذیرفته می‌شود و از گنهکار شما گذشت می‌شود. هر که خداوند را با حالی غیر از حال شما ملاقات کند حسنه اش پذیرفته نشود و از گناهانش چشم پوشی نمی شود. پس آیا مسرورت نمودم ای ابا محمد؟ عرض کردم فدایت شوم بر من بیفزایی پس فرمودند: همانا خداوند و فرشتگانش گناهان را از پشت شیعیان ما ساقط می‌کنند همانگونه که باد به هنگام برگ ریزان (پائیز) برگ درختان را می‌ریزد و این سخن خداوند متعال است «و ملائک به حمد پروردگارشان تسبیح می‌گویند و برای اهل زمین استغفار می‌کنند» پس استغفار ملائک قسم به خدا در این عالم صرفا مختص به شماست. پس آیا مسرورت نمودم ای ابا محمد؟ عرض کردم فدایت شوم بر من بیفزای. امام فرمودند: همانا خداوند شما را در کتابش ذکر کرده است: «از مؤمنین مردانی هستند که بر عهد خود با خداوند صادق بودند پس برخی از آنها به شهادت رسیدند و برخی ازآنها منتظرند و عهد خود را تبدیل نکردند» قسم به خدا، کسی غیر شما را قصد نکرده است چون به عهدی که از شما در ارتباط با ولایت ما گرفته است وفادار بودید و ما را با غیر ما عوض نکردید و..... ------ 📚منابع: [۱]: سورة الشوری ۵ [۲]: سوره احزاب /۲۳ [۳]: سورة الأعراف /۱۰۲ [۴]: سورة الزخرف /۶۷ [۵]: سوره النساء /۶۹ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 در کام آتش ◾️🍂 شخصی به نام جعفری نقل می‌کند: حضرت ابوالحسن علیه السلام به من فرمود: چرا تو را نزد عبدالرحمن می‌بینم؟ گفتم: او دایی من است. حضرت فرمود: او درباره خداوند حرفهای نادرست می‌گوید و به جسم بودن خدا قایل است. بنابراین، یا با او همنشین باش ما را ترک کن! یا با ما همنشین باش از او دوری کن! زیرا هم با ما همنشین باشی، هم با او ممکن نیست. چه اینکه او دارای عقیده فاسد است. عرض کردم: او هر چه می‌خواهد بگوید وقتی که من به گفته او معتقد نباشم، در من چه تأثیری می‌تواند بگذارد. امام علیه السلام فرمود: آیا نمی ترسی که بر او عذابی نازل شود، هر دو یکجا گرفتار شوید؟ سپس حضرت داستان جوانی را تعریف کرد که خودش از پیروان موسی علیه السلام بود و پدرش از یاران فرعون و فرمود: آن گاه که سپاه فرعون (در کنار رود نیل) به موسی و پیروان او رسید. آن جوان از موسی جدا شد تا پدرش را نصیحت کرده به موسی ملحق نماید. اما پدرش گوش شنوا نداشت، اندرز خیرخواهانه پسرش در او اثر نبخشید و سرسختانه به راه کج خود با فرعون ادامه داد. جریان را به موسی علیه السلام خبر دادند. اصحاب از حال جوان پرسیدند که آیا او اهل رحمت است یا عذاب؟ حضرت فرمود: جوان مشمول رحمت الهی است چون در عقیده پدر نبود ولی هنگامی که عذاب نازل گردد، نزدیکان گناهکاران نیز گرفتار می‌شوند. آتش بدی بدکاران، خوبان را هم به کام خود فرو می‌برد. [۱] ◾️🍃 چنین نقل شده است که می‌گوید: که همراه دوستم به صحرا رفتیم. اتفاقا در بیابان راه را گم کردیم ناگهان! در سمت راست راهمان، در آن صحرای سوزان حجاز خیمه ای نظر ما را جلب کرد، به سوی آن خیمه رفتیم. وقتی رسیدیم، سلام دادیم. بانوی با حجابی از چادر بیرون آمد، جواب سلام ما را داد و پرسید: شما کیستید؟ گفتیم: ما مسافریم، راه را گم کرده ایم، به ناچار گذرمان به چادر شما افتاد، شاید با راهنمایی شما راه را پیدا کنیم. زن پرهیزگار و صحرانشین گفت: پس روی خود را برگردانید نظرتان به من نیفتد، تا وسایل پذیرایی برایتان فراهم کنم! آن گاه پلاسی انداخت و گفت: روی آن بنشینید تا فرزندم بیاید و از شما پذیرایی کند. پسرش دیر کرد، زن مرتب دامن خیمه را بالا می‌زد و به انتظار آمدن پسرش بیابان را نگاه می‌کرد. بار دیگر که دامن خیمه را بالا زد گفت: از خدا می‌خواهم این شخص که دارد می‌آید قدمش مبارک باشد، از خدا می‌خواهم قدم شتر سوار مبارک باشد. این شتر، شتر پسر من است، ولی پسرم سوار او نیست. شتر سوار رسید و بر در خیمه ایستاد و گفت: ای‌ام عقیل! خداوند در مرگ فرزندت عقیل اجر بزرگ به تو عنایت کند. زن پرسید: مگر پسرم مرد؟ گفت: آری! پرسید: سبب مرگش چه بود؟ گفت: در کنار چاه آب بود، شترها برای نوشیدن آب هجوم آوردند و او را به درون چاه انداختند! زن مصیبت دیده خویشتن داری کرد و گفت: اکنون پیاده شو از مهمانان پذیرایی کن! سپس گوسفندی را به آن مرد داد و او نیز گوسفند را کشت، غذایی تهیه کرد و برایمان آورد. ما در حالی که غذا می‌خوردیم از صبر و بردباری و قدرت روحی آن بانو در شگفت بودیم. پس از صرف غذا، به نزد ما آمد و گفت: آیا از قرآن چیزی می‌دانید؟ گفتم: آری! گفت: آیاتی از سبب آرامش خاطر و تسلی قلبم بشود، بخوان. گفتم: خدای سبحان می‌فرماید: ( (و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا لله و انا الیه راجعون اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون) ) [۱] زن آیه را که شنید با هیجان شدید گفت: تو را به خدا سوگند! این آیه در قرآن به همین گونه است؟ گفتم: به خدا قسم در قرآن همین طور است. زن گفت: درود و رحمت بر شما باد! سپس از جا برخاست و به نماز ایستاد و چند رکعت نماز خواند. آنگاه دست نیاز به درگاه الهی برداشت و گفت: بار پروردگارا! آنچه دستور دادی انجام دادم (در مرگ فرزندم صبر کردم) تو نیز درباره من به وعده خود وفا کن! با گفتن این جمله به اشک و ناله در مصیبت فرزندش خاتمه داد! سپس گفت: اگر قرار بود کسی برای دیگری همیشه بماند... در این حال من با خود گفتم: لابد می‌خواهد بگوید پسرم برایم می‌ماند، چون به او نیازمندم، ولی با کمال تعجب دیدم سخنانش را ادامه داد و گفت: محمد صلی الله علیه و آله برای امت خود جاودانه می‌ماند. ما از خیمه آن بانو بیرون آمدیم با خود می‌گفتم: در حقیقت من کسی را کاملتر و بزرگتر از این بانو که خدا را با کاملترین صفات و زیباترین خصوصیات یاد کرده ندیده‌ام و آنگاه که دانست از مرگ چاره ای نیست و بی تابی درد را دوا نمی کند و گریه عزیز از دست رفته او را بار دیگر زنده نمی کند، صبر جمیل پیشه کرد و پسرش را به عنوان ذخیره سودمند در پیشگاه خدا برای روز نیاز و
گرفتاری به حساب آورد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۷۴، ص ۹۵. [۱]: بشارت ده به صبر کنندگان، آنگاه که مصیبتی به آنان رسد گویند: ما نیز از خدائیم و به سوی او بازگشت می‌کنیم. درود و رحمت خدا بر چنین اشخاص و آنان هدایت یافتگان است. [۱]: بحار: ج ۸۲، ص ۱۵۱. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🌸🍂 : شیعیان و اهل علیهم السلام در 🍂 روایت بصیر از امام عَلَیهِ السَّلام در مورد فضائل ◾️🍃 اگر چنین می‌کردید خداوند از شما ایراد می‌گرفت همانگونه که از غیر شما در کتابش ایراد گرفته است «برای اکثر آنها عهدی نیافتیم و اکثر آنها را اهل فسق یافتیم». پس آیا مسرورت نمودم ای ابا محمد؟ عرض کردم فدایت شوم بر من بیفزای. فرمودند: همانا خداوند شما را در کتابش ذکر کرده و فرمود: «دوستان در آن روز برخی دشمن برخی دیگر هستند به جز متقین» سوگند به خداوند که خلایق فردا دشمنان یکدیگرند، به جز ما و شیعیانمان، و مراد از متقین غیر از ما و شیعیان ما کس دیگری نیست. پس آیا مسرورت نمودم ای ابا محمد؟ عرض کردم فدایت شوم بر من بیفزای. پس فرمودند: همانا خداوند شما را در کتابش ذکر فرموده است: «هر که از خدا و رسول اطاعت کند با کسانی است که خداوند بر آنان نعمت داده است از پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین و آنان خوب رفیقانی هستند» فَمُحَمَّدٌ صَلَي اللّهُ وَعَلَيهِ وَ آلِهِ النَّبِيّينَ وَ نَحنُ الصِّدِّيقُونَ والشُّهَدَاءُ وَ أَنْتُمُ الصَّالِحُونَ فَتَسَمَّوْا بِالصَّلاَحِ كَمَا سَمَّاكُمُ اَللَّهُ فَوَ اَللَّهِ مَا عَنَى غَيْرَكُمْ فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي فَقَالَ لَقَدْ جَمَعَنَا اَللَّهُ وَ وَلِيَّنَا وَ عَدوَّنَا فِي آيَةٍ مِنْ كِتَابِهِ فَقال قُلْ يَا مُحَمَّد « هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» [۱] فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا ابا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ: فَقَالَ: لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ فَقَال: «وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَىٰ رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ» [۲] فَانْتم فِي اَلنَّارِ تُطْلَبُونَ وَ فِي اَلْجَنَّةِ وَ اَللَّهِ تُحْبَرُونَ فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ: فَقَالَ: لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ فَأَعَاذَكُمْ مِنَ اَلشَّيْطَانِ فَقَال: «إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ» [۳] وَ اَللَّهِ مَا عَنَى غَيْرَنَا وَ غَيْرَ شِيعَتِنَا فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا ابا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ وَاللَّهِ لَقَدْ ذَكَرَكُمُ اَللَّهُ فِي كِتَابِهِ فَأَوْجَبَ لَكُمُ اَلْمَغْفِرَةَ فَقَال «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا»قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ لَيْسَ هَكَذَا نَقْرَؤُهُ إِنَّمَا نَقْرَأُ يَا عِبَادِيَ اَلَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ إِنَّ اَللَّهَ يَغْفِرُ اَلذُّنُوبَ جَمِيعاً قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ فَإِذَا غَفَرَ اَللَّهُ اَلذُّنُوبَ جَمِيعاً فَمَنْ يُعَذِّبُ وَ اللهِ مَا عَنَى غَيْرَنَا وَ غَيْرَ شِيعَتِنَا وَ إِنَّهَا لَخَاصَّةٌ لَنَا وَلَكم فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا اِبَا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ وَاللَّهِ مَا اسْتَثْنَيَ اللَّهُ احِداً مِنَ الأوصياءِ وَلا أَتْباعَهُم مَا خَلا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ و شِيعَتَهُ إِذْ يَقُولُ « يَوْمَ لَا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئًا وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ *إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» [۴] وَ اَللَّهِ مَا عَنَى بِالرَّحْمَةِ غَيْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ شِيعَتِهِ فَهَلْ سَرَرْتُكَ يَا ابا مُحَمَّدٍ؟ قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ زِدْنِي قَالَ: قَالَ علَى بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلام: لَيْسَ عَلَى فِطْرَةِ الإِسْلامِ غَيْرُنَا وَ غَيْرُ شِيعَتِنَا وَسَائِرُ اَلنَّاسِ مِنْ ذَلِكَ بُرَآءُ فَهَلْ شَفَيْتُكَ يَا أَبَا مُحَمَّد [۵]؟ پس منظور از پیامبران در این آیه حضرت محمد صَلَی اللهُ وعَلَیه ِوَ آلِه است و ما صدیقین و شهدا هستیم و شما صالحین هستید پس صالح باشید همانگونه که خداوند شما را به این نام نامیده است پس قسم به خدا، کسی جز شما را در این آیه قصد ننموده است، ..... ---------- 📚منابع: [۱]: سوره الزمر /۹ [۲]: سوره ص /۶۲ [۳]: سوره الحجر /۴۲ [۴]: الدخان /۴۱ و ۴۲ [۵]: الاختصاص للمفيد / ۱۰۴، بحارالأنوار۲۸/۶۸، الكافي ۳۳/۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه- ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ میلادی: monday - 12 August 2022 قمری:الجمعة، 14 محرم 1443 🌹 متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:  امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️5 روز تا حرکت اسرای کربلا به طرف شام (۶۱ ه‍ ق) ◾️11 روز تا شهادت امام زین‌العابدین علیه‌السلام (۹۵ه‍ ق) به روایتی 🌸19 روز تا ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام (۵۷ه‍ ق) به روایتی ◾️21 روز تا شهادت حضرت رقیه س (۶۱ ه‍ ق) ◾️25 روز تا شهادت عمار بن یاسر (۳۷ ه‍ ق) ◾️36 روز تا اربعین حسینی ورود جابرین عبدالله انصاری به کربلا ( ۶۱ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫