eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
448 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه- ۸ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 27 February 2022 قمری: الأحد، 25 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه:  ▪️▪️شهادت موسى بن جعفر عليه السّلام در اين روز در سال ۱۸۳ ه’ بنابر مشهور امام موسى بن جعفر عليه السّلام، در حبس سندى بن شاهك به شهادت رسيدند. (اعلام الورى: ج ۲، ص ۶. بحار الانوار: ج ۴۸، ص ۲۰۶. مسار الشيعة: ص ۳۶. مصباح المتهجد: ص ۷۴۹. زاد المعاد: ص ۳۵. فيض العلام: ص ۳۲۲. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۸) به روايت مرحوم كلينى روز شهادت حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام ششم رجب است. (كافى: ج ۲، ص ۵۰۷) هارون ملعون به ظاهر براى زيارت و در حقيقت براى دستگير نمودن حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام و فرستادن آن حضرت از مدينه به بغداد به مسجد النبى صلّى اللَّه عليه و آله آمد. (كافى: ج ۲، ص ۵۰۷. بحار الانوار: ج ۴۸، ص ۲۰۶) خلفاى ظالم در دوران امامت حضرت: آن حضرت ۲۰ سال داشتند كه امامت به ايشان منتقل شد و مدت ۳۵ سال امامت فرمودند. در اين مدت بعد از شهادت امام جعفر صادق عليه السّلام مقدارى همزمان با ابوجعفر منصور بودند كه او متعرض آن حضرت نشد. بعد از منصور قريب به ده سال ايام خلافت مهدى بود. او حضرت را به عراق طلبيد و حبس كرد. شبى أمير المؤمنين عليه السّلام را در خواب ديد كه به او فرمود: «فهل عسيتم ان توليتم أن تفسدوا فى الارض و تقطعوا ارحامكم» (سوره محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: آيه ۲۲) وقتى بيدار شد مراد حضرت را دانست و موسى بن جعفر عليه السّلام را از زندان آزاد كرد. پس از مهدى، پسرش هادى خواست آن حضرت را محبوس كند ولى اجل او را مهلت ندا، چه اينكه كمتر از يك سال بيشتر خلافت نكرد. خلافت به هارون كه رسيد امام عليه السّلام را از زندانى به زندان ديگر فرستاد، تا در سال چهاردهم خلافتش آن حضرت را در سن ۵۵ سالگى به زهر جفا شهيد كرد. (قلائد النحور: ج رجب، ص ۳۳ - ۳۴) غسل و تدفين حضرت: پس از شهادت بدن شريف حضرت را طبق دستور هارون با جامه هاى كهنه، جهت اهانت به آن بزرگوار، روى نردبانى گذاردند و چهار حمّال بر دوش گرفتند، و كسى جلوى جنازه صدا مى زد: «اين امام رافضيان است». امام رضا عليه السّلام قبلاً متوجه غسل و كفن و نماز آن حضرت شده بودند. سپس شيعيان آمدند و گل آوردند و احترام كردند و در محل فعلى حرم مطهر، بدن آن حضرت را دفن كردند. (وقايع الايام: ج رجب، ص ۲۷۹، از جنات الخلود) تعداد فرزندان آن حضرت ۳۷ نفرند (ارشاد: ج ۲، ص ۲۴۴) و مدت امامت آن حضرت ۳۵ سال، و عمر شريف امام عليه السّلام هنگام شهادت ۵۵ سال بود. (اعلام الورى: ج ۲، ص ۶. ارشاد: ج ۲، ص ۲۱۵) شهادت آن حضرت در ۵ يا ۶ رجب نيز ذكر شده است. (مناقب ابن شهر آشوب: ج ۴، ص ۳۴۹. كافى: ج ۲، ص ۵۰۷. ارشاد: ج ۲، ص ۲۱۵) 📆 : ◾️01 روز تا وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله ) و پدر امیرالمومنین علی علیه السلام (۳ سال قبل از هجرت) 🌸02 روز تا مبعث حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۳ سال قبل از هجرت) 🌺07 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸08 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺09 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸15 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺19 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🔆 إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ در شأن حضرت عليه السّلام شده است 🔆 مؤلف گويد: «ابو السعود» و «بيضاوى» هم تفسير آيه را نزديك به نظريه «زمخشرى» تفسير كرده اند و افزوده اند كه از اين آيه استفاده مى شود كه صدقه مستحبى هم به عنوان زكات ناميده مى شود. (۱) [📚تفسير ابن جرير طبرى ۶/ ۱۸۶] به سند خود، از «عتبة بن حكيم»، در ذيل آيه ولايت گويد: مراد از وَ الَّذِينَ آمَنُوا و مصداق آن، على بن ابيطالب عليه السّلام است كه در حال ركوع، صدقه داد. مؤلف گويد: «سيوطى» در «الدر المنثور» اين حديث را آورده است و اظهار داشته كه حديث مورد نظر را، «ابن جرير طبرى» از «سدير» و «عتبة بن حكيم» روايت كرده است. (۲) [📚همان كتاب ۶/ ۱۸۶] به سند خود، از «غالب بن عبيد الله» روايت كرده است كه از «مجاهد» شنيدم مى گفت: آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ.... در شأن على عليه السّلام نازل شد كه در حال ركوع، صدقه داده بود. (۱) [📚سيوطى در الدر المنثور] در ذيل آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ... مى نويسد: «خطيب» در كتاب «المتفق» از «ابن عباس» روايت كرده است كه حضرت على عليه السّلام در حال ركوع بود و در همان هنگام، انگشترى خود را به بينوائى مرحمت كرد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از سائل پرسيد: اين انگشترى را چه كسى به تو اعطا كرد؟ در پاسخ گفت: همان مردى كه در حال ركوع است. همزمان خداى تعالى آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ.... را نازل فرمود. «سيوطى» گفته است: «عبد الرزاق»، «عبد بن حميد»، «ابن جرير»، «ابو الشيخ»، «ابن مردويه» از «ابن عباس» در ذيل آيه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ... نقل كرده است كه اين آيه در شأن على عليه السّلام نازل شده است...... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 .💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 امام علیه السلام ریاست نبود 🍃🔹 اشاره ۲۱۲. آیا امام علیه السلام برای طلبی و حبّ بود؟ 🌸🌺 جواب خیر، طبق این آیه قرآن: «اِنَّما یُریدُ الله لِیُذهِبَ عَنکُم الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ و یُطَهِّرَکُم تَطهیراً» [۱] «همانا غیر از این نیست که خداوند می‌خواهد هر آلودگی و گناه را از شما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله دور کند و شما را از هر عیب پاک و به دور سازد. » اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله از هر گناهی پاک و معصوم بوده اند و به قول علمای اهل تسنن، این آیه در شأن پنج تن آل عبا نازل شده است یعنی: «محمّد و علی و فاطمه و حسن وحسین علیهم السلام» [۲] و چون حبّ دنیا سر دسته همه بدیهاست و امام حسین علیه السلام هم از هر گناه و بدی پاک و معصوم بودند، پس قطعاً قیام امام حسین علیه السلام به خاطر حبّ دنیا نبوده که به خاطر آن جانبازی و رشادت نمایند و اهل بیت خود را به اسارت بدهند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا این پسر من حسین در زمین کربلا کشته می‌شود. پس هر کدام از شما که آن روز حاضر باشید حسین را یاری کنید. آنگاه نوشته اند: انس بن حارث به کربلا رفت و به دستور پیامبر صلی الله علیه و آله عمل کرد و با اباعبدالله علیه السلام کشته شد. [۳] اگر ایشان حبّ به دنیا داشتند هرگز با زن و بچه شیرخواره و زن باردار حرکت نمی کردند بلکه با سربازان و سوارکاران آزموده می‌رفتند و بعد که اوضاع آرام شد، اهل و عیال خود را به آنجا می‌بردند. ایشان برای حفظ کلمه توحید و شجره پاک لا اله الا الله، با زن و بچه حرکت کردند تا از قطع شدن درخت دین توسط بنی امیه جلوگیری نمایند و با قربانی کردن یاران و فرزندان و اطفال خود، باعث شدند تا درخت دین و توحید قوّت بگیرد و از جا کنده نشود. بله، ایشان می‌دانستند که در این سفر ظاهراً مغلوب شده و کشته می‌شوند ولی خواستند با پیام مظلومیت خود ظلم و فساد را برطرف نمایند. امام حسین علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دیدم که فرمودند: «اخرج الی العراق فانّ الله شاء ان یریک قتیلاً»؛به سوی عراق برو؛ پس بدرستی که خداوند می‌خواهد تو را کشته ببیند. امام حسین علیه السلام علت سفر خود را با زن و بچه این طور بیان کردند: جدّم رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «انّ الله قد شاء ان یراهنّ سبایا»؛ به درستی که خدای تعالی می‌خواهد که ایشان را اسیر ببیند. یعنی با شهادت امام حسین علیه السلام و فرزندان و یارانشان و اسارت زن و بچه ایشان و سخنرانی‌های امام سجّاد علیه السلام و حضرت زینب علیهاالسلام، بنیاد پلید بنی امیّه از هم پاشید و سرنگون شد و باعث بیداری مردم گردید. و زیارت امام علیه السلام 🍂🔸 اشاره ۲۱۳. امام علیه السلام و اطهار علیهم السلام چه و دارد؟ 🌸🌺 جواب روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله منزل عایشه بودند که امام حسین علیه السلام وارد شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله ایشان را در آغوش گرفتند و می‌بوسیدند و می‌بوئیدند و گریه می‌کردند. عایشه پرسید: چقدر حسین را دوست می‌داری! حضرت فرمودند: مگر نمی دانی که او پاره جگر و ریحانه من است؟ آنگاه آن حضرت گریه کردند. عایشه علّت گریه را پرسید. فرمودند: جای شمشیرها و نیزه‌هایی را می‌بوسم که بنی امیه بر حسینم می‌زنند. عایشه گفت: مگر او را می‌کشند؟ فرمودند: بله، با لب تشنه و شکم گرسنه او را شهید می‌کنند. شفاعت من هرگز به آنها نمی رسد. خوشا به حال کسی که بعد از شهادت او را زیارت کند. عایشه گفت: برای زائر او چه اجری خواهد بود؟ فرمودند: هر کس حسین مرا زیارت کند، خداوند ثواب نود حج و نود عمره مرا در نامه عمل آن زائر می‌نویسد. [۱] شخص زائر به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام می‌رود و از همان ابتدا سرگرم نماز و قرآن و دعا و زیارت و مناجات با خدا می‌شود و دلش را صفا می‌بخشد و به معنویت ایمانش افزوده می‌شود در حالی که اگر در منزل و شهر خود باشد به دلیل مشغولیتهای کاری و دنیایی فرصت این اعمال را پیدا نمی کند. ---------- 📚منابع: [۱]: _ احزاب: ۳۳. [۲]: _ مسلم، ترمذی، ثعلبی، سجستانی، ابونعیم اصفهانی، ابوبکر شیرازی، سیوطی، حموینی، احمد بن حنبل، زمخشری، بیضاوی، ابن اثیر، فخر رازی، ابن عساکر، عسقلانی، ابن حجر، طبرانی. [۳]: _ شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع الموده: باب ۶۰: ۳/۱۱، بغوی، ابن السکین، شافعی: ذخائر العقبی: ۱۴۷. [۱]: _ مقاتل و کتب حدیث شیعه و سنی (خلاصه حدیث) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۹ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 28 February 2022 قمری: الإثنين، 26 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   🔳وفات حضرت ابوطالب عليه السّلام سيّد بطحاء حضرت ابوطالب عليه السّلام (منتخب التواريخ: ص ۴۳. بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۲۴. فيض العلام: ص ۳۲۶. قلائد النحور: ج رجب، ص ۲۸۴. مصباح المتهجد: ص ۷۴۹) سه سال قبل از هجرت و در سال ۱۰ بعثت از دنيا رفت. بنابر نقلى سن آن حضرت به هنگام رحلت ۸۱ سال بوده است. (منتخب التواريخ: ص ۸۰. وقايع الايام: ج ۱، ص ۳۰۳، از بحار الانوار) اقوال ديگر در رحلت حضرت ابوطالب عليه السّلام عبارت است از: ۲۷ جمادى الاولى، ۲۶ و ۲۹ رجب، ۷ و ۱۸ ماه رمضان، ۱۵ و ۱۷ شوال، اول و دهم ذى القعده، اول ذى الحجة. (نفائح العلام: ص ۱۵۸. اسد الغابة: ج ۱، ص ۱۹. قلائد النحور: ج رجب، ص ۲۸۴. منتخب التواريخ: ص ۴۳. احقاق الحق: ج ۲۹، ص ۶۱۴) نسب حضرت ابوطالب عليه السّلام نام مبارك آن حضرت عمران است، و پدرشان جناب عبدالمطلب، و مادرشان فاطمه بنت عمرو بن عائذ است. ابوطالب عليه السّلام با عبداللَّه پدر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و زبير بن عبدالمطلب برادر ابوينى بودند، يعنى از طرف پدر و مادر يكى بودند و ساير اولاد جناب عبدالمطلب با اين سه بزرگوار فقط از پدر يكى بودند. 📆 : 🌸01 روز تا مبعث حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۳ سال قبل از هجرت) 🌺06 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸07 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺08 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸14 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺18 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (ع) نگاه كردن () عبادتست 🌺🌸 (۱) ۲۵۲- خبر داد بما ابو القاسم فضل فرزند محمد فرزند عبد اللَّه اصفهانى كه در واسط در ماه رمضان از سال ۴۳۴ بر ما وارد شده بود كه نقل كرد بما ابو بكر محمد فرزند ابراهيم كه حديث كرد بما ابو القاسم عبد اللَّه فرزند ابراهيم كه نقل كرد بما احمد فرزند محمد كه نقل نمود بما محمد فرزند حماد طهرانى كه خبر داد بما عبد الرزاق از معمر از زهرى از عروة از عايشه گفت: ديدم ابو بكر برخ على بيشتر مى نگرد گفتم: اى پدر مى بينم بيشتر بروى على مينگرى؟ گفت: اى دخترك من از پيامبر خدا (ص) شنيدم كه مى فرمود نگاه كردن برخ على عبادتست. (۲) ۲۵۳- خبر داد بما ابو القاسم عبد الواحد فرزند على فرزند عباس بزاز كه حديث كرد بما ابو القاسم عبد اللَّه فرزند ابراهيم فرزند محمد فرزند عبد اللَّه فرزند تميم فامى قاضى كه نقل كرد بما احمد فرزند محمد فرزند حسن در مصر كه نقل نمود بما محمد فرزند حماد طهرانى كه خبر داد بما عبد الرزاق از معمر از زهرى از عروة از عايشه گفت: ديدم كه ابو بكر بروى على بيشتر مى نگرد باو گفتم اى پدر مى بينم كه بروى على بسيار نگاه مى كنى گفت اى دخترك من شنيدم كه پيامبر خدا (ص) ميفرمود نگاه كردن بروى على عبادت است. (۳) ۲۵۴- خبر داد بما ابو البركات محمد فرزند على فرزند محمد تمار (خرما فروش) واسطى باين ترتيب كه من بر او قرائت كردم و او اقرار كرد، باو گفتم: نقل كرد بشما ابو حسن على فرزند محمد فرزند على فرزند حسن فرزند خزفة صيدلانى گفت: نقل كرد بما ابو حسن احمد فرزند اسحاق كه حديث كرد بما محمد فرزند يونس كه نقل كرد بما ابراهيم فرزند اسحاق جعفى كه حديث كرد بما محمد فرزند عبد ربه كه حديث كرد بما شعبه فرزند حجاج از قتادة از حميد فرزند عبد الرحمن 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۸۷ از ابو سعيد خدرى از عمران فرزند حصين كه گفت: پيامبر خدا (ص) فرمود: نگاه كردن بروى على بن ابى طالب عبادت است. خود را با على به 🌺🍃 (۱) ۲۵۵- خبر داد بما ابو احمد عبد الوهاب فرزند محمد فرزند موسى غندجانى (خدا رحمت كند) كه در واسط بر ما آمده بود كه خبر داد بما عبيد اللَّه فرزند احمد ابو احمد فرضى (اجازة) كه حديث كرد بما محمد فرزند عمرو فرزند بخترى كه نقل كرد بما فرزند ابو عوف بزورى در سال ۶۵ كه حديث كرد بما كثير فرزند هشام كه نقل نمود بما جعفر فرزند برقان گفت: بمن رسيد كه عايشه مى گفت: مجالس خود را با ذكر على (ع) زينت بدهيد. گفتار (ع): هر كه بر علم و فقه نگاه كند بايد به نگاه كند 🌸🍂 (۲) ۲۵۶- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب كه حديث كرد بما حسين فرزند محمد فرزند حسين عدل علوى واسطى كه نقل كرد بما محمد فرزند محمود كه حديث كرد بما ابراهيم فرزند مهدى ابلى كه نقل كرد بما (ابراهيم فرزند سليمان فرزند رشيد كه نقل كرد بما زيد فرزند عطية كه حديث كرد بما) ابان فرزند فيروز از انس بن مالك گفت: رسول خدا (ص) فرمود: هر كه ميخواهد به علم آدم و فقه نوح نگاه كند بايد به على بن ابى طالب نگاه كند. «۱» _ _ (۱) و در همان باب حديث ابو حمراء است كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: هر كه بخواهد بر آدم در علمش و به نوح در فهمش و به يحيى بن زكريا در زهدش، و بر موسى بن عمران در شدت و خشمش نگاه كند، بايد به على بن ابى طالب نگاه كند. اخطب خوارزم در مناقبش ۴۹ و ۲۴۵ حديث را نقل كرده است. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۸۸ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 حاجت در مقابل 🍃🔹 اشاره ۲۱۴. چرا در برابر امواتشان ایستاده و حاجت می‌کنند؟ آیا این آنها پرستی نیست؟ 🌺🌸 جواب خیر، مرده پرستی و شرک نیست؛ زیرا شیعیان معتقد هستند که با مرگ جسم انسان نابود می‌شود اما روح زنده است و از عالمی به عالم دیگر منتقل می‌شود. البته این روح بر بدنی شبیه به بدنهای دنیا ولی لطیف تر، در عالم برزخ زنده بوده و متنعّم یا معذّب خواهد بود مخصوصاً شهدا و کشته شدگان در راه خدا که علاوه بر روحشان، جسمشان هم نمی میرد و گوششان می‌شنود و چشمشان می‌بیند. همان طور که در زیارت امام حسین علیه السلام است که: «اَشهَدُ اَنَّکَ تَسمَعُ کَلامی و تَرُدُّ جَوابی» [۱] شهادت می‌دهم که تو کلام مرا می‌شنوی و جواب مرا می‌دهی. در کتاب نفیس نهج البلاغه، در بخشی که اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را معرفی می‌کند می‌فرماید: ای مردم! این مطلب را از خاتم النبیّین صلی الله علیه و آله بگیرید (یعنی فرموده اوست) که هر کس از ما بمیرد، (در حقیقت) مرده نیست و از ما هر کس که به ظاهر بپوسد، (در حقیقت) پوسیده نیست. (یعنی همیشه در عالم نور و عالم روح زنده و پایدار هستیم. ) [۲] پس اگر ما ظاهراً در مقابل قبور ائمه معصومین علیهم السلام می‌ایستیم، مقابل قبرهای اموات نمی ایستیم و با مرده حرف نمی زنیم، بلکه در حقیقت در مقابل انسانهای زنده ایستاده ایم و با زنده‌ها صحبت می‌کنیم و این امر، پرستش آن بزرگواران نیست بلکه چون خدا جسم و روح آنها را نمی میراند و زنده نگه می‌دارد مانند: حضرت سیدالشهدا علیه السلام، ما حوائج خود را به آنها می‌گوییم تا آن امامان آبرومند در نزد خدا، از خدا بخواهند و خداوند حاجت ما را بدهد. مانند کسی که حاجتی پیش سلطان دارد و دست به دامن وزیر می‌شود و حاجتش را به وزیر می‌گوید و چون نزد پادشاه آبرومند است، از او می‌خواهد که وساطت نماید. آستانه 🍂🔸 اشاره ۲۱۵. آیا آستانه قبور : شرک است؟ 🌸🌺 جواب خیر، چون بوسیدن آستانه ائمه علیهم السلام به نیّت احترام به آن امام است، اشکالی ندارد ولی اگر شخصی بخواهد به نیّت پرستش سجده کند، عمل او حرام است. همچنین آیه و حدیثی نداریم که در آن بوسیدن قبور نشان دهنده شرک به خدا باشد. به طور مثال خداوند در قرآن می‌فرماید: «و رَفَعَ اَبَوَیهِ عَلَی العَرشِ و خَرُّوا لَهُ سُجَّداً و قالَ یا اَبَتِ هذا تَأویلُ رُؤیایَ مِن قَبلُ قَد جَعَلَها رَبّی حَقّاً»؛ [۱] پدر و مادر را بر تخت نشاند، آن وقت افتادند و او را سجده کردند در آن حال یوسف گفت: پدر، این تعبیر خوابی است که از پیش دیدم که خدای من آن خواب را واقع و محقق گردانید. (و آن خوابی است که در اول همین سوره خبر می‌دهد که یوسف به پدر عرض کرد: در خواب دیدم آفتاب و ماه و یازده ستاره مرا سجده می‌کردند و حضرت یعقوب تعبیر نمود که به زودی به مقام بزرگی خواهی رسید و پدر و مادر و یازده برادر تو را تعظیم می‌نمایند. ) در چند جای قرآن نیز می‌خوانیم که ملائکه بر آدم سجده کردند پس اگر سجده کردن شرک باشد، پس برادران یوسف و ملائکه هم مشرک هستند در حالی که این طور نیست و همه آنها خداپرست و موحّد بودند چرا که همگی سجده شان به امر الهی و به بندگی برای او بوده است. ---------- 📚منابع: [۱]: _ الدر النظیم: ۴۰۹. [۲]: _ خطبه ۸۳ نهج البلاغه: ۱/۱۵۵. [۱]: _ یوسف: ۱۰۰. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 01 March 2022 قمری:الثلاثاء ، 27 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   ✨✨🍂 بعثت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مبعث مبارك پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در سن ۴۰ سالگى و آغاز نزول قرآن بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در اين روز بوده است. (اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۶. مصباح المتهجد: ص ۷۵۰. مسار الشيعة: ص ۳۷. تهذيب: ج ۶، ص ۲. العدد القوية: ص ۳۳۷. زاد المعاد: ص ۳۶. فيض العلام: ص ۳۲۸) اين روز يكى از اعياد بزرگ است، و روزى است كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله به رسالت مبعوث گرديد و جبرئيل عليه السّلام بر پيامبرى آن حضرت نازل شد. (زاد المعاد: ص ۳۶) غير شيعه مبعث را در ۱۷ يا ۱۸ يا ۲۴ ماه رمضان و بعضى در ۱۲ ربيع الاول مى دانند. در اين روز صلوات بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و اهل بيت آن حضرت و نيز زيارت آن حضرت و امير المؤمنين عليه السّلام وارد شده است. (زاد المعاد: ص ۴۰) ساليان سال بود كه از بعثت انبياء عليهم السّلام مى گذشت، و هر قوم و قبيله اى با عقيده هاى مختلف خود زندگى مى كردند و در حجاز و مكه آن روز بسيارى بت مى پرستيدند: بت سنگى، فلزى، چوبى، و گاهى از جنس خرما. دختران را زنده به گور مى كردند. اكثر قبايل در حال جنگ و خونريزى بودند. دنيا غرق در گمراهى و ضلالت بود. تا اينكه چهل سال از ولادت با سعادت اشرف مخلوقات و سرور كائنات حضرت محمّد بن عبداللَّه صلّى اللَّه عليه و آله گذشت. خداوند آن حضرت را به پيامبرى مبعوث فرمود، و جبرئيل بر آن حضرت نازل شد و وحى هاى الهى را با آداب و مراسمى مخصوص به آن حضرت رسانيد كه در كتب روائى با سندهاى مختلف ذكر شده است. طبق بعضى روايات (منتهى الامال: ج ۱، ص ۴۷) هنگامى كه آن حضرت از كوه حرا بر مى گشتند انوار جلال و عظمت ايشان را فرا گرفته بود، بحدى بود كه هيچكس را ياراى آن نبود كه به آن حضرت نظر كند. از كنار هر درخت و گياه و سنگ كه مى گذشت در برابر آن حضرت خم مى شدند و به زبان فصيح مى گفتند: «السّلام عليك يا نبى اللَّه، السّلام عليك يا رسول اللَّه». هنگامى كه آن حضرت داخل خانه حضرت خديجه سلام اللَّه عليها شدند، از شعاع انوار جمال آن حضرت خانه منور شد. خديجه سلام اللَّه عليها عرض كرد: اى محمّد، اين چه نور است كه از شما مشاهده مى كنم؟ آن حضرت فرمودند: اين نور پيامبرى است. سپس خطاب به حضرت خديجه سلام اللَّه عليها فرمودند: بگو: «لا اله الا اللَّه محمّد رسول اللَّه». خديجه سلام اللَّه عليها عرض كرد: سالهاست من پيامبرى شما را مى دانم. سپس به وحدانيت خداوند متعال و رسالت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله شهادت داد. در اين هنگام آن حضرت فرمودند: «اى خديجه! احساس سرما مى كنم. جامه اى بر من بپوشان». حضرت جامه بر خود كشيد و خوابيد. از جانب حقتعالى ندا رسيد: «يا ايها المدّثر، قم فانذر و ربّك فكبّر... » (سوره مدّثر: آيه ۱) «اى جامه به خود پيچيده، برخيز و بترسان مردم را از عذاب پروردگار خود، و تكبير بگو و پروردگارت را به بزرگى ياد كن». آن حضرت برخاست و انگشت مبارك در گوش خود گذاشت و فرمود: «اللَّه اكبر، اللَّه اكبر» پس صداى آن حضرت به همه موجودات رسيد، و همه با او موافقت كردند. (منتهى الامال: ج ۱، ص ۴۷) پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله سه سال پنهانى مردم را به خداى يكتا دعوت مى فرمود، و پس از سه سال جبرئيل آمد و عرض كرد: «خداوند متعال امر فرموده كه دعوت خويش را آشكار فرمائى». سپس آن حضرت از كوه صفا بالا رفتند و مردم را انذار فرمودند و دعوت خود را علنى نمودند. (بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۱۷۴ - ۱۸۶) 📆 : 🌺05 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸06 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺07 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸13 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺17 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 دهگانه نامه 🍂🔸 البته ما ادعا نمی کنیم که همه علمای سابق همه این شرایط را در کتاب‌های خودشان ضبط کرده باشند، بلکه از دانشمندان قدیم چنین کسی یا نیست و اگر باشد خیلی کم است لکن ادعای ما این است که همه این مواد روی هم رفته در کتاب‌های آنان موجود است و هر یکی از آنان چند شرطی را در کتاب خود آورده است که اگر جمع کنیم، به این اندازه می‌رسد، و در « ناسخ التواریخ » می‌گوید که پنج شرط را امام در نامه نوشته و پنج شرط دیگر را به نماینده خود فرمود که به معاویه برساند و از او التزام بگیرد که طبق آن‌ها هم مثل آن پنج شرطی که در نامه نوشته عمل کند، و اما کاغذی که امام به عنوان صلح نامه نوشت و پنج شرط دارد چنین است: بسم الله الرحمن الرحیم این صلح نامه حسن بن علی بن ابیطالب (علیه السلام) با معاویه ابن ابی سفیان است به شرط این که معاویه به شرایطی که ذیلاً ذکر می‌شود عمل کند: اول- این که با مردم، با کتاب خدا و سنت پیغمبر و سیره خلفا رفتارکند. از این که امام ما بین این سه چیز را جمع نمود استفاده می‌شود که هر کاری را که خلفا برخلاف کتاب وسنت کرده اند از درجه اعتبار ساقط است و بی شک چنین سیره خلفا مقصود امام (علیه السلام) نیست. دوم- این که معاویه حق تعیین ولیعهد ندارد و ولیعهد باید با شورای مسلمانان تعیین شود، و در بعضی روایات است که امام شرط کرد که پس از معاویه خلافت از امام حسن و در صورت نبودن حسن (علیه السلام) از حسین (علیه السلام) باشد. نگارنده گوید: تازه اگر امام این شرط را نمی کرد وتعیین خلیفه با شورای مسلمانان می‌شد; به طور حتم مردم به غیر امام حسن (علیه السلام) و در صورت نبودن او به غیر امام حسین (علیه السلام) رأی نمی دادند وشاهد زنده بر صدق این حرف فشارهایی بود که به امام حسن می‌آوردند که عهد خود را با معاویه به هم بزند، و کاغذهایی بود که اهل کوفه پس از فوت معاویه به امام حسین (علیه السلام) نوشتند که به کوفه بیاید تا بیعت کنند و همچنین کاغذ دیگری است که پس از رحلت امام حسن (علیه السلام) به آن حضرت نوشتند که ما حاضریم معاویه را عزل کرده و با شما بیعت کنیم (که در اول کتاب گذشت) خلاصه مردم اگر به اختیار خود بودند و زور دشمن بالای سر آنها نبود کسی را بر امام حسن و امام حسین (علیه السلام) ترجیح نمی دادند. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 در برای 🍂🔸 اشاره ۲۱۶. خواندن برای امام است؟ و آیا در نماز خود را به سمت امام می‌خوانند؟ 🌺🌸 جواب بله، شرک است؛ اما نمازی که شیعیان در زیارتگاهها می‌خوانند (نماز زیارت)، شرک نیست؛ چرا که «قربة الی الله» است (یعنی صرفاً به خاطر عبودیت و بندگی خداوند متعال است). همانطور که انسان از روی انسانیتش وقتی به دیدار دوست و محبوبش می‌رود، برای او هدیه می‌برد، زائر شیعه هم چون امامش را دوست دارد، بنابراین رو به قبله (کعبه) می‌ایستد و چند رکعت نماز «قربة الی الله» خوانده و ثوابش را برای آن امام معصوم هدیه می‌فرستد. (یا به خاطر شکر خداوند که توفیق زیارت را نصیب او کرده به درگاه خداوند نماز می‌خواند). از ، در 🍃🔹 اشاره ۲۱۷. آیا از «وسیله» در (یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابتَغُوا اِلَیه الوَسیلة) [۱] آل محمّد ( الله علیهم ) هستند؟ 🌸🌺 جواب بله، و علمای اهل تسنن هم به این نکته اقرار دارند که منظور از «وسیله» در آیه شریفه، عترت و اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله هستند. [۲] حضرت زهرا علیهاالسلام می‌فرمایند: خدایی را حمد می‌کنم که از پرتو نور عظمتش اهل آسمانها و زمینها بندگی می‌کنند. هدف تمام وسایل ذات اقدس اوست و ما وسیله در میان خلق هستیم. [۳] دستور صلی الله علیه و آله به به علیهم السلام 🍂🔸 اشاره ۲۱۸. آیا مکرم اسلام صلی الله علیه و آله دستور به ائمه اطهار علیهم السلام را اند؟ 🌸🌺 جواب بله، ایشان در بسیاری از روایات امر فرموده اند که برای نجات از مشکلات، متوسل به اهل بیت من شوید. بهترین دلیل ما حدیث ثقلین است که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده و شیعه و سنی آن را قبول دارند: به درستی که در میان شما دو چیز بزرگ را می‌گذارم که کتاب خدا (قرآن مجید) و عترت و اهل بیت من اند و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. هر کس توسل و تمسّک به آن دو بنماید، پس به تحقیق نجات یافته است و هر کس از آن دوری کند، پس به تحقیق هلاک شده است. کسی که تمسک به آن دو نماید هرگز گمراه نخواهد شد. [۱] دلیل دیگر ما حدیث «سفینه» است که بیش از صد نفر از بزرگان اهل سنّت در کتابهای معتبر خود نوشته اند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: جز این نیست که مثل اهل بیت من در میان شما، مثل کشتی نوح است. کسی که بر او سوار شد، نجات یافت و کسی که از او دوری نمود، هلاک گردید. [۲] ---------- 📚منابع: [۱]: _ مائده: ۳۵. [۲]: _ حافظ ابونعیم اصفهانی: نزول القرآن فی علیّ علیه السلام، حافظ ابوبکر شیرازی: ما نزل من القرآن فی علی علیه السلام، ثعلبی: تفسیر: ۴/۵۹. [۳]: _ ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۱۶/۲۱۲. [۱]: _ مسلم بن حجاج: صحیح: ۷/۱۲۳، ابی داوود: صحیح: ۲/۱۸۵، ترمذی: سنن: ۵/۳۲۹، احمد بن حنبل: مسند: ۴/۳۶۷ و ۳/۱۴، نسائی: خصائص: ۴۹، حاکم: مستدرک: ۳/۱۱۰، حافظ ابونعیم اصفهانی: حلیة الاولیاء: ۱/۲۵۵، ابن جوزی: تذکره: ۲۹۰، طبرانی: کبیر: ۳/۶۶، ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۶/۳۷۶، فخر رازی: تفسیر: ۸/۱۷۳ و... [۲]: _ مسلم بن حجاج: صحیح، احمد بن حنبل: مسند: فضائل الصحابه: حدیث ۱۴۰۲، حافظ ابونعیم اصفهانی: حلیة الاولیاء: ۴/۳۰۶، ابن عبدالبر: استیعاب: ۳/۱۰۱۳، خطیب بغدادی: تاریخ بغداد: ۷/۳۴۷، محمد بن طلحه شافعی: مطالب السؤل: ۳۹، ابن اثیر: نهایه: ۲/۲۹۹، ابن جوزی: تذکره: ۲۳۹، ابن صباغ مالکی: فصول المهمه: ۱۸۵، جلال الدین سیوطی: درّ المنثور: ۳/۳۳۴ و... ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی:چهارشنبه- ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ میلادی: Thursday - 02 March 2022 قمری: الأربعاء ، 28 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:   🔸 خروج امام حسين عليه السّلام از مدينه به سوى مكه در اين روز در سال ۶۰ ه’ امام حسين عليه السّلام از مدينه منوره متوجه مكه شدند. (ارشاد: ج ۲، ص ۳۴. اعلام الورى: ج ۱، ص ۴۳۵. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۳۲۹) بنابر قولى شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدينه خارج شدند. (فيض العلام: ص ۳۲۹) در اين سفر همراه ايشان عقيله بنى هاشم زينب كبرى، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس، امّ كلثوم، على اكبر و ديگر اهل بيت عليهم السّلام بودند. خواهران سيّد الشّهداء عليه السّلام با عقيله بنى هاشم سلام اللَّه عليها ۱۳ نفر بودند. بانوان ديگر از منسوبين حضرت، عليا مخدره امّ كلثوم صغرى دختر زينب كبرى سلام اللَّه عليها كه با شوهرش به كربلا آمد و ديگرى خواهر أمير المؤمنين عليه السّلام جمانه دختر ابوطالب عليه السّلام. همچنين ۹ كنيز با حضرت از مدينه خارج شدند و ۱۰ نفر غلام با حضرت بودند. چند نفر از همسران امام مجتبى عليه السّلام و ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبى عليه السّلام و خانواده مسلم بن عقيل عليه السّلام و ديگر اصحاب و بستگان حضرت نيز همراه بودند. لوازم و سوارى هائى كه داشتند عبارت بود از ۲۵۰ اسب، ۲۵۰ ناقه. از اين تعداد، ۷۰ ناقه براى حمل خيمه ها، ۴۰ ناقه براى حمل ديگ و ظروف و ادوات ارزاق، ۳۰ ناقه براى حمل مشكهاى آب، ۱۲ ناقه براى جامه‌ها و دراهم و دنانير، ۵۰ ناقه براى حمل ۵۰ هودج تعبيه شده براى حمل مخدرات و علويات و اطفال و ذرارى و خدمتگزاران و كنيزان، و بقيه شتران براى حمل وسائل مختلف كه مورد لزوم بود. (از كتاب مدينه تا مدينه: ص ۷۷ تا ۹۰. براى اطلاع بيشتر به كتابهاى «بيت الاحزان» عبدالخالق بن عبدالرحيم يزدى، قمقام زخار، معالى السبطين، ابومخنف، رياض القدس، بحار الانوار، تاريخ اعثم كوفى مراجعه شود) 🔹اولين اقامه نماز در اسلام در اين روز اولين كسى كه بعد از بعثت با پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله نماز خواند، أمير المؤمنين عليه السّلام بود. روز دوشنبه ۲۷ رجب پيامبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله مبعوث شدند و در ۲۸ رجب حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام با آن حضرت نماز اقامه فرمودند. (وقايع الايام: ج رجب، ص ۲۴۷. منتخب التواريخ: ص ۴۲. همچنين اقتباس از بحارالانوار، مناقب ابن شهرآشوب) 📆 : 🌺04 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸05 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺06 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸12 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺16 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ گفت: بر سليمان سركشى كردم و عصيان ورزيدم، چند نفر از جنّ را به سوى من فرستاد بر آنها غلبه كردم، اين اسب سوار نزد من آمد و مرا اسير كرد و مجروح ساخت، بعد محلّ جراحت را نشان داد كه تا آن وقت بهبود نيافته بود. [۲] مؤلّف رحمه الله گويد: گرچه اميرالمؤمنين عليه السلام از نظر ظهورش در عالم دنيا بعداً آمده است ولى زمان‌ها نسبت به او پيچيده شده و بين گذشته و حال و آينده براى او فرقى نيست، زيرا او بر زمان و زمانيّات احاطه دارد و آنها تحت ولايت او و در تصرّف او هستند نه اينكه وجود مقدّس او مقيّد به زمان باشد. او شاهد بر خلقت و بر تمام خلق است و فرمايش امام هادى عليه السلام در زيارت جامعه: «وأجسادكم في الأجساد وأرواحكم في الأرواح وأنفسكم في النفوس وقبوركم في القبور»، به اين بيان تفسير مى شود. يعنى وجود شمابر همه اجساد و ارواح و نفوس و قبور احاطه دارد، و سرّ اينكه خداوند تبارك و تعالى در بعضى از خطابات خود نسبت به حوادث زمان هاى گذشته مى فرمايد: «ألم تر» آيا نديدى، همين است. و گاهى بدون تحقيق و دقّت اين جملات به گونه ديگرى تفسير مى شود، مثلاً گفته مى شود: «ذكركم في الذاكرين» ياد شما در ميان يادكنندگان است، يعنى آثار وجودى شما كه احاديث و علوم شما باشد در ميان آنهاست، ودرباره «اجسادكم في الأجساد» و همچنين «ارواحكم في الأرواح ونفوسكم في النفوس» گفته اند: اجساد شما وهمچنين ارواح و نفوس شما هم حكم اجساد و ارواح و نفوس ما را دارد ولى از جهت عظمت و برترى موردتعجّب همگان قرار گرفته است، و گفته اند شاهد آن عبارت بعد از آن است كه مى فرمايد: «فما أحلى أسماءكم» يعنى جاى تعجّب است كه چقدر نام هاى شما شيرين است. ۹۹ / ۶ - شيخ حرّ عاملى قدس سره در كتاب «جواهر السنيّة» از ابن عبّاس حديثى نقل مى كند كه گفت: اميرالمؤمنين عليه السلام آبى آشاميد، پس از آن پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم سجده كرد، عرض كردند: اى رسول خدا ؛ چرا در اين موقع سجده كردى؟ فرمود: همينكه على عليه السلام آب را آشاميد خداى تبارك و تعالى ندا كرد: هنيئاً مرئياً يا وليّي وحجّتي على خلقي، وأميني على عبادي. گوارايت باد اى ولىّ من ؛ و اى كسى كه حجّت من بر مخلوقاتم هستى ؛ و امين من بر بندگانم مى باشى. [۱] ۱۰۰ / ۷ - كراجكى قدس سره در كتاب «كنز الفوائد» مى نويسد: فقيه بزرگوار محمّد بن احمد بن حسن بن شاذان قمى ازكتاب خود «ايضاح دفائن النواصب» از طريق عامّه، از ابن عبّاس روايت كرده است كه گفت: شخصى خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شرفياب شد و عرض كرد: آيا دوستى علىّ بن ابى طالب عليه السلام مرا سود مى بخشد؟ حضرت فرمود: از جبرئيل سئوال مى كنم و جوابت را مى دهم. وقتى به جبرئيل فرمود، او عرض كرد: از اسرافيل سئوال مى كنم، اسرافيل به جبرئيل گفت: با پروردگارم مناجات مى كنم. از پيشگاه ربوبى به اسرافيل خطاب شد كه به جبرئيل بگو: به حبيب ما محمّد صلى الله عليه وآله وسلم سلام برساند و بگويد: أنت منّي حيث شئت أنا، وعليّ منك حيث أنت منّي، ومحبّوا عليّ منه حيث عليّ منك....... ---------- 📚منابع: [۲]: مشارق انوار اليقين: ۸۵، تفسير برهان: ۲۲۶/۳ ح ۴، مدينة المعاجز: ۱۴۲/۱ ح ۸۲. [۱]: جواهر السنيّة: ۲۱۰، و در ذيل حديث، كلام برسى رحمه الله را در جواب منكرينى كه مى گويند: خدا چگونه به على عليه السلام فرموده است: «هنيئاً مريئاً»، نقل كرده است. گفته است: خداوند تبارك و تعالى به تمام بندگان مؤمن خود در ضمن دو آيه شريفه «هنيئاً مرئياً» فرموده است: ۱ - سوره طور، آيه ۱۹: «كُلُوا وَاشْرَبوا هَنيئاًبما كُنْتم تَعْمَلون» ؛ «بخوريد و بياشاميد، گوارايتان باد به خاطر كارهاى خوبى كه انجام داده ايد». ۲ - سوره نساء، آيه ۴: «فإنْ طِبْن لَكُم عَن شَي ء مِنْه نَفساً فَكُلوهُ هَنيئاً مَريئاً» ؛ «پس اگر چيزى از مهريّه خود را از روى رضايت خاطر به شما بخشيدند آن را بخوريد گوارايتان باد»، پس چگونه جايز است كه به يكايك مؤمنان فرموده باشد ولى جايز نيست كه مانند آن را به امير مؤمنان عليه السلام فرموده باشد؟! براى اطّلاع بيشتر مراجعه كنيد به: «مشارق الأنوار: ۱۷۴» كه تمامى حديث در آنجا ذكر شده است، و اين حديث در «بحار الأنوار: ۵۸/۷۶ ح۱» و «مدينة المعاجز: ۴۴۵/۲ ح ۶۷۰» به نقل از مشارق ذكر شده است. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 دلیل به علیهم السلام 🍃🔹 اشاره ۲۱۹. چرا تمام خود را از خود می‌نمایند و به ندارند. حتی فقرای در خیابانها و درب می‌گویند: « علی، یا امام ، یا امام رضای غریب! » چرا به جای اینها « الله! » نمی گویند؟ آیا اینها نیست؟ 🌸🌺 جواب شیعه خداوند را به یکتایی و بی همتایی قبول دارد و می‌داند که خداوند علیم و حکیم است و قدرت و حکمت دارد. شیعه، در عبادت خود معبود دیگری را عبادت نمی کند. البته ممکن است اشخاصی (شیعه یا سنی) در اعمال خود مرتکب خطا شده و مورد وسوسه شیطان قرار بگیرند و کارهایشان را برای خوشایند مردم و جلب نظر دیگران انجام دهند و ریا کرده و دچار شرک خفی شوند، اما این شرک، شرک به پروردگار نیست و قابل عفو و بخشش است. اما اینکه چرا شیعیان در هنگام گرفتاری، دعا و حاجت خواستن از ائمه اطهار علیهم السلام را وسیله ارتباط با خداوند قرار می‌دهند؟ جواب این است که چون آنها را اسباب نجات می‌دانند و می‌دانند که آنها برگزیدگان خدا هستند و نزد خدا منزلت و قرب بالایی دارند. لذا آنها را واسطه قرار داده و به آنها توسل می‌جویند. به این دلیل گاهی مستقیماً از خدا حاجت نمی خواهند و به دنبال وسیله و واسطه می‌گردند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنوا اتَّقُوا اللهَ و ابتَغُوا اِلَیه الوَسیله» [۱] ای اهل ایمان! از خدا بترسید و به وسیله (اولیاء حق) به خدای متعال توسل بجویید. » (با وسیله، به درگاه با عظمت او بروید تا به نتیجه کامل برسید). معرفت 🍂🔸 اشاره ۲۲۰. اهل به که کاشانی در تفسیر ، درباره حقیقت خداوند از امام علیه السلام می‌کند اشکال می‌گیرند. جواب در مقابل این چیست؟ 🌸🌺 حدیث: «ای مردم! خداوند بندگان را خلق نفرموده، مگر برای شناختنش پس زمانی که او را شناختند، عبادتش کردند و زمانی که عبادت کردند، با عبادت او از عبادت هر چه غیر اوست بی نیاز می‌شوند. مردی از اصحاب گفت: پدر و مادرم فدای تو باد. پسر پیغمبر! حقیقت معرفت خدا چیست؟ فرمودند: «اینکه اهل هر زمان، معرفت و شناخت به امامی که اطاعتش برایشان واجب است را داشته باشند. » جواب اگر حدیث سند معتبری داشته باشد، چون پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام برگزیده مخلوقات هستند و تمام صفات کمال در ایشان جمع شده است، هیچ مخلوقی وجود ندارد که از آنها کاملتر و بهتر باشد. بنابراین راه دیگری برای شناخت خدا غیر از این راه وجود ندارد. پس زمانی که پیامبر و آل طاهرینش (صلوات الله علیهم اجمعین) را شناختیم_ طبق گفته خودشان که فرمودند: «به وسیله ما خدا شناخته می‌شود و به وسیله ما عبادت خدا می‌شود. »_ می‌توانیم نسبت به خداوند شناخت پیدا کنیم و او را عبادت کنیم و هر کس بدون این راهنماها بخواهد مسیرش را طی کند، دچار سرگردانی و گمراهی می‌شود. همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ای مردم! من دو چیز را در میان شما می‌گذارم که اگر از آن دو (ما یحتاج خود را) بگیرید، هرگز گمراه نمی شوید. یکی کتاب خدای عز و جل و دیگری عترت و اهل بیت من. ---------- [۱]: _ 📚مائده: ۳۵. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫