eitaa logo
یادداشتها
543 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
Sequence 01.mp3
960.8K
برخی هم وطنان که از جمهوری اسلامی دلگیرند، به خاطر حمایت نظام از مردم غزه و از سر لجاجت با جمهوری اسلامی، عملیات را ظلم به بی گناهان تلقی کرده و جانب قصابان غاصب را می گیرند. آیا ایرانی با وجدان می تواند ظلم فاحش و جنایات وحشیانه صهیونیستها را که سابقه آن به پیش از دوران جمهوری اسلامی باز می گردد نادیده بگیرد و خود را منصف بداند؟ به لحاظ اعتقادی و سیاسی با اختلاف بسیار داریم. ایشان هم با جمهوری اسلامی اختلافات بنیادین دارد. با این حال، این اختلافات مانع نشده که ایشان، حقیقت را درباره فلسطین و ظلم غاصبان قصاب اسرائیلی نادیده بگیرد و سکوت کند. سخنان ایشان را به ایرانیانی که هنوز نسبت به ظالم بودن اسرائیل و مظلوم بودن مردم فلسطین دارند تقدیم می کنم. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️مهدی افراز 🔹"بستن سفارت آمریکا عراق را نابود می‌کند، به منافع عراق آسیب می‌زند که پیامدهای بزرگی دارد و هیچ سفارتخانه غربی در عراق باقی نخواهد ماند و همه از عراق خواهند رفت." این جملات را دو روز پیش باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در اولین واکنش رسمی به درخواست مقتدی صدر برای تعطیلی سفارت آمریکا بیان کرد. جملاتی واضح و صریح ... 🔹عشایر عراقی که امروز در پشت مرزها تحصن کرده اند کجا را می خواهند فتح کنند؟ فعالان ترک که امروز از در و دیوار نمایندگی های اسرائیل بالا می روند کجا را می خواهند بگیرند؟ جوانان مصری که شعار می دهند اضرب اضرب نصرالله کجا را می خواهند بزنند؟ کاربران اردنی که کالاهای اسرائیلی را نشان کرده اند به داد چه کسی می خواهند برسند؟ تماشاگران قطری که فریاد می زنند يجب تحرير غزة، کجا را می خواهند آزاد کنند؟ فلسطین را؟ قدس را؟ غزه را؟ ... فلسطین امروز آزادترین کشور عربی است، ملت غزه امروز آبروی آزادگان است، فلسطین هیچگاه اسیر نشده است که بخواهد آزاد شود، غزه هیچگاه وابسته نبوده که بخواهد رها شود... این جوانان، فعالان، کاربران و تماشاگران اگر واقعا عزم آزادی قدس دارند، بهترست کلاهشان را بالاتر بگذارند و به فکر آزادی خود و بلادشان باشند، فلسطینیان دیروقتی است که حریت یافته و رستگار شده اند. 🔹اسارت قدس ظاهر و باطنش اسارت کشورهای عربی و اسلامی است، اسرائیل موجودیتش به بی هویتی ملت های منطقه است، صهیونیسم مجرای وابستگی دولت های خاورمیانه به غرب و امریکاست. اسارت قدس نماد آویزان بودن سرنوشت مسلمین بدست آن قدرت غربی و این قدرت شرقی است، نماد اراده نداشتن ملت ها برای خروج از زیست ذلیلانه است، نماد آن است که دولت های منطقه خودشان اسرائیلک های نامرئی هستند. 🔹فلسطین که آزاد است، هربار بخواهد می رزمد و می جنگد، هربار صلاح بداند صلح می جوید، هربار نشود محاصره می شود و هربار بشود حصار می شکند. هربار رغبت کند صبر پیشه می کند و هر بار اراده کند به میدان می آید، هربار عزم کند سنگ پرتاب می کند و هر بار جرئت کند راکت می اندازد. دیگران حال شان چطور است؟! آیا آن ها هم این قدر آزادی و عزت و اسقلال نظر برای خود دارند؟ اظهر من الشمس است که همین مواضع انقلابی سران عربی و اسلامی هم خودش در منطقه الفراغ سفارت خانه های آمریکاست! کمی پا را فراتر بگذارند ببنیم می توانند هزینه بپردازند؟! آن امیر و وکیل عربی اگر کشورش خیلی انقلابی شده به جای رجز خواندن و نطق کردن بیاید جلوی تسلیحات و بمب هایی که از پایگاه های آمریکا در کشورش برای اسرائیل بارگیری می شود را بگیرد، ولی نمی تواند چرا؟! چرایش را سخنگوی دولت عراق پشت تریبون رسمی اعلان عمومی کرد... 🔹آزادی قدس یعنی آزادی ملت های اسلامی از استعمار و هیچ معنای دیگری هم ندارد، تا وابستگی هست استعمار هست و تا استعمار هست اسرائیل باید باشد... کشوری که اموراتش را خود تدبیر نمی کند تمنای صهیونیسم دارد. ملتی که منقاد سفراست، ضامن بقای اسرائیل است. اگر ملتی هوس نماز خواندن در مسجد الاقصی دارد، باید شریان های فکری، مالی، بازرگانی و کشورداری خود را از یوغ سفارت خانه ها خارج کند، زنان و کودکان غزه امروز خون بهای غرب زدگی کشورهای عربی و اسلامی را می پردازند. 🔹شور و حال گرفتن و بی تاب شدن برخی جوامع برای دفاع از مردم غزه برخی جوان ها را به این گمان رسانده که؛ ظاهرا جامعه ایران نسبت به تحولات فلسطین و مساله قدس بی تفاوت تر از بقیه ملت هاست؟! خیابان های استانبول عصبانی تر از ما شده! ورزشگاه های مراکش حماسی تر شده؟! تجمعات بغداد کفن پوش تر شده! اصلاً ایران کجاست؟ ایران کجاست؟! ایران ۴۵ سال است در حال تحصن و تجمع است، ۴۵ سال است کفن پوش است، ۴۵ سال است خودش زیر بمباران تحریم و ترور است، ۴۵ سال است محاصره است، چرا؟ چون تصمیم گرفته است آقای خودش باشد، بهای میان تهی کردن موجودیت صهیونیسم را می پردازد آقای جمهوری اسلامی. 🔹امروز نشستن جوان ایرانی برای اسرائیل خطرناک تر از قیام های جوانان ترک و عرب است. ملتی که مستقل است همه ساحات زندگی اش حتی تفریحش هم مبارزه است چه رسد به مقاتله اش. اگر فلسفه وجودی صهیونیسم را بدانیم برای مان مسلم است که؛ ملت ایران ۴۵ سال است مبارزه با اسرائیل را زندگی می کند. جامعه ایران با استقلالش فلسفه اسرائیل را در منطقه بی معنا کرده است. امروز رژیم صهیونیستی در محاصره استقلال ایرانیان است که البته کمترین نمودش شده حمایت تسلیحاتی و دیپلماسی... ساعت صفری که امیرعبداللهیان گفت مصرف این زمانی دارد و الا کیست که نداند ۴۵ سال است ساعت برای ایرانیان صفر شده است... ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️شیخ فرهاد فتحی 🔻جهاد تبیین را از بیاموزیم، با منطق و استدلال به مردم دنیا ثابت کرد که حزب الله اهل منطق است، حزب الله تروریست و عامل جنگ در منطقه نیست. حالا برگردید تحلیل های چند روز قبل دوستان تحلیلگر را بخوانید تا از میزان قرابت فکری و اطلاع این عزیزان از محور مقاومت مطلع شوید. ✅ اگر سید حسن نصرالله هم مثل برخی فکر و عمل میکرد که سید مقاومت نبود؛ این هوش و نبوغ او ستودنی است، اینکه وقتی همه رسانه های دنیا را به خط کردند تا اسرائیل را تبرئه و حزب الله را عامل جنگ معرفی کنند، سید مقاومت دقیقا از این فرصت استفاده میکند و با روش های مختلف و در کمال آرامش اثبات میکند که ما برخلاف تبلیغاتی که درمورد حزب الله است دنبال آرامش هستیم نه جنگ، ما حتی نمیخواهیم با حزب قوات لبنان هم درگیر شویم و با این سخنرانی همه میفهمند که حزب الله عامل مثبت در منطقه برای صلح است و این اسرائیل هست که دنبال جنگ و ویرانی است. چقدر این سخنرانی هوشمندانه و دقیق بود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیام سخنان سید حسن نصرالله چه بود؟ «خوش‌چشم» کارشناس مسائل بین‌الملل: 🔹پیام سخنان سید حسن نصرالله این بود که حماس حریف رژیم صهیونیستی است و حریف من آمریکاست. 🔹راهبردی که سیدحسن نصرالله مطرح کرد افزایش فشار تدریجی به‌منظور حفظ ابهام در جنگ است. 🔹در این شرایط آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها اگر بخواهند حمله کنند در این ابهام‌اند که نکند حزب‌الله تمام‌عیار حمله کند. ✅ @Rajanews_com https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی در سخنرانی 12 مهر 1402 سخن غلطی که توسط دشمنان انسانیت القاء می شود و برخی دوستان هوادار جبهه مقاومت تصریحا یا تلویحا به آن دامن می زنند را تصحیح کرد. شیاطین رسانه ای چنین القا می کنند که حضور ایران در تحولات منطقه ای فقط از زاویه منافع ایران پیگیری می شود نه مصالح کشورهای منطقه. موضع گیری برخی از فعالان رسانه ای یا سیاسی ایرانی نیز به این توهم دامن می زد که ایران حشد الشعبی و حزب الله و انصار الله است و خط مشی بخشهای مختلف جبهه مقاومت توسط ایران و با صلاحدید فرماندهان میدان در ایران تعیین می گردد. دشمنان بدین وسیله آب را گل آلود می کردند و تصویری سلطه طلب از ایران برای مردم منطقه خصوصا جوانان ترسیم می کردند و دوستان ما هم به این تصویر نامطلوب توجه نداشتند و نادانسته پازل دشمن را تکمیل می کردند. این راهبرد دشمن موجب شد برخی جوانان عراقی نسبت به رابطه دوستانه ایران با جبهه مقاومت و احزاب سیاسی در عراق با سوء ظن بنگرند و نسبت به حضور ایران در سپهر سیاسی و فرهنگی عراق حساس شده و موضع مخالف پیدا کنند و برخی سیاستمداران عراقی نیز از این وضعیت سوء استفاده کرده و از اهرم مخالفت با ایران برای جلب نظر و رأی جوانان عراقی بهره ببرند. امروز تصریح کرد که هر بخش جبهه مقاومت در تصمیم گیری هایش کاملا مستقل است و جبهه مقاومت در هر سرزمین به شکل جداگانه و با صلاحدید خود تصمیم گیری می کنند و ایران هیچ نقشی در تصمیم گیری این فرماندهان ندارد. سید گفت ممکن است ایران از ورود مقاومت لبنان به جنگ گسترده منافع بیشتری ببرد اما این مطلب هیچ نقشی در تصمیم گیری فرماندهان مقاومت لبنان ندارد. مهمترین عامل در تصمیم گیری مقاومت در لبنان، منافع و مصالح لبنان است. سید مقاومت بدین وسیله با وسوسه های خناسانی که مانع فهم صحیح موضع مقاومت هستند مقابله کرد و در عمل یک نمونه موفق از را به ما آموزش داد. https://eitaa.com/yad_dashtha
امشب در آخرین بخش از برنامه در شبکه افق، آقای حدود یک ربع صحبت کرد. عالی بود. چند نکته بسیار مهم برای مدیران و فعالان فرهنگی و مبلغان دین داشت. حتما ببینید و بشنوید.
✍️ سید مهدی مرتضوی امروز چهلمین روز حماسه غزه است و هنوز برخی عزیزان در ایران و جهان درباره محکوم کردن جنایات اسرائیل گرفتار تردید هستند. حکمت 274 نهج البلاغه: وَ قَالَ (علیه السلام): لَا تَجْعَلُوا عِلْمَكُمْ جَهْلًا، وَ يَقِينَكُمْ شَكّاً؛ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا، وَ إِذَا تَيَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا. هنگامی که دانستید، همچون کسی که نمی داند رفتار نکنید و زمانی که یقین پیدا کردید، همچون کسی که شک دارد رفتار نکنید. هنگامی که دانستید بر اساس علم تان عمل کنید و زمانی که یقین پیدا کردید بر اساس یقین تان اقدام کنید. یکی از آسیبهای رفتاری ما انسانها آن است که ابهامها و تردیدها و جهلهای خود را بهانه می کنیم برای آنکه زیر بار آنچه بدان یقین داریم نرویم. آنها را بهانه می کنیم تا در حقی که فهمیده ایم تشکیک کنیم. درباره ابهامهایی که وجود دارد پرسش می کنیم اما نه برای برطرف شدن ابهامها بلکه برای زیر سوال بردن حقایقی که یقینی هستند. یادداشت آقای دکتر با عنوان ؛ جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است به نمونه ای عملی از این آسیب در برخی دوستان که درباره حواشی عملیات یا اصل آن تردیدهایی دارند اشاره می کند. https://fa.shafaqna.com/news/1688621/ https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ ابوالفضل فاتح ؛ جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است اربعین غزه یک رمز است. چهل روز است که از زمین و آسمان بر غزه می‌بارند. همه‌ وعده‌هایی که به بشریت داده بودند، یکجا به حراج گذاشتند. از زنان باردار و کودکان تازه متولد شده نیز نگذشتند. همین دیروز بود که پیکر دویست انسان بی گناه در صحن به خاک سپرده شد. نژاد پرستان مدرن، غزه را آزمایشگاه بمب‌هایشان نمودند و شهر را با مردمش سوزاندند تا برای خود پیروزی های جعلی بتراشند. اما غزه مظلوم حتی یک را از ایشان دریغ کرد. یک بالا نرفت و یک رزمنده فلسطینی تسلیم نشد. تانک‌هایشان را به بیمارستان‌ها گسیل کردند و زیر زمین‌های بیمارستان‌ها را هم شخم زدند. از بازجویی بیماران در حال مرگ هم نگذشتند و به یک اسیر دست نیافتند و جز نابودگری، هیچ دستاورد نظامی را محقق نکردند. اگر تا دیروز شکست اسرائيل یک شکست امنیتی بود، اینک آنان و حامیانشان باید یک و و معرفتی بزرگتر را متحمل شوند. در آنها باید همان چند روز نخست، غزه محض می‌شد. با بسیاری کمتر از آن، ملت‌هایی را از هم دریده بودند. این کدامین معرفت و ایمان است که در برابر چنین حجمی از آتش مرعوب نشود؟ باور کنیم که . صحنه‌ عجیبی پیش روی جهان قرار گرفته است. این صحنه، اگر تا دیروز جهان بود، اینک و معارف و اندیشه و رای است. به معارفی که در ، نتواند راه را بگشاید، باید تردید کرد. نمی‌گویم همه کسانی که از فلسطین دفاع می‌کنند، انگیزه‌ یکسانی دارند. اگر حتی در فلسطینی‌ها داریم، در تردید خود مختاریم، اما نسبت به را با و وسواس گونه حاشا نکنیم. جایگزینی یقین با تردید پرتگاهی مهلک است. اگر کسی به رغم اطلاع از فجایع، همچنان دلش با نیست و یا کسی هنوز مشغول حسابگری و است و نمی‌تواند برای نسل کشی و جنایات جنگی اسرائيل در غزه تصمیم بگیرد یا حداقل در خلوت خود باغزه کند، باید در خود تردید کند، ولو خود را مدرن بداند. هر مکتب و ایسم با هر عنوان و گرایش از عدالتخواه و آزادیخواه و حقوق بشری اعم از سنتی و مدرن که نتواند در این پیچ مهم تاریخ در جای درست بایستد، چه زمانی خواهد توانست اسباب نجات بشریت باشد؟ حماسه‌ غزه تا دیگر در خاطره‌ها خواهد ماند و برگی مهم از تاریخ فلسطین و منطقه را ورق خواهد زد و حتی حلقه‌های فکری غرب را به بازنگری در خود واخواهد داشت. چرا که اسرائیل، و اندیشه سیاسی غرب برای شرق است. جهان آموخت که ملتی تنها، با دست خالی و در محاصره‌ آب و غذا و دارو و ناجوانمردانه‌ترین شبیخون‌های ، را بی اعتبار ساخت و نشان داد فلسفه‌ و رسوایی ستم، حقیقت دارد. ۴۰ روز پیش با افتخار می‌گفت . باور کنید بعید است پس از این تا صد سال دیگر کسی به گفتن این جمله افتخار کند. تبدیل به یک شد و فجایع غزه، . والسلام ۲۴ آبان ۱۴۰۲ https://eitaa.com/yad_dashtha
دکتر ابوالفضل فاتح از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود و نقشی برجسته در این انجمن داشت. او در سال ۱۳۷۸ خبرگزاری ایسنا را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۴ مدیرعامل آن بود. او مسئول کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ بود. دکتر فاتح فعالیت های جدید رسانه ای خود را در ارتباط با حوزه نجف و آیت الله سید علی سیستانی ادامه داد. او یاداشت هایی تحقیقی با عنوان «مکتب نجف»، «مکتب سیستانی»، «مکتب گفت و گو » در تببین نگاه مذهبی، احتماعی و سیاسی حوزه نجف منتشر کرد. گفته می شود تاسیس «خبرگزاری شفقنا» از دیگر اقدامات رسانه ای او است. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#قصابان_غاصب برخی هم وطنان که از جمهوری اسلامی دلگیرند، به خاطر حمایت نظام از مردم غزه و از سر لجاج
برخی از عزیزان هنوز درباره اصل عملیات طوفان الاقصی، زمان آن یا برخی اقدامات نیروهای حماس در جریان عملیات یا انگیزه های انجام آن، ابهام یا دارند. بخشی از این عزیزان، انگیزه برخی حامیان فلسطین و مخالفان اسرائیل را صادقانه نمی دانند. این بزرگواران، حمایت جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و حماس و محکوم کردن ظلم صهیونیستها را با سیاستهای فرهنگی نظام در داخل کشور متعارض می دانند. برخی از این بزرگواران گمان می کنند محکوم کردن جنایات اسرائیل، به معنای تأیید و است. برای این بزرگواران احترام قائلم و این ابهامها را قابل گفتگو می دانم. اما هیچ کدام اینها مجوز نادیده گرفتن جنایات اسرائیل در غزه و سکوت در برابر آن نیست. انسانیت و شرافت حکم می کند که بر سر فریاد بزنیم و با سکوتمان در جنایات آنها شریک نشویم. مخاطب اصلی ام در انتشار یادداشت و سخنان این دوستان بزرگوار بودند بدان امید که به فرونشاندن غبار تردید و ابهامشان کمک شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ اصفهان پل بزرگمهر حضور همشهریان اصفهانی برای برائت از https://eitaa.com/yad_dashtha
به نیابت از همه کسانی که دوست داشتند اینجا باشند و از ظلم و ظالم تبری بجویند اینجا هستیم.
مردم فلسطین در دو میدان با اشغالگران صهیونیست می جنگند: جنگ و جنگ اسرائیل بدون پشتوانه که مهارتی بی نظیر در عوض کردن جای ظالم و مظلوم دارد نمی توانست این چنین به کودک کشی بپردازد. مردم فلسطین پیش از آنکه در جنگ نظامی طعم نسل کشی را بچشند توسط این امپراطوری فریب، قربانی شده اند. قدرت اصلی دشمنان بشریت، در رسانه های آنهاست و این روزها در روایت این امپراطوری رخنه افتاده و فرصتی فراهم شده تا انسانها با حقیقت پنهان انسان نماهای دشمن انسان، آشنا شوند. ما در این جنگ رسانه ای چه می کنیم؟ این بخش از یادداشت درباره نسل کشی در نمونه یک کار رسانه ای تمیز با زبان جهانی است که برای همه انسانها با همه فرهنگها قابل فهم است. چقدر این معنادار است. 🔸🔸🔸🔸 ✍️ رضا کیانیان این عکس در سال (۱۹۴۷ م/۱۳۲۵ ش) در بندر حیفا واقع در شمال فلسطین گرفته شده است. در این عکس ۴۵۰۰ اخراجی یهودی پناهنده به خاکِ فلسطین، با پارچه‌نوشتی که بر روی عرشه کشتی نصب شده: «آلمان‌ خانه و آشیانه ما را نابود کرد، خواهشمندیم شما فلسطینیان، امید ما را نابود نکنید.» و فلسطینیان پناه شان دادند. حالا و پس از ۷۶ سال از تاریخ این عکس، همین منکر وجودِ سرزمین فلسطین شده و با غصب و تجاوز، کودک کشی، اِشغال و لشکرکشی، بدترین جبران‌ها را در حق خود در سرزمین قدس انجام می‌دهند..! https://eitaa.com/yad_dashtha
دیروز در خدمت یکی از آشنایان دوست داشتنی بودم. از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته ام. از من پرسیدند: چند روز پیش برای دفاع از کودکان غزه روی پل بزرگمهر جمع شدید. آیا تاکنون برای حل بحران آب اصفهان و تقسیم عادلانه آب کاری کرده اید؟ چرا دوستانی که دغدغه انقلاب و دین دارند در این زمینه اقدامی جدی نمی کنند؟ پرسش ایشان برایم تکان‌دهنده بود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسیج اگر فقط به ارزش‌های دینی و انقلابی بپردازد اعتماد بخشهای انقلابی و متدین جامعه را جلب می‌کند اما نمی‌تواند اعتماد بخشهای دیگر جامعه را به دست آورد. بسیج اگر بتواند دغدغه های بخش‌های دیگر جامعه را شناسایی کند و به آنها نیز بپردازد خواهد توانست در دل همه مردم ایران جا باز کرده و به عنصری مهم از ایرانیان تبدیل شود. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#اعتمادآفرینی_بسیج ✍️ سید مهدی مرتضوی بسیج اگر فقط به ارزش‌های دینی و انقلابی بپردازد اعتماد بخشها
برای مثال و دو دغدغه اصلی مردم هستند. اساتید و دانشجویان بسیجی این شهر اگر به شکل جدی و نه تشریفاتی به این مسائل بپردازند و پرچمدار حل آنها شوند، محبوب مردم شهر خواهند شد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#بحران_آب_اصفهان دیروز در خدمت یکی از آشنایان دوست داشتنی بودم. از ایشان چیزهای زیادی یاد گرفته ام
یادداشت یکی از دوستان مخاطب کانال که درباره یادداشت نوشته و ارسال کرده‌اند: مطلبی در کانال یادداشت ها ارسال کردین که برای من هم در امور مختلف از سال ها پیش ( زمان دانشجویی) قابل تامل و مورد علاقه بوده. بنده چند مورد همیشه دغدغه ذهنی داشتم: ✅ اولا شیوه صحیح اعتراض مدنی و مطالبه گری در اسلام چطور تعریف شده و آیا در کشور ما برای این مطالبه گری ها شرایط فراهم هست یا خیر ؟ ✅ اگر بنده و دوستانم الآن بخواهیم در مورد یک امری مثلا عدم عدالت معیشتی بین دستگاه های دولتی در شرایط برابر یا حتی مقایسه ای از نظر حجم کار (مثل حجم کار بنده در اداره ای با وسعت بالا و مخاطبینی یه اندازه استان سمنان یا یک کارمند جهاد کشاورزی ) اعتراض کاملا مسالمت آمیز بکنم باید چطور انجامش بدم که ضد انقلاب سوء استفاده نکند؟ اصلا کجا باید برم؟ از کجا شروع کنم ؟ از کجا مجوز بگیرم ؟ و ... اگر اعتراضی با دوندگی های فراوان انجام بگیرد (مثل اقدام کشاورزان چند سال پیش کنار ۳۳ پل ) پلیس و نیروهای امنیتی چقدر حواس جمع هستند که اگر حاشیه ای درست شد تر و خشک قاطی نشوند به نظر حقیر در سال های پس از انقلاب به هر دلیلی نه در آموزش و پرورش ، نه در دانشگاه ، نه در صداسیما و نه در هیچ جای دیگه ای نه شیوه مطالبه گری صحیح رو به ما آموزش دادند و نه برای اینکار وقتی گذاشته شده ، هر چند که فکر می‌کنم بسیاری از مسئولین نه چندان انقلابی اصلا مخالف مطالبه گری مردم هستند. لذا همیشه اعتراض مردم نسبت به وضع موجود منحرف شده. مگر تجمع هایی که هدفمند برگزار شده مثل دفاع از مردم مظلوم فلسطین ، یا عفاف و حجاب و ... که البته باید باشه
یادداشتها
یادداشت یکی از دوستان مخاطب کانال که درباره یادداشت #بحران_آب_اصفهان نوشته و ارسال کرده‌اند: مطلبی
پاسخ به این دوست عزیز: دغدغه شما قابل درک است. معمولا مطالبه گری دوستان مذهبی و انقلابی به ارزش‌ها و آرمان‌های خاص دینی و انقلابی محدود می‌شود. اگر اقشار مختلف بسیجی پرچمدار مطالبات مردم عادی شوند، بسیاری از مشکلاتی که فرموده‌اید پیش نخواهد آمد. به شرط آنکه دوستان بسیجی گرفتار حواشی سیاسی و جناحی نشده و اجازه ندهند زمینه متهم شدن آنها به سیاست ورزی های جناحی فراهم شود. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
مصرعی بود در این بیت ولی سوخته است... مصرع: یک نیمه در بیت: خانه ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifarhttps://eitaa.com/yad_dashtha
"شیفت" و سرمایه اجتماعی بحران‌زده! ✍ سید مهدی مرتضوی اعتماد مردم به نظام، دلبستگی آنها به وطن، پیوند عاطفی آنها با یکدیگر، وحدت دلها با یکدیگر، امید به آینده، افتخار به شخصیت‌های ملی، احساس تعلق به زبان، فرهنگ و آیین، رضایت از زندگی در این کشور و نظام از جمله مولفه‌هایی هستند که میزان کشور و نظام بر اساس آنها سنجیده می‌شود. کاهش سرمایه اجتماعی و انسجام عاطفی بزرگترین خطر برای نظام است. کسانی که از این امر غفلت می‌کنند نادانسته در حال ضربه زدن به نظام هستند. بر اساس ابتکار شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری () ایران به عنوان یک واحد در کنار کشورهای دیگر لحاظ شده و تلاش می‌شود جایگاه ایران در بازار تولید و تجارت جهان و سهم کشور از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی ارتقاء یابد. به نظر می‌رسد ابتکار "شیفت" اساساً دارای نگاه است. می‌توان "شیفت" را در سطح (داخل کشور) نیز اجرا کرد. یعنی هر کدام از شهرها و روستاها و مناطقی که داخل کشور هستند را به عنوان یک واحد در نظر گرفت و جایگاه آن را در بازار تولید و تجارت کشور و سهمش از زنجیره ارزش ملی را ارتقاء بخشید. منحصر کردن ابتکار "شیفت" در اندازه بین‌المللی و رها کردن شبکه فرآوری و ترابری داخل کشور، می‌تواند به تعمیق بی‌عدالتی بین مناطق مختلف کشور بینجامد. ظرفیت و توانمندی برخی مناطق معمولاً بیشتر به چشم می‌آید و این توانمندی‌ها در شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری بین‌المللی فرصت رشد بیشتر پیدا می‌کنند، اما مناطقی که ظرفیت و توانمندی کمتری دارند ممکن است فرصت حضور در این شبکه را نیافته و از مواهب آن محروم شوند. جاماندن برخی مناطق از ابتکار "شیفت" و گسترش بی‌عدالتی ناشی از آن موجب می‌شود برخی مناطق کشور احساس کنند مورد بی‌توجهی نظام قرار گرفته‌اند و همین امر به کاهش سرمایه اجتماعی کشور و نظام که مهمترین رکن است می‌انجامد. اجرای "شیفت" در سطح ملی و بین‌المللی به شکل توأمان، به پیشرفت متوازن همه کشور و بسط عدالت کمک کرده و زمینه تقویت سرمایه اجتماعی ملی را فراهم می‌کند. کانال "شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری" در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404https://eitaa.com/yad_dashtha
32.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای آشنایی بیشتر با ابتکار راهبردی پیشنهاد می کنم سخنان دوست عزیزم آقای دکتر را بشنوید و به کانال ایشان سر بزنید. 🌺🌺 شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) 🌺🌺 کلان‌راهبرد شکوفایی اقتصادی عدالت‌محور و پایدار ایران فیلم ارائه‌ پیشنهاد در دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب (۲۷ مهر ۱۴۰۱) و دستور ایشان جهت طراحی شیفت... لینک فیلم با حجم کمتر: www.aparat.com/v/t563b کانال شیفت در ایتا: eitaa.com/inpt1404
چند شب پیش به طور اتفاقی در جلسه ای شعر ویکتور هوگو درباره پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را شنیدم. شگفت زده شدم. آن را به شما هم تقدیم می کنم.
از بزرگترین شاعران و نویسندگان فرانسوی قرن 18 مجموعه اشعاری سروده با عنوان . یکی از اشعار بزرگ این مجموعه نام دارد که درباره آخرین پیامبر خدا سروده شده است. ارادت ویکتور هوگو نسبت به ص در این شعر هویداست. و از بزرگان ادبیات روسیه و نیز از شخصیتهای مشهوری هستند که به پیامبر خدا ص عرض ارادت کرده اند. بر خلاف بسیاری از اروپایی که نگاه مثبتی به اسلام و قرآن و پیامبر گرامی نداشتند بزرگان ادبیات اروپا در مقابل خاتم پیامبران و قرآن کریم نگاهی مهر آمیز و دوستانه داشته اند. برای مطالعه توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: https://ketab.ir/News/28584 https://eitaa.com/yad_dashtha
از بزرگترین شاعران و نویسندگان فرانسوی قرن 18 مجموعه اشعاری سروده با عنوان . یکی از اشعار بزرگ این مجموعه نام دارد که درباره آخرین پیامبر خدا سروده شده است. ارادت ویکتور هوگو نسبت به ص در این شعر هویداست. کتاب سال نهم هجرت با ترجمه ویدا رامین توسط انتشارات باغ آبی منتشر شده است. بخشی از شعر هوگو: آن‌چنان با وقار و شکوهمند بود که به ملامت کسی بر نمی‌خاست چون در کوچه‌ها قدم می‌زد رهگذران از هر سو سلامش می‌گفتند و او، به مهربانی، پاسخ می‌داد هنوز در محاسن سیاهش بیست تار موی سپید نبود پیشانی اش فراخ و گونه هایش اندکی برآمده بود ابروهای باریکی داشت با نگاهی نافذ و گردنی کشیده همواره حال نیایش داشت غذایش اندک بود و گاه از گرسنگی، سنگ بر شکم می‌بست گوسفندانش را خود می‌دوشید چون مردمان فرودست، بر زمین می‌نشست و لباس‌هایش را وصله می‌زد با آن که دیگر جوان نبود بیش‌تر روزها را روزه داشت، چنان که ماه‌های رمضان را شصت و سه ساله بود که ناگهان، تبی در تنش راه یافت قرآن را که خود از سوی پروردگار برای مردم آورده بود سراسر بازخواند. آن‌گاه، پرچم اسلام را به پرچم‌دارش سپرد و گفت: این آخرین سپیده‌دم زندگی من است خدایی جز خدای یگانه نیست، در راهش تلاش کن! وقت نماز که رسید، عزم مسجد کرد به علی تکیه داده بود و پیشاپیش مردم حرکت می‌کرد در حالی که پرچم مقدس، در باد، برافراشته بود چون به مسجد رسیدند با تنی لرزان و رنگی پریده، روی به مردم کرد و گفت: ای مردم! هم‌چنان که روز روشن، به شبی تار پایان می‌گیرد زندگی آدمی‌زادگان را نیز، سرانجامی چون مرگ در پی است ما همه، از خاک فانی و بی‌مقداریم و تنها خداست که باقی و یکتاست ای مردم، اگر خداوند اراده نمی‌كرد، من آدمی كور و جاهل بیش نبودم. بزرگی به گلایه گفت: ای فرستاده‌ خداوند چون به دعوت مردم برخاستی همگان پیامت را به گوش جان شنیدند و به راستی کلامت ایمان آوردند روزی که پا به عرصه‌ هستی گذاشتی ستاره‌ای در آسمان پدیدار شد و سه کنگره‌ کاخ کسرا فرو ریخت... پیامبر که در سکوت، نفس تازه کرده بود دنباله‌ سخن خویش گرفت و گفت: با این همه، زمان رفتن فرارسیده است. همهمه‌ای در میان مردم درگرفت و پیامبر ادامه داد: ای مردم، گوش بسپارید اگر یکی از شما را سخنی ناپسند گفته‌ام پیش از آن‌که از میانتان بروم، برخیزد و در حضور همگان آن را به من بازگرداند اگر کسی را به ناحق، ضربتی زده‌ام بیاید و با این چوب مرا قصاص کند! در اندیشه‌ چیزی بود که ناگهان متفکرانه زبان به نجوا گشود: من، کلامی از زبان خداوندم خاکسترم، چونان انسان و آتشم، همانند پیامبران گرمازا و روشنی‌بخش مقدمه‌ من بود چون سپیده‌دمان، که آفتاب را با خود دارد پسر مریم، آرام بود و کلامی خوش داشت چون کودکان من اما، نیرویی بودم که نور ناتمام را کامل کردم دریغا که حسودان، نفرتشان را نثارم کردند ولی من، چون در راستی و درستی ریشه داشتم با ایشان به مبارزه برخاستم اما نه با خشم؛ که از سر تنها بودم هنوز هم تنها هستم برهنه و زخم‌خورده و این را دوست‌تر دارم به آن‌ها اجازه داده می‌شد که مرا بکوبند درحالی که خورشید در دست راست و ماه در دست چپم بود سخت بر من تاختند، اما نهایتا باختند و من گامی پس ننهادم ایمان بیاورید، شب زنده داری کنید خداپرست و خداترس باشید حاشا پشت دیواری بمانید که بهشت را از پرتگاه جهنم جدا می‌کند در حال سجده دعا کنید که همه‌ اعضایتان زمین را لمس کند بادا که دوزخ، شما را در راز مقدرش به آتش نسوزد که هرکه پیشانی به خاک بساید آسمان او را آبی گوارا می‌گشاید چشمان مهربان مردم با نگاهی چون نگاه کبوتر مردی را به گریه می‌نگریستند که عمری تکیه‌گاهشان بود شب‌هنگام فرشته‌ مرگ، بر درگاه خانه آمد و اجازه‌ ورود خواست پیامبر رخصت داد پیک خدا که داخل شد حاضران دیدند که برقی شگفت در نگاه پیامبر درخشیدن گرفت همانند نوری که روز میلاد در چشم‌هایش داشت ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
ده آذر سالگرد شهادت آیه الله سید حسن است. یادداشت زیر به یکی از ویژگی های اخلاقی ایشان اشاره می کند که می تواند برای همه ما در تعامل با کسانی که با آنها اختلاف نظری یا عملی داریم درس آموز باشد. با عقیده وثوق‌ مخالفم، نه با خودش ✍️ سعيد رسولي آیت‌الله مدرس، روحانی شجاع، متدین و مبارز است که علاوه بر التزام بر یکی بودن دین و سیاست، شجاعت و صراحت لهجه معروف خود، ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی بسیار ممتازی داشته است. مناسب است به یک واقعه تاریخی بسیار جالب که ابعادی از شخصیت شهید مدرس را آشکار می‌سازد رجوع کنیم. ماجرا مربوط به جریان مذاکرات مجلس در مورخ 29 شهریور 1305 مجلس شورای ملی است. در آن زمان مرحوم فروغی به عنوان رئیس‌الوزرا در حکومت نوپای پهلوی انتخاب شده بود و در حال تلاش برای اخذ رأی اعتماد کابینه خود از مجلس شورای ملی بود. پرمناقشه‌ترین بحث مربوط به معرفی به عنوان وزیر عدلیه بود. وثوق‌الدوله نقش بسیار محوری در پیگیری معروف 1919 داشت و امضا کننده مخفی آن قرارداد بود. بر طبق قرارداد 1919 عملاً اداره امور ایران در اختیار امپراتوری انگلیس قرار می‌گرفت. قرارداد فوق به دلیل مخالفت‌ها و افشاگری‌های گسترده هیچ‌گاه به نتیجه نرسید، اما این موضوع بدنامی قابل توجهی برای عوامل آن به ویژه وثوق‌الدوله به بار آورد. همین امر در کنار موارد دیگری در عملکرد قبلی وثوق‌الدوله، باعث مخالفت با معرفی وی به عنوان وزیر عدلیه گردید. مرحوم دکتر به عنوان رهبر مخالفین معتقد بود که وثوق‌الدوله به عنوان امضا کننده قرارداد 1919 به مملکت است و دیگر صلاحیت تصدی مقامات کشوری را ندارد. لذا در نطق خود در جلسه مورخ 29 شهریور 1305 با ذکر دلایل و استنادات خود به شدت با معرفی وثوق‌الدوله مخالفت کرد که البته این مهم نشانگر روحیه وطن پرستی و عرق میهنی مرحوم دکتر مصدق است. اما در این میان واکنش شهید مدرس بسیار قابل توجه است. شهید مدرس از شاخص‌ترین مخالفان قرارداد 1919 و عملکرد وثوق‌الدوله در مقطع پیگیری قرارداد بود و به مخالفت به انگلیس شهره بود. اما در آن جلسه مجلس شورای ملی به حمایت و دفاع از وثوق‌الدوله پرداخت و همگان را به تعجب واداشت. مرحوم مدرس در دفاع خود از وثوق‌الدوله بیان داشت که من جزو بزرگ‌ترین مخالفان قرارداد 1919 بودم و با موافقان قرارداد (از جمله وثوق‌الدوله) جنگیدم و آن‌ها از میدان به در کردم. اما آن جنگ یک جنگ سیاسی بود. یک اختلاف نظر سیاسی بود؛ من معتقد بودم که این قرارداد درستی نیست. این نظر من بود، اما یک عده (مثل وثوق‌الدوله) معتقد بودند این قرارداد به نفع مملکت است. معتقد بودند قرارداد مطابق مقتضیات وقت است. ما نمی‌توانیم بگوییم طرف مقابل خیانت کرده؟ خطا و اشتباه کرده؟ یا مقصر بوده است؟ من نمی‌دانم. این کار محکمه است. دادگاه باید این مسائل را با استماع ادله طرفین تشخیص دهد و وقتی تشخیص داد که تقصیری بوده است مجازات تعیین کند. خدا می‌داند وقتی وثوق‌الدوله رفت به فرنگ یکبار هم اسمش را به بدی نبردم. جان کلام مرحوم مدرس این بود که وثوق‌الدوله عقیده داشته است که قرارداد 1919 به نفع مملکت است، اعتقادش این بوده، این که به معنی خیانت نیست. اما من با عقیده او مخالف بودم. ما اختلاف سیاسی و عقیده داشتیم، به خاطر نمی‌شود کسی را متهم به کرد. هر چند به شدت با او مخالفم اما در جایگاهی نیستم که او را به خیانت متهم کنم. این است اخلاق سیاسی کسی که سیاست را عین دیانت می‌داند. رهبر انقلاب هم در ماجرای توافق هسته‌ای همین منش را داشتند. در حالی که در مجموع به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبودند، اما هرگز تیم مذاکره کننده را متهم نکردند و بارها آنان را امین، شجاع و غیور، متعهد و ... نامیدند. در حقیقت رهبر انقلاب شاید با اصل مذاکرات مخالفت داشتند اما اصرار دولت بر مذاکرات را نه نشانه خیانت دولت بلکه نشانگر اختلاف نظر سیاسی می‌دانستند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha