eitaa logo
یادداشت‌های‌خط‌خورده
131 دنبال‌کننده
91 عکس
4 ویدیو
1 فایل
عشق اقیانوس آرامی که می‌گفتی نبود.. قایقم را در مسیر آب‌شار انداختی.. ⁦✒️⁩این‌جا من از خیلی چیزها خواهم نوشت.. بیش‌تر از کتاب، داستان، رمان، فرهنگ و فکر! ⁦ @s_sajad
مشاهده در ایتا
دانلود
جوشن کبیر.mp3
31.13M
توی کوپه قطار رجا، با آرشیو خودم احیا شب قدر گرفته ام.. قرار بود اگر در راه مشهد نبودیم، بعد از پاتوق دونفری برویم گوشه ای، در جمع این همه خوب، تا صبح بیدار بمانیم..
مشکل انفعال نیست، مشکل فعالیت کاذب است! همین.. 🌺
یادداشت‌های‌خط‌خورده
#بریده_کتاب #جلال_آل‌احمد ..
فرق اصلی روشن‌فکر ایرانی و روشن‌فکر غربی _به فرض این‌که هر دو از یک سرچشمه سیراب بشوند یا بایست سیراب شده باشند_ در این است که روشن‌فکر غربی در حوزه متروپل (=پای‌تخت) با دستی باز در تجربه به تمام موسسات آموزشی و آزمایش‌گاهی و موزه‌ها _که همه از راه غارت مستعمرات غنی شده‌اند_ قدرت این را یافته است که به جای ماوراء طبیعت باستانی ادیان، ماوراء جدیدی را بجوید که جهان‌بینی علمی دارد و بر بنای آزاد اندیشی نهاده است؛ اما روشن‌فکر ایرانی که در یک حوزه نیمه‌مستعمراتی به‌سر می‌برد، بی‌دسترسی به آن موسسات که از او به غارت رفته و بی‌هیچ سهمی در دنیای برخورد آزادانه عقاید و آراء (به علت بی‌سوادی اکثریت و...) در قدم اول با هجوم روزافزون استعمار طرف است که به‌همراه تکنولوژی و محصولات ساخته خود، آراء و معتقدات و آداب خود را نیز می‌آورد و هم‌چنان‌که ابزار های سنتی و بومی را از معرکه حیات خارج می‌کند، اندیشه ها و اعتقادات سنتی را نیز بی‌اعتبار می‌کند. مهم نیست که آسیاب‌های دزفول موتوری بشوند. مهم‌تر این است که ملاک ارزش اخلاقی دزفولی ها به چه چیز، جای خواهد پرداخت؟ هجوم استعمار نه تنها به قصد غارت مواد خام معدنی و مپاد پخته آدمی(فرار مغزها) از مستعمرات صورت می‌گیرد؛ بل‌که این هجوم، زبان و آداب و موسیقی و اخلاق و مذهب محیط های مستعمراتی را نیز ویران می‌کند و آیا صحیح است که روشن‌فکر ایرانی به‌جای ایستاده‌گی در مقابل این هجوم همه جانبه، شریک جرم استعمار بشود؟ اگر روشن‌فکر خود را تن‌ها یک محصول غربی بداند، ناچار در هر کجای دنیا که افتاده باشد، توجهش فقط به متروپل است؛ به کعبه ای که در آن و با ملاک‌های آن پرورده شده و ماهی‌ی است که فقط در آب متروپل می‌تواند شنا کند، کوشش دارد که محیط های بومی را نیز به چنان آبی بدل کند؛ اما متروپل از این محیط های بومی جز مواد خام معدنی و مواد پخته و رسیده آدمی چه می‌خواهد؟ جلال آل‌احمد در خدمت و خیانت رو‌شن‌فکران ص۴۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
82.7K
این صدا را فقط یکی که حال حالای من را دارد می‌فهمد! من وقت‌هایی که مثل امروز خیلی مورد عنایت باشم و از کله سحر تا حالا که تقریبا بوق کلب است، رستم کشیده شود، به این صدا فکر می‌کنم. این صدا البته اصل جنس نیست. این صدا فقط شبیه صدای لاستیک ماشین است که روی سنگ می‌رود. تصور کنید؛ خستگی تمام روز و زنگی و اکیپ شاد باشعوری و باغی یا کپری یا دست کم صحرایی و زمینی و مهم‌تر شبی! جان می‌دهد برای چایی زغالی و عکس و تنفس خنکی هوا و... اما همه این‌ها از همین صدای تیک و تیک سنگ ها شروع می‌شود. وقتی از جاده صاف و آسفالت سیاه نو، بعد از این‌که راهنما راست می‌زنی، ترمز بگیری و دنده یک و آرام لاستیک سمت شاگرد را از آسفالت بیندازی پایین و بعد فرمان را کامل بدهی راست و بیایی توی خاکی؛ این اولین لحظه تولید این صداست! این صدا اولین لحظه شروع اصل مطلب خوش‌گذشتن است! دقایقی که واقعا برای غافل شدن است از همه هم و غم ساعات قبلش؛ لحظاتی که در واقع اف‌۵ ماست؛ مثل وقت هایی که سیستم هنگ می‌کند و انگشت می‌گذاریم روی دکمه اف۵ تا سیستم یک لحظه نفس بکشد.. و بعد از همه این‌ها بازهم برگردیم به روزمره‌هامان؛ این صدا را فقط یکی که حال حالای من را دارد می‌فهمد! همین.. @yaddashthaykhatkhorde
حالا ماراتن کتاب! من با کتاب سفرنامه اروپا از داستایوفسکی بزرگ این‌جا هستم.. 🪴📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم مصطفی اسمائیل، بزرگ قراء مصر، نقل است که روزگاری از منطقه ای به نام نهاوند در نزدیکی همدان رد می‌شدند. مثل الان من؛ من هم الان درحال عبور از نهاوندم. منطقه بسیار خوش‌آب و هوا. نقل است که دستگاه موسیقایی بیات‌اصفهان، که در ردیف موسیقی عرب به آن نهاوند می‌گویند اولین بار توسط مرحوم مصطفی اجرا شده. نام بیات‌اصفهان به این جهت نهاوند شده که مصطفی اسمائیل این موسیقی را اولین بار این‌جا شنیده.. با خودش زمزمه کرده.. پرورانده.. پرداخت کرده.. بعد نهاوند خوانده. معروف ترین قطعه نهاوند مصطفی، قطعه °ولما برزوا° سوره بقره است؛ همین که دوباره من در حال زمزمه کردن‌ش هستم.. دلم می‌خواست، _همیشه_ از نهاوند رد شوم. @yaddashthaykhatkhorde .
انگورهای روی ضریح رو ببوسید. خیلی لذت داره.. همین @yaddashthaykhatkhorde .
انگار اعتبار کرده اند از مرز که عبور کردی، هوا گرم شود. عراق وصف‌ناپذیر داغ است. سرخ است. از لب مرز تا خود نجف توی ماشین و زیر کولر و هوای سرد؛ به محض پیاده شدن چنان گرمایی زد توی صورت‌مان که نگو. از فندوق‌مان تا حرم حدود پنج دقیقه پیاده روی دارد. شارع امام الصادق(علیه السلام)؛ خادمان حرم بعضی‌شان اعصاب‌هایی گم‌شده زیر درخت آلبالو دارند. من پایم به اتاق هتل نرسیده اول رفته‌ام حمام؛ به رسم همیشه‌گی و بیش‌تر به خاطر گرمی هوا. شده‌ام مهدی یوسفی. ده دقیقه یک‌بار ملبس به لباسی جدید؛ و البته نه به آراستگی مهدی! هوا شرجی هم هست. و باز البته ملتهب؛ حرم اما حال و هوای داغ ندارد. آرام است و پر ابهت و پر عظمت. حرم انگار تکه‌ای از عرش باشد. عجیب حال خوشی دارم. یاد گاراژی می‌افتم که دو باب دارد و ماجراهای یک اربعین مجردی و... الخ. نماز مغرب حرم می‌شود اولین نماز حرم مولا. قبل‌ترش کناری خلوتی جسته ام و زیر لب قرآن زمزمه می‌کنم. این‌جا همه زوار عتبه انگار با هم حرفی داشته باشند، فرای ملیت و این‌جور حرف ها، با هم مهربانند. احترام متقابلی که اغراق آمیز است. نگاه های گره خورده که چند ثانیه بعد به سلامی دست به سینه مبدل می‌شود و احتمالا عقب رفتنی تا دیگری راحت تر رد شود. ما فقط تا صبح وقت داریم. صبح مسجد سهله، بعد مسجد کوفه و بعدترش کربلا.. @yaddashthaykhatkhorde .
عراقی‌ها توی رانندگی صنمی با ترمز ندارند. جای‌ش با بوق خیلی رفیقند. با گاز رفیق‌تر؛ همین دلواپسی مداوم من را تشدید می‌کند. دست خودم نیست. بنی‌بشری هم نمی‌فهمد نباید بنشیند به توجیه کردنم که نترس و الخ. می‌ترسم. کاری‌ش هم نمی‌توانم بکنم، یعنی نمی‌خواهم بکنم. خلص! و باز همین ماشین مرا یاد گاراژی می‌اندازد که ذوالبابین است! این‌جا تک‌تک زیاد است. یا به قرائتی، سه‌پاچه!! سرش موتور است، تهش کالسکه؛ هم اندازه همین ماتیز های خودمان است. قیافه‌اش هم جاروبرقی‌های جهیزیه مادر بزرگ هامان. قبلا وانتش را هم دیده بودم. توی همان جریان گاراژ! این‌جا مثل مور و ملخ سه‌پاچه ریخته! گاهی رانندگانی دارد به ریخت بچه دبستانی‌هایمان، گاهی هم قلچماق‌های قهوه‌خانه فلان طلا؛ در هر‌حال این‌جا علاوه بر این مطلب مهم که بچه‌ها بچه نیستند و عین بزرگ‌ترهاشان از همان سنین کم، کار می‌کنند و بزرگ می‌شوند و تجربه می‌اندوزند، و البته لوس و بی‌دست و پا بار نمی‌آیند، دنبال یک لقمه نان حلال اند؛ شغل بیش‌ترشان هم خدمات است به زائر ها؛ جریان گاراژ از این قرار بود که به‌ سال ۹۸ ، اربعین۹۸، که آمده بودیم عراق، می‌خواستیم با یکی از همین جوانک های دشداشه پول دیلاق ریش‌قشنگ و لاغر عراقی از گاراژی در کربلا، که زائر بار می‌زد[که می‌گویم چرا بار!] برویم نجف؛ طرف با ما طی کرد که تا فلان عمود که ماشین های نجف می‌ایستند ما را می‌برد به فلان دینار. حالا ما هم هلاک و عرق ریزان، قیمت را شنیده و نشنیده، سوار شدیم. با این فرض که حدود بیست عمود با مبلغی حدود هفت یا پنج هزار تومن خواهیم رفت. سوار شدیم و هنوز راه نیفتاده بود که زد بغل و پلوس پلوسش رفت هوا که کرایه‌تان را بدهید. اول فکر کردیم اعتماد ندارد، کرایه بگیرد، رفته است. بعد توضیح داد که رسیده ایم. صدمتر جلو تر از جایی که سوار شدیم. ما مقصدمان گاراژی بود که ماشین های نجف سوار می‌کردند. این بابا ما را آورده بود آخر همان گاراژ می‌گفت، این سوخته نان‌ها، کباب است. سجاد، یکی از بچه های همراهمان، که خدا خیرش بدهد نشسته بود به استدلال که حاجی، گاراژ ذوالبابین، تو از آن باب ما را آورده ای این باب؛ بیع غرری است و نهی النبی عن بیع الغرر و الخ؛ این‌جا گاهی مقصد ها اشتراک لفظی است. مسافر قصد زحل دارد. راننده مریخ می‌رود. این راننده‌ها گاهی شخصیت چندانی برای وزنی که توی ابوطیاره‌هاشان است قائل نیستند. دور از جان، فرقی نمی‌کند بار قاچاق و گوسفند زده یا زائر! همه این‌انواع را به دید اقتصادی، متاعی می‌بیند که مسئولیت دارد جا‌به‌جاشان کند، در عوض پولی بگیرد و از نو باز همین چرخه را تکرار کند. فرهنگی که کاری به کاری چیزی نداری؛ غرب علی الاطلاق؛ @yaddashthaykhatkhorde .
ماشین‌های عراق توقف می‌کنند. زیارت میثم تمار اولین زیارت بعد از زیارت مولاست. جمعیت وسط گرمای سونا طور هشت صبح عراق، بهت زده عابدینی، مسئول کاروان را نگاه می‌کنند. من به شخصه اول بار است با کاروان جایی می‌روم و شاید آخرین بار؛ خیلی ملو داشتیم زیارت می‌کردم که لو رفت طلبه ایم. از لحظه کشف این مطلب، انتظار دارند مثل بقیه آخوند‌ها منم برای‌شان زیارت عاشورا بخوانم و پابه‌پای عابدینی از مقام ابراهیم و حجر اسمائیل دم بزنم. نمی‌دانم چرا اما عادت چند ساله‌ام است مقایسه حج‌تمتع و زیارت کربلا؛ کجا بودیم؟ مقام ابراهیم؛ مسجد کوفه که رسیدیم عابدینی کفش های من و خودش را با هم داد که تا آخر هرجا رفت با هم برویم. می‌داند از جمعیت در می‌روم. بین دو ستون از ستون های عظیم مسجد، زن و مرد را جا داد. چندین صف زن و مرد. حالا ایستاده وسط و دارد پشت سر هم توضیح می‌دهد این مقام، مقام کیست، این جای‌گاه، جای‌گاه که بوده و.. الخ. بعد از هر توضیحی طبیعتا نمازی؛ می‌گویم عین حج است همین است؛ طواف للنساء، رکعتین لطواف النساء؛ این همه معتقدم شبیه حج است که سفرنامه حج جلال را به عنوان کتاب‌مسافر آورده ام. °خسی‌در‌میقات°؛ اهلش می‌دانند بیش‌ترین زمان قبل از مسافرت خرج بستن ساک و بک بنه نمی‌شود. این کتاب‌خانه است که جلوش زانو می‌زنی به انتخاب کتابی برای طول سفر؛ ساعتها شاید!! کجا بودیم؟ رکعتین للطواف؛ در اعمال حج، هر طوافی هفت شوط است. هفت بار خلاف عقربه های ساعت، از حجر الاسود[که روزی ابیض بوده!] تا دوباره همان حجر؛ حتما هم بین مقام ابراهیم و حجر اسمائیل. هر طوافی، دو رکعت نماز دارد. رکعتین للطواف.. مسجد کوفه هم توضیح دارد. توضیحات عابدینی که خستگی‌اش به‌‌سان هفت شوط طواف است. بعدش هم سکوت می‌کند تا به رکعتین‌ت برسی.. مقام پشت مقام. نماز پشت نماز؛ آخر سر هم هر آخوندی باشد، مسلم و مبرهن است که با روضه ارباب تمام می‌کند. ساعت حالا حدود ده صبح است. گرما کما فی الصبح بل شدیدتر بی‌داد می‌کند. ربه یاعت تنفسی، جهت چرخیدن و تجدید قوا داده است. خیلی پرانرژی و چابک است. انگار زیر پوستش کولر گازی داشته باشد. زیارت هانی ابن عروه[در واقع فرخ نعمتی]، مسلم ابن عقیل[امین زندگانی] و مختار ثقفی[فریبرز عرب نیا] اعمال بعدی است. معلوم است که کل شناخت مسلم ابن عقیل خلاصه می‌شود در زاویه دید آقای کارگردان و برداشت شخصی و نه الزاما صحیح‌شان از ورقه های خاک خورده تاریخ! وگرنه چرا ملت با سوپراستار بزرگ، مختار، بیشتر سلفی[به قول مسلک حدادیون، خویش انداز] می‌گیرند؟! دین این امت را و تصویر ذهنی این دین را نه آخوند ها و منبر ها، بل سینما و ادبیات است که نقاشی می‌کند. وای به حال نقاش و سینماگر و هنرمندی که هنرش، کلفت تر از معنویت‌ش باشد... مسجد سهله من کفش هایم را جدا می‌دهم چون به بهانه تجدید وضو اصلا با جمعیت وارد نمی‌شوم. در کنار همسر، گوشه ای از حیاط می‌نشینم و سعی می‌کنم عین کلاغ رکعتین به جا نیاورم. برداشت صحیح یا غلط بنی‌بشری هم برایم مهم نیست. جایش، به نظرم گپ و گفت دو نفری‌مان مبنی بر اطلاعات رسیده از ظهور و خانه حضرت، بیش‌تر باب کار من است. @yaddashthaykhatkhorde .
586.2K
قسمتی از °خسی‌در‌میقات° از .
سفرنامه کربلا تایپش مانده! مهمانی تمام شده. تتمه خرده کاری ها را هم داریم سفره‌اش را جمع می‌کنیم.. فرداشب مهمان ویژه داریم. از فردا کتاب اول حلقه ششم کتاب‌خوابی مبنا شروع می‌شود. و اتفاق مهم امروز، شروع فصل دوم |کافه نوول| بود. با اولین اپیزود، از حامد عسکری و باز از حج؛ سفرنامه حج حامد عسکری؛ کلی درس از این ترم مانده که باید جمع و جور شود برای امتحان! امتحان ها مثل سیل می‌آیند. می‌زنند وسط برنامه همه چیز هایی که امسال از عید عقب افتاده و باید با زور، با قدرت و لجوجانه، حتما نوشته شود. و خلاصه که زندگی همیشه با مشغله هایش هست؛ 🪴
اولین اپیزود فصل دوم کافه نوول👇
هدایت شده از  °Novel Cafe°
|۱|پیرمرد ریش‌سفید و مهربان|.mp3
21.87M
اگر خوشتان آمد، یک نفر را با اشتراک این فایل، در لذت خواندن کتاب سهیم کنید.. @NovelCafe https://zil.ink/s_sajad
امسال رزق من خیلی با حج گره خورد. اول درس حج بود که از کی مانده بود و اسمش دم آخری آمد توی لیست انتخاب واحدهایم. بچه‌های کلاس یک‌بار دنبال شرحی چیزی بودند که آمد از دهانم بپرد: چرا شرح؟! چرا جلال را نمی‌خوانید که ور حواس جمع ذهنم افسار زبانم را سفت چسبید. گذشت. برای عروسی رفتیم کربلا؛ سفرنامه کربلایم شد سفرنامه حج عتبات! عادت دارم حج و کربلا را مقایسه کنم. حالا روز نهم ذی‌الحجه، روزی که حاجی ها در عرفات وقوف دارند، روزی که همه دعای عرفه ارباب را می‌خوانند، بچه های حلقه کتاب‌خوانی مبنا، مطالعه دسته‌جمعی، خال سیاه را شروع می‌کنند. کتاب را که شروع کردم تا برسم به مقرری امروز یک چشم برهم زدن طول کشید. زبان نویسنده، مثل پر قو نرم است. شروع ماجرا با سوالی از چیستی °خدا° تا چطور جا شدن این °خدا° توی آن مکعب سیاه و تا عاشق این خدا شدن و رفتن به خانه‌اش، آرزوی آدم شدن، خیلی قشنگ جلو رفت.. خلاف انتظارم که فکر می‌کردم با متنی ادبی و پر از شاعرانه‌گی روبه‌رو می‌شوم، متن روان است و نرم و زنده؛ این نکته مثبت قلم آقای نویسنده‌ است. دست آخر ولی دلم برای خروس بی‌چاره درویش خیلی سوخت.. @yaddashthaykhatkhorde 🪴
یادداشت‌های‌خط‌خورده
ماشین‌های عراق توقف می‌کنند. زیارت میثم تمار اولین زیارت بعد از زیارت مولاست. جمعیت وسط گرمای سونا ط
اولین تصویر، تصویر گنبدی است مطلا. و گل‌سته‌هایی که لوزی لوزی خطوط سیاه دارد. اولین تصویر خیلی زود توی قاب چشم‌هامان تار می‌شود. پلک می‌زنیم تا تصویر باز شفاف شود و اشک‌ها کنار برود. سلام برتو ای پسر علی ابن ابی‌طالب؛ سلام مولا جان.. @yaddashthaykhatkhorde .
پذیرش و تحویل پاسپورت و ناهار و تحویل اتاق؛ اتاق دو تخته ۲۱۵ در طبقه اول! همه جا دویست یعنی طبقه دوم؛ این‌جا اما قاعده مثل خیلی چیز‌های دیگر فرق دارد. اتاق‌های دویست از طبقه اول شروع می‌شود. فندوق خوبی است. طبیعتا اول دوشی، بعد نمازی، بعدتر گوشی و شارژری و البته حسن ختام هم، خواب تا نزدیک ساعت۵؛ از اصفهان تا خود مرز بی‌وقفه و بدون اغراق مثل همیشه بیدار بودم! نجف هم خوابم نمی‌برد. اینجا‌هم نخوابیدم. خاموش شدم. فاطمه آماده است برای حرم. من‌ هم زود حاضر می‌شوم. قبلش، با وای‌فای فندوق، حاضری زده ایم که خانواده هامان بدانند کجاییم. بسته و رومینگ و اینها نگرفتیم. این‌طوری خودمان هم راحت تریم. بماند که بسته ها، پول خون اقواممان را دارد و در عوض فضله موشی نت! این‌جا فیلتر هم نیست! الحمدلله!! بوی آزادی تا توی نایژک‌هامان رسوخ کرده. و آیا ما از آزادی فقط همین را میخواهیم؟! ~~~ عراق، پر از ماشین‌های جورواجور است. کیا زیاد به چشم میخورد هیوندا و تویوتا هم زیاد هست. بی‌ام‌و ندیدم. سایپا و ایران‌خوردو هم هستند. پراید و سمند و سورن و پارس. پارس تاکسی و رنگ پریده و زرد. قشنگ انگار تب داشته باشد. نمی‌دانند توی ایران پارس خودرو لاکچری قشر زیادی است. [خودم سر نداشتن پارس، یک نفر را که فکر می‌کردم همه‌جوره اهل رفاقت است و پایه پیشرفت از کف داده ام.. برای همین حالا فقط سورن پلاس دوست دارم.].. عراقی‌ها خودرو های خوب سوارند. ولی خانه های بدی دارند. دقیقا عکس ما ایرانی ها. نهایتا رانا و دنا که این‌جا کنار این ماشین ها رسما آشغال است؛ ولی هتل های درجه یکش، حالی که خانه های معمولی ما می‌دهد را ندارند. خیابان ها بشدت کثیف است. شهر اصلا جلوه ای ندارد. الا‌ماشاء‌الله تک‌تک ریخته و صدای بوق می‌شنوی. همه این‌ها تا حدود نه شب است. بعدش خیابان ها خالی خالی است. همه مغازه ها جز چند تایی، بسته اند. و احتمالا یکی دو جوان را گوشه پیاده رو ها میبینی که در تاریکی کوچه مشغول اند به نارگیل؛ همان قل‌قل و فس‌فس خودمان. تن‌ها چیز ثابت و همیشگی، گرمای طاقت‌فرسای هوا است. @yaddashthaykhatkhorde .
راستش ما به‌جای عروسی آمده ایم زیارت عتبات؛ خیلی هم عالی. این که من از خیلی از رسم و رسومات بی‌زارم و خیلی موافق نگرفتن عروسی بودم و بابایم و همسرم و خلاصه جمیع اعضای پشت صحنه هم موافق بودند، به نظرم دلیل اصلی آمدن‌مان به کربلا نیست! من خیلی سنتی‌تر فکر می‌کنم... °°° عقد که کردم، رفیقی داشتم که حدود سه ماه کاملا از هم بی‌خبر بودیم. مطلقا بی‌خبر؛ تا یک ساعت بعد از این که خطبه عقد را خواندند. تماس گرفتیم و صدایش را شنیدم. خیلی خوش‌حال به نظر می‌رسید. صمیمانه تبریک گفت و من هم چقدر به جانم نشست. یک هفته بعد، جشن عقدمان بود. در یک باغ تالار. من اصرار داشتم باغ‌تالار باشد. چون احساس بهتری داشتم در میزبانی از چند نفر مهمان خاصم. یکی همین ایشان که اصلا نبود تا بیاید دیگری مهدی و محمد مهدی که نشد ایضا بیایید، دیگری.. الخ. این رفیق شفیقم، مهمان کربلا شد. همان تاریخ. من مهمان هایی دیگر هم داشتم. خاص الخاص؛ شنیده بودم شهید تورجی برای مراسم ازدواجش دعوت‌نامه ای می‌فرستد برای امام زمان علیه السلام جمکران و برای حضرت معصومه سلام الله علیها، قم وبعدش این‌جور می‌شود و آن‌جور و الخ. رفیقم از اصفهان می‌رفت قم و بعد تهران و بعد با پرواز عراق؛ برای جمکران و قم و نجف و کربلا کارت دعوت عقدم را فرستادم. کارت خودش را هم دادم که پیش من نماند. مشهد را هم فرستادم رفت.. خیلی علاقه داشتم میان مهمان‌هایم باشد. جایش کنار این همه رفیقم که در جشن بودند خالی بود. هنوز توی عکس‌ها و فیلم‌ها جایش خالی است. اما دمش گرم با مسافرت یهویی‌اش پیک خوبی شد. یادم هست پرسید کارت را چه‌کار کند؟! من هم گفتم بگذاردش یه جا روی سنگی، کنار دیواری چیزی، در بین الحرمین.. °°° من خیلی سنتی‌تر فکر میکنم.. امام صفت ابا‌عبدالله دارند. پدر مهربان است. کدام پدری را سراغ دارید که عروسی پسرش کنارش نباشد. عروسی‌ما به خواست ایشان مبدل شد به زیارت کربلا! ما خوب نیستیم، امام نهایت لطف و مهربانی است.. @yaddashthaykhatkhorde .
زیارت حرم حضرت عباس سلام الله علیه، برایم خیلی شیرین است. برای اجازه و اذن دخول به حرم ارباب، اول از همه چیز از باب‌القبله وارد حرم حضرت عباس سلام الله علیه می‌شویم با فاطمه. ۴۵ دقیقه بعد وعده می‌کنیم بیرون از حرم، همان باب‌القبله. انگار محرم شویم. در به‌ترین و معنوی‌ترین میقات عالم. الا کسی که خانه اش در مکه باشد و یا برای جنگ آمده باشد یا شغلش اقتضا کند که مدام وارد مکه شود، هر بنی‌بشری باید محرم وارد حرم شود. آمده ایم محرم شویم. محرم که شدیم، می‌رویم برای طواف[زیارت]. زیارت و نماز و دعایی و می‌آیم بیرون. بین الحرمین وعده کرده ام با فاطمه. دلم می‌خواست نه فقط یکی دوبار، که همان هفت بار از صفا[حسین] تا مروه[عباس] سعی انجام دهم. ان الصفا و المروة من شعائر الله. باز مثل حج، هندی هست، ترک هست، عرب هست، فارس هست، آفریقایی هست و خلاصه که هرکس اقرار دارد به ولایت مولا آمده است حرم؛ من باشم و این بارگاه، قرآن می‌خوانم. نجف هم نشستم گوشه‌ای و تلاوتی؛ حرمین شریفین یعنی عتبتین المقدسه؛ عتبة الحسینیة المقدسه، عتبة العباسیة المقدسة؛ @yaddashthaykhatkhorde .