eitaa logo
یارِ مربی؛راهبردها و راهکارها
855 دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
0 فایل
محتوای تربیتی از مجموعه پژوهشی اموزشی یارا. ویژه مربیان و مجموعه های تربیتی و فرهنگی، به قلم حجت الاسلام محسن عموچی پژوهشگر حوزه تربیت و خانواده ارتباط با ادمین @Amochi1 @اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱زنگ عبادت ✍از فرصت هایی که گاهی باید به صورت همگانی فراهم آورد، فرصت خواندن نمازشب به صورت دسته جمعی می باشد." البته حواسمان باشد نمازهای مستحبی را نمی شود جماعت خواند" 🔆دستور العمل اجرایی؛ ۱.کافیست ساعتی را مشخص کنیم"مثلا ربع ساعت مانده به اذان صبح یا۱۲نیمه شب" و همه ی معتکفین و کادر تجربه خواندن نماز شب را پیدا کنند. 👌وقتی آرایش کل فضای اعتکاف این گونه شد، دشواری یک عمل آسان می شود. ۲.ابعاد نماز شب را دقیق تبیین کنیم. می توان در توضیحش فازبندی کنیم. یعنی شفع و وتر را بعد از خواندن ۴نافله ها توضیح داد. ۳-سوالاتی که برای احکامش حین صحبت برای بچه ها ایجاد می شود را پاسخ دهیم. ۴-اجر و ثواب نماز شب را بیان کنیم. ۵.داستانی از معصوم یا علما بیان کنیم. ۶.همه فضای اعتکاف باید آرایش خاص برگزاری این نماز را به خود بگیرند. ۷.برنامه تشویقی برای بعد یا حین خواندن نماز شب داشته باشیم. مثلا در حین خواندن هدیه ای"متناسب با سن ایشان" مختصر کنارشان قرار بدهیم. پس ازخواندن نصفی از نماز "تسبیح زیبا"در کنارشان قرار داده شود. 👌قرار نیست نماز شب با کیفیت حداکثری را انتظار داشته باشیم. در هدف گذاری ابتدایی آشنایی با نماز و تجربه یکبار خواندن https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱الگوهای تعاملی را یاد پسرها بدهیم ✍بچه ها وقتی والدینشان به دیدارشان می آیند تعامل های متفاوتی دارند. که گاهاً صحیح نیست یا از کیفیت خوبی بهره مند نیست. به سه مدل زیر توجه کنید؛ 🔷️تعامل منفعل؛ مامان؛ سلام قربونت برم قبول باشه؛ معتکف؛ سلام، موبایلم پیش نبود اعجابم خرد شده، کبابا افطارش هم یه حالی بود و... 🌱تعامل فعال؛ مامان؛ سلام قربونت برم قبول باشه؛ معتکف؛ سلامت باشید. لحظه افطار ویژه دعات کردم. الحمدلله همه چی اوکیه "الکی🤪" . خوشحالم توی این فضا اومدم. حال و هوای خوبی داره ❌تعامل مخرب؛ مامان؛ سلام قربونت برم قبول باشه؛ معتکف؛ سلام، مگه نگفتم نیا، عارم میشه. هیچی نمیخوام. دیگه فردا شب نمی خواد بیای هوا سرده... 💡شایسته است قبل از افطار نیم ساعت وقت بگذاریم به صورت نمایشی سه مدل را برای بچه ها تبیین کنیم. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فرصت های تبلیغی تربیتی اعتکاف ✍باید از تمام فضاهای موجود برای انتقال پیام های متفاوت استفاده کرد؛ 👈داخل سرویس های بهداشتی ای انسان؛ به این فکر کرده بودی که تولید کننده مدفوع هستی... ساعت ها آنها را با خودت حمل می کنی... اگر دغدغه ات تنها پر کردن شکمت بشود، عاقبتش چه می شود... شعارت نشود؛ رسد آدمی به جایی که به جز شکم نبیند! 👈جا مُهری مسجد اتُسلِّطُ النَّار عَلی وُجُوه خَرَّت لِعظَمَتِک ساجِدَه از زبان مُهرها بنویسیم. 👈تسبیح های درون مسجد چرا برخی از شماها با من با خشونت برخورد می کنید... چرا برخی از شما ها با دقت از من استفاده نمی کنید. تسبیحات حضرت زهرا را به تعداد نمی گویید.چطور وقتی می خواهید زنگ بزنید پلیس شماره ۱۱۱ را نمی گیرید و حواستان هست یک عدد کم و زیاد نشود اما در ذکر گفتن بی دقتی می کنید. 👈قرآن های مسجد برگه های متفاوتی زیر آن ها جاسازی کنیم و مخاطب را به آیه ایی ارجاع دهیم. یا از زبان قرآن حرف بزنیم. 👈ظرف سالاد ما را با عجله نخورید؛ درون ظرف سالادت ما را ببین. دقت کن گوناگونی نعمت های خدا را؛ یکی قرمز، یکی سبز،یکی نارنجی، یکی ....یکی ترش، یکی تند، یکی بدون مزه، یکی ترد و.... با توجه به عظمت خداوند ما را نوش جان کن....بسم الله 👈روی آینه ها 👈شیر های آب 👈جا کفشی 👈زیر بالش ها https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱علمدار اعتکاف کیست؟ ✍اشتباه تصور نکنید مدیر مسئول اعتکاف نیست. 👌علمدار اعتکاف همان کسی است که از ابتدای استقبال و جشن افتتاحیه؛ 🌈با تمام وجود حس تعلق و صمیمیت را جاری می کند؛ 🌈بی تکلف حرف می زند اما متین سخن می گوید... 🌈ارتباط می گیرد اما در ارتباط نمی ماند... 🌈طنز می گوید اما حد نگه می دارد... 🌈تکه کلام یا تیک رفتاری را بین معتکفین باب می کند تا حکم نمک داخل آش را داشته باشد. اما زیاده روی نمی کند... 🌈جدی می شود اما خشم نمی گیرد... بگویم سخن گوی اعتکاف، بگویم روابط عمومی، بگویم مجری، نه همان علمدار بهتر است.🌱 https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فضاسازی عاطفی؛ "احساس و هیجان" (۱) ✍وقتی صحبت از فضاسازی می شود، ذهن ها فقط به مکان معطوف نشود. هر چند مکان ها حس و روح هر دو را با هم دارند. در فضاسازی عاطفی به فضای حاکم در اعتکاف باید بپردازیم. بستر عاطفی اعتکاف شما کدام یک از بسترهای زیر است؛ 1️⃣احساس پذیر، احساس گریز، احساس ستیز 2️⃣هیجان پذیر، هیجان گریز، هیجان ستیز 3️⃣تنش پذیر، تنش گریز، تنش ستیز 💡الگوی تعاملی کادر اعتکاف چگونه است؟ 💡سیاست گذاری نوع تعامل کادر با معتکفین چگونه است؟ 💡برای تامین احساسات مخاطب چه برنامه ایی داریم؟ 💡برای تامین هیجانات مخاطب چه برنامه ایی داریم؟ 💡برای مدیریت اضطراب های مخاطب چه برنامه ای داریم؟ ❌گاهی مهندس برنامه های فرهنگی در اعتکاف اضطراب آفرین می شود. به عنوان مثال وقتی در چند برنامه پشت سر هم اضطراب اخلاقی معتکف را بی ضابطه بالا می بریم و هیچ برنامه ایی برای کاهش آن نداریم. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
ضرورت توزیع انرژی 🌱مثل نقاش ها باشیم. نقاش ها با همان انرژی که نقاشی را شروع می کنند با همان انرژی خاتمه دهند. ❌همه ی کارهای اجرایی را به ثانیه های شروع اعتکاف موکول نکنیم. تا با کوهی از خستگی وارد فضای اجرایی اعتکاف شویم. هر چه از ساعات اعتکاف می گذرد معتکفین پر انرژی تر و متحد تر می شوند لذا کادر اعتکاف نباید خسته و کم توان تر باشد. کادر و مربی اعتکاف باید انرژی خود را توزیع کند. به موقع استراحت کند. به موقع و به اندازه انرژی هزینه کند تا بتواند خُلق خود را حفظ کند و واکنش های ایمن از خود بروز دهد. ◀️مربی قبل از پذیرش مسئولیت باید توان خود را لحاظ کند. چنانچه گرسنگی تاب آوری او را کاهش می دهد. باید در پذیرش مسئولیت مربی گری محتاطانه عمل کند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🤪دقیقا به چی تفکر کنه؟ ✍اینقدر اصرار داریم نوجوان در اعتکاف تفکر کند، دقیقاً؛ 🤔چقدر فکر کند؟! 🤔چگونه فکر کند؟! 🤔برای چه فکر کند؟! 🤔به چه چیزی تفکر کند؟! ❌با مبهم گویی در گزاره های دینی، جز مبهم کردن تکلیف مخاطب و افزایش تعارض ها چیزی به دست نمی آوریم. تفکر یعنی کشف و تحلیل رابطه ها  و رابطه سازی. پس نیاز به رویداد و مسئله داریم تا تفکر کنیم. تفکر نیاز به خوراک دارد. مثل آسیاب که نیاز به گندم، جو و...دارد. نوجوان قرار است بر چه مساله ایی تفکر کند؟! اما مهمتر از آنها آموختن تفکر نمودن است. 🌱در تفکر کردن چهار سبک و الگوی تحلیلی را آموزش دهیم؛ 👈تحلیل سود و زیان؛ حکمت ۱۲۱ نهج البلاغه به نوجوان بیاموزیم در هنگام تصمیم گیری ها، واکنش ها و تحلیل ها؛ سود و زیان آن موضوع را در عرصه فردی، خانوادگی، اجتماعی را در سه بازه کوتاه مدت و بلند مدت بسنجد. 👈تحلیل جهانی"مادی" و فراجهانی"معنوی" نوجوان بتواند به یک رویداد هم مادی نگاه کند و هم معنوی و نهایت در تصمیم‌گیری هر دو را لحاظ کند. 👈تحلیل سطحی و عمیق نوجوان را با دو نوع تحلیل سطحی و عمیق رویدادها مواجه کنیم. 👈تحلیل منطقی و عاطفی"هیجانی، احساسی" چرخه فکر، احساس و رفتار را باید برای نوجوان تبیین کنیم.تا بتواند بین فکر و احساس تمایز ایجاد کند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱در مواجه با اشتباه معتکف چه کنیم؟ ✍از زمان هایی که صحنه آزمایش الهی و بندگان است چنین اوقات است. چنین جاهایی است که واجب است از آب گِل آلود ماهی گرفت. می توان تقرب گرفت و محبت گرفت. پس با ندانم کاری فرصت را از بین نبریم. ۱-باید کادر اعتکاف راهبردی عمل کنند. شخص راهبردی منافع کوچک را به پای منافع بلند مدت نمی ریزد. -اصل؛ نگه داری حرمت، حس تعلق، تدوام ارتباط و کرامت ورزی است. 🤭 برای کشتن زنبور از تانک استفاده نکنیم. ۲-از هر گونه رفتار تکانشی، آنی، هیجانی، ناپخته و دم دستی بپرهیزیم. -دست خود را به آسانی روی ماشه حذف و اخراج نبریم. ۳-رفتار معتکف را اولویت بندی کنیم. -بی خطر، کم خطر، پر خطر -بی ارزش، کم ارزش، پر ارزش ۴-فوریت اقدام را لحاظ کنیم؛ -بی فوریت -فوریت دار -واکنش سریع ۵-کیفیت مواجه را در نظر بگیریم. -با پیش کسوت و متخصص مشورت کنیم. که بتواند درست تحلیل کند. ۶-سلسله مراتب در برخورد رعایت شود. -به راحتی مدیر مسئول ورود مستقیم نکند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱انتقال محتوای روشمند ✍برای تثبیت محتوای آموزشی چه کنیم؟ یازده تکنیک است که قدرت دارد محتوا را در ذهن تثبیت کند؛ ۱-اثر قافیه؛ موزون بودن محتوا می تواند آن را نهادینه کند؛ پند نوش؛ گر چه هستی نهایت هوش ۲-اثر ایجاز مختصر بودن محتوا کمک به تثبیت می کند. -سخنرانی های کوتاه -جملات مختصر ۳-اثر طنز بسطِ نفس کمک به تثبیت محتوا می کند. آی اونی که فکر میکنی این جا خونتونه؛ دفعه ی بعد کفش هات را تو جا کفشی ببینم!🤪 ۴-اثر کارکرد وقتی محتوایی گره از مسائل و نیاز مخاطب باز کند تثبیت به راحتی انجام می گیرد. با واژه "چگونه" -چگونه پر حوصله شویم؟ ۵-اثر بدیع وقتی مخاطب محتوا را از زاویه نو و بیان نو بشنود تثبیت انجام می گیرد. ۶-اثر تباین وقتی مخاطب محتوایی را خلاف بر تصور بشنود تثبیت می شود؛ -هر چه می خواهد دل تنگت نگو! ۷-اثر مشاهده وقتی مخاطب محتوا را همزمان دیداری و محسوس ببیند تثبیت می شود. ۸-اثر سوال وقتی محتوا را با خاصیت سوال که کنجکاوی زا هست بشنود تثبیت می شود. ۹-اثر یکپارچگی ترتیب و اولویت در بیان محتوا، آن را تثبیت می کند. ۱۰-اثر هماهنگی فضا محتوای مرتبط با مکان و زمان در وجود تثبیت می شود. ۱۱-اثر محبت محبوبیت انتقال دهنده؛ محتوا را در وجود مُحب حک می کند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱ضربِ شست در مراسم استقبال ✍می گویند در دعوا؛ سیلی اول مهم است. در مراسم استقبال چهار چیز والدین و دانش آموزان باید مشاهده و شهود کنند؛ ۱-نظم با تمام وجود باید یکپارچگی و هماهنگی ارکان اعتکاف را ببینند. نکند هنوز معلوم نیست چه کسی باید چه کند؟! 🌱نوجوان با توجه به اقتضائات فضایی که درونش هست، آرایش می گیرد و دست به اقدام می زند. ❌نظم زدگی ممنوع. ۲-برنامه نوجوان باید بداند به محض ورود قرار است چگونه خود را با شرایط تنظیم کند. برنامه نداشته باشیم آنها برای شما برنامه میریزند.😃 ❌ برنامه زدگی ممنوع. ۳-کرامت ورزی کرامت ورزی در سرتاسر اعتکاف باید موج بزند. نوجوانان بر کادر اعتکاف خیلی حساب اخلاقی باز می کنند. ۴-امنیت امنیت؛ خط قرمز والدین و نوجوان است. والدین باید بدانند"هر کی هر کی نیست" انتظامات باید با تدابیرش این را به والدین و نوجوان بچشاند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱باز خوانی مقوله ذکر ❌ذهنیت نوجوان از ذکر فقط تسبیح است و لاغیر😭 برای اینکه مخاطب دانش آموز استفاده حداکثری از مقوله ذکر داشته باشد، نیاز است بازخوانی نسبت به مفهوم ذکر داشته باشیم. 🌱آسیب شناسی؛ ۱-مخاطب فلسفه ذکر گفتن را نمی داند. ذهنیت مبهمی نسبت به ذکر دارد. لذا مثل تشنه ایی می باشد که آب را در یقه می ریزد. ۲-مخاطب با توجه به جنس غفلتش ذکر نمی گوید.مثل کسی کا سرما خورده اما از داروخانه قرص قند طلب می کند. ۳-مخاطب نسبت به گونه های ذکر آگاهی ندارد. ذکر های ؛ -مشاهده ایی👌 -ادراکی👌 -استماعی👌 -کلامی👌 -معنوی👌 -رفتاری👌 ۴-مخاطب نسبت به گونه شناسی غفلت ها آگاهی ندارد؛ -غفلت های شناختی❌ -غفلت های عاطفی❌ -غفلت های زیستی❌ -غفلت های اجتماعی❌ -غفلت های معنوی❌ و.... ۵-نمی داند همه چیز در این جهان ذکر است. همه ی عالم در حال غفلت زدایی از انسان هستند. اگر انسان بینا باشد؛ ◀️بی شعور ذکر است.با شعور ذکر است. ◀️بینا ذکر است. نابینا ذکر است. ◀️مریض ذکر است. سالم ذکر است ◀️فقیر ذکر است.ثروتمند ذکر است https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱توسعه واژه ی "حضور قلب" ✍حضور قلب در زندگی مومن فقط متعلق به هنگامه نماز خواندش نیست. حضور قلب یک تمرکز خاص است که باید در سرتاسر زندگی مومن توزیع گردد. دانش اموز باید بداند تمام لحظات و اعمالش باید از تمرکز خاصی که توحیدی است برخوردار باشد. -حضور قلب هنگام حرف زدن -حضور قلب هنگام قضاوت کردن -حضور قلب هنگام مطالعه کردن -حضور قلب هنگام غذا خوردن -حضور قلب هنگام کار کردن -حضور قلب هنگام ذکر گفتن -حضور قلب هنگام شنیدن -حضور قلب در کلاس درس و.... 🔷️مخاطب نوجوان نیاز دارد در عرصه های متفاوت دارای دقت و تمرکز بشود تا در امور عبادی به این قدرت دست پیدا کند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
💫راهبرد در مناجات و دعا خوانی ❌نگاه صفر وصدی به مناجات و دعا خوانی رَوا نیست. باید در دعا خوانی هدف گذاری کرد؛ ۱-روخوانی دعا آشنایی با واژه ها و صرف احساس خوب ختم دعا " دعای کمیل ...." 🔷️لحاظ ظرفیت مخاطب می تواند موجب شود مخاطب نسبت به دعا خوانی ذهنیت مطلوبی پیدا نماید. -تسجیع خوانی فراز های دعا، شنیدن فراز ها را دلنشین می کند. ۲-خواندن همراه با مناجات باید مخاطب را به دو دسته تقسیم کنیم. مخاطبی که فضای اول را علاقه دارد تجربه کند و مخاطبی که فضای دعاخوانی تفصیلی را. 🌱در مناجات خوانی باید جنبه های امیدواری نسبت به مهربانی خدا لحاظ شود. 🌱تلمیح روند مناجات خوانی را جذاب و دلنشین می کند. 🌱بیان غفلت هایی که متوجه نوجوان است باید به صورت جزئی و شفاف بیان شود. غفلت از وقتم، غفلت از بهار عمرم، غفلت از جسمم... 💫از پخش مناجات های چند دقیقه ایی بداهه غافل نشویم. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱توسعه ی "خود شناسی"-مربی نوجوان مبهم است. نیاز شدید به شفافیت دارد. این شفافیت میسر نمی شود مگر با افزایش دانش و مهارت خود شناسی نوجوان در عرصه های متفاوت. 💫باید خود شناسی را از محدود شدن به خود شناسی عقیدتی توسعه داد. خود شناسی ابعاد متفاوت دارد که باید مخاطب را به ابعاد آن توجه داد. -خود شناسی شناختی -خود شناسی عاطفی -خود شناسی رفتاری -خود شناسی کلامی -خود شناسی زیستی -خود شناسی زیبا شناختی -خود شناسی معنوی -خود شناسی اخلاقی -خود شناسی مهارتی -خود شناسی شخصیتی -خود شناسی عقیدتی-دینی هر کدام از این جنبه های خود شناسی نیاز به متخصص دارد که با بهره گیری از ظرفیت های دیگر متخصصان باید عمل کنیم. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
ای کاش در اعتکاف به من یاد می دادند. 🔆گوشه ایی از مسائل نوجوانان که می توان با روش های متفاوت برای آنها پاسخ داشت؛ ۱.چگونه به دیگران اعتماد کنیم؟ ۲.چگونه ساده لوح و زود باور نباشیم؟ ۳.چگونه باوالدینمان تعامل و هم فکری کنیم؟ ۴.چگونه عادت های اشتباهمان را کنار بگذاریم؟ ۵.چگونه لذت هایمان را مدیریت کنیم؟ ۶.چگونه استعدادهایمان را بشناسیم؟ ۷.چگونه نیازهای معنویمان را بشناسیم؟ ۸.چگونه با نیازهای متفاوتمان آشنا شویم؟ ۹.چگونه از احساسات خودمان مراقبت کنیم؟ ۱۰.چگونه روابط اجتماعیمان را رشد دهیم؟ ۱۱.چگونه مراقب سلامت روانمان باشیم؟ ۱۲.چگونه تنبلی هایمان را کنار بگذاریم؟ ۱۳.چگونه بی نظمی هایمان را کنار بگذاریم؟ ۱۴.چگونه با کم حوصلگی خود مبارزه کنیم؟ ۱۵.چگونه برای زندگیمان برنامه ریزی کنیم؟ ۱۶.چگونه با خود خواهی خودمان کنار بیاییم؟ ۱۷.چگونه پدر و مادرمان را درک کنیم؟ ۱۸.چگونه رفتارکنیم تا والدین، ما را درک کنند؟ ۱۹.چگونه با قرآن انس بگیریم؟ ۲۰.چگونه از مفاتیح الجنان باید استفاده کنیم؟ ۲۱.چگونه به اشتباهاتمان پی ببریم؟ ۲۲.چگونه از دیگران راهنمایی و مشورت بگیریم؟ ۲۳.چگونه پاسخ شبهات را پیدا کنیم؟ ۲۴.چگونه مراقب پاکی و معنویت خود باشیم؟ ۲۵. چگونه تعارض های درونیم را مدیریت کنم؟ ۲۶.چگونه با احساس گناهم برخورد کنم؟ ۲۷.چگونه خود کنترلی کسب کنیم؟ 🌈میز گفتگو از بهترین روش ها برای پاسخ به مسائل نوجوان می باشد. و هدفمند https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
❌فراموشیِ پُر حسرت! ✍گاهی هیاهوی دنیا و فعالیت های فرهنگی مجال پرداختن به خود را می گیرد. اندکی برای خود، در خلوتمان چالش ایجاد کنیم: 🌱آخرین نوبتی که برای گناهی، خود را شدید محاکمه کردیم کی بود؟! 🌱آخرین نوبتی که ذهنیت ها و نیت هایمان را مرور کردیم کی بود؟! 🌱آخرین نوبتی که تقوای فردی، خانوادگی و اجتماعیمان را مرور کردیم کی بود؟ 🌱آخرین نوبتی که نماز شب خواندیم دقیقا کی بود؟! 🌱آخرین نوبتی که دعای عهد خواندیم کی بود؟! 🌱آخرین نوبتی که یک حزب قرآن خواندیم کی بود؟! 🌱آخرین نوبتی که قصد کردیم بین الطلوعین را درک کنیم کی بود؟! 🌱آخرین نوبتی که کیفیت نمازهایمان را بررسی کردیم کی بود؟ و.... 🔆اگر ارزش ها را درذهن و عمل مرور نکنیم، از آنها عبور می کنیم.... نکند درگیر کار فرهنگی فانتزی بشویم و خودمان را فراموش کنیم. یا بدتر خود را❌بی نیاز❌ببینیم. کادر اعتکاف در تمام جلسات هماهنگی ها و حین اعتکاف، برای خودسازی برنامه ایی داشته باشیم. شروع یا پایان جلساتمان را به نماز، توسل،قرائت قران پیوست دهیم. غفلت دسته جمعی تشکیلاتی ممنوع❌ https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
اَبَر اولویت "۲" انتقال دانش و مهارتِ "هوش مدیریت هویت" عبارت است از؛ ۱.شناخت انواع هویت ها"زیستی،شناختی،عاطفی،معنوی،روحی،شخصیتی،عقیدتی و...." ۲.شیوه کشف هویت خود ۳.شیوه اصلاح و تعالی هویت خود ۴.شناخت هویت های تحریف شده ۵.شناخت هویت دیگران تقویت هوش مدیریت هویت از نان شب و هر دانش دیگری واجب تر است. در جنگی که هویت سازی های جعلی، هویت زدایی، هویت دهی مبهم و هویت ستیزی فطری را نشان گرفته اند. 🔆نوجوانی که نقش و نقشه راهش را نتواند باز خوانی و طراحی کند؛ الف؛ کارگزار میدان دشمن می شود. استحاله هویتی ب؛قاتل تدریجی آرامش و توسعه خود می شود. ج؛از نقش های فطری خود احساس خوبی ندارد. 💫اجازه ندهیم به روش مدرنیته بچه ها را زنده به گور کنند و دشمنان پازل اهدافشان را کامل کنند. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
اَبَر اولویت! کلیدی ترین موضوع که باید نُقل مباحث معرفتی در اعتکاف دانش آموزی باشد، چیست؟ What is your identity? مسئله بحران هویت، گلوگاه پیشگیری و درمان بسیاری از آسیب هاست که می تواند گریبان گیر نوجوان باشد. شرط اثربخشی این موضوع شناخت دقیق ابعاد هویت در انسان می باشد. ابتدا با دقت به تبیین دو واژه بحران و هویت می پردازیم. -بحران؛ وضعیت و حالتی همراه با تردید، بلاتکلیفی، دوگانگی، سردرگرمی، کلافگی، ناامیدی، بی ثباتی و....می باشد. _هویت؛ شناسنامه"شناختی، عاطفی،روحی، زیستی و معنوی فرد است. هویت نقش و نقشه راه نوجوان را مشخص می کند، تا بتواند نیازها، محدودیت ها، ضعف ها، انتظارات و توانایی های خود را با حقیقت وجودیش وفق بدهد و همراه کند. -حلقه های معرفت https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱کیفیت سخنران و سخنرانی اعتکاف دانش آموزی ۱-باید نیازهای مخاطب را دقیق بشناسد. ۲.قدرت تحلیل رفتارهای نوجوان را داشته باشد. ۳.شفاف صحبت کند. مبهم نباشد. ۴.ابعاد سخنانش را بسنجد"منطق گریز نباشد" ۵.راهکار محور باشد. ۶-راهکار هایش دست یافتنی باشد. ۷.اولویت های دانش آموز را بداند. ۸.کلی گویی نکند. ۹.مساله ایی از دانش آموز را پاسخ دهد. با واژه "چگونه" مخاطب را تحریک به دقت ورزی و تمرکز کند. ۱۰.تفکر آفرین باشد. ۱۱.حتی المقدور در دهن مخاطب آشنا و محبوب باشد. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
این راهش نیست... ✍از اشتباهات راهبردی مجریان اعتکاف، شلوغ کردن اعتکاف با سخنرانی، مداحی، ختومات، تشریفات و... می باشد. بنابراین دیگر وقت این که معتکف به مطالعه "شاکله"اش، تحلیل آن، اصلاح و بهبود بخشی اش بپردازد، نمی رسد. اولویت نوجوان چیست؟ باید به میدان نیازهای مخاطب پرداخت. او در ارتباط گیری با والدینش رنج می برد، او از احساس گناه ها و تعارض هایش رنج می برد... او از درک نشدن رنج می برد... او از استهجان های جنسی رنج می برد... او از رفاه زدگی و لذت محوری رنج می برد... او از فشارهای تحصیلی که بر او تحمیل می شود رنج می برد.... او از شبهاتی که در ذهنش هست رنج می برد... او از نقاب زدن هایش رنج می برد... او از سردرگمی و هویت مبهمش رنج می برد... ❌سخنران زدگی را تعطیل کنیم. اعتکاف دانش آموزی محل "شنیدن"، "همدلی کردن" و در صورت نیاز و داشتن تخصص "راهبری نمودنِ کارکردگرایانه" است. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
پست مدرن و اعتکاف ✍پست مدرن کارهای فرهنگی تربیتی ما را هم محاصره کرده است. از جمله ی آنها مراسم معنوی اعتکاف. ذات اعتکاف به مبارزه با پست مدرن برمی خیزد. اما ما با کم آگاهی با پست مدرن به جنگ از کار انداختن ماهیت اعتکاف می رویم. ❌لذت گرایی، نشاط و شادکامی زدگی و تامین نفس خواهی نباید فضای اعتکاف را تحت الشعاع قرار بدهد. نباید معیار مخاطب این بشود" جایی برویم؛ تا جذاب باشد، دوست داشته باشیم، به دلمان بچسبد، با حال باشد و...‌ سخنران معروف، مداح خاص، پذیرایی خاص، فرهنگی پک خاص، تشکیلات خاص و... بستر اعتکاف نباید پست مدرن خیز باشد. مدرن https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
سوالات راهبردی"۱" 👈مدیر مسئول اعتکاف ۱_برای جذب دانش آموزان به مراسم اعتکاف باید کدام مولفه های اعتکاف را تبیین کنیم؟ ۲-چه میزان نیروهای موجود توان پاسخگویی مسائل اجرایی اعتکاف را دارند؟ ۳-آیا برنامه ریزی برای شیوه مواجه با حوادث داریم؟ ۴-آیا برنامه ای برای شیوه مواجه با اخلال گران فضای اعتکاف داریم؟ ۵-اقدامات پیشگیرانه ما در اعتکاف چیست؟ ۶-برای کاهش تنش بین عوامل اعتکاف چه برنامه ایی داریم؟ ۷-جهت افزایش احساس همدلی عوامل اعتکاف چه برنامه ایی داریم؟ 👈مسئول فرهنگی آموزشی ۱.انگیزه های دانش آموزان برای شرکت در اعتکاف به چند قسمت تقسیم می شود؟ ۲.چند نفر از معتکفینِ دانش آموز از فضای اعتکاف کاملاً آگاهی دارند؟ ۳-چند درصد از دانش آموزان؛ هنوز فضای اعتکاف برایشان مبهم است؟ ۵.کدام یک از نیازهای دانش آموز را در اعتکاف قرار است پاسخ دهیم؟ ۶.اولویت های معرفتی دانش آموزان چیست؟ ۷.خانواده معتکفین چه نقشی باید در سه روز اعتکاف ایفا کنند؟ ۸-پیش بینی کننده های منفی و مثبت را شناسایی کرده ایم؟ ۹-سخنران ها با چه معیاری انتخاب شده اند؟ ۱۰-مربی ها بر چه معیاری انتخاب شده اند؟ ۱۱-برنامه های معنوی عبادی بر چه معیاری تهیه شده است؟ ۱۲-هدف های معرفتی شما چیست؟ آیا ترتیب و اولویت بندی در ارائه آنها وجود دارد؟ ۱۳-غرفه ها بر چه اساسی تعبیه شده اند؟ ۱۴-فرصت های تبلیغی و معرفتی اعتکاف کدامند؟ 👈مسئول پشتیبانی ۱-چه برنامه هایی برای کاهش هزینه داریم؟ ۲_توزیع هزینه ها در اعتکاف بر چه مبنایی می باشد؟ ۳-برای جلوگیری از اسراف و هزینه های تشریفاتی چه برنامه هایی داریم؟ ۴-برای جذب کمک های مردمی چه برنامه هایی داریم؟ ۵_جهت تکریم خیرین چه برنامه هایی داریم؟ ۶-جهت تامین امنیت تغذیه ایی معتکفین چه برنامه هایی داریم؟ ۷_مجموعه های دولتی و مردمی که توان تعامل نرم افزاری و سخت افزاری دارند کدامند؟ 👈مسئول انتظامات ۱-آیا تعداد نیروهای انتظامات با تعداد معتکفین همخوانی دارند؟ ۲-آیا نسبت به توزیع انرژی نیروهای انتظامات در سه روز آگاهی و برنامه ایی داریم؟ ۳-مسئولیت ورودی و خروجی ها در چند شیفت بر عهده چه کسانی می باشد؟ ۴-شیوه تحویل و جابجایی شیفت ها چگونه است؟ ۵-نیروهای انتظامی شب تا صبح چه کسانی هستند و آیا نسبت به ماموریت های خود آگاه هستند؟ ۶-در هنگام مواجه با مسئله های پیش بینی نشده باید چگونه برخورد کرد؟ ۸-آیا نیروهای انتظامات دانش تعامل با دانش اموزان را دارند؟ ۹-آسیب های پیش روی عوامل انتظامات چیست؟ ۱۰-نیروهای انتظامی از ابعاد تغافل و نگاه راهبردی آگاهی دارند یا خیر؟ 👈مسئول فنی و ارزیابی ۱-آیا نسبت به تمام اهداف و برنامه ها آشنایی داریم؟ ۲-چه نکاتی را باید مورد توجه خاص قرار بدهیم؟ ۳-آیا تمام عوامل اعتکاف از تاثیر وجود شما در اعتکاف اطلاع دارند؟ ۴-ملاک نقد یابی شما چگونه است؟ مشاهده، مصاحبه، نظر سنجی .... ۵-قرار است نکاتی که حین اعتکاف باید اصلاح شوند را چگونه با چه ضوابطی به مدیر مسیول انتقال دهید؟ ۶-چگونه تفکر نقاد پیدا کنیم؟ ۷-ارزیابی عملکرد ها چگونه انجام گیرد. https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
باسلام و اذن به آغاز کلام؛ ان شاء الله دانش ها، مهارت ها و تجربه هایی که تا کنون در مراتب علمی و اجرایی اعتکاف کسب نموده ام را به محضر برگزار کنندگان اعتکاف های دانش آموزی تقدیم می کنم.