eitaa logo
کانال یاران همدل
94 دنبال‌کننده
13.7هزار عکس
13.7هزار ویدیو
105 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نیمهٔ پنهان ماه 🌷زندگی شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی 📌 فصل اول آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، درباره شهید بابایی فرموده اند: «این شهید عزیزمان، انسانی مؤمن، متقی و سربازی عاشق و فداكار بود و در طول این چند سالی كه من ایشان را می‌شناختم، همیشه بر همین خصوصیات ثابت و پا برجا بود.» http://eitaa.com/yaranhamdel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نیمهٔ پنهان ماه 🌷زندگی شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی 📌 فصل دوم آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، درباره شهید بابایی فرموده اند: «این شهید عزیزمان، انسانی مؤمن، متقی و سربازی عاشق و فداكار بود و در طول این چند سالی كه من ایشان را می‌شناختم، همیشه بر همین خصوصیات ثابت و پا برجا بود.» http://eitaa.com/yaranhamdel
جانباز شدن قاسم.mp3
13.62M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔰 ماجرای بازگشت قاسم به کرمان و داستان ازدواج کردن‌ او💍 🎬قسمت ششم 🔴 قاسم فردای اون شبی که عروسی گرفتن، لباس‌های جنگی 🪖رو پوشید و راه افتاد رفت به سمت میدان جنگ💣 قسمت قبل 👈اینجا http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰علل تزلزل تمدن غرب ✅ تضاد تمدن غربی با حقایق قدسی "تفاوت منظر تمدن مادی و تمدن معنوی" وقتی بر اس
🔰علل تزلزل تمدن غرب ✅ تضاد تمدن غربی با حقایق قدسی ″آیا گزینش تکنولوژی ممکن است؟″ ممکن است سؤال شود؛ با توجه به این که کل تمدن غربی جهتی به سوی حقیقت ندارد و به همین دلیل تمدن بیهوده ای است، آیا ما باید به کلی به آن پشت کنیم و هیچ بهره ای از دست آوردهای آن نخواهیم یا با آن تمدن به صورت گزینشی برخورد کنیم و آنچه را بر اساس زندگی معنوی خود می‌توانیم بپذیریم گزینش کنیم؟ پاسخ به این سؤال بستگی به درجه بینش سؤال کننده دارد و نمی‌توان جواب واحدی به سؤال داد. زیرا یک وقت در فضایی که بینش توحیدی حاکم است این سؤال مطرح است در آن صورت با توجه به جهت توحیدی جامعه می‌توان برای مدتی تکنولوژی غربی را در حد مورد نیاز گزینش کرد تا در شرایطی قرار گیریم که از خود شروع کنیم و آنچه مناسب فرهنگ توحیدی خودمان است بسازیم. بینش توحیدی چنین توانی را دارد که چیزهایی را از فرهنگهای دیگر گزینش کند و روح فرهنگی آنها را با تشعشعات توحیدی از آنها بزداید. ولی یک وقت انسان های معمولی با تمدن غربی روبه رو میشوند و سؤال فوق در چنین فضایی مطرح است. متأسفانه انسانهای معمولی با رویارویی با تکنولوژی غربی شدیداً تحت تأثیر فرهنگ همراه آن تکنولوژی قرار می‌گیرند. چنین افرادی باید تا آن جا که ممکن است خود را از زندگی غربی دور نگه دارند و در صورتی که ممکن نیست که عموماً هم ممکن نیست با نزدیکی به آموزه های مذهبی سعی کنند ظلمات غربی را پشت سر بگذراند و گرنه بارها دیده ایم نزدیکی به تکنولوژی غربی برای ملت ها، قصه فردی می شود که برای آب آوردن رفت ولی آب او را برد. در پاسخ به سؤالی که موضوع گزینش قسمت های مفید تمدن غربی را مطرح می‌کند نمی‌توان به راحتی گفت باید خوبهای تمدن غربی را بگیریم و بدهای آن را رها کنیم، زیرا تمدن غربی یک کل واحد و یک فرهنگ یک پارچه است. با این همه درجه بینش سؤال کننده تعیین کننده محدوده جواب است و سوال کننده باید در رابطه با جواب فکر کند. اگر جامعه نسبت به غرب بصیر است و در منظر خود متوجه حقایق عالم غیب میباشد با نزدیکی به تکنولوژی غربی فرهنگ غرب آن جامعه را با خود نمی‌برد. زیرا اگر جهت‌گیری جامعه، توحیدی شد و ابزارها برایش مقصد نبود به راحتی تشخیص عوامل انحراف را میدهد و لذا از هر چیزی که آن جامعه را به حق نزدیک می‌کند استفاده می‌کند و از هر چیزی که او را به خودش مشغول می‌کند گریزان است و بر همین مبنا بنده معتقدم حال که شرایط آنچنان نیست که بتوانیم به کلی از غرب فاصله بگیریم، پس با رشد نگاه قدسی از یک طرف و نشان دادن روح ضد قدسی غرب از طرف دیگر ملت خود را طوری تربیت کنیم که با رویارویی با تکنولوژی غربی گرفتار فرهنگ ضد قدسی غربی نشود. ادامه دارد... http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 ثروت رضاشاه 🔸دارایی سرسام‌آور محمدقلی مجد، مدرس مرکز خاورمیانه دانشگاه پنسیلوانیا، در کتاب «رضا
🔰 ثروت رضاشاه 🔸سود از انحصارات آرتور چستر میلسپو، مشاور اسبق دفتر تجارت خارجی وزارت امور خارجه ایالات متحده که برای سازمان‌دهی مجدد وزارت دارایی ایران استخدام شد، در کتاب «آمریکایی‌ها در ایران» می‌نویسد: شاه [مدام] سرگرم اقدامات مشکوک و پرهزینه بود. برای خودش ثروت عظیمی جمع‌آوری کرد. بخش مهمی از اراضی مزروعی مازندران به مالکیت شخص او درآمد و موجودی حساب‌های شخصی‌اش بیش از ۲۰ میلیون دلار بود. شاه این پول‌ها را از کجا آورده بود؟ در رژیم او بودجه کل کشور، بودجه شهرداری‌ها و بودجه‌های خصوصی باهم مخلوط می‌شد. هیچ آمار قابل اعتمادی منتشر نمی‌شد. با این‌همه می‌توان حدس زد که بودجه‌ای که اسماً به امور عمومی اختصاص داده می‌شد، از چهار طریق اصلی به جیب او می‌رفت:‌ ۱. مالیات‌های اضافی و اخاذی‌های ظالمانه؛ ۲. وصول حق‌السهم بیشتر از عایدات نفت؛ ۳. تورم؛ ۴. سودهای دولت از انحصارات. http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 انجمن حجتیه ✅ ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه ″اعتقاد نداشتن انجمن به تشکیل حکومت اسلامی پیش
🔰 انجمن حجتیه ✅ ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه ″تشریح ولایت فقیه مورد نظر انجمن و نقد آن″ 🎬قسمت اول استاد مطهری به نقل از مرحوم سید منیرالدین حسینی که خود نماینده خبرگان قانون اساسی بود در گرماگرم انتشار پیش نویس قانون اساسی که توسط دکتر حبیبی و بنی‌صدر تهیه شده بود، از انجمن خواست تا آنان نیز پیش نویسی برای خود تدوین و منتشر سازند و اصلاحات خود را بیان کنند. مرحوم سید منیرالدین حسینی پس از شرحی از انتشار پیش نویس قانون اساسی و تلاشی که خودش برای نقد آن داشت. می نویسد: «انجمن حجتیه نیز به پیشنهاد مرحوم شهید مطهری که شروع به نگارش پیش نویسی برای قانون اساسی نمودند» لذا انجمن یک کتابچه ۳۶ صفحه ای منتشر نمود و دیدگاه های خود را درباره پیش نویس قانون اساسی مطرح کرد. این جزوه پیشنهاد مقدمه و متن اصلاحی نسبت به پیش نویس قانون اساسی نام گرفت در این جزوه غیر از یک مقدمه در ستایش انقلاب اسلامی یاد از شهیدان و تأیید نهضت به عنوان واسطه‌ای میان حکومت امام علی(ع) با حکومت حضرت مهدی(عج) اصلاحات مورد نظر آمده است. در اوراق این جزوه دو ستون کشیده شده و در ستون نخست بندهای پیش نویس قانون اساسی و در مقابل آن نظرات اصلاحی انجمن آمده است. در این جا اصل سوم از پیش نویس قانون اساسی و دیدگاه اصلاحی انجمن در این باره مورد نظر است. ابتدا اصل سوم پیش نویس و بعد هم اصلاحیه اصل سوم که درباره ولایت فقیه می‌باشد آورده میشود. اصل ۳ آرای عمومی مبنای حکومت است و بر طبق دستور قرآن که ۱ـ و شاورهم في الأمره و ۲ـ امرهم شوری بینهم. امور کشور باید از طریق شوراهای منتخب مردم و در حدود صلاحیت آنان و به ترتیبی که در این قانون و قوانین ناشی از آن مشخص می شود حل و فصل گردد. اصلاحية اصل سوم ولايت الهيهٔ فقيه، به نیابت امام عصر(عج)، مبنای حکومت است و تحت این ولایت به پیروی از اصول قرآنی در شاورهم في الامره و او امرهم شوری بینهم امور عمومی کشور باید در شوراها و در محدوده شرع و قوانین اسلامی و به وسیله خود مردم و در حدود صلاحیت قانونی آنان حل و فصل شود برای اجرا و گسترش این اصول قانون کیفیت تشکیل شوراهای مسؤول را در زمینه امور اداری و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی پیش بینی خواهد کرد. همانگونه که طرح گردید انجمن در مبانی اولیه و به ویژه پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران هرگز معتقد به تشکیل حکومت اسلامی نبوده است، لیکن موضع آن پس از انقلاب کمی نرم‌تر گشته، گرچه حقیقت آن چندان روشن نیست. انجمن مدعی آن است که به ولایت فقیه معتقد می‌باشد و در این راستا استناداتی را نیز آورده است، لیکن با بررسی های صورت گرفته ولایت فقیه انجمن از جهات مختلف با آنچه که حضرت امام خمینی تبیین می‌نمود متفاوت است. ولایت فقیه مورد تأیید انجمن در حقیقت همان ولایت عامه مراجع است. یعنی اعلم فقها در عین این که همۀ مراجع ولایت دارند ایشان هم ولایت دارد. به عبارت دیگر مشروعیت رهبری فقط از کانال بقیه مراجع است. در نگاه آنان تزاحم بین نظر مراجع و رهبری به بحث تقلید و تکلیف بر می‌گردد. رهبری و پیروی از آن فقط در محدوده تبعیت از مراجع و تقلید از آنها محدود شده است. در حالی که در ولایت فقیه تبیین شده توسط حضرت امام خمینی، ولایت فقیه حاکم بر ولایت مراجع می‌باشد و در موارد اختلافي حكومتي نظر ولی فقیه اولی بر نظر مراجع است. در دیدگاه انجمن مرجع برای غسل، نماز و وضو ... است نه برای جهاد و امر به معروف و حکومت ..... رهبری برای اینهاست لذا تعارضی هم با هم ندارند ریشه این نگاه در نگاه جدایی دین از سیاست است. حال آن که در دیدگاه دیگر چندان سخن از اختیارات ولی فقیه به میان نمی آید. این دیدگاه نیز با معنای ولایت در اندیشه حضرت امام خمینی متفاوت است. انجمن هرگاه سخن از ولایت فقیه به میان آورده به سرعت آن را به ولایت عامة مراجع سوق داده است. به عنوان مثال انجمن در اوایل انقلاب در بیانیه ای به اعتقاد خود به ولایت فقیه تأکید کرد و مخاطیان را به جزوه به سوی نور رجوع می دهد. در حالی که با رجوع به جزوه فوق و تحلیل آن مشخص می‌گردد که منظور از ولایت فقیه مورد تأکید انجمن همان ولایت عامه مراجع می‌باشد. در این جزوه چنین طرح میشود که تفویض اختیار آن است که رهبر معصوم بخشی از اختیارات خویش را واگذار می‌کند و اداره قسمتی از گستره فعالیت خویش را به دیگران می سپارد... اما بلافاصله گفته میشود که و در این هنگام امام به رهبری مردم را به فقهای خود نگهدار و با ایمان سپرده و زمام امور شیعه را در غیبت خویش به دست با کفایت ایشان دادند. ادامه دارد... http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 انجمن حجتیه ✅ ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه ″تشریح ولایت فقیه مورد نظر انجمن و نقد آن″ 🎬قس
🔰 انجمن حجتیه ✅ ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه ″تشریح ولایت فقیه مورد نظر انجمن و نقد آن″ 🎬قسمت دوم انحمن چندان به دامنه اختیارات ولی فقیه اشاره ای ندارد حتی در متن بالا آن را بخشی از اختیارات امام زمان (عج) می‌شمارد که با نظر امام خمینی مغایر است. امام خمینی می فرمایند: «ولایت فقیه همان اختیارات رسول اکرم را دارد» شهید بهشتی نیز میگوید: «حتی می‌نشینیم مسایل زمامداری و حکومت را می‌خواهیم با فرمولهای مربوط به مرجعیت معمولی حل کنیم و این محال است محال چون فرمولهای مرجعیت کافی نیست......» این گونه نگاه انجمن به ولایت فقیه را می‌توان در پیشنهادهای ایشان برای قانون اساسی نیز یافت. در این پیشنهادها فقهای شورای نگهبان را مراجع تعیین می‌کنند و فرماندهی کل قوا با رییس جمهور است و رهبری عملاً یک دکور و شی زینتی است. پاسخ به شبهه افکنی انجمن درباره ولایت فقیه را می‌توان در کلام امام خمینی یافت. اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت علم به قانون و عدالت باشد به پا خواست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم در امر اداره جامعه داشت دارا می باشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند. این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم بیشتر از حضرت امیر بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر بیش از فقیه است باطل و غلط است. البته فضایل حضرت رسول اکرم(ص) بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل حضرت امیر(ع) از همه بیشتر است؛ لكن زيادی فضایل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه صلوات الله عليهم در تدارک و بسیج سپاه، تعیین ولایت و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند. خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است؛ منتها شخص معينى نیست روی عنوان عالم عادل است. وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم و ائمه داشتند بعد از غیبت، فقیه عادل دارد؛ برای هیچ کس این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه و رسول اکرم(ص) است؛ زیرا این جا صحبت از مقام نیست؛ بلکه صحبت از وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانين شرع مقدس یک وظیفه سنگین و مهم است؛ نه این که برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر «ولایت» مورد بحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره بر خلاف تصویری که خیلی از افراد دارند. امتیاز نیست، بلکه وظیفه ای خطیر است.... مثلاً یکی از اموری که فقیه متصدی ولایت آن است اجرای محدوده است. آیا در اجرای حدود بین رسول اکرم صلى الله عليه وسلم و امام و فقیه امتیازی است؟ یا چون رتبه فقیه پایین تر است باید کمتر بزند؟ روشن شد که انجمن با جدا کردن رهبریت از مرجعیت که ناشی از جدا کردن دین از سیاست است هم تقلید خویش از مراجع خاص و هم عملکرد خود را توجیه می کند. این نتیجه را نیز میگیرد که رهبر جامعه که یک پیشوای سیاسی و اجتماعی است و می‌تواند حتی شاه باشد یا او نباشد و کس دیگری باشد. حتی یک آیت‌الله و مرجع تقلید باشد، ولی باز هم رهبر به حساب می آید نه مرجع. بنابراین ولایت فقیه از دیدگاه انجمن با آنچه امام خمینی تبیین فرموده اند فرق اساسی دارد و بدین معنا از نظر انجمن اگر امام ولی فقیه هستند کسانی که این گروه برای خود اختیار کرده اند دارای همین لقب و منصب می‌باشند. آیت الله جنتی در این رابطه می‌گوید شما قبل از انقلاب ولایت فقیه را قبول نداشتید و خارج از انقلاب یا مخالف انقلاب بودید یا بی تفاوت نسبت به انقلاب. آیا شما خط عوض کرده اید یا نه؟ انجمن هم در پاسخ به این مطلب اقدام به صدور اعلامیه ای می‌کند و در آنجا می‌گوید انجمن به صراحت اعلام می‌کند که همواره به موضوع ولایت فقیه در ایام غیبت حضرت بقية الله الاعظم(ارواحنافداه) به عنوان رکنی از ارکان تشیع معتقد بوده و هست و کسی را که ولایت فقیه تشیع را انکار نماید شیعه اثنی عشری نمی داند. انجمن در گفتارها و نوشته های درسی و عمومی خود به کرات به مناسبت اثبات خاتمیت اسلام و تطابق تعالیم مقدمۀ آن با همۀ ازمنه و امکنه و نیز رد بحث رهبری شیعه در دوران غیبت موضوع ولایت فقیه را مورد اعتقاد و استناد قرار داده که به عنوان نمونه در بهار سال ۱۳۵۷ کتابی به نام به سوی نوره در ضرورت رهبری فقها و تبعیت از ایشان در تیراز پنجاه هزار جلد منتشر نمود. جالبتر اینکه به هنگام نظرخواهی در مورد پیش نویس قانون اساسی، انجمن متن کاملی تهیه و به شخصیتهای روحانی و اعضای مجلس خبرگان پیشنهاد نمود. ادامه دارد... http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 انجمن حجتیه ✅ ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه ″تشریح ولایت فقیه مورد نظر انجمن و نقد آن″ 🎬قس
🔰 انجمن حجتیه ✅ ابعاد فکری و اعتقادی انجمن حجتیه ″تشریح ولایت فقیه مورد نظر انجمن و نقد آن″ 🎬قسمت سوم در مادۀ سوم این متن انجمن حجتیه مهدویه اعتقاد خود را چنین نگاشته است: «ولایت الهیه فقیه به نیابت امام عصر(عج) مبنای حکومت است که به تصديق بعضى متصدیان بررسی پیشنهادها نظر انجمن در میان انبوه نظراتی که اغلب فاقد این مینا بوده امتیاز یافته است. به هر حال انجمن همانگونه که در متمم اساسنامه اش آمده اعتقاد خود را به اصل ولایت فقیه و تبعیت از مقام والای ولی فقیه رهبر عالیقدر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی مدظله العالی اعلام می‌دارد. در این کتابچه ابتدا پیرامون لزوم رهبری و حجت خدا بر زمین سخن می گوید و سپس می نویسد: «رهبران همان اولی‌الامر هستند که به عقیده شیعه عادل و عالم و جانشین پیامبرند و اینها جز ائمه دوازده گانه پس از پیامبر نمی باشند؛ زیرا فرمانروایان به طور اعم هرگز دارای چنان صفاتی نبوده اند و لذا این مقام تنها در اتئمهٔ اثنی عشر منحصر می شود و انتخاب این رهبران منحصراً در اختیار خدا و پیامبر است و اطاعت ایشان همپای اطاعت آن دو و پذیرش ولایت و زعامت ایشان در ردیف اطاعت و ولایت خدا و پیامبر قلمداد شده» تا اینجا مورد اتفاق عمومی مفسرین و علمای شیعه است سپس به بحث پیرامون رهبری در عصر غیبت امام عصر(عج) پرداخته و در آنجا قابل به تفویض اختیار به نیابت از امام زمان میگردد و میگوید: «تفویض اختیار آن است که رهبر معصوم (امام زمان) بخشی از اختیارات خویش را واگذار می‌کند و اداره قسمتی از گستره فعالیت خویش را به دیگران می‌سپارد تا در آیین و قوانین و دستورات آن و وظایف یکایک مردم چه عبادات و چه اجتماعات بررسی و اجتهاد کامل کنند. همچنان که نواب اربعه امام زمان(عج) راه واقعی را به مردم نشان داده ایشان را آشنای به وظیفه شرعی‌شان نموده و به مسایل اجتماعی آگاه می‌نمودند و در این هنگام غیبت کبرای امام به رهبری مردم را به فقهای عادل و با ایمان سپرده زمام امور شیعه را در غیبت خویش به دست با کفایت ایشان دادند» و از امام صادق به نقل می‌کنند که: «من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً الدينه... فلعلو ام ان يلقدره» پس هر کس از فقها و علما که بر نفس خویش مسلط باشد. حافظ دین خویش، مخالف هواهای نفسانی و مطیع امر مولای خود باشد بر عوام است که از او تقلید کنند و این قانون شامل بعضی از فقهای شیعه می شود نه تمامی آنها. بر مبنای جزوهٔ به سوی نوره و دیگر نوشته های انجمن هر کجا می‌گوید نایب الامام منظور نظر تمامی فقها و مراجع، نایب الامام هستند. همچنین می‌گویند به نیابت امام زمان(عج) به عده ای از فقها بخشی از اختیارات تفویض شده است که این اختیارات در حيطهٔ آشنا ساختن با وظایف شرعی و اجتهاد در احکام عبادات و اجتماعیات است. ادامه دارد... http://eitaa.com/yaranhamdel
امام صادق (علیه السلام): 🔹 إنَّمَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ وَ إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي بَاطِلٍ وَ إِذَا قَدَرَ لَمْ يَأْخُذْ أَكْثَرَ مِمَّا لَهُ. 🔸 مؤمن كسى است كه اگر غضب كند از حق بيرون نمى‌رود، و اگر خشنود شود به باطل کشیده نمی‌شود، و آنگاه که قدرت یابد بيش از حق خود نمی‌گیرد. 📚 وسائل الشیعه (باب جهاد النفس) جلد ۱۵ صفحه ۳۵۸ http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 خان انگلیسی 🎬 قسمت: ۱۵ ″اقدامات رضاخان برای رسیدن به سمت نخست وزیری″ آرام آرام رضاخان دخالت خود
🔰 خان انگلیسی 🎬 قسمت: ۱۶ ″نخست وزیری رضاخان″ رضاخان در دولت مشیرالدوله اختلالاتی ایجاد کرد. امنیت را واقعاً نابود کرد. مشیرالدوله در سال ۱۳۰۲ نزد احمد شاه رفت و گفت من نمی توانم کار کنم. احمدشاه از کارهای رضاخان خبر داشت اما زورش نمی رسید. مشیرالدوله گفت می خواهم استعفا دهم ولی احمد شاه نمی پذیرفت. سرانجام چاره ای نبود جز این که قبول کرد و سرانجام در روز ۳ آبان سال ۱۳۰۲ بر اثر فشارهایی که انگلستان و هم رضاخان وارد کردند جناب رضاخان نخست وزیر ایران شد و تقریباً دو سالی نخست وزیر بود و سپس شاه شد. پس احمدشاه مجبور شد رضاخان را به نخست وزیری انتخاب کند رضاخان دوست داشت نام خانوادگی برای خودش انتخاب کند. نام خانوادگی پهلوی را انتخاب کرد اما فردی به نام میرزا محمودخان که مولف یک کتاب تاریخی معروفی بود فامیلی او پهلوی بود. سرانجام میرزا محمودخان را کلی تهدید کردند تا رضاخان نام فامیلی خودش را پهلوی گذاشت. متن نامه ای که احمد شاه برای نخست وزیری رضاخان مینویسد خیلی جالب است: «چون برای خدمت مهم ریاست وزرایی وجود یک نفر شخص کافی لایق لازم بود لهذا جناب اشرف سردارسپه را که کمال مرحمت و اعتماد و اطمینان را به ایشان داریم به ریاست وزرایی منصوب و برقرار نمودیم که مشغول انجام این خدمت مهم باشند.» خود آقای مکی می‌گوید دستوری که احمدشاه داد واقعاً علیرغم میل باطنی او بود از رضاخان می ترسید. رضاخان هم توانسته بود در شهربانی و ارتش کشور نفوذ کند. وقتی رضاخان نخست وزیر شد بیشتر به سرکوب عشایر روی آورد. یکی از عشایر مهم و از رؤسای عشایر، فردی به نام اقبال‌السلطنه بود. رضاخان او را دستگیر کرد، چند وقتی در زندان بود و سپس به وسیله آمپول و تزریق سم به قتل رسید. سپس اموال و داراییهای او را که آن زمان میلیونها تومان تخمین می‌زدند به نام سردارسپه رضاخان ثبت و ضبط کردند. جنایت رضاخان علیه عشایر کشور را در همه جا جار بزنید که چه بلایی رضاخان بر سر عشایر عزیز کشور ما آورد. ادامه دارد... منبع: کتاب تاریخ بیست سالهٔ ایران تألیف: حسین مکی http://eitaa.com/yaranhamdel
🔰 روزشمار سردار سپه (رضاخان) از کودتای ۱۲۹۹ تا نخست وزیری ۲ اسفند نیروها و قوای قزاق به فرماندهی میرپنج رضاخان و به جلوداری گردان سوار به فرماندهی احمدآقا سرتیپ (احمد امیراحمدی) در شاه آباد تهران اردو زدند. ۳ اسفند صبحگاه قوای قزاق به فرماندهی میرپنج رضاخان فرمانده تیپ همدان وارد تهران شدند. نیروهای قزاق بلافاصله تلگراف‌خانه، وزارت‌خانه‌ها، پست‌خانه و کلانتری‌ها و ادارات کلیدی را به کنترل خود در آوردند. از طرف میرپنج رضاخان اعلامیه‌ای در ۹ ماده تحت عنوان «حکم می‌کنم» به وسیله قوای قزاق به همه جا نصب شد. ۴ اسفند احمدشاه، میرپنج رضاخان را به منصب سرداری برگزید و به وی لقب سردار سپه داد. فرماندهی دیویزیون قزاق از طرف احمدشاه به میرپنج رضاخان واگذار شد. کلیه صاحب‌منصبان قوای قزاق تحت فرماندهی میرپنج رضاخان یک درجه ترفیع یافتند. ۸ اسفند از طرف رضاخان سردار سپه اعلامیه‌ای به ولایات مخابره شد. http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 زیرساخت‌ها و امکانات عمومی دوره محمدرضاشاه ″تامین برق صنایع″ رابرت گراهام، خبرنگار سابق روزنامه ف
🔰 زیرساخت‌ها و امکانات عمومی 🔺تامین برق شهری ویلیام شوکراس، روزنامه‌نگار، نویسنده، گوینده و مدرس بریتانیایی، در کتاب «آخرین سفر شاه» می‌نویسد: یک شب در سال ۱۹۷۷م [۱۳۵۶ش]، پرویز راجی، سفیر شاه در لندن می‌نویسد: برای اولین بار به خاموشی برق برخوردم که در ساعت شش و نیم بعدازظهر آغاز شد و چهار ساعت تمام ادامه یافت. در نگاهی که از پنجره اتاق هتل به جنوب تهران انداختم، جنگلی از جرثقیل‌ها را دیدم که در میان گرد و خاک بیکار ایستاده بودند. به علت از کار افتادن تهویه هتل هنوز یک ساعت نگذشته بود که گرما چنان آزاردهنده شد که واقعاً نمی‌شد تحمل کرد و طبیعی است که در این زمان استفاده از رادیو یا تلویزیون نیز مقدور نبود. از بالکن هتل صف بی‌پایان اتومبیل‌ها را دیدم که در یک راه‌بندان عظیم گرفتار شده بودند و چراغ‌های عقب آنان در گرمای غروب می‌درخشید و بوق‌های خود را بعنوان اعتراض به خاموشی برق به صدا در می‌آوردند. حتی مطالعه نیز مقدور نبود. بر اثر گرما تمام یخ‌ها آب شده بود. ناچار کمی ودکای گرم نوشیدم و سعی کردم تسلط بر اعصابم را از دست ندهم. http://eitaa.com/yaranhamdel