☀️7) از رسول الله ص روایت شده است:
هنگامی که بدعتها در امتم آشکار شد عالم باید علمش را آشکار کند؛ و اگر نکند لعنت خدا بر او باد!
📚الكافي، ج1، ص54؛ المحاسن، ج1، ص231
إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ [الْبِدْعَةُ] فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ [فَإِنْ] لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ.
📜حکایت📜
یونس بن عبدالرحمن میگوید:
وقتی امام کاظم ع از دنیا رفت، هیچیک از کارگزارانش نبود مگر اینکه اموال فراوانی از وجوهات در دستش بود، و همین موجب توقف آنان و انکار رحلت ایشان توسط آنان شد.* از جمله، زیاد قندی هفتاد هزار دینار (=سکه طلا)، علی بن ابی حمزه سی هزار دینار در اختیار داشت.
وقتی چنین دیدم و حق آشکار شد و حقانیت امام رضا ع برای من واضح گردید لب به سخن گشودم و مردم را به امام رضا ع فراخواندم.
پس این دو نفر پیکی به نزد من فرستادند و پیام دادند که چه چیزی تو را به این افشاگری کشانده؟ اگر پول میخواهی ما تو را ثروتمند میکنیم؛ و دادن ده هزار دینار را به من ضمانت کردند که من سکوت کنم.
اما نپذیرفتم و بدانها گفتم: به ما از ائمه راستگو روایت شده است که فرمودند: هنگامی که بدعتها آشکار شد پس بر عالِم است که علم خود را آشکار کند؛ که اگر نکند نور ایمان از او سلب شود؛ و من کسی نیستم که جهاد در راه خدا را در هیچ حالی فروگذار شوم؛
پس آن دو پرچم دشمنی با من برافراشتند و کینه مرا به دل گرفتند.
✳️* واقفیه نام فرقهای است که بعد از شهادت امام کاظم ع توسط برخی از کارگزارا ایشان پدید آمد. آنان ادعا کردند که امام کاظم ع زنده است و از دیدگان مخفی شده و همان مهدی موعود است؛ از این رو در امام کاظم ع توقف کردند و امامت امام رضا ع را انکار نمودند. با توجه به اعتبار آن افراد عدهای از بزرگان شیعه هم ابتدا فریب خوردند؛ اما بعدا با دلایلی که از امام رضا ع دیدند اغلب به امام رضا ع برگشتند.
📚علل الشرائع، ج1، ص235-236
@YekAaye
☀️9) الف. ابنمسعود روایت کرده است که پیامبر اکرم ص فرمودند:
هرکس که خداوند علم و دانستهای در اختیار او قرار دهد و او آن را عامداً کتمان کند، روز قیامت خداوند را در حالی ملاقات خواهد کرد که لجامی از آتش بر دهانش نهادهاند.
📚الأمالي (للطوسي)، ص377
☀️ب. این سخن پیامبر ص از طریق امیرالمومنین ع هم روایت شده، اما در روایت امیرالمومنین ع ظرافتی هست و آن اینکه قیدی دارد به این عبارت «آن را کتمان کند در جایی که باید آن را آشکار سازد و در موقعیت تقیه هم نباشد.»
(التفسير المنسوب إلی الإمام الحسن العسكري ع، ص402)
عدم توجه به این قید، موجب شده برداشت غلطی از این روایت نبوی رخ دهد که ائمه اطهار ع آن برداشت را تخطئه کردهاند. مثلا:
☀️ج. حلبی میگوید:
من در محضر امام باقر ع بودم که مردی گفت: حسن بصری روایت میکند که رسول الله ص فرمود: کسی که علمی را کتمان کند، روز قیامت آورده میشود در حالی که لگامی از آتش بر دهان او زدهاند. [ظاهرا طعنه و کنایهای به امام باقر ع بوده، که اگر مدعی امامت و برخورداری از علم خاص است، چرا بر امامتش به طور علنی اصرار نمیورزد؟!]
امام باقر ع فرمود: وای بر او که دروغ گفت [یعنی به نحوی مطلب را بیان کرد که لازمهاش فهم نادرست از کلام پیامبر ص بود] اگر چنین است پس این سخن خداوند چه میشود که فرمود «و مردى مؤمن از آل فرعون كه ايمان خود را کتمان می کرد، گفت: «آيا مردى را مىكشيد كه مىگويد: پروردگار من خداست؟» (غافر/28)
سپس امام باقر ع صدایش را کشید [= با صدایی تأسفبار] فرمود: هرجا که میخواهند بروند؛ اما به خدا سوگند علم را جز در اینجا نخواهند یافت.
سپس لحظهای ساکت شد و بعد فرمود: نزد آل محمد ص.
📚بصائر الدرجات، ج1، ص10
@YekAaye
☀️10) جابر جعفی [که از اصحاب سرّ امام باقر ع و امام صادق ع بوده و هزاران حدیث از این دو امام ع یاد گرفته بود که خودش میگفت اجازه نداشت آنها را برای کسی نقل کند] میگوید: در جوانی بر امام باقر ع وارد شدم. فرمود: تو کیستی؟
گفتم: از اهل کوفهام؟
فرمود: از کدام [طایفه]؟
گفتم: از [طایفه] جُعفی.
فرمود: چه چیزی تو را بدینجا آورده؟
گفتم: طلب علم.
بین او و امام سخنانی رد و بدل میشود. وی نهایتا میگوید: امام ع نوشتهای به من داد و فرمود: اگر تا پیش از اینکه بنیامیه هلاک شوند اینها را بازگو کنی، لعنت من و لعنت پدرانم بر تو باد! و اگر بعد از هلاکت آنان، چیزی از اینها را مخفی بداری باز هم لعنت من و لعنت پدرانم بر تو! سپس نوشته دیگری به من داد و فرمود: این را هم بگیر! اگر از این چیزی را ابدا اظهار داری لعنت من و پدرانم بر تو!
📚رجال الكشي، ص193
@YekAaye
☀️11) علی بن سوید میگوید نامهای برای امام کاظم ع نوشتم در زمانی که ایشان در زندان بود و از حال ایشان جویا شدم و جواب سوالاتی را خواستم. ایشان برای من پاسخی نوشت. در فرازی از پاسخ امام ع آمده است:
اما بعد، تو شخصی هستی که خداوند برای تو نزد آل محمد ص جایگاهی از مودت قرار داده، به خاطر رشدی که به تو الهام فرموده و به خاطر یاوریت در امر دین، و اعتراف تو به برتری آل محمد ص و بازگرداندن همه امور بدانها و رضایت بدانچه آنان میگویند؛ و بعد از مطالبی طولانی، فرمودند:
هرکس را که امید داری اجابتت کند، به صراط پروردگارت در مورد ما دعوت کن، اما [برای حفظ جانت] در محضر ما حاضر مشو ولی ولایت آل محمد ص را داشته باش؛ و اگر مطلبی از ما به تو رسید ویا نزد تو چیزی را به ما نسبت دادند نگو این باطل است، هرچند که خلاف بودن آن را بدانی، زیرا که تو نمیدانی که ما آن را ممکن است به چه دلیلی گفته باشیم ویا در چه وجهی آن کلام را قرار دادهایم؛ بدانچه به تو خبر دادم ایمان بیاور؛ و آنچه را که از تو مخفی داشتهام تفتیش منما؛ به تو خبر میدهم که از واجبترین حقوق برادر [دینی] تو، این است که چیزی را از او مخفی نکنی که به نفع او باشد، خواه نفع دنیوی یا نفع اخروی.
📚رجال الكشي، ص454-455
@YekAaye
☀️8) از امام صادق ع از پدرانشان روایت شده که امیرالمومنین ع فرمودند:
همانا عالِمی که علمش را کتمان میکند، بدبوترین شخص در قیامت محشور میشود؛ و هر جنبدهای حتی حشرات ریز زمین هم او را لعنت میکنند.
📚المحاسن، ج1، ص231
@YekAaye
☀️12) الف. از امام باقر ع روایت شده است:
زکات علم آن است که به بندگان خداوند تعلیم دهد.
📚الكافي، ج1، ص41
زَكَاةُ الْعِلْمِ أَنْ تُعَلِّمَهُ عِبَادَ اللَّهِ.
☀️ب. از امام صادق ع روایت شده است:
برای هر چیزی زکاتی است و زکات علم آن است که آن را به اهلش تعلیم دهد.
📚تحف العقول، ص364
إِنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمَهُ أَهْلَهُ.
@YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ»
میشود کسی عالم دین باشد، اما به خاطر منافع دنیوی حقایق دین را از مردم مخفی، و دینفروشی کند❗️
هم در امتهای گذشته چنین کسانی بودند؛ و هم در این امت چنین کسانی پیدا میشوند‼️
💠ثمره اجتماعی
مطلب فوق، که سخن حقی است، همانند هر حق دیگری بشدت ظرفیت سوءاستفاده دارد.
بله،
قطعا افراد سوءاستفادهگری در میان کسانی که علم دین آموختهاند پیدا میشود؛
اما این بدان معنا نیست که هرکس که علم دین آموخته، سوءاستفادهگر است❗️
🤔آیا کسی که به این گونه آیات تمسک میکند تا هرگونه مراجعه به عالمان دین را تخطئه کند، خودش مصداق کسی نیست که به جای تبیین درست حقیقت، حقیقت را مخفی میکند تا دین را پشت سر بیندازد⁉️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ»
اینکه انسان اهل معامله باشد لزوما بد نیست؛
🤔 اما اینکه قیمت اجناس را نشناسد و چیز گرانبهایی مثل دین را به قیمت ناچیزی مثل بهره دنیا بفروشد، بد است.
در واقع،
هر چه در برابر كتمان آيات الهى گرفته شود اندك است. (تفسير نور، ج2، ص219)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
7⃣ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ»
📜حکایت منع حدیث📜
از جریانات عجیب و تاملبرانگیز صدر اسلام منع بیان حدیث توسط دو خلیفه اول است.
🔹این ممانعت از نشر احادیث پیامبر از زمان خود رسول الله ص آغاز شد. بر اساس نقل در معتبرترین منابع اهل سنت، در واپسین روزهای حیات پیامبر اکرم ص، ایشان که در بستر بیماری بودند درخواست کردند قلم و دوات بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من هرگز گمراه نشوید. اما عمر به بهانه اینکه – نعوذ بالله – پیامبر ص هذیان میگوید، مانع این کار شد و عدهای با وی همراهی کردند
📚(صحيح البخاري، ج6، ص9 و ص10؛ صحيح البخاري، ج7، ص120 ؛ صحيح مسلم، ج3، ص1257 و 1259)
و
🤔 عجیب اینکه این اقدام عمر که مانع نشر حقیقت از جانب پیامبر ص شد را برخی از علمای اهل سنت ناشی از شدت فقاهت و ذکاوت عمر دانستهاند چرا که مانع نوشتن چیزی شد که اگر نوشته میشد از نظر آنان مایه اختلاف در میان مسلمانان میشد‼️
📚 (شرح صحیح مسلم، نووی، ج۱۱، ص۹۰)
🔹بعد از شهادت ایشان هم، به نقل منابع خود اهل سنت ابوبکر به بهانه اینکه شما در احادیث پیامبر اختلاف دارید و این باعث شیوع اختلافات بین امت میشود، مردم را از ذکر احادیث پیامبر منع کرد
📚(تذكرة الحفاظ (للذهبي) ج1، ص9)
🔹عمر این کار را با شدت بیشتری انجام داد چنانکه رسما جزء دستوراتش به والیانی که منصوب میکرد، این بود که فقط قرآن بخوانند و آنها را منع میکرد که حدیثی از پیامبر اکرم ص مطلبی روایت کنند؛ و حتی برخی از صحابه مانند ابن مسعود و ابوالدرداء و ابومسعود انصاری را به خاطر اینکه احادیث نبوی را برای مردم بیان میکردند زندانی کرد و بسیاری از صحابه که بعد از مرگ او برخی احادیث را میگفتند، تصریح میکردند که زمان عمر جرات نداشتیم و اگر خبردار میشد بشدت ما را تنبیه میکرد
📚(تذكرة الحفاظ، للذهبي، ج1، ص12 ؛ تاريخ الطبري، ج4، ص204) .
🤔وی در اقدامی عجیب از مردم خواست هرچه حدیث از پیامبر دارند بیاورند و آنگاه در کمال تعجب حضار، تمام آنها را سوزاند
📚(الطبقات الكبرى (ابن سعد) طبع العلمية ج5، ص143) .
🤔 برخی از علمای اهل سنت خواستهاند کارهای او را چنین توجیه کنند که او هدفش این بود که مردم به خاطر مشغول شدن به احادیث نبوی از حفظ کردن قرآن بازنمانند (تذکرة الحفاظ، ج1، ص12) این در حالی است که بزرگان اهل سنت (مثلا مالک، امام فرقه مالکی) نقل کردهاند که عمر محلی در مسجد به نام «بطیحاء» بنا کرده بود که بیایند و اشعار جاهلی را بخوانند (موطأ مالك (تحقیق عبد الباقي) ج1، ص175)
🔖برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله «منع کتابت و انتشار حدیث و سنت نبوی» مراجعه کنید:
🌐 https://hawzah.net/fa/Article/View/78207/
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
8⃣ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ»
📜حکایت زهری📜
امام سجّاد ع نامهای به محمّد بن مسلم زهری، عالم معروف اهل سنت، که در دربار خلفای بنیامیه هم نفوذ داشت، نوشتند. در فرازی از این نامه آمده است:
اميدوارم خداوند ما و تو را از گرفتاريها حفظ كند و در باره دوزخ به تو رحم كند، امروز حال تو به گونهای شده كه هر آشنا را سزد كه بر تو رحم آرد، بیشكّ بار نعمات الهی بر تو سنگين شده، چرا كه تنی سالم و عمری درازت داده، و دلائل و حجّتهای خداوند بر تو تمام شده، كه تو را به دستورات قرآن موظّف ساخته، و توسّط آن فقه دينت آموخته، و تو را با رفتار پيامبر خود محمّد صلّی اللَّه عليه و اله و سلّم آشنا كرده، پس برای هر نعمتی كه بر تو انعام فرموده، و در هر دليلی كه بدان بر تو اقامه نموده، وظيفهای را مقرّر داشته است، و اينها تنها برای اين است كه شكر و سپاس تو را بيازمايد، و احسان و فضل خود را بر تو آشكار نمايد، آنجا كه فرموده: «اگر شكرگزاريد همانا شما را [نعمت] بيفزايم، و اگر ناشكری كنيد بیترديد عذاب من سخت است» (ابراهیم/7).
پس خوب بيانديش فردا روز كه در حضور خدا بايستی و از نعمتهائی كه بر تو ارزانی داشته بپرسد كه چگونه رعايت كردی؟ و از حجّتهای خود جويا شود كه به چه ترتيبی حقّشان را ادا نمودی، چگونه فردی خواهی بود؟ مبادا فكر كنی كه خدا عذر تو را بپذيرد، و به كوتاهی و تقصير تو راضی شود!! هرگز هرگز، اين گونه نيست! در كتاب خود [قرآن] از دانشمندان پيمان گرفته، آنگاه كه فرموده: « حتما باید آن را برای مردم تبیین نمایید و پنهانش مدارید» (آل عمران/187)، و تو بدين نكته توجّه كن كه بیشكّ كمترين چيزی كه پنهان داشتهای و سبكترين باری كه بر دوش كشيدهای اين است كه همدم تنهايی ستمگر گشتهای، و با نزديك شدن به او و اجابت خواستهاش جادّه گمراهی و ضلالت را برايش هموار ساختهای، چقدر میترسم كه فردا روز همراه با خيانتكاران گرفتار گناه خود باشی و از درآمدی كه به جهت همكاری با ستمگران گرد آوردهای بازخواست و مؤاخذه شوی، زيرا تو مالی را كه حقّ تو نبوده دريافت داشتهای، و به فردی نزديك شدهای كه حقّ هيچ كس را ملاحظه ننموده، و تو نيز حرام و باطلی را میبينی ردّ نميكنی، و آن كس را كه به جنگ خدا برخاسته اجابت كردهای، آيا جز اين است كه وقتی تو را فراخواندند با اين كار خواستند كه تو را محوری سازند تا آسيای ستمشان بر آن محور بچرخد؟! و تو را پلی سازند تا در خلافكاريشان بر آن عبور كنند؟! و نردبان گمراهی خود قرارت دادهاند تا مبلّغ گمراهی و پوينده راهشان باشی؟ و میخواهند توسّط تو شخصيت علما را در نظر مردم مشكوك نمايند، و با كمك تو دل افراد نادان را به سمت خود جذب كنند و مطيع خود سازند، و تو آن گونه بر فساد آن جماعت سرپوش نهادی؛ و آنچنان رفت و آمد عام و خاصّ مردم را به درگاهشان معمول داشتی كه از عهده برجستهترين وزيرانشان و قویترين يارانشان هم بر نمیآمد. وه كه چه ناچيز است عطايشان به تو در مقابل آنچه از تو گرفتند! و چه كم برای شخصيّت تو عمل كردند! تا چه رسد به ميزان خرابيشان بر تو! بحال خود انديشه و فكر كن، زيرا هيچ كس جز خودت بدان نمیانديشد، و همچون يك فرد مسئول به حساب شخصت رسيدگی كن.
📚تحف العقول، ترجمه جعفری، ص254-256
📝 متن این نامه ظاهرا در اهل سنت هم معروف است، چنانکه ابن ابیالحدید در شرح نهج البلاغة، ج17، ص43-44 این را از كتاب إحياء علوم الدين غزالی نقل میکند؛ و البته نامی از امام سجاد ع نمیآورند و به عنوان نامهای که یک برادر دینی به زهری نوشت، از آن یاد کردهاند.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
9⃣ «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ وَ اشْتَرَوْا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَبِئْسَ ما يَشْتَرُونَ»
📜حکایت حجاج📜
یحیی بن یعمر عامری میگوید:
حجاج مرا احضار کرد و گفت: آیا تو کسی هستی که مدعی شده که فرزندان علی ع از نسل فاطمه س فرزندان رسول الله ص میباشند؟
گفتم: اگر مرا امان دهی سخن میگویم.
گفت: امان دادم.
گفتم: بله؛ و برایت از قرآن دلیل میآورم. همانا خداوند می فرماید «و به ابراهیم اسحاق و یعقوب را دادیم ...» تا آنجا که میفرماید «و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس، که همگی از صالحان بودند» (انعام/84-85) و میدانی که حضرت عیسی کلمة الله و روح الله بود که خداوند او را به آن باکره مقدس عطا فرمود؛ و خداوند متعال او را به حضرت ابراهیم ع نسبت داد.
گفت: حالا چه چیزی تو را به نشر این مطالب واداشته است؟
گفتم: آنچه خداوند عز و جل بر اهل علم درباره علمشان واجب کرد که فرمود «حتما باید آن را برای مردم تبیین نمایید و پنهانش مدارید» (آل عمران/187).
گفت: راست گفتی؛ اما دیگر این را در جایی مگو و نشر مده!
📚بحار الأنوار، ج43، ص228
📝 البته شبیه این واقعه را عامر شعبی نقل میکند که دیدم سعید بن جبیر را در غل و زنجیر آوردند و حجاج این سوال را از او پرسید و ی با استناد به این آیات پاسخ داد. (بحار الأنوار، ج43، ص229)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🌹 میلاد با سعادت امام محمد تقی جواد الائمه بر همه دوستداران اهل بیت ع مبارک باد 🌷
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
911) 📖 لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ 📖
💢ترجمه
هرگز گمان مبر کسانی که بدانچه [بجا] آوردهاند شادمانی میکنند و دوست دارند که بدانچه نکردهاند مورد ستایش شوند، به هیچ وجه گمان مبر آنان را اندک نجاتی از عذاب باشد؛ و برای آنان است عذابی دردناک.
سوره آل عمران، (3) آیه 188
1397/12/26
10 رجب 1440
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️شأن نزول
درباره شأن نزول این آیه چندین مطلب گفته شده است؛ برخی آن را درباره منافقان دانستهاند، و برخی درباره یهود:
🔹الف. درباره یهود:
🔸الف.1. در مورد یهودیان نازل شد به خاطر اینکه مردم بدانان رجوع میکردند و آنان را صاحب علم میدانستند خیلی شادمان بودند.
(ابنعباس، به نقل از مجمع البيان، ج2، ص906)
🔸الف.2. پیامبر ص از یهودیان درباره مطلبی که در تورات آمده بود سوالی پرسید. آنان برخلاف آنچه بود را گفتند و خیال کردند که پیامبر آنان را تصدیق کرد و بدین جهت خوشحال شدند (أنوار التنزيل (بیضاوی) ج2، ص54) ویا اینکه آنان نزد پیامبر ص آمدند و به دروغ ابراز ایمان کردند و مسلمانان آنان را مدح گفتند (قتاده، به نقل از مجمع البيان، ج2، ص906)
🔹ب. منافقان
🔸ب.1. منافقانی که از حضور در جهاد تخلف میکردند و وقتی مسلمانان برمیگشتند انتظار داشتند عذر آنان را بپذیرند و به خاطر ایمانی که ندارند، مدح شوند.
(ابوسعید خدری و زید بن ثابت، به نقل از مجمع البيان، ج2، ص906)
🔸ب.2. به طور کلی درباره منافقان بود از این جهت که برای هر کار مرده و نکردهای انتظار مدح و ستایش از دیگران داشتند.
(تفسير القمي، ج1، ص129؛ أنوار التنزيل، ج2، ص54)
@Yekaye
☀️1) از امام باقر ع روایت شده است:
یهودیان گفتند: ما فرزندان خدا و دوستان او و اهل نماز و روزهایم؛
در حالی که نه از اولیاء الله بودند و نه از دوستان خدا و نه اهل نماز و روزه؛ ولیکن اهل شرک و نفاق بودند.
📚مجمع البيان، ج2، ص907
@YekAaye
☀️2) حدیثی طولانی از پیامبر اکرم ص خطاب به ابنمسعود آمده که مجموعه وصایایی است از ایشان خطاب به ابنمسعود؛ و در واقع، خطاب به تمامی مومنان. فرازهایی از آن قبلا گذشت.
در فرازی دیگر از آن حدیث آمده است:
ابن مسعود! هنگامی که مردم تو را مدح کردند و گفتند که تویی که روزها روزه میگیری و شبها به عبادت برمیخیزی، و تو چنین نبودی؛ پس بدین سبب شادمان مشو که خداوند متعال میفرماید « هرگز گمان مبر کسانی که بدانچه [بجا] آوردهاند شادمانی میکنند و دوست دارند که بدانچه نکردهاند مورد ستایش شوند، به هیچ وجه گمان مبر آنان را اندک نجاتی از عذاب باشد؛ و برای آنان است عذابی دردناک.» (آل عمران/188)
📚مكارم الأخلاق، ص454
@YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) از امیرالمؤمنین روایت شده است:
🔅الف. برحذر باش از خودبزرگبینی و دوست داشتن مدح و ثنا؛ که همانا این از محکمترین کمندهای شیطان است.
🔅ب. بپرهیز از اینکه کسی را بدانچه در او نیست مدح و ثنا گویی؛ که همانا کار او بر وصف او دلالت صادقانه دارد و دروغ تو را آشکار کند.
🔅ج. کسی که تو را بدانچه که در تو نیست مدح گوید، در حقیقت تو را مذمت کرده است، اگر بیندیشی!
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص466-467
🔅الف. إِيَّاكَ وَ الْإِعْجَابَ وَ حُبَّ الْإِطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّيْطَانِ.
🔅ب. إِيَّاكَ أَنْ تُثْنِيَ عَلَى أَحَدٍ بِمَا لَيْسَ فِيهِ فَإِنَّ فِعْلَهُ يَصْدُقُ عَنْ وَصْفِهِ وَ يُكَذِّبُكَ.
🔅ج. مَنْ مَدَحَكَ بِمَا لَيْسَ فِيكَ فَهُوَ ذَمٌّ لَكَ إِنْ عَقَلْتَ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ»
💐انسانی از جهنم نجات مییابد که اعمالش به درگاه الهی پذیرفته شود؛
⛔️نه رضایت خاطر خود افراد از کارهایشان کافی است،
و
⛔️نه اینکه مورد ستایش دیگران واقع شوند!
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا ... فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ»
صرف اینکه کسی از کاری که انجام میدهد خوشنود است، دلیل نمیشود که واقعا کارش خوب باشد و با همین کارش به جهنم نرود.
📝نکته #جامعهشناسی و #علوم_سیاسی
💠نقدی بر #لیبرالیسم
لیبرالیسم مهمترین ارزش انسانی را #آزادی میشمرد و معتقد است هر کسی #حق دارد هر کاری که میخواهد انجام دهد، فقط به شرط اینکه به آزادی و #حقوق_دیگران تجاوز نکند.
مهمترین استدلال اینها آن است که
🔻 نظر افراد درباره اینکه حق واقعا چیست متفاوت است و از این رو، کسی حق ندارد نظر خود را بر دیگران تحمیل کند.🔻
🤔اما این دیدگاه بر یک پیشفرض ناصواب ویک تناقض اساسی سوار شده است:
📝پیشفرض ناصواب:
هر کسی حق خودش را خودش بهتر از دیگران تشخیص میدهد. (آیه فوق، این پیشفرض را به چالش میکشد).
📝تناقض:
🔻از طرفی معتقد است «کسی حق ندارد نظر خود را بر دیگران تحمیل کند»؛
و
🔻از طرف دیگر، میخواهد همین نظر خود درباره حق را بر همگان – بویژه کسانی که لیبرالیسم را قبول ندارند- تحمیل کند.
✅تبصره
لیبرالیسم، علیرغمِ این بنیان ناصواب و آن ساختار متناقض، چنان در ذهن مردم رواج میتواند پیدا کند که در این آیه دوبار با تاکید بیان کرد که
🤔«لا تَحْسَبَنَّ ... لا تَحْسَبَنَّهم»🤔
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣«لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ ... يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ»
این گونه نیست که اگر عدهای کسی را مورد ستایش و تحسین قرار دادند، حتماً آن شخص آن کار را انجام داده باشد❗️
و یا اینکه حتما او آدم خوبی باشد و سزاوار جهنم نباشد‼️
📝نکته #جامعهشناختی
🌐 درباره پدیده #سلبریتی
از پدیدههای شوم و آثار مخرب رسانههای جمعی مدرن، پیدایش عدهای است که آنان را #سلبریتی میخوانند و قبلا #ستاره نامیده میشدند.
💢هر فرد مشهوری سلبریتی نام نمیگیرد؛ بلکه «سلبریتی» مشهوریتش را صرفاً به خاطر حضور در رسانههای جمعی به دست آورده؛ تا حدی که برخی تعبیر میکنند «سلبریتی» شهرتش را نه مدیون تلاشهای واقعی، بلکه مدیون سیستم است.💢
تا پیش از پیدایش شبکههای اجتماعی مجازی، مهمترین تولید کننده این شخصیتها (که آن موقع به «ستاره« معروفتر بودند) #سینما و تلویزیون بود؛
و مهمترین ویژگی چنین اشخاصی آن است که به جای اینکه شخصیت حقیقیِ خودشان مورد توجه قرار گیرد، #بازیگرند و بازیگریشان آنان را مشهور کرده است. #بازیگر، یعنی کسی که ماسکی به چهره میزند و نقش شخصی غیر از خودش را ایفا میکند.
پیدایش شبکههای اجتماعی مجازی موجب گردید، بازیگران منحصر به بازیگران فیلم و تئاتر نشوند،
🤔بلکه فضای مجازی ظرفیتی برای بازیگری افراد پدید آورد:
هرکسی در این عرصهها، به جای اینکه خودش باشد، نقشی که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد ایفا میکند، جذابیتی که حتی میتواند به خاطر خشونت و رذالت باشد؛ نه صرفا خوبیها❗️
💢اینان واقعا مصداق این آیهاند:
بشدت مورد توجهاند و مرتبا از جانب طرفداران (فالوورها) تایید و ستوده میشوند؛
اما اینها هیچیک دلیل بر آن نیست که آن کاری که ادعایش را هم میکنند واقعا انجام دادهاند؛
و این را هم نقصی برای خود نمیبینند؛ چون «بازیگر»ند❗️
و به قدری این گونه ارزشگذاری باطل در ذهن مردم رواج دارد که در این آیه دوبار با تاکید بیان کرد که
🤔«لا تَحْسَبَنَّ ... لا تَحْسَبَنَّهم»🤔
💢در انحطاط #مدرنیته و نفی #انسانیت در این دوره همین بس که #بازیگران #الگو شدهاند💢
(الگو کسی باید باشد که کمالی را به دست آورده؛
اما امروزه کسانی الگو شدهاند که خودشان هیچ نباشند و تنها کمالشان این است که ادای دیگران را درآورند و نقش بازی کنند❗️)
✅تبصره
سخن فوق، نکوهشِ شغل افرادی که بازیگرند، نیست؛
بلکه نکوهشِ انسانهایی است که بازیگران – که از آن جهت که بازیگرند، شخصیت «خود»شان هیچ و پوچ است- را الگوی خود قرار دادهاند.🤔
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5⃣ «لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ ... يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا»
🔷مردم سه دستهاند:
🔹الف. گروهى كه كار مىكنند و انتظار پاداش يا تشكّر از مردم ندارند. «لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً» (انسان/9)
🔹ب. گروهى كه كار مىكنند تا مردم بدانند و ستايش كنند. «رِئاءَ النَّاسِ» (نساء/38)
🔹ج. گروهى كه كار نكرده، انتظار ستايش از مردم دارند. «يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا ...»
📚(تفسير نور، ج2، ص219)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
9⃣ «لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ»
خداوند در بسیاری از آیات بسیاری از مجرمان را وعده عذاب داده است؛
اما ظاهراً تنها در این آیه است که پیش از وعده عذاب، دوبار با تاکید شدید هشدار میدهد که چنین حساب نکن که آنان از عذاب نجات مییابند❗️
چرا؟
🤔
🤔
🤔
🤔
🤔
🤔
🤔
🤔
🍃الف. گنهكار ممكن است پشيمان شده، توبه كند و نجات يابد، ولی افراد مغرور، حتی در صدد توبه برنمیآيند، لذا [میخواهد تاکید کند که] اميدی به نجات آنان نيست. (تفسير نور، ج2، ص220)
🍃ب. چهبسا بدین جهت است که افراد باور نمیکنند که راه لیبرالیسم (توضیح در تدبر2 https://eitaa.com/yekaye/5051) و راه سلبریتیها (توضیح در تدبر3 https://eitaa.com/yekaye/5054)، میتواند انسان را به جهنم ببرد و راه نجاتی باقی نگذارد؛ از این روست که بشدت تاکید میکند که گمان نکنید که راه نجاتی برای این رویه باشد.
🍃ج. چهبسا به خاطر این است که مردم باورشان نمیشود که عمده لیبرالیستها (که ظاهرا کاری به کار دیگران ندارند) و سلبریتیها (که این اندازه در چشم مردم محبوبیت دارند) – با این رویهشان - راه نجاتی از جهنم نخواهند داشت!
🍃د. ...
@Yekaye