☀️1) در جلسه قبل، حدیث2 امام باقر ع از رسول الله ص مطالبی را در وصف بهشتیان نقل کردند.
🔖https://eitaa.com/yekaye/2290
در فراز دیگری از آن روایت، رسول الله فرمودند:
و میوهها بدانها نزدیک است و این همان سخن خداوند است که «و سايههای [درختان] آن بدانها نزديك، و ميوههایش [برای چیدن] در اختیار است» (انسان/14)
و مومن از نزدیک هر نوع میوهای را که دلش بخواهد با دهانش میچیند در حالی که بر جای خود تکیه زده؛
و همانا انواع میوهها به ولیّ خدا می گویند: ای ولیّ خدا، مرا قبل از بقیه نوش جان کن ...
📚الكافي، ج8، ص99
https://eitaa.com/yekaye/2313
☀️2) در پایان روایتی که امام باقر ع توصیفاتی از بهشت را از زبان رسول الله نقل کردند (روایت قبل)، خود امام باقر ع ادامه میدهند:
اما بهشتهایی که در قرآن آمده عبارتند از بهشت عدن و بهشت فردوس و بهشت نعیم و بهشت مأوی.
سپس فرمود: و خداوند را بهشتهایی است که در این بهشتها پیچیده شده؛ و همانا از آنِ مومن است از این بهشتها، آنچه که دوست داشته باشد و بخواهد؛ و در آنها هر گونه که بخواهند متنعم میشوند و هنگامی که مومن چیزی را بخواهد یا همین که بدان میل داشته باشد، همین مقدار کافی است که وقتی که دلش خواست بگوید «سبحانک اللهم» که به محض اینکه این را گفت خدمتکاران آنچه دلش میخواهد را برایش بیاورند بدون اینکه از آنها درخواست کرده باشد و یا بدانها دستور داده باشد؛ و این همان سخن خداوند است که فرمود «دعای [= درخواستِ] آنان در آنجا «سبحانك اللّهم» [خدايا! تو پاك و منزّهى] میباشد و تحیت [احوالپرسی]شان در آنجا «سلام» است» (یونس/10) یعنی آن خدمتکاران؛ «و پايان دعای [= درخواستِ] آنان اين است كه «الحمد للَّه رب العالمين» [ستايش ويژه پروردگار جهانهاست]». (یونس/10) مقصود این است که هنگامی که به هر لذتی از لذایذ بهشتی دست مییابند در پایان خداوند عز و جل را سپاس میگویند؛ و اما اینکه فرمود «آنان برایشان روزی معلومی هست» یعنی خدمتکارانشان آن [دلخواه آنان] را می دانند وبرای این اولیاء الله، قبل از اینکه درخواستشان را مطرح کنند، میآورند؛ و اما اینکه فرمود «میوههایی، در حالی که مورد اکراماند» همانا آنان در بهشت میل به چیزی پیدا نمیکنند مگر اینکه به واسطه آن اکرام میشوند [با احترام هر چیزی در اختیارشان قرار میگیرند].
📚الكافي، ج8، ص100
https://eitaa.com/yekaye/2314
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «لَهُمْ فیها فاكِهَةٌ وَ لَهُمْ ما یدَّعُونَ»
🔹در آیه قبل درباره اینکه بهشتیان زیر سایههایی بر تختهای مجلل تکیه زدهاند سخن گفت.
🔹طبیعتا این سایهها، سایههای درختان بهشتی است؛
🔹و در جایی که درخت هست، اولین چیزی که انسان دلش میخواهد استفاده از میوههای طبیعی درختان است؛
🔷احتمالا به همین مناسبت است که در این آیه، ابتدا از اینکه میوه در اختیارشان است سخن گفت، و سپس به اینکه اساساً هر چیزی که دلشان بخواهد برایشان مهیاست اشاره کرد.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5⃣ «لَهُمْ ما یدَّعُونَ»
در بهشت هر چیزی که فرد بخواهد برایش مهیاست.
🌀شبهه
میدانیم که افراد در بهشت در مراتب گوناگون هستند و کسی نمیتواند به مرتبه بالاترش برود.
🔖جلسه قبل، حدیث3 https://eitaa.com/yekaye/2291
پس چگونه است که اینجا میفرماید هرکس هرچه دلش بخواهد برایش مهیاست؟ آیا اگر آنها بخواهند جایگاهشان در مرتبه بالاتر باشد، می توانند⁉️
💠چند پاسخ بدین سوال میتوان داد:
🍃الف. آنها به نحوی هستند که درخواست مقام بالاتر در آنان پیدا نمیشود، چون خواستن هر چیز، متفرع بر داشتن درکی از آن است؛ و چون آن مرتبه بالاتر از آنان است، اصلا درکی از آن ندارند؛ از این رو، اگرچه چهبسا افراد مرتبه بالاتر با آنان حشر و نشری داشته باشند و بفهمند که از اینان بالاترند (جلسه قبل، حدیث3) اما خود اینان متوجه بالاتر بودن آنان نمیشوند.
🍃ب. این که هرکس وضع متعینی دارد در ابتدای ورود در بهشت است؛ اما بعید نیست که در بهشت هم رشدی – البته متناسب با اقتضائات بهشتی، نه همچون رشد دنیوی، که نتیجه عمل اختیاری دنیوی است – برای انسان فرض داشته باشد.
🍃ج. ...
@Yekaye
807 ) 🌺 سلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ 🌺
💐ترجمه
سلام [بر آنها]؛ سخنی از پروردگاری رحیم؛
سوره یس (36) آیه 58
1397/5/4
12 ذیالقعده 1439
@YekAaye
☀️1) از امام صادق ع روایت شده که رسول الله ص فرمودند:
سزاوارترین مردم به خدا و رسولش کسی است که با سلام [گفتگو را] آغاز کند.
📚الكافي، ج2، ص644
أَوْلَى النَّاسِ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مَنْ بَدَأَ بِالسَّلَامِ.
https://eitaa.com/yekaye/2328
☀️2) از امام باقر ع روایت شده است:
خداوند آشکارا سلام کردن را دوست دارد.
الكافي، ج2، ص645
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ إِفْشَاءَ السَّلَامِ.
https://eitaa.com/yekaye/2329
☀️3) از امام باقر ع روایت شده است که ابوسعید خدری روایت کرده است که رسول الله فرمود:
جبرئیل در شب معراج، هنگامی که داشتم برمیگشتم و به او گفتم که آیا دیگر کاری با من نداری، گفت: درخواستم از تو این است که از جانب خداوند و از جانب من به خدیجه سلام بگویی.
و پیامبر برای ما گفت که وقتی که خدیجه ایشان را دید و پیامبر مطلبی را که جبرئیل گفته بود به او گفت، او گفت: همانا خداوند خودش سلام است و سلام از اوست و سلام به او برمیگردد، و بر جبرئیل هم سلام.
📚تفسير العياشي، ج2، ص279
https://eitaa.com/yekaye/2330