🔹 13) درباره حق همصحبتی و همسفری نیز روایات متعددی آمده است که برخی از آنها تقدیم میشود:
☀️الف. عمار بن مروان میگوید: امام صادق ع به من سفارشاتی کردند و فرمودند:
تو را سفارش میکنم به تقوای الهی و ادای امانت و راستگویی در سخن و نیکویی در همنشینی با هرکس که همنشین شدی؛ و لا قوة الا بالله.
📚الكافي، ج2، ص669
أَوْصَانِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ:
أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
☀️ب. از امام صادق ع روایت شده که رسول الله ص فرمودند:
هیچ دو نفری همنشین و همصحبت نشدند مگر اینکه مأجورترین و دوستداشتنیترینِ آن دو نزد خداوند عز و جل کسی بود که با همنشینش بیشتر مدارا میکرد.
📚الكافي، ج2، ص669
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: مَا اصْطَحَبَ اثْنَانِ إِلَّا كَانَ أَعْظَمُهُمَا أَجْراً وَ أَحَبُّهُمَا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْفَقَهُمَا بِصَاحِبِهِ.
☀️ج. از امام صادق ع روایت شده که از قول پدرانشان فرمودند:
همانا یک بار امیرالمومنین همراه و همصحبت با یک فرد ذمی (اهل کتاب) شد. او پرسید: ای بنده خدا! کجا میروی؟
حضرت فرمود: به کوفه میروم.
چون به دوراهی رسیدند که مسیرشان جدا میشد، امیرالمومنین راه خود را کج کرد و با وی همراه شد. وی گفت: مگر نمیخواستی به کوفه بروی؟
فرمود: بله.
گفت: پس راه را اشتباه میآیی!
فرمود: میدانم!
گفت: اگر مسیر را میدانی چرا راهت را به سمت راهی که من میروم کج کردی؟
امیرالمومنین ع فرمود: از مصادیق به اتمام رساندن نیکی در همنشینی این است که انسان وقتی از همنشلنش خواست جدا شوند مقداری وی را مشایعت کند؛ و پیامبرمان به ما چنین دستور داده است.
گفت: واقعا این طور فرموده؟
فرمود: بله.
گفت: پس لاجرم کسانی که از او پیروی میکنند به خاطر این کارهای بزرگمنشانهاش است که از او پیروی میکنند؛ پس من شهادت میدهم که من هم بر دین تو هستم.
و همراه با امیرالمومنین ع برگشت و چون ایشان را شناخت اسلام آورد.
📚الكافي، ج2، ص670
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع:
أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع صَاحَبَ رَجُلًا ذِمِّيّاً فَقَالَ لَهُ الذِّمِّيُّ أَيْنَ تُرِيدُ يَا عَبْدَ اللَّهِ؟
فَقَالَ أُرِيدُ الْكُوفَةَ.
فَلَمَّا عَدَلَ الطَّرِيقُ بِالذِّمِّيِّ عَدَلَ مَعَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع. فَقَالَ لَهُ الذِّمِّيُّ: أَ لَسْتَ زَعَمْتَ أَنَّكَ تُرِيدُ الْكُوفَةَ؟
فَقَالَ لَهُ بَلَى.
فَقَالَ لَهُ الذِّمِّيُّ فَقَدْ تَرَكْتَ الطَّرِيقَ.
فَقَالَ لَهُ قَدْ عَلِمْتُ.
قَالَ فَلِمَ عَدَلْتَ مَعِي وَ قَدْ عَلِمْتَ ذَلِكَ؟
فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: هَذَا مِنْ تَمَامِ حُسْنِ الصُّحْبَةِ أَنْ يُشَيِّعَ الرَّجُلُ صَاحِبَهُ هُنَيْئَةً إِذَا فَارَقَهُ وَ كَذَلِكَ أَمَرَنَا نَبِيُّنَا ص.
فَقَالَ لَهُ الذِّمِّيُّ هَكَذَا قَالَ؟
قَالَ نَعَمْ.
قَالَ الذِّمِّيُّ لَا جَرَمَ أَنَّمَا تَبِعَهُ مَنْ تَبِعَهُ لِأَفْعَالِهِ الْكَرِيمَةِ فَأَنَا أُشْهِدُكَ أَنِّي عَلَى دِينِكَ.
وَ رَجَعَ الذِّمِّيُّ مَعَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَلَمَّا عَرَفَهُ أَسْلَمَ.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️14) از امام صادق ع از پدرانشان از رسول الله ص روایت شده است که درباره تعبیر «ابن السبیل» که در قرآن کریم آمده است فرمودند:
«ابن السبیل» [= در راه مانده] شخصی است که در سفر است و هزینه سفرش تمام میشود ویا آن را از دست میدهد [گم میکند] ویا اینکه دزدان آن را از وی میربایند.
📚دعائم الإسلام، ج1، ص261
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ:
«وَ ابْنِ السَّبِيلِ» الرَّجُلِ يَكُونُ فِي السَّفَرِ فَيُقْطَعُ بِهِ نَفَقَتُهُ أَوْ تَسْقُطُ أَوْ يَقَعُ عَلَيْهِ اللُّصُوصُ.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️15) از امام سجاد ع و امام باقر ع روایت شده است که در فرازی از وصیتنامهای که امیرالمومینن ع برای امام حسن و امام حسین ع نوشتند، آمده است:
و خدا را و خدا را در مورد یتیمان در نظر بگیرید! مبادا نزد شما گرسنه بمانند!
و خدا را و خدا را در مورد در راه ماندگان در نظر بگیرید! مبادا آنان به خاطر اینکه از عشیرهشان [دور افتاده و] نزد شما هستند دچار وحشت شوند!
و خدا را و خدا را در مورد میهمان در نظر بگیرید! مبادااز نزد شما بروند مگر اینکه سپاسگزار شما باشند ...
📚دعائم الإسلام، ج2، ص352
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُمَا ذَكَرَا وَصِيَّةَ عَلِيٍّ ص ... ثُمَّ كَتَبَ كِتَابَ وَصِيَّةٍ وَ هُوَ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ عَبْدُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ لآِخِرِ أَيَّامِهِ مِنَ الدُّنْيَا ...
وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا يَجُوعَنَّ بِحَضْرَتِكُمْ
وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي ابْنِ السَّبِيلِ فَلَا يَسْتَوْحِشَنَّ مِنْ عَشِيرَتِهِ بِمَكَانِكُمْ
وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الضَّيْفِ لَا يَنْصَرِفَنَّ إِلَّا شَاكِراً لَكُم ...
@yekaye
☀️16) این واقعه معروف است که در ابتدای خلافت امیرالمومنین ع برخی از شیعیان به ایشان پیشنهاد میکنند که فعلا کاش از دادن سهم ما و تقسیم مساوی بیت المال صرف نظر میکرد و سهم بزرگان و اشراف را بیشتر قرار میداد تا پایههای حکومتش محکم گردد؛ و حضرت بشدت مخالفت میکند.
در ادامه امیرالمومنین توصیه میکنند که اگر خودتان هم مالی داشتید چگونه استفاده کنید که بناحق نباشد؛ تا بدینجا که میفرمایند:
پس هرکس از شما اموالی داشت با آن پیوند با خویشاوندان را برقرار کند و بخشی از آن را خرج میهمان کردن قرار دهد و با آن مشکل افراد درمانده و اسیر و در راه مانده را برطرف نماید؛ که همانا به این خصلتها دست یافتن مایه کرامت در دنیا و شرف آخرت است.
📚الكافي، ج4، ص32
... فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ لَهُ مَالٌ فَلْيَصِلْ بِهِ الْقَرَابَةَ وَ لْيُحْسِنْ مِنْهُ الضِّيَافَةَ وَ لْيَفُكَّ بِهِ الْعَانِيَ وَ الْأَسِيرَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ فَإِنَّ الْفَوْزَ بِهَذِهِ الْخِصَالِ مَكَارِمُ الدُّنْيَا وَ شَرَفُ الْآخِرَةِ.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹فرخنده میلاد مبارک #أم_أبیها #حضرت_فاطمه_زهرا سلام الله علیها #کفو_امیزالمومنین علیهالسلام بر تمامی عاشقان و دلسوختگانش مبارک باد🌹
☀️فایل ضمیمه مدیحهسرایی است در مدح #حضرت_فاطمه سلام الله علیها در همین روز سال قبل
اما
گویی برای #جشن_میلاد امسال که با یاد آن عاشق دلباختهی حضرت، #حاج_قاسم_سلیمانی عجین است، سروده شده.
@souzanchi
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
1️⃣«وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبی وَ الْيَتامی وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً»
اگر دقت شود محور اصلی بحث در آیات قبل، مسائل ناظر به خانواده بود.
🤔به نظر میرسد این آیه با یک نحوه جمعبندی از مطالب قبل، و یک نحوه زمینهسازی برای اتصال بین مسائل خانوادگی و مسائل بیرون از خانواده، پلی باشد از مسائل خانواده به مسائل جامعه و امت.
🔹طبیعتا مساله از توحید و عبودیت، که مهمترین مساله برای هر فرد است، شروع میشود،
🔹سپس به رابطه «احسان» میپردازد که فراتر از «عدالت» است و برای هرکس ابتدا در افق روابط خانوادگی مطرح میشود؛
▪️و این احسان را از پدر و مادر شروع میکند، چهبسا از آن جهت که مهمترین واسطه در به دنیا آمدن ما بودهاند و از این جهت بیش از هرکسی برای ما تداعی خالق را میکنند؛
▪️سپس به سراغ خویشاوندان میرود که خانواده اساساً با آنها بسط مییابد و به افق اجتماع میرسد،
▪️در گام بعد سراغ یتیمان و نیازمندان میرود که در آیات قبل هم بدانها اشاره شد و از زاویه «احسان» طبیعی است که انسان، بعد از خانوادهاش از اینها شروع کند،
▪️بعد سراغ همسایهها میرود؛ یعنی کمکم وارد فاز روابط اجتماعیِ بیرون از خانواده میشود؛ اما از جایی شروع میکند که به خاطر موقعیت مکانی، بیشترین تاثیر و تاثر را با خانواده انسان دارد؛ در میان همسایهها هم از نزدیک و خویشاوند شروع میکند تا به دور و بیگانه میرسد؛
▪️سپس سراغ همنشنینان آدمی میرود، یعنی دیگر هرکس که یک نحوه رابطه جدیای در جامعه با انسان برقرار میکند؛
▪️سپس سراغ کسانی که به صورت مقطعی نیازمند شدهاند و اتفاقا فعلا از کمک همسایه و خویشاوند محروماند؛ توجه شود که در راه مانده، فقیر نیست؛ بلکه به خاطر اینکه از بلاد خود دور افتاده و مشکل مالی پیدا کرده، الان نیازمند شده؛ وگرنه اگر در بلاد خودش بود چهبسا براحتی با مراجعه به نزدیکان و خویشان خود مشکلش حل میشد؛
▪️سپس سراغ کسانی که کاملا حالت زیردست نسبت به ما دارند و میخواهد اینها را هم در همین روابط احسانی خود قرار دهیم.
🔹اگر دقت کنید، بعد از تذکر به عبودیت (رابطه ما با خدا، که مبنای همه روابط ماست) به سراغ رابطه نیکوی ما با دیگران (احسان) میرود؛ چتر روحیه احسان از نزدیکان شروع میشود و به دورترینها و ضعیفترینها میرسد؛
🔹 و بلافاصله آیه در مقام مذمت کسانی برمیآید که به خاطر غلبه خودخواهی و خودبزرگبینی، اهل احسان نیستند؛
در آیات بعد ابتدا سراغ اینها میرود وتدریجا بحثهای ناظر به امت را باز میکند.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣ «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً»
🔹ابتدا فرمود «خدا را بپرستید»
🔹سپس اضافه کرد «هیچ چیز را با او شریک مگردانید»
این نشان می دهد که عبودیت خداوند غیر از موحد بودن است؛
🤔 یعنی ممکن است کسی بندگی خدا را در پیش گیرد، اما در عین حال بنده دیگران ویا بنده امور دیگر (بنده پول، بنده شهوت، بنده مقام، و ...) هم باشد و برای خداوند شریکی قرار دهد❗️
حقیقت این است که این صرفاً یک احتمال نیست بلکه یک واقعیت است که بسیاری از مومنان، بهرهای از شرک دارند؛ و خداوند صریحا میفرماید: «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» (و بيشتر آنها به خدا ايمان نمىآورند مگر آنكه در همان حال مشركاند؛ یوسف/106)
🔸در واقع، در نسبت با خداوند دو امر را باید در خود بپرورانیم:
🔺اول اینکه عبد خداوند باشیم؛ یعنی در برابر امر و نهیهای خداوند کاملا مطیع و نرم باشیم و در برابر خداوند سرکشی نکنیم؛
🔺دوم اینکه در این مقام کسی را شریک خدا نگردانیم؛ این گونه نباشد که گاهی و در برخی از امور بندهی خدا باشیم و گاهی ویا در برخی امور دیگر بندهی غیر خدا.
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3️⃣ «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ...»
با اینکه آیات قبل و بعد همگی ناظر به تنظیم روابط انسان با دیگران (اعضای خانواده، خویشاوندان، و سایر افراد جامعه) بود، و در همین آیه هم محور روابط با دیگران را احسان قرار داد، اما قبل از اینکه توصیه به احسان به دیگران کند ابتدا بر عبودیت خداوند و شرک نورزیدن به وی تاکید کرد.
چرا؟
🍃الف. چه بسا میخواهد بفرماید تنها مبنای موجه انجام رفتار اخلاقی با دیگران اذعان به عبودیت و توحید است؛
به تعبیر دیگر:
💢اگر خدا نباشد همه کاری مجاز خواهد بود❗️
🍃ب. شاید میخواهد اشاره کند که عبودیت خداوند واحد است که واقعا میتواند ضمانت اجرای اخلاق باشد؛
یعنی اگر قرار است توصیه به احسان به دیگران بکنیم، تا عبودیت و توحید در آنها درست نشود این توصیه اثری نخواهد داشت.
🍃ج. ...
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
5️⃣ «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبی وَ الْيَتامی وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ...»
یک معنای اولیه این آیه آن است که در تنظیم برنامههای زندگی، اصل اولی عبودیت خداوند و موحد بودن است؛ و اصل دوم جدی گرفتن روابط خانوادگی، و ابتدا روابط را با نزدیکان و خانواده خویش اصلاح کنیم و از اینجا وارد عرصه اصلاح روابط اجتماعی با دیگران شویم و در رابطه با یتیمان و مسکینان و همسایگان و همنشینیان و ... مدار ارتباط خود را بر اساس احسان قرار دهیم
(تدبر 1 https://eitaa.com/yekaye/7144)
در عین حال، با توجه به احادیث فراوانی که شیعه و سنی از پیامبر اکرم ص روایت کردهاند که ایشان خودشان و حضرت علی ع را پدران این امت و مصداق «والدین» خواندند (احادیث2، 3، 4، 5) برترین مصداق والدین پیامبر ص و امام ع میباشند؛
و به تبع این مساله،
معنای «ذی القربی و یتیمان و مسکینان و ...» هم متفاوت میشود: ذیالقربی، همان اهل بیت ع میباشند که مزد پیامبر ص، مودت ایشان بوده (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی؛ شوری/23)؛ یتیم کسی است که از درک محضر پدر معنویاش (پیامبر و امام) محروم مانده، مسکین کسی است که غیبت امام ع او را زمینگیر کرده است (احادیث7، 9، 11)
🤔به همین ترتیب چهبسا بتوان برای بقیه عبارات آیه هم معنای جدیدی یافت؛ یعنی شاید بتوان گفت:
🔹«الْجارِ ذِي الْقُرْبی» اگر «ذی القربی»اش اشاره به اهل بیت ع باشد، همسایه آنها هم چه بسا کسانیاند که به ایشان نزدیکند، آنگاه چهبسا همسایه نزدیک و همسایه دور به معنای میزان نزدیکی و دوری با امام ع است که هم میتواند نزدیکی و دوری مادی (مکانی و زمانی) باشد (یعنی بالاخره ما باید نسبت به آن اصحاب اهل بیت ع که سخنان ایشان را به ما رساندند رابطهای برقرار کنیم) و هم دوری و نزدیکی معنوی و باطنی؛
🔹«الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ» هم چهبسا هرکسی است که به نحوی همنشین اهل بیت ع شده باشد که مصداق بارزش علمایی هستند که با کلام اهل بیت ع همنشین شده و از آن تاثیر پذیرفتهاند، یا خادمان حرمهای اهل بیت ع که همواره همنشین مرقد مطهر ایشاناند، یا ...؛
🔹«ابْنِ السَّبيلِ: در راه مانده» هم چه بسا اشاره به کسانی باشد که هنوز به درک و معرفت امام ع نرسیدهاند که در احادیث ما بر مدارا کردن با چنین کسانی به منظور اینکه آنها به راه اصلی وارد شوند بسیار توصیه شده است؛
🔹و ...
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
9️⃣ «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ ... وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبی وَ الْيَتامی وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ»
خداپرست واقعى بايد نسبت به [والدین،] بستگان، [یتیمان،] محرومان و همسايگان [دور و نزدیک] [و همنشینان و زیردستان] خود، متعهّد و مسئول باشد.
(تفسير نور، ج2، ص289)
@yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2️⃣1️⃣ «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبی وَ الْيَتامی وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً»
چنانکه در نکات ادبی توضیح داده شد، «مختال» کسی است که بر اثر تخیل درباره خویش به وی، اموری اضافه بر آنچه دارد به خود نسبت میدهد و دچار احساس خودبزرگبینی شده است. وقتی این حالت درونی ایجاد شود گاه به ظهور بیرونی میرسد، و چنین شخصی به فخرفروشی رویمیآورد.
در این آیه عملا ریشه این وضعیت در آدمی را نشان میدهد.
همین که ابتدا توصیه میکنید که چنین و چنان کنید و بعد می فرماید خداوند «مختال فخور» را دوست ندارد، نشان میدهد که مختال فخور کسی است که به این دستورات عمل نمیکند. پس حقیقت تکبر و فخرفروشی این است که انسان اهل عبودیت خداوند و موحد و اهل احسان در حق دیگران نباشد.
به تعبیر دیگر، بىتوجّهى به والدين و بستگان و يتيمان و محرومان جامعه، نشانهى تكبّر و فخر فروشى است. (تفسير نور، ج2، ص289)
@yekaye