هدایت شده از یک آیه در روز
10) ابنعباس در روایتی طولانی وقایع قبل از رحلت پیامبر ص را چنین بازگو کرده است:
هنگامی که رسول الله ص بیمار شد و اصحابش نزد او بودند، عمار یاسر بلند شد و گفت: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! اگر آنچه رخ دهد رخ دهد، چه کسی از ما غسل دادن شما را عهدهدار شود؟
فرمود: فقط علی بن ابیطالب ع؛ چرا که او به غسل هیچ عضوی از اعضای من اهتمام نورزد مگر اینکه فرشتگان در این کار یاریش کنند؛
[وی توضیحاتی طولانی میدهد، تا بدینجا میرسد که]
سپس فرمود: حبیب دلم و مایه روشنی چشمم فاطمه را نزد من بخوانید!
حضرت فاطمه س آمد در حالی که میفرمود: جانم فدای جانت؛ ای کاش بلاگردانت شوم! پدرجانم! آیا با من کلمهای سخن نمیگویی؛ من اینجایم؛ دارم تو را مینگرم در حالی که در حال مفارقت از دنیایی؛ و لشکریان مرگ را میبینم که تو را کاملا احاطه کردهاند.
فرمود: دخترکم! لحظه جدایی فرا رسیده، سلامی از من به تو!
گفت: پدرجانم! روز قیامت کجا وعده دیار باشد؟
فرمود: هنگام حساب!
گفت: اگر هنگام حساب دیدار میسر نشد، چطور؟
فرمود: هنگام شفاعت کردنم برای امتم!
گفت: اگر هنگام شفاعتت دیدار میسر نشد، چطور؟
فرمود: نزد صراط؛ که آنجا جبرئیل در سمت راستم؛ و میکائیل در سمت چپم، و فرشتگان پشت سرم و پیش رویم ایستادهاند: ندا می دهند پروردگارا! امت محمد ص را از آتش سالم بدار و حساب را بر آنان آسان گردان.
حضرت فاطمه س گفت: مادرم خدیجه کجاست؟
فرمود: در قصری با چهار [یا: چهار هزار] درب، در بهشت.
سپس خود را در آغوش رسول الله ص انداخت. اندکی بعد بلال وارد شد و گفت: وقت نماز است، خداوند رحمتت کند!
پس رسول الله ص بیرون آمد و به امامت جماعت ایستاد و نمازش را به اختصار برگزار کرد. سپس فرمود: علی بن ابیطالب و اسامة بن زید را نزد من بخوانید!
پس آن دو آمدند و یک دست بر دوش علی ع و دست دیگر بر دوش اسامه گذاشت و فرمود: مرا نزد فاطمه س ببرید!
پس او را بردند تا سرش را در دامن حضرت زهرا س گذاشت؛ و دیدند که حسن و حسین ع گریه میکنند و نالهشان بلند شده؛ و میگفتند: جانمان فدای جان شما و ای کاش ما بلاگردانتان میشدیم.
رسول الله ص فرمود: این صدای کیست یا علی!
فرمود: اینان دو پسرت حسن و حسین ع هستند.
پس آن دو را در آغوش کشید و بوسید و حسن ع شدیدتر گریه می کرد؛ فرمود: حسن جان! بس کن! [دل] رسول الله ص را پاره پاره کردی!
آانگاه ملک الموت بر او وارد شد و گفت: السلام علیک یا رسول الله.
فرمود: و علیک السلام ای ملک الموت! من درخواستی از تو دارم!
گفت: ای پیامبر خدا! چه میخواهی؟
فرمود: میخواهم که مرا قبض روح نکنی تا اینکه جبرئیل نزدم بیاید و بر من سلام کند و من هم بر او سلامی کنم.
پس ملک الموت در حالی که میگفت: یا محمدا! بیرون رفت و جبرئیل به استقبالش آمد و گفت: آیا حضرت محمد ص را قبض روح کردی؟
گفت: نه! از من درخواست کرد که او را قبض روح نکنم تا اینکه تو را دیدار کند و تو بر او سلام کنی و او هم تو را سلام گوید.
جبرئیل گفت: آیا نمیبینی که درهای آسمان برای حضرت محمد ص گشوده شده و حور العین خود را به استقبال او آماده کردهاند؟ سپس جبرئیل فرود آمد و گفت: السلام علیک یا اباالقاسم!
فرمود: و علیک السلام ای جبرئیل! دوست من! نزدیکتر بیا!
پس او نزدیکتر شد و ملک الموت فرود آمد و جبرئیل به او گفت: ملک الموت! سفارش خداوند در مورد روح حضرت محمد ص را به خاطر داشته باش! پس جبرئیل در سمت راست او و میکائیل در سمت چپ او بود و ملک الموت روح او را گرفت. چون پرده از صورت رسول الله کنار زده شد، نگاهی به جبرئیل انداخت و فرمود: وقت سختیها مرا تنها میگذاری؟!
گفت: ای محمد! «همانا تو میمیری و آنها هم میمیرند» و «هر جانی چشنده مرگ است»
@Yekaye
👇ادامه روایت👇
هدایت شده از یک آیه در روز
👇ادامه روایت فوق 👇
☀️و از ابنعباس روایت شده که رسول الله ص در آن بیماری مرتب میفرمود: دوستم را نزد من بیاورید. اما آنها مردی را و سپس مرد دیگری را آوردند؛ اما او روی برگرداند. پس به فاطمه گفته شد: سراغ علی ع برو که به نظر نمیآید که پیامبر ص کسی غیر از علی ع را خواسته باشد.
پس حضرت فاطمه س کسی را نزد حضرت علی ع فرستاد و چون او وارد شد رسول الله ص چشم گشود و صورتش خندان شد و فرمود: نزد من علیجان! نزد من علیجان! و همین طور او را به خود نزدیک می کرد تا اینکه دست او را گرفت و او را کنار سر خود نشاند و از حال رفت.
پس حسن ع و حسین ع آمدند در حالی که گریه و شیون می کردند و خود را روی رسول الله ص انداختند. حضرت علی ع خواست آنان را جدا کند رسول الله ص به هوش آمد و گفت: علی جان! بگذار که آنها را ببویم و آنها هم مرا ببویند و از آن دو توشه برگیرم و آنان هم از من توشه برگیرند؛ اما بدان آنان بعد از من مورد ظلم واقع خواهند شد و به ظلم به شهادت خواهند رسید، پس لعنت خداوند بر کسی که به آن دو ظلم کند؛ و این را سه بار تکرار فرمود.
سپس دستش را به سوی حضرت علی ع دراز کرد و او را به سمت خود کشید تا اینکه او را زیر ملحفه خودش برد و دهان بر دهانش گذاشت و مدتی طولانی با او نجوا کرد تا اینکه روح پاکش از بدن مفارقت فرمود؛ پس علی ع از زیر ملحفه بیرون آمد و فرمود: اعظم الله اجورکم در مورد پیامبرتان؛ همانا خداوند روح او را به نزد خود قبض فرمود.
پس صداها به گریه و شیون بلند ششد و به امیرالمومنین ع گفته شد: رسول الله ص چه چیزی را با تو نجوا کرد؟
فرمود: هزار باب بر من تعلیم داد که از هر بابی هزار باب گشوده میشود.
📚الأمالي( للصدوق)، ص633-638؛
📚روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج1، ص72-75
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
🏴سالروز شهادت حضرت امام هادی علیهالسلام تسلیت باد 🏴
1⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
استفاده از تعبیر اسم فاعل (ذائق) برای کاری که مرگ انجام میدهد، همراه با تعبیر «توفی» - که در موارد دیگر، غالبا برای مرگ به کار رفته- در خصوص پاداشهای اخروی، نکته لطیفی دربردارد:
میدانیم که اسم فاعل دلالت بر ثبات و استمرار میکند. (مثلا «زیدٌ قائمٌ» یعنی «زید ایستاده» و فرق دارد با «زید قامَ« که یعنی «زید ایستاد». «کل نفس ذائقه الموت» هم فرق دارد با «کل نفس تذوق الموت»)؛ نمیفرماید هر جانی مرگ را میچشد؛ بلکه میفرماید: هر جانی چشنده مرگ است.
گویی میخواهد تاکید کند بر اینکه مرگ را یک حادثه دفعی که در زمانی در آینده رخ می دهد، نبینید؛ مرگ لحظه به لحظه دارد جان شما را میگیرد، تا اینکه شما را به قیامت برساند که ما به ازای زندگیتان را بتمامه دریافت کنید.
🤔شاید در کنار هم نهادن این دو تعبیر میخواهد بفهماند که چگونه قیامت احاطه کامل بر دنیا دارد.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ ... وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ»
اینکه در ادبیات دنیامدار غربی، و به تبع آن، در دوره جدید، از #مرگ به #عفریت تعبیر میشود، ناشی از آن است که افراد فریب دنیا را خوردهاند؛
وگرنه، اگر کسی توجه کند که کالای دنیا جز فریب نیست، آیا از #فرشته مقربی که او را از سرای فریب به سرای حقیقت میبرد، با کمال احترام یاد خواهد کرد و او را دوست خواهد داشت یا این چنین با تعابیر زشت از او یاد میکند و از او نفرت پیدا میکند؟
💠ثمره اخلاقی
ملک الموت، حضرت عزرائیل، یکی از مقربترین فرشتگان درگاه الهی است؛
و کاری که او با ما میکند نشان دادن حقیقت خودمان و حقیقتِ دنیا به ماست.🌹
📛 تنها زمانی حقیقت تلخ خواهد بود که به دروغ و فریب انس گرفته باشیم.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ... + فَـ + مَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ»
وقتی عاقبت همه مرگ است،
پس تنها معیار پیروزی و نجات، دور ماندن از جهنم و رفتن به بهشت است.
💢هرکس که در دنیا هر قدرت و ثروت و شهرت و ... به دست آورد؛ اما از آتش نجات نیافت ویا به بهشت ره نبرد، واقعا بازنده است، نه برنده.💢
💠ثمره #اخلاقی
کسی که مرگ را جدی بگیرد، امکان ندارد که از اصول اخلاقی ذرهای تخطی کند.
📝دستورالعملی قرآنی برای #سیر_و_سلوک
از موثرترین اقدامات برای سیر و سلوک، که در روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته، رفتن و تداوم حضور نزد قبور است.
یکی از اساتید ما میفرمود:
اثر این حضور بقدری زیاد است که اگر بیخداترین و شکاکترین انسان، مدتی (حداکثر 2 سال، و گاه با شش ماه هم حاصل میشود) هر روز مداومت به رفتن و حضور در قبرستان داشته باشد (مثلا به مدت نیم ساعت)، حتی اگر تمام مدتی که در قبرستان است، دائما به خود تلقین کند که نه خدایی هست و نه آخرتی؛ بعد از مدتی دروغ بودنِ این سخنانی را که به خود تلقین کرده بالعیان مییابد.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
7⃣ «إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
تنها در قیامت است که پاداش کارها به طور کمال و تمام داده میشود.
📝نکته تخصصی #فلسفه_دین
یکی از شبهات رایج در مساله شرور و تبعیضها این است که چرا بسیاری از افراد را میبینیم که قدر کارشان در دنیا دانسته نمیشود و بدانان ظلم میشود؟
ریشه این شبهه در آن است که انتظار دارند انسانها جزای همه اعمالشان را در دنیا ببینند، در حالی که یکی از مسلمات باورهای دینی مومنان وجود قیامت است که پاداش اعمال بتمامه داده میشود
و اتفاقا از مهمترین استدلالها بر قیامت، همین است که دنیا ظرفیت پاداش و جزای کامل را ندارد.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
9⃣ «زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ»
گناهان و عوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هايى است كه بايد انسان با نيروى ايمان و عمل صالح خود را برهاند.
(تفسير نور، ج2، ص216)
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
🔟 «مَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ»
💐پیروز و رستگار واقعی، کسی است که هم از جهنم رهایی یابد و هم به بهشت وارد شود؛
پس
⛔️کسی که اندکی در برزخ و مواقف قیامت سختیهای جهنم را ببیند تا پاک شود و بعد وارد بهشت شود، واقعا پیروز نیست؛
⛔️همان گونه که افرادی همچون اصحاب دامنه اعراف که به بهشت راه نمییابند نیز واقعا به فوز و پیروزی نرسیدهاندک (البحر المحيط، ج3، ص461)
🤔پس نهتنها در تقویت ایمان خود جدی باشیم، بلکه بکوشیم از دنیا بدون بار گناه خارج شویم؛ و بکوشیم تعالیم مورد نیازمان را درست بیاموزیم که در هیچ عرصهای جاهل قاصر از دنیا نرویم.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
13) «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ»
📜حکایت
گویند از جمله سفارشهای لقمان به فرزندش این بوده است:
فرزندم! وای بر کسی که سرکشی و سرفرازی کند؛ چگونه خود را بزرگ میبیند کسی که از گِل آفریده شده و به گِل برمیگردد؛ و نمیداند که سرانجامش چه خواهد شد؛ آیا به بهشت میرود و نجات مییابد؛ یا به آتش میرود و آشکارا زیان میکند و بدبخت میشود.
📚الإختصاص، ص338
بعض وصايا لقمان الحكيم لابنه ع
يَا بُنَيَّ وَيْلٌ لِمَنْ تَجَبَّرَ وَ تَكَبَّرَ كَيْفَ يَتَعَظَّمُ مَنْ خُلِقَ مِنْ طِينٍ وَ إِلَى طِينٍ يَعُودُ ثُمَّ لَا يَدْرِي إِلَى مَا ذَا يَصِيرُ إِلَى الْجَنَّةِ فَقَدْ فازَ أَوْ إِلَى النَّارِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِيناً وَ خَاب.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
14) «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ»
📜حکایت: تعزیت اهل بیت ع در رحلت پیامبر ص 📜
عامر بن واثله میگوید: در شورای شش نفرهای که عمر برای تعیین جانشین خود قرار داد، من جلوی درب ایستاده بودم و آنها در خانه بودند و شنیدم که حضرت علی ع با پنج نفر دیگر محاجه میکرد. فرازی از این محاجه قبلا گذشت.
در فراز دیگری از آن محاجه آمده است که امیرالمومنین ع فرمود:
شما را به خدایی که جز او معبودی نیست سوگند میدهم ای پنج نفر! آیا در میان شما کسی هست که تسلیتی از جانب خداوند عز و جل برای او بیاید آن گونه که برای ما آمد؛ همان وقتی که رحلت رسول الله ص ما را مصیبتزده کرده بود؛ و در خانه من و حسن ع و حسین ع کسی نبود و پیکر پیامبر پیش روی ما بود؛ پس خطاب آمد که «السلام علیکم اهل البیت و رحمة الله و برکاته؛ «هر جانی چشنده مرگ است؛ و جز این نیست که پاداشهایتان را روز قیامت تماماً دریافت میکنید. پس هر که را از آتش برکنار دارند و داخل در بهشت کنند بیشک نجات یافته است؛ و زندگی دنیا جز کالای فریب نیست.» همانا خداوند خود تسلیتبخش هر مصیبت و جبرانکننده هر چیز از دست رفته، و جایگزین هر امر ازبینروندهای است؛ پس تنها به خداوند اعتماد کنید و تنها به سوی او بازگردید و تنها او را بپرستید؛ و بدانید که مصیبتزده واقعی کسی است که از ثواب محروم شود؛ و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»؟
گفتند: خدا شاهد است که کس دیگری چنین نبوده است.
📚شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج2، ص188
📝این تسلیتی که بعد از رحلت پیامبر اکرم ص از جانب ملکوت خطاب به اهل بیت ع آمد
🔹نهتنها با سندهای دیگر از امامان مختلف در دهها منبع شیعی نقل شده
(مثلا:
📚تفسير العياشي، ج1، ص209-211 ؛
📚الكافي، ج1، ص445-446 ؛ و ج3، ص221-222 ؛
📚 الأمالي( للصدوق)، ص274-275 ؛
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص391 و ص392 ؛
📚الأمالي (للطوسي)، ص660 ؛
📚 شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار ع، ج2، ص420 )،
🔹 بلکه در بسیاری از منابع اهل سنت (مانند
📚تفسیر ابن ابی حاتم، ج9، ص3076؛
📚تفسیر الماوردی، ج4، ص292؛
📚نفسیر السمعانی، ج4، ص190؛
📚تفسیر ابنکثیر، ج2، ص187؛
📚الدر المنثور، ج2، ص399؛
📚المسند للشافعی، ج1، ص361؛
📚السنن المأثورة للشافعی، ج1، ص334؛
📚الدعاء للطبرانی، ج1، ص366؛
📚المعجم الاوسط، ج8، ص109؛
📚المعجم الکبیر للطبرانی، ج3، ص128؛
📚المستدرك على الصحيحين، ج3، ص58-60؛
📚الدعوات الکبیر للبیهقی، ج2، ص303؛
📚شرح السنة للبغوی، ج5، ص459؛
📚السنن الکبری للبیهقی، ج4، ص99؛
📚اتحاف الزائر لابن عساکر، ج1، ص163؛
📚البداية و النهاية، ج5؛ ص297- 299)
نیز روایت شده است.
@Yekaye
909) 📖 لتُبْلَوُنَّ في أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثيراً وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ 📖
💢ترجمه
مسلّماً در مورد اموالتان و جانهایتان آزمایش خواهید شد؛ و حتماً از کسانی که پیش از شما بدانان کتاب [آسمانی] داده شده و از کسانی که شرک ورزیدند، رنج فراوان خواهید شنید؛ و اگر صبر و تقوا پیشه کنید، بیشک این از [نشانههای/موجبات/ ثمرات] جدّیّت در امور است.
سوره آل عمران، (3) آیه 186
1397/12/20
4 رجب1440
@YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
🔷شأن نزول
🔹1) از ابنعباس نقل شده است که این آیه «و حتماً از کسانی که پیش از شما بدانان کتاب [آسمانی] داده شده و از کسانی که شرک ورزیدند، رنج فراوان خواهید شنید.» (آل عمران/186) در خصوص پیامبر اکرم ص و اهل بیت ایشان نازل شد.
📚تفسير فرات الكوفي، ص99؛ ما نزل من القرآن في علي ع، (مرزبانی، م384) ص42 ؛ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج1، ص173؛ مناقب آل أبي طالب ع (لابن شهرآشوب)، ج4، ص2
فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ الْحَكَمِ [قَالَ حَدَّثَنَا حَسَنُ بْنُ حُسَيْنٍ قَالَ حَدَّثَنَا حِبَّانُ عَنِ الْكَلْبِيِّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ] عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] قَوْلُهُ «وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذی كَثِيراً» [قَالَ] نَزَلَتْ فِي رَسُولِ اللَّهِ ص خَاصَّةً وَ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ [خَاصَّةً ع].
🔹2) گفته شده كعب بن اشرف يهودی شاعری بود که در اشعار خود پيامبر (ص) را هجو میگفت و كفار قريش هم او را تشويق ميكردند، وقتی پيامبر (ص) به مدينه آمد، مردمان مدينه چند گروه بودند: عدهای مسلمان، عدهای مشرك، و عدهای هم يهودی. پيغمبر (ص) تصميم گرفت بين آنان سازگاری برقرار كند. اما مشركان و يهوديان پيامبر (ص) و يارانش را بسیار آزار میدادند، و خداوند متعال پيامبر خود را امر كرد كه بر اذيت و آزار آنان شكيبا باشد و اين آيه را در باره آنان فرو فرستاد که «و حتماً از کسانی که پیش از شما بدانان کتاب [آسمانی] داده شده و از کسانی که شرک ورزیدند، رنج فراوان خواهید شنید...» (آل عمران/186)
📚أسباب نزول القرآن (الواحدي)، ص139 ؛ مجمع البيان، ج2، ص903
🔹3) نیز گفتهاند این آیه بعد از آن نازل شد که عبدالله بن أبَیّ (منافق معروف مدینه) در مجلسی درباره پیامبر ص سخنان توهینآمیزی زد؛ و کسی هم بر او خرده نگرفت!
📚أسباب نزول القرآن (الواحدي)، ص139-140
@Yekaye
☀️1) از امام رضا ع سوالاتی به صورت مکتوب پرسیده شد. حضرت در فرازی از پاسخ آنها نوشتند:
علّت [وجوب زكات] اين است كه: زكات، قوت فقراء بوده و مایه حفظ و صیانت اموال اغنياء است؛ زيرا خداوند متعال افراد صحيح و سالم را به رسیدگی به احوال افراد زمين گير مکلف كرده چنانچه فرمود « مسلّماً در مورد اموالتان و جانهایتان آزمایش خواهید شد» (آل عمران/186) که منظور از «در اموالتان» زكات است؛ و منظور از «در جانهایتان» آماده كردن خویشتن است بر صبر ...
📚علل الشرائع، ج2، ص369؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص89-90
@YekAaye
☀️2) امام صادق ع نامهای به شیعیان نوشته و خواسته بودند که هر روز بعد از نمازهایشان آن را مرور کنند. توضیحاتی درباره این نامه و فرازهایی از آن قبلا گذشت.
در فراز دیگری از این نامه آمده است:
ای جماعت نجاتیافته؛ اگر خداوند [بخواهد نعمتِ] آنچه را به شما عطا فرموده بر شما تمام کند، تمام نشود مگر اینکه بر شما آنچه بر صالحانِ پیش از شما وارد شده بود وارد شود؛ و اینکه در جانهایتان و اموالتان مورد آزمایش قرار گیرید و اینکه از دشمنان خداوند [سخنان] آزار[دهنده] فراوان بشنوید و صبر کنید و با جان و دل تحمل کنید؛ و اینکه شما را ذلیل بدارند و مورد خشم و بغض قرار گیرید؛ و اینکه بر شما ستم بار کنند و شما بر دوش کشید در حالی که با این کارتان قرب الهی و سرای آخرت را طلب میکنید؛ و اینکه در آزاری که در راه خداوند عز و جل بناحق بر شما روا میدارند بشدت کظم غیظ کنید؛ و اینکه شما را به خاطر حق[ی که بدان باور دارید] تگذیب کنند و در آن با شما به دشمنی برخیزند و به خاطر آن بغض شما را بپرورانند، و شما در همه این اموری که از آنان بر شما وارد میشود صبر پیشه کنید و مصداق همه اینها در کتاب الله که آن را جبرئیل بر پیامبرتان نازل کرد آمده است؛ شنیدید این سخن خداوند عز و جل به پیامبرتان را که فرمود «صبر کن همان گونه که پیامبران اولواالعزم صبر کردند و بر آنان تعجیل مکن» (احقاف/35) سپس فرمود: «اگر تو را تكذيب كردند، به يقين پيامبران قبل از تو نيز تكذيب شدند» (فاطر/4) «پس در برابر تكذيب و اذيتی که شدند، صبر كردند» (انعام/34) پس قطعا که پیامبر خدا ص و پیامبران پیش از ایشان مورد تکذیب قرار گرفتند و با این تکذیب حق، اذیت شدند ...
📚الكافي، ج8، ص4-5
@YekAaye
☀️3) از امام باقر ع روایت شده است:
همانا بنده بین سه امر است: بلاء و قضاء و نعمت:
🔹پس هنگامی که بلایی از جانب خداوند میآید، صبر کردن وظیفهاش است؛
🔹هنگامی که قضا و قدر الهی بر او واقع میگردد، تسلیم آن شدن وظیفهاش است؛
🔹و هنگامی که نعمتی از جانب خداوند به او میرسد، شکر کردن وظیفهاش است.
📚الخصال، ج1، ص86؛ المحاسن، ج1، ص6-7
@YekAaye
☀️4) ابوخالد کابلی (از اصحاب سرّ امام سجاد ع) میگوید: امام سجاد ع به من فرمود:
دلم میخواست به حال خود رها میشدم و با مردم سه كلمه حرف ميزدم و سپس خدا درباره من هر چه دوست داشت، مقدر میفرمود؛ ولیکن عزم و جدیتی از جانب خداوند [برعهده ما] است که صبر پیشه کنیم؛ سپس این آیه را تلاوت کردند» و قطعا که خبر آن را بعد از مدتی خواهی دانست» (ص/88) و نیز این آیه را تلاوت کردند: «و حتماً از کسانی که پیش از شما بدانان کتاب [آسمانی] داده شده و از کسانی که شرک ورزیدند، [سخنان] آزار[دهنده] فراوانی خواهید شنید؛ و اگر صبر و تقوا پیشه کنید، بیشک این از [نشانههای/موجبات/ ثمرات] جدّیّت در امور است.» (آل عمران/186)
📚الغيبة للنعماني، ص198؛ تفسير العياشي، ج1، ص211
@YekAaye
☀️ 5) از امام باقر ع روایت شده است:
خداوند عز و جل خود را متعهد کرده برای بلا فرستادن بر مومن، همان گونه که شخص خود را متعهد میکند که از سفر سوغاتی بیاورد؛ و با دنیا بر او داغ مینهد، همان گونه که پزشک [برای معالجه] بر بیمار داغ مینهد.
📚الكافي، ج2، ص255
@YekAaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «لَتُبْلَوُنَّ في أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ»
آزمايش، يك سنّت جدّى الهى است، خود را آماده كنيم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لَتُبْلَوُنَّ» نشانهى جدّى بودن مسأله است.) (تفسير نور، ج2، ص217) و مومن اگر مومن باشد همواره در جان و مالش در معرض آزمون است.
🔖حدیث5 https://eitaa.com/yekaye/4971
💠ثمره #اخلاقی
سختیهایی که در روزگار برایمان پیش میآید را دو گونه میتوان دید:
🔻اینکه خدا ما را به حال خود رها کرده، و اصلا خدا با ما مهربان نیست و ... و از آنها ناراحت باشیم؛
🔺اینکه خدا در ما ظرفیت رشد کردن بر اثر مقاومت دیده و ما را شایسته رسیدن به مقامات عالی دانسته است؛ و از وقوع آنها خوشحال باشیم؛ چرا که قرار است با این سختیها رشد کنیم.
🤔جهان و سختیهایش همین است که هست؛ این دست من و توست که کدام نگاه را برگزینیم❗️
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ... لَتُبْلَوُنَّ في أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ»
در بحث از آیه «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُون» (انبیاء/35) اشاره شد:
«اینکه عبارت «نَبْلُوكُمْ ...» بعد از عبارت «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» آمده، به نوعی توضیح آن است و درواقع، دارد به فلسفه مرگ اشاره میکند:
چرا انسانها میمیرند؟
زیرا زندگی در دنیا هدف نبوده است: آمدهاند آزمایش شوند.»
🔖جلسه 95، تدبر4 http://yekaye.ir/al-anbiya-021-035/
🤔این آیه و آیه قبل نیز همین مضمون را تکرار میکند:
🔺از طرفی، ياد مرگ و زودگذرى دنيا، مسائل را براى انسان آسان مىكند. (تفسير نور، ج2، ص217)
🔺و از طرف دیگر، انسان زمانی عرصهی آزمایش بودنِ زندگی دنیا را جدی میگیرد که باور کند که او و همگان میمیرند و حساب و کتاب نهایی در جای دیگری رقم میخورد.
@Yekaye